Zdravim, chci koupit crossové kolo, ale stále se nemůžu rozhodnout který materiál zvolit. Spousta lidí hliníku nevěří(asi pro to mají své důvody), ale na druhou stranu je potom kolo třeba o kilo lehčí...Zajímají mě vaše názory a zkušenosti.
Hliníku nevěří proto, protože se dávno odstěhoval do humpolce :-((
Aha tak to je ten problém, proč mu lidi nevěří.Von se klidně odstěhuje...
já si myslím, že když je to dobře udělaný (tedy ne za každou cenu stlačená hmotnost na minimum, jen nějak přiměřeně), tak se dá věřit hliníku stejně jako oceli. Hlavní výhoda oceli je to, že se dá snadno svařovat (což oceníš, když ti někde mimo civilizaci, ale ne zas úplně v pustině, rám praskne).
Obě mý kola - kross i HT - mají hliníkové rámy - naprosto bez problémů, a to moje váha osciluje 90 - 95 kg. Nicméně přiznávám, že kdyby se vyráběla ve variantě hliník - ocel, tak bych zcela jednoznačně sáhnul po oceli - a to pouze z psychologického důvodu mít pod sebou pevnou ocel. Kilo zátěže navíc mě nechává v klidu, pro můj způsob jízdy to není podstatné :-).
No celkem se mi líběj letošní Amulety-dobrej poměr cena/kvalita, ty jsou v hliníku. Nebo Authory 2005 ty jsou v oceli.
Mám stejné hliníkové crossové kolo od Authora jako Ai a nemám problém a to moje váhá je třímístná.Rozhodně ho nikde nešetřím to kolo a jezdím všude.
V hliníkovém rámu dochází ke strukturálním změnám, takže křehne. Při svařování (neumí každý a nemá výbavu) vzniká pnutí, rám by měl projít pecí.
I při svařování oceli vzniká pnutí a materiál by se měl nechat žíhat v peci.
Pravdu díš synku ... Pokud tou pecí ocel neprojde, mohou se objevit (v extrémním případě) trhlinky nebo deformace (obvykle se ale neobjeví). Abych úpravdu řekl, svařoval-li člověk, který svařovat umí, trhlinky ani deflorace 8-))) jsem neviděl ...
Rámy s oceli (CrMo) jsou málinko těžší,na cyklotůře opravitelné,svým spůsobem pruží,je vhodné je ošetřit proti korozi zevnitř a před zlomením se ohnou.Rámy s hliníku lehčí,tužší (lépe přenášejí energii do pohybu v před),více méně nekorodují ale při poškození se zlomí bez varování.Osobně mám treka s oceli (CrMo)
Který krosový kolo "v oceli" máš konkrétně na mysli?
POuze ta nejlevnější kola mají v současnostirámy ocelové (Hi-Ten). CroMo rám treka byl zřejmě vyroben už dřív (nebo 8-))) dávno ...).
Rám byl vyroben před 4 roky na objednávku u Forta.
Snad loňský Horizon (nebo to bylo předloni ???).
Mozna ti to pomuze:
http://www.sweb.cz/michal.rus/semestralka/
Jestli chceš mocí mermo ocelovýho krose, tak dost ušetříš, protože se dostaneš do nejnižší cenový skupiny. Jsou to rámy z Hi Ten oceli, CrMo rámy se nějak přestaly dělat. A jestli si myslíš, že kolo z hliníku je o kilo lehčí než z CrMo, jsi na velkým omylu. Za lehký, dejme tomu jedenáctikilový kolo, bys musel dost přitlačit.
Jak uz tu bylo receno, “Nevyhodou duralu je jeho omezena zivotnost. Duralovy ram postupem casu zmekne a je pak nachylnejsi k prasknuti” – to je holt vlastnost materialu a vyrobce na tom asi tezko neco podstatneho zmeni. Duralove ramy maji tusim planovanou zivotnost cca 5 let, pak se z nich stavaji ‘casovane bomby’ – nevis kdy, nevis kde, a najednou z niceho nic to rupne. Ram muze byt kolikrat chce zesileny, ale porad je to jenom dural – tj. jen o neco pevnejsi hlinik. Treba to vydrzi vic – na duralech se jezdi zavody, vozi se na nich stokilovi cvalici,… - ale je otazka jak moc a jak dlouho se da takovemu ramu verit.
Drobná oprava ... dural pokud vím neměkne, ale naopak časem tvrdne a tím se stává křehčejší a náchylnější k prasknutí pod pnutím.
Jinak kdyby ten samý rám z hliníku vážil to co z jeho kopie z oceli (tzn. tlustší materiál), tak by byl hliník snad i odolnější. Takhle je pravda, že ocel ja přeci jen pevnější a odolnější vůči prasknutí, ale využívá se to spíše u hodně drsných aktivit (trialy, ostré DH, jumpy apod.), jinak pro i ostřejší jízdu bohatě stačí hliník.
Hliníkové slitiny užívané na rámy kol jsou, až na výjimky, "hliníkový Hi-Ten". Al-slitina je konstrukčním materiálem pro stavbu letadel, qalita a složení je ovšem na podstatně jinší úrovni. 8-)))