Mám uvedený motor BBS02 48V/750W na silničním kole (váha kola 20kg) s 26" ráfky. Zajímalo mně, při jakém šlapání je efektivita pohonu při mém stylu jízdy optimální. Obvykle je moje průměrná rychlost kolem 25-27km/hod, zde jsem ale nastavil v simulátoru 30 km,, aby přípomoc motoru (100W)byla výraznější.
Příklad: Moje nastavení (váha 110 kg=90+20), kontroler 20A, baterie:48V/14Ah, jízda vždy pro 30 km/hod , po rovině s přípomocí 100W, vítr v simulátoru neuveden.
Baterie 48V/13,2 Ah -vybral jsem 14 Ah z nabídky simulátoru, ráfky 26" , celková váha s kolem 110kg , převodník 46 T, kazeta 11-50T 11sp-použito 5 převodů 46/11 až 46/21 níže.
Výsledky 5 vybraných příkladů:
Převod Účinnost RPM Příkon
-46/11: 78,2%, 57,6, 188 W
-46/13: 79,3 %, 68,1 , 185 W
-46/15: 79,4 %, 78,6 , 178 W
-46/18: 78,9, 94,3 , 185 W
-46/21: 77,7%, 110, 188 W
Z výsledků 5 simulací výše plyne, že křivka účinnosti má maximum v cca 80 (79,6 RPM)-převod 46/15. Křivka účinnosti je současně velmi plochá v širokém rozmezí otáček (zde 57,6-110 RPM), což je téměř ideální případ. Plochost této křivky znamená i velmi malý rozdíl v účinnosti motoru-zde je účinnost v rozmezí necelých 2% (77,7-79,4%).
BBS02 s vnitřním převodovým poměrem 1/21,9 a ve specifikacích uváděnými vysokými otáčkami 110-130 se tak asi vyrovná z hlediska účinnosti jiným středovým motorům s podstatně větším vnitřním zpřevodováním a tím i nižšími otáčkami , blízkými již normální kadenci. Dále obavy, že s nížší kadencí (cca 60 RPM ) bude výrazně nižší účinnost, nejsou u BBS02 na místě. Tedy jako u BBSHD neklesá účinnost s poklesem kadence nijak dramaticky.
Až na to že celé toto prestane byť relevantné pri prvom kopci... Pri tak malých príkonoch všetko ide dobre, rozdiel sa prejaví až pri vyššom príkone. Aj bežné 250W sériovky idú na 600-700W príkonu max. a tam už vyjdú čísla úplne inak.
Simulace BBS02 s příkonem 650W
Zjistit závislost účinnosti na otáčkách .
Převodník 46T
Kazeta 11sp Sunrace CSMX80:11-13-15-18-21-24-28-32-35-42-50
Pro simulace níže zvolen stejný případ kola s motorem a jezdcem s vlastní přípomocí 100W, nyní ale bylo vždy nastaveno stoupání 12% a vlastní příkon motoru 650W (střed rozmezí) a za těchto podmínek byly měněny pouze převody-tedy RPM.
Získaná data pro různé převodu jsou níže
Získaná data pro různé převodu jsou níže
Převod RPM Přikon Rychl Účin Tep
46/18 58 648 18,8 68,4 246
46/21 68 650 18,4 72,6 166
46/24 78 648 18,6 75,8 125
46/28 91 652 18,6 78,4 102
46/32 103 649 18,4 80,0 90
46/35 105 593 !! 17,3 80,6 82
46/42 110 498 !! 15,0 81,3 73
Příkon ve watech, rychlost v km/h, účinnost v % a teplota motoru ve oC po 2 hod ustáleného stavu.
Uvedená data pěkně ilustrují citlivost motoru k otáčkám (RPM) při vysokém zatížení-(650W).Pro terénní použití s vysokým výkonem je použití správných převodů zásadní. Při RPM cca pod 70 již poklesne účinnost pod asi 74%, což vede k postupnému přehřátí motoru (převody 46/18 a 46/21). Otáčky 80-90 jsou v pohodě (účinnost kolem 76-78%).
Poslední 2 případy -použití malých převodů s většími pastorky kazety vede k vysokým RPM a nelze již na simulátoru dosáhnout uvedenho příkonu 650W-zde uvedené hodnoty jsou max. dosažitelné.
Nejvyší účinnosti motor dosahuje při právě těchto vysokých RPM (100-110: převody 46/32-46/42), ale zde se zase nedaří dosáhnout stanoveného příkonu motoru 650W. Nevím proč. Poradí někdo?
Máš tam chybu, el. příkon motoru je Batt Power ve středním sloupci. Mtr Power v levém sloupci je mechanický výkon motoru.
Děkuji za upozornění, tím se i vysvětluje, proč u nejlehčích převodů (46/35 a 46/45) nejde dosáhnout toho cíle 650W mechanického výkonu. Je to již v oblasti klesající výkonové křivky, kdy řidící jednotka omezuje proud od baterie do motoru.Zde je limit 20A.Inflexní bod je pro 46/28 převod , tedy pro kadenci 91 RPM). Od toho bodu výše dochází k omezování proudu (proud z baterie je v tomto bodě 19,7A).
RJ prúd neznižuje, prúd klesá pretože sa motor blíži k svojim voľnobežným otáčkam daným napätím batérie. Ak by bolo napätie batérie vyššie, aj otáčky by šli vyššie.
Lubo, čemu ještě nerozumím , je to, proč se tam zadává jako Gear ratio 1/1 (4. parametr seshora po zadání motoru BBS02). Jinak ty výpočty nesedí. Podle popisku pole by mělo jít o vnitřní zpřevodování motoru a to je přece 21,9/1(primární a sekundární převod.Při max. otáčkách n0 má motor =n0x21,9 otáček.
To je tam všeobecne ak by motor ako cyclone mal prevod medzi motorom a kľukami reťazou aby sa dal aj tento prevodový pomer nastaviť. Prípadne ak sa použije hub motor cez reťaz ako stredový. Pre BBS platí 1:1