Zdravím lehokolisty.. poraďte svými zkušenostmi jak s transportem lehokola-třikolky na autě.. kdysi jsem ji vozil na střeše, auto Renault Clio, ve dvou jsem ji tam vyzdvihli.. nyni auto SUV, krapet vyšši než Clio a chtěl bych ji vozit za autem na nosiči kol.. má někdo zkušenosti.?? díky za rady..
Mám strach, že značně změníš předmět, pro který ten nosič je schválený do provozu. Také budeš muset ten nosič modifikovat. Každý policajt uvidí, že tam máš něco divného, jiného, hodně širokého i dlouhého. Bál bych se, že budou mít oprávněné a i kvalifikované námitky. Na střeše to tolik neprovokuje. Tam se na zahrádce vozí ledacos.
Tříkolka není ani delší ani širší, než na nosiči čtyři kola vedle sebe.
Taky si myslím, že by rozměrově neměl být problém s přepravou na tažném za větším autem, pokud bude dobře udělaná úprava nosiče, ale to nebude úplně levná záležitost. Pokud se ale tříkolka bude přepravovat často, tak by to stálo za investici.
Když se nevejde naležato, tak to jde nastojato.
Taky dobrý, ale takhle, to bych se už asi krapet bál :-)
No, nechtěl bych za ním nedobrzdit na kole :-))
Jo, ta pila, ta píše :-)
...tak zrovna tohle umístění moc vhodné není- jednak není vidět zda je kolo upevněno i nahoře(jinak dost labilní při prudkém zabrždění- o přejezdu nerovností, kolejí ap. nemluvě) a také dole pila přesahuje nosič a je dost nebezpečná při příp. nárazu... :-((
Když se dá vzpěra od střešního nosiče k zadnímu kolu, tak se to nehne a je to bezpečné a když se obalí převodník molitanem, tak nemůže být problém.
Tak třeba Kupkolo dává k jimi prodávaným nosičům certifikát o schválení technické způsobilosti:
https://www.kupkolo.cz/data/files/osvedceni_MD.pdf
Sice se tam píše o kole, ale současně se píše o přidané technické dokumentaci. Pochybuji, že někdo uvažoval o tříkolce.
Takže ono to asi jde technicky, ale dost možná to narazí na ten schvalovací certifikát.
Tříkolka je dle legislativy kolo, stejně jako koloběžka.
Musíš rozlišovat vůči jakému zákonu to posuzuješ. Jedna věc je provoz na komunikacích a druhá věc je technická způsobilost nosiče.
Když nebudu chtít, tak nemusím. Tříkolka je kolo a je připevněna na nosiči kol, co chceš dál řešit. Když to přeženu a tříkolku jako zavazadlo bezpečně připevním na nosič (s danou nosností), určený na páté dveře, tak na tom budu stejně. Nemyslím si, že by měl někdo chuť se dohadovat, jestli můžu, nebo né. Kdyby nosič kol nebyl určen pro kola-tříkolky, muselo by to být v návodu k použití uvedeno.
Máš zajímavý právní názor, zkus ho prakticky prosadit. Třeba bys mohl prohlásit míchačku na beton za kolo a vozit jí také na nosiči na kouli jako kolo. Pokud nějaký výrobek podléhá ve svém použití homologaci, tak je v dokumentech k té homologaci přesně určeno k čemu a jak se používá a nijak to nesouvisí s tím, že se v nějakém jiném s tím nesouvisejícím zákoně míchají tříkolky, kola, lehokola, koloběžky a jiná odstrkovadla do jednoho pytle. Takže já tvrdím, že úpravou toho nosiče a jeho použitím pro tříkolku nejspíš porušíš podmínky, za kterých ten nosič byl homologován a tudíž on tu homologaci ztrácí. Takže budeš používat nosič neschválený a proti pravidlům. Tohle ovšem my tady nevyřešíme. Na tohle by se chtělo patrně poptat nějakého orgánu, který ty homologace vydává.
No, tak to by si podle svého výkladu nemohl naložit na nosič koloběžku. V obou případech tu jde homologaci interpretovat dvěma způsoby. A k tomu ještě zákon s taxativním vyjmenováním co všechno je jízdní kolo. Neodpovídá jen koloběžka, bo nemá šlapátka :-D
Nejsem právník ani konstruktér, nejsem schopen vám rozumně oponovat. Zažil jsem několikrát takovou homologaci na zkušebně pro elektrické spotřebiče. Taková zkušebna kontroluje, že daný výrobek neporušuje mnoho různých nařízení a norem. Nestará se jen o jeden zákon.
Pokud chceš psa bíti, tak si ho prostě chytíš, že.
Nezbude jen než čekání na precedens. Pokutu zatím nikdo neplatil a debata s úředníkem na MÚ je jiná než s příslušníkem. Těžko předjímat, počkal bych na to případné klepnutí přes prsty.
To je samozřejmě také metoda, taková "česká".
Vzhledem k tomu, že se nejedná o žádnou výrobu či hromadnou produkci, ale o jednotlivé individuální úpravy, tak to společnost patrně neohrozí a bude to nejsnazší řešení.
V českém soukromém právu je pomalu nahrazován princip "co není zakázáno, je povoleno" principem "na co nemáte povolení, to je zakázáno".
Citace z FB Svobodných
Evidentně patříš k těm nejchytřejším. Tak mi tedy vysvětli, proč bych nemohl naložit třeba míchačku na tento nosič: https://www.nosice-stresni.cz/detail...
Nechápu, proč k problému nosiče připojuješ mou chytrost či hloupost. Ano na universální nosič můžeš naložit patrně lecos. Na nosič jízdních kol ovšem jen to kolo pro které je nosič homologován. U nákladového výtahu tě to patrně nepřekvapí, že ač uveze 5 tun, tak se v něm nesmí přepravovat lidé. Také to je možná jen o tom schvalovacím papíru.
Svou hloupost pripojuješ ty. On mluví pouze, že si evidentně nejchytřejší. Uráží tě to?
To sice jo, ale v danou chvíli už je v roli přepravovaného nákladu.
Nicméně celé by to bylo o dokazování, zda takhle upevněná tříkolka ohrožuje bezpečnost provozu. Dost pochybuju, že by se do takového sporu chtěli český policajti pouštět. Pokud vím, doklady od nosiče sebou ani vozit nemusíš, takže těžko na místě ověří, co výrobce zrovna u tohohle typu dovoluje a zakazuje...
Průšvih by ale bylo překročení hmotnosti na kouli (nosič + tříkolka). ;-)
Nebyl by jednodušší přívěsný vozík za auto?
Tak tohle mám odskoušeno,na přívěsném vozíku jsem už tříkolku přepravoval,je to nejjednodušší řešení.A s nosičem kol by byl skutečně problém.Jj,my jezdci na těch nejsprávnějších strojích máme stené problémy.
Na klasický nosič kol na TZ tříkolku zřejmě neumístíš. Asi bych popřemýšlel o demontovatelném připojení lyžin (kolejniček) pro vytažení tříkolky na střechu. Třeba za pomocí jednoduchého vrátku. Vrátkem navíc tříkolku zajistíš. Lyžiny sundáš a schováš do auta. Nebo se zkus obrátit přímo na výrobce nosičů na TZ, jestli by to nějak nešlo.
Děkuji všem za napsané informace... pokud pujde doupravit zadní nosič pro 3 kola, tak abych mohl připevnit tříkolku půjdu touto cestou.. další varianta je přeprava na střeše, způsob zvednutí tříkolky na auto budu take řešit.. kolejnice, naviják.. ahoj Nezastavitelný Standa
Ahoj Stando,v dokumentaci nosiče je určení jízdní kolo a dodatek možnost přepravy těššího elektrokola.Trojkolka je také jízdní kolo,takže při dodržení povolené hmotnosti by neměl být problém.Mám nosič na 3+1 kolo.Hmotnost nosiče je 18,5kg a nosnost 50kg.U výrobce se určitě domluvíš na potřebných dílech.Já bych se toho nebál,ale to jen můj názor.
Měj se hezky a rád tě někdy potkám.
Jde vlastně jen o dodržení parametrů nosiče na taž. zařízení, jako je nosnost a max.rozvor kol. Tříkolka je sice také druh kola, ale není to typické jízní kolo(elektrokolo) pro které jsou nosiče konstruovány. Problém může být i u lehokola jak s rozvorem, tak s převodníkem trčícím před kolo a přesahujícím podstatně šířku auta.
V dokumentaci je jen nosič jízních kol.To elektrokolo je jenom doplňující sdělení pro zákazníky.Neznám rozměry tříkolky a při dodržení povolených rozměrů a vzdálenosti osvětlení by snad nebyl problém.
I kyž v dnešní době je možné vše.Já,když jsem si pořizoval třetí začku na nosič,tak jsem musel ve Vyškově na předložený formulář vlastoručně napsat čtyř rádkové prohlášení,že tuto dopravní značku nebudu jinak zneužívat.Nemám dostatek fantazie,jak bych to dělal.
Ale pámbůch zaplať,úředníci nejsou na silnicích.
Máš pravdu, ale myslím, že tento problém by měli řešit zákonodárci, né my. Tedy pokud to vůbec problém je. Jestli není jen tak, že problém sami vytváříme. Podobné to bylo s vozíky pro děti. Dle zákona bylo vše v pořádku a stejně se našli blbci, kteří museli mít vše na 100%. Mám pocit, že nebude trvat dlouho a pro některé jedince bude muset být napsán i návod, jak se mají vyčůrat.:-))
Podmět k jednání zákonodárců,případně posouzení úředníků by skončil jako pivo pro vodáky.Generace zákonodárců,úředníkú a odborníků si ztoho udělá na dlouhé roky náročnou pracovní náplň.
Bohužel máš pravdu.
Chtělo by to uzákonit odvolání poslanců a jejich trestní odpovědnost za rozhodnutí atd. a fungovalo by to vše jinak.
....smůla je, že právě poslanci/vláda zákony tvoří a odsouhlasují- přece nepůjdou proti sobě.Různé "paškvily" a změny dobře fungujících zákonů se tvoří před volbama(viz Slovensko a zrušení povinného nošení helmy na kole pro dospělé)...:-(
Na každém dobrém továrním/garážovém kole, mimo asi samodomo na míru, je trubka s převodníkem štelovatelně zasouvací. Mám teda většinou možnost volby podle podmínek provozu.
Na druhou stranu, libovolný přepravovaný náklad často přesahuje obrys vozidla a o pokutování jsem ještě neslyšel.
Jen doplním obrys vozidla múže přepravovaný náklad přesahovat až o 40 cm. A ještě každé tažné zařízení má povolené svislé zatížení koule u mého auta -Suzuki Ignis je to 50 kg počítá se nosič plus náklad.
Myslím, že 40 cm není přes obrys vozidla, ale jen obrys světel a o možném přetížení koule jsem psal už nahoře. Pokud by někdo na nosič narovnal 4 elektrokola, tak má-li dané auto 50 kg limit, těžko mu to s nosičem výjde...
Ale aby někdo řešil, zda přepravované kolo je kompatibilní s nosičem, mi připadá absurdní. Klíčové bude, aby bylo dostatečně připevněné a nehrozilo, že někde upadne...
Si myslím, že náklad může přečuhovat i o víc, ale musí na tom přečuhujícím konci být červený hadr případně červené světlo potmě.
Tady je něco o nákladu psaný:
https://www.techportal.cz/33/povoleny-presah...
Tady je toho více k bezplatnému čtení
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2018-209#p7
1 - a) - 7
1) Rozměry vozidel a jízdních souprav včetně nákladu, jejichž překročení ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, a jejich hodnoty jsou
a) šířka, která činí u
7 samojízdných a výměnných tažených strojů, nesených pracovních strojů v jízdní soupravě s nosičem a traktorů za podmínek stanovených jiným právním předpisem3); pokud překračují šíři vozidla uvedenou v bodě 1 až do celkové šíře 3,00 m, lze je provozovat pouze za užití zvláštního výstražného světla oranžové barvy nebo za použití vozidla technického doprovodu vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy - 3,00 m,
Skvělé, za každou vezenou tříkolku na hřbetě auta je třeba zařadit doprovodné vozidlo vybavené oranžovým výstražným světlem. Nejlépe a klasicky dvojicí nadupaných lehokolistů vybavených výstražným světlem. :D
Tys ještě neviděl tříkolku a neviš jak je velká?
Copak to je nadrozměr?
On Brahma asi jen žertuje, doufám. Záleží na konkrétní tříkolce, ale jsou modely, do by se na nosič za kouli který je pro více kol daly umístit bez úprav.
Jinak je elegantní řešení nákladní vozík, který po vyndání tříkolky slouží jako ložnice - stan. Jsou skříňové, nebo jen zaplachtované, dají se třeba i sklopit pro naložení...
Zdravím Tě.. momentálně to mám složíte.. tříkolka je v Brně a já marodím v Ostravě.. ale musím přemýšlet o transportu na autě... A věřím, že se zase setkáme... ahoj
Zdravím vespolek a vytahuji staré téma...
Standa na začátku píše o přepravě tříkolky na střeše, což je možnost, která mě zaujala. Provozujete to takto někdo a neměl byste nafoceno?
Sice jezdím všude "po ose", ale kdysi jsem pro nějaké opravování nestihl dojet, a tak mně přijeli naproti odvézt. Ve dvou nebyl problém naložit tříkolku na tři střešní klasické držáky kol. Jen bylo třeba upravit rozestupy podle rozchodu, a upevnit ji za kola "sprostě" přivázáním provazy. Dalo by se to urychlit třeba použitím řemínků. Nafocené to nemám.
Vozit tříkolku na střeše problém nebude, je stabilní a porychtovat držáky bude jednoduché. Problém je, jak ji tam zvednout. Nedávno jsem řešil stejný problém s lodí - záludná choroba mě připravila o většinu síly, takže jsem loď prostě neuzdvihnul. Hledal jsem řešení, mimo jiné různé šikmé kolejničky a všechno vycházelo strašně komplikované a dlouhé - abych se dostal na přijatelné síly. Asi by byly nejlepší kolejničky pro přední kola, nasadit zezadu, pokud to typ auta umožňuje a tříkolku tam za zadní kolo natlačit. Schválně zkus, do jakého svahu bys takhle tříkolku vytlačila, odhadneš i potřebný sklon kolejnic.
Rampa? U domu by asi nebyl problém něco mít, horší je to v cílové destinaci, ale rampy občas někde bývají. Potom stačí kratší nájezdy, ty už by mohly být také převáženy na nosiči.
A nebo strmé nájezdy a naviják.
Přeprava tříkolky jednou osobou má, teda podle mě, jen dvě rozumná řešení.
1. vhodné auto a vozit vzadu ( dodávka, možná i něco jako Berlingo, Caddy...)
2. nákladní vozík za auto
Pro obě varianty vyrobit jednoduché nájezdní lyžiny.
Jednu osobu mám pořešenu. Mám "nákupní tašku" Opel Corsa a složenou tříkolku při sklopených zadních sedadlech dozadu v pohodě dám. Dokonce v tom zvládnu přepravit dvě osoby plus tříkolku plus "zábradlí". Je to trochu tetris, ale jde to.
Co nezvládnu jsou dvě osoby plus dvě tříkolky. Což by právě mohlo být řešitelné tou přepravou jedné z nich na střeše - ve dvou lidech bych předpokládala, že ji tam dostaneme.
Jo, že by to šlo přes tři držáky na kola s vhodně nastavenými rozestupy, to mě napadlo. Jen v tom upevnění nemám tak úplně jasno.
Fakt se vejde do Corsy? To by mě nenapadlo. Jen ta rozborka/sborka by mě asi otravovala.
Sundáš sedlo a přeložíš napůl. Rozborka je otázka minuty a to kdoví jestli. Sborka je malinko složitější (sedlo se ze tří rychloupínáků sundá okamžitě, nastrčit je na ně zpátky chce chvilku "balancování"), ale i to je jednoduchá záležitost.
Njn, je vidět, že my už jsme dodávkou rozmazlení. :-)
Jo, když jsem ještě měla ve vlastní péči :-) děti, tak jsem měla Berlingo. Našlapala jsem tam jak rodinu na dovolenou, tak při sklopených zadních sedadlech dvě kola (i lehokola) nastojato.
Dneska už mi na občasné pojíždění malé auto stačí a kvůli tomu, že bych párkrát do roka někam potřebovala převézt tříkolku, si velké pořizovat nebudu. Ten střešní nosič bych ještě byla ochotna zainvestovat.
Jestli máš tříkolku skládací, dost to mění situaci, pak se dá naložit ledaskam, třeba i do takovýho bonbonu.
Pokud ale z libovolnýho důvodu přepravuješ vcelku, střecha je asi jediná možnost, pokud nemáš dodávku.
V první řadě bych ti řekl rozmysli jestli jsi schopná sama, případně s někým s kým se chytáš výlety (spolehlivě) absolvovat, tu tříkolkju na střechu dostat. Je to dost neforemná mrcha, která výrazně mění těžiště a každý centimetr výšky střechy bude dost znát. Maje ke dvěma metrům bych si na podobnou akci troufl, ale univerzálně doporučovat by se mi to nechtělo.
Varianta b) jak už tu zaznělo jsou "nájezdy", což nemusí bát nic dramaticky masivního. Ideální pokud si můžeš dovolit natáhnout je až na zem a stroj na střechu prostě natlačit, i když kvůli úhlu to může snadno vyjít delší než celé auto, tedy by to muselo býtnějak kládací a to je zas další opruz.
úniková varianta je mít jen krátké lyžiny, na které si tříkolku přizvedneš, nasadíš a natlačiš na místo, v podstatě "jen" taková pomoc "přes hranu" střechy - kromě zvedání samotného je problém právě to "vyložení" kdy musíš tříkolku položit "do dálky".
Tři lyžiny na zahrádce jsou dostatečně jednoduché zařízení, usadit je do správné rozteče jistě zvládneš a fixace stroje za kola samotné, případně za rámovou trubku taky není kosmická věda.
Možná bacha na věci, které máš namontované, při automobilních rychlostech je odpor vzduchu uplně jinde a veškeré drncáky taky, některé věci nemusí na tříkole držet tak dobře, jak si běžně myslíš (světla, tachometry atd).
Pokud máš racionálně sundatelnou alespoň sedačku, sundal bych jí, je to relativně plachta co už by mohl být znát na spotřebě (která tak jako tak pujde nahoru).
Tak jako tak se obávám, že budeš muset střešní nosič sestavit sama z vhodných dílů,protože hotové tříkolkové řešení se určo prodávat nebude...
Jojo, mám skládací a přepravuji hravě. Jak jsem psala - jde mi o situaci, když bych potřebovala do auta dostat druhého tříkolkáře i se strojem, protože jak se ukázalo, lidé, kteří by připadali občas na nějaké společné výlety v úvahu, zrovna z různých důvodů nemají řidičák. :-) Nicméně převzít podstatnější část "vzpírání" v kroku dostat tříkolku na střechu auta by nejspíš schopni byli, takže je ten střešní nosič docela zajímavou variantou.
Sundání všeho, co by mohlo ulítnout, je jasné - to se neliší od přepravy jakéhokoli jiného kola. Ale dobře, žes připomněl - právě na ty jasné věci se nejčastěji zapomíná.
Ale jak nejlépe 3ko přikurtovat, případně zda jde využít klasický nosič na kolo a i u tříkolky využít defaultní příchyt na rám, tam už mi moc představivost nesahá.
Nejspíš to někdy vezmu k bráchovi, nechám si jeho nosiče na kola položit na zem a budu bezpečně zkoušet.
Já používám pevný popruh mezi příčník a špici lodi, právě kvůli ostrému brzdění. Dvě oka spojují horolezeckou karabinou. Popruh šíře 25 mm dobře prošitý vydrží dvě tuny v tahu, to mám ověřené. S tříkolkou to bude to samé.
pokud máš dvoudveřové auto je dost velký problém se střešním nosičem.
Neee, až taková nákupní taška to není. Je to pětidveřák.
zdravím všechny.. sice již nemám foto nosiče ani předešlé Clio, ale předám pár instrukcí. Na střešní nosíčí jsem měl 3ks "U"profilu. Prvně z profilu na sadrokartony , později masivnější a širší dělané na mé přání u zámečníka. Ve dvou lidech šla 3kolka na střechu a dolů snadno. Upevnila se "gumocuky" a řeminky skrze kola a rám. Později vyměna auta a transport na nosiči za autem. Musel jsem udělat upravu pro rozteč předních kol a rozšířit nosič pro uchycení zadního kola. Delka 3kolky cca 205cm se na šířku vozu vlezla. Jenže... V diskuzi s technikem od Policie je toto nepřípustné. Uprava nosiče již postrádá A-test a tím pádem při nehodě a úrazu by vina byla na me straně. Sice jsme projeli s touto úpravou několik států Evropy, ale vždy v nás byla malá dušička, co kdyby.. Nyní opět výměna auta Peugeot 5008 a je po problemu. 3kolka, elektrokolo, batožiny, vše se naskladá do auta a jedeme. Tolik k přepravě. Ahoj
Dovnitř do Alhambry jsem ji dal klidně sám, popředu i pozadu. Na střechu ve dvou nebo ve třech by to šlo klidně taky, posadit do klasických držáků na kolo, jak navrhuje Drak nebo do "U" profilu. Hlavně dobře zajistit proti pohybu dopředu, řemínky za ráfky budou málo. Sám na střechu to už je problém. Řesil jsem to kvůli zhruba stejně těžké lodi, dlouhé a dost pevné nájezdy, možná i kladkostroj a nenašel jsem rozumné řešení. Naštěstí jsem se vrátil do normálního stavu a tak kajak naložím snadno, na velkou loď mám pomůcku a tak to zvládnu taky sám.
Tatínek nějak vozí dvě tříkolky (myslím 2x Tricon 20") na střeše Yarisu. Nevím ale detaily, můžu zjistit.
Joooo... přesně na něho jsem si vzpomněla, když jsem kladla ten dotaz. Ještě když jezdil na brněnské vyjížďky, tak s tím na střeše takto jednou přijel. Není to nic, co by hořelo, ale pokud bys příležitostně zjistil podrobnosti, budu ráda.