Dobrý den můj syn po mně dostal na vánoce kolo. Bohužel nevím kolik psí mám nafouknout do tlumiče FOX rp23 boostvalve. Syn má do výšky 158 cm a 55 kg. Ještě si nevím rady s útlumem, protože syn říká že je lepší když se vidlice vrací co nejrychleji a to samé s tlumičem u tlumiče mně to přijde prkotina protože to je jak na lodi.
Přeji hezký den.
Správně nafoukaná vidle a tlumič a vyladěný odskok je docela věda a chce to si s tím pohrát aby to chodilo co nejlépe pro jezdce.
Obecně v základu platí, že když se jezdec zvolna a opatrně posadí na kolo bez prohoupnutí, tak by se vidlice a tlumič měly promačknout 10 % zdvihu.
Pak se musí nastavit výše prohoupnutí a rychlost odskoku (návratu). To už je ale na každém jezdci co komu vyhovuje a taky na terénu kterým se jede.
Dobré je nastavit to na střed a testovat a zkoušet a přidávat nebo ubírat a jezdit a zkoušet na různých terénech. Příliš rychlý odskok není dobrý, protože to pak kope a třeba i nadskakuje a kolo pak nedrží správný kontakt s povrchem.
Děkuji na té vidlici to nejde nastavit ,aby to kopalo a těch 10% promáčknutí nemáme
Na vzduchové vidlici nejde nastavit odskok? Divné. Co tam je za štelování?
Odskok jde myslel jsem že aby to kopalo
Když jde nastavit odskok, tak v krajní poloze (zajíček) to bude už dost kopat, zvlášť při váze 55 kg, nastavil bych to do poloviny a vyzkoušel v terénu jak se to chová a případně lehce korigoval.
Když bafneš kolo za řidítka, zvedneš do výšky a pustíš na zem, v ideálním případě by kolo mělo dopadnout a bez poskočení zůstat jak přilepené. Tohle se právě ladí tím odskokem (samozřejmě že napřed se nastaví správně sag - tedy tlak ve vidlici na těch 10-15% po nasednutí) a gumy nesmí být "porcelánové".
A ročník vydání toho tlumiče bys nevěděl? Někdy se to během let mění, tak ať se můžeme podívat na ten správný manuál...
Ohledně tlumení, samozřejmě, že nejlepší je když se vidlice nebo tlumič vrací co nejrychleji. Na druhou stranu by to ale už naopak nemělo "kopat", což se při opravdu rychlém chodu může stát.
Děkuji rok fakt nevím ale zdá se mi že je to 2012
V tom případě by mohlo pomoci tohle https://www.cyklosvec.cz/upload_files/files...
Jak už ale psal Lelek nade mnou, jsou to výchozí hodnoty, od kterých teprve začíná ta správná alchymie ;-)
Jo, a já mám u svého obstarožního TALASe od Foxu 2008 sag u vidle doporučovaný dokonce 15 až 20%...
Já sem viděl že sag má být 20% až 25 %
Asi jak na které vidlici/tlumiči, a ještě k tomu do jakého terénu... Ono je sice hezké mít pěkně "houpající se" kolo. Pak ale nezapomínej na nějaké větší, většinou nečekané, rány, to když s tím vjedeš do horšího terénu nebo uděláš nějakou jezdeckou chybu. To odpružení musíš mít naštelované právě i s rezervou na tyhle pecky. Jinak může hrozit poškození, v horším případě i zničení té vidle/tlumiče... A když si z celého zdvihu ubereš čtvrtinu jenom na sag...
Opravdu záleží především na tom kterém kusu a radách z manuálu.
Je to trochu alchymie. Záleží taky na zdvihu vidle a jestli má správnou komoru, jestli má vidle víc lineární nebo progresivní chod a co od ní kdo žádá. Když se dá sag větší, může jít vidle na doraz a poškodit se. Je lepší začít do těch 20% a sledovat, kam se v extrémech prohoupne. Když je stále s rezervou, dá se maličko upšouknout na větší sag.
Tak je vidle tvrdá a využíváš její potenciál jen minimálně. I při hodně drsné jízdě se bude pravděpodobně zanořovvat jen minimálně.
Při správném tlaku a správně zvoleném "objemu" (na něm záleží linearita nebo progresivita chodu, u top vidlí se dá upravovat vkládáním plastových dzinziků) by měla vidlice chodit v podstatě v celém rozsahu zdvihu a nenarážet na doraz. To je ale ideální stav u drahé, dobře nastavitelné vidle, kterou kupuje ten, kdo ví, co přesně od ní žádá.
Normální smrtelník u běžné vidlice hledá kompromis, aby mu to chodilo v co největším rozsahu bez narážení, na druhou stranu se to nesmyslně nenořilo. Takže takový nějaký základ je těch 10-20%, odskok na polovinu a pak si to každý ladí tak, jak mu to pocitově víc vyhovuje. Základ je, ladit po trošičkáz, zlomečkách. Ne od zdi ke zdi, pak se nic nepozná a funguje to blbě.
Předpokládám, že budeš narážet na opačný doraz. Vidlici to asi vadit nebude, úplně se vysune a kolo na chvilku ztratí kontakt s terénem, aby do něj kolo v zápětí narazilo.
Alespoň já si to představuju tak, že odpružená vidlice má řešit nejenom vystouplé hrboly, ale taky prohlubně a díry...