Ahoj vespolek,
zacinam uvazovat o nove vidlici na svoje kolo, ale nevim kde zacit. V soucasne dobe mam system pruzina-elastomer (ikdyz pri koupi kola mi v obchode tvrdili, ze je to pruzina-olej) a nevyhovuje mi to (netlumi, brni z ni nekdy ruce, etc...).
Rozhodne do vidlice hodlam investovat nejaky ten vetsi peniz a poridit neco, co mi vydrzi delsi dobu. Jake jsou vlastne systemy pruzeni a tlumeni a jake jsou mezi nimi rozdily?
A zkusil by mi nekdo doporucit nejakou vidlici dle vlastni zkusenosti? S cenou bych se rad vesel kolem 10.000, max 15.000 ale to je opravdu strop.
Co se jezdeni tyce, jezdim vsechno. Silnici a lehci teren, do tezsiho terenu to mam trochu dal ale rozhodne se mu nebranim a rychle sjezdy po korenech si nenecham ujit. Takze neco, co by to vydrzelo.
Predem moc dekuju :)
Ještě bys mohl napsat, jaké máš kolo. Ne každý rám snese vidli se zdvihem 130 - 150 mm (... rychlé sjezdy po kořenech...). Jiná vidle bude taky pro Zaskara a jiná pro "něco bytelnějšího". Jinak 15000 je celkem dost, výběr bude o to snadnější.
Jo možná i zmínku, pokud bys měl třeba kolem 120 kg... to by hrálo taky roli.
ok doplnim
KOLO: Merida Matts Speed-V 2005 22''
ted je tam vidle: RockShox Judy C 80mm
a sem lehka vaha neco kolem 75kg
Rychle sjezdy po korenech si dam kdyz je potkam, ale nevyhledavam je nutne. Kolo slouzi pro presun na delsi vzdalenosti v terenu i po silnici.
Marzoska nebo RS, v teto cenove kategorii tam najdes slusne vidle (stavitelne (motion control) s lockoutem).
s tihmle jezdim ja a zehli to lepe nez jsem cekal a vzhledem k velikosti tveho ramu by to mohlo sednout i ke geometrii
http://www.tandem-bike.cz/scripts/podrobnosti...
Marzocchi MX Comp 105 ETA
Co presne znamena to ETA?
ETA je system tlumeni (nekdo rika ze lockout). Otocis packou a vidlice ma vuli jen 3 cm. Krom toho pred zmacknutim muzes vidlici namacknout dolu a po zapnuti ETA v te poloze zustane. Takova unikatni regulace zdvihu.
Jo, Marzocchi MX Comp ETA vozím taky a jsem s ní velice spokojený. ETA je možnost snížit (třeba při výjezdu) vidli otočením kolečka na korunce a zatlačením na vidli (vše za jízdy) na cca 3 cm. Vidle se téměř nepohybuje, předek kola jde dolů a prudké výjezdy jsou jednodušší. Jenom bych koupil 120 mm. Ta vidle je dnes už za pár korun. Zkus kouknout na některý e-shop.
Prosimte, jake kolo budes mit zitra na Koline? Prijde mi, ze ten muj novy Recon nezehli tak uplne jako ten z ty meridy. Rada bych to porovnala znova :)
Pripadne na chvili ukradnu kolo Matyxovi :))
Nechci vám do toho moc kecat, ale nebude těch 120mm už moc...? Já jen že rám je dělaný na 80mm a většinou se doporučuje zvednout zdvih max. o jeden krok, tzn. na 100-105mm... Aby z toho pak neměl choppera nebo ještě hůře aby mu pak časem neprasknul rám v hlavě...
Potvrzuju. Mam ram na 105 a pri 130 je z toho chopper :)) Jezdim na 105-115 a pro rychlou jizdu na rovice to davam na 85.
Who's Zed ? Zed's dead .... a mel choppera :O) ..... me tech 130mm vyhovuje v urcitych podminkach, ale jinak stejne jako wewerka, 85 rovinka se slusnym povrchem, 90 na polnacky, 100-110 do mirneho terenu ... a na taskarice 130, suprove se na tom "hopsa" :o)
Pokud jsem to spravne pochopil, U-turnem menis "ponor" vidlice. Kdyz to mas na 85mm (Tvoje rovinka), tak to ale neni zamknuty, ze ne? Porad to muze cestovat tech 85mm? A propos, znamena pop-lock to same jako lock-out? A motion control... nastavuje "tvrdost" vidlice? Co je to floodgate?
Uf. Díky! ;)
Ano, U-turn je ke zmene zdvihu. Zamykani se deje v druhe noze a nema s U-turnem nic spolecneho.
Motion control je system, kdyz uzaviras "pruchody" a olej tak pomalu nebo rychle proplouva. Uzavrenim udelas lock out (ale porad tam nejaka vule je).
Floodgate je tusim jen system nastavovani Motion control (jestli se pletu tak me opravte). Vim, ze je jeste external floodgate, ale netusim jake jsou rozdily.
Pop lock je packa na riditka regulujici prave Motion control.
Delaji se 2 typy:
Pop lock - otevreno/zavreno
Pop lock adjust - zavreno/koleckem nastavene otevirani az do uplneho otevreni
Adjust mi prijde zbytecny, protoze se da ladit jen pri zamceni a ladeni v terenu je tak o nicem. Normalni ma zase jen 2 pozice. To si radsi sahnu rukou na vidlici a nastavim packu do jake chci pozice.
Ahoj, diky. Takze pokud ma vidlice motion control, tak vlastne nepotrebujes zamek (at uz se mu rika poploc nebo lockout)? Dokazes to zamknout jen duslednym vyuzitim motion control? Samo pocitam s tou malou vuli.
:) priste si nejdriv doctu prispevek az do konce :)
Jestli chces zehlicku, tak si kup neco s pruzinou. Jsou o trosku tezsi nez vzduchove, ale v terenu je ocenis. Vzduchove vidlice jsou zase lehci.
Jinak vzduch ma tvrdsi nastup, takze to sice peruje, ale neni to zadny zazrak (aspon takove jsou moje zkusenosti s MX comp 105 bez ETA). Nekdo to ale tak ma radsi (precejen skakajici kolo neni na efektivni jizdu moc dobre).
Ze vzduchovych bych ti doporucila dual air system od RS tzn. Rebu nebo Revelation (zalezi jaky zdvih budes potrebovat; system dual air je hodne variabilni) a z pruzinovych RS Recon (ten mam par dni a je vcelku ok) nebo tu MX comp s ETA (kombinace vzduch pruzina).
Pripadne pokud chces neco extra lehkeho tak treba Fox F100 (1,5kg), ale cena pres 20kkc. Reba Race ma tusim 1,6kg.
Jasne, srovnavat Fox a Rebu moc nejde, ve funkci jsem az tak brutalni rozdil nepostrehl, v cene uz ano :(. Jinak napr. Fox F 100 X 1620 g., Reba Race Dual Air PopLock 1608 g., Reba World Cup 1531 g., ale ta uz stoji taky 22 tis :(
Vzduch byva z principu na pocatku zdvihu mene citlivy nez pruzina, ale tohle resi prave system dual air, napr. u te Reby, kdy muze doopravdy zehlit. Nebo z ni muzes udelat tvrdou XC vidli. Ale to uz jsem ti odpovidal na to stejne i jinde. Je to jen a jen otazka nastaveni.
Bylo to tezke rozhodovani, ale nakonec vyhrala pruzina. Druhym duvodem byla cena (8,5 u recona vs 13,8 u revelation) a tretim, ze na vaze mi zase tak moc nezalezi (rozdil 400g).
400 g je sice uz dost, ale hlavni je funkce, tak at jsi spokojena a dobre ti to slouzi. Jednou jsem cetl zajimavou studii o vlivu vahy na vykon, kde je lepsi (kilo)gramy usetrit a kde to az takovy vyznam nema. Prekvapujici byl vysledek, ze pro vykon je mnohem efektivnejsi 1 kg usetreny na vaze jezdce samotneho nez na bicyklu :)
Ma Revelation opravdu stejnej dual air system jako Reba? Kdesi jsem vycet, ze se jedna o U-Turn Air system, coz mi neprijde totez... Jinak by to vypadalo, ze Revelation je vlastne Reba vylepsena o U-Turn - v jednom eshopu je dokonce Revelation s U-Turnem o tisic penez levnejsi nez Reba- To by pak bylo divné... A jestli ne, tak by to vypadalo na jasny body pro Revelation, ne? PS: ted jsem koukal na sram.com a u Revelation uvadej Dual Air i U-Turn Air. Tak fakt nerozumim. Help pls!
Kazdy z tech systemu je v jine noze. V jedne je dual air a v druhe je air u-turn. Taky se vyrabi ve variante pouze s dual air. U popisu vidlice si stahni manual a tam je to krasne nakreslene a popsane.
to se tedy jede na precizně nastavený dual air v jedný noze a druhá noha s nedual air to tý prvni "kazí"?
Zrejme zijes s predstavou, ze v obou nohach musi byt vzdycky ten samy vnitrek :)) Mozna si pro jistotu porid Leftynu :)) Tam nemusis nic takoveho resit :)
no to né :) jen me to zarazi, vzdyt obe nohy prece funguji soucasne a musi reagovat soubezne na nastrahy terenu. A pak pokud je v kazde noze kvalitativne jiny system, tak prece ten "lepsi", at uz je to jakykoliv, musi prece doplatit na pritomnost toho "horsiho". Chapal bych, kdyby prizici jednotka byla treba jen v jedne noze, ale takhle? Hm? :)
No tak to funguje u meho Recona. Cim vic snizim zdvih, tim min citliva vidlice je. Takova funkcionalita mi ale vyhovuje. Na silnici si davam nizsi zdvih a chci se mene houpat (navic ji muzu jeste v druhe noze uzavrit). Do terenu jdu na 115mm a na korenech to jen mnouka :)) (pri prudkem narazu vidlice vyda zvuk podobny mnouknuti)
Nicmene jsem cetla, ze u vzduchoveho u-turnu by to byt nemelo.
co by byt nemelo? mnoukani? mnoukani ti milerad prenecham :) .... Recon neni dual air. Mit dual air jen v jedny noze mi pripada reseni k nicemu - hrajes si s pomerem tlaku v positiv/negativ komore, kterej stejně nemá šanci se naplno projevit, protože ho solo air U-Turn v druhý noze (nebo ne solo air?) musí zákonitě "omezovat". To by jinak "žehlila" jedna noha víc a druhá míň. Což je blbost. Herdek. Takhle to přece nemůže být! Opravte mě někdooooo :)
No ja se bavila o pruzinovem u-turnu...
Nicmene kdybyses podival na ty obrazky v manualu, tak bys zjistil, ze jsem ti kecala a air u-turn a dual air jsou v jedne noze :) Mala zamena u-turnu a motion control :)
http://www.sram.com/_media/techdocs/06Combo32...
12. stranka
Pokud to myslíš s výběrem v této ceně opravdu vážně tak věř, že ti nikdo nemůže poradit.
V téhle cenové kategorii si můžeš vybírat z takového spektra možností, že se můžeš strefit podle rady vypálené naslepo anebo se hodně spleteš.
V tomhle cenovém rozpětí už existují specializované směry ze kterých je možné vybírat a ty vlastně nevíš ani co chtít.
Sbírej proto zkušenosti a zkoušej maximum co můžeš, dojdeš buď k tomu, že ti třeba vyhoví i levnější ale každopádně poznáš to, co opravdu chceš a že existují znatelné rozdíly tak tomu věř.
Namátkou ti položím pár otázek,
jaký zdvih asi potřebuješ? Záleží ti hodně na váze? Potřebuješ vidlici extra pevnou? Budeš používat kotouče? (k ceně vidlice 15 000 by hydraulické kotoučovky měly být samozřejmostí.
Jak vlastně vypadá tvé kolo po stránce komponentů vůbec, nebude tam ta vidle vyčnívat jak pěst na oko? Kola s vidlicí pružina elastomer nebývají zase taková špička.
Do zdvihu vidle moc nevidim. Rozhodne bych rad mel vidli, ktera vyrovna nerovnosti cesty. Soucasna je schopna prnet i na silnici s drsnejsim povrchem a to neni prijemny pocit. Dle reakci vyse bude zdvih limitovan na 105mm.
Kotoucne zrejme budu porizovat zaroven. Momentalne mam vecka a vzhledem k tomu, ze jezdim vicemen v jakemkoliv pocasi, tak jejich funkce v blate mi moc nevyhovuje.
Kolo po strance komponentu? Je postavene na shimanu. Prehazovacka Deore XT, presmyk Deore, kliky Deore M440, kazeta CS-HG50-9, naboje Deore.
Po pravde vyskyt zakladni vidle me u toho kola prekvapil. Dle meho neni zrovna z nejlevnejsich (puvodni cena bylo neco kolem 23.000), ale taky zadna spicka, to je pravda. Na druhou stranu nechci kupovat tu nej vidli, jen chci vidli co vydrzi a bude plnit svuj ucel. Gramy honit nepotrebuju, kolo uz nejakou tu vahu ma. Taky si myslim, ze setreni na vaze muze mit vliv na vyslednou odolnost vidle.
s tou odolnosti je to slovo do pranice :)
ja si zase myslim, ze od urcite cenove relace (a pochopitelne pri spravnem vyberu vhodnosti komponentu na dany druh jezdeni) je funkce a odolnost zarucena, s vyssi cenou pak klesa spis uz jen ta hmotnost. U Tesco"biku" muze byt vidlice klidne trikilova a rozpadne se po prejezdu prvniho obrubniku.
Je to přesně jak píše Vašek pokud chceš jenom výdrž, tak je to přesně takhle.
Ty si ale můžeš v dané ceně vybírat daleko víc a co jsou ty oblasti ze kterých chceš vybírat jsem ti už naznačil. Proto si hledej hlavně ty vlastní zklušenosti.
Až si začneš opravdu odpružení užívat tak najednou zjistíš, že budeš preferovat i těžší terén, to jsou věci, na které by sis měl připravit vlastní představy, teda obzvlášť v případě, kdy jsi do toho investovat větší peníze. Rada pro nižší cenové relace bývá jednodušší, protože neexistuje příliš mnoho variant a lidi s tím mají víc zkušeností.