To je divné, že praskají. Vyřešit se to dá přidáním dvou zenerových diod zapojených do série proti sobě, paralelně ke světlu. Některá světla už to mají v sobě. Důležité je ale hlavně to, aby součet proudů žárovek byl stejný jako proud dynama, potom by se napětí nemělo zyšovat. Může být i trochu větší (např. přední 0.45A, zadní 0.1A při dynamu 6V 3W). Pokud jezdíš často nad těch 25km/h, tak je dobré sehnat žárovky na 12V se stejným proudem jako ty 6V. Opravdu na nich bude těch 12V a bude to svítit 2x víc.
Radku nad těch 25km/hod zas často nejezdím, hlavně při sjezdech. Mám tam dynamo Scimano NEXUS HB-NX22, 6V/2,4W a už mi takhle praskly 3 žárovičky - 6V,2,4W (přední), 6V,0,1W (zadní). Tak nevim, kde je chyba. Je to otravný hlídat.
Takyje možné, že praskají vlivem otřesů. Zadní žárovička je fakt 0,1W? Není to 0,1A? To by byla zátěž naprosto dostatečná, protože dynamo 2,4W je určeno pro použití bez zadního světla, takže vyšším napětím to asi nebude. Každopádně vzadu jsou lepší LED. A když tak zkus tu ochranu pomocí těch Zenerek.
No já si říkala, že se nezeptal přímo tebe, protože co se týká elektrizace kola, tak před tebou teda smekám :o)))
Radku budeš ve Stráži?!? Mě by strašně zajímaly ty brzdový světla. Zkus je vymyslet nějak jednodušeji, aby se to dalo použít i pro obyčejný cyklist(k)y :o)))
a taky prasata ve chlívkám jézéďákům přibývají, asi tím horkem
A me cim dal vic zajima ten predni naboj, co vyrabi tu stavu. Na turistickem kole by se to hodilo. Od te doby, co jsem videl ty Radkovi dalkomety ve Sternberku, premyslim, ze bych to taky chtel:-) Teda jako absolutni antitalent jsem treba premyslel, ze by se tim mooozna dalo neco nabijet:-) Porad resim jak udrzet v provozu co nejdele GPS nebo jak po ceste nabijet mobil....
Ahoj, měl jsem také alternátor HB30, bohužel po 18 000 km přestal pracovat, opravu u Langeho v Shimanu odmítli. Žárovku jsem měl halogen 6 V, 2,4 W – dají se koupit v obchodech s elektromateriálem za 70 Kč, v cykloprodejnách jsou podstatně dražší. V zadním světle mám tři diody zapojené do série. Také mi praskla halogenka, zkontroluj všechny spoje na přívodních kabílcích, hlavně kostru, jestliže dojde během jízdy ke krátkodobému přerušení kontaktu, dojde v alternátoru k naidukování vyššího napětí, což může vést k prasknutí žárovky. Ještě jsem měl u alternátoru zapojen usměrňovač na dobíjení mobilního telefonu.
No podle ohmova zakona pokud je na nejaky soucastce urcite napeti, tak toto napeti tlaci skrz elektrony (el. proud). A to jak moc se jich povede protlacit zalezi na odporu (v tomto pripade statickem ). Pokud je problem s elektrikou tak to muze byt jedine vyssim napetim. To ze je tam napsany treba 3W tak to znamena kolik to je schopny dodat vykonu ne ze kdyz to ma 2,4V tak to tlaci neco pres 1,1A stuj co stuj. Takze je treba zajistit aby na zarovkach nebylo vyssi napeti nez tam ma byt. A to je dobre bud udelat pomoci tech zenerek jak tady kdosi radil - na tech se ti ale bude ztracet vykon. Takze bych doporucil nejaky z integrovanych stabilizatoru napeti. A to ze kdyz dam na dynamo (realny zdroj napeti) ktere ma na svorkach nejaky napeti a dam na nej zarovicku ktera je navrzena pro napeti 2x vyssi tak ze na ni bude 12V nebo co jsem to tu cetl - tak to je nesmysl. A jeste bych doporucil misto zarovicek ktere opravdu praskaji vlivem otresu tak bud xenonove nebo kryptonove zarovicky.......a nebo lepe. Prejdi na LED diody. Luxeony treba jsou masakr. Jestlize xenonova zarovka prevede na svetlo 40% dodane energie, tak ud diod je to neco kolem 80%. Takze je to jasne.....LEDky jsou budoucnost. A to nepocitam ze te asi prezijou.....
Integrovaný stabilizátor napětí je nepoužitelný, protože to dynamo není ve skutečnosti dynamo, jak se mu špatně říká, ale alternátor, tudíž vyrábí střídavé napětí, které by se muselo usměrnit a poté stabilizovat, ovšem na stabilizátoru samotném je také určitý úbytek napětí (tím pádem i výkonu) takže ve srovnání ze zenerkou je ztráta výkonu stejná, né-li dokonce vyšší...
Tak tohle moc nechápu. Dle mého názoru bych dynamo reklamoval, protože rychlost jízdy a tím větší proud by nemělo mít na životnost vliv. Od toho je nějaká napěťová ochrana. To je můj názor.
Presne tak. S otackama by mel rust vykon ktery to muze dodat. Ale napeti by melo byt konstantni, resp nejak omezene. Je to jako u auta.....kdyz jedes na volnobeh tak to pri dalkacich uz nedobiji. Kdyz tomu slapnes na krk tak to uzivi i zesak a svetelnou rampu.....a svete div se - zarovky mi v aute nepraskaj.
Protože v autě je elektronický regulátor, který řídí buzení alternátoru tak, aby na jeho výstupu nebylo víc, než asi 14V. U alternátoru na kole, kde je místo buzení použit permanentní magnet je tato regulace nemožná...
Řešení bych viděl v použití žárovek se stejným napětím, ale s o něco málo vyšším proudem, alternátorek tak bude víc zatížen a bude na něm menší napětí...
Řešení ze zenerovými diodami je také použitelné, ale není to moc košér, při vyšší rychlosti diody vlastně zkratovávají (ale tak aby na nich bylo zenerovo napětí) alternátor a ten tak klade větší odpor...
Nazdarek, ty ctes taky tohle forum ??? To by me nenapadlo. Zdar, Skup.
Vykašli sa na žiarovky.Prejdi na LED najlepšie Luxeon.Ja mám tiež alternátor od Shimana 2,4W.Pozri si moju stránku www.lepidoptera.szm.sk Napájanie batérií=alternátor-usmerňovací mostík-akumulátory.Akumulátory môžeš použiť tie najlacnejšie NiMh.Máš pri tom výhodu že pri zastavení napríklad na križovatke,Ti svetlo svieti naďalej.Životnosť Luxeona pri správnom chladení je 80 000 hod,žiarovky okolo 5 hod.Tak neváhaj a presedlaj na modernu.