Zdravím, už delší dobu uvažuju koupit přední brašny, díval jsem se na brašny od sportarsenalu (ty expediční nepromokavý), vidlici mám odpruženou, ale i nosič se udajně dá použít na tuhle vidlici. Chtěl bych se tedy zeptat, jaký máte názor na přední brašny,jak se s nimi jezdí apod. Zatím jsem jezdil jen s nacpanými zadními brašnamy a další věci jsem měl přidělany gumicukama taky na zadních brašnách. Případně jakou jinou značku by jste doporučili, s ohledem na kvalitu. díky.
Máme přední brašny na neodpružené vidlici od sport arsenalu na tandemu a mohu říci, že jsou praktické - dají se stáhnout a zmenšit svůj objem podle velikosti jejich obsahu - snadno se dají sejmout - jsou na háčkách a gumicuku a dají se použít i na zadní nosič. Ale nic těžšího bych do nich při použití vpředu asi nedával. 1/ten hadrový styl na to není stavěný a i 2/ protože řízení je potom strašně těžké a navíc, když kolo postavíš, tak by ti mohlo klidně padnout. Ale hlavně tedy to řízení dost ztěžkne. My v předních brašnách vozíme spacáky - vždy jeden v jedné a vejde se tam akorát:-) a řízení není nebezpečné. Jinak je brašnami částečně omezena manévrovatelnost přední vidlice, protože pokud budeš zahybat \\\\\\\"za roh\\\\\\\" tak do těch brašen budeš při šlapání kopat - mluvím ze zkušenosti.
Díky za info, já právě uvažuju, že bych do nich dal jen lehke objemné věci, spacák, oblečení, případně složenou samonafuk. karimatku. Věci jako konzervy, vařič a ostatní těžké věci samozřejmě dozadu. Méte ty nepromokavé? já jen jestli jsou skutečně nepromokavé :).
Mám sportarsenalky několik let a můžu říct, že jsou dobré a asi nejlepší, ale taky mají svoje mouchy. Třeba praskl vnitřní vyztužující plast - na jeho místo jsem dal dřevěné prkýnko. Pak praskl plast dole - dal jsem tam kovové pláty. Po těchto úpravách zase dobře slouží, ale měli by ty plasty udělat pořádně tlustý, je to fakt slabina. No a jinak nepromokavé celkem jsou, ale lijáku neodolají, protože švy propouští vodu.
Diskusí o brašnách už tady bylo taky spoustu.
Výhodu předních brašen vidím JÁ v tom, že když vyjedu na delší cestu, tak se mi to do těch zadních všechno prostě NEVEJDE :-)
Druhá, neméně podstatná výhoda je lepší rozložení váhy věcí na kole. Můžeš všechny věci narvat dozadu, přivázat gumicukama apod., ale zadní kolo je pak šíleně přetížené, je větší riziko defektu, prasknutí špice nebo rámu, nehledě na to, že do prudších kopců se kolo hezky staví "na zadní" a při jízdě terénem je i větší riziko pádu.
Nevýhoda předních brašen je ta, že si na jízdu s nimi musíš chvíli zvykat. Pokud s nima vyjedeš poprvé, bude ti to trvat cca 30 km, než se s nimi zžiješ. Plně naložené kolo má úplně jiné jízdní vlastnosti, první dojem je šílená nestabilita, ale jakmile si zvykneš, zjistíš, že je to vlastně docela fajn a jsi mnohem stabilnější. Akorát jsi "širokorozchodnější", takže musíš počítat s tím, že se všude nevejdeš a dávat si větší bacha, abys těmi bágly o něco nezavadil - pak už to jde ráz na ráz a jsi dole ani nevíš jak :-)
Co vidím jako další nevýhodu tak to, že je pak horší orientace v tom, co vezeš a hlavně kde to máš. Prhrabeš zadní brašny, nic, levou přední, nic a pak to najdeš úplně dole v pravé přední, například. Doporučuji si udělat v báglech systém !
Jinak já bych bez předních báglů nejela už ani na týdenní cestu.
Co se vidlice týče, já mám neodpruženou, ale jezdí s námi lidi, co mají nosič předních báglů na odpružených vidlicích. Vždy si ten nosič ale museli upravit sami.
Ak mas vela veci, je podla mna ovela lepsie ich dat aj do prednych brasien a nie vsetko len do zadnych.
Vyhody prednych brasien:
- rozlozenie zataze
- lepsia stabilita bicykla , ked mas nalozene len vzadu pri prudkych zjazdoch sa ti rozkyve predne nezatazene koleso, ka mas predne brasny, mas po probleme
- predne brasny sa montuju nizzie, takze cely bicykel ma tazisko nizsie. Idealne je, ak su predne brasny blizko osky predneho kolesa. Ty si balenim na zadne tasky naopak tazisko zvysoval.
- mas viacej meista, lepsi prehlad. Ja vozim 4 rovnake brasne od sport arsenalu, mam ich oznacene farebnymi praporkami a v zozname mam napisane, co veziem v ktorej farbe (jedlo- zlta, noc- zelena a tak dalej). Ked podla zoznamu aj vratis zase veci spat po troch dnoch mozes zoznam zahodit, uz vies, kde co mas.
Nevyhody
- vyssia cena, musis kupit tasky a nosic
- predny nosic ma nizsiu nosnost ako zadny (10 kg)
- si vpredu sirsi, nevojdes vsade, spociatku budes narazat do prekazok, cez ktore si bez tasiek presiel. Nastastie nam sa to stavalo len pri zastavovani.
- ked nakladas bicykle do vlaku, mas vaicej tasiek a niekedy je problem ich pobrat, ale ide to
V kazdom pripade vyhody prevazuju nevyhody a predne tasky odporucam bez ohladu na to, aku mas vidlu. A tasky odporucam sport arsenal pouzivaju sa rovnake dopredu aj dozadu.
Este reakcia na praskajucu umelu hmotu v taskach sport arsenal, mne takto praskli uz dve, ale vsimol som si v obchode, ze na novych taskach je ta umela hmota riesena inak (nie je tam to oslabene miesto)
No tak ja uplne moc neporadim, je to spise oznameni,ze ja jsem se rozhodl taky pro sportarsenaly,mam zadni trojbrasnu s plastenkou a ted ,tedy zitra mi prijdou predni nosice i s brasnama,nejsou to ty nepromokave,ale ty druhe SNC,musim rict ze dodaci lhuta byla pres internet 2 tydny primo od nich,takze pokud jsou potreba a nejsou skladem,nebo v obchode tak zavcasu objednat.Jinak jsem si nebyl jist vhodnosti na odpruzene vidlice,ale v predchozi diskuzi jsem byl ujisten ze to neni problem.Navic oni ty sportarsenaly delaji specielni nosice prave na odpruzene vidle.No uvidim jake budou,viz drobne nesvary hlasene v diskuzi jako parani svu nebo praskani plastove vystuhy,no snad to bude ok,takze doufam ,ze jsme vybrali slusne,dovolene zdar,jinak to rizeni bude urcite tezsi a pri ostrejsich zatackach v pomale rychlosti to bude klopit vice do vnitrku zatacky,jakoby se chteli riditka pretocit.Takze ze zacatkuopatrne.
No já právě váhám zda koupit ty expediční nebo ty SNC, pokud to není fest neporomokavy tak to stejně budu muset dát to oblečení do igelit. sáčku takže by stačili i ty SNC.
Jo ja to taky resim zabalenim do igelitky a az potom ulozenim do brasny,je to sichr
Plne súhlasím s Peggy a Jaroslavom a potvrdzujem ich poznatky. Keď odpočítam nevýhody predných brašien (ťažkopádnosť, neobratnosť, pomalosť,...), ktoré sa však dajú časom eliminovať (dá sa na taký spôsob jazdy zvyknúť), ukážu sa výhody. Výhody nie sú zanedbateľné - rovnomerné rozloženie záťaže, zníženie ťažiska zvyšuje bezpečnosť a viac možností uloženia prepravovaných vecí tiež nie je na zahodenie. Ja som si nosič vyrobil, pretože ešte cca pred dvomi rokmi na odpruženú prednú vidlicu sa nosič kúpiť nedal. Aj na internete som videl domácu úpravu nosiča, ktorý bol pôvodne určený na pevnú vidlicu. Podľa mojich skúseností sériovo vyrábané nosiče a brašne celkom dobre fungujú, domáci kutilovia im dokážu "vychytať muchy" tak, že z toho vzniknú neskutočné vylepšováky. Veď kutilstvo k cykloturistike patrí. Športu zdar a cykloturistike zvlášť. Nech sa nám konečne výdarí leto a po ňom nech príde pekná jeseň.
Taky hodlam rozsirit na predek...
je na vyber?? Author, Pigeon, VAP sport... nedelaji brasny dopredu, jen SA (?) Vylepsili uz to praskani vyztuh?
Na co to dat, kdyz (jediny) 203 nosic neni vhodny pro tyto brasny 508 a to jeste by mohla prijit nahoru jedna br.(505)
Taky už o tom dlouho přemýšlím. Nejdřív koupit větší zadní brašny (expediční SA/ drahé Ortlieb?) a v druhém kroku dokoupit přední nosič. Měl bych pak víc možností s čím vyrazit.
Ale jaký přední nosič? Nový od SA
http://www.sportarsenal.cz/zaloha/art/204hi.jpg
se mi moc nezamlouvá. Složitý, spousta šroubků, co se mohou uvolnit, jak dlouho se to montuje? a ta "výrazně nízká" váha! Min. dvojnásobek, co zadní nosič. A radši bych měl nosič ocelový, co se dá příp. svařit. Nepřipadá mi moc účelově zpevněný: celá váha visí prakticky na dvou hácích a zbytek nosiče jen přidržuje brašnu ve správné poloze - proč tolik výztuh?
V Německu jsem viděl různé přední nosiče, byly jednodušší a na lehčí věci by určo stačily - není každý Vladimír Sorokin, aby tam vozil kamna a dříví.
Nevíte někdo, jsou nějaké jiné přední nosiče než SA?
Nejraději bych si ho snad navrhl a nechal vyrobit tak, aby měl jednoduchou kostrukci a abych využil závitů vprostřed vidlice k tomu určených.
Jinak jsem v Praze na Karláku viděl německé brašny myslím "Cyclosport" se jmenovaly, trochu podobný systém jako SA, byly levnější. Do předu by asi taky šly.
SA dělal do nedávna také \"normální\" trubičkový nosič podobný jako ten od Junka (jen má oblouk směrem ke středu takže se k němu dá dobře uchytit spodek blatníku :)) Přijde mi velmi slušně funkční a moc nechápu, proč už jej SA nenabízí, ale možná by jej mohli mít v nějakém obchodě ještě na skladě ... (je to tak rok, co se ještě vyráběl)-
jo-staci obycejny, nemam odpruz. vidlici ;-)
Jedny dalsi (i) na predek treba pro toho, kdo bude hledat a rozhodovat se
Testudo
http://www.testudo-sport.cz/czech/katalog.aspx
Na předchozím kole jsem měl nosič Junk http://www.junk.cz/KATALOG/pic_str/0031.html i s taškami (http://www.junk.cz/KATALOG/pic_str/0415.html). Viditelný oblouk byl nahoře v nejvyšší části rozřezán, roztažen a přivařen k přednímu nosiči (vodorovnému).
Problémem u předního nosiče je zabránit kmitání za jízdy. V případě, že k němu dojde, je potřeba přeorganizovat zátěž.
Nectností továrně vyráběných nosičů, které jsem měl možnost vidět (i jinde ve světě), je nedostatečná odolnost proti pohybům do stran v části nejvzdálenější upevnění k vidlici. Nosič musí být proti tomuto zcela odolný, jinak může za jízdy kmitat v důsledku nerovnoměrného rozložení nákladu.
Na novém kole mně ještě chybí přední nosič (také bude kombinovaný, ale po zkušenostech vlastní konstrukce; snad se mně podaří odstranit zjištěné nedostatky předchozího. Především musí být pevný při pokusu (rukou) o pohyb do stran, jinak bude mít snahu kmitat.
Když jsem poprvé naložil kolo naplno, bylo štěstím, že jsem od domu jel s kopce. S tak napakovaným kolem ale asi nikdo nepojede. Na rovině bych sebou sekl asi jako, když mně Jurimír půjčil své lehokolo. Díky kopci jsem se ani ne po 100m brzdění rozhodl přestat brzdit a začít šlapat. Ani ne po 2 km už jsem uháněl, jakobych se na tom kamiónu narodil. Při sjezdu v Tatrách jsem při rychlosti 86 km/hod. naplno šlapal, řídil jednou rukou, místo na cestu se díval na diktafon na řídítkách, do kterého jsem se snažil zastrčit konektor mikrofonu.
Když jsem po návratu domů sundal veškerou zátěž, najednou to byla taková změna, že jsem sebou taky málem sekl.
Při upevňování nosiče na trubku teleskopické vidlice je nutno dbát na to, aby přílišným utažením nedošlo k deformaci vidlice (stlačení) a tím ke zhoršení pružení — i to se mně podařilo.
Do 2. odkazu se připletla koncová závorka, takže správně
http://www.junk.cz/KATALOG/pic_str/0415.html
Tak ako to mas doteraz je to najlepsie. Ked si das predne tasky tak sa obmedzis len na presuvanie z miesta na miesto po dobrych cestach (ale niekomu to staci). Ked mas tasku iba vzadu, mas ovela vacsiu slobodu, mozes ist kade chces.
Ja ked som zbaleny na maximum, tak davam spacak hore na zadnu tasku a zastrcim ho zozadu za sedlo, iba ho zlahka prichytim gumicukom aj s karimatkou. Vsetko ostatne sa ti do zadnych tasiek musi vojst na hociaky vylet. Je to prakticke a hlavne da sa takto jazdit celkom dobre aj v terene. Do predu maximalne nieco mensie na riditka (mapnik, tasku na fotak alebo ladvinku na doklady)
Já bych radši vždycky nejdříve přemýšlel o tom co s sebou nevzít, než ještě víc kolo a sebe zatěžovat. Nedovedu si představit, že by na tomhle světě existovalo místo kam bych nutně musel jet s kolem s předními brašnami. (Jiná věc je jestli to chci, například proto, že si s sebou vezu skládací kamínka, kvůli romantice, spaní ve stanu apod.)
Mě v Evropě stačí na záda Deutřík objem 25 až 30 l, váha do 8 kg, nikdy ne víc! Na kolo samotné jen lahev, pumpičku a nářadíčko.
to už je moc věcí. Nejlépe je jet jen tak bez jakékoli bagáže a na krku zlatou kreditku jako Forman:o)
tzv. Snob-biker
Prosím že se tato kreditka rozdává běžně prosím zaslat na moji vesnickou adresu.Za nabídky předem děkuji a patřičně odměním.
cim? domaci zabijackou?
Zatím jezdím jen se zadními brašnami kam se mně musí vejít VŠE i na delší cestu do zahraničí (cca týden a víc).Na předku mám jen menší brašnu pod mapníkem na doklady,foto a nezbytnosti.Pokud jsem dal do ní něco těžšího strašně to plavalo.Rád jezdím nejen po silnici a proto přední brašny nepoužívám.
..bych se tem prednim tak nebranil, mnozi si je pochvaluji. a je fakt ze vsechno narvane vzadu na nosici se prenasi jen na zadni kolo a zvlast jeste, pokud ho chces nekde prenest za ram . jsem pro rovnovahu
Souhlasím že váha je na zadek (kopce) .Při přenášení uchopím kolo pravou rukou těsně nad středem a za řídítka (rukojeť) levou rukou .Zkus vyzkoušet a uvidíš že je to téměř vyvážený.
Jednou jsem takhle tahl pres most dve kola (nahoru se muselo po schodech)...kazde melo vzadu cca 15 a 20kg a kdyz jsem to prelezl, mel jsem chut si rozdelat stan a jit sedrenej spat:-)