Už jste mne rozštípli, že se mi na cestě nechce lepit duše, ale přežil jsem to. Teď mne zajímá jiná záležitost. Klasici tvrdí, že pokud začnou ve výpletu praskat špice, je třeba celé kolo vyplést znovu. Je to pravda nebo stačí doplňovat prasklé? Zatím radši přeplétám, ale Žofka mne nahlodal s tím vyhazováním půllitrů a triček a tak si to radši ověřím u znalců, abych zbytečně nevyhazoval náruče špic.
Mně se to tedy takhle hromadně ještě nestalo, ale v cyklu, kam chodím, jsem se připlet k někomu, kdo tam s tímhle přišel, a tomu řekli, že by se to mělo přeplést celé (ty dráty taky podléhají nějaké únavě materiálu).
Ahoj, moje osobní zkušenost je přeplést celé kolo. I když jsem prasklé dráty vyměňoval, postupně praskaly další. Na cestě je to potom nepříjemné, zvláště když jich během cesty praskne více, což se mi také stalo.
Kdysi v dávnověku jsem vozil obyčejné levné ráfky a dráty a občas se mi stalo, že dráty praskaly (hlavně ty u pastorků, aby to stálo za to...). Vždy jsem vyměnil jen ten prasklý drát a jezdil jsem dál. Většinou za dvě sezóny jsem ráfek probrousil a tak jsem ho vyhodil i s výpletem.
Pak jsem přešel na Mavic a DT Swiss a od té doby mi nepraskl jediný drát (možná mám jen kliku, ale už jsou to desítky tisíc km) - mám FS i HT a vůbec je v terénu nešetřím. Problém s probroušením ráfku sice zůstal, ale výplet jsem použil znovu do nového ráfku a dráty stále držely. Teď třetí sezónu vozím kotoučovky, takže už nemám problém ani s ráfky.
Možná je i tohle cesta, ale není nejlevnější (ráfek cca 1500,- a drát za 16,-). V mém případě se to ale bohatě vyplácí.
Jo, abych nezapomněl - dráty nepraskají, přestože vozím zeslabované na FS 2.0-1.8-2.0 a na HT 2.0-1.5-2.0
Já tušil, že to s těma dušema překousneš. Dráty mě na rozdíl od duší nějak neopouštěj, tak jen z doslechu: Příčinu bych viděl v nevyváženém zaměření vašeho klubu. Že vy to čím dál tím víc směřujete k tomu "gastro"? Prý se pro takový případ vyrábějí speciální gastrocyklistické dráty. Obzvlášť pevné. :')
Pokud si pamatuj dobře Pružnost a pevnost ze školy. Tak "obyčejná" ocel na dráty bude mít větší houževnatost tzn. že dráty se postupně vytahují a pak prasknou. No a pokud prasne jeden tak ty ostatní jsou už vytaženy a mají tendenci dále praskat. U nerezu je houževnatost minimální ale za to větší pevnost. Takže jeden drát praskne a ostaní dráty nejsou příliš ovlivněny. Ovšem přesně se to dá určit z čísla materiálu.
Vážení dík za rady. Rekapitulace. Jedná se o ráfek Remerx Grand Rock, výplet nerezovými špicemi. Vyjímečně jsem jej nepletl já, protože jsem kupoval celé kolo loni v listopadu. Celkem vylítlo 7 drátů, které jsem postupně nahrazoval. Poslední dva včera v podvečer. Tím je rozhodnuto a dneska večer ho přepletu. Servismen mi při koupi drátů potvrdil, že opravdu je v podobném případě vhodné přeplést celé kolo. Howgh