Když pumpička nepumpičkuje a jedete na těžko, tak i tlačení prázdného kola je problém. Tím spíš, když to vypadá, že k civilizaci to bude daleko.
Tak jsem do pláště nacpal vrbové proutí (první obrázek). Dával jsem tam ty slabší větvičky, což je CHYBA. Lepší je dát silnější (jak prst) ty se tak moc nestlačí (první obrázek). Nakonec jsem měl štěstí a jel na tom jen 2,7km, furt z kopce (druhý obrázek). Byly Velikonoce a výletníci ve třech autech se vydali k opuštěnému klášteru. První dvě auta neměla pumpičku vůbec, třetí řidič vytáhl luxusní pumpičku na kolo i s manometrem.
Zpětné zprovoznění vzalo dost času, plášť byl plný rozdrcených větviček, naštěstí jsem byl u pramene a mohl vymývat a vymývat.
Defekt byl způsoben průrazem z boku (třetí obrázek). Plášť (Schwalbe maraton) to přežil s menšími trhlinami z boku.
Co pumpičce bylo? Nevěřím, že by se někdo vypravil do takového "terénu" bez ní.
Měl jse takovou pumpičku. Byla těsněná gumovými O kroužky a už jsem jí měl několikrát úplně rozebranou. Přestože jsem nastudoval z výkresu tlakového ústrojí schema a princip vysokotlaké olejové pumpy a dokázal jí programem ovládat na úrovni stabilizace poklesu tlaku, tak tuhle pumpičku jsem nikdy nepochopil. Když jsem jí vyčistil od prachu a správně namazal, tak skvěle fungovala. Ale když jsem jí chtěl po čase vození na rámu použít, tak byl vždy problém. Už mám jinou a tuhle jsem vyhodil. Ta nová je jednodušší a má krycí zátky na všech vstupních otvorech. Doufám, že se bude chovat jako pumpička i po čase.
Takže se já malé, dvoupístové nefukční pumpičce nedivím.
Příkaz zněl jasně „snad mi tady doma necháš jednu sadu nářadí. Zrovna v Lidlu měli pumpičku, kterou mám vyzkoušenou, tak jsem ji koupil „na doma“. Bohužel jsem sebou vzal tu novou, při ucpání palcem dávala tlak, takže v pohodě. Při tomto prvním použití jakoby „tahala“ vzduch zpět z duše. 2x rozborka + sborka nepomohla.
Borec říkal, že mi to napumpuje, koukal jak puk, když má říkám, že tam nemám „air“ ale „branches“. Už byli na odjezdu a ostatní auta na něj čekala. Tak mu říkám, že ji od něj koupím, dostal jsem ji darem, obě v příloze, tu starou jsem na tom stole nechal.
Defekt ve výšce necelých 1400mnm.
Pro pořádek ta nefunkční teda byla Air compact?
Nemám tyhle malý pumpičky rád. Taky ji mám, použil jsem jí na cestě jednou a nevyhodil do lesa jen proto, že jsem nic jinýho neměl.
Vozím klasickou velkou pumpičku á la příslušenství Favorit. Teda ona to není ta klasická chromovaná "favoriťácká", ale je černá a je o něco málo kratší. Mám dojem, že to bývalo dodávaný k dvousedadlovým Pionýrům (ano, k fichtlu), kde se tahle délka vešla někam pod sedlo.
Aby se za jízdy nevysouvala (vozím ji zvenku na brašně na zadní nosič, kde jsou na ní i pásky), mám přes spodní konec rukojeti a kus těla pumpičky natažený kus starý duše.
Mám ji roky a maká jak za mlada.
Tu jsem jeden čas vozila také, ale když jsem jí chtěla jednou použít, byla jakási vyklepaná a gumičky uvnitř na pístu netěsnily, rozpadly se.
Tak šla do konťáku stejně jako ty ostatní.
Vydat se na takovou výpravu bez odzkoušené a spolehlivé výbavy je vždy velké riziko- ať jde o osazení kola, výbavu či nářadí.Pumpa s lepením a náhr. duší jsou jedním z nich, Já vozím dlouhá léta "klasiku", která mne nezklamala(AUTHOR AAP Cross 2) i když jsem ji použil v posledních letech jen doma při výměně pláště(defekt nebyl cca 4roky)
Ve velkých výškách se nepohybuji, ale nemyslím že "řídký" vzduch by na pumpování měl vliv- spíš ve vys. horách nehustit na max.tlak...
Hele, já vždycky doma v kuchyni napumpuju pči testu pumpičky duši naprosto bez problémů.
Ale v když jde pak do tuhého, tak je to prostě problém.
Moje pumpičky zkrátka fungují jen v kuchyni.
Tedy abych nekřivdila té poslední - doplnila jsem ji šlauškem z klasické pumpičky a duši už dokážu napumpovat kdekoli. Je to ale vždycky jen na dojezd. Naplno duši pumpičkou nedám ani omylem.
A úplně nejraději používám bombičky s mlíkem - kromě toho, že dirku zalepí, tak duši i nafouknou. Pravda, opět jen na dojezd, ale to kolikrát stačí.
Já mám pocit, že hlavní zabiják těch malých a složitých pumpiček je prach, jak se to vozí na rámu pod flaškou. Když se to rozebere a vyčistí, tak to funguje, když to člověk potřebuje, tak je problém. Teď jsem koupil pumpu s hadičkou a hlavně s gumovými špunty na všechny otvory. Tak doufám, že se to tím vyřeší.
Velká favoriťácká pumpička má veliký kožený píst, těsněný olejem. Ten se tak snadno neznečistí jako O kroužek. Nehledě k tomu, že se tlakem dotěsňuje. Také se ta pumpa vozila na horní rámové trubce, kde je čistěji. Ta byla nezničitelná, ale moc veliká a těžká.
Jsem Růžence koupila novou pumpičku, na kterou jsem tu četla jen samou chválu, a u té je zátka přímo na držáku pumpičky.
Klasickou spolehlivou velobelku, co padla Růžence do rámu jak ulitá, jsem nechala Arabovi, aspoň ji nemusím přehazovat (a zapomínat přehodit). Ta je spolehlivá, ale těch 6-7 atm jsem s ní do Růženčina kola dostat nedokázala. S touto novou 6 atmosfér dostanu na 150 šťouchů a jen tak posledních třicet má trochu odpor, jinak to pumpí úplně samo.
Tak snad bude tak dobrá, jak pověst, co ji provází, a vydrží mi :-)
U mě rozhodně žádný prach zabijákem pumpiček není, protože je vozím vždy a zásadně v neseséru.
Takže tobě se prostě unaví věkem, nebo to s ní jen neumíš. Máš ještě jiné vysvětlení?
Brahmo, pokud je pumpička těsněna O-kroužkem, viděl bych jako možnou příčinu nefunkčnosti
nevhodný materiál kroužku, který příliš rychle degraduje.
Prostě se místo např silikonového kroužku za 8Kč
nepoužije EPDM kroužek za3Kč ale kroužek z lisované tmy za 0,30Kč
(ceny velkoobchodní, poslední čínská)
Já bez problémů s blátem či prachem používám tuto (https://sk.author.eu/doplnky-bicykle/hustilky...ím ji na rámu v úchytu pod lahví. Je větší, má hadičku s hlavicí na všechny typy ventilků a je lehká, stála kolem 13€ a napumpuje kolo za chvíli. Je pravda, že jsem ji poslední léta použil jen doma při přehazování plášťů- defekt jsem neměl několik let- ale sichr je sichr. Jo- a funguje kdekoliv, nejen v kuchyni...;-)
Já měl vždycky s pumpou nějaké problémy až jsem si nakonec koupil tuhle
https://ride.lezyne.com/collections/hand-pumps...
(nebo nějakou její variantu, to teď nevím)
Od té doby nemám problém. Navíc umí všechny tři typy ventilků (dunlop, galuskový, autový), takže několikrát posloužila i nějakým okolo píchajícím.
Dobrý, dokázals sis poradit.
Já jezdím z 95% sám, často se toulám v místech, kde do nejbližšího cykloservisu je několik desítek kilometrů - zkušenost mě naučila, že vozím pumpičky dvě.
Taky vozím od jisté doby dvě, spíš náhodou.
Předtím jsem měl štěstí, že plastová pumpička vždycky pomohla. Až když se jednou zlomila, tak chvilku trvalo, než mi došlo, že vozím už teď další! Přece kovovou pumpičku na vzduchový tlumič a vidlici.
V nouzi nezbylo, než trpělivě kmitat a ten objem tam s ní natlačit. Na každý 1 bar tak 200x a to bylo tuším jen přední 20" kolo.
Pro ten pocit klidu, že mám zálohu, to ale stačí.
Já používal stlačenej vzduch v bombičkách, protože na Kardung La se mi stalo to samý. Řídkej vzduch - skoro nulová komprese.
Nikdy jsem to nezkoušel, ale od bombiček mě odradila představa, že mám striktně omezený počet pokusů o nafouknutí.
Prostě když jsem blbej a při nafukování vidím, že jsem duši nezaložil dobře, špatně zalepil, přehlédnul další díru... vyfouknu a začnu znovu, stojí to defakto jen ztracený čas.
Když nemáš další bombičku, uděláš co?
Jak to bylo vysoko, že pumpička už neměla dostatečný vstupní tlak? A jak se chovají kola za nižšího tlaku vzduchu? Nestačí je foukat úměrně na nižší tlak?
Asi v 5500m/m je poloviční tlak vzduchu. Na Everestu asi třetinový.
Tý jo, nad tím jsem nikdy neuvažoval, že kolo nafouknuté na povolené maximum pláště při hladině moře bude ve velehorách natlakované už vlastně nad limit.
Každopádně bych čekal, že pro zachování stejných tlumících vlastností je cílem foukat na konkrétní přetlak. Pokud je tedy vzduchu méně venku, stačí ho méně i uvnitř duše.
Nicméně pokud je rozdíl tlaku mezi hladinou moře a 5.5 km jen nějakých 50 kPa, předpokládám, že větší problém bude mít cyklista, co s tou pumpou má v té výšce (nedejbože na Everestu) pumpovat... :-)
Není divu - také jak často jezdíš na kole ve výšce 5,5 km nad mořem či sjíždíš Everest :o)))
Dobrý bože, co jsem to zas rozpoutal? :-)))
Neplač a poreferuj, jak to bylo s tou pumpou. Byla rozbitá, nebo měla málo vstupního vzduchu?
Slibuju, že některé své rádoby vtipné příspěvky svědomitě opatřím smajlíky.
Zajímavé řešení. Vzpomínám si, jak se tu kdysi řešilo, jak blbě se lepí guma osliznutá slimákem a jestli není lepší rovnou plášť těmi slimáky vyplnit :-).
Na kolech s háčky na rámu vozím klasickou Velo pumpičku, na ostatních tuhle (značka KLS, ale zvenku vypadá stejně):
https://hustilky.heureka.cz/force-sport-duo...
Osvědčila se. První exemplář zatím pět let bez závad a bez údržby, druhý jeden rok. Disclaimer: vozím ji v brašně, kde na ni necáká bláto.
Pěkný...
Když to vyfoukneš a necháš to valit po ráfku, bude valivý odpor menší než u plně nafoukaného kola...
Když v tom necháš duši, věz že po 500m se ti sešponuje kolem ventilku, je lepší ji vyndat.
Tlačení je ok, ježdění po ráfku doporučuji jen velmi zlehka, u naložených kol by to nemusel vydržet ráfek ani guma.
Kdybych neměl jinou možnost, vycpu to větvema taky, ale dřív zkusím udělat na duši uzel a nafoukat, což není tvůj případ, tobě odešla pumpa...
Uzel místo lepení – zkoušel to někdo? Myslím, že se ten kus duše s uzlem nedá narvat do pláště.
Ale přeložit duši a okolo provázek s uzlem, aby se ta část duše s dírou vyřadila od zbytku který budu foukat by snad šlo.
A není jednodušší duši během 2 minut zalepit a pokračovat v jízdě než se trápit nějakým šíleným provizorním uzlováním a pak stejně výměnou a lepením?
Tedy lepení to vozím, pak stahovací pásky, izolačku, ale s provázkem bych měla poněkud problém. Ten fakt ve svém nářadí nevozím a ani mě nikdy nenapadlo ho tam přidat.
Vzhledem k tomu, že obsah pytlíku s nářadím je u mě dán tím, že jezdíme pod stan, tak kus nějaké šňůry tam vedle lepení či libovolných šroubků mám také.
S libovolnými šroubky: Letos před dovolenou jsem na ponku narazil na nějaké šroubky + matičky + podložky a nechtělo se mi přemýšlet kam je dám, tak jsem je přidal k těm u kola byť takový rozměr nikde není. Což mi po uprostřed cestování umožnilo opravit prasklý nosič a ještě týden jsem s ním jezdil.
Kdysi mi někdo vysvětloval, že pokud se přetrhne (nepoškozené) lano, tak je to zásadně v uzlu nebo jeho těsné blízkosti. Dokonce je i pro různé druhy uzlů zjištěno, o kolik procent se při jeho použití pevnost (horolezeckého) lana sníží a nejsou to žádné drobné, ale zhruba polovina...
Proč to píšu? Podle mě, když už by ten uzel těsnil, bylo by místo v okolí takového zaškrcení mnohem náchylnější k dalšímu poškození a hádal bych, že by to ani nevydrželo běžný tlak.
Přecijen normálně duše nedrží tlak vzduchu sama, ale vyplní celý prostor, opře se o plášť a ráfek, namáhání se rozloží rovnoměrně, zatímco tady bys měl jedno místo, kde by se duše nenafouknula, což by jednak drncalo, ale taky by tam vzduch vtlačoval nafouknutou část duše od vedle...
Netvrdím, že to jako provizorní řešení nemůže fungovat, ale mám-li lepení, je to mnohem lepší řešení... a nemít lepení je hloupé.
Poškození duše, že by nešla zalepit, ale šla zavázat, mi pravděpodobné nepříjde.
No víš někdy zjistíš že už nemáš lepidlo, nebo záplatu, nebo je moc zima a lepidlo nechytne.
Už jsem s uzlem dojel, a měl jsem ho nacpaný v 1" silničním Duranu.
Musel jsem po cestě přifoukávat, ale bylo to lepší než pomalý defekt.
Ono 8 barů je 8 barů, tak se není co divit...
Na uzavřeném kruhu můžeš udělat vůdcovský uzel a tu část s dírou eliminovat v té vzniklé smyčce. Takže máš v plášti nejen uzel, ale i tu smyčku a zbylou duši o ten kus kratší.
Nebo se ti podařilo vymyslet jak na duši uvázat naráz dva uzly a díru eliminovat mezi nimi?
Ještě mne napadá možná prostorově nejmenší řešení. Duši v místě díry přeříznout a oba vzniklé konce zajistit samostatným, ale jen jednoduchým uzlem. Duše se pak vloží do pláště už ne jako kruh, ale jako dlouhý párek.
Je to takový topologický problém.
BTW uzly na laně musíš specifikovat.
Není uzel jako uzel, stejně tak lana se liší, v horolezectví se používá třeba Alpská smyčka, nebo její klon pro spojení.
V zásadě jde o to aby pro pevnostní uzel vstupovalo a vystupovalo lano z a do uzlu ve směru tahu, pak je vše v pořádku.
Alpská smyčka je boží, uděláš ji kdekoli uprostřed lana, a kdykoli ji můžeš hned zrušit a je jedno kolik tahu v tom bylo.
Horší pro lana jsou pevné části které lano drásají, ale pokud nezrušíš jeho ochranný oplet, není se v podstatě čeho bát.
Ale náš uzel na duši :) není nijak namáhaný v tahu, takže tohle řešit nemusíme. Stačí když výsledek bude prostorově co nejmenší. Ona Alpská smyčka, já jí znám jako vůdcovský uzel je vlastně uzel na dvojitém laně a ten vychází dost veliký. Lepší by byly dva uzly jednoduché. Viz výše a přeříznutí duše.
Jo a ona alpská smyčka je pro vložení karabiny ve většině případů zrovna vlastně uzel, který tu pevnost může snižovat. Záleží na tom, jak to zatížíš.
Tak asi mluvíme každý o jiném uzlu, já znám alpskou na jedné lajně:
https://www.youtube.com/watch?v=YkW0-bubjv0
Ve videu je vidět uzel, ale jenom troubové to takhle složitě obtáčí kolem ruky s metrem lana. To platí i pro jejího brášku pro spojení dvou lan.
Ale na duši bych ji nedělal, tam stačí jen provlek smyčky s dírou uzlem ven.
Alpská smyčka:
https://img.obrazky.cz/?url=a9bc2fe182e14092...
Tak tenhle uzel neznám.
Vůdcovský uzel:
http://www.horovsb.wz.cz/vycvik/uzly.html
Ten mne učil v horoškole, ale skauti vázali pro karabinu raději lodní smyčku. která se snáze povoluje a nesnižuje pevnost lana.
Pro duši je to nevhodné.
A co to přeříznutí duše a dva uzly? Mně to připadá docela nápadité.
Píchlou duši místo zalepení rozřezat a vyhodit?
Tomu říkám vhodné řešení defektu :-))
Kdyby mi někdo vykládal, že se mi to stane, tak bych si klepal na čelo. Pár dní před popisovaným incidentem jsem měl tento rozhovor. „Ty jsi z české republiky? Jo, tam jsme byli předloni a kradli nám brašny“.
Takže si dokáži představit situaci, že jsem 15 km od civilizace a buď budu kolo natěžko tlačit a stejně zničím plášť (ráfek), nebo si vzpomenu, na dle Tebe nesmyslnou debatu, a udělám uzel.
No kdyby se ti chtělo takhle experimentovat, fakt by mě zajímal mezní tlak, co vydrží normální (byť třeba lepená duše) a potom duše, na které je uzel. Klidně můžeš zkusit jak uzel na duši v celku, tak přeříznutí a dva uzly...
Když už bys na to chtěl spoléhat, bylo by přece lepší zkusit si to nanečisto doma? Fakt by mě zajímalo, jak by to dopadlo. Třeba se pletu a bude to skvěle fungovat... ;-)
Fajn, rozdíly mezi uzly určitě jsou, ale z hlediska snížení pevnosti lana je to hodně podobné. Když budeš tahat za lano postupně větší a větší silou, abys našel hranici, kdy se přetrhne, tak po uvázání uzlu na tom laně bude k přetrhnutí stačit síla zhruba POLOVIČNÍ!
Jestli je tvoje "Alpská smyčka" totéž jako motýlek, je to podle tabulky jeden z nejhorších uzlů. Respektive o procento lepší než vůdcovská smyčka, o proceno horší než dračí...
Já čerpal z www.horolezeckaabeceda.cz/download/HA_lana_uzly_96dpi.pdf odkud ty? V různých zdrojích lze najít různá čísla, ale asi všude nejlépe vychází devítkový uzel, který stejně (nikdo?) nepoužívá... :-)
Nakolik lze tuhle statistiku přenést na uzel na duši, je otázkou, její namáhání bude úplně jiné než u lana, ale pevnost jí to sníží určitě.
Nabízel by se pokus zkusit nafukovat duši s uzlem a bez uzlu a měřit tlak, při kterém se zničí... ale do takových pokusů se já pouštět nehodlám... :-)
Nechci ti oponovat, ta tabulka je velmi dobře zpracovaná.
Jde pouze o to že podle mého žádný z těch uzlů (krom alpské smyčky), není uvázán na průběžném laně v tahu (krom alpské smyčky), resp. nejsou k tomu určeny (krom alpské smyčky).
Ta tabulka tedy neposuzuje uzly vůči sobě, ale jak oslabí to lano na kterém jsou udělané.
Ale soudím že tahle debata není až takovým přínosem, protože z principu lana vyplývá že abys jej použil, musíš ho vázat do uzlů - tudíž ve všech uzlových bodech má průměrnou sílu přetržení cca. poloviční než nominální - dle tvé tabulky.
Pokud bys chtěl používat lano vysokopevnostně, musíš proplétat jeho konce do smyček bez uzlů a do těch strkat karabiny apod. - já nejsem horolezec, a v podstatě ani nevím jaké kdo používá vybavení, a zajímalo by mne jestli to někdo tak dělá... na lodích se to dělá poměrně běžně, ale nakonec je většina stejně v uzlech - degradace v bloku (v brzdě) je tak velká, že se pevnost lana v uzlu tolik neposuzuje, a jsou zavedené uzly které se používají na různá místa.
Ohledně duše se už nemusíme bavit, já normálně lepím pokud mohu, a pumpa zatím funguje - spíše mám obavy že ji někde ztratím...
Chtěl jsem jen přispět svou troškou do mlýna, a nikomu to vázání uzlu na duši nepřeji!
:)
Viděl jsem i tabulku, kde způsob zatěžování lana rozlišovali, tedy za které konce lana se tahá, ale tam myslím zrovna nebyl tvůj motýlek. Viděl jsem i nějakou diplomku, kde zkoušeli tři uzly na různých typech lan a vycházelo jim to různě, co tabulka, to odlišné výsledky...
Já bych se spokojil s informací, že uzel prostě zhruba polovinu pevnosti lana sežere, přičemž přesně jak říkáš, pro smysluplné využití toho lana se bez uzlu běžně neobejdeš...
Asi jedinou vyjímkou, co jsem v teorii našel je beznapěťový "uzel", což funguje zřejmě tak, že lano 4krát obtočíš okolo tlustého stromu a konec pak k něčemu přivážeš, přičemž veškerou energii pohltí tření na tom stromě, takže na uzlu uvázaném na konci už nezáleží. Tohle řešení ÚDAJNĚ pevnost lana nesnižuje.
Jinak upřímně já umím spolehlivě uvázat akorát osmičkový uzel, ten jediný na lezecký stěně potřebuju. Snad bych uvázal i vůdcovský a lodní, i ten ale znám jen z obrázku... za horolezce se samozřejmě nepočítám! :-)
Nojo tak je zima, každé téma dobré... ;-)
Díky za radu s provázkem, já se budu držet svého ověřeného uzlu.
;)
A my co umíme díru zalepit, můžeme i nadále lepit, nebo bude nutné se naučit uzly?
Viz. můj příspěvek v 16:00.
Tak jo, ty si budeš dál vázat uzly a já si budu v klidu lepit :-)
Ještě jedno možné "posichrování" mne napadlo při vzpomínce na vzpomínky jednoho motocyklového závodníka: totiž instalace dvou užších duší do jednoho pláště (vyvrtat druhou díru pro ventilek té druhé naproti první )a v případě defektu po odstranění ostrého původce nahustit tu druhou duši, do té doby nenahuštěnou. Nikdy jsem to nezkoušel, takže nevím, jestli to není nesmysl.
To je a hodně velký :-) Jednak bys tam měl další volnou a dost těžkou hmotu, která by se posouvala a potom i beztak hrozí poškození i té nenafouklé duše.
To je mnohem lepší píchlou vyndat a místo ní dát jinou, nafouknout a jet a tu píchlou spravit hned nebo až bude vhodný okamžik, v suchu teple a za světla.
No, že by se ta nenafouklá posouvala, když by byla přitlačená tou nafouklou, to bych se divil. Ale vzpomněl jsem si, jak to líčil ten motorkář: závodil ve 125kách a měl jednu těžkou nehodu, když píchnul přední kolo. Tak tam od té doby dával dvě duše, obě nahuštěné a když píchnul, ta druhá zabránila úplnému úniku a havárii. Na kole jsou jiné poměry a asi je jednodušší tu druhou vozit s sebou a případně vyměnit, uznávám.
U motorky a zvlášť soutěžní to bude něco jiného. Motorka má mnohonásobně větší výkon motoru (třeba 80 kW) proti cyklistovi (200 W) a zpravidla má i výnonovou rezervu aby v kolem vozil nějaké duše.
No a potom pokud vím, tak motorky mají bezdušáky, takže to byly nějaké experimenty z doby někdy před 30 lety a nejspíš to nestálo za nic a mělo to řadu nevýhod, že se to nijak nerozšířilo.
Tak v dnešní době se zřejmě dají koupit pneumatiky (alespoň) pro auta, na kterých se díky vnitřní výztuze dá dojet i v případě průstřelu toho kola... tedy viděl jsem to na obrázku... :-)
Ale opět, větší ztráta energie by cyklistu nepochybně dost bolela...