V současné době vozím vpředu Schwalbe Tryker a nemůžu si je vynachválit, ve směru jízdy drží, dokud je na čem (z pochopitelných důvodů na mokré trávě podmazané blátem jedu jako na saních). Co je ale důležitější, drží v zatáčkách, kde se původní continentalky žvýkaly stranou, až to bylo vidět na sjíždění vzorku.
Takže pokud někdo váháte čím obout přední nápravu tříkolky s 20", vřele doporučuji.
Malinko mě ale trápí zadní náprava. V současné době mě tam drží Continental Doublefighter 24x2.00 a na asfaltě či šotolině si za sucha nevede vůbec špatně, svízel ale nastává za mokra, kde na asfaltě stačí šlapat do kopce kolem nedalekého staveniště a bahno přestože okem neviditelné, způsobí prokluz. Ještě horší je situace, když mě okolnosti vyženou z asfaltu.
Proto se chci zeptat, jaké by jste doporučili obutí na nepříliš zatížený avšak záběrový zadek tříkolky?
Popravdě zatím váhám mezi Schwalbe Table Top (kvůli dezénu), kde mám ale obavu z rozměru 24x2.25 (ještě větší balon než mám teď) a Schwalbe Land Cruiser, kde sice rozměr tvrdí shodných 24x2.00, ale dle všech dostupných fotek vypadá dost úzký.
Náprava je sice pružená, ale o nízkou a úzkou gumu bych měl docela strach...
Taky mám ty Conti, jo občas to hrabě, kór když plný tlak. Měl jsem na mtb maxxis crosmark. Ideální pro terén i asfalt. Zkus.
Pro informaci: zdá se, že Tryker skončil. Schwalbe už ho nemá v nabídce.
Tak jsem slavnostně odepsal na tržnou ránu Marathon Racer 20x1,50, lehká guma s téměř papírovým bokem, nejezdily špatně.
Do zatáček docela šustily jak se hrnuly bokem, ale obecně jsem s nima problém neměl.
Druhý den teď jezdím na Schwalbeho Maraton Plus 20x1,35 a chci se podělit.
Pneumatika je to už na první pohmat opravdu bytelná a tuhá, už jen dostat je na ráfek byl DOST porod. Páky sice všechny vydržely, ale sám jsem tomu moc nevěřil. Doufám, že neprůstřelnost gum bude skutečně platit, protože bych je nerad sundaval u krajnice kvůli lepení.
Co mě ale překvapilo mnohem víc je, jak málo gumy drží. na brzdy dobrý, tam jsem (zatím) problém nepozoroval, ale když se okusím zatáčku opravdu říznout, je v řízení cítit jak povadne odpor a tříkolka je citelně nedotáčivá. Schválně jsem zkusil vysoce vědeckou metodou ověřit kde je chyba (opakovaný ostrý průjezd zatáčkou) a vzhledem k tomu, že pneumatika nezanechává ani černou stopu na asfaltu (čistém a suchém) bude pravděpodobný viník směs samotné pneumatiky. Už několikrát jsem narazil na zprávy, že neprůstřelné marathonky jsou sice neprůstřelné, ale zejména za mokra kloužou jako blázen. To zatím potvrdit nemohu, ale vzhledem k popsanému výkonu za sucha je to předpokládám jen otázkou počasí a času. Jak se zdá, upřednostnil výrobce potenciální kilometrový nájezd před přilnavostí.
Na tříkolce to zase taková hrůza není (i když se slzou v oku vzpomínám na přilnavost Trykerů), ale na jednostopém stroji by to mohlo být docela o hubu. Tak majzla na to!
Schwalbe ve svém interaktivním katalogu udávají u každého pláště valivý odpor, gripp= jak ten plášť drží, odolnost proti defektu a časovou výdrž. Dá se to dobře optimalizovat.
road grip
racer - 5/6
plus - 4/6
Ta stupnice je nějaká divná, ten rozdíl mi jednak přijde o dost dramatičtější a jednak si nedovedu představit ještě klouzavější gumy než ty pluska
Ale třeba je logaritmická :-)
Mě prostě jen překvapilo, že je to silniční guma na silnici a drží fakt mizerně.
Že se vysoký špunty různě kroutěj, na tom není nic divnýho, že silniční guma klouže na bahně snad taky nikoho nepřekvapí, ale tohle bylo divný...
Marathon Plus má maximální index odolnosti i trvanlivosti. Což znamená, že plášť je hodně tuhý a má tvrdou směs. Holt nelze mít všechno v jednom.
Zkus upustit vzduch, s nižším tlakem se plášt více splácne a bude větší kontaktní plocha.
Při nízkém tlaku se nám Marathon Plus hodně sjížděly po stranách, takže potom byl uprostřed pláště vzorek jako nový a čím dál od středu to bylo víc sjeté. Je ale pravda, že to bylo na tandemu (přední 20palců), takže na tříkolce se to může chovat jinak.
Zátěž na předním kole tříkolky bude daleko menší než přední nebo dokonce zadní kolo normálního kola, asi bych se nebál jít pod minimální tlak. Samozřejmě tlak musí být přiměřeně nízký, podhuštění je taky blbě.
Nicméně měkký pláš se víc rozplácne, ale úplně nevidím důvod proč by měl být uprostřed zatížen méně než na krajích, to jen ukazuje, že ta směs uprostřed je až nesmyslně tvrdá pro vysokou odolnost, což ale s sebou nese tu kluzkost na mokru.
No to asi dost záleží, co máš na mysli za tříkolku. Takový ten místní standard, kde máš nápravu někde v půlce stehen bude mít váhy víc na přední nápravě než zadní. Pak samozřejmě zatížení půlíš mezi dvě kola, zatímco zadek to nese vše na jednom, nicméně když vezmeš v potaz namáhání v zatáčce, kde se plášť hroutí bokem (na což běžná cykloguma není stavěná), moc měkký přední kola mít taky nechceš.
Proto furt brečím po Trykerech, měly vnitřní kostru stavěnou na ty boční síly a držely stopu jak zařízlá žiletka...
Maratony plusy mám na skládačce. Klouzavost můžu potvrdit, za mokra musím jezdit pomalu a opatrně. Pokud jde o životnost, tak mají natočeno něco přes 14000 km bez defektu, drobných zobanců od střepů a ostrého posypu nepočítaně (rekord byl 5 mm dlouhý střep), sjetí vzorku nepatrné. Předpokládám, že by mohly vydržet ještě aspoň jednou tolik.
No co vydrží se teprve uvidí, ty se na skládačce smýkání budeš vyhýbat, já je hrnu prakticky v každé zatáčce.
Furt čekám na ten déšť, to bude teprve "sranda"...
Ale nepřijde mi, že by nějak výrazně brzdily, i když i s tím se prý musí počítat. Ačkoliv to může být tím, že co jsem je nasadil ještě jsem pořádně nespal, takže výkon motoru jě poněkud pokleslý. :-)
Čas na aktualizaci. Letos má skládačka natočeno něco přes 25000 km. Zadní plášť je sjetý víceméně do hladka, ale modrá ven ještě neleze. Přednímu ještě zbývá něco přes milimetr vzorku. Zatím pořád bez defektu.
Nehrozí ti teď na podzim aquaplaning ?
8-)
Jak se říká tenké vrstvě bláta pod kolem, sajrajtplaning?
Ten je ještě zábavnější :-)
Jo, nebo tematicky teď na podzim vrstva mokrého listí. Leafplaning?
Jo, listí umí udělat projížďku lesními zatáčkami hodně zábavnou :-)
Tak jsem konečně zmoknul.
Na rovném čistém asflatě nebylo zhoršení trakce tak děsivé, jak jsem čekal, i když horší to samozřejmě bylo.
Na brzdy je znát spíš zhoršení výkonu mokrých destiček, než že by klouzala kola.
Nicméně se mi zdá, že čím méně ideální je povrch (nerovnosti, vodorovné značení, dlažba) tím víc se trakce zhoršuje. Chci říct, za sucha se samozřejmě zhoršuje taky, ale mokro jako by ten rozdíl spíš násobilo, než se k němu přičítalo.
Na tříkolce něco s čím je dobré počítat, na jednostopáči bych byl asi docela nervózní.
Ale nejezditelné to samozřejmě není...
Dneska po návratu domů jsem na důkladně umytých gumách (pršelo na mě celou cestu) našel prosvítat modrou barvu oné neprůstřelné vložky Marathonů.
Jestli dobře odčítám místní příspěvky, zvládly 10 měsíců, hrubým odhadem nějakých 5-6tkm.
Jak jsem se obával už od počátku, utrpěly hodně na hrnutí v zatáčkách. Pravidelným denním dojížděním mám předepsanou jednu hodně ostrou pravou za vyšší rychlosti, zpravidla na brzdách a levý plášť je o něco málo horší.
Pravidelně ježděné na 80% povoleného tlaku nekladly nějak enormní odpor, ačkoliv bylo znáž že jsou "těžší". Pochopitelně zpočátku, teď už jsem si zvykl.
Kromě toho sunutí v zatáčkách jim nemám v podstatě co vytknout, antipích ochrana fungovala buď dobře, nebo nebyl potřeba, těžko říct.
Sundavat jsem je musel, ale na vině byla velká duše, která se prodřela v nějakém skladu - doporučuju používat tu menší (Schwalbe) velikost, která je "až do" 1,5 šířky. Ta větší funguje taky, ale už se do pláště musí dost pěchovat a pak to zlobí, přestože štítek říká, že je velikost OK.
Uvidím jak bude o víkendu počasí, jestli ještě někam vyjedu, nebo využiju umytosti kol a přehodím je rovnou.
Další na řadě je Schwalbe Kojak...
Tak mi konečně dorazila nová zadní guma.
Schwalbe Pick Up
Designovaná na těžkotonážní zatížení Cargobikem nebude rozhodně na tříkolce trpět přetěžováním. Je to guma už na první pohmat robustní, ale ne tím Marathoňáckým způsobem. Místo gumové obruče je tady spousta kostry přeložené tam a zpátky jako kdyby to vyráběl někdo kdo dřív dělal katany.
Slibuju si od ní že se nebude tolik kroutit (díky tý superkostře) a snad ani klouzat. Má nějakou směs pro e-kola, což je JINÁ než Schwalbe na-všecko-standard.
Co mě trošku zklamalo už takhle na první pohled, vzorek je mnohem "hustší" než jsem podle fotek očekával, původně jsem jí plánoval jako podzimní gumu na bahno, sračky a eventuální sněhovou nadílku co do odpoledne roztaje. Dezén je však podobný plášťům Big Ben, takže asi až na příští léto, a na podzim budu muset hledat dál...
v příloze přikládám co jsem čekal a co jsem dostal :-)
Docela rozdíl mezi reklamním a "skutečným" fotem.
55-406 verze má mít 790g, 65-584 dokonce 1390 g, to docela masakr, to mi přijde skoro jako overkill. :-)
Směs je jiná než na levných pláštích, ale pokud to má mít velkou výdrž, tak musí být tvrdá, zas tak moc bych si od toho nesliboval.
Tvrdá právě není, naopak překvapivě měkká (směs, ne celá guma).
"Velkou výdrž" by to mělo mít stran "nepropíchnutelnosti", ne kilometráže. Já se právě chystám hřešit na tu robustní kostru, dufám že to pomůže omezit "plavání" zadního kola. Mělo by to být koncipované pro městské užití na nákladním e-kole, nosnost 135kg určitě nevyužiju, ale ta směs by něco vydržet mohla. Uvidíme.
Teoreticky je dělají i v 20", což bych mohl obout na přední kola, ale ten vysoký profil nedostanu pod blatníky...
Výdrží myslím jak oni uvádí "Durability", tedy trvanlivost/životnost, což chápu právě jako nájezd, tam mají 5,5/6. Odolnost proti defektu je samozřejmě uvedena taky vysoká.
Každopádně ta hmotnost je šílená a je daná zatížitelností, která je podle rozměru 115 - 170 kg.
Hmotnost neřeším prakticky vůbec - tříkolka je už v základu daleko za tím, co se v cyklistice považuje za těžký kolo a jak jsem zjistil, i když se svleču do trenek, i já jsem daleko za tím co cyklisté považují za těžkou váhu.
Vyhazovat prachy za čtyři titanový šroubky abych odlehčil převodník je pro mě naprostý nesmysl a hmotnost pneumatik má podobnou prioritu.
Dobrý den a lehu zdar.
Mám dotaz ...
Na 20" tříkolce mám zadní plášť Schw.Marathon 20x1,75 . A stále zvažuji koupi pláště s terénějším dezénem a šířce 1,9" - 2,3". Jde mi o lepší záběr (i na štěrku) a pohodlí, ale současně nemám s tříkolkou žádné zkušenosti. A obávám se nejen většího valivého odporu ale i žvýkání se pláště na ráfku (vnitř.š. 19mm.) v zatáčkách.
Má to smysl?
Nedávno jsem řešil to samé. Pořídil jsem Schwalbe Knobby 20x2", protože to byl snad jediný dostupný dvoupalec, který nevypadal, že ho propíchne první větší kamínek. Původně tam byl tuším Schwalbe CX Comp 20x1,75" a dokud měl vzorek, zabíral celkem slušně. Až knobbyho nainstaluju, dám vědět, jak se osvědčí.
Já osobně mám na zadním kole Continental double fighter 2 rozměry 24 x 1,95. Dezén je jak na silnici tak i na lehce nezpevněné cesty. Středový běhoun mám zhruba po třech a půl tis. stále funkční a to často jezdím hodně naložený. Jenom pro zajímavost: s tímto pláštěm jsem se nedávno plně naložený vyhrabal i na Říp. A to je stoupání i 24! Další velmi zajímavé stoupání bylo na hrad houska po Zámecké stezce. Je to samá šotolina a samé serpentýny. Stranová pevnost není nikterak závratná. Když za ten plášť vezmeš rukou do boku tak se samozřejmě vyhne. Zatím jsem jiný plášť na zadku nejel, ale myslím si že to není nic hrozného a můžu ti ho doporučit. Odolnost proti propíchnutí asi taky není úplně velká ale za tu cenu kterou stojí je to výborný kompromis.
Mám 24", takže konkrétní modely nemusí být přenosné, ale v principu:
S terénnějším dezénem to máš těžké - cokoliv opravdu agresivního bude klást šílený odpor a bude to drnčet. Vysoké špunty se budou kroutit pod bočním zatířením, takže to bude "plavat".
Na tříkolce můžeš teoreticky hřešit na fakt, že se nenakláníš a tak cokoliv s průběžným středem bude v podstatě "silniční" pneu, cokoliv po stranách pak přijde ke slovu jakmile se guma trochu propadne do bahna, štěrku, čehokoliv. Já mám na zimu SmartSam, což mi přijde fajn do sněhu, ale jakmile sleze tak to zouvám. Na to mokrý bahnivý meziobdobí jsem používal LandCruiser, který má právě průběžný střed, ale přišel mi až zbytečně široký. Nicméně guma vcelku seděla, dojížděl jsem ho pak už přes léto, když už bylo málo dezénu.
Na experimentování mi tu leží PickUp (viz někde výše) ale ještě jsem se k němu nedostal.
Aby se ti guma nežvýkala bokem, musíš chca nechca hustit, experimentování s nižším tlakem co dělají MTB jezdci není pro tříkolky vhodné. Nahuštěná guma s průběžným středem bude mít +- stejný valivý odpor bez ohledu na celkovou šířku. Osobně jsem zkusil 2,35 šířky, což je pro rám maximum a nestálo to za to. Přínos přinejlepším diskutabilní a ty těsné průchody rámu se zanášely blátem, listím, prostě permanetní problém. Ale vzhledově to bylo ďábelský :-)
Čím vyšší profil, tím větší je riziko (jistota :-) ) že se plášť bude v zatáčce hroutit stranou, osobně si myslim že 2,0-2,2 je ještě únosné (u zadního kola).
--------
Shrnuto podtrženo:
Vyber si plášť s drápky po stranách a průběžným středem, řádně nahusti a neměl by vzniknout problém.
P.S.: bacha na postranní špunty, Doublefighter jsem měl a odřezával jsem ty boční trčáky, protože mi byly stran trakce úplně k prdu (furt ve vzduchu, nikdy v kontaktu a když už, tak jsem byl dávno zapadlý) a akorát se do nich chytalo bahno a pak se rozmetalo do širokýho okolí.
Získal jsem dva pláště Odyssey Chase Hawk 20x2,4". Ten, co jsem namontoval na zadek, dokonale "běží" a jediný defekt byl zatím výrobní vadou duše (prasklina ve švu zboku).
Výrobce píše: "Elitní pneu značky Odyssey rychlá a široká pneu.
Ultra rychlý vzorek inspirovaný motocykly - drážky pro záběr a hladká střední část pro minimální valivý odpor.
100 psi
Dual Ply vrstvy chrání boky pneu.
Specifikace:
20 x 2.40"
šířka nafouknuté pneu: 60mm
průměr nafouknuté pneu: 528mm
Max Pressure: 100 psi
Weight: 737 g.
Vše mohu potvrdit, jen je třeba ho namontovat na dobrý ráfek. Měl jsem vzadu starší, trochu opotřebovaný (ale ryska pro výměnu ještě nebyla "zmizelá"), a plášť při větším nahuštění urval polovinu obvodu ráfku :-(. Jezdím téměř výhradně asfalt, ale projel jem s ním i vrstvou bláta na silnici ve výstavbě. Ten, co jezdím, zatím nejeví žádné stopy opotřebení, proto Ti ten druhý mohu dát. Na předek se mně nevejdou do vidlic, a ani by se tam nehodily. Vzadu vypadá "impozantně" :-).
Jsem dneska cestou dom zjistil, že Kijaky už asi dosluhují, viz první fotka.
Objevilo se to docela najednou, odpřisáhl bych že v neděli večer byly ještě vizuálně OK.
Jak listuju tímhle vláknem, vydržely bez pár dní přesně rok (ano, včetně zimních sněhů B-) ) a nutno říct, že nejezdily špatně. Guma je to lehká, přilnavá a běhavá, co se nechá nafoukat skutečně do tvrda.
Tryker to neni, ale proti předchozím Marathonkám držely v zatáčkách o poznání lépe a to i za mokra. Další výhodou je, že absence vzorku výrazně snižuje množství vody odstřikující všude kolem za mokra.
Proti Marathonkám zejména, ale i obecně, jsou to gumy co se dobře přezouvají, což se ukázalo jako důležité v následujícím odstavci.
Problematická byla zima, tedy přesněji posypový štěrk co se v zimě objevil uplně všude v neskutečném množství - na ten guma není absolutně stavěná a byť jsem jinak zvyklý jezdit cestou necestou po různých šotolinách, ten ostrohranný prevít byl prostě moc. Běhoun posekaný neuvěřitelným způsobem, lepil jsem mockrát a jeden kamínek mi nebohou gumu doslova prořízl. Jakš takš jsem to napravil podlepením zevnitř, ale myslím že kdyby nevykoukl kord, povolila by výhledově tahle oprava (druhé foto).
Taky jsem někde naprosto netuším kde musel načechrat bočnici, protože se taky zdá se začíná klubat (třetí foto).
Suma sumárum, kdo jezdí po slušných čistých cestách, neudělá chybu, i přes absenci jakéhokoliv dezénu drží velmi dobře. Já si ale na zimu příště přezuju něco bytelnějšího.
Nicméně prozatím sluníčko vykukuje a já tu někde mám záložní Kojaky... :-)
Takový typický tříkolový nešvar, žere to gumy jen uprostřed běhounu...
Pokud jsi ten plášť nepřeřízl pro "detonační" defekt v jiném místě, bylo to předčasné. Na pláštích, kde se už místy objevovala modrá vložka, jsem jezdil ještě pár měsíců. Je fakt, že nejezdím tak ostře, jak jsem viděl na videu z některých Tvých projížděk, tak nemohu posoudit o kolik se zhoršily jízdní vlastnosti.
Díval jsem se na gumu dozadu, aby to nemuselo hned píchnout. Vzpomenul jsem na Singlovu radu:
"Moje rada bude krátká : Billy Bonkers."
A dovnitř bych dal tannus dávající se do tlustých pneu.
Dopředu mám Sodomovy oblíbené Trykery a Schwalbe Marathony 1,5". Mám takovou jednu plonkovní a zařadím to do povinné výbavy :-D
Tak jsem si koupil Billy Bonker a ten Tannus
https://www.cyklosvec.cz/ochranna-vlozka-duse...
Pneu se nehustí na 5barů, ale jen na 4,5baru a zatím jako nová bzučí víc než Rohloff :-D
Tannus byla jiná liga. Je to pro nejméně 1,95" palcové gumy s tím, že ten lem hránící před defektem i od ráfku je prodloužený pro gumy nad 2,2. No, návod jsem nečetl a zbytečně jsem 3 hodiny funěl jak lokomotiva, bo se to prostě nevlezlo do gumy. Pak jsem si v zoufalství těsně před pomatením všiml "rysky", která má z obou stran jiné čísla. Utřel jsem teda pot, našel nůžky, fíkl zhruba 12mm po obvodu z obou stran a s úspěchem jsem to za necelých 15minut nacpal do gumy, bo už se to vlezlo celé.
Pneu je dobrá, bo sice jsem jel nalehko, tak ani na štěrku, s mým zadním těžíštěm, to nemělo snahu přejít prudce a ani pomalu do smyku.
Pokud jde o Tannus, tak doporučuju přečíst toto, prý se to po relativně krátké době splácne na tenoučkou placičku, zvlášť s tím tvým šíleným tlakem.
https://www.bike-forum.cz/forum/vlozky-tannus...
Tak jsi mně potěšil, ve výsledku tam můžu pak dát v klidu nějaký ten proti průrazový pásek, u kterých jsem četl o procvaknutí duše, bo neměl od sebe dost vzdálené konce toho pásku, který pak při něčem duši prostřihl. S tímto by se to nemuselo stát.
Aby si pak čirou náhodou nevyhledal velocipedistu, aby mi tam dal tu zahradní hadici stáhnutou ocelovým lankem...
To si mně potěšil, prachy v luftě, ale snad to vydrží ty dva týdny, o které jde především.
To by pak chtělo takovou vložku fakt z méně strlačitelného materiálu, i kdyby jen dušové gumy. Váhu bych neřešil, hlavně bych to nemusel pro píchnutí vzadu oddělávat.
Chtěl sem navrhnout sjezdové duše, ale našel sem jen 24" a větší. Proč si nevzal rovnou hodně odolný plášť? Na dirt jump, pumptracky, vzorek aby držel na prašném a písčitém podkladu, to na trojkolce asi provozovat nebudeš.
Tak na popud místních internetových šťouralů jsem dnes vyměnil Kojaky za GreenGuardy a zahajuji testování.
Obout to šlo dobře, na pohmat to víceméně stojí někde na půlcesty mezi M+ a Kojakem. Boky měkčí než M+, ale zdaleka ne ten papír co K, běhoun tlustší o antipích, ale ne tolik jako M+.
Tím že je to proti oběma předchozím profil 1,50 a ne 1,35 mohlo by to sedět lépe než M+, který měl (zejména nový) tendenci se v zatáčkách tak jako "svalovat" z antipíchu stranou.
Nevýhoda vyššího profilu je riziko, že se bude guma jako celek hroutit stranou, ale to se uvidí, jak jsem už zmínil, boky nejsou uplně papírové a huštění povolené až na 7 bárů taky udělá svoje.
Tak jsem na nich dneska ujel prvních 45km a musím říct, že bych si netroufal tvrdit, že mají nižší valivý odpor než Kojak...
Na stranu druhou, rozhodně nebrzdí tolik jako M+ a ačkoliv jsem se nedočkal úlevy jízdních odporů, nemůžu říct že proti původnímu obutí odpory stouply. A to je samo o sobě dobrá zpráva, protože už jen za ten klid duše kdy člověk může ignorovat ostrohranný štěrk u krajnice to rozhodně stojí.
V zatáčkách jsou rozhodně slyšet, což dávám za vinu vzorku, který se snadno složí stranou, nicméně i přesto pneumatika drží stopu dobře, postavit tříkolku na dvě kola je úkon mnohem snazší proti M+, které se navzdory nižšímu profilu chovají velmi gumově.
Celkově je zatím hodnotím jako příjemné překvapení, uvidímě jak budou trpět na opotřebení vlivem toho hučení v zatáčkách, startovní značka 13800...
Já jsem ty Greengardy 28" zrovna teď přezul na treking a projel to po dvoře. Když jsem to nahustil na max 80PSI, tak to celkem příjemně jelo. Snad to zítra zkusím. Zatím mi nějak není dobře, neleze mi to do schodů.
Včera jsem Schwalbe Green Marahton adix eco GreenGuard (Kód: 11159427) projel kolem Prahy asi 50km. Bylo to po polňačkách, lesem i po asfaltu. Prvotní nahuštění na max jsem na první polňačce odpustil a přesto to krásně odvaluje. Dnes jsem na treku v mém testovacím sjezdu dosáhl rychlosti 50km/h jako na Favoritovi. Sice to bylo za vodičem, ale to kompenzovalo vzpřímenou jezdeckou pozici. Pláště odvalují velmi pěkně.
Tak si na triku musím vyměnit zadní pneu pro hrabání snad už v každém stoupání za koupeného schwalbe pick up, tu lehkou gumu na cestu k Baltu jsem už dospotřeboval. Dám ještě fota z výměněny, bo tam mám tu pěnovou vložku zvyšující vzdálenost duše od pláště, která mi slehla už 4 den, a málem jsem se pro přehlédnuté žvejkání gum v tom fofru málem vymlel.
Ten pick up je guma jak na motorku :-D
Ale chci se zeptat i na možné použití schwalbe big apple. Mám dvě na kárečce a jak jsou jen na 2 barech, tak kárečka leští drobné nerovnosti, tak jsem si říkal, že bych je nasadil dopředu, ale na triku jsem u nikoho tlusté pneu vepředu neviděl, bo zmiňované žvejkání.
Myslíte, že by to byl špatný pokus o "pružení" trika?
Asi bude záležet jak jezdíš.
Pokud svižně řežeš zatáčky, vysoký profil na předku nebude nic pro tebe.
Pokud pianko polykáš vzdálenost v přímém směru, asi bys to zkusit mohl.
Nevím jestli pickup nezbytně potřebuje tu pěnovou výstelku, pár tisíc už ho jezdím a zatím než defektu - ta guma je panceřák...
Pietko má tu kapotovanou tříkolku motorizovanou, asi ví důvod chval, ale to řezání zatáček je docela na pořadu dne, bo na akcách pro jednu z nejhorších kondicí se řítím za šlapání z kopců dolů, abych dohnal zpoždění, což normálně vůbec pro strach nedělám. No, teď před odjezdem příští týden do Osek na Lehosleh výměnu za Apple dělat nebudu.
Na pořádnou tříkolku, pořádné pláště. Obzvláště doporučuji věnovat pozornost bateriovému zázemí. Samozřejmě není to na cestování vlakem, je to holt horský speciál.
PS.: už jsem to tady jednou někam dával, ale v té záplavě hnoje a špíny a zbytečných keců se tady fakt něco konkrétního těžko hledá.
Svého bafanga dám až na jejich nejdelší šlapák, co musím teprve koupit, zatím řeším doslova vodárnu na kole, abych mohl zezadu na síc dát 3x 2l PET láhev, a můj hliníkový box 7,5kg s aku chcu dát nahoru na šlapák, bo vzadu su už furt naložený brašnama.
Za ty zbytečné kecy se taky omlouvám :-D
To je 3x26x? To máš odpružený rám? Budeš v Oseku?
Nejsem vlastníkem žádné tříkolky, jen mě to zaujalo když jsem projížděl kolem hospody pod Plechým v Českém lese. Bylo to nějakého němčoura co tam debužíroval.
Rozhodně se nemáš za co omlouvat, na kecy o ničem jsou tady (mám na mysli forum jako celek) jiní přeborníci.
Tak jsem vzadu vyměnil plášť, všechny ráfky mám 19mm a oproti nafouklému pick upu se big apply na kárečce fakt kývou, skoro 5mm v jen v ruce, dopředu bych musel dát širší ráfek.
Jinak na fotech je ta spláclá vycpávka prý zvyšující odolnost píchnutí duše, jejím oddálením od pláště. Je vidět jen reklamní kec, nemá to ani 2mm oproti původním 2cm. A ještě to přivulkanizovalo ke sjeté pneu. Neodtrhnul jsem.
A na síc jsem si dal držáky na velké lahve, takže 3ks 2,5l PET zajistí na sícu i 7,5l vody :-D Brahma se asi z mé vodárny bude chvilku vracet do normálu :-D
Kdybys narazil na nějaký schůdný široký ráfek, ideálně 32 děr, tak dej vědět :-)
Mám jeden ve skříní, ale jestli má 32 nevím. Řekl bych nepoužívaný. Mám i zadní výplet 26" i s gumou MTB, ale nepoznám jestli kazeta nebo co. Pokud budu měnit ráfky, tak z kola sundám 3x 19mm remexy. Jako že vzadu budu. Jestli vydržíš tiše čekat, tak se dočkáš :-D
https://www.remerx.cz/rafek-atlas-disc-406-ba...
https://www.remerx.cz/rafek-atlas-heavy-406-ba...
Toto by se teoreticky dalo, pod pick up bych dal asi ten širší a pod big apply ten 23mm, jestli by na ně ten široký nebyl příliš.
Ale v tom jejich obchodě po zadání MTB 406 mi to nabídlo tento ráfek:
https://www.remerx.cz/jumbo-406-ba-dee-32-36-av...
Ale podle čeho poznám vhodnost šířek ráfek a pneu? Big apple 2" a pick up 2,15". A ráfky vnitřní šířky 23 a 33mm.
Jumbo je sjezdový ráfek, podívej se na váhu.
Ta hmotnost je blbost, tady
https://www.remerx.cz/jumbo-rdxx-2023
mají 710 g pro 26" verzi, 20" má 480 g. To je sice pořád dost, ale 710 g u 20" verze je nesmysl.
ráfek šíře 33 je na 2" už moc
Novinka...
To vysvětluje, proč jsem je nenašel když jsem přeplýtal kola...
Ty široký se mi vyloženě líbej, ale patnáct stovek za kus, kór když ty "starý" jsou krom ty šířky v pohodě? Jauvajs...
Ale tak ještě jednou dvakrát si proříznu páskou duši a třeba se rozhoupu :-D
No, a je teda pro pick up 2,15 na 20" ten ráfek 33mm za 1600 vhodný na výměnu za 19mm?
Chystám Mini na prodej a pro neprodej rohloffa z něj budu dělat nový zadní výplet, aby se na Mini dalo odjet.
Takže 23 nebo 33mm? Jsi pro mně v tomto autorita.
No to jsem vážně rád, že jsem autorita s nulovou zkušeností :-D
Hele asi takhle:
19 a 23 je rozdíl 4mm, toho si těžko vůbec všimneš, pokud už teď nemáš pneumatiku ve vidlici tip-ťop.
Já osobně bych se těch 33mm nebál, ale fakticky vyzkoušené to nemám, takže radit si úplně netroufám.
Pokud to máš na prodej, tak bych se asi nezabýval ničím nad rámec "aby to obstojně fungovalo" a zejména při cenovým rozdílu bych s klidem šel "osvědčenou cestou" 23mm.
Sice je to 24", ale pro inspiraci co mám na zadním kole já. Je to taky 2,15 profil a bez uzardění bych si troufl to na 33 nasadit, plášť je ještě pořád výrazně širší než ráfek.
Nejsem si jist, zda změřená vnější šířka ráfku definuje jeho vnitřní šířku o které je tady řeč. Leč jak tady prezentoval malý jarda, štítek na ráfku to definuje jasně.
štítek jsem nenašel, možná byl papírový a deště ho dostaly, každopádně zase tak dobrý kamarádi nejsme abych tu gumu sundaval kvůli změření.
Ber to jako informativní rozměr.
Možná je to mimo mísu, ale současný trend na elektrokolech s plášti 2-2,5" jsou ráfky 21 mm, které mají na vnitřní straně žlábku rantlík směřující dovnitř, který zlepšuje držení pláště. Nevím , zda to mají i jiné šířky ráfků.
Jestli se nepletu, současný trend na MTB obecně (a předpokládám že i na eMTB) jsou bezdušáky s hodně nízkým tlakem. Tehdy hrozí vyzouvání gumy z ráfku a tak si dovedu představit, že se vymýšlí jak tomu předejít.
Tříkolka (obecně jakýkoliv vícestopý stroj co se do zatáček nenaklání) si nemůže racionálně dovolit takhle měkké gumy, navíc jsem ještě nezavadil o 20" bezdušáky (běžný rozměr) a v neposlední řadě, tříkolka bude jezdit hlavně po cestách, kde ten nízký tlak taky moc neužiješ.
Není problém vyzouvání gumy z ráfku, ale její hroucení bokem při průjezdu zatáčkou.
Ten sundaný ráfek 19mm půjde do výpletu k prodeji. S tím 33mm to nabude na každou stranu 7mm, takže Tvá úvaha není úplně odsouditelná.
Pak uvidím co pd big apply, na 19mm při 2 barech se kývají, až od 3,5baru jsou tuhé.
GreenGuard na předku má 1,50 profil a vnější šířku 40mm na ráfkách PRAVDĚPODOBNĚ vnitřního rozměru 19 nebo velmi těsně nad. Takže na 1,50 profilu už by ty 33mm mohly být trochu divočina, i když si myslim že na tříkolku pořád funkční.
Leč ráfky jsem měnil nedávno a zatím nevykazují nic proč bych je měl chtít měnit znova (pokud se uklidněj ty pásky uvnitř) takže osobně to hned tak asi nevyzkouším...
Takže jsem přepletl zadní kolo na 33mm ráfek od remerxu z remerxu 19mm. Docela očividný rozdíl jak na ráfku tak i pneu :-D Jako na výšku přes 3cm. Nyní už jen medituju jestli přeplést vepředu na ráfky 23mm kvůli Big Applům, bo zase ty gumy 1,5" by už byly mezi bokama naprázdno :-D
A taky jsem zjistil, že mám i Racery 1,5", ale starší, takže bez popisky odolnosti. Můžu vlastně dodat i ty Big Apply jak mám na kárečce na ráfkách 19mm pro ilustraci. Na kárce to nevadí, není snad nikdy ve smyku, ale při 2bar se to gygle doleva doprava snad 5mm.
Tady je vidět jak Big Apply přesahují na 19mm ráfku přetékají na obou stranách přes 15mmm, Proto si myslím, že Big Apply se na tříkolce na 19mm ráfky prostě nehodí kvůli nutnosti natlakování na 4 Bary, kdy jsou už snad použitelně tuhé proti žvejkání.
A nejde vložit obrázek...
Byl by to pokus. Jestli špatný, nebo ne, to zjistíš, až je z kárky přendáš. Nebudeš-li spokojený, vrátíš je zpátky. Sám s velkým průměrem na předku zkušenosti nemám, neboť mám přední kola ve vidlicích, do kterých dostanu maximálně gumy široké 45mm.
Na neodpružené tříkolce mám v předu big apply 20x2". Před nimy jsem měl Trykery a ty klouzaly při ostrém průjezdu zatáčky vždy. Big aplly nekloužou naproti nim prakticky vůbec.Žvýkání jsem nezaregistroval. Ale nefoukám je na 2 Bary, ale na 4 Bary a sám vážím 80kg. Jsou nádherně tiché a skvěle se odvalují. A i s takovým tlakem poberou něco nerovností, jen kloužou na trávě i v blátě. Zatím asi nejlepší gumy na tříkolku co mám. Najeto mám s nimy asi 6000 km po asfaltu i šotolině a vzorek je pořád jako nový.
V zimě jsem jezdil s BlackJack 20x1,9" a taky byly super, držely na všem a díky tenké lehké bočnici i mírně pružily. Nemají raceguard, defekt jsem i tak neměl a díky vysokému vzorku neroztřikují tolik vody v kalužích jako hladký plášť.
6kkm a vzorek jak nový? Jak to děláš prosímtě?
+- to najedu za rok a ty přední gumy zpravidla odepíšu...
S Trykery mám zkušenost naprosto opačnou.
Klidně ti je vyfotím.... A nevím jakým stylem jezdíš, jak často na těžko, kolik vážíš, kolik váží tvé kolo (jestli máš motor a Baterku), na kolik hustíš, jakou používáš směs pláště.... atd... Je tolik možností které ovlivňují výsledek. Nejsi první kdo nevěří.
Na Azubu Max jsem používal pláště Energizer plus tour 26x1,75". Nový vzorek měl hloubku dezénu na středu pneumatiky 2 mm. Po 25000 km /za 3 roky zbývá ještě 0,5 mm. Momentálně na nich nejezdím začlo mi vadit že klouzaly v blátě. Smart Samy 26x2,1" jsou lepší pro mé účely 75% zpevněné a 25% nezpevněné cesty.
Pusť si nějaké jeho video z projížďky. Rozhodně nejezdí "vlažně", spíš skoro "na doraz". A tomu odpovídá i rychlejší opotřebení gum.
Nemám nic proti tomu. Já jezdím taky tak. Na cyklovýletech na vzdálenostech do 80 km se pohybuju v rychlostech 28-35 km/h. Při cestách nad 80 km a na těžko v rychlostech 20-25 km/h jedu na výdrž.
Pomalu jezdím hlavně jen na společných akcích s jinými cyklisty nebo lehocyklisty. Ti jezdí jako šneci v rychlostech do 20 km/h, proto aby se skupina neroztrhala. Motory aby se nepřehřály, baterky nevybili.
Moje tříkola má najeto 10kkm a všechny tři pláště (Marathon 47-406) zatím pořád v pohodě. Ne úplně jako nové, ale tipuju, že ještě jednou tolik vydrží. Je to neodpružená delta s předním náhonem a nulovou sbíhavostí vzadu, takže s tvojí asi neporovnatelná, ale třeba to pomůže jako datový bod do statistiky.
Hmm, tak já nevím jestli mám v háji geošku nebo je chyba jinde...
Ty na tom pythonu dost nakláníš to kolo do natáček, ne?
Jsem to už několikrát zkoušel (historicky), když nastavím rejd a jen si prázdnou tříkolku potlačím několikrát tam a zpátky, kopíruje furt tu samou stopu, nikam se nehrne.
Ale jak si do toho sednu se svýma kilama a říznu zatáčku, podle zvuku je poměrně zjevný že se hrnou bokem.
Na jednu stranu jsem to přijal jako fakt a vcelku si to zdůvodnil konstrukcí cykloplášťů, ale jestli všichni jezdíte jednu gumu desítky tisíc kilometrů...
Můžu Tě uklidnit. Také já měním pláště často, a to nejen proto, že dojíždím už jeté. Právě se chystám sundat i druhý plášť s modrou "protidefektní" vložkou. Je fakt, že vydržel déle, než ty obyčejné, ale systém přední nápravy s vidlicemi má zřejmě dost "proměnlivou" geometrii, a já jsem línej ji stále seřizovat. Ty skládačkové vidlice nejsou dostatečně tuhé, a při rychlém průjezdu ostřejší zatáčkou, "pracují". I tak jsem na těch "jetých" Schvalbe maratonech jezdil asi půl roku - tak 2500 km. Ale já jezdím, oproti Tobě, víc "při zdi".
Přední kolo se mi naklání jenom trochu, tím, jak má hlavová osa úhel něco přes 60°. Podvozek naklápěcí není. Zatáčky moc řezat nemůžu, jinak bych se převrátil. Zvuk hrnoucí se gumy jsem nikdy neslyšel, jenom občas bloknu zadní kola při brždění nebo mi prohrábne přední v nějakém stoupání na hlíně.
Jaký vliv může mít odpružení? Zkoušel jsi to potlačení tam a zpátky i s někým na sedačce? Ty paralelogramy by měly být ke gumám celkem ohleduplné, pokud jsou v základní poloze zhruba vodorovné, ale moc podrobně tu konstrukci v oku nemám. Může se při pružení měnit sbíhavost?
Přední a zadní kolo je v tomhle případě rozdíl: přední (respektive obecně to řiditelné) je to co se staví do cesty původnímu směru setrvačnosti a tak je víc namáháno stranově. Ono ho asi nemusíš naklopit uplně hodně, aby to bylo znát. Ale pokud je tvůj náklaďák obecně kotivější, je slušná šance že tě to preventivně nenechá se dostat tam kde můj problém nastává :-)
Zkoušel jsem se odstrkovat tam a zpátky se sebou na sedačce a troufám si říct se stejným výsledkem. Měl jsem k dispozici jen jednu kaluž na malování stopy, ale pokud jsem byl schopen se strkat a držet řidítka, nula rozdílu.
Problém rozhodně roste s rychlostí, tím jsem si poměrně jistej.
V základní poloze rovně +- jsou, čistě teoreticky by geometrie měla být neměnná v průběhu pružení +- výrobní vůle. Rozhodně bych to nepředpokládal v rámci racionálního rozsahu toho pružení.
Jak máš široké ráfky? Jestli 19mm, tak se nediv, že se plášť žvýká. Chce to o hodně širší ráfky. Třeba na gravelu mám teď 25mm (vnitřek) na 40mm pláště. Na horáku u 2" bych dal klidně i 30mm. Plášť má mnohem širší základnu a to omezuje žvýkání a můžeš jezdit nižší tlaky.
Nemám potuchy, nikdy jsem to neřešil, změřím dneska šuplerou při výměně gum. Ale na ECU jsem měl big apply na 19mm a umplně v pohodě. Bratr na to dal nyní "tenké" gumy, takže bych kvůli tomuto nebál, ale pro tenké trykery by zas nějaký širší ráfek 25mm asi nebyl potíž. Změřím to. Stačí snad jen zvenku nebo zevnitř?
Je teda pravda, že bych dopředu dal i klidně tu hadici staženou ocelovým lankem, jak dávají na kostitřasy :-D
Měří se vnitřní šířka. Většinou to má výrobce na ráfku napsané.
Právě jsem se vrátil ze Srazu a mám poznatky. Někteří Azubáci mají vzadu na gumách přes 2" ráfky s číslíčkem 38mm, takže 33mm je teda v pořádku.
Pokračuji zde v tématu usazení tuhé drátové patky na ráfek po opravě duše. Je problém tu patku na ráfku všude vyrovnat, aby plášť neházel.
Lelek v https://www.nakole.cz/diskuse/30852-jake-to...
píše o nějakém servisním roztoku. Co to je, jak se to jmenuje a dá se to sehnat v nějakém malém množství?
Už to máme hodně dlouho. Tehdy to prodávali v litrové lahvi a bylo to balení pro servisy. Je to modrá tekutina a tuším, že byla od Schwalbe. Teď tady lahev nemám, nebylo to úplně levný, ale zase funguje perfektně.
Teď koukám, že už se to prodává po několika označením. Má to Schwalbe a další značky. Třeba https://www.kola-radotin.cz/montazni-tekutina... Je to v docela šikovném balení s houbičkou na mazání. Bohužel, čím menší balení se značkou, tím dražší.
To není špatné, do Radotína si zajedu. Jen nevím, zda se mi bude chtít tahat i malinkou lahvičku s sebou. Třeba do kapsičky u Favoritu se mi už nic dalšího nevejde.
Jestli doma nemáš plastovou lahvičku po kapkách (10 či 15 ml, tak se stav ve zdravotnických potřebách, mají různé velikosti i s kapacím uzávěrem a 10 ml na cesty bohatě stačí a ta se ti vejde uplně všude.
Mám tu lahvičku, ale brašnička v zadní stavbě v trojúhelníku mezi sedlovou trubkou a zadním blatníkem je už beznadějně přecpaná. Mohl bych nevozit krabičku se šroubky. Od doby co tmelím závity jí pro sebe už nepotřebuji. Pro kamarády se však stále hodí. No nebo jí na Favoritu nebudu vozit. Na dalších kolech je brašnička na nářadí větší.
V sedlové trubce rámu máš co? Taky ňákej bordel?
Tam by se ta pidilahvička určo vešla.
Vyndat sedlo a ...
Favorití rám nemá sedlovou objímku s rychloupínákem, ale dvě navařená očka a šroub s maticí. Aby ses dostal do sedlové trubky musíš vyndat nářadí a povolit řádně dotaženou matici. Toto místo není lehce přístupné jako na modern3jších rámech.
To co máme se jmenuje Pneugel od Ferduse, mimochodem má i nejlepší lepení na duše a pláště s možností koupě fleků po kusech podle vlastního výběru velikostí.
Pokud nechceš být světově značkový, tak Pneugel 1 litrová lahev za 80 Kč nebo taky 5 l kanystřík.
https://www.ferdus.cz/index.php?lang=2&...
Také bychom si mohli s někým z Prahy a okolí koupit jednu tu litrovku napůl. Sice 80Kč zvládnu, ale je toho pro mne zbytečně mnoho.
Rozhodně lepší než kupovat za zvojnásobek dvacetinu množství. I když to budeš rozdávat po sousedech, tak se to vyplatí. A dá se to použít néjen na pláště. Nekazí se to a chleba to nežere :-) Když lahev dobře uzavřeš, tak se ani nevypaří.
No, nevím jestli je to čistě tříkolkové téma, ale budiž.
Schwalbe EasyFit - flaštička s houbičkou na konci na pohodlné mazání patky.
Je to trochu komplikované, zejména máte-li kolo jako já namontované a není možnost s ním moc manipulovat.
Vodorovně držená lahvička hubku moc nevlhčí a naopak kdykoliv se stane, že se smekne notně unavená levačka, sevření mezi patkou a ráfkem hubku vyždíme, povětšinou na podlahu.
Po ukončení anabáze obou předních kol jsem musel vytřít.
Po uschnutní zůstává potřená plocha mírně lepivá, ale kluzká zároveň, což je docela zvláštní pocit, leč při ověřovací jízdě to nevypadá, že by se gumy chtěly na ráfku protáčet (zatím?). Obě vnější patky se usadily krásně symetricky. Trošku huř jsou na tom vnitřní strany, kde jedna zůstala na jednom místě trochu moc utopená do ráfku (soudě podle reflexního pruhu na boku pláště). Asi ještě upustím těch osm barů a zkusím to trochu porovnat.
Ta samomazná lahvička má zásadní nevýhodu - nedá se zavřít. Jako jo, můžete na ní narazit plastový kalíšek jak na deodorant, ale prostup z láhve do hubky zůstává nadále otevřený - nic co bych chtěl aby mi v batohu padlo na bok, nebo nedejbože vzhůru nohama. Na cestování tedy nic moc. Jak už tu ostatně padlo, lepší kapací lahvička s klasickým úzavěrem a přípravek případně rozmazat prstem nebo papírovým kapesníkem.
Nicméně původnímu problému bych řekl že to pomohlo, moje OCD sice pořád trpí při pohledu na to jedno místo (nejhorší že na něj právě za jízdy vidim!), ale jako celek si obě gumy sedly dostatečně na to, aby při padesátce neměly potřebu cukat řízením.
V celkovém součtu tedy spokojenost v principu, leč pokud se ukáže, že vozit cestovní variantu bude potřeba, bude to potřeba řešit jinak...
Koupím tu litrovku od Ferduse a mohu ti kus na cesty dát. Nemám doma cykloservis.