Zdravím, chtěl bych opravit lak na mém oceláku. Rozhodně ho nechci nechávat přelakovat, jen některá dost poničená místa "přečmárnout", aby to nějak vypadalo. Dostal jsem tip,že si mám zajít do lakovny/prodejny barev s kolem a nechat si namíchat přesný odstín barvy. Prý mi to udělají třeba jen do malé lahvičky,jako je na inkoust. Mohl bych si pak šrámy přetřít štětečkem. Mám i pastu Tempo na lak, kterou bych to asi potom přeleštil. Myslíte že by to šlo ? Má někdo s něčím podobným zkušenosti ? Popř. Jak bych měl šrám připravit na přetření, stačí třeba jen trochu přejet smirkem ? Díky za rady.
Zajdi do té lakovny a nech si namíchat ten lak do spreje. Udělají to skvěle. Šrámy přebrousíš, zatmelíš, stříkneš plničem a přebrousíš. Pak to stříkneš tím opravným lakem a nikdo nic nepozná, bude to jak nové. Když to ošidíš a jen lokálně přestříkáš, tak to sice bude poznat, ale stejně to bude dobré.
ono to tak uplně jednoduše nefunguje, číslo barvy neznáš a skenování odstínu z malé trubky bude problém--nejspíš neřešitelný, prostě to z trubky oskenovat nepujde, takže budete hledat podle vzorníku barev--něco nejpodobnějšího, ale nalkonec stejně zkončíte na tom, že pro daný odstín je nějaké minimálně namíchatelné množství--aby míchač míchal pouze decku, takových moc nebude--přísadama odstínu je limitován odstínama--že jen jedna kapka tohoto odstínu a jedna kapka se opravdu blbě dělí.
další věc, pokud cosi jako metalíza, základ je nějaký odstín, přez který jde vrchně bezbarvý lak.
osobně bych doporučil stříknout to komplet celé---
i to minimum co namíchá i třeba pouze do spree na to stačit bude, na podstřik je potřeba si i přikoupit plnič a na přebroušení plniče ppod vodou--benzinem smirek cc a 600--1000, víc je nesmysl.
trochu zkušeností s tím mám.
https://pepin65.rajce.idnes.cz/oprava_Cerese/
U auta,kdyby měli zjišťovat odstín z laku,tak to budou zjišťovat na nějakém skrytém místě,třeba v kufru,kde nebude ta barva opršelá a vybledlá sluncem.Tohle bude na kole problém.Navíc takové namíchání lahvičky bude dost drahé a nebude jisté,že výsledek bude stejný,protože na tom kole bude ta barva na různých místech vybledlá rozdílně.Je tedy otázka,jestli se podle množství poškození takový postup vyplatí a nebylo by jednodušší přestříkat ten rám celý.Pokud jde o nějakou skutečně drobnou opravu,volil bych opravný lak na auta,který se prodává normálně v lahvičce se štětečkem.Existují ve spoustě odstínů,jednoduše bych se snažil vybrat co nejpodobnější.Nedělal bych si ale naděje,že se 100% strefím.
Já měl u staré socialistické Octavie v barvě slonové kosti 3 odstíny opravného laku ve spreji a používal jsem je podle stupně vyrudnutí na různých místech karoserie. Na kole by ti možná mohly stačit spreje dva.
jen jeden postřeh- Favorit míval metalízu, to lokální dobarvení bude vidět.
Snad prý "hvězdná modř". Na drobné oděrky by to mohlo stačit:
https://www.nejlevnejsi-barvy-laky.cz/motip...
https://www.nejbarvy.cz/Motip-akrylovy-autolak...
Byla to tehdy skutečně metalíza ? Nebylo to blíž kladívkové barvě ? I ty slavné Jawice Konopnice "v metle" s chromem neměly skutečnou metalízu, ale jen nějakou napodobeninu.
Myslím, že toto je ona:
http://ifavorit.cz/kolofavorit11/favorit-kolo...¨
Uvažuji o novém laku na svého Favorita. Červená Ferrari se už okoukala, ošoupala a vybledla, tak by mohl mít třeba zase originální barvu. Nechal bych si to namíchat jako dvousložkový polyuretan. To by mohlo vydržet déle, než 2 roky.
To namíchání bude ale dost drahá záležitost.Já většinou na přestříkávání používám syntetickou barvu ve spreji z Kauflandu.Prodávají ji ve velkých 400ml sprejích.Je samozákladová,drží na každém podkladu,nebledne a neloupe se.Pro ty barvy obecně platí,že čím rychleji to schne,tím rychleji se to loupe.Různé ty akrylové a nitro autolaky jsou sice ihned suché,ale rychle blednou a od místa spoje se starou barvou se loupou.Tahle syntetika ve spreji je něco jako hammerite,nebo alkyton.Touhle konkrétní stříbrnou metalízou jsem třeba opravoval přestříkáním do ztracena odřený rám na kole a nic se neloupe,ani není bez bližšího zkoumání nic poznat.Za 60Kč docela dobré.V lesklé černé ji třeba používám na disky kol u auta.
Je pravdou, že syntetiky (dlouhoschnoucí) byly vždycky kvalitnější, jak nitro (rychleschnoucí). U těch novinek si tím nejsem jistá. Jsem natírala venkovní dřevo jakousi vodouředitelnou (!) barvou (Impranal) a drží to bezvadně už desetlet, to teda Luxol tohle nevydržel.
U toho dřeva se to ale posuzuje špatně.Tam záleží,co to bylo za dřevo a nakolik bylo vyschlé.Čím je čerstvější a čím vlhčí,tím hůře na něm drží barva.
Tak zrovna u Impranalu mi to tak nevyšlo. Horní prkna jsem natírala začerstva a poslední dvě (spodní) až po pár letech (tj. suché), bo jsem to tam dávala až po omítnutí fasády. To spodní vypadá nejhůř :-(
Ale taky to může být jiným ozářením od slunka... je to jižní strana.
Každopádně je to odolné, protože ty horní prkna tam jsou od roku 2000, ty spodní asi 2005.
Když bych lakovala, tak tou metalízou. Nechat opískovat, 2x přestříkat a přebrousit nějakým tmelem a na to metalízu. Nechat vytisknout a nalepit správné nálepky.
Pro Růženku by musela být červená.
Jediná správná barva na auto a kolo je černá. Libovolný odstín....
k černé trvám na zlatých linkách!
Tuhle jsem viděl černého Favorita a na opletech na beranech měl oválné kožené flastry. Vypadal velice důstojně. Ale na toho bych musel mít ještě nějaké důstojné oblečení a ne žlutozelenou bundu. Budu muset volit nějakou sportovnější barvu. Bílá je pěkná. Dnes na obědě jsem takový singlespeed viděl, ale také moc důstojná.
Nevím jak jinde, ale taky jsem se kdysi zajímal o namíchání určitýho odstínu a bylo mi řečeno, že minimální objednávka je na půl kila barvy.
Nevím jak jinde, ale taky jsem se kdysi zajímal o namíchání určitýho odstínu a bylo mi řečeno, že minimální objednávka je na půl kila barvy.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
takhle to uplně nefunguje, jde o to, jaký odstín potřebuješ namíchat, ruzné odstíny mají určité minimální množství ruzných pigmentu--ruzných odstínu--přísad barev které je potřeba přikápnout a minimální množství toho určitého pigmentu je jedna kapka, tím je dáno právě to minimální množství---pro mnou požadovaný odstín.
praktický postup---skenování nevyšisovaného odstínu třeba z kufru auta je totální hovadina, klasicky se skenuje z vnější části auta---teoreticky právě na starých autech už vyšisované--skenované místo míchač rozleští--vím já prd čím--možná brusnou pastou , klidně uprostřed dveří, páč v rámci přestřiku, opravy se stejně nedá vyhnout lokálnímu přebroušení, na který pujde následně opravný nástřik, takže v podstatě skenuje odstín, který bude na daném místě opravy beztak stříknutý do rozbroušeného místa.
to, že míchač řekne že namíchá pouze pulkilovku, to je o něčem jiném---prostě se nebude zabývat něčím, z čeho bude tak max pětikilo---ale to pětikilo je asi fakt minimum, pod to to opravdu nejde, pokud nezahlásíš, že tužidlo a ředidlo máš z minule.
opravné sady z aliexpresu nebo spree z baumarktu a podobně je uplně mimo dvousložkové laky, i když to lakýra namíchá do spre, je tam pouze omezený čas--den--dva, kdy je to potřeba aplikovat, jinak to vytvrdne i v tom sprey.
ohledně barvy používaném na favority, to opravdu nebyla klasická metalíza a nebude dnes už nikdy boha domíchat seriozně opravný odstín.
držím palce při opravě, většinou to funguje tak, že párkrát něco zkurvíš, než zjistíš, jak to už funguje, to tak prostě je.
ještě mne napadlo - v mototechnách mívají stojan s "laky na nechty"- barvama na auta v lahvičkách tak 10cm3. S jednou škodováckou opravuji své auto, po přebroušení (sada z lidlu) se ten rozdíl v barvě docela ztrácí. Ale není to metalíza.
Metalízy prodávají také.Minimálně ve škodováckých odstínech.Buď existují jako jednosložkové,nebo existuje zvlášť lahvička s barvou a zvlášť s krycím bezbarvým lakem,které se prodávají dohromady.Záleží na výrobci.Ta sada se dvěma lahvičkami je dražší.Sehnat se dají za cenu kolem 20Kč i na Aliexpressu.Viz foto stříbrná lesklá.
A před vrstvou bezbarvého laku ještě zapudrovat zlatým prachem:
https://www.kovyachemie.cz/kovy-praskove/bronz...
:-)
prostě u KOLA s tou strašně velikou kostrou, bych nic jinýho jak totálně novej nástřik neřešil.
Mám jedinou radu, nechat být, tak jak to je. Barva nejezdí. Měl jsem téměř historické kolo, místy už dost orezlé. Mohl jsem ho nechat u krámu nezamčené, nikdo si ho nevšiml. Všichni do mne vandrovali-žena, kolegové: "Je hnusné, natři to!" Dost dlouho jsem odolával, pak mně zbylo trochu černé matovky ve spreji, tak jsem ji na něj vyplácal. Do týdne na něm odjel od krámu někdo jiný...
Vykašlete se na nemožné a pozor na myšlenková schémata.
Namíchat totožnou barvu na kolo nelze a tak opusťte projekt předem odsouzený k neúspěchu. V míchárně barev za moc peněz získáte jen nějaký paskvil.
Škoda že nám Harryson neposlal fotku, jak ten jeho rám vypadá. Jestli jsou oděrky masívní, tak nejlepším řešením je nový lak. Jestli jsou oděrky a škábance malé, řešil bych to nálepkami.
Měl jsem kdysi, krátce po "sametové revoluci" staršího Favorita. Tenkrát ještě nebyly horáky a silničky na takové úrovni jak dnes. Favorit doplněný součástkami ze Západu second hand byl nejlepším řešením. Notně oprýskaný lak. Opravovat, přelepovat smysl nemělo a tak jsem šel za nově začínajícím autolakýrníkem. Já sám velký výtvarný talent nemám a tak jsem to nechal na něm. Že bych chtěl mít rám neformálního vzhledu, tak ať něco dá dohromady ze zbytků. Výsledek měnlivé barvy jak jedna druhou do ztracena .překrývala. Veselé tóny, na kole šlo nejen jezdit, dalo se na kolo i koukat.
Měl jsem kolo nafoceno na barevný kinofilm. Pomohlo když mi kolo ukradli. Zloděje podle fotodokumentace chytli, ale tvrdil že to kolo bylo jeho. Usvědčily ho fotky nestandardně vypadajícího kola.
Malé škrábance bych řešil přelepkami. Těch je plno od obrázků, reflexních nálepek po loga slavných výrobců kol, jen si vybrat a nalepit, nějakou míchárnu barev bych pustil z hlavy
Není náhodou teze "nelze namíchat totožnou barvu.." myšlenkové schéma (zde zřejmě ve smyslu dogmatu)? Kdysi jsem za 50 bonů namíchal sběrateli vláčků na lokomotivu Merkel z dvacátých let přesně stejnou barvu jako byla na druhé lokomotivě (jedna parní, jedna elektrická) a to včetně tzv. závoje, který vzniká křídováním povrchové vrstvy pojiva. Musí mít ovšem míchač k dispozici dostatek pigmentů.
Jestli to ale v tomto případě stojí zato, si netroufám posoudit.