Pokud se poškodil konus, tak kuličky taky "nakoupily", i když to není třeba viditelné.
Jestli se snažíš ušetřit pětikačku za kuličky, můžeš si tím poslat dřív do kopru nové kónusy.
Asi pravda. Ale zároveň s tím je asi třeba také brát v úvahu jakost nových sočástek jak kuliček, tak i konusů.Ergo garantovaného výrobce, který ručí. (A nebo měřit tvrdost). Čína se tu vyplácet nemusí...
Ty umíš měřit tvrdost kuliček a máš na to doma měřidlo? Tohle mi přijde jako hodně "knížecí" rada.
no, kuličky lze ne měřit, ale porovnávat odskokem.
Jen to není na domácí měření, potřebuješ litinovou desku od které se odráží, snímá se to kamerou.
řešili jsme v práci kuličky které se jaksi nechovali...
Viděl jsem jako student na brněnském veletrhu "profi" provedení. Kuličky sjížděly skloněným žlábkem a dopadaly na podložku. Dobré přeskočily přepážku, méně tvrdé se o ni zarazily a spadli do "zmetků" Dalo by se to udělat i doma, jen bys musel mít několik správných jako etalon. V tom průmyslovém jich při nastavování asi "pár" zničili při měření tvrdosti (třeba diamantovým hrotem), ale pak to jelo samo.
Pochopitelně "spadly" když se "zarazily", ale "tužtičku" jsem už vyčerpal na opravu slovosledu...
Opravdu profi řešení jde ještě o kousek dál, těch odrazných ploch je více, čímž se zároveň kontroluje tvrdost a zároveň kulatost. Prostě jen to co se po třech čtyřech odrazech trefí do OK škvíry je opravdu OK.
Nastavovat to musí bejt pakárna, ale pro opravdu hromadnou výrobu to musí bejt kouzlo :-)
Co chceš ztratit, nebo zničit, to půjč. Naposledy se mi to potvrdilo na podzim.
Při cestě na skládací Esce ze stavby ve Vestci jsem navštívil známého v Dolních Břežanech. Jé, ty máš hezké kolo, jak se na tom jezdí, půjč mi to. Už když jsem viděl, jak se se svými asi 130 kilogramy drápe na nebohou Esičku, došlo mi, že jsem pochybil. A také že ano. Rozjel to a PRÁSK v kolmém směru přímo na betonový retardér.
Pokračoval jsem dále na Zbraslav - Baně a už v Břežanském údolí jsem slyšel, že si přední kolo jaksi nezvykle šepotá. Na Baních se šepotání změnilo ve skřípání. Ale žádný volný drát jsem nenašel a nenapadlo mě ještě, oč se jedná. Esinka ten den dojela ještě na jihovýchodní okraj Prahy, celkem 46 km. No a druhý den po cestě na Vesteckou stavbu už nastaly velmi hlasité pazvuky a asi kilometr před cílem konec, přední kolo se nechce otáčet, došel jsem pěšky.
Teprve dnes jsem konečně našel čas to rozebrat. A samozřejmě, věnečky jsou popraskané. Závada zjištěna, první krok k cíli. Zjistil jsem 7 + 7 kuliček na každé straně náboje. Plastovou šuplerou jsem s příslušnou nepřesností naměřil průměr kuliček asi 4,6 mm - 4,7 mm. Skládací Eska je z druhé ruky, její historii neznám. Lze předpokládat, že náboj, výplet a ráfek předního kola jsou původní socialistické.
Na internetu jsem našel nové věnečky se sedmi kuličkami. Deklarovaný průměr kuliček je u různých prodejců 4,7 mm, nebo 4,8 mm. Deklarovaný vnější průměr ložiska (věnečku) je 20 mm. Změřený průměr otvoru náboje je asi 15 mm.
A nyní moje dotazy.
1. Jak dostat klec s kuličkami do náboje? To je ten věneček tak pružný, že se nějak vratně deformuje a jde tam procpat?
2. Plnou stranou věnečku směrem dovnitř náboje (to se mi zdá logické) - nebo snad plnou stranou věnečku směrem ven?
3. Lze případně nahradit věneček volnými kuličkami v náboji? Kolika tak asi?
Raději bych tam měl kompletní věneček, bylo to tak původně uspořádané. Na kole jezdí lehce přescentový jezdec i mimo zpevněné cesty.
Aha, tak odpověď na 1. otázku už jsem našel na ivelo.cz . Ona ta kovová krytka skutečně vypadala jako továrně pevně zalisovaná, já ti nikdy nerozebíral...
Už se těším, až krytku zpětně S CITEM LEHCE narazím zpět ;-)
Na mojom malom som skúšal samotné guličky, ale nakoniec (aj v servise mi doporučili venčeky) som dal venčeky (guličkami do náboja s lítiovou vazelínou).Zďá sa mi to lepšie ako len guličky. Nevie povedať prečo.
Momentálně se snažím vyšpiónit nějaký pražský obchod, kde by tuto tří- až pětikorunovou marginálii vůbec měli skladem. A ještě aby měli mezi svátky otevřeno. Nechci totiž čekat na zásilkovnu, protože jestli opravdu bude na Nový rok nad nulou, tak abych to stačil ještě před 1. 1. namontovat a krátce otestovat kolem domu...
Zatím jsem našel dva. Jeden je přes celou Prahu, cesta tam a zpět 1´ 40´´. Cena 3,- Kč, tedy 6,- za pár věnečků.
Druhý je jenom přes polovinu Prahy, cesta tam a zpět "pouze" hodinu. Cena 5,- Kč, ale prodávají jen balení 25 ks, tedy 125,- Kč.
To mě to navýšení o 119 korun za těch ušetřených 40 minut stojí, můj čas má cenu větší. Akorát, že se mi pak zas budou válet další 23 krámy ve skříni, páč pochybuji, že by to chtěla kočka na hraní...
Docela mne překvapuje, že je v nábě ložisko s věnečkem. Já osobně bych tam nasypal kuličky volně, kolik se jich vejde. Ostatně moderní konusové náby jsou tak dělané.
Tak tomu bývalo ve spoustě starých ložisek. Má to ovšem nevýhodu a sice že musí být přesně sehrané průměry konusů a kuliček. A pochopitelně vymačkáním se to mění. A průměry kuliček se netřídí po mikronech a jakékoli vložky jsou jen k problémům...
Jsou prodejci, kteří u nového kola z výroby "klasické" konusové náby rozeberou, a věnečky (pokud tam jsou) vyhodí. Tím odstraní možnost vzniku závady, která se Ti stala. Stačí doplnit dvě kuličky, někde dávají i desátou. Už se tu o tom někde psalo. Bod 1. a 2. tudíš neřeším. Průměry kuliček se udávají v palcích. Přední mají 3/16" (4,76 mm), zadní 4/16" (6,35 mm).
Ten údaj "3/16" (4,76 mm)" je zajímavý a vysvětluje asi ty rozdíly v udávaném průměru v mm na webech. Dík za info, neznal jsem.
Stačí trochu hledat
https://bike.bikegremlin.com/2255/standard...
https://www.sheldonbrown.com/harris/bearings.html
Sheldon náhradu věnečků volnými kuličkami dokonce doporučuje.
V předních nábojích je nejběžnějších 2 x 10 kuliček velikosti 3/16". Pokud tam Eska nemá nějaký podivný rozměr osy/konusu, mohlo by to pasovat. Ale pokud si to nechal dojít až do stavu, kdy se věneček úplně rozpadl a kolo zaseklo, nedivil bych se kdyby byly poškozené misky a konusy.
A když se dává věneček, například do řízení, tak se dává do náboje stranou kuliček, nebo opačně, nebo je to jedno? Jedna strana toho ložiska, zazývám jí nábojem, je vnější. Druhá strana, nazvěme jí kónus, je vnitřní. Jsou ta jména správně?
dáváš to tam tak, aby veškerý pohyb ložiska byl po kuličkách, klec věnečku slouží pouze jako dištancer rovnoměrného rozprostření kuliček. Tady kolečko věnečku položíš na vnitřní konus, aby kuličky mohly jezdit po vnější mističce.
Já dávám všude kuličky, pokud rozebírám. Změřím původní a koupím stejnej průměr, dám jich tam co se vejde. Zezačátku to je trochu oser, ale když se to člověk naučí, je to snadné... dáš je do vazelíny. Mě přijde, že ložiska jen s kuličkama místo věnečků se chovaj lépe. Ostatně ve šlapkách také klec není, jen kuličky. A některé potřebné věnečky na starokola se už nedělají, tak se naučit dávat sypaný kuličky je nezbytnost.
Proč se vlastně do těch ložisek dávaly ty věnečky? Jaký to mělo smysl? Že se to snadněji montuje?
jednak to a druhak aby bylo v ložisku místo na vyschlé zbytky maziva.. původní rostlinné oleje dost vysychaly a pokud tam nebyla ta klec, tak se to brzo zaseklo :) Což už teď není potřeba :)
Nabízí se analogie s dolním ojničním ložiskem u spalovacích motorů. Měl jsem několik anglických jednoválců s dolním ložiskem ze dvou řad válečků a dva se dvěma řadami válečků v kleci (tedy obdoba věnečku), například Norton ES-2 měl ložisko bez klece a Matchless G 80 s klecí. No a dříve odcházela ta ložiska bez klece. Pochopitelně vím, že jde o zcela jiné tlaky a otáčky, ale přece.
když už budeš dávat věneček, tak tady PLNOU STRANOU VEN! Kuličky musí jezdit po mističce a konusu. Pokud ho dáš opačně rozšmelcuješ věneček, kzurvíš mističky.
Skládačku (rv74) mám a používám. Provozním opotřebením nastala potřeba to trvale vyřešit (nesehnatelný konusy nevalné kvality materiálu, věnečky mám též velmi nerad, zejména v předním kole - při kousnutí za jízdy, po rozpadu klece, následuje prolet s přistáním naplocho - já u toho byl, ne v hlavní roli, i tak nic moc).
Takže nový záplet (36d).
Výhody: materiálově je kvalita jinde, sehnatelnost nd (zatím je vše ok a mám dojem že díky správnému seřízení ani nebude potřeba nic měnit, xxtkm to určo nenajede), ráfek postrádá křivosvár.
Mínus: cena. Já to naštěstí řešil před léty, ceny tolik napřipomínaly drahotu. Vše ještě zdražila nová brzda s přepákováním + dvoubarevný špalky(takže to brzdí, a to slušně (taky nadcent)).
Jelikož na tom jezdím nepříjde mi dosažená bezproblémovost drahá. To je ale můj úhel pohledu.
Ale jo, dát všechno nové dává smysl, znamená to vysokou pravděpodobnost bezproblémového provozu na delší období.
Jenže já, coby starej konzerva, nechci měnit staré věci za nové. Je úplně úžasné, co ta stará socialistická osa s věnečky a s původním výpletem a ráfkem vydržely. Vždyť tu svoji skládačku soustavně přetěžuji svojí hmotností, převáženým nákladem i špatnými cestami. A sloužilo by to asi dodnes, kdyby s tím stotřicetikilový joudla neprásknul v nemalé rychlosti do retardéru. Je s podivem, že to vidlice vydržela.
Ony ty staré věnečky jsou dost zkorodované. Kdož ví, kolikrát do toho napršelo a pak to zůstalo kdesi ve vlhké kůlně.
Takže tam zkrátka nacpu zase věnce, ať je to tak, jak to bylo. Kónusy nové nedám, bo v tom krámě, kde mají věnečky, zas nemají kónusy, chjo. Prostě uvidíme, však nejde o start raketoplánu. Všechno nové se dá případně koupit kdykoli později.
"Kousnutí" věnečků se do budoucna nebojím. To i ty moje prasklé zkorodované věnce ujely ještě dalších 56 km po nárazu, a postupně varovaly stále silnějším zvukem. Nekously se naráz.
(Do prkýnka, teď mě napadá, že jsem se vlastně od toho nárazu dosud z boku pořádně nepodíval na Esinku, jestli ta vidlice není hnutá. Úplně se to bojím udělat.)
Obávám se o sehnatelnost nových konusů. Používají se jiné rozměry a závity, ty socíkovský jsou materálové zoufalství. Určitá možnost je použít jiný stroj jako dárce. Nedávno jsem na přání ze dvou sládaček dělal jednu provozuschopnou, chtěli to co nejlevnějc, maj to. Já bych to pro sebe opravil jinak (kvalitní díly).
Komplet plnou přední osu 8mm i s konusama a komplet 3/8" plnou zadní osu i s konusama pro Favoritku jsem koupila tady:
https://www.moxma.cz/1038-osy-naboju
akorát jsem musela z předních konusů sklepat prachovku, v náboji je jiná. Zadní osa 180mm je dost dlouhá, jsem ji pro Favoritku zkracovala.
Klasická skládačková / favorit motýlková osa má průměr 8mm.
Konusy jsem před 2 roky daroval :-(
Jde (včetně konusů) nahradit 10mm osou, tu koupíš.
To mě zaujalo. Můžu v předním náboji s osou 8mm (5/16" pro malý přední motýlek) nahradit osu za 10mm (3/8" pro velký zadní motýlek) včetně konusů? Kuličky dát jaké? 2x10 těch menších 4,76mm nebo 2x9 větších 6,35?
9 ks 6.35 tam těžko nacpeš, porovnej velikost vlisované misky, v který to chodí (přední/zadní).
Předpokládám, že potřebuješ provozovat poškozený konus/dráhu v misce - stačí použít kuličky 4 mm (přidat 1 (možná 2)). Kuličková dráha se posune mimo poškození (po krátkém zajetí je pěkně vidět, že to chodí jinudy) na konusu více k venkovnímu okraji, šířka přez matice se téměř nezmění - takhle jsem řešil nesehnatelný poškozený (blbě nastavenou brzdou) konus, jezdí to doteď - podmínkou je ovšem kalený konus, ne to bláto co dávali na fáva.
Nechápu mínusovače.. tohle je klasický způsob, jak zachránit na nějakou dobu poškozené ložisko, které se už nevyrábí a sehnat nejde.
Já nepotřebuju v dané chvíli dělat nic, jen mě zaujalo, že můžeš do předního náboje s tenkou osou strčit tu silnější osu (může se to třeba někdy hodit). S velikostí misek budeš mít pravdu, je tam malá miska, do té se ty velké kuličky nevejdou ;-)
Až budu servisovat náboje na Favoritce, tak to cvičně vyzkouším, osky i kónusy mám oboje a můžu se podívat, jak to tam jde. Zatím není problém to na mou Favoritku sehnat, takže měním občas osky a kónusy i s kuličkama, misky v nábojích jsou pořád slušné.
Ke starému nákupnímu kolu jsem dostala kola s takovýma divnýma nábojama, ve kterých byly divné dlouhé kónusy, tak jsem to přepletla na nové náboje a bylo vyřešeno.
Podle mého názoru udržovat staré kolo z Favorita s vyčvachtanou nábou je nesmysl, když se dá celkem levně do něho opatřit nové zapletené kolo s kvalitním dvoustěnným ráfkem od Remexu a novou kvalitní nábou. Samozřejmě za předpokladu, že to nechceš udržovat jako muzeum.
Osobně preferuji na moje kola náboje s klasickýma kuličkama a konusem. Umím si to servisovat, nemám s tím nejmenší problém to po několika tisících rozebrat a řekněme po deseti tam za padesát korun vyměnit celý vnitřek. Nevím, a je mi lhostejné, kolik vydrží průmyslová ložiska, co vím jistě je, že doma si s rozborkou svépomocí jen tak neporadím a druhý den, natož za hodinku, určitě nevyjedu.
Letos Favoritka nalítala přes šest tisíc, jednou jsem to servisovala a bude lítat další roky. Vzhledem k tomu, že ráfky a výplety jsou pořád dobré, necítím potřebu kupovat nová kola. Nota bene jsem ani nové zapletené přední kolo s tenkou oskou neviděla na trhu a ta tlustá se nevejde do packy na přední vidlici. U nákupní Liberty jsem packu vzala pilníkem, bo jsem přeplítala na náboj s tlustší osou, ale Favoritce packy pilovat nebudu.
Abych to teda uvedl na správnou míru.
první část:
Favorití/Velamos náboje (tělo) byly jen jedny pro motýlek i rychloupínák.
TJ: šlo přestavět motýlkové náboje na RU výměnou
osičky+konusů. Pokud si pamatuji správně, dokonce pasoval i věneček, tj velikost kuliček původní.
druhá část:
Na cestách jsem potřeboval nahradit prasklý přední rychloupínák-> měli jedině 10mm osičku. Zapasovala do předního kola zcela bez problému, když jsem ji doma měnil za rychloupínák, byla OK jak nába, tak konusy. Na náboji (miskách) nebyla vyběhaná další dráha od kuliček.
Kola které jsem používal, měly přední vidlici umožňující použití 10mm (nebo RU) osy.
Už si nepamatuji Esku skládačku, pokud by byla vidlice pro 8mm osu, nebál bych se propilovat ji na 10mm.
AD věnečky/ kuličky-> Já věněčky na kole nechci vidět, je to pro mé použití zdroj problémů.
Nosnost tvářeného plechového věnečku z materiálu
tř.11 xxx je násobně menší než nosnost kuliček z materiálu tř 14 xxx
Nahrazuji volnými kuličkami.
Nerozumím argumentu o nosnosti tvářeného plechového věnečku. Cožpak věneček přenáší nějaké síly?
ano,přenáší.
Pokud situaci hrubě zjednoduším:
radiální síla od konusu se přenáší na misku přez 2 kuličky "nahoře".
Tyto jsou rovnoměrně vzdáleny od osy.
Síla se rozkládá na složku která se snaží kuličky "odtlačit" od sebe(tangenciální) a složku jdoucí radiálním směrem. (tvz vektorový součet)
Tu tangenciální složku buď přeneseš v dotyku kuliček, nebo přez klec.
Nakreslím Ti to nebo jsem to napsal dost jasně?
Jo, načrtni to prosím.
Máš-li na mysli puzení jakési, které chce horní dvě kuličky odtlačit od sebe, tak jsem zvědavý, má-li nějakou významnou velikost.
Kuliček je 7, tím známe potřebný úhel.
Kromě toho kuličky rotují, takže jsou také okamžiky, kdy veškerá síla působí jen ve svislém směru (nahoře je právě jedna kulička a ta z toho má vrchol).
z hlediska konstrukce bereme v potaz "nejméně výhodnou" konstalaci. Z principu věci v momentě kdy dělíš přenášenou sílu z jejího optimálního vektoru mezi dva směry, klec MUSÍ nějakou sílu přenášet, aby udržela ty kuličky od sebe v té správné vzdálenosti.
Jestli je to síla významná je na diskusi, na stranu druhou jak myslíš, že došlo k přetržení věnečků na tom příčném prahu?
Jak Ti už napsal Sodoma, počítá se to v "nejhorší" poloze.
O pevnosti věnečku se můžeš přesvědčit na těch troskách, jde to ohýbat prsty.
Grafický rozklad síly jsem Ti načrtl, viz obrázek.
Jen pro info, nejedná se o neslušný obrazec :-),
ale rozklad sil rovnoběžníkem jak to do mne natloukli na průmce.
Za pomoci goniometrických funkcí se dopočítáš ke konkrétní hodnotě síly.
K zatěžující síle nárazu: (na průmyslovácké úrovni)
Náraz se počítá koeficientem minimálně 2
obvykle se ale bere koeficient 3 nebo 3.5-4 (koeficienty pro vozidla s pneumatikami)
a pokud mohu něco i já: Výrazivo které používáš, mi připadá jako by jsi si ze mne dělal tak trošku srandu. Proč?
> O pevnosti věnečku se můžeš přesvědčit na těch troskách, jde to ohýbat prsty.
Nemohu. Jak už jsem psal, je to reza--- zkorodované. Pevnost trosek věnečků tak není směroplatná.
> ale rozklad sil rovnoběžníkem jak to do mne natloukli na průmce.
Mám pocit, jestli už jsme to neměli dokonce v osmičce, ve fyzice či matice.
> Za pomoci goniometrických funkcí se dopočítáš ke konkrétní hodnotě síly.
Nedopočítám. Páč už jsem to zapomněl. Nehledě na to, že jsem se to pořádně nenaučil nikdy a nikdy jsem si nebyl jistý, poměr které přepony ke které odvěsně je koktanec.
Já právě čekal, že tu sílu spočítáš sám, proto jsem akceptoval zhotovení náčrtu. Bez výpočtu zůstáváme na úrovni pouhých domněnek, kuličky působí na věneček silou děsněstrašnou versus zanedbatelnou.
> Výrazivo které používáš, mi připadá jako by jsi si ze mne dělal tak trošku srandu. Proč?
Nevím, proč Ti to tak připadá (takovou krásnou nahrávku jsem nemohl opominout, že ano.)
Nedělám.
Je teda fakt, že už mi jedna čičina také řekla, že nikdy neví, NA ČEM se mnou je.
No, hlavně že byla PODE mnou.
Neřeš to tolik, nejsme ženský. Nevidíš mi do tváře, takže si klidně představuj poloblbý škleb na mých skráních, vyhaslé oko a tiky, škuby, záškuby.
ach jo.
kdybych Ti napsal, ať si to dostuduješ, budeš prskat.
tak teda, ta "žlutá síla"
uhel 360/14 je cca 25.7 stupně
sinus tohoto uhlu je cca 0.43
Pokud budeme brát náraz s koeficientem 3
zatěžující síla je 130 kg*3... 390kg
ale máš 2 ložiska v předním kole takže 195kg
síla "trhající" věneček je 195*0.43 tj cca 80+kg.
Je to malá síla?
No, na sešrotování věnečku stačí.
Roztržení nastane ve chvíli, kdy se přez deformovanou klec tlačí kuličky.
(pardon že to počítám v kg, vím že by to měly být N)
> síla "trhající" věneček je 195*0.43 tj cca 80+kg.
Je to malá síla?
Hm. To je dost.
Ale původně jsme uvažovali běžné provozní zatížení, čili z toho vyhodíme ten koeficient a jsme někde na 27 kg.
Ani to není málo, to jsem nečekal.
> kdybych Ti napsal, ať si to dostuduješ, budeš prskat.
No samosebou! Všaks sám napsal "Nosnost tvářeného plechového věnečku z materiálu tř.11 xxx je násobně menší než nosnost kuliček z materiálu tř 14 xxx". Čili tvrdíš-li něco, tak vysvětluj mě neznalému, počítej a dokazuj, proč já?
Za radiální sílu, která lisuje kuličku mezi kónusem a miskou, můžeme bez úprav dosadit těch předpokládaných 195 kg, když to bereme jako "nejhorší možnou" situaci, kdy jde všechno přes jednu kuličku. Nebo 176 kg, když to rozložíme na dvě jako v předchozím výpočtu (cos(27,5°) = cca 0,9). Když tohle kuličku nerozmačkalo, zatímco výrazně menší síla roztrhla klec, logicky z toho vyplývá, že kulička vydrží víc než klec.
Shimano má u některých modelů nábojů ty věnečky z plastu, tak tam ty síly působící na věneček nemohou být až tak dramatické, to by ten plast nevydržel.
https://www.sjscycles.co.uk/search/?term...
(není míněno jako kritika, spíš zkouším jestli to ještě spočítám)
jenže větší plocha... pokud si pamatuji pro PA6 je dovolený tlak 20MPa.
(a vzhledem k 9 kuličkám bude síla menší)
sinusy jsou 0.43/0,17 tj síla bude menší než polovina 80->30 kg
Pro těch 30kg potřebujeme 15mm2
prumet kuličky 7/32 (5.5mm) je 23mm2, nebude opřena po celé ploše, takže +- OK
Celý ten výpočet sil mi přijde zavádějící. Kuličky se přece odvalují. Můžu si představit, že jsou kuličky v ložisku trochu volně a dotýkají se (horní, dolní miska a kulička) jen nahoře. Pak věneček (při otáčení) jen kuličku "podá" do záběru a ta se pak odvaluje. I když tam mohou působit síly, které nahoře budou tlačit dvě kuličky "od sebe", odsunou se možná o mikrometry (to bude dáno pružnou deformací kuliček a misek). A takovou vzdálenost absorbuje věneček bez problémů, protože jsou v něm kuličky pružně.
Máš pravdu, udělali jsme dost zásadní chybu: počítali jsme to pro situaci, kdy tlačíme kónusem mezi dvě kuličky, které se nahoře opírají o rovnou plochu a ujíždějí do stran. Jenže ve skutečnosti se opírají o misku, která je kruhová a soustředná s kónusem, tím pádem jsou styčné plochy víceméně rovnoběžné a žádnou významnou tangenciální sílu nemůžou vyvinout (tedy jestli v ložisku není nějaká výrazná vůle). Takže zpátky na stromy :-).
Tangenciální síla na věneček je zanedbatelná, protože posun je v řádu mikrometrů a to věneček pobere pružnou deformací. Tangenciální síla mezi volně loženými kuličkami může být teoreticky mnohem větší, protože se o sebe můžou opřít natvrdo a uhnout pak můžou jedině proklouznutím po kónusu a misce (statické tření kovu o kov jsme tu nedávno počítali, není úplně malé). Prakticky v tom ale brání vrstvička vazelíny, která drží protisměrně rotující kuličky pár mikrometrů od sebe.
Tolik teorie.
Prosím tě, to se dá pevná oska 8mm (přední kolo Favorit) nahradit nějakou 8mm pro rychloupínák? Víc, jak 8mm se tam nedá strčit.
Báro, bohužel.
Přední RU má závit M10x1. (a průměr osy mezi závity cca 9mm (válcovaný závit)
Byla by jsi tak hodná a vyfotila ten náboj pro max. 8mm osu? díky...
Pro tenkou osu (8mm) a přední motýlek mám celkem 3 různé náboje. První dva jsou na provozuschopných zápletech.
Třetí je šrot na půdě čekající na svou příležitost :-)
Dík za foto.
náboj na obr1 neznám.
Na náboje na obr 2 a 3 lze zaručeně použít 10mm osu.
AD vidlice... to bude asi Liberta (Eska)?
Na Favo s plechovou koncovkou 10mm osy šly.
To je přední vidlice originál z mojí Favoritky ročník 64. Ten první náboj je na tom nálezovém kole, akorát jsem to přeplítala na nové dráty. Nálezový stav a současný stav.
Druhý náboj ze série nábojů s tenkou osou je z tohoto Favorita. Taky na něm je přední vidlice pro 8mm osu. Je to ročník 66.
Zatím jsem se u tohoto kola dostala akorát k laku.
ten náboj na zeleném kole (druhá fotka nábojů- velké příruby) je vyrobený po roce 1985-86.
šmejd, zažil jsem několik zadních které se kamarádům rozpadly. Jedinou výhodou byla možnost koupit náhradní misky (na konci socíku) a vyměnit je.
náboj na 3. fotce je jeho předchůdce, tj max do roku 86. Je o něco těžší,ale vydrží neuvěřitelné věci.
náboj na 1. fotce mi prošku připomíná náboje ČZ z přelomu cocík/začátek 90. Ale to by měl mít vyražené logo.
Jo, tohle kolo bylo používané dlouho a zjevně na něm byly novější díly, včetně těch nábojů. Zadní náboj měl prasklou misku, což zřejmě vedlo k jeho odstavení. Přední náboj je O.K. Rám byl původně červený, což bylo pod zelenou barvou vidět, dala jsem mu zase červenou.
Náboj na 1.fotce jsem nakonec identifikovala, že by to mohl být 5/16" SOVOS.
https://www.ebay.com/itm/363334294187?_trkparms...
Nic na něm vyražené nikde není a určitě to není úplně původní náboj.
Super využití židle.. zdovolením překradu :)
Osa 10mm, která je na zadním náboji, nezapadne do patky přední vidlice.
Bez obav bych propiloval, je to často vidět i na starých plečkách, kdy původně byla pouze díra.. a dodatečně někdo vidli propiloval, aby se mu kolo snadněji vyndavalo. Materiálu tam zbývá méně, ale prasklé jsem to nikdy neviděl.
Na Libertě jsem to propilovala, bo tam byla prasklá miska a přepletla jsem to na náboj s 10mm osou. Na Favoritce (i Favoritovi) mám motýlky pro tenkou osu, tak tam nechávám tenkou osu. To má smysl měnit a pilovat snad jen, když někdo chce rychloupínák. Mně motýlky stačí.
Jinak, já jsem nepsala, že náboje jsou pro max 8mm osu. 8mm osa v nich je a pouze s ní se to dá strčit do přední vidlice.
Někde výše jsme se bavili o tom, že by tam snad šla dát osa 10mm, ale ta se nevejde do patek přední vidlice. Ty by se musely odpilovat, což u Favoritky pilovat nechci.
aha, já jsem Tě asi nepochopil :-(
fakt jsem myslel , že mluvíme o náboji.
resp o rychloupínací ose 8mm.
ještě jsem si všimla, že MOXMA má v nabídce přední dutou osu 9mm. Ta by možná do té přední vidlice Favoritky šla dát.
https://www.moxma.cz/1038-osy-naboju
Já jsem zatím dávala tu 8mm i s konusama.
Všechny rychloupínákové přední osy, které mám, mají průměr 9 mm. Propilovat z každé strany o pět desetin mm vybrání v přední vidlici, nepovažuji za nebezpečné, a běžně to dělám. Pokud to ale nechceš dělat, máš možnost u té rychloupínákové přední osy o průměru 9 mm, opilovat jen v té délce která přijde do patek z obou stran o těch 0,5 mm závit. Ten stejně nic nenese. Jen ho musíš opilovat z obou stran stejně.
Už jsem to tu psal. Je několik součástí kola, které by se neměly po ohnutí rovnat. Osy pedálů, sedlovka nebo řidítka, kliky a pochopitelně přední vidlice. Nicméně sám jsem to už vícekrát porušil. Je to na uživateli, nakolik se má rád/ jak je zkušený a technicky zdatný, aby odhadl, co si ještě může dovolit. Určitě bych ještě někde vyhrabal osu 8mm. Desítka se nemusí do některých starých předních náb vejít.
proboha, hlavně tam nedávej zpět věnečky.
Kup místo 2 věnečků 3, a do vazelíny naskládej na každou stranu 10 kuliček.
Uvědom si, o kolik se zlepší únosnost ložiska s 10 kuličkami proti 7 kuličkám. Resp o co se sníží síla na jednu kuličku.
(reálně to zase není tak pěkné zlepšení, ale je to opravdu lepší)
Kolik lidí, tolik názorů. Jelikož si nedovedu exaktně a racionálně zdůvodnit věnce versus volné kuličky, vrátím tam to, co tam bylo a co dobře posloužilo. Tedy věnečky.
Ony nekřuply proto, že by to byla konstrukční vada či pochybená technologie. Věnečky z roku 1983 křuply v roce 2021 proto, že absolvovaly nestandardní náraz. A také byly dost zkorodované. Za mě - 38 let provozu - slušný výsledek!
Věnečky křuply, protože tam byly. Kdyby tam nebyly, nemělo by co křupnout :-).
Ba právě. Normální věnečková deformační zóna. Jako u sto-dvacítky rezervní kolo pod kufrem. Nebýt tříkorunových věnečků, křupne něco jiného! Třeba vidle.
Když už jsme teda u těch teórií :-)
Tak síla se přenáší přes ty kuličky mezi konusem a miskou. Síla je pořád stejná (totéž kolo, tatáž váha na něm...), mění se počet kuliček, tudíž při méně kuličkách musí jedna kulička přenášet větší sílu, tj. kulička více tlačí na konus a na misku, čímž se tyto více opotřebovávají. Není totéž 1000x malá síla a 400x 2,5x větší síla. Existují různé silové meze při namáhání a materiál se chová jinak.
Doporučuje se vždy měnit jak konus tak kuličky. Pokud je poškozeno jedno, pak je chycené i to druhé. Hlavně koupit celokalene kuličky, existují ještě nerezové a povrchově kalené. Klece se dávají do ložisek z důvodů odírání valivých těles o sebe (jdou proti sobě) ale to se týká hlavně průmyslových ložisek a vysokootáčkových.
> když už budeš dávat věneček, tak tady PLNOU STRANOU VEN! Kuličky musí jezdit po mističce a konusu.
To už je teď jasné, když mám nové věnečky v ruce. Dokud jsem měl jen hromádku rozlámaných trosek starých věnečků, tak to tak jednoznačné nebylo...
Poněkud, s dovolením, posunu jádro dotazu, ale ne zase tolik. V "hodnocení odborníka" elektrokol Crussis jsem narazil na negativní posudek, že přední osa není pevná, to bych z hlediska tuhosti chápal, ale také, že náboj má kuličková ložiska. Předpokládám, že se tím míní tzv. průmyslová ložiska, nikoliv kónusy a kuličky, ať už s věnečkem nebo bez něj. Průmyslová kuličková ložiska, pokud vím, mají dominantní únosnost radiální, axiální malou. To by mělo/mohlo být to negativum? Má někdo komparativní zkušenosti? Děkuji.
pouze na základě zkušenosti:
zadní náboj se strojními ložisky (novatec, tuším)
měl na kole pro opravdu těžkého jezdce (145kg+) cca dvounásobnou životnost proti náboji Shimano LX.
Kolo ke mně chodilo pravidelně na údržbu "podle kilometrů", takže starostlivost o oba náboje byla srovnatelná.
V LX odešela miska+konus, na novatecu jsem chtěl vyměnit drhnoucí ložisko, ale bylo "vychozené" těleso náboje.
Z hlediska životnosti jsem s průmyslovými ložisky nikdy neměl problém. Odešlo mi jenom jedno středové složení, ale náboj nikdy (přední ani zadní). Ojetých kónusů jsem viděl spoustu, ale těžko srovnávat, většinou to byly buď starší, nebo hodně lowendové kousky.
Z jiných hledisek jsem měl problém jenom jednou: mezi ložiskem a osou byla dost velká vůle na to, aby to při axiálním zakvedlání ráfkem cvakalo, a dotažením matic na ose vůle vymezit nejde. Na jízdní vlastnosti to ale nemělo vliv, žádné viditelné házení, tak jsem se s tím smířil (a byl to jenom přívěs).
Díky, praxe rozhoduje. Takže náboje s průmyslovými ložisky takové mínus nejsou, můžu být v klidu.
V elektrokole mám v zadním náboji Bafang 250W. Asi za 1.5 roku přestalo načítat celkové kilometry, tak šlo na záruční opravu (vyřešeno upgradem firmware). Při tom mi zdarma vyměnili i jedno ložisko 6001, že prý bylo hlučnější. To mělo najeto asi 4500 km. Letos jsem si musel vyměnit i druhé ložisko, asi 6500 km. Jsou to hlavní ložiska v té motorové zadní ose. Doufám, že je to čínskou kvalitou a nová ložiska vydrží podstatně déle. Mám i s kolem pod 100kg a nijak s ním neřádím, jezdím na pohodu, spíš silnice a cyklostezky, výjimečně terén.
Ložiska jsou hodně o materiálu jako takovým a číňan je chronicky znám mizernými materiály, takže máš slušnou šanci že nové kusy budou lepší.
Na stranu druhou k popsané příhodě bych dodal:
Párové díly vždy měň v páru, levou i pravou stranu. Na kole, na autě, všude. Pokud se ti levá strana vysype, není důvod se domnívat, že pravá jí výrazně přežije. Vyhneš se nepříjemným překvapením...
AD párová výměna a servisy:
Tchyni vyměnili na kole 1 brzdovou gumičku.
Takže na jedné straně byl tříbarevný BBB, z kterého zůstala tak 1/3, na na druhé straně černá čína.
Vzali za to 6 euro.
(cykloservis na náměstí v SNV)
To by neudělal páťák na základce....
Hele po zkušenosti se servisama si já už jen nakupuju nářadí a případně studuju internetový návody.
Měl jsem takovej záchvat typu "podporuj svůj lokální bikeservis", ale potom co jsem zjistil, že
a) jsou zařízený na úzký MTB mainstream a cokoliv mimo něj je obtěžuje
b) v rámci výměny špice mi bezeslova vyměnili i duši za menší (tu původní nejspíš rozervali) a musel jsem si pro to jít na třikrát než to konečně měli k předání
jsem na ně definitivně zanevřel a zvažuju, jestli si pořídim centrovací stolici pro případ velkýho selhání předního výpletu...
Vraz to do vidlice, udělej si tam nějaký měrky a vycentruj to v ní.