Ahoj,
Mám tu možná trošku jobovku, tak budu za každou radu vděčný :-)
Kamarád si chce předělat starou favoritku na singlespeeda.
Střed je na klinky, kliky k tomu má 46zubove, akorát střed má docela vůli.
Kola jsou původní favoritacka, takže jednostenne potvory z hliníku. Momentálně petikolecko.
Obute pláště od force 700x25, co se mají foukat na 100 psů, tedy asi 7 barů.
A teď otázky :-))
1/ Jestli stred nepůjde seridit, je lepší zapouzdrena osa nebo klasiku + venecky?
2/ jak velká je šance, že ten rafek přežije 7 barů? 10 %? :-))
3/ ten polak z rafku bude muset dolů, jinak bude brzdit nohama, že? I když ty Centriky, co tam jsou... :-)
4/ sundam to vickolecko ořechem na kazetu? Jednou už jsem to myslím zkoušel, ale nemůžu si vzpomenout, jestli jsem rozstipal kazetovy ořech na vickolecku, nebo ten druhý na kazetě.
5/ místo vicekolecka se dá nasroubovat jen "jednokolecko" se cvrckem? Případně nějaký tip, kolik zubů?
Pravděpodobně začnu nafoukanim těch plastu někde venku a uvidíme, co se stane s rafkem. I když tak trošku už tuším. Asi si vezmu na foukani špunty do uší :-))
Případně, pokud to dopadne, jak si myslím, dělají se zadní kola hotová pro singlespeedy? Zatím jsem ještě po eshopech nehledal, mizím do práce: -)
Díky moc za každou radu či nakopnutí.
Brůča
Ad 1) zapouzdřený střed se čtyřhranem. Zvenku to není vidět, pasuje to a je to bezúdržbové (opravdu).
Ad 2) Přežije, mám to vepředu na Růženě, foukám 7 a není problém. Mám teda 55 kilo, to může hrát roli.
Ad 3) nerozumím. Ale v brzdách se nevypoznám. Mám tam čelisťový s logem Favorit, vzadu v tom mám dlouhé špalíku z véček (vydržely 10000), vepředu nějaké krátké nejlevnější silniční špalíčky, ty jsou jako nové, bo předním nebrzdím, ať si tu píše kdo chce co che, mě to tak vyhovuje. Máme tu i kopce nahoru a dolů.
Ad 4) Na sundání vícekolečka jsem si koupila za pár korun klíč. Položka to byla malá, kolik už si nepamatuji, ale jak se znám, brala jsem určitě ten nejlevnější a funguje.
Ad 5) nevím, ale nevidím důvod, proč by to nemělo jít. Tady píšou, že je to šroubovací, tak by to mělo jít na náboj pro šroubovací kolečko/vícekolečko, ne?
https://www.retrocyklo.cz/-pastorky-ozubena...
Přeji zdar při práci.
Tohle je ten klíč:
https://www.retrocyklo.cz/naradi/2233-klic...
Jj, ten klíč znám, měl jsem ho. Asi si ho půjčím na chvíli zpátky od známého, kteremu jsem ho věnoval :)
Jj, 4hran je jistota. Původně tam asi i byl, akorát kamarád se shlédl v těch klinkovych klikach. Na favu jsem je míval kdysi taky, když se tam namlatily klinky na krev, tak to i drželo :-D
Myslím a snad se nemýlím, ale pokud má na kole šroubovací kazetu tak tenhle klíč by to neměl být. Protože tento je na nasunovací kazetu. Na Favoritech se šrubovací kazetou byl klíc vypadající jako matice na které byly 2 protilehlé výstupky cca 3mm dlouhé a 2mm vysoké.
Mám na Favoritce šroubovací šestikolečko a tenhle klíč na to pasuje. Jestli je to původní originální výstroj kola, nevím, hliníkový jednostěnný ráfek, špice pozinkované tenké (1,8 mm?) a bylo to obuté na nějkých zteřelých Barumkách made in Czechoslovakia...
Ale to, co popisuješ, mají taky:
https://www.retrocyklo.cz/naradi/2450-klic...
Ještě snad, že bys měl vzít středovou osu s miskama Fe nebo plast. Tady jich mají plno různých délek:
https://www.global-sport.cz/stredova-osa...
Hliníkové misky nebrat.
proč předělávat nepovedený materiáloově šizený kolo na něco jiného? Bylo to skoro funkční jako silnička, problémový s nepohodlným posezem to bude i jako singlovka… Co si takhle opravit nějakýho cesťáka, třeba od Kastrupa a Světlika, Schneidera z Poličky, nebo dalších stovek malých výrobců? Nemusiš použít falcový ráfky, klidně i něco užšího, modernějšího a drobet modernizovat.. rámy jsou to pevný a pohodlný. Jen nebrat dboutrubku Baťa, ta je nepovedená a rám se trhá u středu.
Dost dobře nechápu, v čem by měl být zas tak velkej rozdíl. Si na to může dát řidítka a sedlo jaký chce. Myslíš, že je to nějak zásadně jinak zaúhlovaný v rámu, aby to citelně ovlivnilo jízdní vlastnosti?
jedno je stavěný jako silnička a druhý jako pohodlný cesťák. A se sedlovkou "sedmičkou" lze čarovat s polohou sedla.
Ale no tak. Normální Favorit pro běžný lid byl cesťák. Aspoň každej silničkář tvrdí, že to žádná silnička nebyla, to byly jen speciální typy F1 a nějaký další, dělaný pro sportovní oddíly. Dyť ten Brucův má na přední vidli držák na dynamo a vzadu díry pro nosič.
Měl jsem favo dost let, najezdil na něm spoustu kilometrů, spatne kolo to nebylo vzhledem k nákladům na km - v podstatě jen řetěz jednou za 10000 km, brzdove spalky 2x ročně a to bylo tak vše.
Teda než mi praskly postupně 2 rámy za jízdy :-))))
Ahoj, orginál favorití šestikolo může mít 4 druhy
stahováku.
nejstarší je toto:
https://www.bike-eshop.cz/stahovaky-pastorku...
-zuby "koukají ven" a rády se ulomí
novější - tak po roku 87(?)
používá tento:
https://www.bike-eshop.cz/stahovaky-pastorku...
zuby jsou utopené uvnitř 6.kola, takky se rády strhnou
kolem roku 1990 měly šestikola vnitřní šestihran- imbus, tak cca20. Byla jich jen jedna serie, měly součastně drážku pro předchozí stahovák. Pro použití imbusu
se musela demontovat osa.
poslední kusy měly "tisíchran" obdobný jako dnešní Shimano (ale nepasující)
Pokud nechceš šestikolo dále použít, demontuj žlutou závěrnou matici (kladivo+ hřebík, levý závit), sundej pastorky s unašečem a přez 2 matičky chytni našroubovanou část do svěráku a zaber.
Ať sem hodí detail toho vícekolečka. Já jsem rozebírala dva Favority a oba měly vzadu šestikolečko, který šlo shodit tím klíčem SIS. Obě kola včetně pasorků byly z dob před plyšákem.
Po pravdě mne nikdy nenapadlo porovnat Shimano a Velamos stahovák. Dík za inspiraci, podívám se.
No, určitě to nebyl ten se dvěma výstupkama, co popisoval Bukwa. Teď koukám, že na tom retro webu mají ještě jeden podobný SISovi a říkají mu VELO:
https://www.retrocyklo.cz/naradi/737-klic...
Asi se to liší, jak píše Bruca, jen délkou, zvonka to tak vyzerá... Kterej přesně mám, nevím, já už si nepamatuju pod jakým označením to bylo. Foto přikládám, tím to šlo.
A teprve, jak jsem to dávala zpátky do krabičky, jsem si všimla, že je to na tom stahováku napsaný :-)
Netvrdím, že ty vícekolečka byly původní Favorití, já ty kola brala z druhé ruky jako šrot a mohlo na nich být cokoliv... Růženka vypadala, že stála většinu života pod stodolou a i to zadní kolo že tam stálo s ní. Pláště byly made in Czechoslovakia a pochybuji, že by někdo měnil pastorky později, jak ty pláště.
ja fakt zítra skočím pro ty stahováky co mám a podívám se.
Případně i nafotím, když vidím co jsi si s tím dala práce...
Hm, nemusíš. Jsem se šla podívat na ty kolečka, to víš, já nic nevyhodím. Na Růžence bylo Shimano, sundané je pečlivě uložené, co kdyby se hodilo...
Na tom druhém kole (rám šel do šrotu) ví bůh, co to je za vícekolečko, ale šlo to tím klíčem taky. Zadní kolo vypadalo použitelně, tak jsem ho pečlivě rozebrala, vyčistila, namazala, složila a uložila, co kdyby se to hodilo, že jo...
Mi to přijde všechno hodně staré, já si první kolo v životě pořídila až v jednadvacátym století. Rámy byly Favority, Růženka rok 65, to druhé osmdesátý léta, to nebyl rám pro mě, to přišlo s vozíkem, který mě zajímal. Na Růžence jezdím. :-)
To se musí Bruca podívat, co tam má a podle toho si pořídit potřebnej klíč.
Tak přidám fotku toho, co tam je. A tenhle klíč fakt nemám, takže asi nechám stáhnout za čokoládu v servisu :D
Jde mu o vzhled, nebo jen o funkčnost ? Jestli jen o funkčnost, tak ať si vybere jeden ze stávajících pastorků, nasadí řetěz a jezdí.
Počítáte ale s tím, že patky rámů Favorita jsou navržené pro napínák přehazovačky ? Dost pravděpodobně nebude mít řetěz tak akorát napnutý. Patky pro singly vypadaly jinak, měly štelovací napínák.
To musím zjistit, o kterou variantu jde :-D
O tom řetězu už mě to napadlo, že bude buď plandat nebo to kolo nebude zasunute až vzadu v patce - to se při slapani asi pohne, speciálně s rychloupinakem, co?
Blbý je, že nemám tu původní osu se 4hranem a kliky. Dostal jsem to ve stavu na fotce + "nové" kliky v tašce:)
Řetěz bez napínáku v klasických přehazovačkových patkách mám vyzkoušený, není to problém.
jo, toto je "druhý" typ.
tento:https://www.bike-eshop.cz/stahovaky-pastorku...
mohu půjčit, nebo stáhnout, pošli SZ
(děláš ještě v Zlíně v papírnictví?)
Díky za odkaz, uvidím, ještě se domluvím s kamarádem, co s tím vlastně chce spáchat a pak se ozvu .
V papiraku už nedělám rok, teď jezdím po Zlíně trolejbusem (minulý týden jsem měl šťastný den, 4 cvakli důchodci za jednu cestu, to byl rekord :-)))
Že by v civilizaci ještě někde důchodci nejezdili v MHD zadarmo!?
Neuvěřitelné ...
Jezdí, ale až od 70+. V Praze jsem měl jakousi průkazku na PID, zadara pro 65+.
Zadara od 65+ to bylo za stovku, při zahájení Opencard, nyní od 65+ je za dvacku průkazka na jízdu za polovinu, od 70+ zdarma - stačí občanka.
Jsem nad tím tak přemýšlela, a pokud nějaký Favorit byl v provozu ještě začátkem devadesátých let, tak už originální pastorky nemá. Vždyť to je spotřebák, tady to kdekdo mění po pár kilometrech jako opotřebené. A přece to bylo "z bláta", se to omlelo a střílel řetěz. Navíc to bylo nedostatkové zboží a fabriky po Plyši neprosperovaly, alébrž chcípaly na úbytě, aby tak ještě tím šuntem zásobily trh. Takže se to hned tenkrát osazovao z venku dovezeným šimánem.
Je to už třicet let, takže pokud zůstaly stroje s původním osazením, jsou to opečovávané veterány. Už opravdu jen vzácně může někdo najít nějaký starý zapomenutý depozit, ve sklepech to dávno vlhkem zrezlo na prach a na půdách už jsou udělané obytné místnosti. A kdyby náhodou nějaký omletý pastorek na nějakém kole ještě jezdil, tak žádná škoda, když se to stáhne jakýmkoliv násilím případně vyhodí aji s celým kolem, na to spešl klíč netřeba kupovat.
pokud koupíš nebo někde vyhrabeš "singlové" kolečko tak pozor na šířku řetězu.
Pro 1-3 převody se používal "širší", pro 4-6 užší.
Širší řetěz Ti bude v pohodě chodit na užším převodníku, užši řetěz na širší volnoběžce ne.
Před namontováním volnoběžky namaž závit, jinak ho v budoucnu nesundáš.
Ale jestli je velká věda sundat pětikolečko a dát tam jednokolečko, tam bych teda šla do koupě novýho zapletenýho zadního kola, a když už singlspeed, tak aji s pastorkem a torpédem (920):
https://www.retrocyklo.cz/-kola-vypletena-28...
k tomu luxusní kliky s převodníkem (930):
https://www.global-sport.cz/kliky-1-sturmey...
středovej čtyřhran (130):
https://www.global-sport.cz/stredova-osa...
Délku bych vybrala až podle toho, jak by šly kliky proti kolečku vzadu (řetězová linka).
na řetězu nešetři (160):
https://www.global-sport.cz/retez-cz-12x18-112...
Dokup šlapátka, bowdeny, lanka, dej na to gumy a do tří litrů máš měšťáka, jaký se prodávaj za desetitisíce. Ten černej lak na rámu je parádní.
Sundat to petikolecko žádná věda samozřejmě není. Kdyby to bylo moje kolo, šel bych cestou nových zapletenych kol s dvojitym rafkem - cca 1500 za obě.
Už kvůli těm úzkým plastum a tlaku, co se do nich bude muset nacpat.
Anebo bych dozadu nacpal nějakého nexuse :-)
Ten lak je fakt super
Pokud má tvůj kamarád 70kg, pak si myslím že bude spokojen. V opačném případě se to bude pod ním nehezky kroutit, řídítka ten představec neudrží, a bude se neustále povolovat hlavko.
Dělal bych z toho zpátky cesťáka, nebo městské na balonech co vidle dovolí.
Brzdy pokud zůstanou, opět dobré spolu s 1 stěnnýma ráfkama, akorát pro 50kg děvče.
Taky bych si zjistil jak vypadal ten rám než dostal nový lak, a jestli měl lišku nešel bych do toho.
O klínkáči neuvažujte ani ve snu, teda pokud nemáte nostalgii po starých věcech, a máte ještě neodrbané kotníky.
Tímhle stylem z toho sice naoko může být hezky pohodlné kolo, ale do performance jakéhokoli nového singla za 8ku to bude mít daleko.
Jinak hodně štěstí s překopávkou, asi každý si to tunění fáva musí jednou prožít aby zjistil...
;)
Já na favu jezdil taky, i se 120kg. Akorát teda kola jsem měl jiná už s dvojitym rafkem. Ty obycejne byly strasne :-))
Ale asi to nebyl singlespeed což?
Na singlespeedu tomu dáváš čočku v každém kopci, při každém rozjezdu...teda pokud to nemáš na rovinku do kavárny.
Dost často jsem měl pocit že si lidi postaví singlespeed na starým fávu a potom to srovnávají se silničkou, ale tímhle způsobem nikdy nezjistí jaký potenciál je v dobře udělaným singlu.
Taky už dnes lidi zapomněli že fávo je brevett kolo, neboli pohodlný cesťák s geometrií z 30.let, ideově kolo na 30mm gumách rozměru 650 na válcované nezpevněné cesty.
Myslím, že jsem míval dokonce 32mm gumy.
Singlespeed taky nějak nechápu - k čemu je to vlastně dobre? :-))
Lehký a tuhý singlespeed jde rychle dopředu, je "nerozbitný", a nenáročný na údržbu.
Nohy si zvyknou a naučí se točit velmi nízké i velmi vysoké frekvence.
Když kolo nedokáže sledovat tento fyzický progres kondice, pak je lepší uvažovat o jiném.
Ale velmi záleží co z toho bude, resp. pohodlným jedincům bych tam dal dozadu SA kickshift 2 rychlostní planetu.
Tak co si pamatuju, všechny kola, na kterých se jezdilo na Jižní Moravě a na Hané byly singly. Se na tom jezdilo do práce, do školy, do kostela, na pole, do obchodu... prostě všude. Asi to je na takový popojíždění dostačující a nenáročný na údržbu každopádně. Si prostě zvykli šlapat a větší brdek vytlačili.
Já osobně bych tam dala šest pastorků a tři talíře, to je úprava minimální, ale asi je fakt, že takovou mechaniku by už uživatel dojíždějící s tím všude a moc se o ten stroj nestarající v chodu po několik let jen s pumpičkou a záplatama neudržel.
Liška byla a je - dávám fotky středu. Fotka není nic moc, držet v jedné ruce světlo a v druhé mobil a udržet to bez chvění, mi moc nejde. Každopádně na osu napadaly pěkné kusy rzi a to se na tom už chvíli nejezdilo. U zapouzdrene osy by to asi tak nevadilo, ale u obyčejné s venecky navolno...
Rafky těch 7 barů zatím drží, aspoň při foukani nebouchly.
Za sebe bych tam vrátil původní přehazku a kliky a dojezdil to do smrti rámu, ale asi bych do toho další peníze za nová kola, kliky,... nedával.
Ne že bych svého starého favorita taky neměl rezleho, ale to bylo vždycky na dojetí rámu a pak jsem rám měnil. Protože jsem měl dobra kola a prehazku. Tady nemám slušná ani kola ani rám...
Nebo jak to vidíte vy?
Bude mít svého oblíbeného singlespeeda a až mu praskne rám, tak si sežene nový. Já už mám druhý rám a třetí vidlici. Favoritů jsou po sklepích a stodolách zásoby.
Jen poznámka - když jsem ošimanovával naše Favority, tak dostaly zapouzdřený střed se čtyřhrany o délce 124mm pro MTB trojtalíř a sedmikolečko.
Tak je to správné. Nová kola s pořádnými ráfky. Roztáhnout zadní stavbu a dát tam osmičkovou kazetu, dopředu zapouzdřený střed. Vlastně použiješ ten rám a vznikne nové kolo. Jo a rozhodně lepší brzdy.
Jak chceš dát lepší brzdy na tenhle rám ? Krátké pevnější silničky na něj nedáš, sotva by dosáhly na gumu, na ráfek ani náhodou. A naroubovat na něj čepy Véček je nesmysl, rozšklebí se (zkušenost). Kotouč je sci-fi.
Dělají se stejné dvouklíčové brzdy jako mají silničky, ale s delším ramínkem. Brzdí to lépe, než centriky s pružícím lankem. Jen je třeba zachovat dlouhé brzdové páky. Když těmhle brzdám dáš dlouhé botky z MTB, tak to brzdí i s kratšími brzdovými pákami (kratší, nikoliv dvouprstové). Běžně na svém Favoritu brzdím dvěma prsty. Když za to porřebuji vzít, tak přidám ještě jeden.
Lanko moc nepruží, to spíš tehdejší bowdeny fungovaly jako tahací harmonika. Dneska se dají pořídit pevné. Ale ta dlouhá ramena jsou furt dlouhá, pružná a s jiným převodem síly, než na krátkých.
Vždyť píšu o dlouhých brzdových pákách. Fyziku neošidíš.
To už je jen berlička, trochu zachraňující situaci. Mnohem podstatnější je poměr pák, převod, na samotné brzdě, kdy poměrně krátké horní páky tahají dlouhá dolní chapadla s botkama. Jakoupak asi vyvinou sílu oproti kratším spodním ramenům ?
Tolik dostupných mnohem použitelnějších rámů nadosah za hubajze a furt se někdo snaží z favoritích nepodarků vyždímat to, co v nich není a nikdy nebude. Pochopím to pro kolo "na nádraží", k hospodě nebo na nákup. Tam bohatě postačí a poslouží. A nebo jako veteránka (ale opravdu původního se vším všudy). Ale nějaké snahy o vylepšen jen obtížně, částečně a špatně vylepšitelného ? Fakt nerozumím. To je, jak kdyby se někdo snažil dostat mohutnýma úpravama Š105L na úroveň Fabie, když srovnatelná Fabie na lepší úrovni je k dostání za jeden slušnější plat.
Je to jen složení jedné jednozvratné páky (rukojeť) a jedné dvouzvratné (brzda)a převodu lankem mezi nimi. Na převodovém poměru se podílí obě dvě ty páky zcela stejně. Když to dole má z principu špatný poměr asi tak 1:1, tak se to dá nahoře delší rukojetí dohnat.
Pokud nebudeš mít na rámu cantileverové čelisti, tak budeš muset mít při tlustší pneumatice (3cm) prostě opět tu větší čelisť brzdy a s ní ten špatný převodový poměr.
Takže pokud si nepořídíš cyklokrosový rám nebo rám s kotoučovkou, tak si na menší brzdu musíš pořídit plášť velikosti galusky.
Problém těhle přestaveb Favorita je v tom, že se na tom Favoritu začne a postupně se to přestavuje. Výsledkem několikaletého snažení je přestavený Favorit. To znamená celkem příjemný cesťák nevalných sportovních vlastností, zato zvládající i lehčí terén. No a za tu dobu si ho tou péčí už tak zamiluješ, že na něm už zůstaneš, protože je to to tvoje kolo, tebou stvořené. :)
Favorita jsem měl (přesněji, ještě mám, upnutého v jednom trenažeru), rám F1, snad že prý lepší z té bídy (no, nevím). Taky jsem ho zkoušel všelijak přestrojovat, vylepšovat. Ale závěr byl, že z něj jdou výměnou převodů jen odstranit největší průšvihy. Snaha o vylepšování a dohánění vlastností současnějších kol je jen sysifovská práce. Bývá to lepší, než katastrofální originál (obráceně to snad ani nejde), ale furt je to nejvejš tak na půl cesty ke srovnatelným současným kolům. Já hned tak z ruky nějaké pohybovadlo nedám, udržuju ho a opravuju do posledního dechu - ale nějaký vztah si vybuduju jen k něčemu opravdu funkčnímu a spolehlivému. Trápit se s něčím jen z nějakého sentimentu, že to bylo koulí na noze v čase mládí, to teda ne. Vím svoje o dnes tak bláznivě vzývaných "ikonách" Jawa, ČZ, Favorit, nebo soc.Škodách, užil jsem si s nima svoje a natrápil se na jejich "vlastnostech" a "kvalitách" až až. Jako teda díky, už ani náhodou...
Na své předělávce, už to bude 20 let, mám tyhle jakési brzdy a k nim páčky Tektro Tenera. Brzdí to z dnešního pohledu opravdu jen silou vůle.
V porovnání s původní výbavou to ale byl tenkrát přece jen skok kupředu a lepší kolo jsem v té době ještě nezkusil, i když mě přesvědčovali. Pak jsem se divil. Ale nemyslím, že jsem ho měl radši vyhodit, takhle je aspoň na co vzpomínat :-)
Čelisti jsou správné, ale páky jsou na V brzdy. Tohle nebude brzdit.
Už asi moc nebude, ale nabrzdilo se toho dost. Takhle jsem ten materiál tenkrát pohromadě koupil v krámě, jak mi servisáci poradili a pak si všechno namontoval sám. Snůška nesourodých věcí, třeba přehazovačka Shimano SIS a k tomu otočné řazení SRAM s opačným indexem, no funguje to dokonale, možná se sami divili, když jsem jim pak přijel ukázat výsledek.
Ta zadní čelist se mi teda nezdá... bych to dala z té strany, co má daný světlo. A naopak si myslím, že páky dobrý, za lanko to tahá, to je jen otázka napětí lanka, když má špalíky těsně u ráfku, tak stačí zatáhnout kousek a musí to brzdit, ne?
Má to špatný převodový poměr a tudíž slabý přítlak. Jelikož velikost smykového tření je přímo úměrná kolmé tlakové síle, tak to prostě bude slabě brzdit. Fyziku neokecáš.
To funguje jako ABS.
Jinak to lanko nepruží, takže stačí, když to přitáhne špalky k ráfku a není to ještě nadoraz.
ABS není o nebrzdění, ale naopak o zabrzdění. Slabá účinnost brzd sice nepřivede kolo do smyku, ale nakonec nezabrzdíš. Kdybys měla v převodu na brzdu pružný element, tak by to zpozdilo nástup brzdné síly a umožnilo jí nešikům lépe kvantovat, ale nakonec by to tu sílu přeneslo a brzdění by bylo účinné. Se špatným převodovým poměrem prostě tu dostatečnou sílu nevyvineš. Je to něco úplně jiného.
Zadní čelist a světlo... to by mě zajímalo, co tam vidíš :-)
Brzda byla snad vždycky zezadu, pod nosičem. Z opačné strany mám krabičku s akumulátorem, tam co bývala u některých modelů schránka s nářadím.
Brzdy jdou fakt těžko a mezera k ráfku může být naopak větší, protože o co dají páčky menší sílu, o to umí delší dráhu lanka (zas ta fyzika).
Plast, co je zepředu vsazený do hliníkových rukojetí, je za dobu používání tak omačkaný, že z něj začínají lézt šroubky a píchají do prstů (ještě víc "maso" kolo, než by se zdálo).
Ve své době to mělo smysl bastlit, nic moc jiného nebylo. Ale dneska ?
Dnes úplně stejně, protože nás to baví. Stejně jako údržba veteránů a ježdění na nich. Není vše jen o penězích, jejich vydělávání a jejich efektivním použití. Nejsme jen stroje na peníze.
?? Tos ulítnul v úvahách někam úplně jinam. Efektivita nebo neefektivita je podružná. Já píšu o smysluplnosti. A ta může být za sto tisíc zrovna tak jako za tisícovku. Nechci nikomu brát jeho hračky - ale udivuje mne, proč má někdo snahu stavět kolo z Favorita, ale nejspíš nikdo se nepokouší nějak vyšperkovat třeba staré dřevěné lyže a jezdit na nich. Určitě by se nabízelo i fůra jiného náčiní z dob před třiceti až padesáti lety, co by se dalo tak nějak používat pro rekreaci nebo různé jiné potřeby, přesto se používají už jen výjimečně.
Proti těm lyžím ten upravený Favorit pro obyčejného hobíka, co nezávodí, slušně jezdí na úrovni rúzných gravelbiků. Prostě jeho úprava je efektivní a má smysl. No a také se dá dělat postupně a ze začátku i levně. Výsledná cena tak levná zase není a výsledek je asi horší, než u jiných rámů.
Ale no tak. Že by to opravdu jezdilo na úrovni různých gravelbiků ? :-)) Možná do okamžiku, než se na nějakého posadíš.
Akorát nám závidíš ;-)
Nám? Ty máš utajeného gravelbika? :D
A co vám závidím?
já na dřevácích jezdím, tohle je nový model na sezonu... Na mě tedy prudce moderní. Sháním vázáni Bilgeri nebo Žďárský.
Ty se nepočítáš. Ty z nich neděláš Rosignoly a nemontuješ na ně Tirolia vázání. Když někdo bude udržovat Favouše v naprosto původním stavu jako veterána za účelem provozování veterána, tak nebudu mít ani slůvko proti.
Pokud to nazuješ, tak hlavně opatrně. Tohle vázání umí parádně lámat nohy.
Nazouvám je pravidelně, už řadu let. Pokud se nechává volná pata, dle školy Norské (telemark), případně klasické alpské (což je Žďárského Lilienfeld Niederösterreich Skilauf Technik nebo modifikace zavedené majorem Bilgerim). tak se jedná o pohodlné poměrně bezpečné vázání i při pádech, kdy se noha ze špičky přinejhorším vykroutí dřív než praskne kost (tedy je nutné používat sichráky, aby lyžník nezvostal zcela bez Ski).
Pokud točíš telemarkem, tak tě volná pata asi ochrání. Na běžkách to funguje stejně.
Telemarkování na těhle lyžích musí být skvělé ke koukání se na to.
Umíš telemark i v hlubokém sněhu? Na běžkách se toho odvažuji jen na upraveném a měkkém svahu.
Tyhle lyže nijak rychle nejezdí.. a vzhledem k absenci ocelových hran ani na jiný, než hluboký sníh nejsou, pak majestátně plují... na upravených svazích (současných, zdusaných, s umělým sněhem) s nima nepochodíš, protože klidně můžeš přenášet váhu jak chceš, nebo zkoušet přívrat, ale jen se suneš dolů po stejné trajektorii, ale bokem... Což mi ale nevadí, přeplněné svahy nevyhledávám
To sou moje lyže!
Nejsou tvoje, ale MOJE :) .. koupený za 150 kaček ve Velvarech, nikdy nepoužitý, vázání z mých starších už omydlených, navíc nalomených....
Co - mimo rámu - není na kole spotřební materiál?
Info o rozměru jsem uvedl proto, aby kolegové nemuseli laborovat a přepočítávat řetězovou linku.
Žádné kazetové osmikolo (proč ne rovnou 12?), když vyhoví šroubovací sedmikolo 14-34.
Zapouzdřené středy (pro klínkové kliky) jsem měl již od r 1984 - koupené v té malé cykloprodejně na Sokolovské, v sousedství Negreliho viaduktu. Takže jen záměna za čtyřhran Shimano.
Mívali tam také ráfky 622 i 632mm, Centriky a pologalusky 22 i 19mm vzorek V24, šestikolečka atd. Jen to chtělo vytrvalost, a pak jsi měl radost z toho, že jsi to sehnal! Teď je to prd, když všechno je - hned v několika variantách - na internetu a máš to doma druhý den! 8-D
Délka osy se krom řetězové linky (dáno kazetou, středem kazety vzadu) u klik liší jejich konstrukcí a typem díry pro čtyřhran. Některé kliky mají díru "zapuštěnou" do nejmenšího talíře, tam se dává delší osa, jiné mají díru v osazení u malého talíře a tam přijde kratší osa pro stejnou linku (tj. stejnou vzdálenost nejmenšího talíře od domečku)...
Hranoly jsou dva typy a při různých kombinacích to tam zaleze víc nebo míň, rozdíl je až půl centimetru!
Je potřea to všechno naladit k sobě. Nejlépe si najít dobrou kombinaci a u té setrvávat. Já už mám nakoupené a uložené kliky s trojtácem+středové zapouzdřené čtyřhrany+kolečka dozadu na dalších 25.000 km. A k tomu trojtácu mám nachystané dvé velikosti největšího talíře, abych dokázala sjezdit všechny pastorky :-)
A ty stávající kliky postupně ještě podědí méně používaný stroj, takže pro ten se střed a kolečko dozadu navíc taky hodí mít nachystané. Vím kulový, co bude na trhu za pět let a jak to budu muset vzájemně poskládat :-)
Když mi ukradli druhýho horáka, nějak jsem přišel k favoritovi. Pětku vzadu jsem nahradil šroubovací osmičkou, koupil novou přehazku, pláště, šlapky, řetěz, sedlo a ve sběrných surovostech získal za dvacku řídítka s řazením deore, přesmykač a krosovej trojtác s klikama. Slouží dodnes, akorát vyměním trojtác za mikrodrajv (42/32/22) a snad to půjde i bez motoru.
Klidně dej dozadu jen sedmikolečko, ale musí mít ten velikej pastorek s 34 zubama (maxirang). Ani s mikrodrajvem si už pastorek 11 stejně neužiješ a každej gram se počítá :-)
Nic už na něm nic vylepšovat nebudu, osmička má tuším 13-32, což zatím uvezu. Stejně je ve hvězdách, jestli vůbec přehodím nohu přes sedlo.
Na oshimanovaném Favoritu jezdím s vnuky a s maželkou podél Vltavy a Berounky - trojtác MTB 22-32-42 a sedmikolečko 14-34 zubů. Naprostá pohoda! :-)))
P.S. Ta odproužená vidlice byla krátká epizoda, už dlouho je tam zpět původní a odpružená je na elektrokole.
To je dobře, vypadalo to hrozně.
Ale zápěstím se to líbilo! :-)))
Na karpální tunely je operace a ne vidlice. Když budeš tu operaci oddalovat, tak ti schromnou ruce. Mám doma takového tatínka, co tak bál operace, až mu krájím maso na talíři.
Ve Vysokém nad Jizerou tyhle prkotiny dělají na vrátnici. Říkala to kolegyně v práci, která na tom byla. :-))
No no to jednoduché je. Kleštičkama přesřihnou to poutko, co drží cévu a nerv. Poutko se uvolní a přestane tlačit na nerv. To je všechno.
Tak to by šlo snad udělat i doma svépomocí, ne ? Návod na Youtube určitě nějaký bude.
A byla řeč o problémech s karpály nebo jen o šetření kloubů před otřesy?
Jinak bych ani ty karpály neviděla tak dramaticky. Před pár lety jsem měla se zápěstím obrovské problémy a myslím, že to bylo "od karpálů". Typický problém lidí trávících deset hodin denně s rukou na počítačové myši.
Vyměnila jsem klávesnici za ergonomickou a myš za vertikální a problémy se mírnily až zmizely úplně.
O tom druhém.
Hlavně manželka - po sedmdesátce - zrovna neřičí blahem, když má jet na Favoritu vymletou šotolinou, nebo po panelce.
Protože s ohledem na přibývající léta jezdíme hlavně na e-kolech a tak jsem odpruženou vidlicí přenesl na 28" treka.
A co čisté teoreticky použít na napnuti řetězu něco takového?
https://www.koloshop.cz/komponenty-napinaky-26...
Tim by se asi vyřešil ten zásadní problém okolo řetězu a "jiných" patek, ne?
Jestli ti teda nevadí, že tím zdvojnásobíš cenu kola...
Proti ceně toho laku... :D
Ale první to zkusím bez toho. Aspoň potřebuju s nytovackou
Singla snad s klasickou třídílnou spojkou řetězu, ne ?
S čím? Já znám jen rychlospojky od sramu. Tohle je nějaká novinka? :-)
Hod kdyžtak prosím odkaz ;-)
:D škoda že už ten klumpr nemám, hned bych ti ho poslal, aby sis užil. Zaplať Pánbůh, že to už je muzeum.
Žádnej klumpr, bezva vynález snadno rozložitelný a složitelný, snad ještě lépe než SRAM a v nouzi nahraditelný obyč M3 šroubkem :). To u vícekvaltu neuděláš...
Když chci na singlovce měnit rychlosti, je to snadné.. vezeš sebou víc táců.. sundáš z pravé kliky šlapku, rozpojíš řetěz, povolíš 5 šroubů tácu (pozor, některé tácy jsou šroubované jako kolečka na zabírací hlavě a to je skorem nerozebíratelné), sundáš tác, nasadíš a přišroubuješ druhý tác, naspojkuješ řetěz, našroubuješ šlapku, napínákama doladíš napnutí řetězu a zase jedeš...
Úžasné, jednodušší to už být už ani nemůže :D
Ten klumpr, co se sám rozpojoval a přitom se ztratilo to péro, co to drželo pohromadě, tak po něm opravdu neteskním.
Tak tos musel mít nějakou vypečenoou socialisticky zlepšenou vysoce kvalitní verzi.. mě to nezlobí ani na současných nových řetězech made in China, ani na origo z první republiky.
samo se ztrácelo perko, pokud jsi ho namontoval opačně.
Asi máš pravdu, v té době jsem orientaci pérka neřešil.
Můžeš nastínit, proč by jedna orientace modifikované ségrovy pojistky měla být lepší než druhá?
Ségrova pojistka... Už tehdy. A já myslel, že je to fenomén až dnešní doby :-)
Novinka asi tak stopadesát let stará :-)
Jo, ahá, tak to už jsem někde viděl :-)
Díky
To je na tlustý řetězy, takovej na kole nemáš.
https://www.kupsito.sk/i/8679048076/Pohonn%C3...
Na jednokvalty běžné. Dřív snad ani nic jiného, zvlášť pro kola s "torpédem" ani nebylo.
https://www.kupkolo.cz/retez-force-pyc-x410-pro...
No vidíš, tak proč tady řešíte napínací kladky, když je potřebná věc přímo u řetězu pro jednokvalty.
Když ona řetězová spojka ten řetěz nenapíná.
Tak co je teda na tom Rondovým obrázku u textu:
"Novinka asi tak stopadesát let stará :-)"
Jsem z textu pochopila, že se jedná o nějakou speciální spojku...
Nejspíš je to obyčejná spojka a s napínáním řetězu nemá nic společného a týkalo se to tvé poznámky o nýtovačce...
Úplně obyčejná spojka na řetěz, co se ráda sama rozpojuje a následně ztratí. Pro kolo je to naštěstí už jen muzeální bazmek. (Znám ten výraz a většinou ho nepoužívám, ale na tenhle krám se to skvěle hodí.)
Ale nýtovačku stejě musíš mít, abys zakrátil podle potřeby novej řetěz. To už můžeš klidně snýtovat. Já jsem tu spojku, která byla v krabičce s řetězem, vyhodila, přišlo mi to fórový, složitý, a když už jsem natrénovala vysunutí a zasunutí nýtku na řetězu, tak jsem to pořádně spojila :-)
Devitkové a další jemnější řetězy se už nýtují blbě. Alespoň mně to nejde. Roznýtovat a zkrátit OK, ale na spojení se ta SRAM spojka hodí. No a když to následně potřebuješ rozpojit, tak je spojka úžasná.
Také jsem dříve vše nýtoval, ale letos jsem ten svůj blbě snýtovaný řetěz opakovaně přetrhl (roznýtoval) a přestalo mne to bavit.
Když tu pojišťovací sponku nasadíš správně (kulatým koncem dopředu ve směru pohybu řetězu), tak se samovolně nerozpojí. Moje skóre s těmihle spojkami: zatím přes 24000 km bez jediné závady.
To jsem tehdy nevěděl a teď už to nepotřebuji. Na osmikolo to nejde. Ale stejně díky.
Ale jde, na šimaňácký osmičkový řetězy jsem ji svýho času používal.
Jo ták, technika v pořádku, pouze obsluha nemehlo :)
Napřed tam vyzkoušej prostě dát řetěz a uvidíš, jak to bude vycházet.
Navíc, nejsem si jista, že tomu bude vadit, když to v patkách nebude nadoraz. Já mám v pravé patce hák od přehazovačky a o tu podložku pod hákem nedosedá levá patka. Vůbec ničemu to nevadí a ani se to nehne.
Taky mi to ze začátku přišlo divné, ale tak to bylo, když to přišlo. a takto na tom mám najetých 15000.
Na tohle byly do levé favorití patky takové dva půlměsíčky, spojené šroubkem. Vymezovala se jimi stejná vzdálenost, jako měl v druhé patce hák hazky. Takže kolo pak sedělo nadoraz a rovně.
Kdyby to tam muselo být, tak to snad budou dodávat přímo s tou přehazovačkou. Ani v příslušenství k přehazovačce s hákem nic takového neuvádí. Normálně to funguje, tak proč tam něco navíc strkat?
Prodávalo se to vždycky samostatně. A bylo to tam proto, jak jsem psal, aby kolo při nasazení sedělo rovně "na první dobrou", bez rovnání a štelování, prostě na doraz.
Dobrá vychytávka, o tom jsem ani nevěděl - nebo možná už zapomněl. Ale jsou to spíš jen gramy navíc.
Býval bych užil radši něco proti posunutí kola v patce dopředu. Mám tam totiž rychloupínák - není to ideální, vím. Teď už s tím problémy nejsou, co jsem po svaření prasklého rámu všechno srovnal, jak to jenom šlo. Taky je upínák už víc utažený.
Bývaly doby, kdy se kolo mělo snahu posouvat a když jsem v zatáčce vzal pedálem o zem (dokonce dvakrát - je to marné), tak kolo pak rovnou drhlo o vidlici.
Ne, už nic, je to historie.
Já si nechal na rám přiletovat držák přehazovačky. Není z hliníku a neohýbá se, ale drží pevně. Rovnání přehazovačky se realizuje hasákem. Ale kolo se prostě nasadí do konců háků a je to.
Na mém rámu bylo oko přehazovačky přímo součástí patky rámu.
Tak tos měl už hodně pokrokový rám.
Když tak tu srovnáváme ty Favorití rámy. Jak jsem teď měnil tu zlomenou vidlici za jinou, tak ta nová má kratší krk a nedrží mi na něm kontramatka hlavového složení. Ona je už trošku na začátku závitu stržená, ale u staré vidle to tolik nevadilo. U téhle ta matka nefunguje a tak musím pořád rukou dotahovat to ložisko, aby to nekvrdlalo.
Nemáte někdo nápad co s tím?
No, pokrokový...1977
Co zkusit ten závit zalípnout tmelem na zajišťování závitů ?
Když on už nechytá ani trošku. Závit na nové vidli je trošku kratší a ta matka je na začátku stržená. Uvažoval jsem jí zbrousit a tím se zbavit té stržené části. Masa je tam dost. Ale čím to brousit, abych u toho nestrávil mládí? Rozbrušovačku nemám.
Nevím, možná je to jiný rozměr, ale než se šmrdlat s obrušováním stržené matice, bych pořídila novou, aji s ložiskama, za ty peníze...
https://www.cyklodiskont.cz/zavitove-hlavove...
No to je skvělé, díky. Nenapadlo mne, že by se to celé dalo ještě koupit. To bude to první, co zkusím vyměnit. Třeba tam ta neoběhaná matice bude fungovat.
Na tom retrocyklo webu mají různé typy a dá se tam koupit i samotná matice za devět korun.
https://www.retrocyklo.cz/41-hlavova-slozeni...
Tak jsem to složení přeměřil a je to opravdu to jednopalcové. Ještě musím vymyslet, jestli bude hezčí černé, nebo zachovat to stříbrné a koupit to. Vidle je dlouhá dost, jen ta kontramatka je stržená.
77?
To seš teda mladší, než jsem myslela. Jsi tady někde psal, že jak se ti začaly zapalovat v sedmnácti lejtka a měl papíry na fechtla, pořídil sis motostroj, řádil na tom (Stadiona?) a na kolo sedl až v posledním desetiletí... To mi teda ten ročník nějak nesedí.
??
Co má rok výroby rámu společného s mejma lejtkama ?
Nic, jen jsem myslela, žes měl Fávo dřív, jak v roce 77. Nic víc v tom nehledej.
Vidli zahodit a pořídit nezkurvennou i s nenakopanou matkou.. případně zkurvit příslušně krk rámu: vyrazit mističky, zpilovat výšku krku nahoře i dole o cca 1-2 mm a vše znova sesadit. Vyzískané 2 až 4 mm by k sestavení měly stačit..
Když se to nepovede, tak šrot odevzdat do sběru a pořídit funkční velociped, místo jeho parodie typu Fačko :)
To upilování by mělo být provedeno úplně rovně. Takže nějak ve stojanu, pevnou mašinou. No, varianta "B" zdá se mi reálnější.
No jestli se do toho pustím, tak se budu snažit pilovat rovně. Udělám si tam rysku. :) Přece nebudu hledat někoho s průmyslovou bruskou. Už nedělám ve fabrice, kde jsem měl za kým zajít.
Ono se to ložisko zase tak dramaticky nepohybuje. Když to vydrží být občas nedotažené, tak už to vydrží všechno.
Budeš mít zřejmě vidlici z dámského Favorita, ta má kratší krk - také jsem se kdysi nestačil divit.
Toho upilování bych se nebál - i když jistě nebude dodržena ideální rovina (+/- desetinka), tak ty misky se nalisují souose.
Dělej jak myslíš. Vyosení misky bude mít dost pravděpodobně na svědomí stáčení řidítek při zatížení (zatěžované pod úhlem), to bude prima zážitek při průjezdech zatáček.
Osobně bych si to pak zanesl alespoň do cykloservisu, kde budou umět zafrézovat dosedací plochy, odstranit napáchané škody :-)
Příliš mnoho teorie. :-(((
Pokud je alespoň trochu zručný a nebude používat jehlový pilník a bude průběžně měřit co ubral, tak odchylka musí být do 0,1mm. Misky mají zaváděcí kužel a vyosují se samy.
Zbytek do optima se "doklepe" při jízdě, stačí dotahovat matice.
Tak jo. Každý svého štěstí strojvůdce. Ona občas ta teorie s praxí docela souzní. Ale je to jen fávo, na něm se těžko dohledává, proč šmajdá tam, nebo onam... :-)
Jj, máš pravdu - teorie s praxí docela souzní, když jí realizuje ten co to umí. Ti ostatní o tom učí, nebo rozvíjejí "konspirační" teorie na internertu. :-)))
njn, když bereš potřebu souososti ložisek za "konspirační" teorii. Ale jak už jsem psal, k Favoritu tohle bastlení, fušerství a odfláknutí tak nějak bytostně patří už od výroby, tak proč vlastně nepokračovat v tradici, že jo :-)
Kdybys místo řečí o bastlení předvedl buď numericky, nebo graficky jak případná odchylka 0,1mm ovlivní osazení misky a výslednou geometrii řízení, udělal bys lépe. Ty jen pustě žvaníš o fušerství a odfláknutí už od výroby. Takové tendenční kecy jsme nestrávili ani na vojně na PŠM. :-)))
Za to já nemůžu, že ti tyhle souvislosti nedochází i bez výpočtů a výkresů. Prostě to tak je. Věřit mi nemusíš, zkus se poptat nějakých skutečných strojařů, co ti na to řeknou.
Křivé osy a blátivý materiál jsme ve Favoritím podání prožívali v denní praxi i bez tvého oblíbeného PŠM.
Nekecej a dolož to , jak ta desetina změní geometrii předního kola.
Pokud to nedokážeš, tak seš stejný hlupák a demagog jako ti zanícení politruci, kteří se nás snažili přesvědčit o výhodách socialismu. Jdi se vycpat.
Servisy za tohle nářadí zbytečně utrácejí tisíce asi jen proto, aby si měli co vystavit na polici.
https://www.kovys.cz/k/rucni-naradi/frezovaci...
Že mají v servisech speciální nářadí je jasné, že je možno při pečlivé práci dosáhnout stejného výsledku v "domácích" podmínkách je rovněž jasné, alespoň těm, a pouze těm, co reálně něco UMÍ, ostatní čumí a teoreticky žvaní!!!
Ty si ale umíš hezky protiřečit :-))
Pečlivá práce kontra "nicotná" desetinka. No potěš.
To, že si Vysočina protiřečí nám nejlépe dokážeš, když sem umístíš výkres, na kterém uvidíme jak 0,1mm odchylky v rovinnosti pod miskou ložiska ovlivní celkovou geometrii předního kola.
Tak se snaž!!!
Chytit na trubce pilníkem jen desetinku chce hodně moc šikovnosti a štěstí. A pak ještě na dvou koncích tu chybu neumocnit.
Ale jak už jsem psal, s chutí do toho. Favorit je zemědělská technika, u něj na tom moc nesejde. Vyosení ložiska se nepočítá, chyba vynesená na vidlici taky ne, případné "štafle" geometrii a jízdním vlastnostem Fáva už taky nemůžou nijak ublížit.
Tahle debata je marná. Jít s pilníkem v ruce na osazení pro ložisko a domáhat se výkresů a důkazů... :-)
Uvažoval jsem, kde by ta odchylka byla nejhorší. Asi kdyby to vychylovalo osu vidlice do boku. Předozadní odchylka by jen měnila závlek kola a to by se poznalo jen na stabilitě při puštění řídítek.
Při boční odchylce osy řízení by celá vidlice byla nasazena šikmo do strany. Pokud by odchylka byla stabilní, tak by kolo díky předním šavlím asi jinak citlivě zatáčelo doprava a jinak doleva. Ovšem při vyběhaných ložiskách v nábě dokáže to kolo viklat o 1..2 milimetry na úrovni pláště a pro řízení to celkem nevadí. Nepozná se to.
Kdybych odchýlil osu na dolním ložisku v hlavovém složení o 0.1mm do strany, tak na úrovni dotyku kola s podložkou bude podle trojčlenky odchylka cca 0.6mm. (průměr kola 28"=70cm, délka krku 13cm (odhaduji))
0.01/13=x/(70+13)
Výšková odchylka upevnění ložiska 0.1mm neudělá boční odchylku 0.1mm, asi to bude méně.
Jen jsem se pokoušel odhadnout, jak velký by to mělo vliv na řízení. Myslím, že odchylka 0.6mm je skoro zanedbatelná. Mám to dobře?
Ještě jsem si vzpomněl. Když jsem měl po bouračce ohnutou vidlici, tak to dělalo na úrovni rychloupínáku několik milimetrů. To už bylo na řízení cítit. Neodvažoval jsem se pustit řídítka, odvezlo by mne to do škarpy. Neustále to táhlo do strany. Vidlici mechanik srovnal okovidně podle rovné tyčky vložené do krku vidlice. Prostě jen koukal na pozici té tyčky a konců vidlice. On to viděl, já moc ne, ač jsem se snažil. I tu rovnou tyčku jsem si pořídil. Myslím, že přesněji než na milimetr to nezvládl.
Brahma:
rondových řečí si vůbec nevšímej, nepochopil problém, ale chce se předvádět jako nejchytřejší.
Ty potřebuješ zkrátit trubku hlavy řízení, to při troše šikovnosti to není problém. Aby byla dodržena souosost ložisek je záležitostí správného a citlivého zalisování misky - ploška označená červenou šipkou a pomůže ti dvojitý náběh (žluté šipky). Hloubka nalisování je dána osazením - modrá šipka. Rozhodně tam nesmíš misku "nahulákat" šikmo - ale to u tebe jistě nehrozí.
Pokud zkrátíš horní část hlavové trubky, tak se do horní misky budou přenášet minimální síly a drobné nerovnosti/nepřesnosti po uříznutí na horní hraně trubky rozhodně nebudou mít vliv na bezvadnou funkci hlavového složení a celého řízení, a to bez ohledu na to jde-li nový superstroj, nebo o zemědělskou techniku Favorit. :-)))
Pokud by byl problém s nalisováním misky, pak je k dispozici prastará finta, trubku mírně ohřát a misku dát na chvíli do mrazáku - zapadne tam jak zadel do gatí!
Ověřeno m.j. při montáži "rozpůleného" motoru z motorky.
Přeji zdar tvému počínání.
Hm, ono někdy v tom servisu dělá za mizerný peníz ne zrovna šikovný a už vůbec ne jakkoliv motivovaý zaměstnanec a je potřeba, aby to (pomocí těch speciálních přípravků) zvládl i tento. Jednoduše řečeno, jeli to udělané tak, aby to šlo, jak píšeš "na první dobrou", zvládne to i vůl. A nemusí být ani moc manuálně zručnej, ani intelektuální skvost.
AD1) Střed musí jít seřídit, je na to dělaný. Možná bude třeba vyčistit nebo dokonce protáhnout závit levé misky případně i v rámu.
AD3) Centriky byly v té době nejlepší tuzemské brzdy, mám je na trojkolce a vnitřní kolo jde v zatáčce do smyku už při malé intenzitě stisku páky.
AD5) Dá se našroubovat, počet zubů podle nejstrmějšího kopce v okolí bydliště budoucího majitele, aby nemusel kolo domů potupně tlačit :-)
Otázkou je, zda vůbec singla dělat. Mám v kolenou "omezovače výkonu" - když to přeženu se silou šlapání, píchne mně někdo do kolena šroubovák, poku neuberu, při příštím šlápnutí s ním pootočí. To už si to rozmyslím a zvolním. Nemám důkaz, že to je následek toho, jak jsem v mládí rád drtil těžké převody, protože "to jelo". Možná by to nastalo stejně...
Jak seš s tím daleko?
Díly leží doma, ale nějak nebylo času. Jsem skoro pořád v práci nebo někde pryč. Ale třeba dneska odpoledne bude chvilka a aspoň s tím začnu. :-))
Jsem si na tebe vzpomněla, když jsem si prohlížela fotky jednoho starého závodního stoje, v souvislosti s (ne)dosednutím zadní osy do patek rámu kvůli napnutí řetězu. Moji úvahu, že když to nemá Růženka, není to tak nutné, můžeš risknout (viz. obr. vlevo dole)
Sice tam nějaká podložka je, ale neopírá se to až dozadu.
Dlouho jsem měl na své první Esce jednokolečko na rámu pro vícekolečko a napínák. Na jedné straně se to napne co dá řetěz a na druhé straně se to prostě dorovná do roviny a pořádně utáhne. Je to dobré, dokud nepřijde rána, která to v té vidlici posune. Možná nepoužívej rychloupínák, ale pořádné matice. Já jsem tam měl motýlky a dotahoval jsem je kamenem nebo cihlou.
ufff, kámen, cihla :-)) Natažený závit ohnutá osa... Ale jo, účel světí prostředky :-)
Pokud jsem chtěl motýlky, tak se to muselo nějak dotáhnout. Kolik mi tehdy mohlo být, 13 let? Byla to tříčtvrtka rám, urostl jsem mu.
Jen si dobře vzpomínám, jak to usazení zadního kola do vidlice nebylo snadné. Když jsem tam dal tříkolečko, tak se to zlepšilo, ale zase tam překážel hák od přehazovačky. Až teď mám na favoriťáckém rámu naletovanou patku pro přehazovačku. To je pohoda.
Jestli jsi hliníkové motýlky dotahoval kamenem, tak jsi byl hodně odvážný! (mne se podařilo vyvinout nadprůměrnou sílu a strhnout v motýlcích závity)
Neměly ony ocelovou vložku?
ty klasické měly pouze ocelovou dosedací mističku, závit bylpouze v "hliníku"
Tak, mám je vepředu na Růžence. Nejdřív jsem tomu nevěřila vůbec a dala pod tu mističku tenkou matici. Pak jsem si dodala odvahu a nechala jen motýlky, utáhla jsem je hasákem. Při další demontáži jsem si řekla, že to přece muselo být navržený, aby si to dokázali rukou dotáhnout i junioři, od té doby to dotahuju rukou. Drží to :-)
Chtělo to pečlivou montáž - srovnat tu misku - a opravdu fest dotáhnout. Ještě jako jinoch (asi 14-15 let) jsem sjížděl - ještě po hrubých kostkách - kopec kolem Petrova a zastavil dole na červenou. Chtěl jsem se uklidit stranou a když jsem nadhodil předek, tak mi vypadlo přední kolo!
Mohlo to dopadnout hůře!
Jezdil jsem na motýlkáči před vojnou i pár let po ní a nikdy jsem podobný potíže neměl. A že jsem tenkrát najezdil dost. 80
Je to pravda. I já za Rakouska, když jsme byli mladí, jsem měl velký roční nájezd. Aut minimum, zato kobylinců něurekom ...
Jseš sice mlíčňák, ale můžeš mi tykat. Já už jezdil za těch napolijónskejch vojen, to ještě ani kobylince moc nebyly. :-)
A jaký to bylo kličkovat mezi lívancema od mamutů ?
Nic moc, ale dalo se.
Zrovna včera jsem koukal na jedno docela hezké, minimalistické, řekněme sci-fi "Pozemšťan". Maník tvrdil, že už je na světě 14.000 let. A že prý v minulém století potkal kolegu. Kolik vás teda vlastně je ? Nebo jsi to tehdy byl ty ?
se nevytahujte, mě se ztratil domácí mazlíček, králiček… v originále Rexíček tyranosauříček :)
Tak jsem se do toho konečně pustil. Vše už hotovo, až na nasroubovani toho jednokolecka . Vicekolecko mi stáhl v servisu zadarmo (prostě zlatý batman-bike.cz :-), ale když tam nasroubuju to jednokolecko, tak je oproti převodníku tak o 1-2 cm směrem ke středu kola. Prostě řetěz půjde dost zešikma. Vadí to nebo se to řeší nějakou podlozkou za to jednokolecko?
pro milimetrové rozdíl lze na zadní náboj našroubovat pojistnou matici ze středů.
Běžný rozměr středové osy se čtyřhranem je 103, nebo 107mm. Někdy se taky dává talíř na vnitřní stranu 5ti packy klik.
U tak dlouhé stavby jako má Fávo tipuju rozdíl 5mm že by 1/8 řetěz měl zkousnout vpohodě...
Jinak 1-2cm je fakt velké rozmezí, abys věděl co tomu stačí k vyladění - je třeba to změřit přesně posuvkou...
Přeplést kolo. A co nejkratší osu, jak píše někdo vejš a viděla jsem v e-shopu: 103 mm.
Kratší středové složení dát nemůžu - talíř by už drhnul o zadní stavbu. Zkusím to vyfotit, jak se vrátím domů.
Pak přeplést kolo, na každé straně jsou jinak dlouhé špice, dát stejně dlouhé, aby se to celé posunulo.
Toho bych se zas tak nebála, jsem to nikdy nedělala a měla přepletený za odpoledne, akorát ty špice s niplama přijdou na tři stovky a k tomu práca.
Tak nakonec to tak strasne není, asi mám křivé oko :-))
kdyz jsem přiložil k převodníku dlouhou rovnou věc, tak to míří na pastorek +- půl cm. Takže to bude OK.
Jen ten pohled zvrchu byl divný..
Zkus přehodit ty vymezovací trubičky na ose náboje, zleva doprava, případně sehnat jiný dýlky.
Když bude laborovat s vymezovacíma kusama, tak nebude mít kolo v ose kola. Poloha kola ve vidlici je daná sedlovou a hlavovou trubkou, to všechno musí být v ose (v zákrytu). Mě fakt napadá jedině ten výplet. Ten je asymetrickej právě kvůlivá pastorkům, čím víc pastorků, tím asymetričtější je. On pastorky zrušil, tak by měl mít výplet symetrickej.
Těžko říct, jestli je horší mírně zkříženej řetěz jak křivý kolo...
Mírně zkříženej řetěz by ničemu vadit neměl, k tomu běžně dochází u vícekoleček, nikdy nejsou všechny pastorky proti všem talířům v ose, to jaxi nejde...
JJ u kola s torpédem jsou pravý i levý dráty dlouhý stejně. Taky je ovšem symetrická zadní stavba..
Bych rozdíl do centimetru vůbec neřešila, si vem jeden talíř a šestikolečko:
Talíř máš v lince proti středu kolečka, kde vůbec žádnej pastorek není. Dá se jezdit na obou krajních, vzdálených od středu kolečka cca 12 mm (plus mínus).
Skúšal som na detskom bicyklíku (16" kolesá) dopredu inú rozetu (dal som aj reťaz), bola tiež odhadom podobne. Bolo to veľmi krížené. Je síce pravda,že na kratšiu vzdialenosť(zadné koleso-stred). Nefungovalo to.
Toto vyzerá tiež na dosť veľa odskočené.