Dobrý den, hledala jsem v diskusi podobná témata a něco jsem našla, ale přeci jen se ještě zeptám. Delší dobu mám pocit, že horské kolo mi jede dost pomalu - srovnám-li obě dvě kola, horské prostě jede pomaleji, dlouho jsem teď moc nejezdila, ale dřív se mi nestávalo, že bych přijela z 20 km tak unavená a utahaná - jezdím teď jenom na tom mtb... prostě je strašně pomalé, mám tam pláště, které jsem probírala v obchodě, nechci už je řešit, tím to nebude... Při ježdění na mtb musím vydat nesrovnatelně víc energie, je to Rock Machine Tsunami z r. 2009, rozhodně nepíšu proto, že bych chtěla kupovat elektokolo, ale po každém výletu mám pocit, že je to kolo prostě dost pomalé, nebudu tu uvádět, kolik km v hodině mám rychlost, ale někdy si říkám, že bych vzdálenost urazila přibližně za stejnou dobu pěšky, počítala jsem si to...tím nechci nijak shazovat cyklistiku, to rozhodně ne a ani se jí nehodlám vzdávat. Co se týká cest: jezdím spíš rozbité cesty,lesní cesty, terén, asfalt jen na dojetí. Napadlo mě, jestli to není brzdovými destičkami, které by mohly drhnouit, někde jsem našla, že snad něco mám namazat v náboji?sama si na takové zásahy ale netroufnu, popř. kde bych měla něco promazat...Děkuji Vám za odpověď.
Horské je vždycky pomalejší než silnička. Je to daný, vahou, konstrukcí, kolama, tuhostí a odporem vzduchu.
Desticky i namazani naboju kol posoudis podle toho, jestli se ti kola snadno a volne otaci, jestli nejak nedrhnou, nepreskakuji. Taky neradno podcenovat stav a namazani retezu. No a ty gumy umi sezrat furu energie.
Když kolo otočím vhůru nohama a roztočím zadní kolo, kolo se celkem brzy zastaví samo a rozodně se netočí tak dlouho a tak volně jako u krosového, kde jsou véčkové brzdy, to se točí ve srovnání s tím mtb hodně dlouho. Jsou tam brzdy Avid Juicy, někdo jim říká džusové avidy. U předního kola je to podobné-netočí se tak nepřetržitě jako u krosového, že by to drhlo, nebo dokonce praskalo o destičky není na poslech slyšet. Nevím, jak jinak to mám posoudit, Pokud to vezmu do servisu, nejspíš budou chtít brzdy odvzdušnit,popř. vyměnit ty destičky, dělali to před zhruba 7 lety a nebylo to laciné. Moc jsem na tom od té doby nenajezdila.
Pokud si s tim neporadis sama, nic jineho nez servis stejne nezbyde. Sedm let je hodne dlouha doba. Desticky sjete byt nemusi. Kapalina by se menit mela, ale taky se to da oflegmit. Jestli brzdy nejsou gumove, tak odvzdusneni neni potreba.
Kazdopadne bude dobre je vycistit a kouknout na desky a pruzinku. Juicy jsem mel, byly to hodne dobre brzdy, bohuzel s obtiznejsi manipulaci s destickama.
No a nestačilo by sundat kola a vyčistit disky a hlavně prostor mezi těmi destičkami (mám ve spreji čistič pro kotoučové brzdy) a ty destičky osmirkovat? Jinak jsem zapomněla uvést, že ty brzdy brzdí dobře, neprodlužuje se chod brzd...ale i tak, i když brzdí dobře, je třeba dávat brzdy odvzdušňovat a měnit tu kapalinu?
No to nikdo na dálku neví. Snažime se ti najít důvod, proč ti to nejede. Jeden z důvodů může být ten, že to přibržďují brzdy,
Avidy používají brzdovou kapalinu DOT (na rozdíl od Shimana s olejem), takže ta kapalina časem do sebe nabere vodu a při dlouhodobém, nebo extrémním brzdění by to mohlo zlobit. Taky ta voda moc neprospívá "střevům" brzd. Je to stejné jako u aut. Jenže kdopak u starších aut mění kapalinu... A pro pohodové brzdění na turistickém kole to taky není až tak kritické.
Tím sprejem to můžeš profouknout, tím se nic nezkazí. Jestli tam bude třeba nějaké bláto, tak vyčistit. Destičky prohlédnout, jak jsou na tom. A jestli není unavená rozpěrná pružinka, která drží destičky dál od kotouče, u pístků. Kdyžtak roztáhnout.
Někdy je příčinou drhnutí to, že se po nějakém nárazu maličko ohnula osa kola a je potom potřeba nasazovat kolo jen s osou natočenou určitým směrem. Při jiném směru se nába s kotoučem maličko vychýlí a může to začít škrtat.
Pro tahle seřízení je dobré si s tím pohrát, uvědomovat si, jak to vlastně funguje, nabrat nějakou zkušenost. Pak je seřízení otázka chvilky.
Nemůžu to vědět zcela jistě, ale zdá se mi, že na pravé straně, když kolo stojí normálně-neotočené na řidítka, by mohla destička trochu zpomalovat disk brzdy. Slyšet ale vůbec nic není, na poslech není slyšet, že by to nějak drhlo... Když tu destičku pořádně osmirkuju, nemohu něco pokazit? Popř. jak bych měla docílit toho, aby se vzdálenost disku od té pravé destičky zvětšila - disk by měl být uprostřed, viděla jsem to dneska na jiném cizím kole s kotoučovkami, u mého je disk nepatrně blíž k té pravé destičce - no a nemůže se to teda nakonec ježděním obrousit po nějaké době samo? Děkuji za odpověďi.
Vyndej na chvíli destičky, dej zpátky kola (nemačkej brzdy !) a zkus, jak se točí kola. Poznáš tak pravděpodobně, jestli je problém v brzdách, nebo třeba v přidřeném ložisku.
A destičky zkus vyfotit, můžem kouknout, v jakém jsou stavu.
Původně jsem chtěl napsat, že jestli se zadní kolo roztočené ve vzduchu chvíli točí a neškrtá, tak to brzdama nebude... ale viděl jsem už kolo, kde zadní kolo nějak podivně sedělo v zadní vidlici a o zadní (ráfkovou) brzdu drhnulo pouze, když si na to někdo hmotnější sednul, tak aby to nebylo něco podobného... :-)
Asi bych je neuměla dát zpátky, na vytažení snad stačí kombinačky, ale zpátky to jistě bude těžší. Dívala jsem se na netu, kde je návod - že když jedna destička třeba škrtá o kotouč (u mě to ale není slyšet) - mělo by snad stačit povolit dva šrouby imbusovým klíčem, stisknout brzdu a pak ty šrouby zase přitáhnout. Tak by se to mělo vystřednit - nemohlo by toto stačit? Sama se v tom vrtat nebudu.Přesto děkuju moc za snahu poradit.
V zásadě to tak je, ale...tak jako úplně u všeho je dobré vědět, jak to vlastně funguje, aby si člověk uměl představit a dovodit, čeho vlastně chce dosáhnout, proč to dělá a promyslel si postup.
Vytáhnout a nasadit destičky je docela jednoduché, u Juiců ale malinko nešikovné. Musí se vyháknout z trnu na pístku. Pak pístky odtlačit, a při nasazování na trn naklapnout. To vše ze strany od náby. Dá se to, jezdil jsem s nima fůru sezón, destiček měnil hromadu, ale Shimana jsou na manipulaci a tím pádem i doladění šikovnější.
Tak jsem povolila ty šrouby, ale výsledek je, že mi vytekla nejspíš ta brzdová kapalina a nebrzdí to vůbec. Jsou tam celkově 4 šrouby a já jsem asi povolila zrovna ty špatné, servis mě tedy nemine, snad jsem to nerozbila. Mám již nyní jistotu, že kolo zpomalovaly destičky, nejspíš by stačilo jen ty brzdy seřídit... co s tím, když vytekla ta brzdová kapalina a nebrzdí to vůbec. Nejspíš jsem povolila jiné dva šrouby špatné místo těch dvou správných, ale aspoň vím, že se to zpomaluje brzdama...
Servis, dobrý a funkční servis.
A nemohli byste, prosím, doporučt nějaký takový v Plzni? Jisté zkušenosti mám a po nich bych si žádný z těch, kde jsem byla nevybrala. Jediný, který mě napadá je Hannah na Americké...
Nemohl, Plzeň neznám. Chce se to poptat a jít po recenzi. Zpravidla jsou použitelné servisi vedle prodejen kol.
Čtyři šrouby ?? Třmen u rámu (nebo adaptéru) drží dva, dost výrazné.
Aby vytekla kapalina, musela bys povolit hadici, odvzdušňovák, nebo torxama třmen rovnou půlit. Ale to je snad na první pohled vidět, že těmi šrouby se třmen na rámu neuvolní.
Teď už je to fakt na servis. Avidy se odvzdušňují trochu složitěji, než Shimana. Taky to jde doma, ale je na to potřeba pár udělátek.
Jestli jsi kapalinou pocintala i destičky, tak budou dávat nové (doma jdou tak nějak odmastit, ale to servis zásadně nebude dělat).
Povolila jsem 2 šrouby na boku té brzdy, dívalala jsem se na Štěrba_kola, tam ukazovali seřízení kotoučovek, ale předváděli je bohužel u jiné brzdy-snad Shimano, kde byly jen 2 šrouby, měla jsem povolit na těch Avidech ty jiné dva z těch 4, co na těch Avidech jsou... po úniku té kapaliny to nebrzdí, ale je vidět , že disk o destičku nikde nedrhne a kolo se po roztočení točí tak, jak má, věřím, že někdo bude umět seštelovat ty brzdy tak, aby to zase brzdilo a aby měl člověk z ježdění lepší pocit, než jsem měla doposud...žádnou hadici jsem nepovolovala
njn, asi jsi třmen opravdu půlila (to jsem dělal před sezónou a dával nové pístky - stejně nakonec ale brzdy letěly a dal jsem Shimana). Ale to nic, jen dotáhnou šrouby, odvzdušní, seřídí, odmastí.
Proběhni si tyhle diskuze plzeňáků z BF, jsou sice starší, ale třeba ti to něco napoví
https://www.bike-forum.cz/forum/slusny-servis...
https://www.bike-forum.cz/forum/plzen-poradte...
Dobrý den,
ještě jednou popíšu, co jsem udělala: v dobrém úmyslu tu brdu seřídit, jsem povolila dva šrouby na boku té brzdy a zmáčkla jsem brzdovou páku na řidítkách. Bohužel jsem asi povolila špatné šrouby než ty na seřizování-vystřednění brzdy. Nejprve jsem ty šrouby povolila málo a nic se nedělo, když jsem to celé zopakovala a povolila je až nadoraz a znova zmáčkla tu brzdovou páku, vytekla mi brzdová kapalina a páka na řidítkách úplně změkla a přestalo to brzdit, předtím byla páka tvrdá a brzdilo to dobře, jen to někde muselo drhnout, kolo jelo velice pomalu. Co jsem teda vlastně udělala? Znamená to, že když vytekla ta kapalina, určitě odešlo těsnění a celá brzda i destičky jsou na výměnu a ta brzda je úplně mrtvá?
Když se vyměňuje ta dotka, tak se přeci nějak ta stará tektuina musí dostat ven - nedělá se to právš tak, jak se nechtěně podařilo mně a nestačilo by zas tu kapalinu doplnit?
Radíte odmaštění perchlorethylenem: Pokud celou tu brdu i páku z kola sundám, kde to mám všude odmastit kromě destiček... mám hodit do toho perchlorthylenu taky celý třmen té brzdy a brzdovou páku? Jak dlouho mám nechat ty destičky v tom perchlorethylenu? Děkuju moc za rady.
Jediné řešení vidím v tom, že už nic na tom kole nebudeš opravovat (protože vůbec netušíš co a proč děláš), ale dopravíš ho do servisu, kde ho necháš seřídit a opravit. Další možnosti jsou, že ho opřeš o nejbližší popelnici, ať si ho někdo mechanicky fundovanější odveze aa opraví, případně ještě chvíli pokračuj v rozbíjení a pak ho teprve. opři o popelnici...
Do servisu? To jsou ty skoro bezúdržbový brzdy! To musí zvládnout, zas úplně neschopná nebude, když pozná šroub, umí ho povolit a má na to nářadí...
Akorát by jí tu nějakej dobrej duch mohl přihrát třeba nějaký video se servisem těch kotoučovek. Nejspíš by jí ani angličtina nevadila. Poradit zjevně nikdo neumí tak, aby jí to pomohlo.
Dokud se do nich neleze tímhle způsobem, tak jsou bezúdržbové. Když to někdo rozvrtá, tak se to prostě musí spravit. Na odvzdušnění brzd a výměnu kapaliny potřebuješ ještě odvzdušňovací soupravu a také vědět co dělám. Ne popadnout klíč a začít namátkou povolovat šrouby.
Ano, brzdovou tekutinu je třeba doplnit, brzdu odvzdušnit, vyměnit brzdové destičky a odmastit kotouč a brzdič. Pokud jsi už při prvním zásahu, který měl zjistit, kde to drhne stačila vypustit kapalinu, tak to už nech na pokoji. To, co popisuji je řádově obtížnější úkon. Prostě to nech udělat servisu. Brzdě jako takové asi nic není, jen je třeba jí doplnit, odvzdušnit a uvést znovu do provozu. Současně ti najdou a opraví to tření, aby to zase jezdilo.
Na internetu jsou celkem detailní video návody na údržbu hydraulických brzd... https://youtu.be/92CGIT9Fz-Q
Z celého návodu je nejdůležitější ta úplně poslední věta.
Ani jí nemusím číst, vím co tam je :D
Za pripadne škody nerucime? :-)))
Ale taky jsem to nečetl: D
Každopádně jednoduchá řada tazatelce - dej to do servisu, než to doprasis definitivně ;-)
Netřeba číst, stačí poslouchat, doporučuji a všem :-)
promiň, jsem strojař, pokud budu příliš odborný, polož doplňující dotazy.
Vzhledem k tomu že mám jen Tvůj slovní popis
nikoli fotky, ber to jako nejlepší přiblížení se realitě, které jsem schopen z popisu udělat.
Co jsi měla udělat: měla jsi povolit 2 šrouby kterými je přichycen brzdový třmen k rámu kola.
Jak se to pozná: brzdový třmen je jiný "kus" než rám kola/ vidlice. Rozdíl je v barvě/ tvaru.
Měla jsi povolit 2 šrouby které prochází kolmo k této hranici 2 kusů
****
Co jsi udělala (zřejmě): brzdový třmen je kvůli výrobě udělán z dvou "půlek", tyto jsou k sobě staženy šrouby.
Jak se to pozná: obě půlky brzdového třmene jsou "podobné" a mají stejnou barvu.
Povolila jsi šrouby, brzdový třmen se "rozpadl" na 2 poloviny, zmáčknutím páky jsi tou "škvírou" vytlačila kapalinu ven.
-ne těsnění jsi nezničila.
-ne kapalina se mění jinudy.
***
Bez kapaliny brzda nefunguje. (je měkká)
***
Jak z toho ven:
-dotáhni ty šrouby kterými jsi to "rozpůlila"
Pořádně.
-najdi jsi na internetu servisní návod pro PŘESNÝ TYP BRZDY který máš.
-kup si odvzdušňovací sadu+ kapalinu (DOT)
-brzdu odvzdušni
-brzdové destičky vyndej z brzdy,ponoř do čističe brzd nebo vypal
-brzdové kotuče důkladně otři, postříkej čističem brzd(nebo je vykoupej v tom perchloretylenu)
-brzdový třmen utři, pokud máš ten perchloretylen, možná ho dej trošku na hadr.
-brzdovou páku nesundávej ani na ni nic nepatlej.
návod- nevím zda pro Tvůj typ brzd:
https://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol/udrzba...
pokud to chceš dělat sama, hlavně sem dej fotky, nějak tě k tomu co máš dělat dovedeme.
Druhou možností je servis.
edit- v dalším příspěvku foto
-měla jsi povolit šrouby se zelenou šipkou.
-povolila jsi(zřejmě) šrouby s červenou šipkou.
foto je z internetu, z návodu na brzdy avid...
Ano, přesně tak to je, povolila jsem ty šrouby s červenou šipkou místo zelených a zmáčkla jsem brzdovou páku na řidítkách. Po úplném povolení těchto šroubů a druhém zmáčknutí brzdové páky vytekla brzdová kapalina - co byste navrhovali jako řešení? Děkuji zs odpověď.
Už si z nich nedělej prdel :-)
Nelej tam zas kapalinu, nasaď a seřiď desky a jeď. Na nějaký videa ti dali odkaz a další hledej na youtube.com
Někdy mi někteří připadaj, jak kdyby si mysleli, že když oni zvládali rozebrat a složit kolo v šestnácti, sedmnácti letech s minimálním vercajkem a nulovejma znalostma (v tom věku, že jo), tak dospělá ženská (třeba s třicetiletou praxí někde v brusírně nástrojů...) nezvládne vyměnit diskovou brzdu. Rozdíl je jen v tom, že ta ženská si je vědoma, že při technice "pokus omyl" se věci taky často zničí, je si vědoma, kolik práce je potřeba vynaložit na pořízení nových, tak se nejdřív zeptá (na rozdíl od těch šestnáctiletejch uch, který to poznání zaplatili pokurvenejma nedostatkovejma součástkama a dnes na ty stroje nadávaj, že byly poruchový). No a zeptá se stylem, jak ju život naučil, raděj ze sebe dělá vola, než poslouchat namistrovaný kydy machů ;-)
Pusť si instruktážní video, uvař si k tomu kafe, a pak to udělej. Pokud máš na servis a nepřijde ti těch peněz líto, tak to tam odtlač a to kafe si dej vedle v cukrárně, než to udělaj.
Tady je nějakej návod, jak se tam lije kapalina:
https://www.youtube.com/watch?v=VM1Y10Lc46k
Tenhle se s tím sere jak z malovaným vajíčkem :-)
https://www.youtube.com/watch?v=_M2l6LKI5Yk
Další si pohledej, já ty brzdy nemám, tak jsem to nepotřebovala.
Proč sem všichni dáváte návody na Shimana, když má Avidy?
Ono je to asi úplně jedno. Předtím koukala na video návod, jak nastavit brzdový třmen vůči kotouči a stejně uvolnila jiné šrouby.
Podle mého názoru je to teď ve stavu, který zcela přesahuje možnosti opravy vlastními prostředky tazatelky.
Taky bych řekl, že v tuhle chvíli je návštěva servisu nejrozumější volbou.
Vzhledem k tomu, že čas jsou peníze, musí si člověk rozvážit, jaké činnosti chce řešit sám (nutné knowhow a nářadí) a co si raději zaplatí.
Šťoural jsem se už v různých částech kola, měnil lanka, řetěz, kazetu, kliky i hlavové složení u lehokola, ale odvzdušňovat hydrauliku, rozebírat vidlici, tlumič a podobně se fakt nechystám... všechno se dá naučit, ale...
Já se to naučil. Sehnal jsem si nářadí a ty brzdy si dělám komplet sám. Není to těžké, ale chce si to ujasnit co dělám a proč to dělám a ne jen tupě (a ještě špatně) následovat nějaký návod. Nikdy není úplně kompletní. Já měl ještě výhodu v tom, že jsem si hydraulické brzdy seřizoval, opravoval a odvzdušňoval dříve už na autě, takže jsem z analogie věděl, co mám očekávat.
"Šťoural jsem se už v různých částech kola, měnil lanka, řetěz, kazetu, kliky i hlavové složení u lehokola, ale odvzdušňovat hydrauliku, rozebírat vidlici, tlumič a podobně se fakt nechystám... všechno se dá naučit, ale..."
Naděláš, dyť je to prakticky bezúdržbový, seš moc plachej, mu na to stačily dvě injekční stříkačky s hadičkou a sada imbusů :-)
"Naděláš, dyť je to prakticky bezúdržbový..."
Však jo. Jednou jsem došteloval přední brzdu (naštěstí povolil správný šroub), jinak nic. Na jaře budu mít MTB dva roky, tak uvidím, o kolik si za servis brzd a vidlice řeknou, ale já prostě radši na kole jezdím než se v něm šťourám, takže mi stačí údržba Ibexu, holt véčka se o pozornost hlásí častěji... :-)
Tak Avidy:
https://www.youtube.com/watch?v=IoaPUw5DliA
Ty stříkačky jsou asi stejný, akorát na to mají spešl nárychtungy místo jedné hadičky. Ale asi by to šlo aji s tou hadičkou...
A celá série pro Avidy:
https://www.youtube.com/playlist?list...
Neke...
Tak tyhle?
https://www.youtube.com/watch?v=czTpdv0BgzI
https://www.youtube.com/watch?v=0j-a4TZ5gx4
:-)
Přesně mám typ brzd: Avid Juicy 3. Koukala jsem se do popisu komponent kola.
K odmaštění lze použít perchlorethylen. Když tohle nepomůže, jsou další pokusy zbytečné a pocintané destičky a kotouče je mnohem snažší nahradit bezvadným kusem, na kterém se kutil nepodepsal.
PS někdy se může zdát, že odmaštění pomohlo.. ale po pár hodinách či dnech stejně mastnota díky struktuře materiálu vystoupí napovrch.. tedy doporučuji ne jen utřít, ale do perchloru na den či dva naložit, a pak nechat řádně odvětrat.
Mně zamaštěné destičky od brzdového oleje mechanik ve značkovém servisu vypálil letlampou. Doporučoval mi to nepřehnat s teplotou, aby se destičky následně nerozpadly. Při svém boji s tekoucím prasátkem jsem musel akci sám několikrát opakovat. Vypaloval jsem to na litinové plotně nad plynovým sporákem. Prostě jsem to spojitě zahříval a když to přestalo kouřit, tak jsem to sundal. Oprava byla hotova rychle, žádné dlouhé několikadenní máčení jsem neprováděl. Destičky až do dalšího zamaštění fungovaly.
Asi to není úplně košér způsob opravy, ale amatérsky, nebo v polních podmínkách, to funguje dobře.
lze vypálit i organické, nejen sintrované desky?
Ano, já mám organiky. jen se to nesmí přehnat s teplotou. Ale jaká je mezní teplota to nevím. Prostě jí zvolna zvedáš, olej se začne pálit a vypařovat a když to dohoří tak to sundáš a necháš samovolně vychladnout.
...a když to s teplotou přeženeš, postupuješ podobně... prostě počkáš, až to dohoří a vychladne, pak jen popel smeteš do popelnice :)
Polymerové destičky jednak můžeš žárem poškodit a pak se ti někde rozsypou a budeš na tom hůř než když si to měl mastné a jednak jsou laciné, takže osobně bych se na to vykašlal a dal nové, u kovových to dejme tomu za pokus stojí.
Mastné destičky nebrzdí, hůř být nemůže. Buď se odmastí, nebo vymnění. Nechápu riziko, proti kterému bojujete. Výmněna destiček je triviální. Odmaštění vypálenín je prostě pokus, když vyjde, nemusím jít kupovat nové.
Mně se to povedlo 3x po sobě na jedněch destičkách.
Riziko že ten brzdný materiál teplem poškodím a pak se mi to někde při jízdě z kopce ideálně daleko od domova rozpadne. Prostě je tam větší šance se to nepovede a naopak menší úspora, tedy v podstatě mi přijde, že u polymeru to nestojí za to.
Na dálku těžko radit, ale spousta lidí se na kole zbytečně nadře kvůli tomu, že kola dostatečně nenafouknou.
Při jízdě po asfaltu je to jednoduché, vyšší tlak v duších znamená méně námahy. U MTB v terénu je to složitější, příliš nafouknuté kolo by na nerovnostech poskakovalo, takže se hledá kompromis.
Určitě bych tedy zkontrolovat tlak a přiměřeně doufouknul...
Jedna kamarádka byla ze sebe nešťastná, že prý je fyzická troska, protože jsem ji ujížděl i na koloběžce, že prý kolem to určitě není... záhada se záhy vysvětlila, brzdový špalík se lehce dotýkal ráfku a přibržďoval zadní kolo... nechápal jsem, jak tak vůbec mohla přijet...
Zpětně si říkám, možná kdybych ji takhle nechal jezdit pár měsíců, potrénovala by a po seřízení brzdy bych ji rovnou poslal závodit... :-D
Já bych také na málo ježděném kole primárně hledal problém v podhuštěných pneumatikách. Najsi si na bocích pláště maximální tlak a nahusti to na něj a zkus to.
A už tu zase máme ty mýty ohledně tlaku
http://trstriathlon.com/talking-tires-with...
Jenže (viz oblíbené kamenovací téma na BF :-)) - nejde řeč o nabouchání na šutr, kde přiměřeně nižší tlak bude lepší, ale o dofouknutí z podhuštěných (vhodnějších do hustšího terénu) na nahuštěné pro hladký povrch.
Já vím, že teď frčí mantra o měkkých gumách, ale vůbec se nějak nezohledňuje povrch, typ gumy, nebo to, jak kdo vlastně gumy fouká a čemu vlastně říká "šutr" nebo "měkké". Prostě dogma ;-)
A abys nevyskočil jak čertík z krabičky, přečti si pořádně, co Brahma píše. Dofouknout k maximu dané gumy (ne co se vejde) a zkusit to (posoudit, jestli to nepomohlo, upustit se dá vždycky)
Tady bych spíš souhlasil s xtondou. Mám na boku pláště maximum 50 PSI (Schwalbe Hans Dampf), ale v životě bych tam takový tlak nenafoukal. Jezdím stejně jako Dingir hodně rozbitý terén a na tak tvrdé gumě bych se brzo někde přizabil. V praxi foukám maximálně 30 PSI, často i méně. Na ostatních kolech to mám stejně.
Maximum pláště, což je u MTB 4-5 bar pro mě rovná se na šutr.
Posoudit jestli to pomohlo - při natvrdo nahuštěných to víc drncá což svádí myslet si že jedu rychleji.
Píše, že jezdí rozbité cesty, lesní cesty, terén. Tam je plášť natvrdo nejlepší způsob jak si z důvodu horší trakce nabít hubu a přijet domů naklepaný jak řízek.
Říkala, že to 7 let nevidělo servis a že když to otočí na řidítka tak se kola točí hůře než na jiném kole. Ostatní ložiska na tom budou podobně.
Co je to vlastně lesní cesta, terén, rozbitá cesta ? Existuje definice, norma ?
Fůra lidí má za tohle například cestičky v hradeckých lesích (v porovnání s fungl asfaltkama okolo), na které bych si bez problémů troufl na žiletce a ani by to moc nedrncalo. Pak není problém přifouknout i toho horáka. Jestli to drbe přes kořeny a šutry, byla by to samozřejmě blbost.
A je samozřejmě blbost taky slovíčkařit a držet se dogmat od zdi ke zdi...
Samozřejmě to je relativní, co je pro jednoho terén, je pro druhého nuda a co ten duhý považuje za ten správný terén by pro toho prvního byla sebevražda.
Ale i běžné cykloturistické trasy vedou po starých cestách vyskládaných z kamení naštorc nebo lesem, kde lesáci "spravují" cesty vysypáním kamení velikosti pěsti, to je pruda i na 2.25".
Článek určitě zajímavý, budiž, ani na asfaltu nemusí být maximální tlak nejlepší volbou, ale to nic nemění na tom, že na cyklostezce běžně vídám na první pohled podhuštěná kola a jezdec si nejspíš marně láme hlavu, proč mu to jede tak pomalu... přitom kolo dofouknul na začátku (loňské) sezóny a tlak kontroloval palcem... ;-)
OK, pokud má někdo nahuštěno, že se pod ním plášť splácne na polovinu výšky, tak to není dobře, podle jednoho názoru se má hustit aby došlo po zatížení k poklesu o 15 %, normálně vážící ženská se bude pohybovat někde kolem dolní hranice a možná i pod ní, já mám 95 kg a na předním 57-622 hutím 2 bar (spodní limit je 2,5).
Pokud máš dvě kola, krose a MTB s menšími koly, a to horské ti přijde, že jede pomalu, tak to tak může být. Příčina je ve více věcech, které jsou dány typem stroje.
a) krosové kolo mívá větší převodníky => při stejné velikosti pastorku vzadu a stejné frekvenci šlapání je převod rychlejší.
b) má-li MTB menší kola jak to krosové, opět to na jednu otáčku kliky zvyšuje u krose rychlost
c) krosové kolo může být lehčí (např. tenčí gumy).
d) má-li MTB menší kola, pak vlivem menšího poloměru kola a s tím spojeného nájezdového úhlu na překážku MTB hůře překonává určité typy nerovností typické pro silnici (záplaty).
e) Může se jednat o technickou příčinu na kole: dře brzda, nechodí dobře ložiska v nábojích, nechodí dobře ložisko ve středu kola, podhuštěné pneu.
Body c) a d) můžou být příčinou pocitu menší rychlosti při "stejném" šlapání v souvislosti s body a) a b). Jezdila jsem několik let na krosovém kole a pak jsem převážela MTB s 26" koly cca 20 km. Měla jsem pocit strašně pomalého kola a hned jsem na to dala větší převodníky, tím se to urychlilo, ale zase chybí pomalé převody. Já na tom už ani nejezdím, až mi vybydou komponenty z jiných kol, nějak rozumně to poskládám. Odpor může vznikat jen ve třech ložiskách (střed a náboje), případně dřou brzdy.
Té diagnostice by taky dost pomohlo ujasnit si, zda je to MTB výrazně pomalejší jen na rovině nebo i s kopce bez šlapání?
Po asfaltu s kopce bez šlapání by klasická kola měla dosáhnout podobné rychlosti dané aerodynamikou (chce to tachometr - subjektivní pocity mohou klamat nebo někoho, kdo pojede na svém kole vedle).
Pokud tedy kolo nechce jet ani samo s kopce, ukazuje to na pláště, náboje a brzdy.
Pokud by to s kopce jelo normálně, ale po rovině to byla hrozná dřina, zbývají komponenty související s pohonem - pedály, střed, přesmykač, přehazka a řetěz. Většina by měla být poznat, když vezmeš pedál do ruky a zatočíš dozadu. Jde-li to ztuha, něco někde dře, přeskakuje nebo vydává podezřelé zvuky, vede na nutnou opravu/výměnu/promazání dané části.
Pak je tu varianta, že na rovině s nejtěžším převodem šlapeš s otáčkami mixéru a kolo stále jede pomalu - to by znamenalo příliš lehké převody. Když naopak nejde běžné kopce vyjet, chtělo by to lehčí převody...
No a kdyby kolo jezdilo pomalu akorát do kopce, tam většinou pomůže snížit hmotnost a trénovat. Teoreticky u MTB může pomoct i zamknutí vidlice, jen člověk pak nesmí zapomenat odemknout... :-)
Běžná MTB mají sice méně převodů do rychla, ale rozhodně zase ne tolik aby, pokud jesdec není třeba Sagan, nestačily pro jízdu po rovnině.
Pokud se jedná o parametry Rock Machine Tsunami 2009, tak to má nejrychlejší převod 44/11 pro kola 26". To odpovídá vzdálenosti 8m na jednu otáčku kliky. Při 70 otáčkách za minutu je to rychlost 34 km/h.
Má to kliky 175 mm, s tím menší figura velkou kadenci neutočí, je to dost velký rozsah pohybu. Na přejezdy po silnici to může být pomalé, zvlášť, když je třeba zvyklá přišlápnout i z mírného kopce, kdy rychlost nad třicet je běžná.
34 km/h na horáku na rovině už je docela fuška a tuplem masakr drtit to takovouhle nízkou kadencí, 8m na otočku klik už je pro většinu lidí převod z kopce. Navíc tu píše, že se nadře a stejně to nejede, to je něco úplně jinýho něž když mám pocit že jedu pomalu a šlapu do prázdna protože už nemám rychlejší převod.
No, ona třeba točí rychle do prázdna, když jede s partijou po silnici k lesu, zatímco oni jedou piáno s těžšíma převodama a pomalou kadencí. Třeba, jen, že si představuju situaci... Pak dojedou k lesu, oni nasadí lehčí převody a roztočí kadenci, jenže ona už má nohy umotaný, pak už se jen dře, aby stíhala. Nevím, ale přesně tuto situaci si dovedu představit.
Nevím, jestli jezdí sama nebo se skupinou. Může mít zadřený náboje, ale osobně si přesně výše popsanou situaci se skupinou dovedu představit. Mě vyčerpá rychlé šlapání i do úplného prázdna... zásadně jezdím sama.
Blábolíš, při nějakým zvoleným výkonu je daleko větší záhul na nohy rvát to silou nízkou kadencí.
Je to teda už deset let, ale živě si to vybavuju. Jsme jeli dvá vedle sebe, on byl ten "kadenční šlapač", já děvče od koní, a na tom úseku asi dvou kilců po rovině po vodě jsme se smáli, že já jen převaluju nohy a on točí dvakrát rychlejc :-)
Ne, vážně, já ten 48/11 fakt zařadila jen párkrát, ta pomalá kadence se neoplatí, tím můžeš udržovat setrvačnost, jakmile se to jen o promile zlomí nahoru, už je to (pro mě) těžkej převod. Každý má své optimum (rychlostní, silové a vytrvalostní) a toho se drží, takže jednodušší je spočnout tím, že nebudu šlapat vůbec, když to jede setrvačností samo, nebo pojedu svým optimem na vhodném převodu. V netolerantní skupině to však pro slabšího jedince může být problém.
Ono totiž nejde jen o převod, ale o kombinaci jaký převod určitou kadencí vůbec ušlapeš.
44/11 je už dost těžkej převod, takže ho prostě nemusí potřebnou kadencí ušlapat - 24 km/h je kadence 50. Já to třeba neušlapu. A rychlost 24 km/h je běžná přepravní rychlost. Takže já si na takovou rychlost musím dát převod 44/15, točit 70 a pokud to není úplná placka, tak dlouho nevydržím. Chlap s převodem 44/11 točí těch 50 a škrábe se přitom v nose...
Ovšem na placce si na trekovi dám 48/11 a při kadenci 44 si pěkne spočnu.
44/11 @ 50 rpm neušlapeš a při 48/11 @ 44 rpm si spočneš? Prosím tě radši už nic nepiš, někdo kdo tomu nerozumí, by to mohl vzít vážně.
Budeš se divit, pro prosté udržení setrvačnosti je to tak. Ta hranice mezi optimální kombinací síly a kadence (rychlosti) je velmi zřetelmá. Já jsem od přírody silový jedinec a síla se dá ve velké míře trénovat, ovšem s rychlostí se více méně musíš narodit.
Jaká setrvačnost? Při jízdě konstantní rychlostí se žádná setrvačnost neuplatní, není to tak dávno co se to tu v nějakém vlákně řešilo byť to bylo vlákno o elektrokolech.
Při jízdě konstantní rychlostí je potřeba dodávat výkon pro překonání odporů, při rychlosti 25 km/h a MTB/trek kole s relativně vzpřímeným posedem to je z velké většiny odpor vzduchu. Čím menší kadence tím větší silou se musí působit a tím dřív se sval unaví. Si zkus kolikrát dokážeš zvednout 10 kg závaží a kolikrát závaží poloviční.
Když člověk začne jezdit na kole, tak intuitivně začne šlapat pomalu a silou, taky sem to tak kdysi měl. Pak sem se dočetl, že vyšší kadence je lepší a že je potřeba se to naučit, že netřeba točit 100+ jako závodníci, ale že takových 80 je pro rekreační sportovní jízdu fajn. Tak sem to začal zkoušet a trénovat, jakmile mi šla kadence pod 80 a udržet to 80+ bez změny převodu by byla moc dřina, tak sem si podřadil abych držel 80+ při zátěži jakou sem chtěl. A ono to přišlo, zjistil sem že mi to vyhovuje a už se ani nemusím hlídat abych si udržel průměrnou kadenci lehce pod 90, pokud mi to nezkazí prudký kopec kdy s kadencí musím dolu protože už nemám lehčí převod.
Samozřejmě pokud má někdo kolo jako náhradu chůze a chce mít i stejný výdej energie jako při volné chůzi, tak i při 60 působí na pedál tak malou silou, že není co řešit, ale to se bavíme spíš o rychlostech jako 15 km/h a ne 25 km/h a víc.
Z mojí praxe má zdaleka největší vliv na ztráty energie při jízdě, nedostatečný tlak v pneumatikách. Nejvíce je to patrné na hladkém povrhu, při vyšším tlaku jede kolo setrvačností i při minimálním sklonu, při měkkých gumách je třeba stále šlapat a je to únavné. Až mi dorazí wattmetr, tak to budu mít podložené i konkrétními hodnotami spotřeby Wh/km. Škrtání o brzdu nebo nenamazaná ložiska mají vliv při jízdě v praxi neznatelný. Samozřejmě měkké gumy znamenají větší jízdní komfort - to platí pro cyklisty s koly bez odpružení, tzv. hardtail.
Na tom něco je. Když jsem kdysi poprvé píchla zadní gumu, dojížděla jsem domů jen silou vůle a měla jsem pocit, že mám stehna z hadrů. Doma jsem zjistila, že mám poloprázdný kolo, zdaleka to nejelo po ráfku, akorát to prostě bylo dost měkký. Ten šílený pocit, jak nejsem schopná dojet domů, si pamatuju dodnes.
Ale já si myslím, že poloprázdnou gumu snad pozná, ne? Leda, že by jí někdo nakukal, že tlustý gumy na horákovi mají být měkké :-)
Ještě uvádím, že kolo má průměr 26. Měla jsem na předním i zadním Bontrager XR1 26X2.00. Na zadním mi asi po 3500 km praskl, zkoušela jsem podlepit kouskem duše apod. ale nevydrželo to, tak jsem z předního přehodila na zadní a na přední jsme dala Renegade 26.1.9., S- Works. NA zadím má být prý rychlejší plášť. Pumpu mám obyčejnou, na dva typy ventilků, když nasadím, je trochu slyšet, jak uchází vzduch, tak musím vynaložit víc síly, abych dostala do duše ještě další vzduch, ale takto jsem to dělala vždy. Tlak nezjistím.
Pomalé se jeví být kolo, když jedu po rovině, z kopce jede rychle, do kopce musím dát nejmenší převod... Jinak: velmi obtížně jede, když se boří do rozměkčeného povrchu, na lesních cestách, tam jsem si všimla výrazné pomalosti a obtížnosti. A Líp to jelo na suchém povrchu, pokud je vlhko,po dešti, jde to hůř, nejsou ty pláště nakonec na sucho? Nacházím, že se má něco občas promazávat vazelínou, ale kde teda? řetěz by měl být ok, i když by chtěl určitě vyčistit, ale na výměnu ještě není... na to mám doma mírku. Jinak zase na těch rozbitých cestách a v terénu, je mtb proti krosovému nesrovnatelně lepší... Ráno jsem obě dvě kola sundala a ty brzdy vyčistila, jak mohu, na předním se kolo točí volně a zdá se, že není problém, na zadním se kolo točí také, ale ve srovnání s předním se zastaví dříve... kola jsou nasazena tak, že na pravé straně je disk k brzdové destičce nepatrně trochu blíž než na levé, jde jen o milimetry...
Si děláš srandu, to je úplně normální. Když se kolo boří do měkkého, tak samozřejmě na to zaboření vynaložíš značné úsilí, v podstatě kontinuálně vyjíždíš nahoru z té propadliny a znovu se propadáš.
Pokud to srovnáváš s druhým kolem, tak pokud to není na stejné trase tak to nic neznamená.
A nemusí být ani mokro, čím horší terén, tím hůř se jede, překonávání i drobných nerovností stojí víc energie než by se mohlo zdát.
Ano, ty pláště jsou spíš na sucho, ale to znamená jen to, že pláště s malými špunty v mokrém a blátivém terénu nedrží, pláště do mokra rozhodně nepojedou snáze.
Samozřejmě se zadní zastaví dřív, na volnoběh překonává i drobný odpor volnoběžky.
Sundej řetěz a vyčisti ho a namaž. A když bude dole tak jednoduše zjistíš jestli nepřidrhává krom těch kol něco jiného - ložiska klik, ložiska pedálů, kladky v přehazovačce.
Vzdálenost destiček od kotouče v desetinách milimetru a že se to nepovede vystředit úplně dokonale je normální, nesmí se dotýkat, ale to při protočení kola snadno zjistíš poslechem
To já přeci vím, že je normální, že se boří kolo do bahna. nepsala jsem jenom kvůli tomu, kolo je prostě pomalejší, už to pozoruju déle... buď je to mou kondicí nebo je něco s kolem... retěz sundat neumím, ale nesundaný vyčistit ano - to čištění mi trvá hodně dlouho, kdyby někdo poradil, jak nejrychleji a nejeefektivněji vyčistit retěz?
Asi nejrychlejší možnost je mít na řetězu rychlospojku, řetěz sundat, hodit do petky s troškou benzínu, pořádně prohrkat, vyndat otřít hadrou, nasadit, namazat... asi budou i jiné názory na optimální postup.
Alternativou je koupit něco takového https://www.kupkolo.cz/pracka-retezu-barbieri... nasadíš na řetěz, doleješ čistidlo a točíš klikama. Doporučuji každopádně venku... ;-)
S pračkou řetězu to byla vždycky dokonalá ekologická katastrofa. Vymalováno, doslova :-))
Se spojkou na řetěz, kelímkem od Perly a velkým panákem benzínového čističe je řetěz jako nový bez kapičky čurbesu na podlaze.
Měkké (správně nahuštěné) pláště mají hlavně lepší trakci, což je v terénu k nezaplacení, a i pohodlí, odpružení bere hlavně větší nerovnosti, ty drobné jako štěrk nebo dlažba jsou hlavně na pláštích.
Trakci a stabilitu řeší hlavně široké gumy a ty pak mohou být více nafouknuté - je splněno obojí (šetření energií i stabilita). Mít na kole úzké gumičky a snažit se docílit téhož podhuštěním, není podle mě správný nápad.
Já myslím, že trakci a stabilitu vyřeší jezdec. Akorát je potřeba mít po stranách nějaký drapáky, by se to na šikmým nesmekalo. A aby se to nebořilo, tak je potřeba šířka.
Na suchým a tvrdým projedu na 23mm hladkejch bez problému aji lesem, akorát přes kořeny zvednu prdel, abych si ju neomlátila.
Co sem motáš úzké gumičky a podhušťování a neustále se snažíš něco překrucovat. Si to zkus, nafoukej plášť na povolené maximum a na povolené minimum a sleduj jak se změní velikost plochy na které je kontakt s podkladem.
Nejde o podhušťování, ale o správný tlak, což je u MTB minimum kdy ještě nedochází k negaticním jevům jako je cvakání duše nebo borcení pláště při brzdění a zatáčení.
Jenže slova jako více a méně nafouknuté jsou strašně relativní, bez uvedení tlaku v kombinací hmotnosti jezdce neříkají skoro nic.
Navíc hromada lidí používá MTB na trasách, kde by stačilo trekové kolo a s trochou snahy by tam projela i silnička, takže mohou nafoukat o dost víc než někdo, kdo chce jezdit opravdový terén... což je slovo, pod kterým se dá představit taky ledacos... ;-)
Možná plácnu blbost, ale co seřízení kola podle velikosti postavy? Když jsem posledně převážel půjčeného horáka pár kilometrů přes město, ruce natažené daleko dopředu a nohy skrčené skoro pod bradou, taky jsem se nadřel podstatně víc než na kolech, kde mám sedačku a řidítka tam, kde mi vyhovují.
Jo, kdysi sem jel na trekovém kole sestry a do kopce to šlo stejně ztuha jako na mém favoritu, s nízkým sedlem je to daleko namáhavější, úplně mě bolí když vidím jak to takhle blbě mívají nastavené děti, snad aby nohou dosáhly na zem, což je samozřejmě špatně. Ale takovou triviální chybu sem už zase nepředpokládal.
Prima je také, když je sedlo šoupnuté moc dopředu (třeba při nesmyslně dlouhém představci) a šlape se "za sebe".
Zatímco výška sedla je jasná, tak předozadní poloha je celkem kontroverzí, má jít o vhodný úhel mezi trupem a nohama. Někdo přísahá na KOPS, někdo píše, že to je blbost. Tam kde se prakticky leží jako při časovce a triatlonu se dává sedlo víc dopředu, na MTB XC je posed podstatně vzpřímenější, o městských kolech nemluvě, ale tam se nejezdí na výkon. Úhel trupu vůči stehnu je úplně jiný a ten rozdíl o kolik se v rámci konstrukce kola dá s polohou sedla hýbat a úhel trup nohy ovlivnit ani zdaleka nevykompenzuje ty rozdíly v poloze trupu, takže mi přijde, že pro efektivní jízdu je tohle daleko volnější než výška sedla, respektive jde prostě o věc spíš individuální
Když ležíš natažený na koze, tak můžeš mít sedlo vepředu, protože (zjednodušeně) jseš zlomený v pase a i když máš tím pádem opticky pedály víc vzadu, za sebe ve skutečnosti nešlapeš. (podobné celkové přetočení polohy jezdce a pedálů, na druhou stranu, u leha)
Při běžném, vzpřímeném posezu už to je docela vopruz.
To máš hodně špatnej model Favorita :-)
Nebo sis ho zapomněl od juniorskejch let seštelovat :-) :-)
Myslím, že je to správná připomínka, ono ani nevíme, kolik tazatelce bylo před těmi sedmi lety, takže měla-li vůbec kolo seřízené dobře tehdy, nemusí to už být dávno optimum...
Jenže to je milión možných věcí, přitom v reálu by možná bylo jasno na první pohled. Od věci by určitě nebyla fotka toho kola a nejlépe i pisatelky při jízdě...
Představ si bike na 26", celokarbonový i s ráfkama, pláště každý max. 250g, bezduše, karbonové ráfky a přepočítané výplety s nábojema pro tvoji hmotnost.
Představ si hmotnost 5,5kg, hliníkové šrouby, karbonové kliky a odlehčovaný řetěz, malé hlavko pro tebe a pevná karbonová vidla vpředu.
Představ si sebe jako technického jezdce, co hustí správné tlaky, zbytečně nebrzdí, a jezdí po předním stejně jako po zadním.
Představ si že máš řídítka jen tak široká co potřebuješ na ovládání tohohle biku, všude se vejdeš, a při cestách po silnici vždy najdeš aerodynamičtější polohu rukou.
Představ si že tenhle MTB bike jezdíš, a je lehčí než tvá dosavadní silnička, a míň se na tom nadřeš.
Né jako ale, jenom si to představ... ;)
Jenom si představ tu cenovku... :-))
tohle má 9,5kg, ale když odečteme zadní kyvku, tlumič a přední pružení, bude se to blížit https://www.velosport.cz/cs/eshop/jizdni-kola...
Popravdě nechápu proč jsi to už na začátku nedala do servisu...
Ale teď už bych je tam vyteklé zanesl, jinak tě to může stát podstatně více, ale zase se u toho naučíš hydry a budeš si jet dělat kdy se ti zamane.
Vše zlé je k něčemu dobré ;)
Ty tvoje štelovací šrouby na třmenu mívají Avidy mechanické, ale tam to také funguje spíše pro doladění mezery, než úhlovému nastavení - k tomu slouží šrouby které připínají celý třmen k vidli.
Mezi vidlí a třmenem by měly být vždy nejlépe ocelové sety kulovývh podložek na to abys mohla na nich třmen nastavit rovnoběžně s rovinou disku.
Ne vždy toto spojení funguje na 1ku, mnohde se setkáš s větším kotoučem a vložkou která vymezuje vidlici a třmen do dál od osy předního kola.
Na to abys měla tuto sestavu dotaženou a připravenou tak aby se chovala tak jak má i při zahřátí, je potřeba vědět správné momenty a při dotahování třmen držet v protitahu.
Třmen se dá jednoduše nastavit tak že ho povolíš na šroubech, a potom zmáčkneš páčku brzdy a on se ti vymezí vůči kotouči - když tuto pružnou polohu dokážeš zafixovat pomocí těch 2 šroubů k vidlici, pak jsi vyhrála - ale věz že kotouč může jednoduše házet, a ty to musíš odhalit, jinak budeš štelovat brzdu do nekonečna.
Na to abys odhalila jestli je ktotuč křivý, je třeba se podívat do již vyštelované mezery - je tam mnohdy jen velmi těžce viditelný paprsek světla (je třeba se dívat na podlahu nebo zeď která je světlá)... a přitom točit kolem - na to potřebuješ mít kolo ve stojanu, nebo v opačné poloze na řidítkách a sedlu - ale pozor v této poloze je vysoce pravděpodobné že se ti mohou brzdy zavzdušnit samy...
Když už pak víš že máš ohnutý kotouč, existujou "cviky" kterýma můžeš kotouč donutit k rovině - do doby než jej někde v kopci usmažíš a on se ti ohne někde jinde...
Když už víš že máš brzdy hotové, může se stát že ti pracuje rám, a je třeba desky podle toho ladit ještě jinak - u předních kol se stává že pokud nemají novodobou pevnou osu, tak často přední kolo má tendenci při panickém brzdění rvát rychloupínák ven z vidlice - to se stává i když máš rychloupínák jen málo dotažený - je to obvyklý nešvar - ale bohužel mnohdy dojde k vykřivení osy předního kola ve vidlici (posunutí dolů jedné strany) a dojde jednoduše k drhnutí kotouče o brzdnou sestavu.
Mně se například stává že pokud vyjedu s fatbikem na hory, musím s klesající teplotu, těmi 2ma šrouby, třmeny štelovat jinak - všechno se to trochu stáhne a vymezí jinak a je po srandě a kotouč drhne - mnohdy za to může jen on sám že se zkřiví na druhou stranu.
Důležitý pro funkci kotoučovek je také přední náboj a jeho ložiska - resp. vůle - pokud není vymezená může se hýbat ze strany na stranu, a v případě kotouče lehce drhnout.
Všechno tohle by měl zkoumat servis, a nejlépe by ti to tam měli hned projet a tyhle věci zjistit (co asi nezjistí - jak se brzda zahřívá z kopce).
Ale ona psala, že je z Plzně, a podle vyjádření, že žádný servis, kde byla, by si nevybrala, to vypadá, že místní koloservisy spadaj pod tamnější univerzitu...
Plzeňská universita je špatná? Ano, na právech se dal koupit titul, ale o ostatních oborech nemám zdání.
Jsem matfysák, takže svým způsobem natvrdlý. Svůj stín nepřekročíš.
tak pardon :-)
shodněme se na tom, že vtip který se musí vysvětlovat, nepadl na úrodnou půdu.
prosím, neber to jako urážku.
Já se v kotoučovkách vrtám nerad, ne protože by mi to nešlo, ale jsem schopen se v tom vrtat klidně půl dne a pořád je co ladit.
Jen tak pro pobavení:
Mé poslední ladění kotoučů spočívá v zatlumení kotoučů proti vibracím - protože se to už nedalo poslouchat - podařilo se mi to šílené řvaní kotoučů ve vlhku ztlumit asi na 20%.
Čest všem co dokážou brzdy udělat během chvíle tak, že na ně nemusíš roky sáhnout...
Jak se tlumí kotouče proti vibracím? To by mne zajímalo. Dávají se tlustší?
Udělal jsem to tak jak je mi to profesně nejblíž, a zatlumil to elastomerovou pěnou.
Díky tomu jsem tam nechal kotouče které bych jinak vyhodil, protože měly vadný nástup a mnohdy nedokázaly přejít z rezonance do brzdění, takže přibržďování zvlášť v mokru nešlo a šlo jen prudce brzdit na místě.
Nejsem z toho šťastný, ale funguje to.
Navíc jsem tímhle materiálem vytunil pár dalších věcí co byly tristní pro provoz fatbiku.
Obávám se že na té fotce není nic vidět.
Bloky pěny slepené do tvaru mezikruží (6 uhelník vně), tlačí na hvězdicový unašeč.
To je úžasné. Mohl bys dodat lepší fotku? A tepelně se ta pěna neodtavuje, nebo jezdíš jen ve sněhu.
Lepší foto nevyhrabu, asi až po novém roce, kolo je na horách.
Ten unašeč se asi nikdy nezahřeje tak moc aby se pěna začla tavit, ale popravdě jsem se k fatbiku tento rok vůbec nedostal abych to zjistil.
Nicméně vzhledem k tomu že jsou to větší kotouče naschvál aby se méně hřály a víc brzdily, snad je to ok.
To foto je z projížděk po hřebenech v Beskydech, ve vyšlapaných úzkých stezičkách se skoro nedalo jezdit...
tj jsi vlastně "předpružil" kotouč?
Nebo jsi měl "plovoucí" kotouč a pěnou jsi zrušil "plavání" ?