Už se to zde probíralo, asi nejlepší a čtivé informace v odkazu níže, Table 3
https://batteryuniversity.com/learn/article/how...
Optimální úroveň nabití 40% při teplotě pod 25°C.
Také asi nelze tvrdit, že po jízdě se má hned nabít na 100%, naopak není z hlediska životnosti vhodné nabíjet na plnou kapacitu a ani vyčerpat do nuly.
Ještě přiložím odkaz na tabulku kolegy docware, ze které lze odvodit jaké napětí různých typů článků odpovídá určitým úrovním nabití...
https://www.nakole.cz/images/f/diskuse/58/l...
Já zapomněl, tady je aktualizace tabulky. Jsou tam trochu změněné některé hodnoty a taky přidané další články.
https://imgur.com/9iXNoFz
Skladování : baterka vybitá na cca 30 - 35 %, skladovaná v suchu při teplotě cca 10 °C.
Pokud je to možné z organizačních a časových důvodů, po každé jízdě nechat baterku vybitou a nabíjet až před jízdou. Prostě ať baterka stráví na vyšším napětí co nejkratší dobu.
Já doufám že „dobít po každé jízdě na 100 % „ se na konci roku 2019 už nikde neříká.
A stejně tak doufám že se už nikde neudává hodnota 60 – 80 % jako vhodná pro dlouhodobé skladování.
Obojí je pro baterku dost škodlivé.
Ovšem dlouhodobé skladování = roky.
Při uložení na pár měsíců není třeba být tak přísný. Uložit je nabité na 50%-60% je úplně dostačující. Před 10 léty jsem baterie přes zimu měl plně nabité (dle doporučení prodejce) :-) Tehdy nebylo moc informací. Vydržely 3 roky. Jedny jsem potom skladoval dle doporučených hodnot (50%), přesto byly po roce k ničemu. A to byly kvalitní baterie z německa (linergy). Druhá z Linergy jezdí dodnes, sice jen s mírně nadpoloviční kapacitou. Nová měla 18Ah a nyní má 10Ah po 7 létech. Všechny používané s 250W motorem v předním kole.
Tady je na místě připomenout, že degradace Li-ion článků (snižování kapacity, zvyšování vnitřního odporu) je v zásadě ovlivněna dvěma faktory :
1) Kalendářním stárnutím které začne probíhat v okamžiku vyrobení baterie. Hlavní faktory jsou čas, stupeň nabití (SOC) a teplota.
2) Cyklickým stárnutím, což je běžné používání, cyklem se rozumí nabíjení a vybíjení. Hlavní faktory jsou počet cyklů, hloubka vybití (DOD), vybíjecí proud, nabíjecí proud a případně průběh nabíjení, teplota.
V případě uskladnění baterie působí jenom kalendářní stárnutí. Ale po zbytek roku, a to je větší část roku, nám působí oba dva faktory, nejenom cyklické ale i kalendářní stárnutí. Z toho vyplývá že by jsme měli baterku i během období používání mít většinou vybitou, nenechávat ji ležet nabitou a nabíjet jenom když ji budu potřebovat.
Přiložené grafy naznačují proč 50 % a méně je důležité pro uskladnění. Vyplývá z nich, že oblast kde se docela dost zmenšuje degradace je cca někde mezi 50 a 60 %. Proto neustále zdůrazňuju skladovat pod 50 %.
https://imgur.com/I8fS1r1
https://imgur.com/I8fS1r1
https://imgur.com/23TAFao
https://imgur.com/MuKRv85
https://imgur.com/vIqPaHq
Obr č. 1 má být tenhle :
https://imgur.com/QMOouHc
Co bude odměnou za takový uživatelský diskomfort, otročení baterii (chtěl bych náhle vyjet, ale nenaplánoval jsem si nabíjení) ? Možná 10% životnosti navíc ? Možná, pokud to jiný vliv stejně nezabije.
Připomíná mi to obdobu ze světa spalováků. Kdo se tam striktně řídí manuály, tak jezdí co chvíli preventivně do servisů, neustále se nechává diagnostikovat, proměřovat, převažovat, preventivně v předepsaných intervalech mění kdejaké díly a náplně. Vyjde ho to na majlant, o času tím stráveným nemluvě.
Naproti tomu ten, kdo neřeší a jen jezdí a mění jen to nejnutnější a kdy je opravdu potřeba, sice teoreticky zkrátí životnost agregátu z milionu na 800 tisíc kilometrů, celé auto stejně shnije na třech stech...
Nějaká základní pravidla určitě dodržovat, ale jestli má smysl to takhle prožívat.
Ano rondo, máš pravdu, je to jenom pro šetřílky kteří škudlí a odmítají si každé 3 – 4 roky kupovat novou baterku v ceně od 8 000 nahoru.
Asi takhle, pokud máš na kole kvalitní odpruženou vidlici a nebudeš se o ni přiměřeně starat, nemůžeš očekávat že ti bude dlouho a dobře sloužit. Stejně tak další komponenty.
Kolo je úžasný vynález, tím spíše s těmi všemi vylepšeními které teď má. Ale ta nová technika taky vyžaduje přiměřenou péči. Nebo ty se snad o své kolo nestaráš a jednou za rok z něj oloupeš bláto ?
Neopravuju co se nerozbilo a podle předešlých zkušeností a selského rozumu některé (opakuji - některé) servisní intervaly přiměřeně a vhodně prodlužuju. Nepopírám, že tím můžu zkrátit životnost dílu, nebo celku, ale je to otázka rentability (nasypat do toho předepsaným, zbytečným, servisem víc, než co to stojí případně celé nové, o času tím stráveném a práci nemluvě...). No a něco se vyplatí opečovávat, aby to snáz a přesněji chodilo.
Mě tam hlavně zarazilo to odstavování elektrokola v málo nabitém stavu s tím, že do skoro plna nabíjet až před vyjetím. To by mě za párkrát pěkně zprudilo. To jsem zažíval u baterií do foťáku (samovybíjení), ještě před příchodem Eneloopek.
Dlouhodobé uskladnění nerozporuju, to se dá určitě přizpůsobit a má smysl.
Tohle je ideální stav, takhle se s tím bude piplat asi málokdo. Je to objasnění co všechno se dá dělat a každý z toho použije co uzná za vhodné a co mu bude vyhovovat. Taky např. může po jízdě nabít dejme tomu na 80 %.
Hlavně jde o to odstranit excesy které uvádí zakladatel vlákna.
Eneloop baterky jsou skvělé. :-)
Copak u kola, tam to představuje ještě docela zvládnutelnou investici za novou baterii po třech letech. Spíš by mě docela zajímal tenhle problém u elektroaut. Snad se moc nemýlím, že baterie jsou u běžných aut v podstatě stejné, jako ty v elektrokolech. Takže tebou popisovaná úskalí údržby a ideální péče by měly být obdobné. No a při ceně baterie v autě už je to jiná písnička. Navíc auto nejde v mrazu uklidit do chodby nebo sklepa s ideální teplotou a topit v garáži taky něco stojí.
Ale to už jsem utekl od kol, jen uvažuju o souvislostech a tom, co se na nás řítí.
Děláš z toho všeho moc vědu. Já jako invalidní důchodce s mizerným důchodem si dovolím každý rok koupit jednu až dvě baterie 48V/15,4Ah. Kdybych se měl řídit tím co tu prezentuješ tak bych nejspíše seděl doma a čekal na tu s kosou :-) Za daleko rozumější považuji mít baterie paralelně propojené a tím snížit odběrovou zátěž která je likviduje více něž stárnutí a nabijení do plných. Při paralelním zapojení je navíc ani nevyjedu na nižší napětí jak 47V.
No a tady se nám Bob svým neododolatelným elegantním způsobem přepnul z kalendářního stárnutí do cyklického stárnutí a vysvětluje nám jak snížit hloubku vybití a alespoň částečně eliminovat jeden z důležitých faktorů cyklického stárnutí. :-)
.... vlastně dva faktory, hloubku vybití a vybíjecí proud.
Máš pravdu, přepnul, ale myslel to dobře, protože malé baterie na elektokolech pokud jsou přetěžovány vysokými proudy a vydrží max. 3 roky nebo i méně, tak jim skladování na 3,5v/čl. stejně nepomůže. Takto blbnout má cenu asi jen u velkých bateríí, nebo baterií které nejsou přetěžovány vysokýmy proudy a lze u nich očekávat dlouhou živitnost 8 let a více.
Máš pravdu, přetěžování nevhodně malých baterií (vzhledem k odběru motoru) je celkem spolehlivá cesta jak rychle degradovat baterku. Tam by snad pomohla malá přídavná baterie, pokud ta původní ještě není příliš „jetá“.
Pokud sis nevšimnul tak jsem nahoře upozorňoval že články degradují nejenom kalendářním stárnutím. Nicméně téma tohoto vlákna je „Dobití baterie na zimu“.
A v podstatě neexistuje nějaká přesná dělící čára mezi „malou“ a „velkou „ baterkou. Kromě toho k celkové degradaci článků přispívají všechny faktory.
Díky, pochopil jsem, že doporučení prodejců vždy po jízdě dobít "do plna" už neplatí. Můžete mi ale poradit, když jsem večer před plánovaným výletem dobil na 100% a pak z výletu sešlo, čím bych měl baterii částečně vybít (na těch zhruba 50% doporučovaných nyní) - žárovka, odpor ??, když teď počasí na vyjetí moc nevypadá?
Ty nemáš doma trenažér? Prostě upneš do trenažéru, zapneš, roztočíš kliky, pustíš motor a jdeš tak na dvě až tři piva :-)
Čerpáno z nedávno uveřejněného článku /asi před týdnem/ v Mladé frontě dnes.
Jo už mi to docvaklo co tím chcete říct. Vždyť přece víte že v těchto plátcích se často píšou naprosté krávoviny.
Kolega asi myslel článek https://www.idnes.cz/cestovani/na-kole...
a tam je to správně. Ale ty elektroauta by mě zajímaly, jak to tam mají ošetřeno.
Ano, jsou tam informace které sedí a jsou tam i věci které jsou mimo. Několikrát jsou uvedeny příliš vysoké hodnoty pro skladování a rovněž je občas bagatelizován provoz v zimě, který může baterce pěkně pustit žilou. Např. :
"Experti ji doporučují skladovat nabitou na hodnotách od 50 do 70 procent.
Baterie, které už byly někdy v provozu, doporučujeme skladovat nabité na hodnotách kolem 60 procent,” říká Štěpán Pleskač z Apache Bicycles s tím, že většina baterií je navrhována tak, aby zvládla i jízdu v minusových teplotách."
"Teoreticky by tedy neměla zbytková kapacita baterie klesnout pod dvacet procent. Pokud už je na své čtvrtině, raději ji dobijte opět na šedesát procent,” pokračuje Mach.
Každopádně platí, že baterii typu Li-Ion lze používat i při teplotách pod bodem mrazu. Pokud jste ji však nechali v teplotách pod nulou, je nutné ji před dobíjením nechat trochu zahřát v plusových teplotách."
O autech jsme si nedávno povídali tady :
https://www.nakole.cz/diskuse/26127-tepelna...
Vážení přátelé, s potřebným odstupem času, aby se pravidelní disktéři mohli trochu uklidnit Vám musím sdělit, že po dotazech v 6ti servisních firmách zbývajících se opravami baterií na e-kola jsem se v podstatě dozvěděl, že na uskladnění přes zimu je nejlepší dobít na 100 procent a potom asi na 20 minut projet, aby se srazily nejvíce nabité články.A teď babo /a nebo docware/ raď, co je nejlepší.
1) Já nejsem žádná baba :-)
2) Kdybych se živil opravami baterií na e-kola a neměl v sobě kousek cti, doporučoval bych to samé. A tu 20 minutovou jízdu bych vypustil.
3) „ …. aby se srazily nejvíce nabité články „ …. tak tenhle termín se mi moc líbí, jenom nevím proč ve mně vyvolal nejprve asociaci sraženého mlíka :-)
Určitě děkujeme za další názor, laskavý čtenář má tak pestrou paletu možností, ze které si může vybrat podle svého gusta.
Prostě, každý si se svou baterkou může dělat co chce a NIKDO, tím méně docware, mu do toho nebude kecat. :-)
Tak počítám, že jsi ten zážitek s radami prodavačů sem napsal jen tak pro odlehčení a vážně nečekáš, že je budeme komentovat poté, co jsme zde vše diskutovali a odkazovali na odborné studie na toto téma;)
Tak aby jste mi věřili, najeďte si na webovky výrobce e kol Crussis na stránku kontakty. Je tam jediné mobilní číslo, které sice není na výrobce kol, ale je na repas baterií pro e kola. A znění dotazu - o už je pouze na Vás....
My nezpochybňujeme vaše zkušenosti s radami od prodejců. My se snažíme vysvětlit, že pokud servisní a prodejní firmy podávají výše zmíněné informace, může to být ze dvou důvodů.
1) Jejich úmysly nejsou až tak moc čisté, už z principu mají zájem o svůj co největší byznys.
2) Je docela možné, že ty informace které my tady sdělujeme, ani nemají. Jednak nemají čas na to aby si ty cizojazyčné studie sháněli a četli. Jazyková bariéra je další faktor. Často jsou ty studie docela nové. A může tady být faktor vlastní nám všem, určitá rezistence vůči novým nepohodlným faktům, tím spíše když nám ty staré „pravdy“ vyhovují.
Myslím,že to,co běžného uživatele elektrokola zajímá,by byl nějaký žebříček toho,co baterii škodí více.Krásně se napíše udržovat na 50%,ale běžný majitel elektrokola nemá doma vybavení,jak toto změřit a zajistit.Mnohé cyklisty,kteří uvažují o pořízení elektrokola,právě tyto úvahy odrazují.Asi je lepší uložit baterii nabitou,ona se bude samovolně vybíjet a bezpečně se nevybije do jara,než ji uložit vybitou,nebo nabitou na 50%,pak na ni zapomenout a na jaře zjistit,že odešla.Prostě nějaký žebříček,co je lepší než co.Každý ať se potom rozhodne sám...
Myslím, že není nezbytně nutné ladit stupeň nabití na těch 50%, snad postačí přibližný rozsah, řekněme od 45 do 65% a ten lze snadno kontrolovat jednoduchých voltmetrem. Z tabulky, kterou laskavě poskytl docware, jsem si pro příslušný článek (29R) vynesl graf, když dojedu z výletu, po hodině změřím napětí a z grafu odečtu procenta nabití. Jsou-li nízká, chvíli dobíjím, jsou-li vysoká, ještě podniknu krátký výlet (jinak jsem se ptal, jak snížit napětí plně nabité baterie, když ji chci uložit na zimu a odpověď se nabízí, nějakou zátěží, třeba žárovkou ji částečně vybít). Pět let jsem ukládat baterie plně nabité a po měsící dobíjel na plno, tak letos zkusím tento nový, jen částečně nabitý režim.
1) Ne udržovat na 50 % ale dostat pod 50 % . Je jedno jestli 46 % nebo 25 %, obecně čím nižší skladovací napětí tím líp.
2) Hodnoty v tabulce stupeň nabití SOC versus napětí byly naměřeny na téměř nepoužitých zánovních článcích. Starší jeté články můžou mít jiné hodnoty, to v tuto chvíli nevím.
Nejmladší baterii z článků 29R mám bez měsíce tři roky a při plném nabití připadá aktuálně na jeden článek napětí 4,13V, což mi podle vaší tabulky vychází na 98,8%. To mi přes dvě zimní uložení při nabíjení na 100% nepřipadá tak málo. Nebo se v něčem pletu?
Pět let jsi baterie skladoval nabité na plno a ony to přežily? Tak tím jsi tu rozboural zdejším expertům babovičku :-)
Nic ve zlém kolegové, (experti) ja mám jisté 10leté zkušenosti se skladováním aku na pár zimních měsíců a bohužel do vaších vědeckých teorií nezapadám. Některé baterie vydržely v pohodě při 100% nabití jiné odešly např. po 70 cyklech a to i ty co byly skladovány na 50% nabití. Ale to už se opakuji. Zkrátka nic se nestane když 36V bat. bude mit skladovací napětí 36V. Je to potom už jen na smůle nebo štěstí jak kvalitní články v aku jsou.
3,6V odpovídá asi 35% kapacity, což je pro skladování zřejmě ideální hodnota...
https://imgur.com/9iXNoFz
A čo tak tú batériu pár krát do jari skontrolovať? Predsa snáď všetky batérie alebo bicykle majú nejaký indikátor nabitia, žiadna výbava navyše nie je potrebná. Neschopnosť skontrolovať si aspoň 2-3x batériu počas zimy považujem za nezáujem o svoj majetok, takáto kontrola nie je niečo čo by malo niekoho odrádzať... A základ je neskladovať plne nabitú ani takmer vybitú. Už toto stačí väčšine užívateľov ako základné pravidlá ktorých dodržanie je úplne jednoduché a nič extra k tomu netreba. A kto chce šperkovať, informácie sú, vybavenie sa dá zohnať. Je to na každom ako sa zariadi.
Takhle nějak jsem to myslel.Shodnout se prostě na tom,že při uložení na zimu by měla na indikátoru svítit polovina diod a 2-3 krát za zimu tohle zkontrolovat.To není nic neproveditelného a nic,co by ti,kteří zvažují nákup elektrokola nezvládli a není na to potřeba nějaké zvláštní vybavení.Že prostě není čeho se bát.Kdo ale bude číst,že baterie má být nabita na 47% a ne na 51%,ten se bát bude...
Indikátor, který zobrazuje napětí jen čárkami právě není moc vypovídající. V mém případě (displej VLCD5/48V), když má článek 40% kapacity (dle tabulky docware), tak svítí pět čárek ze šesti. Řídím se tady údajem o napětí z externího voltmetru.
To je ale to,co jsem napsal.Konkrétní hodnota procent.Údaj,který bude potenciální majitele elektrokol děsit.Ráno se budou probouzet s hrůzou,že včera zapomněli ve své elektrotechnické laboratoři změřit konkrétní hodnotu napětí,případně že ji sice změřili,ale baterii zapomněli o 1% dobít a teď bude zničená.Tak si raději žádné elektrokolo nekoupí,aby tohle nemuseli absolvovat.
Ještě mě napadlo, že přece jenom některé informace o správném zacházení s Li-ion články jsou i v ČR už docela dlouho známé. A že by byl docela zajímavý názor od lidí z oblasti obchodního práva, protože tady se to už docela podobá tomu, co říká paragraf 5 - Klamavá konání, Zákon o ochraně spotřebitele 634/1992 Sb.
je to podle mého uplně jednoduchý, lion baterie jsou tak mladý artikl, že vlastně nikdo nic neví a řekl bych, že se spíš všichni znalci baterií jistí zkušenostmi z lipol baterií--dlouhodobě neukládat plně nabité.
podle mého, a tak to přez zimu s lion dělám, nabijím pouze na cca 3,8-- 4V na článek--nenabijím uplně do plna, ale dostatečně na to, aby když se zázrakem udělá hezky, na poobědní projíždku to v zimě stačí--případně stačím dobít ráno, před jízdou, když je jasný, že se opravdu vyčasí.
neuskladnovat ji plně nabitou spíš vidím tak, že tím se nic podělat určitě nedá, ale uskladnovat ji na nějakých 50/40 procent--noo, nevim nevim, přecijenom je tam nějaké bms, co si asi přez zimu nejspíš něco sosne.
ale to jsme opět na začátku---nikdo nic neví určitě.
Ale naopak, vieme toho celkom dosť a máme to podoprené vlastnými, cudzími aj odbornými meraniami a štúdiami a bolo to tu dosť podrobne rozoberané. Odporúčam viacej hľadať a študovať...
Používanie batérií je vždy určitý kompromis, a je na každom majiteľovi aby si zvážil aké má priority... Potom na základe poznatkov ktoré tu boli viackrát prezentované vie ako na to.
A když mám 14,5ah 36v baterii tak jak podle napeti na te baterii poznam kdy ma 50% ?
S tim ze ji predtim vybalancuji tak ze dojde k nabiti na 100% (bezne ji drzim max na 80% a tak jednou za mesic ji hodim na 100% nabiti)
Sice to není úplně k tématu, objevil jsem docela zajímavou studii srovnávající články Panasonic a LG MJ1, používané i pro ebajky. Články LG obstály velmi dobře, zejm. se prakticky nemění vnitřní odpor ani po 100 cyklech, ztráta kapacity je cca 8%, viz strana 7 zde:
https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs...