Dobrý den . Prosím o radu a pomoc s výběrem kola. Jezdím na pevném mtb 29 a pomalu pošilhávám po fullu. Mé využití, delší cca 50-80km trasy po lesních cestách, ať už zpevněných (převládají), tak i pěšinách a stezkách (těch je míň). Sem tam asfalt. Rád to pustím i z kopce, ale zase ne extremy, jako jsou kořeny, šutry atd. Prostě na pohodu. Tak se dívám po kole které by geometrií pasovalo pro mé účely. Žádné endura, sjezďáky a tak. Měřím 185cm, váha 100 kg.
Třeba nějaké takové by mohlo vyhovovat?
https://www.kola-radotin.cz/celoodpruzene...
To je děsně sociální, vzal bych S-Workse s bezdrátovým Sramem.
Inu proč ne, já bych ho bral taky. Nenapadlo mně, že by byl Michal až takový fanjšmekr :-)
Cenový strop zadán nebyl, proč nedoporučit to nejlepší :-) Píší není pochyb, že je S-Works Epic AXS nejrychlejší XC kolo na této planetě, to přeci za těch 275 kKč stojí :-)
To jsme na tom pošilhávání podobně.Také jsem přemýšlel že sem hodím podobný odkaz.Léto ale skončilo a už mě to nějak přešlo.Výběrově jsem byl ale nejblíže téhleté meridě.Pak jsem si to přepočítal na hodiny v zaměstnání a couvnul jsem.Dobré by bylo asi taky vyzkoušet na nějakých předváděcích akcích.Zatím zůstávám u mého 18let starého veterána.
https://www.mojekolo.cz/merida-ninety-six-9-800...
Můj tip zde: https://www.decathlon.cz/horske-kolo-29-xc-100...
Hm, mohli by tam napsat alespoň jaké to má osazené převody a ne jen jak úžasně to kolo vzniklo. Na základě těchto kusých informací bych o něj ani nezavadil.
Já ho kupovat nebudu, takže pro mne to není nutné zjišťovat.
O převodech je tam detailů dost...
Převody SRAM NX Eagle, jednopřevodník 1 × 12 pro nižší hmotnost, vyšší přesnost, rychlost řazení a odolnost. Převodník s 34 zuby lze snadno vyměnit za 28 a 36 zubů.
Kazeta SRAM PG1230 s 12 pastorky: 11, 13, 15 ,17, 19, 22, 25, 28, 32, 36, 42, 50 zubů.
1 × 12 pro nižší hmotnost, vyšší přesnost, rychlost řazení a odolnost.
Ani jedno z těch tvrzení není pravda. Je to až s podivem, že se v jedné větě dají vyslovit 4 nepravdy, nebo minimálně polopravdy.
Já to chápu, že řazení 1x12 bylo porovnáváno se starým konceptem s dvou nebo dokonce trojpřevodníkem a tedy jeho zřejmými nevýhodami.
Já to zase chápu tak, že řazení 1x12 bylo porovnáváno se starým konceptem s dvou nebo dokonce trojpřevodníkem a tedy jeho zřejmými výhodami. :)
Nesmíš tolik podléhat klamavé reklamě. Snad pro závodníky se to dá postavit lehčí, přesnější, rychlejší a odolnější. To co si koupíš ty pro běžné ježdění takové není.
Jenže i s těmi "nevýhodami" mám s 3x9 jeden převod rychlejší (to bych třeba oželel), ale hlavně dva pomalejší (lehčí). S 1x12 bych musel kamenitý kopce drtit na těžkej převod, anebo častěji tlačit.
Nejlehčí mám 36/22 (jestli se nepletu a nemám dokonce 38/22?) a občas bych bral i lehčí :o)
Takže 1x12 zatím rozhodně ne.
Asi si prohodil dělence a dělitele, tedy malý převodník 22 a kazeta 11-36, 11-38 nikdo nedělá, tedy 22/36 nejlehčí převod, to je někde mezi převodníkem 30 a 32 s kazetou s max pastorkem s 50 zuby. 32 je výchozí převodník, ale dá se dát i ten menší, ztráta lehkých převodů se nekoná.
i=z2/z1=36/22=1,64 (strojařsky "do pomala"). U 1x12 by převodník na stejný poměr musel mít těch 30z a to už by zase chybělo dost u rychlých převodů ...
A koukám, že se devítka dělá i 11-40, o tom bych mohl uvažovat na příští výměnu :o)
převod na kole se vždycky a všude uvádí jako zuby převodníku děleno zuby pastorku, vyjde počet otočení kola na jedno otočení klik, větší číslo rychlejší a těžší převod.
Pokud máš 3x9 ještě ve starším provedení s klikami 44-32-22, tak nejrychlejší 30/10 u Eagle je skutečně o dost méně než 44/11.
Asi jsem víc strojař, než cyklista, tak mám převody "obráceně". Už na průmce nám to tak vtloukali do hlavy :-)
Mám dokonce 48-36-22.
Tak to už je domácí bastl mimo specifikaci, ale ale ani rozsah co dává "legální" kombinace 44-32-22 / 11-36 (655 %) nemá jednoplacka šanci pokrýt. Dělají se i alternativní kazety jako 9-52 kde je rozsah už celkem použitelných 578%, ale stojí to nesmyl, výdrž nebude kdoví jaká a při tom rozsahu na 12 rychlostech jsou tam mezi některými převody už dost velké skoky.
Trochu odbočka, ale osobně se mi zamlouvají nábojové převodovky typu Shimano Nexus, na horská kola se ale prakticky neosazují. Přitom z hlediska konstrukce (převody chráněné před nečistotami) by to mohlo být docela výhodné...
Mají malý rozsah, Alfine 11 409 %, Alfine/Nexus 8 307 %, to už je horší než 1x9 s kazetou 11-36 na Altusu za pár drobných. Co má vetší rozsah zas stojí ranec, Rohloff lehce přes 500 % a 25 tis. Kč, Pinion P1.18 630 % a 50 tis. Kč. Je to těžký, minimálně některé neřadí v tahu.
Že je to čístý a bezúdržbový je fajn, ale na sportovní kola to nemá jen samá pozitiva, Shimano to má v segmentu pro městskou cyklistiku.
Mně by se to líbilo na horský ebajk, tam menší rozsah pomalých převodů nevadí:)
Mě koncepce kdy elektrokola mají omezený roszah převodů a dohání se to motorem přijde pitomá. Na tom se pak jede na motor hodně a musí být výkonný a je těžký, i baterie. A pokud se z jakéhokoliv důvodu musí jet bez motoru, tak je to docela peklíčko.
Mě by vyhovovalo kolo s normálními převody a s velmi lehkým pohonem skutečně jen jako vyprošťovák když by sklon nebo terén byl moc i na nejlehčí převod nebo nouzovka na dojetí v případě nějaké indispozice. Něco jako Vivax Assist, ale aby to nestálo takovej ranec.
Tak je to smysl elektrokol, že díky pomoci motoru lze použít menší převod a jet do kopce rychleji. Jinak ebajk automaticky neznamená jezdit stále na turbo režim, můžeš jet na eco, když chceš jen lehkou pomoc a turbo třeba do kopce, podle potřeby.
Místo placky 44 zubů vepředu máš placku 50 zubů vzadu. Kde vidíš tu váhovou úsporu?
12 řazení musí být mnohem přesnější, ale na seřízení, protože vzdálenosti mezi převodníky jsou menší. Správně seřízené to řadí z principu stejně.
Rychlost řazení je daná pohybem přehazovačky a ta je stejná. Naopak, pokud použiju změnu předního převodníku, tak se rychleji dostanu k jiným převodům, než když musím přejet souvisle po polovině kazety.
Odolnost proti ráně 12 řazení je mnohem nižší, poněvadž jí i drobná mechanická nepřesnost vyvede z míry. Naopak opravitelnost na cestě je horší, protože se to musí mnohem přesněji nastavit.
Jediná výhoda je v tom, že je jen jeden krám na rozbití, rozštelování a udržování a ne dva.
Místo placky 44 zubů vepředu má vzadu několik placek (36,42,50). To je hmotnostně srovnatelné (ne-li těžší) s osmikolem s megarangem a trojtácem (22-32-44), kde nejmenší tác 22 je poloviční jak pila s padesáti zubama.
Záleží na zpracování konkrétních komponent, XTR 3x11 hádám bude lehčí než SX Eagle a XX1 Eagle bude lehčí než 3x9 Altus.
Pokud bychom měli srovnávat srovnatelné, tak Shimano u SLX a vyšších uvádí ve specce hmornosti, tak si může vysčítat hmotnosti 1x12, 2x11 a 3x10.
Já jsem rád, že jsem se trojpřevodníku zbavil ve prospěch jednoho. Řazení převodů je teď snadné, spolehlivé a jednoznačné - nemusím šaltrovat dvěma páčkami a řešit dilema, jak vhodně nakombinovat přední a zadní převod. Hmotnost je podružná, neřeším. Někdo na to může mít jiný názor, ale trend je naprosto zřejmý, viz kola zde v odkazech.
Ano, pokud je pro tebe ovládání dvou páček tak složité, že za úlevu rád zaplatíš větší hmotností, složitostí a méně převody, pak jsi dobře volil.
Ten trend tlačí výrobci způsobem a silou buldozéru. To neznamená, že je to ku prospěchu běžných amatérských cyklistů.
Panáček lovil v segmentu levnějších a nejlevnějších kol. Asi z důvodu omezenějšího rozpočtu. Takže ho brzo ta radost z jednoplacky přejde - až zjistí, kolik stojí přijatelně funkční kazeta, spotřebák, který vydrží zhruba stejně, co desetikolo za čtyři stovky.
No ale jako u všeho - kdo chce vlastnit opici, musí mít i na banány... :-)
Shimano pořád drží v XT 3x11 a v nových 12r sadách má i variantu 2x12. Výrobci kol to sice moc nemontují, ale díly se dají koupit a kdo chce si to může přehodit.
Vlastně bezva odkaz. Si u nich asi koupím za pět litrů hliníkovej rám, XS by mohl být akorát :-) Možná půjde použít i měnič a kola...
https://www.decathlon.cz/silnicni-kolo-100-fb...