Máte někdo něčím podložené vysvětlení proč to tak velmi často je?
Už několikrát jsem se chtěl zeptat, ale vždycky jsem to nějak odložil až dnes mi dvě chodkyně na lesních cestách docela rázně připomněly že mám vznést dotaz.
Občas na lesních a polních cestách a cyklostezkách se mi stane, že když jdou dvě a více osob po cestě a je tam nejméně jedna žena, tak když k nim dojíždím a zaregistrují mě, tak často žena ať jde vpravo nebo vlevo, tak těsně předtím něž k nim dojedu, tak začne měnit svoji pozici a zrychleným tempem se přesouvá zprava doleva a naopak bez ohledu jestli jedu vpravo, vlevo nebo středem. A pokud je ve skupině více žen, tak ty zprava se hrnou vlevo a zleva se hrnou vpravo, takže pokud nechci vletět do zmateného houfu, tak zpravidla musím hodně zpomalit až skoro zastavit. Abych byl spravedlivý, tak občas něco podobného provedou i muži, ale to docela vzácně, řekl bych, že jich bude nejvýš do 4 %, u žen to bude obráceně, které nemění směr. A ještě k upřesnění doplním, že ženy zpravidla tak do 30 let jsou vesměs v pohodě, ty si drží nějaký směr a jdou, ale nad 40 to už začíná být docela adrenalin je předjíždět nebo spíš projíždět skupinou a nad 50 to je téměř jistota :-)
Tak podrobné sledování jsem neprováděl, ale u skupinky chodců takové chování už prostě předpokládám. Moje řešení je pořídit zvoneček, cinknout už z dálky a podle situace případně zvonit znovu po přiblížení.
Dost často se po cinknutí tři vteřiny nic neděje a pak začnou chodci hrát škatulata, takže se snažím cinknutí a rychlost zvolit tak, abych k nim dorazil v momentu, kdy už je jim jasné, kudy se nechají objet...
Samozřejmě rychlost a intenzitu zvonění volím podle toho, jak moc mám pocit, že tam chodci nemají co dělat. Třeba v Chocni přes park je jedna cesta označená jako stezka pro cyklisty (jedna z mála se striktním určením) a kousek vedle stezka pro pěší. Já po stezce pro pěší nejezdím, ale chodci rozdíl ve značkách zřejmě nechápou, tak tam zvoním důrazněji... :-)
Byl by to ale zajímavý výzkum, zjistit, co se děje v hlavě takového chodce. Mně by přišlo logické uhnout se ke kraji, ke kterému to mám blíž, což u skupinky vede k mezeře uprostřed, což mě jako cyklistu úplně nenadchne, lepší když jsou všichni vlevo nebo vpravo...
Možná je to střet pravidel, že jezdí se vpravo, ale chodit se má vlevo... jenže skupina chodců už zase vpravo... když o tom přemýšlím, ani se nedivím, že ve stresu, když chodec řeší svou roli v dopravní situaci, najednou neví zda doleva či doprava...
Já bych pravidlo o chůzi vlevo dávno zrušil a bylo by vše jasnější. :-)
Byl by to určitě zajímavý výzkum a možná by to dalo i na Antinobelovu cenu :-)
Toho jsem si také už dávno všiml. Ale jak uvádíš, činí tak výrazná většina žen, u mužů výrazná menšina. Ale netušíš, jak dalece jsou ti muži muži a ty ženy ženy. Nemám ponětí, co je k tomu nutí. Kdyby to bylo pouze činností mozkových hemisfér, tak by se hrnuli jedni vlevo a druzí vpravo, ale co je nutí přebíhat na tu opačnou stranu, než po které jdou, na to by to chtělo nějakého Freuda, ale pochybuji, že by i on dospěl ke kýženému zdůvodnění. Takže jsem z těch, co také neví.
Ale to je prosté, Watsone. Dámy a priory vždy mají snahu vyhovět. A mají-li pocit, že zavazí (možná na ně ten kolista zvoní, možná se škaredě dívá, nebo jinak na ně působí dojmem, že mu na té cestě překážejí), tak jdou na druhou stranu, než zrovna jsou, aby teda nezavazely, že jo.
Dámy neřeší, jestli jdou vpravo nebo vlevo, dámy se snaží vyhovět.
Správně to dělá Jrr, prostě vyčká, až udělají místo a zvolna projede kolem nich.
Smíšená stezka pro kola a chodce stejně "jízdu" neumožňuje, to je společenská událost, a podle toho je potřeba se na takové komunikaci chovat.
....prostě jsi to mohla vysvětlit jednodušeji- "dámy" použijí většinou "dámskou"(tedy ženskou) logiku- pro muže nepředvídatelnou.U nás běžně vídávám na silnici bez chodníku chodce správně vlevo, jak je objíždí mámy s kočárky, případně dvě vedle sebe diskutující "dámy" (jdoucí týmž směrem)... :-)
Stezka to umožňuje, pokud to není nějaký paskvil a má normální šířku 3m, jen by se chodci nesměli chovat jako pitomci.
Ti chodci si zas něco o pitomcích myslí o těch kolistech. Souzním s chodci. Stezka je určená pro pěší a i kola. Pěšák je slabší, kolo se má přizpůsobit. Na to není potřeba legislatíva, na to stačí klasická etika. Když to nechápe mladý pubo, nikdo se nezlobí, je to pubo. Když to nechápe třicátník/ce, čtyřicátník/ce, je to sebestřednej hňup. Když to ještě nepochopil důchodce/důchodkyně, je to tragédie, ale s tím už se nedá nic dělat.
na stezce pro chodce a cyklisty platí Zákon o provozu na pozemních komunikacích a podle něj jsou chodci a cyklisté rovnocenní, vzájemně se nesmí ohrozit, rozhodně chodec nemá přednost.
Na silnici se chodci chovají rozumně protože si jsou vědomi nebezpečí, na stezce se ale dost masově chovají úplně nemožně, ačkoliv je to zrovna tak komunikace s provozem vozidel.
No v Praze se na takových stezkách chovají chodci jako na chodníku, který to také je. Rychle tam jezdit nejde. Ale nejhorší jsou tam cyklisté, kteří něvědí ani to, že se jezdí vpravo. Raději jezdím mezi auty, protože ta alespoň občas nějaká pravidla dodržují a chovají se předvídatelněji.
Ne, chodník je chodník a stezka je stezka. Na chodník kola nesmí a na stezku smí a chodci by s nimi měli počítat a chovat se obezřetně a předvídatelně.
Většina vnitřních pražských stezek byly dříve čistými chodníky. Později tam začala být kola tolerována. Byly to chodníky, vypadají jako chodníky a chodci se tam jako na chodníku chovají.
Třeba dál za Modřany směrem ke Zbraslavi se chodci chovají zcela jinak. Chodí po kraji a většinou za sebou. Počítají s cyklisty. Tam to už za chodník nepovažují. Přitom je to stále stejná smíšená stezka.
Co bylo bylo a už není. Ano, je spousta míst, kde byla udělána stezka pro chodce a cyklisty z chodníku ne zcela patřičně. Sou místa kde udělali stezku pro chodce s dodatkovou tabulkou povolující vjezd kol, pak tuším mají přednost chodci a je tam max 20 km/h. To má výhodu i pro cyklisty, že pak není snaha vynucovat že to musí použít.
Typickým příkladem naprosto dementněidiotsky vymyšlené stezky pro chodce a kola je takto označený ouzký chodník mezi Újezdem nad Lesy a Kolodějema. Je to na šířku jednoho panelu a problém vyhnout se maj i chodci. Kripla, který to vymyslel by měli vyválet v dehtu a peří.
V kolektivu je síla.
Když je jich víc, mají pocit "většího práva" to u skupin osob.
Pokud jde o měně osob, je to tzv. "slepičí reflex".
Dáno geneticky. Prostě když se rozprchnem do stran, je šance, že predátor uloví jen jednu.
Instinkty lze potlačit výchovou.
Taky mě napadlo, že by to mohly být nějaké dávné "zvířecí" pudy, ale že by byly stále tak silné? :-)
Jo s tím kolektivem je to opravdu změna chování.
Nedávno jsem jel na výlet s důchodci z jižního města. Všichni to byli zkušení cyklisté, co stále ještě jezdí. Na stará kolena se nikdo na kole neučí. Přesto po nějakém čase na vyhrazené cyklostezce a vedlejší silnici vytvořili balík a dál i po silnici měli tendenci jet v balíku. Automobilisté se z toho mohli ... Asi 30 bělohlavých důchodců, polovina už na elektrokolech v balíku na silnici :D
Nedá se na to vztáhnout pojem "organizovaný útvar" :-) :-)
Třicet cyklistů v řadě za sebou taky není na silnici nic moc.
Kdysi, ještě v Brně, jsme jezdili s konima v zimě dlouhou štreku městem. Kdo to v Brně zná, tak po Staňkové, Poděbradové a Košince z Rybníčku ke Kr-Polskému nádraží. Jezdívalo nás tak dvanáct, někdy i víc. I když i tehdy už byl předpis, že jezdci na zvířatech musí jezdit za sebou, jezdili jsme formou "organizovaného útvaru" ve dvojřadě, aby nás mohla auta a autobusy lépe předjíždět.
V Německu je dokonce povinné aby skupina od 15 cyklistů jezdila jako útvar, což m.j. přináší i to, že nesmí na cyklostezku a přes křižovatku musí projet jako jedno vozidlo. Tedy když se rozsvítí zelená, jedou všichni bez ohledu na to, že tomu poslednímu už třeba svítí červená.
Když jsem byl na německém cyklosrazu, tak jsem to dostal sepsané dokonce snad i s patřičným odkazy na zákon, ale místo toho abych to tady pověsil, jak jsem měl v plánu, tak jsem to někde zašantročil.
Hele, kdysi jsem si u tohohle chování chodců říkala, jestli jsem také "takovej debil" a chovám se na cestách v roli chodce stejně. Dávala jsem si na to schválně pozor a musela jsem konstatovat, že "jsem debil".
Je to nějak instinktivní - ve skupině má člověk snahu uhnout tam, kde je větší skupina. Bohužel se tak děje zpravidla na poslední chvíli.
Další fenomén chodců pak je, že nečekaně vyrazí někam, kde je něco zaujme. Tohle nebezpečí teda hrozí víc ve městě než v lese.
Dělám to stejně jako Jrr - zbrzdím a počkám, až se skupina zklidní na nějaké straně. Musím říct, že je to vždycky docela zábava je pozorovat :o)))
Je to tak, jak říkáš, mám podobnou zkušenost.
Když dojíždím zezadu ženský, tak vždycky zavolám "jedu vlevo", "jedu vpravo" - je to k ničemu, stejně začnou přebíhat zleva doprava a obráceně.
Už mě i napadlo, že podobně se chovaj slepice - možná tam fakt bude nějaká "mozková" podobnost (jinak ale ženský ke slepicím nepřirovnávám, jenom v tomhle).
Nedávno jsem v Uhříněvsi dojel třídu (první nebo druhá to byla), děcka šla uprostřed cesty a doprovázely je čtyři mladé asi učitelky nebo matky nebo co to bylo.
Zpomalím, jedu prakticky krokem, zavolám "jedu vlevo", děti okamžitě spořádaně doprava - ale co předvedly ty čtyři čurá.i - to byl koncert v přebíhání zprava doleva a obráceně. Takže jsem musel zastavit, ty čtyři na mě čuměj s debilníma úsměvama...
P. S.: nediv se, že jsem ve spojitosti se ženami použil výraz "čurá.i" - když může být chlap čur.k, proč by nemohla být ženská. Je to genderově vyvážený, naprosto ve shodě s politikou EU.
Když jde nezkušená "samice" s houfem mláďat, tak v krizových chvílích když se u nich vznikne strach o mladé, tak se chovají hodně divoce a nedá se odhadnout co udělají. Tohle je dobře vidět zjara třeba u bachyní s malý. Zblblá pobíhá kolem nich, lítá zprava doleva a trvá strašně dlouho než jdou stranou z cesty, kdežto zřejmě starší a zkušenější bez zmateného pobíhání vydá pár zvuků a během vteřiny jsou všichni pryč někde v houští.
Zřejě ty 4 učitelky nebyly předem domluvené co která udělá, žádné signály ani povely a výsledek byl jaký byl.
Dost často jezdím kolem malých trpaslíků a ve chvíli když mě zaregistrují, tak už nemám obavu, že by mi nečekaně vlítli do cesty. Zato některé učitelky děti stresují množstvím povelů, které na ně zbytečně chrlí a hulákají.
v případě žen se neužívá tvar slova čurák ale čurina. není-li to myšleno hanlivě. Jinak je přípustné také slovo chcanda.
Měl by ses s dotazem obrátit na MU, Fakultu sociálních studií
https://www.fss.muni.cz/
neboť tato fakulta evidentně trpí nedostatkem námětů pro diplomové práce
no a mezi námi, mohlo by to být docela zajímavé, co by tituluchtiví vymysleli
Logicky: když na mě někdo zvoní, vyplývá z toho, že jsem na špatné straně, protože jinak by přece nezvonil. Tak jdu na druhou a je mi jedno, kam jdou ostatní, nejsme přece stádo, ne? :-)
Statisticky: v ČR je víc cyklistů než cyklistek. Z toho by mohlo vyplývat, proč víc mužů než žen ví, jak se s kolem nejlíp vyhnout.
Právnicky: zákon říká, že na silnici se chodí vlevo a na chodníku a přechodu vpravo. O smíšených stezkách neříká nic, tak se na nich chodci chovají statisticky půl napůl buď jako na chodníku, nebo jako na silnici. Byl bych rád, kdyby v tom nějaká novela udělala jednou provždy jasno.
Psychologicky: nejsem psycholog.
To nevim, já téměř nezvoním a je mi fuk jestli jde někdo vpravo, vlevo nebo středem, pokud tam je prostor na projetí, tak nevidím důvod zvonit nebo nějak víc na sebe upozorňovat. Zazvoním nebo oznámím, že jedu jen když nemám prostor a vidím, že jsou chodci zabraní do hovoru nebo nějakých hlubokých myšlenek.
Pokud mě skupina lidí nevnímá a neví o mě, ale přesto mi nechávají místo pro průjezd, tak naprosto bezpečně projedu okolo., nejvýš se leknou při průjezdu, ale než stačí se nějak hnout, tak už jsem pryč a oni za mnou ať si dělají co chtějí :-)
Při přejíždění chodce cyklistou platí bezpečný odstup stejně jako když nás předjíždí auta. Chodec klidně může bez ohlédnutí ukročit, rozhodit rukama, čili pokud tam sice je díra do které bych se vešel, ale není dost velká abych měl mezi sebou a chodcem dostatečnou mezeru, podle rychlosti aspoň 0,5 - 0,75 m, tak radši zvoním aby o mě věděli.
Ve všem mohu souhlasit, jen bych se nerada dožila toho, aby existoval předpis, jak mají jezdit kočárky a chodit pěšáci po cestičce pro procházky určené. Aby nakonec nemusely jezdit/chodit v řadě za sebou...
Vpravo na chodníku už neplatí, můžou jak chtějí. Naopak podle některých je stezka jako silnice a tedy vlevo, jiní logičtěji chodí vpravo. Pokud jsou někde na zemi piktogramy vyznačující kdo kde, tak zatím vždy jsem viděl na smíšené stezce jen variantu chodci i kola vpravo. Každopádně je příliš mnoho chodců co jim je to u prdele a dělají chaos a nebezpečné situace.
Na chodce doporučuji používat jedno cinknutí tím nejmenším zvonečkem, který se prodává. Takový ten s průměrem asi 4cm a kladívkem na palec. Chodec se nepoleká, ví že jede kolo a třeba i uhne. Naopak to většinou ocení, že je neobjíždím jako duch. Prostě o sobě dám vědět. No a když se míjíme, tak se na sebe usmějeme.
Tak nějak jsem k tomu taky dospěla. Tu máme asi dva kilometry takovou špacírštráse mezi trati a polama, která slouží jako korzo pro pěší, jezdí se po ní na kole, chodí tam psejčkaři, běžci, prostě všehochuť. Když se mi nechce jet po silnici s autama, tak to vezmu tama, poklábosím se známíma a zkontroluju stav čoklů, prostě společenská událost. Zvoneček použiju z dálky, když se k někomu blížím zezadu a neví o mě, stejně ale zpomalím na rychlost chůze a minimálně se pozdravíme.
Zvonek v Praze jsem zahodila - zvonění chodci prostě nevnímají. Mě se osvědčilo zavolat hlasitěji jednoduše "pardon". a Když mě neslyší, tak prostě počkám, až zjistí, že jsem za nimi.
Nemám ten dojem. Ale jistě, mnoho gerontů je také nahluchlých, nebo skoro hluchých. Ano používání hlasu je také dobrá volba.
To bys neuvěřila, co jsem všechno tomu pánovi stačil sdělit, když jsem ho zuřivě brzdíc míjel, než mojí jízdu ukončil vysoký obrubník a sloupek od zrcadla, do kterého měl ten vůl čumět.
To jsem takhle na úzké lesní cestě dojížděl dva jezdce na koních co jeli za sebou víc při levé straně. Měl jsem dost prostoru je předjet, ale vím, že se některé koně dost plaší při setkání s cyklisty, tak jsem chtěl na sebe upozornit aby byli připraveni a mohli je přidržet. Zvonek jsem zamítl abych nějak nepoplašil koně a tak jsem na ně jen zavolal, že pojedu vpravo, v té chvíli se zadní kůň tak lekl a vyplašil, že se stavěl se na zadní, tím se vyplašil i přední a začal divně poskakovat. Oba jezdci, chlap a ženská koně zvládli, já projel kolem a poděkoval za prostor :-) ale pro jistotu jsem pořádně přišlápl abych byl co nejdál kdyby náhodou měli dojem, že se jim vysmívám, takže jejich případnou reakci už jsem neslyšel.
Někdo reaguje, někdo nereaguje. Třeba zašpuntovaní běžci a bruslaři sou opruz. Plánuju si ke zvonku pořídit takovou tu houkačku s balónkem, je to hlasité, lehké a levné. Původně sem chtěl něco elektrického hlasitého jako HornIt, ale pak sem řekl kašlat na další wergl co se musí dobíjet.
Bacha na to, co začnou dělat, když jim to dojde. V době boje mezi cyklisty a chodci na vltavské náplavce o sjízdný proužek mezi kočičími hlavami jsem to s tou trumpetkou zkusil. Chodci měli tendenci skákat do Vltavy. Od té doby jsem to přestal na chodce používat.
Reproduktor na řídítkách a muzika nahlas, dnes nejlépe Gotta
Na Růžence nemám zvonek, tak si pískám. Na arabovi zvoneček mám, ale oni se plaší, tak většinou taky jen pískám. Ale spíš pískám proto, že si na ten zvoneček nevzpomenu :-)
Už mě napadlo dát si někam na kolo rolničku nebo tak něco. Nebo kus kelímku od jogurtu do výpletu jako za mlada.
Rolničky jsem měla ze začátku, když jsem si pořídila kolo. Dvě rolničky :-)
Ale ono to na kole spíš necinká nebo to ruší. Na rovným to necinká vůbec a na hrbech to necinká do rytmu. To je úplně něco jiného, jak když to mají koně na postrojích. Jsem je oddělala.
PS: Teď mně napadá, dát si to na koleno, to by rytmus mělo. Možná to zkusím :-)
Nejlepší je zkusit si to jako chodec.
Dovedu si představit nějaké chodecké forum, kde si dnes večer chodci stěžují na cyklisty, jak jim celej den uskakovali a stejně se nepohodli.
Všichni jsme jedno. Chodci nebo cyklisté.
Nebo cyklisté a autaři:-))
Oni ti chodci jsou fakt slabší. Když to vezmu u nás v lese, tak od místa, kde zaparkují auto dojdou pár kilometrů, s malýma dětma na odrážedle nebo s kočárkem či šmatlaví důchodci opravdu jen k první odpočívce, prostě procházka. Já na kole si můžu jet po libosti dál a dál. Proč jim tam prudit? O svátcích tam ani nejedu, můžu jinam po silnici. A když tam jedu, tak ten kousek, kde je jich víc, prostě jedu pomalu. Taky mi je líto těch čoklů, co musí být uvázaní na laně v místě, kde by se mohli proběhnout, aniž by je srazilo auto. Kam mají ty lidi jako chodit? Když zajedu dál do lesa, tak tam už málokdy někoho potkám i v neděli.
Tohle jsme řešili už před desítkama let s konima. O víkendu se jezdilo na závody nebo jsme jezdili na jízdárně a ne do lesa.
Přesně tak. Chodci chtějí taky na procházku. Les není jen pro cyklisty.
Správně díš- každý cyklista je i chodec(to nemusí zkoušet) Ale ne každý chodec je i cyklista a u řidičů co jsou i cyklisti to platí vyjímečně- ale podle jejich chování a vzájemné toleranci to nevypadá růžově.Když pomineme pár extrémních výjimek, tak ve většině se hlavně řidiči chovají k cyklistům jako k něčemu co na cestě překáží/zdržuje a předjíždí za každé situace. Ohleduplněji se chová většina cyklistú k chodcům i na cyklocestách s dělenými pruhy(chodec/cyklista), kde se chodci špacírují v pruhu pro cyklisty. Pokud jde o chodce, ti se většinou chovají jako na chodníku a protože nejsou ani zaužívaná pravidla na kterou stranu uhnout cyklistovi- je v tom zmatek. Jen pro názornost- na kterou stranu uhne chodec vidící cyklistu jet oproti po pravé straně? Asi mu neskočí do cesty, že- tak by se podobně měl zachovat i při cinknutí zezadu, cyklista je totiž zvyklý z cesty jezdit vpravo...
Podáváš to tedy snad ještě komplikovaněji, než v úvodním příspěvku. Já bych to tolik nehrotila, jinak se může stát, že chodcům bude přikázáno nosit na pěšině zpětné zrcátko a cyklistům bude nakázáno při předjíždění chodce vyhodit blinkr.
Trochu klidu to chce, však nejedeme závody, jedeme na výlet, že?
(P.S. cyklista je řidič:-))
Na stezce pro pěší a cyklisty, jakož i jen pro cyklisty se chovám ohleduplně. Ale dost mě vytočilo, když se po stezce pro cyklisty procházeli proti mě dva uniformovaní blbci, aniž by tam něco řešili. A aby to nebylo málo, tak způsobem, že se jim nedalo nijak vyhnout. Když jsem před nimi zastavil a vyřkl: pánové, vás bych tady opravdu nečekal, tak se na mě a následně na sebe přihlouple podívali stylem co jako chci. Následně se alespoň rozestoupili, abych mohl projet, za což jsem jim poděkoval.
Ty s motorákem jezdíš po cyklostezce? Poliši tě nejebou!?
To by měla Generální inspekce bezpečnostních sborů vyše3t, nekorumpuješ-li je ...
Na tyto otázky tady bylo již několikrát odpovězeno.
Když už ses ale zeptal, ptáš se i těch co jezdí po cyklostezkách s elektromotorem, a mnohdy výkonnějším, než je ten můj? Ale rozhodně s větším krouťákem.
Jinak bohužel v naši zemi neomezených možností si naši uniformovaní ujídačí daní buzerují jen toho, koho chtějí. Když se jich zeptáš proč se motají chodci tam kde nemají, tak se z nich okamžitě stanou zdravotně postižení: nevidí a neslyší. Naštěstí se občas mezi nimi najde vyjímka....
Na řídítkách stačí telefon a Orlík :)
Moje zkušenost s nejmenším zvonečkem s kladívkem na palec (smíšená stezka, dva pěšáci vedle sebe zády ke mně, okolo ticho a klid):
20 m: cink. Žádná reakce.
15 m: cink, cink. Žádná reakce.
10 m: cink, cink, CINK. Žádná reakce.
3 m: CINK CINK CINK CINK CINK!!! Žádná reakce.
2 m: "Ehm... dobrý den, s dovolením..." "Jéžiš, to jsme se lekli! Omlouváme se..."
Nebylo to poprvé, tak jsem pidizvoneček nahradil klasikou s otočným kladívkem a je to výrazně lepší. Hlasitost stejná, ale asi to víc zní jako kolo.
To je pravda, určité zvuky máme prostě spojené s konkreetním zdrojem. Tuhle na mne troubil na cyklostezce jeden cyklista nějakou sirénou. Jelikož jsem byl obklopen důchodci na elektrokolech, tak jsem to jen komentoval, že se někomu to elektrokolo zase splašilo a neuhnul jsem mu. Až když mne oslovil, tak jsem pochopil. Kolo a tramvaj má zvonit. Když bude bučet nebo pískat nebo řvát jako auto, co se do něj opřel vítr i třeba dost hlasitě, nikdo nepochopí.
Jsem si dnes ověřila, jak je to z pohledu chodce (tedy přesněji z pohledu chodkyně nad padesát, pokud tedy na tom záleží:-)) nepříjemné na pěších zónách s vysokým podílem cyklistů (mnozí s motorem).
V Salzburgu lilo jak z konve a foukal vítr. Opěšalá jsem na pěších zónách neustále uskakovala před kolem přede mnou a vzápětí uskakovala před kolem za mnou zpátky pod kola toho přede mnou. Docela vopruz, když nikdo nestanoví, kudy mají jít chodci a kudy jedou cyklisté.
P.S. Dlužno říct, že můj muž neuskakoval nikam, prostě šel a mínil se nechat zajet. Což se překvapivě ani jednou nestalo. Asi to bude pohlavím a věkem:-))
Tak nějak, ženská má tendenci uhnout a vyhovět, chlap čelit útoku a neustoupit. Se divím, že se diví.
Takže chlap je pohodlně a dostatečně objet, kdežto vyhovující ženská je na poslední chvíli poražena a přejeta.
No, ono to tak jednoduché zas nebude. Pokud jedou dva chlpi proti sobě, může to skončit srážkou. Dvě baby se zas můžou pohádat. Chlap vůči babě a naopak se zachovají taky odlišně. Na to se musíš dívat z různých úhlů a různýma očima.
Taky se divím, že se diví:-))
Abych byla spravedlivá. Můj muž se taky divil, proč provádím ty divný manévry a nazval to "kachním" reflexem. Prostě nepochopil (nebo si po tolika letech se mnou dosud nevšiml), že uhnu z cesty (nebo se o to alespoň pokusím:-))
Přidám jeden dnešní postřeh. Na širší lesní pěšině dojíždím dva svižnější běžce, kteří běželi asi tak v pravé 3/4 šíře pěšiny. Když běžci běží, dýchají a ještě se třeba baví, tak nemají šanci slyšet co je za nimi. Pro předjetí jsem místo měl, ale už dost natěsno a tak jsem raději na ně dost hlasitě zavolal, že pojedu vlevo.
No a když už jsem byl hodně blízko za nimi, tak co myslíte, že se stalo. Chlap držel stopu, ale ženská to vzala vlevo. Viděl jsem jak nohama už vybočuje, tak jsem začal brzdit, což jsem vůbec nemusel, protože chlap zareagoval, ji chytil a strhl ji k sobě a docela naštvaně na ni houkl "seš hluchá?"
Já poděkoval a projel a ještě dobu jsem se tomu dost smál.
Hm, ono se o tady už několikrát objevilo, tak zareaguji. Pokřikovat na někoho "vpravo/vlevo" je sebestředná blbost. Normální člověk netuší, co po něm kdo chce. V běžném civilním životě se takto lidi vůči sobě nevyjadřují, nebo už snad někdo zaslechl, že by rychlejší chodec na něj zezadu pokřikoval "vpravo/vlevo"? Nebo, že by projijdoucí takových hesel použil? Pokud se takto dorozumívají jezdci v pelotonu, budiž. Na koních zas rozumíme třeba heslu "stěna!" :-)
Ale nedivte se,když chodec na heslo "vpravo/vlevo" nereaguje, či reaguje zcela opačně. Křiknout to někdo na mě (a to už vím, co by to mělo znamenat, ale zdaleka to nemám zažité, takže v momentu překvapení si na to stejně nevzpomenu), tak se rozhodnu, že je to povel, kam mám jít ;-) Pokřikovat takto na matku s kočárkem, na důchodce, ... na kohokoliv, aniž bych měl znalost, zda dotyčný zná cyklistickou hantýrku (nezná!) je zbytečně.
Já myslím, že to není součást hantýrky. Já to používám, ale vyslovuji to jako větu, že je objedu zleva. Mám pocit, že se většinou dorozumíme. Ale já v těchto případech zpomaluji na jeho rychlost, takže můžeme komunikovat. Křičet na někoho "ZLEVA" mi také přijde dost zbytečné.
Nepoužívám zvonek, ale oslovení "Dobrý den" s dostatečným předstihem i hlasitostí. Pak ne jen "vlevo/vpravo" ale podle toho, kde je víc místa "jedu vpravo/vlevo". Považuji to za "blbuvzdorné". Když pak míjím toho, kdo projevil slespoň snahu kousek uhnout, poděkuji.
Hm, na mě už to několikrát zkoušeli. Ani jednou tam nepadlo slůvko "jedu/pojedu", jen "vpravo/vlevo". Možná na ně působím s Růženkou profesionálně :-). Ale vždycky mě dojeli dřív, než jsem si vůbec uvědomila, co po mě kdo chce. Jediné, k čemu to bylo, byla skutečnost, že jsem se dozvěděla, že někdo zezadu jede. A v takovém případě uhýbám zásadně k pravému okraji cesty, lhostejno, co by ten zezadu vykřikoval.
Já nevolal vpravo/vlevo, ale "pojedu vlevo". Vždyť to píšu dost jasně co jsem na ně zavolal.
Zásadně nepoužívám výkřik vpravo - vlevo, sám to nemám rád, ale vždycky jen slovní spojení pojedu vlevo, pojedu vpravo apod. Předpokládám, že tomuhle snad každý musí rozumět, tedy předpokládal jsem, než jsem byl několika případy vyveden z omylu a ty mi to jen potvrzuješ, že ne každý tomu rozumí :-))
Pro "pravolevé dislektiky" jako jsem já je informace "vpravo/vlevo" totál na prd. Stejně v tom okamžiku nejsem schopná tak rychle určit, kudy hodlá jet.
Když to za sebou zaslechnu, raději zavolám "jasně", aby věděl, že vím a držím si stopu, aby si dotyčný mohl jet kudy chce.
Taky mi to nepřipadá jako optimální nápad volat vlevo/vpravo, když to za sebou občas (dost vyjímečně) uslyším, vždycky nejdřív přemýšlím, zda vlevo pojede on nebo chce, abych se tam uhnul... holt programátor. :-)
Jediné štěstí, že to nenapadlo volat protijedoucí, pak bych navíc přemýšlel, zda myslí jeho vlevo nebo moje...
Musíš myslet jako lékař, nejlépe zubař. Ten vždy myslí vpravo vlevo z pohledu pacienta :D
No nejen doktoři, jeden bývalý kolega začal mít zmatek v levá/pravá potom, co začal předcvičovat v tělocvičně...
To proto, že mnozí nenosí hodinky. Kdyby je nosili, mohl by říkat jedné ruce hodinky a té druhé holá.
Pořád máš problém, každý ty hodinky může mít jinde.
Proto se už v dávných dobách při výcviku vojáků osvědčily povely seno - sláma :-)
V dnešní době bych si nebyl u mládeže z města jistý, zda seno od té slámy vůbec pozná... ;-)
Samozřejmě by bylo nutný najít nějaký současný ekvivalent, třeba řepka - tráva :-)
Jinak: chlap na tebe z vysoka kálel a ženská se snažila vyhovět a pohybovala se v určeném směru ;-)
Chlap reagoval správně, protože jasně slyšel co jsem jim oznámil, proto ji taky zhoukal, že neposlouchá.
Je nás prostě moc a všichni si chceme užít.
Spousta lidí vytušila, že se jedná o možná poslední krásný prodloužený víkend a vyrazila. Buď pěšky nebo na kole.
A na těch stezkách se musíme nějak porovnat. Cyklista nemá přednost, chodec taky ne.
Všichni jedno jsme:-))
Nakonec se všichni porovnají, v tom není problém, nebo alespoň já jsem ho snad nikdy neměl.
Mě jen jak ty hodiny jezdím a pozoruju chování lidí, tak mě zaujalo jak dá docela vysledovat a často odhadnout jak se bude kdo chovat a na co se připravit. Baví mě to odhadovat a v reálu si pak hned ověřit jak moc se můj odhad odchýlil od reálu :-)
Je skutečně zajímavé jak moc se mění chování lidí podle toho když jdou sami, ve dvou, nebo ve větší skupině a jaké je složení, jestli tam jsou děti psi apod. A co jsem vypozoroval, tak na chování a naprostou hluchotu a slepotu k okolí a tím i snad největší bezohlednost k ostatním má snad skupina čtyř a více lidí se psy, těmi společenskými různých plemen.
Což o to, chodci tohle zase mají třeba odpozorované u cyklistů. Třeba klidně odhadnou jejich chování nejen podle počtu, ale taky třeba podle oblečku a typu kola:-))
Mnohé cyklostezky mají piktogramy, které jasně říkají, jak by se měli jejich uživatelé chovat (obr.1), praxe je bohužel odlišná (obr.2)
Co se ti na té fotce nezdá? Auta taky při předjíždění přejedou do protisměru. Koneckonců je tam přerušovaná středová čára. Nebo snad autům na silnici uhýbáš, aby nemuseli přejet na druhou půlku? A když není v protisměru volno, tak prostě musí vyčkat až volno bude.
A co si jako představuješ, že by ty dvě maminy s kočárkama měly z procházky jdouce za sebou?
A nebo takhle. Aspoň by si měli koukat z oka do oka. Stejně se tam ale motají jak nudle v bandě, protože mnohdy neumí ani česky, ba ani pořádně latinku...
Tak tohle je prvně co vidím že to není jako na fotce od vysočina, tj všichni vpravo, ale že chodci mají být vlevo. IMO je to na takto úzké stezce nepraktické a nefunkční
Zas tak úzká ta stezka není, docela luxusní tři metry a více.
pokud se potkají chodci i cyklisté v obou směrech, tedy vždy cyklista s chodcem čely na obou stranách, tak tam pořád není dost místa aby se vyhnuli s bezpečným odstupem, pokud jdou všichni vpravo, cyklisté jednoduše zpomalí a cohdce předjedou poté co se minou.
Na 6m široké silnici chodí chodci vlevo, ale už cyklista, chodec s károu, chodec vedoucí kolo/motockyl útvar chodců má být vpravo, protože už jsou velcí. Na stezce, kde jsou šířkové poměry poloviční, už i samotný chodec je moc velký aby to hladce fungovalo.
Máš to jak na silnici. Když půjdou po užší silnici po obou stranách chodci a dojedou je auta, taky se holt musí přibrzdit, nebo i zastavit a postupně se porovnat, protáhnout. Nic mimořádného, nebo neřešitelného.
Aneb proč to dělat jednoduše když to jde složitě.
Co se ti na tom zdá složitého ?
někdy je rozumné nesoupeřit
https://youtu.be/8jMTTIfTL0E
Už sem to popsal https://www.nakole.cz/diskuse/26151-mate-nekdo... Si to představ, případně nakresli, jak to bude probíhat když se na jednom místě sejdou a sjedou cyklista i chodec (případně dvojice chodců vedle sebe v obou směrech pokud budou chodci vlevo a pak pokud budou vpravo.
No co by se jako mělo stát ? Chodci se minou a cyklisti je v pohodě objedou. Naprosto tuctová situace v běžným provozu.
Třeba na silnici lesem od nás z vesnice takhle potkávám cyklisty. A jak na potvoru jede auto proti. No tak jeden z nás, nebo oba skoro zastavíme, cyklisti projedou a jeden po druhém pokračujeme. Žádný vzrůšo. Totéž na stezce. Přoblém s tím snad může mít jedině ten, kdo má pocit, že přibrzdění je nějaká újma.
Účastníci, mající jakoužtakouž inteligenci to vyřeší v pohodě- uhne ten pro nějž je to jednodušší, příp. je pomalejší(tak jako u vozidel v silničnm provozu). No a pokud inteligence jednomu chybí- nahradí ji svou druhý...:-)
Jen aby ty tabulky v opačném směru nebyly stejně:-))
Z druhé strany totéž
https://mapy.cz/zakladni?x=16.2555631&y=50...
To ovšem musí udělat u mnoha lidí zmatek. Cyklista, který alespoň trochu zná silniční zákon, pravděpodobně nepojede v levém pruhu (v protisměru), ale co ti co tento zákon neznají?
Myslím, že mnohem rozumnější by bylo brát takovou cyklostezku stejně jako silnici. Cyklista vpravo a chodci vlevo v protisměru. Mnohé by to usnadnilo, třeba jen v tom, že by se teoreticky měli vidět včas na to, aby se pohodlně vyhnuli. Anebo při dostatečné šířce jednoho pruhu použít značky C7a a C8a pro každý pruh zvlášť.
Ale vždyť to tam tak je. Jeď vpravo, choď vlevo. Myslím, že docela rozumné řešení. Ale jak už jsem psal, museli by to tam připsat ještě ukrajinsky, aby to mělo nějaký význam.
Ne, to je úplně stupidní řešení.
A proč ? Že chodec vidí na přijíždějícího cyklistu je špatně ? Že mají o sobě přehled a můžou se pohodlně vyhnout ? Myslíš, že je lepší, když cyklista dojíždí chodci na paty a následuje už mnohokrát popisované uskakování ?
Pokud chodec v protisměru skutečně cyklistu vidí a uhne aby ten mohl pokračovat ve svém pruhu, tak OK.
Pokud je ale chodec široký jako třeba kočárek pro dvojčata, dvojice co nemíní uhnout nebo se seřadit, tak pokud jde vpravo cyklista dojede, počká až se druhý směr uvolní a předjede, žádný důvod pro uskakování. Pokud takový chodec jde vlevo, a protisměr není volný tak musí zastavit nebo někdo uhnout ven ze stezky. Jestli ti druhý způsob přijde lepší, tak si ještě blbější než sem myslel.
Nechlastej tolik. Píšeš pak nesrozumitelně a nekontroluješ se, jsi zbytečně vulgární. Vůbec netuším, o co ti v těch tvých konstruktech jde.
Že nechápeš jasnou a srozumitelnou věc souvisí s tou blbostí. Pojmenování stavu věcí není vulgarita.
Klasika. Kde chybí argumenty, nastupují osobní urážky. Furt z tebe nevypadlo nic, co by vyjadřovalo nějaký skutečný problém. Jen vymýšlíš nějaké situace, v kterých problém vůbec není.
Já už fakt nevím jak to popsat abys to pochopil. Rychlost cyklisty vs rychlost chodce je 25 km/h ku 5, průjezdní profil cyklisty a chodce řekněme 90 cm vs 60 cm. Podobné poměry jsou i v případě auta a cyklisty na tříkolce nebo s dětským vozíkem. Jak moc praktické by ti přišlo kdyby cyklisté na silnicích jezdili vlevo?
A proč by cyklisté měli jezdit vlevo ? Co je to za nesmysl ?
Chodci vlevo chodí. Proč asi ? Zrovna tak by mohli chodit po silnici vpravo. Ale má to svůj, dost známý, důvod. A ten samý vidím i na té stezce. A vůbec to není o nějakých poměrech šířek nebo rychlostí, ale o přehledu, vzájemné pozici při míjení.
A proč tedy cyklisti na silnici nemají mít přehled a pozici při míjení jako chodci na stezce?
Důvody, proč chodci na silnici chodí vlevo, jsou:
1) když je málo místa na vyhnutí chodce s vozidlem, předpokládá se, že chodec uhne do škarpy,
2) vzhledem k nepoměru rychlostí je úplně jedno, kterým směrem se chodec pohybuje - prakticky jako kdyby stál; nepředpokládá se, že by vozidlo zastavovalo taky
3) silnice je široká a co se děje v pruhu na druhé straně, to je bezpečně daleko a chodec to nepotřebuje sledovat (když nebereme v úvahu předjížděcí manévry).
Na smíšené stezce je to trochu jinak:
1) nikdo neuskakuje do škarpy,
2) cyklista do kroku zpomalit může, zastavení a couvání je problém,
3) protisměr bývá sotva jeden úkrok daleko, sledování provozu pouze přede mnou bezpečnost nezaručí.
Proč tolik vášní? Pokud je levý pruh vyplněn chodcem s kočárkem/více chodci a současně jedou proti sobě cyklisté, pak(pokud to není v prudké zatáčce či na nepřehledném úseku- kde všichni zvyšují pozornost a cyklista zpomalí)se vidí a cyklista který "je za zády chodce"se za něj zařadí při současném zpomalení. Je to pro něj jednodušší a nemusí zastavit, protože pokračuje v pomalé jízdě za chodcem. Je to stejná situace jako na silnici- proto chodí chodci s kočárky, vozíky a skupiny vpravo(aby vozidlo za nimi nemuselo úplně zastavit a už zdáli zpomalí....Tedy "rozumný a předvídavý" cyklista nemusí zastavit ani chodec "ven" ze stezky. I extrémní situace(kdy se setkají tři "neotesánci") se jistě vyřeší- takže to zase "nehroť"...:-)
ovšem o kousek výše píšeš:
"uhne ten pro nějž je to jednodušší, příp. je pomalejší"
podle této logiky se cyklista blížící zezadu k chodcům začne rozčilovat,proč mu neuhnou a začne na ně zvonit, chodci poskakovat...
Vlastně se podle této logiky chovají i řidiči aut vůči cyklistům, které předjíždějí klidně i v nepřehledných místech (však má uhnout,ne?)
Máš v tom hokej.
Ta předchozí reakce platila na konkrétní případ (uváděný xtondou) I mi se stalo, že jsem "ulítl" pro nepozornost, ale po uvědomění chyby jsem se omluvil- takže žádný hokej, viď? ;-)
Nikdo nekřičí, nečílí se, neposkakuje(aspoň na smíšené cyklostezce)- o fóru nemluvím... ;-)
Vzhledem k tomu, že je komunikace rozdělena na dva pruhy, tak by cyklisté měli jet vpravo a chodci jít vlevo, ale v témže pruhu. Takže cyklisté jeden za druhým v pravo a na středu komunikace se budou motat chodci. Úžasné řešení.:-))
Nu, pokud je to, čemu se říká levá krajnice nebo levý okraj vozovky uprostřed, tak pak tedy ano:-)))
Připomínám, že to chození vlevo po levé krajnici a maximálně dva vedle sebe se týká míst, kde není chodník nebo stezka pro chodce.
Takhle to praktikuješ i na normální silnici ? Chodíš u dělící čáry ?
Probůh, proč si furt někdo tak zoufale komplikuje výmyslama něco, co už tady víc než sto let docela spolehlivě a jednoduše funguje...
A ted si představ, že tenhle materiál jezdí s motorem (kolem kilowaty a s vyblokovaným omezovačem rychlosti) po stezkách pro kola a pěšáky. :-(
S některými lidmi je to složité. A ani se jim nedivím, že v dnešní době ztrácejí smysl pro humor.
Ten motor má při určitých otáčkách výkon 1000W, ale prakticky je nereálné ho dosáhnout. Omezovač u spalovacího motoru opravdu nemám, není ho potřeba. Převody neumožní jet rychle. Přesto se cyklostezkám, pokud možno vyhýbám. Jenže je zřejmě zbytečné tady něco vysvětlovat, nebo obhajovat, když není zájem druhých si něco vysvětlit nechat.
Jasně že jo, ty to snad děláš jinak.:-))
Vidím tam sice dvojitého smajlíka, ale fakt tomu nějak moc nerozumím.
Chodci jdou po správné straně a cyklista předjíždí, mě to přijde OK, asi něco nechápu.
Právě že pokud je stezka takto pomalovaná dost hustě, tak je chování chodců o dost lepší než když je to jen pruh asfaltu.
Podle Vysočiny (a minimálně dvou dalších) má biker s odpruženým kolem obutým širokýma pneu s drapákama (o případném motoru nemluvě) "právo" užívat svobodné a neomezované jízdy po "jeho polovině" asfaltového chodníku (společného pro pěší a cyklisty), zatímco maminy s kočárkama a rodinky s dětma mu mají uhnout a kráčet v zástupu při okraji. Sodoma Gomora, a to se prsí, že je mu přes sedmdesát :-(
No někde jsem to psala, to je katastrofa, s tím se nedá už nic dělat.
Kde Vysočina něco takového napsal? A jak to souvisí s jeho věkem?
Ten druhý obrázek jen dokládá, že chodci často a bez rozpaků obsadí celý pruh a neulehčí cyklistovi průjezd - toť vše!
To tě tak pohoršilo, nebo si léčíš nějaký mindrák?
Ono se to asi příliš neví, ale zatímco cyklisti mají předepsáno jezdit za sebou, tak pro chodce tohle neplatí!
Pokud není snížená viditelnost, tak jsou dva chodci vedle sebe na silnici v pořádku. Tudíž i dva inline bruslaři mohou jet vedle sebe a přestože se z toho motoristi mohou pos... tak tady jsou v právu chodci a nevidím důvod, proč by to na cyklostezce mělo být jinak...
Dva inlajnisti vedle sebe se nevejdou do jednoho pruhu silnice.
Když je dostatečně široká silnice, tak s trochou snahy se do pruhu vejdou... navíc myslím, že tohle zákon neřeší. :-)
§53 Chůze
(3) Kde není chodník nebo je-li neschůdný, chodí se po levé krajnici, a kde není krajnice nebo je-li neschůdná, chodí se co nejblíže při levém okraji vozovky. Chodci smějí jít po krajnici nebo při okraji vozovky nejvýše dva vedle sebe. Při snížené viditelnosti, zvýšeném provozu na pozemních komunikacích nebo v nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze za sebou.
-> samozřejmě lze diskutovat, co je zvýšený provoz a nebezpečné úseky, ale prudit chodce, že jdou dva vedle sebe na smíšené stezce, když jdou rozumně objet, bych si nedovolil.
A jak je to s kočárky když není chodník. Kolik jich může jet vedle sebe? Nebo musí, jako ruční vozíky, jet po pravé straně?
Divná otázka.
Kočárek je přece "chodec" a snad jen magor by jel se dvěma kočárky vedle sebe po silnici.
Divná odpověď.
Odpověz mi: proč, když dvě, nebo tři matky vezou vedle sebe kočárky po společné cyklostezce nejsou magorky? Cyklostezka je přece také pozemní komunikace jako to, čemu říkáš "silnice"?
:-D
Ale vždyť jo, klidně si vezmi kočárek, ale prosím jen s vlastním dítětem a běž se sním v druhé řadě procházet po silnici a když chceš tak třeba po pozemní komunikaci č. 35. Jen nevim, kde seženeš druhého magora (magorku) co tam s tebou půjde.
Vím o jednom magorovi co jezdí na kole ověšeném taškami po levé straně silnice a třeba i z kopce do zatáčky, tak to poněkud vysvětluje i ty dva kočárky vedle sebe.
To jako vážně myslíš, že by mu někdo měl (i při hodné malém "bezpečém" odstupu) o tu kabelu jako škrtnout? To by ju teda musel mít kurevsky velkou nebo na tyči.
Asi nějaký angličan:-))
No jo, no. Jsem to blbě četla a chápala, jako že má tašku na levé straně řidítek... Že jede vlevo jsem pochopila až na druhé přečtení, v tom případě je ale úplně jedno, kolik má tašek a kde, je to magor. :-))
A aby bylo úplně jasno, tak § 53 odst. 3 :
Při snížené viditelnosti, zvýšeném provozu na pozemních komunikacích nebo v nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze za sebou. (tedy i kočárky)
Nevím, jak je to s kočárky, kolik jich smí jet vedle sebe. Ale trochu se obávám, že matka dvojčat s širokým kočárkem snad nemůže vyjet na silnici vůbec a musí sedět celou dobu své mateřské doma:-))
Prostě slepice, co si to neuměla zařídit.
Tlačí ruční vozík širší než 60 cm -> vpravo
A na takovouhle blbost si přišel jak? To bude asi podobný nápad jako když jde chodec po stezce (silnici) vpravo :-)
§ 59
Jízda potahovými vozidly a ručními vozíky
(4) Osoba, která táhne nebo tlačí ruční vozík o celkové šířce větší než 600 mm, musí jít při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí jít po pravé krajnici. Za snížené viditelnosti musí být tato osoba nebo vozík označeny na levé straně neoslňujícím bílým světlem.
Zkus si nejdřív přečíst kdo je chodec a (malá nápověda, je to hned na začátku zákona) a potom od kdy je dětský kočárek ruční vozík? :-)
§ 2 zákona - j) chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybuje se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo, motocykl o objemu válců do 50 cm
§ 53 zákona - (1) Chodec musí užívat především chodníku nebo stezky pro chodce. Chodec, který nese předmět, jímž by mohl ohrozit provoz na chodníku, užije pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky.
(3) Kde není chodník nebo je-li neschůdný, chodí se po levé krajnici, a kde není krajnice nebo je-li neschůdná, chodí se co nejblíže při levém okraji vozovky. Chodci smějí jít po krajnici nebo při okraji vozovky nejvýše dva vedle sebe. Při snížené viditelnosti, zvýšeném provozu na pozemních komunikacích nebo v nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze za sebou.
No, hezky kličkuješ a cituješ Zákon, ale Renatě jsi neodpověděl!
Jak je to tedy s kočárky na smíšené cyklostezce? Pouč nás prosím.
Kolik jich může jet vedle sebe? Dva - jako chodci, nebo jenom jeden, protože by matka byla magor ohrožující svého potomka?
Tolik, kolik se jich vejde do jejich poloviny cyklochodníku tak, aby nechali dost místa pro ostatní účastníky provozu.
Na čistou cyklostezku smí kočárek pouze připojený k bicyklu.
Díky za upřesnění. Můžeš prosím odcitovat zdroj, ze kterého jsi tuto definici čerpala. :-)))
Děkuji.
Abychom si rozuměli - nechci tě trápit a provokovat - co jsi napsala má logiku, ta je ale zjevně jisté části kočárkářek,-ů. naprosto cizí.
Mám "pod okny" smíšenou cyklostezku procházející obydlenou částí, a ta je ve volné slunečné dny eldorádem rodinek s kočárky a pejsky, pohybují se po celé šíři stezky s přesvědčením, že cyklisté jsou obtížný hmyz, který tam nemá co pohledávat. Protože je široká, tak tam jedou klidně tři kočárky vedle sebe a "dámy" neuhnou a neuhnou a cyklisté jim vyhýbají přes sousedící trávník.
P.S. Podle neověřené zprávy si chodci stěžovali na obtěžování a ohrožování cyklisty a Úřad jim vyhověl a cyklostezku zrušil. Na některých mapách už není vyznačená a zmizely žluté tabulky s číslem stezky. Posílám dotaz na ÚMČ a uvidíme zda zvítězila blbost a arogance. Škoda, že jsou volby ještě daleko!
Jenže tohle není o nějakých přepisech, ty ten problém nevyřeší, tohle je jen a pouze bezohlednost jedněch vůči jiným uživatelům stezky.
Pravidla pohybu jen říkají jak by se lidi měli chovat, to že se tak neděje už je problém jiný.
Vysočina:
Takže značka C9 - stezka pro chodce a cyklisty, smíšená, nedělená. Pro tuto stezku platí, že cyklista nesmí ohrozit chodce a chodec nesmí ohrozit cyklistu. Není stanoveno, kolik chodců smí po ni chodit vedle sebe ani kolik kočárků smí jezdit vedle sebe. Není ani stanoveno, že se má chodit vlevo po levém okraji vozovky.
Vše je o vzájemné toleranci účastníků provozu na takto označené komunikaci. Pokud dva kočárky vedle sebe nechávají dostatek prostoru pro ostatní, není co řešit. Pokud cyklisté nejedou bezhlavě a neohrožují, není co řešit.
A ještě bych chtěla upozornit na drobnou ale podstatnou věc. V ustanovení pro chování účastníků provozu na takto označené komunikaci se píše o zákazu ohrozit ostatní. Není tam nic o zákazu omezit ostatní. Patrně se s tím, že na smíšené stezce tu a tam k nějakému tomu nechtěnému omezení druhých dojde, počítalo. Vše je na vzájemné toleranci a zdravém rozumu.
"l) nesmět ohrozit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nevzniklo žádné nebezpečí,
m) nesmět omezit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nebylo nijak překáženo,"
No, je príma, že na všechno máme předpisy, které ovšem většina lidí nezná, nebo bez Lannina odborného výkladu nechápe.
Oak je tu něco, jako vymahatelnost práva, která je u nás katastrofální, pokud nejde o finančák, a na stezce či cestěse ohánět paragrafy je neoroduktivní.
Tedy cestám, kde trajdá více chodců, je lépe se prostě v kritických časech vyhnout a jet jinudy.
Stane se občas, že člověk narazí na "učitele", který má potřebu tě ze silnice vyhnat na stezku nebo z cesty na silnici, protože jsou dle svého názoru "předpisech kovaní".
Při vědomí vymahatelnosti jejich domnělých práv používám frázi, co spilehlivě funguje:
"Vïš co, polib si ordel"
Lanna: ptala ses na žluté tabulky, které označují cyklotrasu a nikoliv cyklostezku - vyfotil jsem ti situaci u nás, kdy je cyklotrasa vedena po smíšené cyklostezce. Komentář je zbytečný.
V žádném případě jsem tím nechtěl pokračovat v nekončící diskuzi např. o počtu dovolených kočárků atd. S tím si umím poradit sám i bez doporučení místních odborníků.
Jak jsem řekl s "překážkami na trati" při předjíždění zdvořile komunikuji a nestalo se mi, že by po mě někdo slovně vyjel, naopak jsem si vyslechl řadu omluv, že nechtěně překáželi.
Co mi vadí, a hodlám se vtom angažovat, je skutečnost, že nám - údajně na žádost necyklistů - zrušili cyklostezku A-33 s vyznačenou cyklotrasou navazující na Greenway P-W, a kolem obou jezírek je pouze zelené značení KČT. Uvidíme!?
No, pokud tam docházelo ke konfliktům cyklistů s chodci a místních chodců se tam chodí procházt hodně, tak se nedá nic dělat. Cyklotrasa se vytýčí jinudy a cyklisti můžou jet po silnici. Dost těžko můžeš ty lidi poslat procházet se s kočárkama a s dětma na silnici.
Ještě je možnost udělat vedle stávající stezky druhou pro cyklisty, když na to seženou peníze, proč ne. Konfliktní situaci je potřeba řešit, a pořád si myslím, že pěšáci jsou slabší (na silnici dost dobře nemůžou), takže musí uhnout cyklista, který na silnici patří, předpisy s ním tam počítají a je obvyklé, že po sinici jezdí. Pokud je vás místních cyklistů a těch, co na kole jezdí dostatek, sepište petici, že chcete stezku nebo úpravy provozu na silnici, máte možnost.
Vysočina:
Tak mi to prosím, promiň. Chtěla jsem jen říct, že ty dvě maminky s kočárky na tvé fotce ve skutečnosti nepředstavovaly žádné riziko. Nechaly vedle sebe celou půlku cyklostezky pro naprosto pohodlné předjetí vlevo.
Co se týče údajně zrušené cyklostezky: Zda byla zrušená se dá ověřit jednoduše přímo v terénu. Pokud je tam pořád modrá cedule, není přelepená, přeškrtnutá, zakrytá, tak cyklostezka zrušená není. Cyklotrasa A 33 může být klidně vedena jinudy. To nic neznamená, to je jen směrová značka.
Ostatně, zrovna ta A 33 vede i tady v Liboci až do Šárky a na Kopaninu. A v Libocké ulici je trasovaná tak blbě, že kdyby ji trasovali jinudy, byla bych jedině ráda.
Ale i když ji nepřetrasují, tak to nic neznamená. Budu dál jezdit z Petřin dolů po paralelní komunikaci jen o par desítek metrů vedle, po komunikaci s minimálním provozem. O nic nejde, je to jen směrovka, nejsem na ni nijak vázána a ani žádný jiný cyklista:-))
To je veliká škoda té cyklostezky, jesli tam dají zákaz vjezdu kol. Po té asfaltce kolem rybníků se moc pěkně jezdilo nahoru i dolů. Přitom to je vlastně spíš objízdná trasa a ne čistý park. Tohle by chtělo řešit nějak jinak.
Zákaz vjezdu kol tam určitě nebude, je to rekreační park Phy 13, kde mají občané a hlavně děti řadu hřišť a možností vyžití, a to daleko a zcela izolovaně od běžné dopravy.
Jsou tam ale obrovské rozdíly využití mezi všedními dny a slunečnými víkendy, proto možná došlo k převedení tras A13 a A33. Je otázkou nakolik jsou mapy aktuální, protože takto - politiky hodně zmiňovaná - trasa Greenway Praha-Vídeň ztratila návaznost na existující síť. Také zmizela návaznost na sousední Prokopské údolí, hradiště Butovice a Děvín. Vydržme, uvidíme.
Cyklisté tudy jezdí stále stejně - ve všední dny tady ráno projede minimálně tak 20 kolařů směrem do města.
Vysočina:
Na tom výřezu z mapy Prahounakole, který jsi sem dával je ten úsek A 33 kreslen jako v terénu neznačená cyklotrasa (číslo pouze černé, zatímco ty v terénu značené mají číslo ve žlutém poli). Značená začne být až v Prokopáku. Stejné je to na seznamácké mapě.
To je v Praze běžná praxe. Někde naplánují cyklotrasu, zakreslí ji do map a pak se ukáže, že vznikla překážka. Jednu takovou máme i tady u nás. A 16. Měla vést pozemkem ÚRV, ale ten nesouhlasil, tak prostě zůstala jen nakreslená v mapách, v terénu neznačená. Necyklisté s tím nemají vůbec nic do činění.
Po té naší zbyla pouze jedna jediná cedule, na které pouze přelepili číslo stezky. Nesundali ji, asi proto, že to je poměrně komplikované umělecké dílo:-)) Viz foto.
Cyklisté jezdí dál. K jízdě není potřeba žlutých cedulí, žluté cedule klikama netočí:-))
Lanna:
Tomu všemu rozumím, ale zde jde o jiný problém: Radnice o nás pečuje a při posledním NW-pochodu padla otázka na to, kdy bude dokončena cyklostezka do Prokopáku (žlutá šipka) a na Děvín (červená) pod přemostěním Jeremiášova (viz pacička). Nebyl jsem tam osobně a zprostředkovaně jsem se dozvěděl, že mimo nejasných vlastnických vztahů byly zmíněny stížnosti na chování cyklistů vůči chodcům a naopak a proto byly cyklotrasy A13 a A33 "upraveny".
Na mapách.cz a prahou-nakole změna není, ale na cykloatlas on-line změna je - místo cyklostezky A13 kolem rybníčků je nyní zelené turistické značení KČT (fialové šipky) a z bývalé trasy na mapě zbylo zapomenuté značení cyklostezky a stoupání (modré šipky). Zmizela dokonce Greenway P-W. Proto se chci ptát na důvod.
To se jedná o tento podjezd?
Ten je z hlediska cyklistů v cajku. Z hlediska chodců jakbysmet. Štvát může maximálně bruslaře.
https://mapa.prahounakole.cz/#misto=f_2827
Já jsem neodpovídal renatě, ale reagoval jsem pouze na xtodův nesmysl (chybný výklad pravidel)
Zákon to říká jasně- ale současně si odporuje. Pokud je chodec i osoba s "čímkoliv" širokým do 60cm, pak už dva samotní chodci vedle sebe tuto šířku přesahují- nehledě na dva chodce vedle sebe s kočárky. Ti budou určitě širší, než chodkyně s kočárkem pro dvojčata(a ta už musí na pravou stranu! Důvod/vysvětlení? :-/
V čem se zas hledá věda ? Chodec (bez vozíků, kočárků) je chodec. Dva vedle sebe můžou, ale záleží na okolnostech (měla by na to stačit kapka inteligence, svéprávnost a pud sebezáchovy). Chodec s vozejkem má limit 60 cm (na jiném místě zákona je přímo uvedeno, co s vozejkem nad 60 cm). No a kočárek je tak nějak samo sebou "posvátná kráva". Chodec je taky člobrda tlačící kolo, nebo tlačící chrchláka do 50ccm, a fůra dalších.
člověk vedoucí kolo nebo moped je chodec, nicméně.
§ 53
(7) Osoba vedoucí jízdní kolo nebo moped smí užít chodníku, jen neohrozí-li ostatní chodce; jinak musí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky.
Neodporuje, je to jasně napsané a srozumitelné. Chodec ať sám nebo s kočárkem (a je jedno jak širokým) po vozovce vždy vlevo, zrovna tak po stezce pro chodce a cyklisty.
A bruslař(ka)? případně bruslař(ka) s kočárkem (běžec, kolečkový lyžař)? Už vidim, jak jedu dvacítkou na kole vpravo a proti mě patnáctkou bruslík s kočíkem (z jeho pohledu - po tvém správně - vlevo), a vlevo (z mého pohledu) zrovna nebude volno na předjetí ...
Kdo by vlastně koho předjížděl - já doleva, nebo on(a) doprava?
Já ti nevim, mě spíš vyhovuje, když už tedy musim na nějakou zrovna víc frekventovanou cyklostrádu, když se všichni pohybujou vpravo. Co jsem viděl, tak na těch rituálních piktomalůvkách na zemi to tak i bývá znázorněno:
https://pepikw.rajce.idnes.cz/Cyklostezky/...
Beru to tak, že jak pěší (bruslo, lyžo, pso, kočárko, aj.), tak cyklo (bi, tri, elektro, aj.), jsme všichni primárními uživateli "stezky" se stejnými právy, tedy neplatí to co na silnici bez chodníku, kde je chodec jen příležitostným sekundárním a "trpěným" uživatelem.
Opět jasně daná pravidla. běžná vozovka a stezka jedno jest, obě pozemní komunikace na kterých platí jedny pravidla provozu.
Pokud to je dopravním značením (malůvkami, cedulkami apod.) upraveno, že třeba všichni vpravo, pak platí místní úprava a všichni vpravo. Pokud to ale není upraveno, tak platí obecná úprava a chodci vlevo, cyklisté a ostatní vozidla vpravo.
Jenže houby jsou platná pravidla pokud je mnoho lidí nedodržuje a chová se bezohledně vůči ostatním.
Smíšená stezka je obecná komunikace s vyloučením motorových vozidel, nebo chodník s dovolenou jízdou kol? Pokud je to komunikace jako každá jiná a bez chodníku, tak chodci chodí vlevo, ostatní jezdí vpravo. Pokud je to chodník s povolenou jízdou kol, tak po chodníku se chodí zejména vpravo.
Jsou smíšené stezky které jsou jasným chodníkem a jsou stezky které jsou spíš silnicí. Já myslím, že pokud to není značkou jasně určené, tak způsob pohybu na stezce není nijak jasně určen. Panuje tam anarchie a je třeba se tomu přizpůsobit, nebo tam nelézt.
To já moc ne protože bruslař (lyžař) zabírá zpravidla i víc než 3/4 šíře stezky a když jede vpravo ve směru a já ho dojíždím, tak vůbec netuší co se za ním děje a musím se složitě domáhat a třeba i zbystečně brzdit než mě zaregistruje a na chvíli zklidní a přestane se odrážet a cyklista ho může bezpečně předjet.
Když některý (možná tak polovina) jede vlevo (jako chodec) tak včas registruje každého cyklistu a protijedoucího a má možnost se třeba jen stáhnout víc ke kraji nebo jen na vteřinu se odrážet k bezpečnému minutí.
Mě jako bruslaře by to na nějaké frekventované stezce hodně štvalo, na mě každou chvíli někdo zezadu zvoní a huláká abych se mu krapet uklidil a já bych se musel každou chvíli na dost dlouho přestat odrážet než mě volnou rychlostí jen o málo větší cyklisté předjedou. To minutí je rychlé a často stačí jen stažení ke kraji nebo jen vynechání jednoho odrazu.
Jinak mě osobně nevadí jak si kdo jede, když je ohleduplný a včas se srovná aby mohli jet i ostatní.
Mě Lelku vyhovuje na bruslaře přede mnou lehce cinknout (Kena, či Barbínu, se sluchátky holt třeba objet mimo ...) a s omezením (snížením rychlosti) počítám a nevadí mi (nezávodim).
Nerad bych proti sobě potkal stejnou rychlostí jedoucího cyklistu a bruslaře - oba na "správné" straně podle silničního zákona, tedy vedle sebe. To bych asi musel stezku vyklidit ;-)))
Na čisté vyhrazené cyklostezce, tam ať se chodí vlevo. Takovou tady stejně neznám.
A ještě - Besip řadí cyklisty bruslaře a koloběžkáře do jedné skupiny a chodce bere jako něco jiného:
https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Aktivni...
Takže aby se v tom prase vyznalo, žejo ...
Vidíš, já si zase myslím, že na inlinech jedu rychlostí srovnatelnou se svátečními cyklisty (občas je předjíždím), takže jak na silnici, tak po cyklostezce jezdím zásadně vpravo ve stejném režimu, jako bych byl cyklistou (ukážu před odbočením vlevo, má-li to smysl).
Je možné, že na mě někdo nadává, ale snažím se pravidelně kontrolovat, že za mnou nikdo nečeká.
Připadá mi smysluplnější držet se principů předjíždění (počkat až bude proti volno) než řešit, že bruslař jede vlevo, vedle něj vpravo +/- stejnou rychlostí cyklista a potkají-li něco proti, dohadovat se, kdo uhne?
Lelek, pokud bruslař zabírá 3/4 stezky, tak to je samo o sobě zmrdství bez ohledu na to po které straně jede. To co popisuješ při jízdě vlevo na bruslích je ukázka bezohledného chování kdy upřednostňuješ vlastní komfort před komfortem a bezpečím ostatních
xtondo, proč by to bylo apriori "zmrdství"? Ať si klidně zabírají stezku celou, když tím nikoho neohrozí a na cinknutí zvonečkem, nebo po spatření v protisměru, připaží a zařadí se vpravo.
Moje zkušenosti s nimi z Labské cyklodálnice jsou převážně pozitivní (i ti se sluchátky nakonec trochu uhnou). Ale jak píšu výš, nehltám kilometry s očima přilepenýma na thér před předním kolem. Kochám se, často i těmi bruslařkami :o)))
Stejně tak, ať si jedou po silnici klidně dva cyklisti vedle sebe a povídaj si, když se včas zařadí. Všechno je to jen o toleranci. Bohužel tady u nás každej hned každýho "jinýho" nazývá zmrdem, místo aby se na něj usmál a pozdravil, jak je zvykem za některými hranicemi ...
Je zvláštní, že na silnici to chodci respektují a většinou jdou po správné straně, oproti tomu na stezkách pro chodce a cyklisty na to tak nějak kálejí.
To bych řekl, že to je zásadní nedostatek znalostí pravidel a malá osvěta a vysvětlení v médiích.
Mnoho lidí (i tady to je vidět) má za to, že na stezce pro chodce, cyklisty a smíšené se bude chovat jako na chodníku a že to tak je v pořádku. Přitom se zapomíná nebo si mnoho lidí neuvědomuje, že stezka je pozemní komunikace podobně jako běžná silnice a že na stezce platí pravidla jako na běžné silnici.
Ano, lidi by si měli v zákonu o provozu na pozemních komunikacích přečíst, alespoň to, co se jich konkrétně týká. Tento zákon neplatí jen pro řidiče potažmo řidiče motorových vozidel, jak se někteří mýlně domnívají, ale pro všechny účastníky provozu na pozemních komunikacích
Uvedu příklad:
Chodník po pražském nábřeží mezi Vyšehradským tunelem a Žlutými lázněmi. Je to tradiční promenádní chodník podél Vltavy a vede po něm pražská páteřní cyklotrasa A2. Viz panorama:
https://mapy.cz/turisticka?x=14.4183313&y...
Na viditelné značce smíšené cyklostezky není žádné řazení chodců a cyklistů, jen je uprostřed přerušovaná čára. Kudy se má chodit? Je to chodník, nebo je to komunikace? Komunikace je to celé včetně silnice a tramvajových kolejí a stezka vede po chodníku, který je od zbylé komunikace oddělený zvýšeným obrubníkem.
Tohle není ani chodník ani stezka, to je takový kočkopes a řešení z nouze. On je to spíše chodník po kterém můžou jet i cyklisté. Má to podobu chodníku a tak se není co divit, když se tam volně procházejí - promenádují lidé, jednou vpravo jednou vlevo podle toho jak je zrovna napadne. No a cyklista tam bohužel musí jet hodně zvolna a opatrně.
á si myslím, že by sis měl nejřív přečíst tu vyhlášku. Není vozík jako vozít a některé musíš tlačit na silnici vlevo jako chodec a jiné vpravo jako auto.
...není "reneta68" žena?
Já se teda omlouvám, ale na té fotce fakt nevidím nic, co by mělo jakkoliv diskriminovat projíždějícího cyklistu. Vidím chodce, kteří jsou ve svém pruhu, nezabírají celou šířku, umožňují bezpečné předjetí.
Jak přesně by měli "ulehčit" cyklistovi průjezd?
Myslím, že bychom to neměli takhle přehánět. Přeci fakt nebudeme chtít po lidech, aby když jdou spolu na procházku chodili jak husy za sebou nebo se brodili pankejtem jen proto, aby cyklista nedejbože nemusel zpomalit, když teda zrovna nemá volný předjížděcí pruh.
:-))
Hmmm a jinde jdou maminy s kočárky vedle sebe a čučí na své smartfouny, aby pak měly o čem klábosit.
"Přeci fakt nebudeme chtít po lidech, aby když jdou spolu na procházku, chodili jak husy za sebou"
Zákonodárce není blbec (až na četné výjimky) a zná drůbež, pohybující se s kočárky po cyklostezkách !
Na druhou stranu pokud se to vyžaduje po cyklistech na silnici a řidiči se můžou posrat když jedou dva vedle sebe i když nezabírají víc než půlku pruhu.
Na druhou stranu, pokud to vyžadují cyklisté, což jsou mimochodem taky řidiči, na silnici po autařích, tedy to aby je míjeli s dostatečným odstupem, nepředjížděli, když jede proti jiné auto nebo v jinak nebezpečných situacích (a požadovat tohle je naprosto v pořádku), tak proč to neaplikovat na smíšené cyklostezce?
...jen tak "mimochodem"- každý cyklista nemá řidičák a proto cyklisté jsou podle vyhlášky zatím "jen" účastníci silničního provozu. ;-)
A jaká by měla být praxe na druhém obrázku?
Mají jít ty dvě matky s kočárky po stezce pro pěší a cyklisty za sebou?
Vždyť i na obrázku č. 1. jsou chodci nakresleni ve předu a vedle sebe a kolo jede až za nimi:-))
Tohle je úplně v pohodě, místa víc než dost, to snad nestojí ani za zmínku.
To máš štěstí - jednou, ještě v období získávání prvních zkušeností, jsem byl tak zaujatý tím přesouváním, že jsem zapomněl brzdit a zastavil až s předním kolem na zádech jednoho, co ležel na zemi.
(Prošlo to a možná si z toho druhý den ani moc nepamatovali.)
jestli to není tím, že nechodíš nikdy nikam pěšky a neumíš se vcítit do myšlení chodce...
....ukaž mi cyklistu, který má "pedály přirostlý k nohám" a nechodí pěšky! :-O Pravda bude, že nejsou "zažitý" ani základy chování se na společných stezkách/cestách. Chodci,co by měli být zvyklí ze silnic bez chodníků chodit vlevo a na chodnících vpravo v tom mají zmatek a podle toho uhýbají na všechny strany. Nechci se nikoho dotknout, ale věšinou muži se drží vpravo- nebude to "vyhověním", spíš zkušeností či mužskou logikou...
Kdys naposled viděl pěšáka na silnici s provozem? Já loni jednoho, co šel do kompostu, letos dvě rodinky, asi se to zas začíná rozmáhat...
Ale odjakživa na venkově ve vesnicích pěšáci používali celou šíři vozovky, to si teda moc dobře pamatuju.
Při cestě z osvěžovny, kdy cesta před chodcem uhýbá a mění často směr, je chodec chudák ...
Třeba by mu pomohlo jít po té prostřední vodicí přerušované čáře té stezky. Drobné polohové oscilace by mohl rychleji kompenzovat.
Kdysi takhle šel kamoš z hospody po šalinovejch glajzách až na smyčku. Bydlel asi pět stanic před konečnou :)
...a jezdily tudy i tramvaje? :-))
Já při jízdě na zahrádku (u sídliště na okraji města) je potkávám každý den a proto i vidím, jak se chovají. Jde o silnici z centra přes "domkovou" částna hl. cestu a tedy auta tudy jezdí dost. Maminy s kočárky ze sídliště jdou do města v pohodě vedle sebe(aby si pokecaly) po levé straně a nezařadí se za sebe ani když oproti jede náklaďák. To, že u vás jezdí každý "pěšák" autem neznamená, že je to pravidlo...;-)
Do myšlení chodce se umím vcítit, ale je fakt, že ani trochu ne do myšlení chodkyň, na to nemám tu správnou výbavu :-)
No, vzala jsem si z tohoto tvého tématu ponaučení, že před cyklistou zásadně nemám uskakovat, a to ani vpravo ani vlevo, obzvláště pokud je mi přes padesát.
Vysvětlení pro to sice nemám, ale mám jasnou instrukci, jak se pro příště chovat.
:-))
Přinejmenším určitě nekličkovat :-)
Nejlepší je držet směr a jedno jestli vpravo nebo vlevo či středem pokud je vedle místo k projetí. To samé platí i pro dva cyklisty co jedou vedle sebe a chci je předjet.
https://www.youtube.com/watch?v=yKAgIUpiwD8
:-))
Také jsem vyvodila závěr, že budu-li jako slepice padesát+ žádána, abych se dobrovolně v zájmu mladých sličných cyklistů neúčastnila blízkých setkání na cyklostezkách....tak se vám na to ...však víte co.
:-))
Hlavně néééé na tu cyklostezku!!! :o)))
Správně, stačí když jsou na stezce kupy koňských hoven a bohužel stále ještě občas psích.
Pokud ten cyklista není idiot, tak včas vidí, zda se vejde a když nemá dost místa, musí zpomalit a počkat. Největší riziko jsou fakt ty změny směru v poslední chvíli, pak se ti může i dvoumetrová mezera během vteřiny zavřít...
Jsou ovšem tací, kteří zásadně a za žádných okolností nezpomalí( asi něco jako syndrom řidiče BMW na Jižní spojce). Znám jich pár od vidění z Modřanské cyklostezky a viděl jsem párkrát situaci, kdy protijedoucí bruslař/ka zděšeně uskakuje do křoví.
Tvoje předsevzetí neuskakovat mohu hodnotit jedině kladně.
Právě proto, že mi je přes sedmdesát, tak jezdím spíše defenzivně, abych si nepřivodil zlomeninu, která by se jistě špatně hojila.
Jezdím často po frekventovaných cyklostezkách (Děvín, Prokopák, kolem Vltavy a Berounky atd) a když říkám defenzivně, tak tím myslím to, že s předjížděnými osobami zásadně komunikuji - pozdravím a upozorním je na svoji existenci a úmysl je minout. Jejich reakce jsou vesměs pozitivní, s úsměvem se pozdravíme, já poděkuji, a řada z nich se omlouvá, že mě jaksi nezaregistrovali a překáželi.
Ozývám se s předstihem, aby měli čas na přerušení hovoru, zorientování se a neposkakovali mi vyděšeně před předním kolem.
Balony s drapákama bohužel nemám, tak mě neslyší z dálky a raději spoléhám na komunikaci... :-)))
Zajímalo by mě, zda takovou zkušenost s neposednými pěšáky mají i zdejší děvčata.
A ... je-li skladba přebíhajících stejná, jakou vypozoroval Lelek
Asi si nečetl dost pozorně zdejší příspěvky. Z nich vyplývá, že takovou zkušenost mají.
A co se týká skladby - za mě je to fuk. Nesleduji, kdo, ale sleduji kam uhýbá a kudy můžu projet.
... se tvrdí, že ženy jsou schopné dělat/vnímat více věcí najednou (než muž).
Nejsi už (za léta NaKole) babochlap, když nestíháš ani to, co stíhá Lelek?
Když nesleduji skladbu skupiny, tak to znamená, že dělám jen jednu věc?!? No to jsou mi teda závěry, ty vědmo...
A že sleduji třeba něco mnohem zajímavějšího ve svém okolí, to tě nenapadlo?!? Nač se zabývat bezvýznamnými věci jako kolik je v uhýbající skupině mužů a kolik žen, když se mohu rozhlížet, jak je kolem krásně.
...nebo v klidu stihnout ty chodce pozdravit, usmát se na ně a poděkovat:-))
Tohle znám taky. Myslim, že je to skutečně genderový rozdíl. Když jdeme s manželkou někde po lesní cestě a objeví se cyklista, mívá pro mě často nepochopitelné reakce. Pro ní je zas nepochopitelné, že já naopak reaguju minimálně. Píšu samozřejmě o cestě, kde se s cyklistou v pohodě mineme s bezpečným odstupem.
Párkrát jsme o tom mluvili a bude tam určitě víc vlivů:
Zaprvé vnímání míry "nebezpečí" určitě nemáme stejné. To "nebezpečí" vytváří jak rozdíl rychlostí chodce a cyklisty, tak "osobní bezpečnostní zóna", tedy ten odstup. A u žen se asi mění s věkem. Dneska mi říká, abych na ten okraj skály nechodil, přitom já sám se v tomhle považuju za poseru a ona si před lety troufla určitě víc, než já :o)
Zadruhé bude asi rozdíl v chápání dynamiky dějů. Muži, myslim, víc vnímají jak se co pohybuje a kudy se to reálně pohybovat může, proto mě stačí menší boční odstup a preferuju plynulejší změny trajektorií.
Zatřetí ve sledování okolí. Vypozoroval jsem, že se ta moje mnohem víc soustředí na chůzi samotnou a cestu těsně před sebou, kdežto já čumim všude možně po okolí. Takže blížícího se cyklistu vidim mnohem dřív a nemusim se pak lekat a urychleně (tedy z mužského pohledu zbrkle) řešit :o)
Tu snahu "dámy" vyhovět bych v tom tolik neviděl, tu já mám taky!
Děkuji :-)
Tohle je konečně jasné vysvětlení. Nejspíš to tak bude.
Dle mého je logické, že pokud jdu po cyklostezce s vyznačenými pruhy, jdu vlevo, abych přijíždějící kolo viděl. Uhýbám zásadně ke krajnici ve směru chůze, čili v tomto případě opět vlevo a to i když jsme dva vedle sebe.
Včera jsem jel po zásobovací komunikaci za Kauflandem , byla tma, ale jsou tam lampy. Já svítím celodenně SONem. Proti mně šel tatínek s dítětem a dalších 20m za ním nasedala na kolo "dáma" kolo 60ti let s cigárem v ruce na kolo. Já objel rodinku a než jsem se stačil vrátit na pravou stranu, tak mi paní "vyhověla" a s kolem na moji pravou stranu přejela ona. Schválně jsem jel pomalu, protože jsem nevěděl, jestli mi nebude chtít dále nějak vyhovět, nicméně zůstala jet v protisměru, tak i já v úmyslu vyhnout se srážce šlápnul do pedálů a minul ji také v protisměru (po levé straně).
Ovšem když jsem jí míjel, tak na mě houkla, esli nevím, jak se jezdí...
Příště se suveréně vrátím na pravo a po případné srážce ji pošlu kam patří.