Ahojda !
Jak se tak blíží termín dodání nového biku, tak jsem si uvědomil jednu věc. Nebudu se o to kolo umět starat, respektive ani ho servisovat. U stařičkého favorita to bylo lehké, prostě jen výměna obložení na véčkách, mazání/výměna řetězu a toť vše. Píchlé duše mi tam tehdy měnil děda, neměl jsem na to ještě sílu.
Jenže to nové kolo má hydralické kotoučovky, tlumiče a buhví co ještě, to je skoro jak auto a to si sám také neopravím.
Z tohoto důvodu jsem se vás chtěl zeptat, co sami preferujete, jestli si kola kompletně opravujete-udržujete sami, neboj jestli jezdíte do servisu ?
A druhá otázka, kdyby se člověk rozhodl, že to svěří servisu včetně základní údržby, tak jak často byste u MTB doporučovali do toho servisu zajet, v případě poměru jízdy silnice - terén .. 50 na 50 ?
Pro ty z vás co se možná začnou smát :::: nejsem mechanicky zručný, dělám ve středním managementu v IT a co nemá klávesnici, tak tomu nerozumím ;o))))
Pridelej nosic a na nej pripevni klavesnici. Treba to pak pujde lip :-))))
Možná jednou, až budou mít i kola elektroniku, a bude se je dát napíchnout na diagnostiku ;o))))))
Nestraš, už teď je to šílený s autama a ještě aby to takhle bylo s kolama. To už si pak na tom růčo neseřídíš absolutně nic...
Přituhuje, budeš se možná divit, ale jeden servis u nás si už pořídil vyvažovačku kol. A v parliku je navržená novela zákona o zavedení technického průkazu na kola. Bude se zkoumat platnost technické prohlídky. Ještě že nechtějí emise. :-)
Toho bohdá nebude (doufám), aby si kolo dělalo co chce. I v autech je to občas naprd - zablokovaný tempomat, samovolné ostřikovače a stěrače, softwarové chyby ... Mám raději 100%ně spolehlivé mechanické věci. Ovšem nejsem IT manažer.
vsechno se da naucit kolo je jen kolo a ty slozitosti jsou v podstate jednoduchy jen edet jak na to a po par zkusenostech to pujde.Jen je problem s naradim popripade s ruznymi originalnimi kapalinami a napoustecimi hadickami ja konkretne mam v planu se naucit odvzdusnovat brzdy ,ale problem je v ty sade nikde ji nemuzu sehnat neporadite dik..
no jasně že se dá naučit já su domácí kutil tak vše si dělám sám i kyž někdy musím nastudovat postup jak se co dělá, jak mluvíš o těh brzdách, já třeba taky nesu automechanik ale brzdy si vyměním destičky odvzdušním to vše se dá naučit, mnohdy nářadí je jediný problém tak je třeba si půjčit, jinak je zbytečné kupovat nářadí které použiješ jednou, dvakrát...
Tak můžu říct, že dřív jsem si dával kolo do servisu, ale po pár letech se mi tam přestalo chtít chodit (čas a peníze), tak jsem si začal opravovat kolo sám, sice zpočátku jsem udělal pár zásadních chyb, ze kterejma jsem musel jít do opravy, za což mě následně sprdli, ale vysvětlili, jak to mám příště udělat!!! Tak si kolo opravuju sám.
Já bych to viděl takhle. Pokud máš času nazbyt, pak se časem naučíš většinu věcí na kole servisovat sám. Pokud ale je tvůj čas drahej, pak nech vydělat druhý, ale dobře vybírej, poptej se stejně postižených ve svým okolí, kam kola dávají.
To je v zásadě i můj názor a moje situace. Spíš mi šlo o rozlišení toho, kdy se i při "drahém čase" vyplatí některé věci dělat sám, a kdy už do toho servisu. Upřímně si kromě základní očisty a udržování řetězu neumím představit, jestli tam jsou ještě nějaké jednoduché a časově nenáročné úkony, které bych mohl provádět sám.
Tak vzhledem k Tvé "zručnosti" doporučuju se omezit pouze na běžnou očistu, mazání řetězu a lanek, kontrolu tlaku v pneumatikách a vizuální kontrolu stavu. Záležitosti jako seřízení kotoučovek, centrování a zvláště údržbu odpružené vidlice a tlumiče nech opravdu servismanům. Neodborný zásah se může výrazně prodražit!!
Díky Tomso ! Myslím žes to vystihl přesně a budu se toho držet, řetěz, lanka, tlak apod. zvládnu. Po kolika km, pokud nedojde k defektu, bys jinak doporučoval navštěvovat servis ... 2000 km ?
Rozlišit náročné od nenáročného je pro každého jiné, protože "když se to umí, tak je to sranda." Ale věřím, že údržbu nábojů, pedálů, opravu defektů, výměnu drátu, spojování rozpojenýho řetězu, atd. se časem naučíš. Můžeš se totiž octnout v situacích, kdy ti nic jinýho než svépomoc nezbyde. :-)
Třeba se časem naučím (učím se ostatně celkem rychle, když mám od koho), ale prozatím se budu řídit radou Tomsy. Mimochodem, ta situace kterou zmiňuješ, to je skutečně teoretické riziko, ale proto přeci budu jezdit s vámi, skutečnými znalci kol ! ;o)))
Abych pravdu řek, dávám si kolo akorát centrovat a občas rozebrat ořech na kazetě. Bydlí tady v okolí jeden vysloužilej cyklista, kterej to umí perfektně a je levnej, rychlej a hlavně spolehlivej. Na ostatní stačím sám. :-)
Ta finanční výhodnost přece není rozhodující - ber to jako výzvu. I střední manager v IT přece může něco udělat rukama a skladník ve šroubárně si taky může přečíst Vergilia v originále...
Dělám si spoustu věcí sám, ale jak příjde na centrování kol, rozebírání a servis vidlice, sundávání vícekolečka a klik, obracím se na servis. Tady mi chybí zkušenosti i nářadí. Ale chtěl bych se to postupně naučit, manager přece nemůže ustrnout ve vývoji.
:-))) Marečku, podejte mi péro!?
Pravda. Jenže když už na něco takového dojde, tak to jsou drobné stavební úpravy v bytě (pokládka dlažby, drobná elektroinstalace, výroba méně složitých kusů nábytku dle vlastního nápadu a tak), tzn. řádově položky v hodnotě pár set korun pokud bych to nějak po****. Na tom kole to už může být pěkně v řádu tisíců, nemluvě o tom že když se pak kvůli tomu někde přizabiju, tak mi zdraví nikdo nevrátí.
Neříkám že se učit nebudu, ale prozatím to nechám na odbornících.
A mimochodem, i Radky přístup o kousek níž pod tímhle postem se mi také líbí, myslím že dobrý servisman je pro kolo něco jako dárek k vánocům ;o)) ...
Mě osobně má můj servis velmi rád a vzhledem k tomu, že vím o kole jen několik důležitých informací a mám ho ráda, tak jsem tvrdě pracovala na tom, aby si mě můj servis vážil a netahal mě za nos.
Povedlo se a já i moje kolo si nemůžeme servis vynachválit a moje kolo je mi určitě velmi a to velmi vděčno, že se omezuji POUZE na nešikovnou očistu a občasné promazání :o)))
Tak nějak postupuju i já:)
Občas je holt lepší být za dámu... :o)))
Komplet všechno sám.Teda až na jednu věc,centrování.Nevím proč,ale nějak jsem lenivý se to naučit.
To samý já. Když jsem před drahnými lety dělal do kol profi, pojal jsem v rozhodujícím okamžiku centrování jako "složitý jak žebřiňák". Pak už jsem se k tomu tak blízko nedostal, takže co se týče výpletu, je to jediná věc, kterou nechávám dělat. Jinak rozebrat kolo do šroubku a zas ho poskládat není vůbec problém. Sice nemám kotoučovky a vidlu mám jen pružinovou, ale až si pořídím tlumenou vidlu, tak do ní taky vlezu.
Dovolil bych si tazateli nabídnout svůj výtvor na www.cyklobanda.com/index.php?page=servis/index třeba se něčeho dočteš :)
A jaaa saaam, vzdycky saaam,
svyyy kolecko servisuju,
a jaaa saaam, vzdycky saaam,
na kole vse udelam... :-D
Na kole se snazim si udelat vsechno sam, od vypletu, rozborku a udrzbu vidle, naboje, serizovani, mimo kotoucovky, k tem jsem zatim nepricuchl... mam komplet naradi na vsechno, neco jsem koupil, neco si udelal, neco nechal udelat karamady v nastrojarne.., a navic jsem na poslednim maratonku v tombole vyhral montazni kufr na kola :-) Sem tam udelam neco spatne a treba se mi to prodrazi, ale beru to tak ze za zkusenosti se plati a neni nad to, kdyz se stane neco necekanyho mimo civilizaci, vedet jak to spravit. Kdyz neco nevim, tak shanim info, ptam se na forech a tak... Nepoustej se do niceho bezhlave, ale postupne stejne budes delat vic a vic veci taky sam... v sobotu se Ti neco pokazi a v nedeli chces jet... to servisem nezalepis... Navic si to predstav... jedes si na svih a u cesty slicna bikerka, treba s pretrzenym retezem... vytahnes nytovacku, zrucne retez opravis a mas plusovy body ;-)
....u cesty sličná bajkerka s přetrženym řetězem...vytáhnu nejtovačku, roznejtuju zručně řetěz, ztratim z toho ten čumbrk, plusový body v řiti, dotáhnu teď již sličně nasr... bajkerku k nejbližšímu servisu, zacvakám opravu, krásný odpoledne v tahu....nojono,chce to cvik,bez toho to nejde, to máš pravdu.
Myslím že ona situace není můj případ. To že jsem ještě nikdy neviděl nýtovačku nevadí. Ten "čumbrk" bude asi spojka na řetězu, ale to jen tak hádám. Já s sebou aktuálně vlastně nevozím vůbec nic, co by se byť jen vzdáleně podobalo nářadí, dokonce i na pumpičku už jsem rezignoval, protože jsem ji nikdy nepotřeboval. Ano, je to tak, nikdy jsem nepíchnul, když už tak jsem roztrhnul plášť tak, že jsem se o tu pumpičku mohl maximálně tak opírat když jsem nesl kolo na rameni zpět.
Ale o to nejde .... já jsem zatím především ještě neviděl sličnou bikerku !!!!!! Jo, možná sličnou slečnu na kole, to ano, ale bikerku ještě ne. Doufám že se to brzy změní a třeba budu mít důvod vozit s sebou nýtovačku :o))))
No ja pichnu pokazdy kdyz pumpu zapomenu nebo ztratim, na to jsem odbornik, letos uz mam treti pumpu. Ja vozim skoro vsechno, stesti preje pripravenym, klidne bych mohl delat servisni vuz :-D dokonce aji olejnicka se mi uz parkrat na mokre vyjizdce osvedcila. S tou bikerkou to neni tak jednoduchy, ale kdo hleda najde. Nebo nejakou tu slecnu na bikerku predelat ;-) a pak mas jeste padnejsi duvod se naucit kolo opravit...
Neboj Matyxi, až s námi vyrazíš, ukáži ti nýtovačku i jak s ní zachází, aby si u sličných bikerek mohl nahánět plusové bodíky :o)))
Tak do letoška taky všechno sám (včetně výpletu a centrování, jasně že mi zpočátku dost praskaly dráty), letos jsem poprvý využil servis - dotažení kazety, nemám speciál klíč, vlastně ani na Octalink. Ale asi je pořídim, víc s kolem "srostu", když přesně vim co v něm je. Ono to zas neni tak složitý.
Neda mi to neprispet :) mam doma par let horaka, driv sem jezdil vic (jako kluk) - ale vzdycky jen par kilaku - na fotbal a tak.. vubec sem tomu nerozumnel a neumel se k tomu chovat.. ted po letech sem ho chtel hodit ze skaly a koupit si kolo novy, protoze me to zase zaclo bavit.. Chtel jsem na nem ucinit, kdyz uz sem na nej parkrat sednul, alespon zakladni udrzbu (umel sem tak maximalne namazat retez..). Postupne sledovanim webu sem zjistil, ze jeste opravim to a to a to, az sem to kolo cely rozebral do mrte a ted ho zase slozim (teda doufam, ze se to podari :D). Hlavne aby se mi podarilo spravne utahnout naboje.. No a to vse diky Andyho radam na cyklobanda.cz - je to ftipny a hlavne zcela idealni pro lidi jako ja :) Mimochodem, taky jsem v oboru IT :))
cyklobanda.cz ... přidat stránku do záložek ... název "Komenský měl pravdu" ... vytvořit v "Lišta záložek" ..."Potvrdit" ... hotovo ;o)
Děkuju kluci ... jen maličkost: cyklobanda.COM
Já vim, hodil jsem post dřív než odkaz do záložek a pak už se mi to nechtělo dál komentovat ;o))
Všechna kola co máme doma kompletně servisuji sám. S ježděním jsem začal za hluboké totality a servisů bylo velice poskrovnu. Takže jsem vše dělal postupně - od jednoduchých věcí - náboje, kliky, střed hl. složení atd. až po přeplétání kol. Nevýhodou bylo, že se nedalo sehnat skoro žádné nářadí krom klasických iksových klíčů dodoávané i s kolem, takže se různé klíče nýtovače museli nechat udělat. Dnes je situace jiná - co se týče nářadí můžeš si vybrat co chceš od různých výrobců dokonce i českých.
Jak se co rozebírá a skládá nalezneš třeba taky zde: www.partool.com nebo zde:
http://www.shimano-cz.cz/spare_parts/home.htm
českého výrobce nářadí nalezneš zde:
www.kovys.cz
Co se týka otázky jak často - řeším to následovně:
na konci sezony - kompletní servis rozrbrání, vyčistění, promazání
během sezony - podle toho co se ozve
Jinak vrátim-li se z vyjížďky suchý a čístý řeším údržbu suchou cestou - hadrem
vrátím-li se mokrý a špinavý pak nastupuje mokrá cesta - tzn. mytí řetězu, cyklostar na kritická místa a kýbl s vodou a se smetáčkem. Kola jsme taky kdysi mýval ve vaně, ale lepší je postavit kolo někde nad kanál a provádět očistu venku.
Jo a pro začátek doporučuji vyškemrat až si půjdeš pro nové kolo, stojánek ve kterém se kola předvádí - hodí se i pro výše zmíněné aktivity. Já mám ten co se chytá za zadní rychloupínák a spokojenost nejvyšší akorát jsem ho musel zacvakat .....
... omlouvám se první odkaz je sice funkční , ale o ničem jiném takže správný je :
www.parktool.com