Zdravím. Zajímá mě, když mám pevný náboj s kónusy, kdy ho musím vyměnit ? Zní to blbě ale kdybych měnil stále kónusy a pravidelně mazal tak to pojede dokud se úplně nevymelou dráhy do nalisovaných misek a ty nejdou vyměnit. Jenže to je ono, asi se nestane, že to bude tak znát na jízdě, pokud bude náboj mazán a měněny kónusy s kuličkami, nebo ano ? Teoreticky kdybych jezdil furt, tak mi kuličky úplně "proříznou" misky a náboj se rozpadne ? Kde je ta hranice použitelnosti ? Babi má třeba Esku z nějakého 70. roku a stále na ni jezdí se stejnými náboji. Díky.
Hm, testuju to praxí.
Mám náboje s kónusy a kuličkami. Koupila jsem padesát let staré kolo, kolik to mělo najeté nevím, jen jsem to rozebrala, očistila, navazelínovala a jezdilo to 10.000 km s původníma kuličkama a kónusama, točilo se to krásně.
Pak jsem to rozebrala, očistila, dala nové kuličky a nové kónusy. Už to má další 4.000 a točí se to úplně samo.
Prej mám ty kónusy moc volný a zbytečně to opotřebovávám. Tomu, kdo to řekl, věřím, ale když jsem to víc utáhla, tak už se to tak pěkně netočilo, nechala jsem volné. Až odjedu 10.000 s těma novejma kuličkama a kónusama, koupím nové zapletené kolo, prodávaj takový, jaký tam mám, kolem čtyř stovek, to jde. Možná, uvidím, třeba dám zas jen kuličky a kónusy, podle stavu misek, funkční věci nevyhazuju.
Asi už máš tu dráhu v miskách vymletou, když to nejde pořádně vymezit. Na volno to pojede pěkně, ale už tam musí být vakl. Myslím, že konec jakéhokoliv ložiska jsou díry v kuličkové dráze. Dá se s tím ještě dlouho nějak jezdit, ale už to není ono. Drhne to a ubírá to rychlost. To je ten důvod, proč některé kolo jede z kopce rychleji než jiné.
Není to ten důvod. Jen se tolik přeceňuje, protože je to asi tak jediná věc, co jde našimi nedokonalými smysly vnímat, prostě ohmatat si.
Jinak důvody jsou (při stejné hmotnosti):
1 - aerodynamika
2 - obutí
3 - to ostatní, co se výše uvedenými důvody hravě vykompenzuje.
Třeba takový Rohloff má gumová těsnění docela velkého průměru a po roztočení se zastaví za dvě až pět sekund.
S takovou by neměl vůbec jít ušlápnout (tak jako by čmelák správně neměl lítat), natož se ještě prodávat.
O dynamu nemluvě.
A jak to jezdí z kopce - leckdo má možnost vidět.
Ještě moje odpověď tazateli - když jsem ještě na takových kolech jezdil, nepoznal jsem nic, jenom občas dotahoval, když byla vůle, protože ta mi dost vadila. Až v tom začalo chrastit a kuličky i kónusy už byly rozemleté.
Jednou jsem měnil v zadním hliníkovém náboji misky, co šly náhodou koupit samostatně a zafixoval je tam vteřiňákem, protože nedržely jako ty původní. No a tohle kolo ještě jezdí.
Mám kola zhruba 100 let starý. Konusy ložiska, mističky stále původní.
Mažeš je originální R-U kolomazí ...
Lithiovkou....
http://www.brdskelisty.cz/historie-a-mistopis...
U kol se ložiska již nemazaly kolomazí, ale přírodními tuky - obvykle směsí rostlinných, občas s příměsí živočišného, dost často byl podstatnou složkou ricin. Měly jednu nevýhodu - vysychaly, tuhly, žlukly.. To se u lithiovky nestává. A když je dobrá pro kulové čepy automobilů Mercedes, zajisté vyhoví i dokonalé produkci fy ES-KA Eger.
Lithiovka má určité svoje specifické plusy, ale vysychat umí taky, na čepy nic moc. Na kuláče starého provedení s maznicema byla odjakživa nejlepší A00 !
že by vysychala jsem si nevšim.. mám velkou zásobu Castrol LMX (zelená) už asi 20 let a je furt stejná.... je dobrá nejen na ty Mercedesy (nevim, nevlastnim), tak na ty kola a hlavně na předovkářský střílení. Počet výstřelů při mazání jí je omezen jen počtem střeliva.
Uzavřená v pixle nemá jak vysychat (jen někdy vystoupí olej navrch), vysychá na luftu. To vysychá úplně každá vazelína. Jen některá víc a některá míň.
Mám doma nějakou jugoslávskou lithiovku. A ta už má poctivých čtyřicet let. Koupil jsem si ji tehdy s první motorkou. Kilovku v plastové piksle se šroubovacím víkem. Už jí je jen po dně, ale drží se statečně :-) Jsou to ale vazelíny jen tak aby to bylo chvíli mastné. Snadno se vymačkávají bokem a tam "drží tvar", takže pak moc nemažou. Dobře se odstraňují. Na skutečně kvalitní a trvalé mazání čepů nebo i ložisek jsou vhodnější jiné.
To teda nevím, ale po 40-ti letech už vazelina nemá původní paramatry a má vlastnosti o jakých píšeš. Já používám na ložiska na kole dlouhá léta líthiovku v tubě(asi 0,5dl) od Yarow a paráda- pokud je ložisko utěsněné a nemůže k němu prach a voda (např. v pedálech), je vazelina téměř jako nová, nabalaená na kuličkách i dráze a nic se nevytláčí ani nikde "nedrží tvar". Je právě tam, kde je jí třeba.
Po těch čtyřiceti letech ji už taky používám leda tak "na panty".
A jinak beru zpět, trochu jsem to zmotal. Není to o "lithiové vazelíně", lithné mýdlo je skoro v každé, ale o konzistenci vazelíny, viskozitě. Označení "lithiová" jsem měl jen ze zkušeností spojené s vyšší plastičností. Ale ono to tak není. Jak jsem teď koukal na nějaké odbornější stránky o vazelínách, tak zmiňovat v jejich souvislosti lithium je skoro zavádějící (možná marketingový tah, zdůrazňující názvem cosi exklusivního nebo exotického, přitom zcela běžného, použitého prakticky v každé vazelíně, nevím)
Myslíš tuhle? (viz. foto)
Také jí ještě používám a nezaznamenal jsem nějaký pokles mazacích vlastností.
Jinak též používám vazelinu s grafitem, případně práškový grafit - rada strojvůdce z parních mašin - šrouby namazané před montáží práškovým grafitem jdou vždy povolit!
Jo, to je ona.
jj, grafitkou mažu třeba šrouby na kolech auta
Není konus jako konus...
Když je to méně kvalitní výroba, tak jsou dráhy často ve stavu neleštěném, nebo mají i jiný radius pro kuličky, a také se stává že mají buď moc vůle na závitové ose a po dotažení nejsou souosé, nebo jsou vychýlené už válcováním závitové díry.
Z principu předního náboje vyplývá že osa s konusy stojí, a proto jeho největší zatížení je kolmo k zemi, takže i tam často najdeš nejvíc vyběhanou dráhu konusu.
Z principu ocel. valivého ložiska vyplývá, že v dráze kuliček neustále dochází k plastickým deformacím, a toto snížit na minimum znamená vymezit vůli ložiska předepnutím, a mazat.
Proto se objevují nešvary konusových nábojů že jsou po vymezení vůle tzv. zamrzlé, přeskakují apod. - buď to znamená že náboj je tak vyroben a jde zajet jen brusnou pastou, nebo už zajet nepůjde.
Obecně nábojová ložiska jsou na klasických kolech často poddimenzovaná co se týče statické únosnosti, tzn. ložiska jsou malá.
Starat se o konusy můžeš, lze otáčet pozici osy, přemazávat, zajíždět atd. ale pokud na tom párkrát skočíš a praskne ti miska v náboji, nebo se tlakem vydrolí, je většinou konec.
Takže, jak jsi si odpověděl?
- pokud byl náboj vyroben +- rozumně
- pokud se o něj staráš
- pokud ho nepřetěžuješ
má životnot hoodně dlouhou.
Ale to znamená:
- koupit náboje s broušenými ložiskovými dráhami/ broušenými konusy
(ne ty lisované/kované hrůzy jako se dělaly za socíku)
-nastavíš ho na "hladký chod" už jako nový(bývají přetažené) , tj neseká a to ani po zatáhnutí rychloupínáku. Chod kontroluješ/nastavíš pokaždé kdy máš kolo venku.
-pravidelně měníš vazelínu a při výměně z náboje odstraníš (vymyješ) původní
-s silničním nábojem neskáčeš ani neděláš jiné psí kusy, k tomu je tuším řada Saint...
-pokud náboj nejde seřídit tak, aby neměl vůli a osa nedrhla ani po výměně konusů/kuliček a nové misky nejdou koupit, náboj jde do šrotu nebo na poličku, pokud je to Campa :-)
Takže k Tvému dotazu: ano, na staré esce může být původní náboj, záleží jen jak se o něj kdo staral/ stará.
k otázce "proříznutí" náboje- kuličky se odvalují, opravdu se Ti pláštěm náboje neprohlodají na druhou stranu.
To je těžká otázka, jak tady říkají ostatní, určitě záleží na kvalitě náby. Bohužel dnes se dělají všechny komponenty na kolo tak, aby vydržely co nejméně - ať už to bude základ nebo profi třída. Obchodníci potřebují prodávat. To mi řeklo už několik prodavačú, servisáků kol, tak na tom asi něco bude. Sebelepší servis prodlouží tu životnost jen nepatrně, navíc častým rozebíráním dochází k dalšímu opotřebení. Taky záleží jestli jezdíš v terénu nebo na silnici. Dřív jsem se snažil o náboje taky starat a tak dvakrát do roka jsem je rozebíral, mazal seřizoval a dával jsem si na tom vážně záležet aby to bylo tipťop - což vyžadoval dost času a efekt byl minimální. Stejně jsem co dva roky musel nábu vyměnit a to bylo minimálně 1500,- (jízda na MTB bez zadního odpružení, časté závody, takže ložiska dostávala zabrat). Nakonec jsem to s konusy vzdal. Teď používám náboje s průmyslovými ložisky. Nevydrží zdaleka tolik, cca rok při intenzivnějším ježdění (na silničce i v terénu), ale člověk nemění celou nábu, jen samotná ložiska za pár desítek korun, takže sotva pětina práce i nákladů, údržba a seřizování minimální. S údržbou konusů jsem se vždy pachtil i dvě hodiny (vše vyčistit, namazat, nepostrácet kuličky, znovu sestavit a pak to seřizování - hodinářská práce) teď jen čas od času zkontroluju vůli a případně dotáhnu pojistné matky, mazání žádné, otázka 5 - 10 minut. A náklady i čas nesrovnatelně nižší. Konusy mi na kolo už zkrátka nesmí :-D
No, konusy s kuličkama jsou určitě náročnější na servis. Ale: Nezdá se mi, že by výroba nábojů s miskama a kónusama byla technologicky a cenově o tolik menší, jak náboj, do kterého se dá prasknout průmyslové ložisko vyráběné v obrovských sériích a použitelné na tisíc různej věcí. Proč se teda pořád dělají náboje s kónusama? Nějaký důvod to přece musí mít...
Mám tři různý kola z různých zdrojů a různého věku a všechny mají kónusy. V některých nábojích jsou kuličky v kleci (ty se líp servisují), v některých kuličky nasypané volně. Jak vypadá náboj s "průmyslovým ložiskem" ani nevím.
Ne, že bych bazírovala na nějakém typu náboje, beru jak to přijde, akorát když to fungovalo a doslouží, mám tendenci držet se prověřné technologie, se kterou už mám zkušenost a umím si s tím poradit. Ale nejsem zas taková konzerva, abych při dobré ceně nekoupila na zkoušku něco jinýho. :-)
Řekl bych že jsem to docela dobře popsal v čem jsou výhod a nevýhody nábojů s prům. ložisky : Jsou bezúdržbová, prakticky se neseřizují mění se pouze samotná ložiska za pár desítek korun a nemusí se měnit celý náboj za pár stovek (někdy i tisíc) korun. Nevýhodou je nižší životnost. Proč se dělají ty i ty? To přesně nevím, nejsem odborník, ale řekl bych, že důvod bude stejný jako ten, proč se dělají auta s automatickou i manuální převodovkou, proč se staví domy s plochou i šikmou střechou, proč někdo topí uhlím jiný plynem... každé má zkrátka svoje
No, ale pokud je servis ložisek včetně případné výměny v řádu minut, tak není důvod se srát s kuličkama a kónusama, jejichž údržba a seřízení je násobně delší. nebo je to zkrácení životnosti tak velké, že se to pořád vyrentuje drbat se s kónusama v poměru náklady na nové kusy a prodrbaný čas při servisu?
Rozdíl v životnosti je zhruba o třetinu, z vlastní zkušenosti - ale přesně všechny důvody proč to a nebo to neznám. Vím jen, že co jsem okusil náby na průmyslech, už bych se ke kounusům nevracel. No třeba nám to tu ještě někdo vysvětlí :D
Když 2 dělají totéž, není to stejné, ale mohou dosáhnout stejného výsledku.
Konusové náboje se staly synonynem levných a dětských kol, dnes už je tomu naštěstí jinak, jen Shimano se rádo vždy drželo konusové technologie.
Ložiska mají taky celou řadu nešvarů, nemají rády mimoběžnost, jsou vcelku náchylné na nevymezenou vůli, a spousta z nich má jen plechové krytí což je fajn do doby než dojde ke kontaktu s brusivy.
Dále by se měly ložiska 1 ročně přemazat a vymezit vůle, také by se neměly protáčet naprázdno - a tady je pár otázek: kdo z nás umí vyměnit valivé ložisko, přemazat ložisko, vymezit vůle na náboji který k tomu není uzpůsoben, případně je stažen rychloupínákem atd.
V domácích podmínkách jsme daleko blíže úspěchu s konusovými typy, dá se i lehce leštit dráhy atd., jen ta vstupní kvalita, případně vymezovací předpětí (10N ?), to celé kazí.
Konusy a stejně tak ložiska nás mohou přežít, záleží jen na okolnostech.
A co nejvíc nesnáším když mi někdo vysvětluje že ten drkotající náboj je v pořádku, že je to tak z výroby, to bych ho nakopal...
Ono je to asi spíš o filozofii výrobce, Shimano používá výhradně konusy, ať je to náboj Tourney za kilo nebo XTR za tři litry. DT Swiss jestli sem dobře koukal zase jede na zapouzdřených ložiskách.
Někdo tvrdí, že konusový náboj při správném servisu (pokud je rozumně kvalitní) vydrží věčně, na servis to chce trochu zručnosti, ale není na to potřeba nic speciálního. U nábojů se zapouzdřenými ložisky, tedy minimálně u některých, jsou potřeba speciální přípravky na vylisování a zalisování ložiska.
na okraj - u Shimana je rozdíl v konusech
-ty lepší jsou broušené (myslím že se to láme u řady Deore nebo LX)
viz:
https://www.cyklodiskont.cz/shimano-konus...
https://www.cyklodiskont.cz/konus-or-sh-predni...
Ano, proto sem psal rozumně kvalitní, už sem viděl víckrát v materiálech Shimano, že Deore a nahoru už je určeno i pro sportovní/závodní zátěž, to pod tím je pro méně náročné použití. LX řada už neexistuje.
Nástroj na vylisování a zalisování ložiska nevlastním. Zatím jsem to vylisovával tlakem šroubováku na vnitřní kroužek skrz díru po ose a pomáhal jsem si kladivem. Druhé ložisko už šlo větší dírou snadno a dalo se působit na vnější kroužek. Zalisování v opačném gardu, ale opět se dá tlačit na vnější kroužek. Dá se to takhle, nebo to ložisko strašlivě ničím?
Asi jak já ty misky volnejma kónusama :-) :-)
Já myslím, že stejně se jednou ráfek zničí, tak když náboj při jednoduchém servisu (já nové kuličky a kónusy plus klíče, ty ložiska plus šroubovák a kladivo) vydrží s těma ráfkama, je to ideální. Pak si koupíme nový zapletený kolo :-)
Tak asi záleží na konkrétním modelu náboje jak dobře to jde takhle na prasáka, ale pak už zas je tu potřeba určitá zručnost a zkušenost aby se to nezmrvilo, stejně jako u konusů.
Strašlivě ničíš...ale pokud to první ložisko takhle vyboucháš, přemažeš, a nalisuješ druhou stranou za vnější kroužek, tak to většinou ještě přežije.
Stačí před použitím mírně protočit pod lehkým tlakem palce na vnitřní kroužek, a hned víš... je tam X styk.
A jak se tedy to první zalisované ložisko vytáhne. I kdybych měl nějaký vytahovák, tak stejně ho mohu chytit jen tou dírou ve vnitřním kroužku. Nebudu do toho ťukat kladivem, budu za něj tahat. Ale stejně to půjde přes kuličky axiálně na vnější kroužek. Snažím se to nebrat silou. :)
Co je to X styk? Vlastně poslední větě nerozumím.
Brahma:
X/O styk je u dvojice ložisek s kosouhlým stykem.
ta dvojice "čár" po které se přenáší síla tvoří buď >< nebo
obrázek ložiska viz.
http://www.cncshop.cz/img/KS_1R_dim.jpg
jde proste o to jak ty ložiska vůči sobě složíš.
AD single:
vždy jsem si myslel, že se v nábojích používají klasické ložiska, ne s kosouhlým stykem.
Viz ložiskové sety (dvojice), které mají v toleranci nabroušené přiléhající strany, aby se vymezily vůle a vzniklo předpětí...tyto se používají vyloženě k zachytávání klopných momentů a jsou to klasické jednořadky, a jediný rozdíl od náboje je, že u něj mají mezi sebou osu (která by měla být uzpůsobena k nastavení předpětí, protože tolerance k tomu nutné jsou v řádech setin).
Výsledek je často u náboje jen takový kompromis: vrazíme tam ložisko a uvidíme, vždyť je to jen kolo, a ložisko stojí pár kaček...vyrobíme přesně osu a to bude stačit...viz. jedna nejmenovaná česká firma.
Jaký si mám pořídit vytahovák a nalisovávač?
Ven ho obvykle opatrně vyprasím (aby nešlo křivě, a obstříknu třeba WD, aby nedrhnulo v matroši) a letí na šroťák. Při nasazování lehce máznu olejem, nábu horkovzduškou rozumně ohřeju (hliník se umí hezky roztáhnout, motorkáři znají) ložisko tam lehce spadne, případně ho trošičku hodně opatrně domáčknu a doťuknu přes kroužek upravený obroušením ze starého ložiska.
Konečně rozumný návod.
To každý rok mněníš ložiska v nábách?
Ne. Jednou jsem měnil v zadní nábě Novatecu. Začalo škobrtat.
A jak to tedy mažeš, když to po vyprasení zahodíš na šroťák? Patrně to přemažeš a znovu nacpeš dovnitř, tak jako já. :)
Ty než něco vyhodíš tak to namažeš? :-)
Ne já to nevyhodím, přijde mi to ještě použitelné. Vzhledem k tomu, že má kola s kopce jezdí rychleji než kola kamarádů, tak předpokládám, že ta ložiska na odpis ještě nebudou. O když tu někdo tvrdil, že je to jedno.
A na co ty staré schováváš?
Já teda nejsem strojař, ale jednou použitý vyměněný ložiska bych už určitě nikam nedával, zvlášť při té ceně za nové.
Nevyndávám je preventivně. Když začnou škobrtat, jdou ven a vyhodím je. Poškozená kulička, nebo ložisková dráha se vazelínou neuzdraví.
Aha, ty je používáš bezúdržbově, nepřemazáváš je. Už tomu rozumím. Já to ze setrvačnosti jednou za dva roky přemažu. Asi je to zbytečné. Ložiska jsou celkem utěsněná, náplň se nekazí. Nebo ne?
Asi tak nějak. Náplň by v nich měla být životnostní, utěsnění dobré. Kdybych utěsnění vydloubnul, namáznul a uzavřel, odhaduju, že bych ložisku udělal medvědí službu. Těžko bych to utěsnil tak, jak z výroby. A jak by šel do vazelíny bordel, o to rychleji by šlo ložisko do kytek. Takže neopravuju, co se nerozbilo a když se to rozbije, vyměním. Jen čistě selským rozumem, ta ložiska jsou většinou počítána na vyšší otáčky a větší počet otočení, než co zažijí v nábě bicyklu. Takže to životnostní namáznutí by to mělo s rezervou zvládat. Odcházejí většinou díky nějakému poškození, málokdy vlivem opotřebení (pokud to nejsou nějaké perníkové číny)
To mne naučil jeden starej pán co prodával ložiska: podebrat jemně jehlou vnitřní lem gumového těsnícího kroužku ložiska.
Když to uděláš hrubě, ohneš akorát hliníkový plát na kterém je guma kroužku, to se dá lehce v prstech ohnout zpět aby neměl zlom.
Ten těsnící lem k vnitřnímu kroužku to většinou vydrží.
Do ložiska naflákneš mazivo na klec, a přiložíš gufírko zpět a mírným tlakem zacvakáš nazpátek do drážky vnějšího kroužku ložiska...mazivo se tam vtlačí samo a přebytky přetečou při otočení...
Mazivo může stárnout a vulkanizovat...
Přemazával jsem ložiska vždy, protože mnohé z nich mají nevhodné tzv. montážní mazivo a často v mikroskopickém množství.
Ložiska často odcházejí nevymezenýma vůlema a absencí předpětí - kuličky se pak neodvalují po celém obvodu, ale škrábou dráhy a zaberou jen někdy...mimo jiné příčiny samozřejmě.
No promiň, ale stěžovat si na to, že výrobci dělají (mimo jiné) náby s co nejmenší životností - a přitom jim dávat rok za uši při závodním, byť amatérském, nasazení ?? Jako co bys chtěl ? Musely by mít buďto dvě kila, nebo být z nějakého hodně suprového materiálu, za několikanásobnou cenu. Když s tím lítáš co síly stačí v terénu, tak bude trpět každý materiál.
Dnešní komponenty jsou výdržema nájezdu oproti dřívějšku neskutečně trvanlivé. A není to jen u kol, ale v podstatě u čehokoliv kvalitního (za alespoň průměrnou cenu). Jenže furt slýchám bajky na tohle téma, že to nic nevydrží. Akorát že kola jezdí roky v nesrovnatelně těžších podmínkách, než se dřív jezdilo, najíždí se mnohem větší štreky, přitom jsou minimální nároky na servis. Totéž auta, kterépak starší auto dávalo přes 150 tisíc, dneska je 300 skoro standard. A pindy o spotřebičích... Dobře si pamatuju, jak to chodívalo, jak se furt naháněli servisáci na pračky, televize, ledničky...
Za Rakouska, to byla jiná kvalita, to něco vydrželo ...
Kónusy, kuličky nebo misky (nebo celý náboj, pokud to nejde samostatně) bych doporučoval měnit, když se začne objevovat pitting (takové ty brázdy a důlky s hrubým dnem) nebo vymačkané důlky. Ale když nejde o výkony, dá se jezdit i na hodně omletých ložiskách, když se jim nechá trochu vůle, aby nedrhla.
"Proříznutí" misek nehrozí, ale už jsem viděl jednu misku rozpadlou na střepiny. A jeden náboj zničený málo dotaženou pojistnou maticí (kónus se povolil a za jízdy se zašrouboval dovnitř).
Mám s kónusovými ložisky také spíš špatné zkušenosti, zejm. z důvodu údržby a seřizování. Po nějakém čase se totiž zadní kolo začne doslova viklat, ačkoli osa je v rámu utažená fest. Pak to znamená sundat kolo, přitáhnout vymezovací matici a pak vše namontovat. U nového kola bych určitě chtěl klasická přesná ložiska, ale ty jsou až na kolech s tzv. pevnými osami (pokud se nemýlím), tj. vyšší cenová kategorie?
Ondro,
pokud Ti viklá kolo, máš povolené/vyběhané konusy.
Dotáhni, vystav vůli. Pokud nepomůže vyměň konusy.
I když si vzpomenu na Tvé kníkání ohledně drátů na blatníky které jsi nebyl schopen ucvaknout/ odřezat... radši to dej do servisu.
Nemám tušení odkud jsi, pokud někde z mého okolí (Uh.Hradiště) jsem ochoten Tě to naučit.
pokud chceš kola s strojními ložisky, podívej se po příslušném náboji, dělají se i s klasickým rychloupínákem. S Novatecem chybu neuděláš.
Jak jsem psal, po vyndání kola, utažení matice a namontování, to viklání přestane, ale není na to spoleh. Proto, když budu pořizovat nové kolo, tak bych chtěl klasická ložiska místo zastaralých kónusových, u kterých popisované rozviklání počítám nenastává.
Jinak ty dráty u blatníků jsem už zkrátil - jediná možnost byla pilkou na železo a ve svěráku, štípačkama bez šance.
Já se možná víc ptám, protože jsem začínající. Předat kolo servisu není řešení, tím praxi nezískám. Elektrifikaci kola jsem také zvládnul sám, takže vám zas předávám svoje postřehy z této oblasti, když se někdo ptá:)
Je to asi mimo téma ale "pochlubím se", jak jsem kdysi zbastlil výměnu kuličkového ložisko na motorce. Konkrétně šlo o ložisko zadního kola na ČZ 250 r.v. nějak kolem 1968.
Zadní kolo chodilo šejdrem do zatáček nedrželo stopu. Chtělo by to vyměnit celý náboj, jenže v tom náboji je integrován taky brzdový buben a nedalo se to sehnat. Byla 80. léta a vládl nám bolševik, nebyl ani toaletní papír, natož brzdový buben na motorku s ložisky.
Při demontáži mi ložisko vypadlo a tak jsem si pomohl následovně: Nové ložisko jsem sehnal v práci, tam jich měli dostatek. Doma jsem nanesl do náboje klempířskou pájku, poupravil tvar a ložisko tam naklepal kladívkem. Pak už jsem na té motorce jen a jenom dál jezdil do té doby než jsem ji prodal, protože jsem přesedl do auta.
Na kole mám náboje s průmyslovýma ložiskama. Jedno kolo se mi už trošku viklá ale ještě se dá na tom jezdit. Až s tím začne být problém, udělám to podobně jako kdysi na té staré motorce. Seženu si kvalitní ložiska stejných rozměrů a ta původní vyrazím jemným násilím. Jestli tam bude vůle mezi ložiskem a nábojem, vymezím ji klempířskou pájkou, nové ložisko tam opačným postupem narazím a fertig. Jak to bude potom jezdit se uvidí, ale myslím že normálně.
Ložisko tam bude víc než pravděpodobně nafest nasunuté. Jestli by mělo nějakou vůli, tak jen nepatrnou, že by šel vnější kroužek protáčet. Potom se to v dnešní době řeší tmelem/lepidlem na ložiska. Jsou různé druhy, od přichycení až po vymezení větší vůle. Pokud by ale v díře vyloženě vaklalo, je ta nába na vyhození, protože usadit ho tam nějak křivě znamená jezdit potom na lochnesce... https://www.youtube.com/watch?v=3LZ9TGOGt04&...
Spíše se setkáš s tím že nová ložiska budou mít vůli i po sestavení náboje.
Pak nezbývá než použít jiná, s menší tolerancí axiálně, poznáš to jednoduše při nákupu podle toho jaký mají vakl.
Jak jsem už psal, dokud mají ložiska náboje vůli, která se nedá zrušit předepnutím, nepracují správně a jejich životnost a zatížitelnost je i na desítkách procent.