Protože jízda na pevném kole po nerovném povrchu (rozbitý asfalt, hrubý štěrk, kořeny) je mnohdy doslova peklo, uvažuji po odpruženém kole. Očekávám hlavně komfortní tlumení při přejíždění překážek, dejme tomu do 5cm výšky, viz výše, nemám ambice na skákání přes pařezy. Počítám, že pro tyto potřeby bude vhodnější pružinové odpružení (o kterém se tvrdí, že lépe tlumí menší nerovnosti), nežli méně citlivé vzduchové pružení. Výšku zdvihu předního i zadního odpružení počítám 120mm. Je to správná úvaha nebo máte z praxe jiný názor?
S tou citlivostí to bude krapet složitější. Kvalitní vzduchovka je citlivá až až pro tvoje potřeby. Rozumně silné kořeny na silnici určitě nepotkáš a ty mi vzduch žehlí jedna báseň.
Navíc pružinu musíš trefit pro svoji váhu, kdežto se vzduchem můžeš snáz čarovat. No a určitě není pružina jako pružina. Ten projev bude záležet od materiálu, průřezu, vinutí...
Vážím do 80kg, takže běžná pružina by snad mohla stačit. Jezdím relativně málo, tak se budu držet spíš v nižší třídě. Pružina je zřejmě i více bezúdržbová. Zkusil jsem lehce "propružit" obě kola v prodejně a pružina se jevila více měkce (chápu, že mohlo být jen nadměrným napumpováním té vzduchové varianty).
Dlouhou dobu jsem jezdil na obyčejné pružinovce a nic mi nescházelo. Také jsem nic jiného neznal. Pak jsem si koupil kolo se vzduchovou vidlí a kotoučovkami. Ve slevě, na konci sezóny a loňský model. Celý zbylý podzim jsem se vozil po Praze s podhuštěnou vidlicí a těšil se z toho, jak to krásně všechno žehlí. Vyhledával jsem kočičí hrby a ležaté policajty a těšil se z toho. Brzdil jsem jen pro ten úžasný pocit.
A max. zdvih pružení byl v obou případech stejný, aby to bylo porovnatelné? Taky aby nedošlo k nedorozumění, jedná se o mi odpružené kolo přední i zadní.
Jestli to nechceš do echt terénu, tak ti v podstatě poslouží jakékoliv celopéro střední třídy. Na žehlení rozbitého asfaltu a kostek nemusíš nic extra vymýšlet, vychytávat. Samozřejmě, že citlivější lepší, ale s rozumem. Hlavně tlumiče (přední i zadní) se štelováním odskoku. To je skoro důležitější, než ta extra citlivost.
A když to podpoříš nějakýma objemnějšíma bačkorama, tak ani nepoznáš, že po něčem rozbitém jedeš.
Detail pružiny je vidět na videu níže. Nastavitelné je to v rozmezí pro 55-105kg vážícího cyklistu... https://youtu.be/i_aRYbGZ7Ws?t=265
Po výměně pružinové vidle za vzduchovou minulý rok jsem taky první 3 - 4 týdny vyloženě vyhledával nerovnosti a vychutnával si ten rozdíl. Takže velmi doporučuju, těch 120 mm je tak akorát. Na tohle se velmi rychle zvykne, v autě by taky už nikdo nechtěl jezdit bez odpružení. Na vzduchové vidli je oproti pružinové výhoda nastavení tvrdosti pružení regulací tlaku. Chce to i zadní odpružení, já jsem to řešil provizorně, odpruženou sedlovkou.
Objevil jsem aktuální povídání o pružinovém vs. vzduchovém pružení, tak to sem přidám pro referenci. Prakticky tam potvrzuje, co jsem již četl v diskuzích, tedy že pružina reaguje citlivěji, lépe vyrovnává menší rázy, zde použil přirovnání "plavnější" jízda. Zároveň je snadnější údržba a delší životnost. Nevýhoda: regulace tuhosti jen pomocí předpružení... https://youtu.be/YhtDHaHIB4s
Tak snad s tím rockriderem 520S pro účely rekreační cykloturistiky neprohloupím:)
Jak kdybych se při nákupu Fabie rozhodoval podle videa o Lamborghini :-))