Taková úvaha...Pokud je elektrokolo vybavené PAS senzorem,bývá umístěn na středu pedálů a dává ŘJ informace o šlapání.Údaje šlape-nešlape,frekvence šlapání.Více informací z něj ŘJ nemůže dostat.Nelze z něj zjistit údaj o rychlosti jízdy,ŘJ z něj nemůže poznat dosažení 25km/h,kdy má odpojit motor.Tento údaj tedy musí získat odjinud,zřejmě ze samotného nábojového motoru,jehož součástí bude příslušný snímač.Teď se mi dostalo do rukou jedno historické elektrokolo Frisbee Dinghi a to nemá PAS na středu pedálů,ale má dva PAS senzory na zadním kole.Jeden snímá otáčení kazety,čili šlapání do pedálů a druhý, z druhé strany,je spojen s kolem a snímá otáčky kola.Podle mně ten první klasicky snímá šlapání,ten druhý tam je zřejmě kvůli měření rychlosti,aby ŘJ věděla,kdy má odpojit přípomoc.Mýlím se?
Podle mě je to jak říkáte - jeden snímá frekvenci šlapání, druhý otáčky kola, tedy rychlost jízdy.
To ale potom znamená,že nábojové motory u kol,které mají jen PAS senzor na pedálech,tak musí mít ten snímač rychlosti v sobě.Tohle je motor Bafang BF SWX01 36V 250W.Žádné údaje jsem o něm zatím nikde nenašel.Jen se tady ukazuje to,co se řeší u výhod a nevýhod originálních elektrokol.Specifické součástky,které nepůjdou ničím nahradit.Třeba zrovna ty kotouče PAS senzorů tady mají zvláštní držáky na tři šroubky a jeden ten kotouč je prasklý.
Asi jak který.
U sady kterou jsem namontoval v r. 2011 žádný snímač rychlosti nebyl (ř.j. Magic 50 a žádný display).
Když jsem měnil kabel k motoru, tak tam byl jeden volný vodič (bílý) - dal by se pro indikaci použít.
Novější sady mají vesměs display a mívají v popisu, že limit lze nastavit. Kde získávají údaj o otáčkách kola jsem se nedočetl, ani jsem to moc nehledal.
Tak jestli jsou to střídavé pohony, tak to má spočítané rovnou z té fázové regulace, dodá si z ŘJ obvod kola a má rychlost.
Většinou tam jsou Hallovy sondy, pokud ne tak řídící jednotka využívá signálu napětí indukovaného do vinutí pernamentními magnety. Takže motor sám o sobě poskytuje ŘJ dostatek informací o svých otáčkách a nepotřebuje další externí snímač.
Pri malých sprevodovaných hub motoroch vďaka voľnobežke nie je možné rýchlosť merať z hall sond, displej by ukazoval nulu ak by motor nebol v zábere a bicykel by šiel zotrvačne alebo na ľudský pohon. Už nejakú dobu je bežné u tých malých motorov, že na tom jednom extra kábliku má signál z extra hall sondy ktorá sníma otáčanie obalu motoru bez ohľadu na to či sa rotor točí alebo nie. Pri niektorých starších bicykloch bolo obmedzenie rýchlosti riešené aj samotným pomerom maximálnych otáčok motora a napätia batérie.
Pri priamych motoroch RJ pozná otáčky motora a teda aj kolesa vždy a môže to použiť na výpočet rýchlosti.
Já ti Lubo nevím, nejsem si v tom úplně 100 % jistý, ale řekl bych že u malých zpřevodovaných hub motorů je oběhové kolo s pernamentními magnety spojeno napevno s kolem. A že ty magnety dávají tím pádem signál pořád, i když motor není v záběru. Volnoběžka zapíná a vypíná mechanický převod z motoru na vícekolečko.
...... je oběhové kolo s pernamentními magnety spojeno napevno s kolem přes planetovou převodovku.
Nie je to tak. Magnety - rotor - sú spojené s kolesom cez planétovú prevodovku a voľnobežku. Rotor ani prevody sa netočia keď motor nie je v zábere.
Jako že v motoru je taky nějaká volnoběžka ?
Takže pánové (Lubo a vysočina), máte pravdu. V tělese planetové převodovky bývá volnoběžka. Ne všechny motory ji mají, ale zřejmě se používá docela často. To mi vysvětluje občasné podivné chování mého motoru. Někdy po dlouhé jízdě, když jsem šel vedle kola tak byl cítit malý odpor a bylo slyšet jak se motor točí. Zřejmě občas zůstala volnoběžka v záběru.
Foto je pouze ilustrační, většinou není volnoběžka takhle viditelná.
Co takhle přímo z vinutí toho motoru? Motor s permanentními magnety se točí synchronně s točivým polem, takže to pole musíš neustále synchronizovat s reálným točením kola. Nějaký vnější snímač otáček je na tohle vlastně nevyhovující. Snímá otáčky, ale nemá úhlový údaj o natočení kotvy.
Ten nábojový motor jde přece zaplést do kol s různými průměry.Když si člověk koupí přestavbovou sadu,nebo i motor samotný,tak se nikde nepíše,že by byl určen do kola o určitém průměru.Ani ta ŘJ není určena pro kola určitého průměru.Nějak ale tu informaci o rychlosti dostat musí,když má při 25km/odpojit přípomoc.Kdyby to bylo podle otáček motoru,tak by byl rozdíl mezi motorem v kolech 20"-28".A asi všichni máme zkušenost,že ta rychlost při odpojení není vždy 25 km.Znamenalo by to čím větší průměr kola,tím by ŘJ odpojovala přípomoc při vyšší rychlosti...Ten nábojový motor také bývá připojen devíti kabely,takže je možné,že ta ŘJ má informaci o otáčkách,ze kterých může rychlost počítat.Nemůže ale bez speciálního naprogramování znát průměr kola.Musela by tedy odpojovat přípomoc při dosažení určitých otáček.
Řada funkcí se realizuje v displeji, kde při uvádění do provozu nastavíš reálný obvod, nebo průměr kola (jako na běžném cyklopočítači) a počítač v displeji dá řídící jednotce signál, že bylo dosaženo limitu.
A že není vždy odpojení přesně při dosažení 25km/h, to je třeba tím, že zadáváš průměr kola v palcích a ne reálný obvod, který se mění při různé šířce pláště.
Vždyť taky na starších kolech ten rychlostní limit bylo možno ošálit zadáním menšího průměru kola než je skutečnost. Ovšem s tím, že mi displej tím pádem ukazoval špatnou, menší rychlost než skutečnou. Jak jsem tady občas četl, tak kola prodávaná v tomto roce už většinou mají funkci volby průměru kol zablokovanou.