Zdravím a žádám o radu. Na lehotříkolku se zadním kolem 24" chci dát třírychlostní S-A v kombinaci s osmikolečkem tuším 11 - 40 a středovým motorem s 38z plackou.
Ve specifikaci S-A je psáno:
Gear Ratio
• Overall Range - 177%
• Gear 1 - 75% (Gear 2 - 25%)
• Gear 2 - 100% (Direct Drive)
• Gear 3 - 133% (Gear 2 + 33%)
Z čehož nevím jak spočítat převody.
Bez S-A to vychází takto:
Obvod kola(m) 1,916; Zuby převodníku 38; Zuby pastorku 40; Ujeto (m) na 1ot. 1,82; Km/h při 80 ot/min 8,7; Km/h při 60 ot/min 6,6
6,6 km/hod při 60 ot/minutu může být v některém stoupání stále moc (uvažuji případ, že dojde baterie, porouchá se systém elektropohonu...)
Zajímá mě, jak do toho započítat Strumey - Archer.
Předpokládám, že tak jednoduché abych si řekl "uvádí +33% a to znamená pastorek 40zubů + 33% = 53z" to asi nebude.
Krom jiného tam také uvádějí, že kazeta může být max 11 - 34z což mi není jasné proč, to je otázkou co pobere ramínko přehazovačky, ne?
A proč by to mělo být složitější? Prostě si tebou spočítanou rychlost vynásobíš uvedenými procenty na jednotlivé polohy.
Omezení rozsahu může být tím, že by se při jiných převodech příliš namáhala kolečka uvnitř náboje. Co si tak vzpomínám, Rohloff to měl taky omezeno.
Je to tak jednoduché, střední převod je přímý, takže jako by převodovka nebyla, pro lehký převod násobíš počet zubů převodníku/vzdálenost na otočku klit/rychlost při zvolené kadenci hodnotou 0,75, pro těžký převod hodnotou 1,33.
Tak pokud se mi povede dát kazetu 11-40z bude se S-A ekvivalent 7,4-50z. Ten spodek je sice k ničemu, ale 38/50 už jde a při 60ot/min to je nějakých 5,2km/h.
Myslím, žes to spočítal špatně, převodovka s kazetou 11-40, ti dá rozsah jako bys tam měl kazetu 8,25 - 53,33.
Taky by se to dalo vzít tak, že převodovka ti poskytne stejný efekt jako bys tam měl trojpřevodník 28,5 - 38 - 50,67.
Tady je ještě jedna kalkulačka
http://gears.mtbcrosscountry.com/...
Zadal sem tam výsledný převod po zaokrouhlení na jednu i druhou stranu a pro srovnání konfiguraci 44-32-22 / 11-36 na trekovém kole. Rozsah je to hodně podobný a dost velký (cca 650%), na modelovém treku by vyšel nepatrně lehčí.
Pokud by ti rychlý převod přišel zbytečně rychlý, tak můžeš vyměnit i převodník za menší a získáš tím převody ještě víc do lehka.
počítáš ty procenta obráceně než já. Přidáváš k velkému pastorku 33% a ubíráš od malého 25%. Pokud je to správně jak to píšeš ty, tak je to lepší.
Menší převodník mi na motor už nevleze.
to už máš skoro 11-50 kazetu na normální nábě...na 24" by se snad vešlo ramínko (-:
To už bych za sebou mohl sázet hrášek do rýhy po ramínku. :)
Není to tak hrozné, ramínko je potřeba dost řešit na 20" kolech, ale na 24" už většina vychází celkem slušně, na tříkolce nebudeš jezdit nějaký drsnější terén nebo sjíždět šikmo obrubníky. Přehazovačky na 11-50 už nepočítají s více převodníky, takže nejsou významně delší než ty pro kazetu 11-36 + trojpřevodník rozsahem 22z
Přesně jak napsal xtonda.
Kdybys chtěl ty vzorečky podrobněji rozepsané nebo rovnou zpracované do automatického počítadla, tak je najdeš tady:
http://nightrider.xf.cz/prevody.htm
Pokud jde o maximální velikost pastorku, tu výrobce neudává, takže tipuji, že spíš prodejce dosadil rozsah největší kazety, jakou má na skladě. Protože výrobce nezakazuje kombinaci převodovky s klasickým trojtalířem, mohlo by z toho logicky vyplývat, že převodovka snese řetězový převod dejme tomu 22/34 - tedy moment cca 260 Nm (při 1000 N na 170mm klice), i když já osobně bych za to neručil, je to fakt velké číslo. Ty máš jenom jeden větší talíř, ale zase se k síle nohy přičte síla motoru, takže to vyjde nějak podobně. Na druhou stranu přítomnost motoru napovídá, že se od jezdce žádné extrémní síly nečekají, takže bych se toho nebál. Navíc při prostředním převodu nevisí síly na ozubení, ale na západkách a ty vydrží to samé co cvrček kazety.
S excelem jsem si pohrál a výpočtovou tabulku jsem si sestavil. Tak hádám, že je dobře. Mrknu ještě k tobě. Mě šlo hlavně o to, aby ta tříkolka nebyla v případě výpadku elektropohonu (250W) nepoužitelná zejména v kopcích.
Měl jsem CS RK 3 na trikolce s motorem (1000W) a nevydržela přenést výkon. Nyní mám RX - RK5, jako jediná zesílená, určená pro elektrokola. Doteď funguje. Pozor však na vysoké otáčky (u mne rychlost nad 50km/h). Perko držící praporky se roztáhne a dochází k poruše. Dá se toto vyřešit vhodným prevodovym poměrem.
Akorát, že tohle je něco úplně jiného. RX-RK5 je pětirychlostní převodovka v náboji s nijak oslnivým rozsahem 243%, která nahrazuje přehazovačku.
CS-RK3 je náboj s převodovkou a zároveň s ořechem na kazetu, který nahrazuje vícepřevodník s přesmykačem, zadní řazení kazeta a přehazovačka zůstávají zachovány.
Když už je řeč o CS-RK3, tak doplním nedávný poznatek z provozu: ten náboj nejde rozebrat, protože šroubovací příruba mezi kazetou a výpletem je utopená mezi zahnutými konci drátů a nedá se chytit klíčem ani svěrákem. Klepání do důlků nepomůže, je to utažené nafest. Takže domazávání jedině olejem skrz dutou osu.