reklama

Voltmetr na elektrokolo

Jelikož displej na elektrokole nezobrazuje údaj o napětí baterie, plánuju na kolo přidat malý externí voltmetr. Kromě baterie elektrokola bych s ním měřil i napětí jiných baterií v domácnosti, takže rozsah měření by měl být od 0V do aspoň 60V (na kole mám baterii 48V, takže plně nabitá bude mít okolo 55V).
Na Aliexpress jsou např. tyto
https://www.aliexpress.com/item/32906382677.html
ale rozsah měření napětí je až od 5V.
Další kandidát má už plný rozsah od 0V do 100V, ale pro změnu vyžaduje napájení max. 30V, takže bych ho musel napájet z 48V baterie kola kola přes odpor
https://www.aliexpress.com/item/33025961318.html
Třeba někdo ale bude mít jiný tip, v ceně do 80Kč:)

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 06.09.2019
Autor: ondrap
  • Re: voltmetr na elektrokolo

         

    Som sa pobavil, to pri tej cene zvažujete aký kúpiť aby mal čo najväčší rozsah využitia??? Predsa ten 5-120V napevno na bajk a potom kľudne nejaké ďalšie na iné účely... A ak potrebujete niečo univerzálne do domácnosti kúpte si digitálny multimeter ;-)

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 06.09.2019
    Autor: Lubo990
    Hodnocení: +6 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: voltmetr na elektrokolo

         

    navíc, údaj z voltmetru je ti na nic, pokud neznáš reálnou vybíjecí charakteristiku baterie, která je nelineární.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 06.09.2019
    Autor: vysočina
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
    • Re: voltmetr na elektrokolo

           

      Z reakcí vysočiny na téma voltmetr je zřejmé že je v této oblasti naprostý teoretik. Ano, Li-ion články mají nelineární vybíjecí charakteristiku, ale "investice" do voltmetru (u mě cca 150 Kč) byla snad nejlepší věc, kterou jsem na tom kole spáchal.

      Koneckonců ty čárečky ukazující kapacitu na displeji jsou taky odvozené z napětí baterie. Jenomže na tom voltmetru mám 20x lepší rozlišení. Takže za mně naprostá spokojenost s voltmetrem jako ukazatelem zbývající kapacity i dalších věcí.

      P.S. : ten srážecí odpor pro napájení je přece banální záležitost.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.09.2019
      Autor: docware
      Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
      • Re: voltmetr na elektrokolo

             

        Mýlíš se ! Spíše starý praktik - s elektrokoly jezdíme s manželkou už 10 let a zajímá mě spíše ujetá vzdálenost a spotřeba energie podle profilu terénu. To z Voltmetru neodečtu.

        Pro teoretiky a nové uživatele je Voltmetr jistě dobrá hračka. :-))).

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.09.2019
        Autor: vysočina
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
        • Re: voltmetr na elektrokolo

               

          Pro teoretiky a nové uživatele je voltmetr přímo skvělá hračka.

          A staří praktikové pak, ti po jeho instalaci jenom nevěřícně kroutí hlavami řkouce : "nechápu, kdo mi zatajil voltmetr ......." :-)

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 06.09.2019
          Autor: docware
          Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
          • Re: voltmetr na elektrokolo

                 

            Promiň, neber moje poznámky ve zlém, já Ti nechtěl kazit radost z jeho instalace. Jistou vypovídací schopnost jeho údaje mají a zakoupení nenabourává rodinný rozpočet.

            Mně nikdo Voltmetr nezatajil, cca od 13 let t.zv. bastlím a absolvoval jsem průmyslovku i VŠ elektro. Možná proto je můj pohled na různá nepřímá měření skeptický.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.09.2019
            Autor: vysočina
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
            • Re: voltmetr na elektrokolo

                   

              No, já tě opravdu beru jako starého praktika, jehož informace zde sdělované často beru s povděkem. Prostě, praktické zkušenosti, ať už kladné nebo záporné, jsou pro nás všechny hodně užitečné.

              Je to docela legrace, paradox, že právě ty, se svým elektro vzděláním a bastlením, to bych čekal že už tam dávno ten voltmetr máš. Je fakt, že se dá bez problému jezdit bez něj.

              Ale s voltmetrem je to všechno daleko jednodušší. Jsem si třeba jistý že mám ještě dost šťávy na tenhle malý výlet. Nebo nemám. Vím přesně, kdy už potřebuju nabíjet a kolik bych tam tentokrát měl natlačit,…….

              Díky za ty fotky stahováku.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 06.09.2019
              Autor: docware
              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: voltmetr na elektrokolo

                     

                Není to ani tak paradox, jako životní realita - kdysi jsem si sám postavil digitální voltmetr a vím tudíž něco o třídě přesnosti podobných výrobků a co od nich mohu očekávat.

                Kolotoč kolem baterií mi připadá přehnaný a dopídil jsem se řady protichůdných názorů na jejich provoz a údržbu. Abych se z té teorie nezbláznil, tak se chovám jako běžný uživatel - spoléhám na nastavení nabíječek a BMS. Nejstarší lionky mám 9 let po dojetí je vždy nabiji do plna, v zimě je mám v bytě v komoře a cca po dvou měsících dobiji - slouží na chalupě na starších e-kolech dodnes a chystám ze změřit jejich současnou kapacitu.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 07.09.2019
                Autor: vysočina
                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                • Re: voltmetr na elektrokolo

                       

                  Tenhle obyčejný čínský voltmetříček za pár korun je možná přesnější než to, co sis stavěl před lety. To co jsme se kdysi snažili zbastlit z tehdy dostupných diskrétních součástek, jsou z dnešního pohledu už jen úsměvné věci. Kromě toho, tady není potřeba žádná velká přesnost, pro daný účel to zcela postačuje.

                  „… po dojetí je vždy nabiji do plna, v zimě je mám v bytě v komoře a cca po dvou měsících dobiji „

                  To si zřejmě děláš srandu ? To teda koukám, to je přesný návod jak to nedělat. Jak urychlit degradaci kapacity, tím zbytečným dobíjením do plna. Studená komora pro skladování je samozřejmě OK.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 07.09.2019
                  Autor: docware
                  Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                  • Re: voltmetr na elektrokolo

                         

                    No vidíš, tu mojí degradaci přežívají tři baterky již 9 let, zatím co podle sdělení kolegů - odborně udržované baterie podle posledních vědeckých poznatků - odchází po třech letech.

                    Tak nevím Kadle!? :-)))

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 07.09.2019
                    Autor: vysočina
                    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                    • Re: voltmetr na elektrokolo

                           

                      Praxí je celkem jednoznačně prokázáno, že využívání baterie v maximálním rozsahu kapacity, tj. nabíjení na 100% a plné vybití urychluje degradaci. Spousta zajímavých informací a testů lze nalézt v odkazu níže. A možná stačí se řídit tím, jak s bateriemi zachází řídící systém v elektroautech....

                      EV manufacturer must guarantee the battery for eight years. This is done by oversizing the battery. When the battery is new, only about half of the available energy is utilized. This is done by charging the pack to only 80% instead of a full charge, and discharging to 30%
                      https://batteryuniversity.com/index.php/learn...

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 07.09.2019
                      Autor: ondrap
                      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
                      • Re: voltmetr na elektrokolo

                             

                        Přesně tak, připomínka zcela na místě.
                        Jako dominantní faktory, které akcelerují degradaci Li-ion článků jsou většinou uváděny :

                        - neustálé ždímání baterie na plnou kapacitu, tedy velká hloubka vybití (DOD)

                        - velké vybíjecí proudy (už proud 3 A můžeme pro většinu článků 18650 považovat za velký vybíjecí proud)

                        - velké nabíjecí proudy (pro většinu 18650 vyšší než 1 A )

                        - provoz v nižších teplotách pod 10 °C (především nabíjení ale i vybíjení)

                        - uskladnění baterky na plném napětí

                        - uskladnění při pokojových a vyšších teplotách

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 07.09.2019
                        Autor: docware
                        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: voltmetr na elektrokolo

                               

                          To je ovšem návod tak 15-20let starý. No a pokud použiješ sračkové články tak i 1A je může degradovat. Kvalitní článek pro odběr 20A rozhodně 3A nezlikvidují. No a u nabíjení je to podobné. Moje (jedna) baterie stárá 9 let stále ještě slouží, sice už jen s více než poloviční kapacitou. Nová měla 18Ah nyní má už jen 10Ah. A na ně (10Ah), se dá po rovině bez šlapání ujet 50km.

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 07.09.2019
                          Autor: Bobbob
                          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: voltmetr na elektrokolo

                                 

                            Aaaaa, Bob to tady opět všechno dokola kosí v plné síle :-)

                            Tenhle dokument je datovaný 19.4.2017 ale testy zřejmě probíhaly už v r. 2016. Četba jen na vlastní nebezpečí.

                            https://mediatum.ub.tum.de/doc/1355829/file.pdf

                            [ Reagovat ] [ Zpět ]
                            Datum: 07.09.2019
                            Autor: docware
                            Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                            • Re: voltmetr na elektrokolo

                                   

                              Realita mnohdy bývá jiná než si mnozí experti myslí. Mně je celkem jedno kdo co vyzkoumal, ja jsem uvedl svou skutečnou zkušenost. Ta se ti líbit nemusí ale to je vše co proti tomu naděláš :-)

                              [ Reagovat ] [ Zpět ]
                              Datum: 07.09.2019
                              Autor: Bobbob
                              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: voltmetr na elektrokolo

                         

                    Samozřejmě je otázkou, jakou mají zbývající kapacitu. A skladování baterky nabité na plno je jenom jeden z mnoha faktorů podporujících degradaci kapacity. Kolegové kteří dokázali zničit baterku po 3 letech jsou příkladem kudy cesta nevede.

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 07.09.2019
                    Autor: docware
                    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                    • Re: voltmetr na elektrokolo

                           

                      Kecy v kleci, ne pokaždé to tak je, mám baterie 3 roky, jsou hodně zatěžovány a nabíjím zásadně na 100% a jsou stále ve v 95% stavu. Ovšem vybíjím je zhruba na 30% jejich kapacity. Před asi 9 léty mně lionka šla do kopru po 75 cyklech a to jsem se k ní choval dle výše uvedeného návodu. Po rozebrání jsem se ani nedivil, články noname a cena baterie 10Ah byla tehdy krutých 16000Kč. Hajzl co to přeprodával se k tomu po prodeji neznal.

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 07.09.2019
                      Autor: Bobbob
                      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: voltmetr na elektrokolo

                         

                    O přesnost mého voltmetru nešlo - i když jsem ho kalibroval podle laboratorního voltmetru.
                    Ty levné přístroje určitě nejsou ve třídě přesnosti 0,1%, ale budou na tom podstatně hůře, a honit na nich desetiny, nebo dokonce setiny Voltu je čistá utopie. Reálně na tom budou přibližně stejně jako ty "čárové".

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 07.09.2019
                    Autor: vysočina
                    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: voltmetr na elektrokolo

                           

                      O desetinky ani nejde, nebudu měřit napětí na jednom článku, ale napětí battery packu, tj. 13ti článků v sérii. I když by voltmetr měl chybu 0,5V, tak v přepočtu na článek by to byl rozdíl zanedbatelých 0,038V.

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 07.09.2019
                      Autor: ondrap
                      Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
                    • Re: voltmetr na elektrokolo

                           

                      Aaach jo, to je porád kolem dokola :-)

                      Tyhle levné krabičky mají rozlišení na desetiny voltu, což je přesně tak akorát. Když jsem si tam dal levný čínský voltmetr s rozlišením na setiny voltu, už to bylo nepřehledné, moc čísel, rychle jsem tam vrátil původní s rozlišením desetin voltu.

                      Zkontrolovaný je digitálním multimetrem, který má přesnost 0,02 % a většinou to sedělo, občas byl číňan jednu desetinu voltu mimo. Takže tyhle levné krabičky jsou zcela vyhovující pro daný účel. Za ty peníze perfektní.

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 07.09.2019
                      Autor: docware
                      Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
                      • Re: voltmetr na elektrokolo

                             

                        Bohužel je to pořád dokola :-)

                        Počet zobrazených číslic na displeji nic nevypovídá o přesnosti měření.

                        Jak jsem řekl výše - neber mé poznámky ve zlém. Tvoje volba - pro tvé podmínky - je správná volba!

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 07.09.2019
                        Autor: vysočina
                        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: voltmetr na elektrokolo

                               

                          Také myslím,že to může posloužit pro posouzení stavu baterie,to ale jakoukoli změnu poznám i jen změnou doby dobíjení po projetí stejné trasy,nebo si podle toho mohu udělat nějaký všeobecný přehled využití baterie.V reálu ale stejně budu stát pod kopcem,koukat na voltmetr a domů to stejně budu mít 15km a stejně budu muset zapomenout na všechny grafy a jet.

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 07.09.2019
                          Autor: DAVID7001
                          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: voltmetr na elektrokolo

                                 

                            Pánové kute si CA (cycleanalyst) a budete mít navždy po problému. Mám jej skoro deset let, tak že investice se vyplatila. Vidím takové údaje o kterých se vám na vaších číňanech ani nezdá :-)

                            [ Reagovat ] [ Zpět ]
                            Datum: 07.09.2019
                            Autor: Bobbob
                            Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                            • Re: voltmetr na elektrokolo

                                   

                              Přesně tak. Hlavně to počítá ampérhodiny, takže člověk ví dosti přesně kolik mu zbývá energie plus další údaje o spotřebě na kilometr atp.

                              [ Reagovat ] [ Zpět ]
                              Datum: 12.09.2019
                              Autor: Robikl
                              Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: voltmetr na elektrokolo

           

      "údaj z voltmetru je ti na nic, pokud neznáš reálnou vybíjecí charakteristiku..."
      Asi došlo k neporozumění, voltmetr chci abych věděl jestli mám baterii ještě nabíjet, resp. jestli už mám začít nabíjet. Pro moje jízdy totiž stačí využívat cca 60% kapacity baterie, takže nemusím nabíjet na 100%, ale mohu udržovat nabití v optimálním v rozmezí 25-85%, resp. 3-4V na článek pro prodloužení životnosti. Mohl bych se sice orientovat i indikátoru baterie na displeji - 6ti čárek, ale nejprve bych stejně musel měřákem "ocejchovat", jaké reálné napětí každá čárka představuje a to už je jednodušší odečítat hodnoty přesně z displeje voltmetru.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.09.2019
      Autor: ondrap
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: voltmetr na elektrokolo

             

        trchu--nebo spíš hoodně nechápu v čem vidíš nějaký smysl v nějakém voltmetru--z mého pohle to vidím pro použití na které to používáme také jako naprosto zbytečná informace o nějakém pofiderním číslicovém udaji, který absolutně nevypovídá nic o odebrané kapacitě.

        vycházet z nějakých grafu --NOVÝCH BATERIÍ-- je také uplně o ničem, bo ten graf odpovídá-- NOVÉ -- baterii, ale s cykly se baterie logicky a to každá degraduje, takže graf po x cyklech logicky nemuže už odpovídat.

        pochopil bych a chápu smysluplnost voltmetru jako jakous takous alespon nějakou indikaci třeba pro jednotku magic 50 a podobné, které nemají žádný indikátor, ale pokud máš nějaký display, třeba pouze ledkový, který třeba v pouze na 4 ledkách ukazuje orientačně stav vybití, číslicový voltmetr neposlouží o nic líp, jen bude zobrazená jakási číslicová informace, která ale v podstatě stejně o ničem zásadnim nic nevypovídá--a to neřeším, že když koupíš z číny X kusu, každý bude ukazovat plus mínus jinou hodnotu.

        pokud chceš něco vědět o reálném dojezdu, musíš použít wattmetr---baterii nabiješ na plno, pak ji orientačně vybiješ wattmetrem s nějakým přednastaveným proudem---já to vybijím --měřím zátěží cca 4A trvale, to mi přijde tak plus mínus že ba to mohlo odpovídat reálnému provozu.

        vypínací napětí mám nastavené na 30V--pro 10čl baterii, tím si změřím, kolik reálně mohu sosat--vysosat ---když mi to ukáže třeba 20Ah, v reálu mě pak nezajímá, jaké mám na baterii napětí, ale pouze řeším, že když vysosám 10Ah, je možná na pováženou otočit zpět--samozřejmě jde i o charakter trasy, pokud těch 10 AH vysosám jízdou do kopce a zpět to bude více méně z kopce, není třeba jančit a propadat panice.

        nabijení na cca 80 procent také není problém, bez problému koupitelná elektronika, kterou zapojím na cyklo nabiječku a jen si nastavím, při kolika voltech-mi to má tu klasickou cyklonabiječku odstavit------do 80 korun se s tím ale nevejdeš.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.09.2019
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: voltmetr na elektrokolo

             

        trchu--nebo spíš hoodně nechápu v čem vidíš nějaký smysl v nějakém voltmetru--z mého pohle to vidím pro použití na které to používáme také jako naprosto zbytečná informace o nějakém pofiderním číslicovém udaji, který absolutně nevypovídá nic o odebrané kapacitě.

        vycházet z nějakých grafu --NOVÝCH BATERIÍ-- je také uplně o ničem, bo ten graf odpovídá-- NOVÉ -- baterii, ale s cykly se baterie logicky a to každá degraduje, takže graf po x cyklech logicky nemuže už odpovídat.

        pochopil bych a chápu smysluplnost voltmetru jako jakous takous alespon nějakou indikaci třeba pro jednotku magic 50 a podobné, které nemají žádný indikátor, ale pokud máš nějaký display, třeba pouze ledkový, který třeba v pouze na 4 ledkách ukazuje orientačně stav vybití, číslicový voltmetr neposlouží o nic líp, jen bude zobrazená jakási číslicová informace, která ale v podstatě stejně o ničem zásadnim nic nevypovídá--a to neřeším, že když koupíš z číny X kusu, každý bude ukazovat plus mínus jinou hodnotu.

        pokud chceš něco vědět o reálném dojezdu, musíš použít wattmetr---baterii nabiješ na plno, pak ji orientačně vybiješ wattmetrem s nějakým přednastaveným proudem---já to vybijím --měřím zátěží cca 4A trvale, to mi přijde tak plus mínus že ba to mohlo odpovídat reálnému provozu.

        vypínací napětí mám nastavené na 30V--pro 10čl baterii, tím si změřím, kolik reálně mohu sosat--vysosat ---když mi to ukáže třeba 20Ah, v reálu mě pak nezajímá, jaké mám na baterii napětí, ale pouze řeším, že když vysosám 10Ah, je možná na pováženou otočit zpět--samozřejmě jde i o charakter trasy, pokud těch 10 AH vysosám jízdou do kopce a zpět to bude více méně z kopce, není třeba jančit a propadat panice.

        nabijení na cca 80 procent také není problém, bez problému koupitelná elektronika, kterou zapojím na cyklo nabiječku a jen si nastavím, při kolika voltech-mi to má tu klasickou cyklonabiječku odstavit------do 80 korun se s tím ale nevejdeš.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.09.2019
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: voltmetr na elektrokolo

               

          Voltmeter je najjednoduchšie a najlacnejšie zariadenie ktoré podá informáciu o stave batérie. V žiadnom prípade by som jeho výpovednú hodnotu nedával na jednu úroveň s bargrafom na displeji alebo 3-mi či 4-mi ledkami. Vybíjacia charakteristika bežných Li-Ion akumulátorov nie je až tak nelineárna, aby sa podľa napätia nedalo dosť presne určiť aký je stav nabitia. Navyše praxou sa odhad stáva presnejším. Prípadne je možné si pokusným vybíjaním urobiť tabuľku ktorá zobrazuje napätie a zostávajúcu kapacitu v %. Sám mám takéto riešenie na jednom menej používanom bicykli a čuduj sa svete, funguje to výborne a je to dosť jednoduché na to aby to vedela použiť aj priateľka. Tabuľka je nalepená vedľa meráku. Takéto riešenie nemá problém ani so znížením kapacity batérie, lebo napätie bude sedieť s percentami aj keď kapacita už bude menšia. Proste polovica je polovica, jedno z čoho.
          Voltmeter je skutočne minimum čo by som na ebajku chcel a potreboval mať a vzhľadom na jeho jednoduchosť pripojenia a nízku cenu nevidím dôvod prečo ho tam nemať.
          Okrem tohto voltmeter vie odhaliť aj problémy s batériou, ak ju po nejakej dobe zapnem a má o 2V menej ako predtým, asi niečo nie je v poriadku. Alebo ak po nabití nemá potrebné napätie, či vypne pri jazde skôr než by mala. Vynikajúca diagnostická pomôcka. Odporúčam.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 07.09.2019
          Autor: Lubo990
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: voltmetr na elektrokolo

             

        Pro ondrap :
        v příloze máš namapováno kde se ustálí napětí článku LG MJ1 při vybíjení proudovými pulzy 2 A pro celý rozsah kapacity. Vybíjení probíhalo pulsem 2A / 180 s (= 100 mAh) po kterém následovala čekací doba 1020 s pro ustálení napětí, pak následoval další vybíjecí pulz.

        Z grafu je vidět že tam jsou oblasti které by potřebovaly trochu delší čekací dobu pro zachycení skutečného ustáleného napětí.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 11.09.2019
        Autor: docware
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: voltmetr na elektrokolo

               

          Dík, beru tedy jako doporučení vybíjet jen do cca 3,3V, jelikož poté už dochází při odběru ke stále výraznějšímu poklesu napětí.
          Jinak jen podle dílků na displeji VLCD5 se skutečně moc řídit nedá - nedává to představu o skutečném napětí. Nabiju na úroveň 5 čárek (ze šesti) ujedu 15km a už svítí jen jedna čárka. Přitom originálně nabitá baterie (48V/17,5Ah) vydržela 75km než začal blikat poslední dílek a zpočátku také dlouho svítily stále všechny čárky. Zkusím tedy nabít úplně. Max. proud mám v konfiguraci snížený na 4A a ani nepozoruju nějaké snížení agility kola. Motor TSDZ2 48V/750W.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 11.09.2019
          Autor: ondrap
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: voltmetr na elektrokolo

                 

            Přesně, napětí 3,3 V (naprázdno, bez zatížení) by měl být u tebe spodní limit, kdy jsi na kapacitě cca 10 %. Pod tohle bych určitě nechodil.

            Opravdu jenom 4 A ? To snad není možné. I když …… to znamená u tebe příkon do motoru cca 200 W a dejme tomu 160 – 170 W mechanický výkon. Ty k tomu přidáš svých dejme tomu svých pohodových 100 - 120 W mech. výkonu a už to valíš celkovým mechanickým výkonem téměř 300 W.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 11.09.2019
            Autor: docware
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: voltmetr na elektrokolo

                 

            Přidal jsem info ohledně baterie 48V/17,5Ah z pswpower. Snad nekecaj a baterie nějaký čas vydrží, když ji navíc teď hýčkám odběrem max. 4A (ačkoli nemám jak ověřit, že ten proudový limit kontrolér skutečně dodržuje).
            https://www.nakole.cz/diskuse/25908-objednani-e...

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 13.09.2019
            Autor: ondrap
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: voltmetr na elektrokolo

             

        Pokud chceš dobíjet na 80% kvůli větší životnosti baterky (většímu počtu nabíjecích cyklů) a máš klasické BMS, které balancuje na konci nabíjecího cyklu, tak jednou za několik cyklů ji raději dobij naplno, ať proběhne balancování.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 12.09.2019
        Autor: Robikl
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: voltmetr na elektrokolo

               

          Jj, většína komerčních balanceru balancuje téměř po plném nabití. Mnohdy je baterie už nabitá na plné napětí i kapacitu ale nabíječka vypne někdy i za třičtvrtě hodiny poté. Mnozí co nabíjí "jen" na 80% si myslí jak prodlouží životnost své baterie a opak je pravdou, není nic horšího než značně rozhozené články. Ale kdo chce kam.............. :-)

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 12.09.2019
          Autor: Bobbob
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: voltmetr na elektrokolo

                 

            Není nic horšího, než značně rozhozené články pracující v sérii. Proč je to to nejhorší?

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 12.09.2019
            Autor: Brahma
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: voltmetr na elektrokolo

                   

              Sú aj horšie veci, ale nie je to dobrý stav a spôsobuje ďalšie nadmerné opotrebenie a limituje využiteľnú kapacitu. Články v sérii sa nabíjajú aj vybíjajú naraz rovnakým prúdom, a tak článok najmenej nabitý bude limitovať vybíjanie pričom sám narazí až na kritickú hodnotu, a to isté sa deje aj pri nabíjaní s článkom s najvyšším napätím. Tieto články budú nadmerne trpieť a limitovať využitie batérie. Lenže v zdravej batérii ktorá je používaná primerane to bežne nenastáva, a ak aj tak len veľmi postupne a v relatívne malej miere v dlhšom časovom horizonte.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 12.09.2019
              Autor: Lubo990
              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: voltmetr na elektrokolo

                     

                Díky :)

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 13.09.2019
                Autor: Brahma
                Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: voltmetr na elektrokolo

                     

                Mám vůbec nějakou možnost vnějším pozorováním-měřením ověřit, že dochází k balancování a že články uvnitř jsou OK? Baterie je uzavřená a přelepená plombovací nálepkou. Jedná se o tuto http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2019-7y-bu86

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 13.09.2019
                Autor: ondrap
                Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: voltmetr na elektrokolo

                       

                  Nejspíš nemáš.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 13.09.2019
                  Autor: Brahma
                  Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: voltmetr na elektrokolo

                       

                  Na té baterce není tzv SMART BMS nebo BLUETOOTH BMS, takže nemáš šanci se dozvědět jaké mají jednotlivé paralelní skupiny napětí ani jestli dochází k balancování. Pokud tedy baterku neotevřeš a nepřipojíš si kablík pro měření. To lze doporučit jen tomu kdo má zkušenosti a ví jak to udělat a nepoškodit baterku.

                  Ale myslím si, že si s tím moc starostí dělat nemusíš. Pokud je baterka poskládaná z kvalitních značkových článků a není zatěžovaná velkou hloubkou vybití DOD, velkým vybíjecím či nabíjecím proudem, apod., může si držet vybalancování docela dlouho bez jakéhokoliv zásahu BMS. Tvrdí to i na stránkách GRIN TECHNOLOGIES, firmy kde vymysleli a vyrábějí mimo jiné Cycle Analyst, nabíječku Cycle Satiator, … :

                  „Similarly, good quality cells rarely drift out of balance in a series string, and can easily handle 100 or more cycles and maintain a perfect voltage matching even if the BMS circuit doesn’t do any active balancing.“

                  V další větě nicméně potom doporučují příležitostné dobití na 100 %, pokud si stavem baterky nejsme jisti.

                  https://www.ebikes.ca/tools/charge-simulator.html

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 13.09.2019
                  Autor: docware
                  Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: voltmetr na elektrokolo

               

          S tou nutností balancovat baterku to není tak divoké, pokud zacházíme s baterkou slušně a neždímáme ji pořád na doraz. Já už druhým rokem nabíjím většinou pod 40 V, tedy k balancování vůbec nedochází. Přesto jsou všechny paralelní skupiny většinou ve 3 mV, viz příloha. Pokud je rozdíl někdy trochu větší (např. 9 mV), následující nabíjení to opět srovná.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 12.09.2019
          Autor: docware
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
    • Re: voltmetr na elektrokolo

           

      K těm vybíjecím charakteristikám...
      lze je nalézt v odkazu a když se dívám, tak spodní limit vybití bude lepší držet do 3,2V, při dalším čepání pak začíná napětí už strmě padat..
      https://lygte-info.dk/review/batteries2012...

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.09.2019
      Autor: ondrap
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: voltmetr na elektrokolo

             

        Každý článek má svoji vybíjecí charakteristiku a ty se můžou hodně lišit. Baterka se články Samsung 22P bude mít jinou charakteristiku než se články Samsung 35E. Ale to nevadí, pokud nevím jaké jsou v baterce články, stačí mi "nakalibrovat" voltmetr podle napětí plně nabité a plně vybité baterky.

        Cyklování baterky v rozmezí 25 - 85 % je dobré pro zlepšení životnosti, jenom bych určitě nechodil až dolů na 3 V.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.09.2019
        Autor: docware
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: voltmetr na elektrokolo

             

        Mám v battery packu nejspíš články LG INR18650-MJ1, resp. výrobce je deklarovaný LG a typ článku jsem odvodil. Při celkové kapacitě 48V/17,5A mi to vychází na uvedený typ. Tyhle LG články jsou na tom charakteristikou dost podobně jako Samsung 35E, který je trochu lepší v konečné fázi vybíjení.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.09.2019
        Autor: ondrap
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: voltmetr na elektrokolo

               

          Pokud tam ten čínský výrobce opravdu dává originální články LG MJ1 (to nelze vyloučit), pak by to bylo z hlediska životnosti snad to nejlepší, co je na trhu.

          Ten displej je opravdu slabina, v tomhle má Bafang výhodu velkého výběru.

          Blahopřeji ke zjištění že 10 A max stačí, velmi dobrá věc pro prodloužení životnosti.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 06.09.2019
          Autor: docware
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: voltmetr na elektrokolo

         

    Už jsem ten obrázek dával i do jiného příspěvku (omlouvám se), ale nepsal jsem důvody proč jsem si vybral měřák Speedict.

    Na kole jsem měl LiFePo4 baterii a ta dlouho držela napětí, aby potom na posledních 2 km totálně umřela - (proto by pro mě pouze hodnota napětí byla málo dostačující).

    Potřeboval jsem znát kapacitu baterie (a vzhledem k její degradaci jsem dělal test kapacity každoročně na kopci nad bydlištěm, abych dojel domů samospádem). Tím pádem mám (viz obr.) jak hodnoty v Ah, tak ve Wh (které se mi nějak líp pamatují a následně propočítávají na délku trasy). A v souvislosti s tím jsem schopen na trase plánovat míru přípomoci - nemusím ani moc šetřit (na kratší trase), ani zbytečně plýtvat (tam, kde by kapacita už mohla být na hraně...

    Teď mám novou baterku 20,4 AH Li-on (okolo 700Wh), která mi stačí na cca 100 km. A pro klid duše vozím i tu starší LiFePo, která má po 8 letech kapacitu cca 9Ah (nová měla tuším okolo 15Ah). Pokud dojde šťáva v jedné baterii, jede se po přehození drátů dál .... celkový dojezd cca 150-170km a takovou štreku jsem najednou ještě nejel.

    Díky tomu jsem kolo nemusel nikdy domů tlačit :-) Jelikož mám poslední 3 km do kopce z každé strany, nevyšlapal bych ... :-)

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 13.09.2019
    Autor: petr66
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: voltmetr na elektrokolo

           

      LiFePo4 má hodně plochou vybíjecí charakteristiku, tam je měření Ah asi nutné. Oproti tomu z vybíjecí charakteristika Li-ion je úplně jiné kafe, tam se dá měřením napětí docela dobře určit procentuálně zbývající kapacita, viz porovnání SONY US26650FT (LiFePo4) versus Sanyo NCR20700A (Li-ion).

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 13.09.2019
      Autor: docware
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: voltmetr na elektrokolo

         

    Tak dnes mi dorazil z Aliexpresu voltmetr, tak začínám testovat. Objednal jsem typ DC 5-120V se zeleným displejem, ale dorazil s červeným, ale jinak se zdá funkční.
    https://www.aliexpress.com/item/33020417486.html

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 15.10.2019
    Autor: ondrap
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Kamarádku na vyjížďky, Praha a okolí.

25.10.2024
Ahoj, Hledám slečnu, co se nebojí šlápnout do pedálů, má smysl pro humor a ráda se projede se mnou po Praze i…

Hledám: Cyklovyjížďky na e-kole

19.09.2024
Hledám prima parťáka - cyklistu s e-kolem ve věku cca 60 let na společné pohodové výlety do okolí Prahy i dále. Já…

Hledám: Nejen z mého kraje - parťačku nejen na kolo :-)

01.09.2024
Ahoj,rád bych vyrazil na projížďku s parťačkou. Sdílení zážitků je přece jen prima :-). Jezdím na kole bez motoru…

PR články:

Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

410 cyklistů (11 přihlášených)

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50…
Kristina | 03.10.2024