Tak mi žena řadí v kopci na kole převodníky na nejmenší jak v autě při snížení otáček, tak mně napadlo to předělat na 3x8 11-40 se Sturmey-Archer CS-RK3, ale v obchodě mi doporučili 1x11 11-50. Jaké by jste prosím Vás doporučili řešení pro mou ženu nejrychleji šlapající tak zhruba do 30km/h? Můj nápad by vyšel na zhruba 5000,- a 1x11 asi na 5500,-Kč.
To řešení 1x11 by prý bylo lehčí než s tím Sturm Archerem.
Přecházelo by se ze šroubovací varianty 3x7 11-28.
To sice umí, ale to že umím střílet neznamená, že něco trefím.
To by si musela asi na něčem jezdícím zkusit ty velké řadící odskoky, že? Spoléhám tady hlavně na zkušenosti žen s provozem. K tomu 1x11 mám teda nedůvěru ohledně rozsahu, chci k té 3x7 "připojit" více spodního rozsahu. Nedůvěru mám kvůli tomu, že tu někteří provozují rohlíka v kombinaci 2x14.
Jezdím 3x6 s maxiringem 34 (skok z 24 na 34) a nedělá mi to problém. Kombinaci 22 vpředu a 34 vzadu řadím jen v kopci a tam ten skok vůbec nevadí, stejně to nejede. V terénu do 6% stoupání vystačím s pěti kolečkama s normálním odstupňováním 14-16-18-21-24.
Pokud jezdí 3x7, tak jí zůstane těch šest, co má a k tomu maxiring 34 do kopce, který dnes s 28 nevyjede.
1x11 je teď hrozně moderní a v kurzu, leč uplně bych to nezatracoval. Zásadní výhoda tam (pro méně technicky zdatné) bude v jednoduchosti obsluhy. Žádné rychlosti se nepřekrývají, řadí se "jen vzadu". Pokud stačí rozsahově, proč ne.
Osobně bych z podobného důvodu ještě zvážil planetovku. Mám na ležáku v 24" kole osmirychlostní Alfine a sice občas bádám nad tím, jestli by 11 rychlostní varianta nestála za hřích kvůli většímu rozsahu, ale 5-30km/h se na tom dá šlapat vcelku pohodlně. Cenově je ten náboj taky tak nějak kolem 5k.
Negooglil jsem kolik jsou převodové poměry v třírychlostním Sturmey, ale pokud tam nebudou velké rozdíly, bude se to dost krýt.
Úplně sem nepochopil co znamená "Tak mi žena řadí v kopci na kole převodníky na nejmenší jak v autě při snížení otáček". Pokud má problém pochopit, že nemá dávat malá-malá nebo velká velká, tak systém 1x je fajn, zůstává otázka rozsahu. Spočítej jaký má nejlehčí a nejtěžší převod, jestli něco přebývá nebo chybí a jestli to 1x systém pokryje.
U 1x11 s 11-50 by mě zajímaly detaily, protože Sram má v 11r max 10-42 a Shimano 11-46.
Je to jednoduché, jakmile moja zjistí že už to na prostředním talíři v kopci neutočí, tak se snaží v zátěži podřadit na nejmenší talíř. Ve výsledku ji pak jízda na kole nebaví a mám to na talíři. Nemíním měnit její návyky, ale přizpůsobit to její jízdě, beru to jako výrazně jednodušší.
K tomu 1x11 nemám co říci, bo mi to bylo řečeno bez bližších podrobností s vypíchnutím hlavně ceny, že je to v podstatě ve stejných nákladech jako s tím S-A.
Na tom 1x11 jsem zažil akorát MTB 29", které v mém okolí jezdí výhradně jen trénovaní muži ve skalách, stepi a divočině.
Na té kazetě při převodu 1x11 budou brutální skoky mezi jednotlivými pastorky. Pokud neumí řadit placky, tak jí tam dej Rohloffa. 14 rychlostí s velmi příjemným rozložením rychlostí. Měl jsem ho na lehu a nemohl vynachválit. Dodnes mě mrzí, že jsem ho i s lehem prodal. Měl jsem si ho nechat na treka.
Nový majitel ho má na AZUB Six a láká (ke koupi) na něj kamarády ...
?
Nešla tu řeč o Rohloffovi?
To ano. Pak tedy znáš toho chlapíka, kterému jsem leho prodal. Ale jak jsem sledoval v čase, objevil se tu na bazaru na prodej rám z mého leha. Ale je možné, že si u Azubu objednal SIXea dal na něj toho Rohloffa...Pak už tomu rozumím
Ty skoky nejsou až tak hrozný. Výkonnostní silničář by to nechtěl, ale pro nějakou turistiku bych v tom neviděl problém.
Rohloff pořád stojí kolem 1000 €. To bych mohl rovnou doporučit nové kolo s Pinionem P1.18, ještě lepší rozsah a jemnější odstupňování.
Ten pinion neřadí v zátěži.
Oboje je mimo, u nás je volba mezi upgradem mojeho nebo jejího kola. Při nákladu nad 12k by se mojí kupovalo nové kolo. 9k za alfine11 by taky u mojí neprošlo jen tak.
... dej jí NuVinci ...
https://www.axit.cz/D109668_NuVinci_naboj_s...
Tak jezdit na prostřední placku celou kazetu a na malou/velkou dávat až když to nestačí nepovažuji za nic špatného, co není úplně ideální je akorát jezdit řekněme nejmenší dva pastorky na malou placku a největší dva na velkou placku. Akorát je potřeba při řazení odlehčit, přesmykač v tahu blbě řadí, i dolů.
Ale pokud je jediný problém, že to nezařadí v tahu, tak je otázka jak s to převodovkou. Nevím jak konkrétně tato, ale u některých se píše, že to v tahu taky neřadí, takže by to nemusela být žádná výhra.
Pokud jde o ten 1x něco pohon je potřeba zjistit jaký má teď nejlehčí a nejtěžší převod (a jestli by třeba nechtěla ještě lehčí nebo rychlejší) by se dal spočítat rozsah a optimální velikost převodníku.
Spočítám jejímu kolu zuby.
"Tak jezdit na prostřední placku celou kazetu a na malou/velkou dávat až když to nestačí nepovažuji za nic špatného,"
Hm, s indexovaným řazením na přesmykači to asi nepůjde, bude škrtat řetěz o přesmykač na těch krajních pastorkách.
Když jsem si svého času právě proto, abych mohla "jezdit na prostřední placku celou kazetu" (skoro celou, já na osmikole požaduji na prostřední placku jen šest koleček, bez těch krajních), dávala neindexované řazení, taks mě tu poučoval, že se bude křížit řetěz. A jsem argumentovala, že jsou kola s jedním talířem a x pastorkama vzadu a taky to jde... Tak teda nevím... :-) :-)
Se omlouvám, jsem si to vlákno vyhledala a vytýkal mi to cibi, ne xtonda.
https://www.nakole.cz/diskuse/25369-opotrebeni...
Funguje to dobře, můžu na prostředním talíři jzdit šest koleček, ty krajní nedávám.
Ono hodně záleží na přehazce, já bez problémů s prostřední plackou řadím na kazetě 8 pastorků, ten nejmenší už lehce chrastí, takže ten nedávám a nedávám ho ani s velkým talířem, protože bych ten převod stejně neutočil. I když teď jsem dal menší talíř, místo 44 jen 42 a už je to lepší, při jízdě z mírného kopce už to jde utočit a tak přece jen až budu kazetu vyhazovat tak bude alespoň malinko jetý :-)
Netvrdím, že je to optimální, pro životnost pohonu logicky je nejlepší co nejmíň křížit a mít tam velkou placku, což jsou částečně protichůdné požadavky, takže by se dalo donekonečna diskutovat kdy je ještě lepší mít tam velkou a kdy už dát střední a míň křížit.
Ale pokud někomu nevyhovuje řazení na přesmykači nebo mu to blbě chodí, tak pro zjednodušení a minimalizaci řazení na přesmykači tam držet stření placku dokud to jde a malou nebo velkou tam dát až když už je na konci kazety nepovažuju za zločin, přesně jak píšeš, na 1x11, 1x12 to ani jinak nejde.
Jestli se dá přesmyk seřídit aby to na prostřední nikde neškrtalo závisí na spoustě faktorů jako je konkrétní model přesmykače, délka zadní stavby apod.
Bude třeba změnit styl, řazení v záběru spolehlivě tu nábojovou převodovku zničí. Mám 3kvalt Sram (předtím Sachs) a je to stejnej systém jak to, co chceš použít. Funguje to dobře, ale řadit v záběru opravdu NEE. Navíc ovládání je na pravou, takže možná kolize s řadícíma páčkama.
Na pravou? CS-RK3 je míněn jako náhrada přesmykače a píší tam "Compatible with standard MTB-ATB left hand shifter for front tiple chainwheel"
Každopádně píšou tam, že při řazení se má odlehčit, takže problém tazatele to neřeší a pořád tam zůstává dvojí řazení a nutnost dumat na tím kde jak řadit.
http://www.sunrace.cz/dokumenty/compatability...
Tuhle tabulku od Sunrace znám, ale podstatnější je specifikace výrobce přehazovačky. Třeba je tam uvedená Sram GX 11r, která je dělaná na kazetu 10-42 a těmi osmi zuby navíc to prostě nechodí, na bike-foru to řešilo víc lidí, chodí dost blbě i s 11-46.
Tam to uvádí s montáží přehazky na tom prodloužení patky.
U 11r Sram GX-11 tam tedy vidím u 11-46 i 11-50 kolečko, tedy kompatibilní bez extenderu, což prostě není pravda.
Extender zhoršuje řazení na malých pastorcích a zvyšuje citlivost na rovnost patky. Je to protě bastl s důsledky z toho plynoucími.
U 11r Shimano přehazky prý dobře funguje nahradit vodící (horní) kladku tímto
https://leonardistore.com/collections...
Jako záleží jak moc chceš šetřit. Na BF jeden dal na kolo devítkovou kazetu 11-50 z Ali a k tomu přehazku M591 s extenderem z Ali a prý mu to chodí.
Šetření, no prachy jsou už dopředu určené v tom balíčku do 6k. Změna techniky jízdy bude asi na pořadu dne.
Dá se jinak ten S-A "přeřadit" pak snížit šlapání a ono se to "pořádku" přeřadí? Ta možnost se zastavením v kopci a rozjetím se do kopce mi přijde skoro nerealizovatelná.
Např. https://www.aliexpress.com/item/32891237067...
http://www.sunrace.cz/dokumenty/compatability...
CS-RK3 má skoky víceméně přesně dvakrát větší než skok mezi dvěma sousedními kolečky na osmirychlostní kazetě. Indexovaná páčka od klasického přesmykače Shimano mi s ní funguje, jenom na trojku se lanko úplně prověsí, tak pozor, aby nevyskočilo z nějakého vedení. Při pokusu o podřazení při záběru jde páčka hodně ztuha, protože se snaží někam přetáhnout zatíženou západku, ale jak to přesně vypadá uvnitř netuším, rozebrané jsem to ještě neměl. Pro někoho, kdo neumí podřadit v předstihu nebo během řazení na chvilku odlehčit, podle mého názoru nepoužitelné - sice lepší než přesmykač, ale ne úplně blbuvzdorné a nevím, kolik to při nešetrném zacházení vydrží.
V manuálu od Rohloffa píšou, že je natolik robustní, aby mu řazení v záběru neublížilo, ale že to jde ztuha a někdy to nemusí přeřadit správně. Každopádně mimo rozpočet, takže nic.
NuVinci je pro takovéhle účely nejneprůstřelnější řešení, ale prý nic moc účinnost.
Takže bych doporučil tu variantu 1x11.
Po pročtení detailů, pokud CHCE jezdit, volil bych variantu 1x11 pokud to jen trochu půjde.
Přehazka na volné větvi má jakž takž šanci zařadit i v zátěži, přesmykač na napnuté straně řetězu je bez šance. Převodovky pod zátěží odmítají řadit buď rovnou od konstrukce (záměr), nebo jim to prostě jen nejde a je otázka kdy to tam něco vzdá. Osobně jsem byl překvapen jak je ten můj alfine na to citlivý; povolit záběr ale zůstat "v kontaktu" nestačí, na přehazce běžná praxe.
A nebo je tu samozřejmě varianta technické osvěty :-)
Když to tak čtu, tak bych si položila otázku, zda vůbec chce jezdit. Že by nezvládla pochopit, že v záběru už přesmyk nepřehodí, a nedala si to zavčasu v kopci na nejmenší talíř, mi přijde divné. Možná ju tlačíš někam, kam vůbec nechce a zbytečně řešíš technické problémy.
I tahle varianta je možná. Zkusím to promyslet.
Nebo jí pořiď elektrokolo, na svůj nosič nalož tolik baterek, kolik ona spotřebuje, aby mohla jet s tebou celou cestu (ono tě to zároveň zpomalí) a uvidíš, jak spokojeně bude v kopcu vedle tebe švitořit.
Cenově to možná vyjde stejně, jak ty různý výmysly s převodama, které stejně situaci nevyřeší.
Tak prostě jedeš a sklon kopce postupně roste až seš vzadu na největším pastorku, tak potřebuješ vepředu shodit dolů. Už je to celkem kopec, takže když přestaneš šlapat, tak se hned zastavíš. Dvakrát třikrát šlápneš víc aby kolo dostalo impuls, pak ubereš a shodíš vepředu na malou.
Dneska při vyjížďce sem si na to vzpomněl a zkoušel to, i celkem v záběru mi to shazuje, co si tak vzpomínám párkrát mi to nešlo když sem to rval fakt hodně při nečekané změně sklonu a nešlo ani trochu odlehčit.
Přesmyk prostě řadí hůř než přehazovačka a pokud je někdo technický antitalent, tak neustálé dilema kdy na které straně řadit může být otravné a zbavit se přesmykače je jednoznačně plus. Jediný důvod proč si ho nechat je pokud mi na dostupných 1x stémech nevyhovuje rozsah nebo stupňování (případně cena).
IMO varianta s tou převodovkou není řešení, pořád je tam dvojí řazení a při přehození se tam musí do sebe zasunout jiná kolečka což v plném záběru těžko bude chodit hladce a nejleší ta bude 1x něco, teď záleží jaký bude potřebný rozsah, na tom záleží kolik to bude stát, stejně jakou převodovek s nárokem na rozsah rapidně roste cena.
Myslíš, že si vzal totální blbku?
Nevím, že některý i dospělý ženský to nedávaj nebo to tím nechtějí zatěžovat sem četl od víc lidí a že po vyzkoušení 1x pohonu by přesmyk už zpátky nechtěli píše i spousta chlapů.
Pokud jí to nevyhovuje a dostupný 1x systém pokryje potřebný rozsah, tak není co řešit.
Já se divím, že tolik lidí ještě pořád jí příborem. Přitom přechod na lžíci je tak jednoduchý a osvobozující, každý to pak jednoduše zvládá a nemusí nad tím přemýšlet...
Nesouhlas!
Musíš vymyslet, kterou stranu lžíce nabrousit, aby s ní šlo řezat maso ..!
Mám na skládačce 1x8. Chybí mi tak 2 rychlosti do velkého krpálu, jinak OK. Kdybych měl 1x11 i na planetové převodovce (menší rozsah než převodník), byl bych v sedmém nebi.
Kombinace 3x něco je dnes opravdu out. Ono to papírově vypadá, ale přeřazení na přesmykači je vždycky skok a zpomalí. Navíc to obsahuje hromadu nepoužitelných a duplicitních převodů. Mám na MTB a crossu 3x9 a počet reálných převodů je stejně 11 nebo 12.
Pokud má jezdec problém řadit, jednoznačně bych volil variantu 1x něco, protože je to na pochopení jednodušší.
Jednoznačně bych volil 1x11 a maximálně bych řešil zadní kazetu, konkrétně její rozsah (odstupňování).
A rozdíl 29" a tzv. 28" (přesněji 700C) bych neřešil, ráfek je na obou kolech STEJNÉ velikosti, liší je se jen větší (29) a menší (700C) pneumatika. Takže na 700C to bude celkově trochu víc naladěné do pomala, což manželka přesně potřebuje.
Tak jsem si to rozepsal a jestli dobře počítám, tak na převodu 3 X 9 nemám jediný převod duplicitní, někde jsou malé rozdíly, ale jsou a pokud člověk není bejk (a já fakt nejsem), tak ty i nepatrné rozdíly v poměrech jsou příjemně poznat. Taky pořád využívám, všechny převody v celém rozsahu řazení.
Já osobně bych 1 x xx nechtěl ani náhodou. Možná ještě tak 2 x 10, možná 11, ale tam už zase je problém s výrazně vyšší náchylností na náraz na přehazku a citlivostí na seřízení a tím i mnohem vyšší cenu dílů a servisování.
Nemáš pravdu.
Optimální rozsah převodů jsem hledala a pro sebe jsem nakonec našla jako optimum dvoutác s osmikolem. Podstatné jsou krajní převody, z rychlých mi stačí převod něco málo nad 3, s kopce šlapat nemusím. Nejdůležitější je pro mě převod do pomala do kopců, 0,65 mi vyhovuje, časem bude i menší.
Na obr. a) je trojtác s osmikolem s maxiringem. Nejtěžší převod 42/11 jsem nikdy nepoužila, kombinaci 42/13 velmi vzácně. Použitím neindexovaného přesmyku teď dojíždím kazetu na dvou menších převodnících, někdy trochu chybí rychlejší převod a musím použít velký talíř.
obr. b) po otestování funkčnosti dvou převodníků dle a) jsem si udělala dvojpřevodník 36-22 k nové kazetě 11-40. Převodově to vypadá slušně. Ta kazeta je těžká kráva, ale čert to vem.
na obr c) jsou různé varianty převodníků k 11 kazetě 11-46 Shimano SLX 11s CS-M7000. Zcela jasně je vidět, že neexistuje k takové kazetě převodník, který by splnil požadovaný rozsah poměrů zhruba od 3 do 0,6.
Ani si nechci představit, kolik ta kazeta váží. Vždyť vzadu je pět talířů (24,28,32,37,46) a není to schopno splnit můj požadavek převodů! A to si myslím, že chlap potřebuje ještě i větší poměr jak 3, běžně ušlapou 4 a 5.
To je těžký. Jak u aut. Různě těžkých s různým určením, s různě výkonným motorem, do různých podmínek a terénů, různě rychle jezdících a akcelerujících. Pokaždé úúúplně jiná převodovka.
Ale u kol se v současné době zbláznili a trend je pro všechny jen to jedno jediné "správné".
Snad to brzo přejde...
Prosím Tě, Ty opravdu řadíš všech 27 kombinací na 3x9? Normálně se přece řadí 3 velké s malým převodníkem a 3 nejmenší s velkým převodníkem. No a zbytek je s prostředním převodníkem a dvě kolečka na přechodu se řadí s dvěma převodníky.
Když to pak posčítám, tak to dělá 3 + 3 + 5 na středním převodníku, celkem tedy 11 převodů.
Pokud jezdec nevyžaduje rozsah od 3 km/h do 50 km/h, tak může být těch 11 převodů klidně jemněji odstupňováno jako to má nábojová převodovka (tedy menší rozsah od / do km/h).
Já na skládačce jezdím od 10 km/h do 35 km/h a mám 1x8. Letos v Hohen Tauren jsem jel do kopce i pod 5 km/h a nejvíc po rovině bez protivětru udělám 44 km/h.
Ano, jsem muž a ročně na 3 různých kolech najedu celkem 12 tis. km od tropických teplot až po ledovku (s hřeby samozřejmě). Paní určitě nedosahuje mé výkonnosti, ale taky jí doporučuji 1x11 a ne 1x8 a ona vyžaduje pomalé rychlosti, zatímco určitě nepotřebuje lítat přes 30 km/h.
A ještě něco málo z praxe. Když začaly 29" s 1x11, jezdili borci stejně rychle jako my na 26" s 3x9 (přesněji i rychleji). No a do kopce jim chybělo jedno největší kolečko (v Alpách, aby bylo jasné, s čím to srovnávám).
Pro hobby jezdce tedy nemá smysl řešit a určitě jít do 1x11. Pokud by šlo o mne, tak já bych raději 1x12. V nejhorším bych i já ustál 1x11, protože 42x11 prakticky nejezdím a 22x34 taky skoro nepoužívám. Toto jsou mé krajní převody na horáku. 42x11 mám problém ušlápnout a 22x34 snadno trhá podklad. Když v té šnečí rychlosti prohrábnu, mám co dělat, abych se na kole udržel.
A jestli mi dneska 29" drtí jako spolujezdci, tak je to, pokud jedou rychlostí, kdy mne nutí přehazovat na přesmykači. V tu chvíli strašně ztrácím a utaví mne. Pokud tak jedou déle, nejsem schopen ztrátu způsobenou převodníkem kompenzovat dodatečnou energií.
Sorry, samozřejmě jsem chtěl napsat ztrátu způsobenou přesmykačem a ne převodníkem.
A proč ty Alpy? No byl jsem tehdy na pětkovém zájezdě mikrobusem v Alpách. Troufám si tvrdit, že co jsme tam jezdili, běžní hobíci opravdu nejezdí. Bydleli jsme na jednom místě, takže tam byly i přesuny po silnici, takže jak se říká chrti nebo cyklomagoři a od silnice po trail.
A namakaní borci nám ujeli na 29" s 1x11 i do kopce. Neměli tak pomalý převod, tak holt jeli rychleji. To 1 největší kolečko na kazetě chybělo méně výkonným jedincům.
Někdy je lepší méně počítat a více jezdit! Kolu zdar!
A to je přesně to o co jde. Když je někdo bejk a má v hnátách a plicích výkon, tak mu možná bohatě stačí i třeba jen 5 převodů v Alpách, ale když když na to někdo nemá tak je rád za 27 rychlostí a pak je fůra takových, kteří by i rádi brali 45 kvaltů, ale protože je nemají tak jdou i na osmičce pěšky.
Čili buďto buď Sagan, nebo se na to vykašli ? Nebo jak to mám chápat ? Jezdím jak jezdím, vím na co mám, že už to o tolik lepší nebude a vím co mi vyhovuje za převody. Když tu čtu ten heroický popis výletů v Alpách, marně přemýšlím, proč jsi mi cestou z Prčic výrazněji neujížděl ;-)
No a řídit se při pořizování převodů podle nabušených borců, to je pro toho, kdo se nevěnuje systematickému výkonostnímu tréninku tak akorát cesta do pekla a k znechucení kola.
Mnohem četnější než sporťáci jsou ale na kolech ti bez soustavného tréninku a pro ty má jednoplacka výhodu jen v o čtvrt kilo lehčím kole při tlačení do krpálu, tam, kde na 22/36 ještě furt jedu.
Jo, opravdu jo. Teda s velkou neřadím dvě největší, ale s kašpárkem mi tam občas skočí 12, když je to jen o krátkém rozjetí před nějakou záludností, kde zas půjdu na hodně lehoučké a nestojí za to tam rvát na moment střední. Píšu samozřejmě o horácovi. Na treku je to krapet jiné. Ale i tam využívám převodů víc. Sice se rozsahem částečně kryjí, ale nejsou totožné. Takže je někdy výhodné čarovat mezi plackama s různými pastorky, zvolit správný převod, než to zbytečně lámat na těžší, nebo naopak šlapat do hofen. Při krátkém vejletu je to fuk, to člověk krátkodobě urve, nebo utočí cokoliv, ale na štrece už se to nasčítá a každý zoubek je pak dobrý pro optimální točky. Ideál je silniční kazeta, kde to skáče vyloženě po zoubku. To je pak mňamka jízda, furt v optimu.
Holt nejsem nabušenej sporťák, kterej má obrovskej výkon jak v nízkých točkách, tak ve vysokých. "Malá kubatůra" vyžaduje optimální točky a dobré zpřevodování. Jinak dole zdusne a nahoře řve bez výkonu. Kdo jezdil na fichtlu, ví o čem píšu :-)
No a zrovna v pátek jsem shodil jednu kazetu, která byla sice zajímavá 40 zuby nahoře pro čarování na kořínkách, ale díky tomu měla hrubší odstupňování na těžších převodech. Podobně jako ty širokorozsahové dvanáctikvalty. Docela pruda. Občas jsem si mohl vybrat, jestli zpomalovat proto, že to dlouho neušlapu, nebo po přeřazení, že to dlouho neutočím.
A nějak se mi nechce věřit, že všichni ti, co přísahají na jednokvalt, jsou takový bejci. U fůry je to jen póza a holt to přetrpí, než aby vypadali jak socky s trojplackou, nebo jak troubové, co šáhli vedle. - Ale vůbec to neupírám těm, kterým to skutečně vyhovuje, mají na to výkon, jezdí pro to optimální terény atd.
Pokud potřebuješ rozsah 0,6 - 3, tedy 500 % tak je jasné, že to 1x11 nepokryje. Mě těch cca 420 % u 1x11 pohonů taky přijde nedostatečný, ale to nijak nezpochybňuje jednoduchost a pohodlnost 1x systémů, minimálně je tam míň věcí co se můžou pokazit.
Pro rozsah 500% bys potřebovala 1x12 s kazetou 10-50 a to stále je trochu dražší záležitost.
Shimano MTB kazeta 11-34 je docela úlet, skok 31% je šílenost, nechápu, když 11-32 verze má konec 28-32, to tam u nich asi někdo upadl na hlavičku.
Varianta b) má sice rozsah slušný, ale je to dost bastl, řazení nebude kdoví jaká sláva, velký skoky na kazetě i převodnících. Desetirychlostní 34-24 / 11-42 má sice rozsah nepatrně menší, ale chodilo by to daleko líp, stupňování taky daleko lepší.
Pokud jde o hmotnost 11r 11-46 SLX kazety, tak ta je 482g, největší dva pastorky jsou z Al slitiny a tři největší jsou na Al unašeči.
Převod 5, tedy 55/11 vozí možná tak silniční profíci, běžným cyklistům bohatě stačí kompakty 50-34, na MTB pak většina vystačí s převodem někde kolem 3,5.
Já sem trochu ujetej na honě lehký převod, takže abych za relativně málo peněz udělal na svém MTB 22/42, tak sem vyhodil 40z převodník a předělal to na 32-22 / 11-42, ještě lehčí už moc snadno nejde a nejrychlejší 32/11 tedy cca 2,9 mi stačí na cca 40 km/h, když mi to někde z kopce po silnici jede víc, tak se holt vezu.
No tak paní má problém do kopca... Je to paní asi mého věku, tak předpokládám, že požadavky můžou být podobné a dotaz zní, jestli 3x8 nebo 1x11. Já bych 1x11 nechtěla, buď by mi to nejelo po rovině nebo by mi to nejelo do kopce.
Ale pořád si spíš myslím, že paní zná lepší způsoby zábavy a třeba i podvědomě prostě neumí přeřadit, když zvládá automatickou pračku a kuchyňského robota (já s tím mám potíže), tak řadit na systému 3x7 je brnkačka.
Podle toho co Arnošt napsal paní má problém hlavně s přeřazováním na malý převodník když sklon kopce stoupá. Jelikož má 3x7 se šroubovacím kolečkem, tak to bude něco hodně laciného nebo starého a je možné, že je to ve špatném stavu a něco nového moderního 2x10, či 3x9 by chodilo zcela uspokojivě. Ale pokud 1x sytém v cenovém limitu pokryje požadovaný rozsah, tak je to jednoznačná volba
Bez toho aby napsal jaké rozsahy přesně tam jsou a případně o kolik a kam je potřeba rozsah upravit těžko něco navrhnout nebo jen zhodnotit navržená řešení.
Čili to, o čem jsem už jinde psal - podlehlo se momentálně nějakému marketingu a teď se zkoušejí kdejaké zbytečně nákladné možnosti, všemožné kompromisy. Místo dosavadní pestrosti se honem honem prohlásí, že "přesmykač je mrtvý" - a pak se z toho hledá krkolomně cesta ven. Fůra těch "hrdejch" jde neoblomně s dobou. A s jednoplackou jich na to menší část má, ale ta větší pak do krpálů trpí, nebo běžněji s dobou skutečně jde, pěšky vedle kola (jó, na drtiči jsem fůru těhlě fríkůlínů předjížděl na mé zastaralosti). A ti pak začínají vymýšlet, jak si rozsah i odstupňování doladit, když už nemají páru profíka, u kterého tuhle vychytávku okoukali. Ale to doladění bejvá buďto nespolehlivé, obtížně vyladitelné, citlivé, nebo nechutně drahé - a protože se vesměs jedná o spotřebák, budou lidé, co se k tomu nechali strhnout, čím dál častěji koulet očima. Ne každý si chce zrovna na kole dokazovat finanční a sociální status, rvát do řetězů a kazet tisíce ročně.
Osobně si myslím, že dvouplacka, ale ani trojplacka nemají definitivně odzvoněno a že po tomhle pobláznění dojde k návratu, byť se změnama, vývojem. Ať z důvodů praktičnosti pro méně výkonné cyklisty, nebo různorodá využití, tak z důvodů menší finanční náročnosti.
1x systémy tlačí hlavně Sram, ten už i na gravelech a taky výrobci kol, množí se rámy kam už vůbec nejde dát přesmykač.
Shimano v nově uvedeném 12r MTB pohonu kromě 1x s kazetou 10-51 drží i variantu 2x s kazetou 10-45 a 10z krokem na převodnících. Letos už to propadlo do SLX řady, takže to nestojí nesmysl, samozřejmě ekonomické výhodnosti rekreačních sad Alivio a níže to ještě zdaleka nedosahuje.
Tak samozřejmě, když si kolo dovezeš vozem na nějakej trail (snad se tomu tak říká, prostě upravený terém, aby se na kole v terénu vyblbli), nevidím problém. Podle typu trati si nasadíš převodník a tu hodinu se tam vyblbneš a co nepoberou převody dotočíš nohama. Na to to asi je, tam nepotřebují silniční kvalt.
Ale pokud s tím kolem jedeš normální výlet od baráku po silnici a někde pak k rybníku po polňačce a do kopce na rozhlednu, tak opravdu potřebuješ na jednu cestu dost velký rozsah. Přece nebudeš pod kopcem měnit převodník, abys ho pak nahoře zas dával zpátky.
Však já to nezpochybňuji, já teď mám 32-22 / 11-42 což je 555 % a občas by se hodilo přidat na obou stranách, lehčí už ale v rámci specifikací nejde. Byl to cenový kompromis. Takže 1x11 by mě rozhodně neuspokojilo a i Eagle by byl dost kompromis. Dělá se 12r kazeta 9-52, to dává 578 %, to už by se dalo, ale zase stojí nesmysl a velká část je z Al slitiny, takže by to šlo rychle do háje.
Ale pokud někomu ten menší rozsah stačí, tak ty výhody jsou snad evidentní. Pokud někdo třeba při tom výletění nespěchá a stačí mu jet 25 km/h a kopce nad 10% si radši vytlačí protože by stejně jel tak pomalu, že by neudržel balanc, tak proč si život komplikovat přesmykačem. Shimano na rozdíl od Sramu komponenty pro 2x a 3x pohony vyrábí a daj se koupit. Naopak vlastně kromě nových 12r sad a speciálních čistě sjezdových sad Shimano má všechny přehazovačky minimálně pro dvoutác. Když to výrobci nedávají na nová kola, tak si to můžu pak vyměnit nebo si nechat kolo postavit podle svých požadavků. Všechno je tedy v pořádku.
No, všechno... Pokud chceš třeba slušnějšího fulla, tak máš s dvojplackou a smykem dost hodně omezený výběr.
Nemluvě o výběru materiálu. Kdo nechce o šutry mlátit s karbonem, má docela smůlu.
Zvažoval jsem nové kolo, ale když vidím, jaká je to detektivka, aby z toho nakonec vylezl kompromis s vlastnostma, které nejsou tak docela podle mých představ a pro moje požadavky a schopnosti... Tak držím při životě to stávající.
Jo, fullů je asi nejmarkantnější to, že na nové rámy ten přesmykač vůbec dát nejde. A je to i horší s výběrem rámů pro vlastní stavbu.
A ta Sturmey převodovka na fullu asi taky nic moc.
Tady něco keců k tomu od Canyonu
https://www.bikeradar.com/features/this-is-why...