Pravděpodobně tam je kazeta na ořechu. Na sundání kazety potřebuješ tzv. bič na podržení pastorků, stahovák a něco, čím ten stahovák otočíš (stranový klíč, francouzák, atd.)
Sundáš kazetu a pak teprv začne to lepší, pokud máš nábu Shimano. Na to potřebuješ konusové klíče. Po rozebrání se na tebe vysype asi padesát pidikuliček a dva praporky, které tam budou asi volně, protože nejspíš prasklo pérko. V lepším případě bude jen zaschlá a ztvrdlá vazelína, která praporky blokuje. Takže vymýt, vyčistit, máznout, nasázet kuličky do ořechu i náby, sestavit, seřídit, nasadit kazetu.
Pokud je to už stará nába, co už má svoje odjeté, doporučuju nechat přeplést. Jestli to má ráfkové brzdy, okoukni stav ráfků, jestli nejsou probržděné, jestli se to vyplatí opravovat, přeplétat. Jestli nebude levnější koupit fungl zapletené zadní kolo.
... a trochu obrázků :
https://www.youtube.com/watch?v=9KAaP7pbFV0
https://www.youtube.com/watch?v=T_vRbBRPr3c
https://www.youtube.com/watch?v=iTJ3taJHOn8
Díky za reakci. Ještě mne zajímá toto. U sedmikolečka na jiném kole se dalo celé vytočit ven pomocí přípravku. Vymontované zadní kolo jsem držel a vyšrouboval sedmikolečko a dal tam jiné.
To devítikolečko je jiný systém?
Nebo jde celé takto vytočit a dát tam jiné?Stojí 500
Devítikolečko bude kazeta, myslím že to je 11-36. Ceny jsem viděl okolo 400,-
Nejlepší bude dát novou kazetu i s řetězem.
Rozdíl mezi šroubovacím vícekolečkem a kazetou :
https://www.youtube.com/watch?v=qcgz3-XyNkI
Oprava : u kazety je vlastně cvrk v ořechu, takže výměna kazety by nepomohla.
Díky, tak jsem konečně pochopil. Pokud si budeme opravovat sami cvrk v ořechu, tak bychom si mohli napsat, jaké konkrétní nářadí koupit a zdroj. Myslím na ta naše kola, máme je stejná.
Návod je tady:
https://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol/oprava...
Komplet šroubovací vícekolečka se dělávala dřív a přežívá to na nejlevnějších kolech. Netuším, jestli někde někdo náhodou nedělá i devítikolečko, ale sám jsem se setkal nejvíc se sedmikolečkem. U více pastorků pak už jen s dnes běžným systémem s ořechem (cvrčkem) jako součástí náby a výměnnou kazetou.
V prodeji jsou pořád. Třeba zde:
http://www.bike4u.cz/komponenty/kazety-a...
Šroubovací vícekolečka jsou (dle P.Knebla) běžnou součástí jízdních kol v (pro nás) exotických regionech (Čína ...)
Kazety tam ještě(?) nepronikly ...
Že by Číňani valili ve velkém kazety přes Ali jen do světa a doma je neznali ? Divné :-))
... že by číňani nedokázali okopčit (cokoliv) ...
divné
Cíňani jezdící na kolech ještě nejsou tlustí a nehrozí, že se jim ohne osa, těm stačí vícekolečko.
Co má ořech nebo vícekolečko společného s odolností osy ?
Umístění ložisek u náby pro vícekolečeko a pro kazetu.
podobné, rozdíl zas tak velký není. Ono spíš půjde o úspory váhy a drahého materiálu u kvalitnějších ořechů.
Tady šéma na wikipedii
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Labeled_Bicycle_Hub_Comparison-en.svg
Ten rozdíl není malý, od oka je u kazetového náboje rozteč ložisek o třetinu větší
Kazeta má pravé ložisko osy pod kazetou blíž vidlici, takže se osa tolik nenamáhá. Šroubovací vícekolečko má to ložisko na konci náby, která ovšem pokračuje dál doprava tím vícekolečkem. (Doprava míním z pohledu směru jízdy kola.)
No, neřekl bych. Nepamatoval jsem si to už u Shimana, tak jsem jednu starou nábu rychle rozšrouboval. Ložisko je dost utopené, podobně jak u šroubovacího pod závitem. Na obrázku běžné Deore.
Ještě si měl vyšroubovat konus. Utopené to vůbec není. Deore má totiž pravý konus široký pouze 9 mm (nižší řady maj 16 mm+-).
Ale jo, dejme tomu - ale když už se podržíme téhle teorie, na pravé straně je důležité přiblížit ložisko uchycení v rámu a na levé, kde by to bylo konstrukčně mnohem jednodušší, ne ?
V tomhle bych fakt důvod změny z šroubu na kazetu nehledal.
A v čem je tedy důvod té změny?
A ještě jeden dotaz. Kazetová vícekolečka jsou stejně široká? Nepotřebuje taková 11 kazeta nábu se širším držákem kazety? Dá se vůbec do kola, které je stavěné na 8 kolečko fyzicky bez roztahování zadní stavby ta 11 dát?
Jen můj tip (rozhodně to netvrdím, nevím) - jednodušší servis (zvlášť těch neshimaňáckých), montáž, údržba, nižší váha. Při použití lehčích a kvalitnějších materiálů pak není "cvrček" jen na jedno použití (samotný slušnější ořech stojí kolem litru). To rozložení ložisek tam bude asi taky hrát nějakou roli, ale řekl bych, že ne hlavní. To by to vypadalo zas ještě jinak.
Se mi to vlákno nechce hledat, ale tu moudrost, jsem vyčetla na tomto fóru. Mi je to celkem šumák, moje kola s váhou problém nemají, tak jim ohnutí osy nehrozí, ať už mají kazetu (Arab) nebo vícekolečko (Růženka s Huculem).
Když jsem se ve svých 19 letech učil jezdit na jednom z prvních MTB kole, tak jsem osu ohnul poprvé s ohnutím zadní vidle doprava. U druhého kola to samé. Třetí kolo mi rozdrtil osobák. U svého čtvrtého kola s kazetou se podařilo jen to vyhnutí zadní vidle doprava.
Ahoj, tak to vypadá takto viz foto:
Můžete ještě někdo konkrétně k tomuto systému?
Pro opravu máš 2 možnosti:
1. Najdeš servis, kde dělaj elektrokola a zvládnou to. (pokud to sice daj, ale nebudou mít to 9kolo, toto seženeš viz můj odkaz výše a necháš to prohodit, popř. opravit - to bude ale darda, neb je to pracnější.
2. Nějak si poradíš s tím konekorem na konci káblu. Ten tam bude velmi překážet.
Seženeš stahovák na volnoběžné Xkolečko (pozor, musí být prodloužený a průchozí, popř. s velkou dírou - osa je silnější a běžný stahovák tam nedostaneš).
Prohodíš to za nové.
V případě opravování budeš potřebovat:
nástroj na zajištění pastorků (tzv. bič na kazetu), speciální klíč na povolení šroubomatice co drží první dva nejmenší pastorky. Pak už je to brnkačka, klasická rozborka volnoběžného Xkolečka - povolit dvoudůlkovou přírubu (levý závit), odebrat kuličky z horní dráhy, pak nejlíp v misce sundat tělo, spodní kuličky zvlášť, očistit zatuhlý mazivo ,popř vyměnit pružinku (používaj se dva typy, dá se to sehnat z nějakýho jetýho), pak to máznout a seskládat zpět.
Pokud jsi to nikdy nerozebíral doporučuji variantu 1.
Doplním kolegu - 1:
na elektrokolo použiješ standardní stahovák Shimano, viz obr. zvětšíš jeho otvor na 10,2 mm, pak ho lze použít na e-kolo - kabel provlečeš otvorem, stahovák nasadíš a sundáš pastorky - výsledek pro výměnu kabelu vidíš na obr.
Koupil jsem ten stahovák s tím, že se musí převrat na tu větší díru. Jel jsem do dalšího a tam mi to vyšrouboval. Jeho stahovák jsem vyfotil,viz foto.
Říkal, že ten, co jsem koupil, je krátký a musí být takto dlouhý.
Když jsem přestavoval před deseti lety MTB na elektrokola, tak jsem si koupil zmíněný stahovák. Později, kvůli další přestavbám a "ošimanování" našich Favoritů jsem koupil sadu nářadí Shimano. V ní je rovněž stahovák - ten vpravo - je stejně dlouhý jako původní - hloubka zubů je 10mm.
Tak lépe, pro rozborku tohoto konkrétního volnoběžného 9kolečka, přidal jsem čísílka, co kam patří
Seženeš stahovák na volnoběžné Xkolečko (pozor, musí být prodloužený a průchozí, popř. s velkou dírou - osa je silnější a běžný stahovák tam nedostaneš).
č. 1
č.2
nástroj na zajištění pastorků (tzv. bič na kazetu),
č.3
speciální klíč na povolení šroubomatice co drží první dva nejmenší pastorky.
Pak už je to brnkačka, klasická rozborka volnoběžného Xkolečka -
č. 4
povolit dvoudůlkovou přírubu (levý závit), odebrat kuličky z horní dráhy, pak nejlíp v misce sundat tělo, spodní kuličky zvlášť, očistit zatuhlý mazivo ,popř vyměnit pružinku (používaj se dva typy, dá se to sehnat z nějakýho jetýho), pak to máznout a seskládat zpět.
Ještě bych přidal svoje čerstvé zkušenosti. Byl jsem nakonec taky nucený udělat rozborku a sborku na kole Lectron jako má Kutil1. Devítikolečko je takový hybrid : je šroubovací a zároveň je to kazeta složená z jednotlivých pastorků.
1) Prodloužený stahovák je nutný (je to ten menší průměr, dvanáct drážek), např. :
https://www.spoke.cz/unior-stahovak-vicekolecka...
https://www.cyklovybava.cz/klic-ke-stazeni...:8402/
2) 2) Bič na kazetu – asi taky, ale možná se dá se obejít i bez něj.
Zbývající věci šly povolit šroubovákem a kladivem. Ta dvoudůlková příruba ani jinak povolit nešla, dělají to tak běžně v cykloservisu, kde mi s tím pomohl ochotný prodavač na počkání a zdarma. Důležité – na přírubě je ten zmiňovaný opačný, levý závit.
Celý ten vnitřní prostor kde jsou praporky, byl hodně špinavý, takže to už ani nemohlo pořádně fungovat. Fotky jsou všechny po alespoň částečném očistění.
Po důkladném očištění, vyleštění funčních ploch praporků a příslušných ploch v tělese (jedna plocha byla i trochu narezlá), namazání a složení zase fungují jak mají. Díky tomu že kuličky jsou ve věnečku tak tohle bylo v pohodě. Demontáž a pak montáž kola s motorem byla proti tomu pakárna.
Asi to výrobce devítikolečka nemá vychytané, tohle bylo během tří let provozu už podruhé. Poprvé cvrk přestal fungovat po 3 měsících, takže to opravila prodejna během servisní prohlídky v záruce. Na mém horském kole starém 20 let jsem tuhle závadu nikdy nezažil.
No kua... mě na tom zaujala jiná věc, a sice kolik kabelů je v jedný pitomý nábě elektrokola, já bych nechtěl dělat mechanika v cykloservisu...
Nikdy jsem to rozebraný neviděl, čekal bych tam dva, maximálně tři kablíky:-).
Tři jsou silové, tři jsou Hallové sondy, dva +/- 5V pro sondy, jeden je volný - suma = 9 ks
Vnuci při pádu prodřeli kabel, tak jsem ho měnil - funkce "elektrokola" byla zachována.
Nebylo to tak hrozné, je tam dost místa. :-)))
Doplním kolegu 2:
Stahovák se používá jak pro šroubovací pastorky, tak pro kazety - viz obr. 1 a 2,
sundání kazety je na obr 3.