Zdravím všechny. Mám dotaz ohledně doporučení nějaké cyklonavigace na cesty po ČR. Jde mi cyklostezky, případně o turistické cesty vhodné pro horské kolo. Má smysl kupovat nějakou GPS navigaci, nebo nahrát nějakou aplikaci do Android mobilu? Předem děkuji za rady. H.
Ke spokojenosti používám mapy.cz v režimu offline. U nás i v zahraničí. Na jedno nabití mně to vydrží cca 8h. Doma natrasuju a pak jen kontroluju, jestli nejedu blbě. Začal bych tím, bez jakékoliv investice. A teprve pokud nebudeš spokojen, uvažoval bych o jiné variantě.
Mobil má větší a citlivější obrazovku s mnohem větším rozlišením. Mobil jí má také mnohem víc podsvícenou. Ovšem platíš za to tím, že ti vydrží těch 8 hodin, kdežto outdoorová navigace vydrží 1.5 dne. Outdoorová navigace má pouzdro, které je opravdu voděodolné a když s kolem spadneš, tak to vydrží. Ta voděodolnost spočívá i v tom, že se dá v té vodě i ovládat. Mapy jsou už na mapy.cz lepší než v těch navigacích.
Mám obé. Na řídítkách vozím Garmina Oregon a když potřebuji naplánovat další trasu, nebo si nejsem jist, tak vytáhnu toho mobila. Trasu do Garmina po polňačách si poznamenávám jen pár body a v průběhu cesty jí často měním.
Došel jsem k podobnému režimu. Na řidítkách mi svítí šipka z Garmina, když dojde ke změně trasy nebo si nejsem jist, vytáhnu mobil s offline mapy.cz případně OsmAnd. (mapový podklad je v cizině stejný, ale v zobrazovaných informacích se mohou lišit)
Mám Garmina Oregon. Vypadá otřesu a vodovzdorně. Ale má zatraceně malý displej.
Samotný Garmin je dost drahý. A k němu originál mapy jsou taky drahý, dá se to ale řešit nějakou open mapou, jsou ke stažení.
Výlet se na něm naplánovat opravdu nedá.
Mobil je levnější, offline mapy.cz dobrý, ale zase určitě nevydrží to, co snese garmin.
Garmin se dá v případě nouze krmit i obyčejnými alkalickými bateriemi, ale to v Čechách stejně nevyužiješ.
Výlet si naplánuješ doma v PC na mapách Cykloserver(ČR,Slovensko) nebo GPSies, trasu uložíš do GPX a v Garminu na kartu- pak jen kontroluješ svou polohu ve městě/neznámém terénu(nemusí být zapnutý celý den). Mapy v mobilu v offline režimu jsou pro začátek dobrá volba, stačí občasná kontrola a displej nemusí být zapnutý stále.
Potíž s mým Oregonem, je už hodně starší, je v tom, že nevidím vrstvu pod tou naplánovanou trasou. Nevidím, zda pojedu po silnici, nebo po neznačené pěšince. No a to mi hrozně vadí. Proto to zadávám jen průjezdními body a netahám celou trasu do Garmina. Také mi to při delší vícedenní cestě zabralo moc paměti, ta celá trasa. Vlastně se to tam nevešlo. Od té doby to nedělám. Stejně se v průběhu cesty ukáže, že kudy jsem chtěl jet, to je nesjízdné, cesta byla jen na mapě, nejde to tudy. Tak nějaké moc podrobné plánování pro mne není vhodné. Ale přeplánovat to podle mobilu jde dobře. Ta kombinace mobil Garmin mi zatím vyhovuje. Až se Garmin rozsype, už k tomu nemá daleko, tak zkusím nějaké odolné pouzdro na mobil na představec, nebo ještě lépe dopředu na rámovou trubku. Tam to bude více chráněné, než přímo na řídítkách.
Po čem pojedu snad řeším ve fázi plánování - přípravy trasy na PC. Když jedu, tak prostě jedu podle čáry kudy sem si naplánoval. Občas nadávám na plánovací algoritmus kam mě to zavlekl, případně sobě kam sem to natáhl nebo že sem to dost nezkontroloval, ale většinou se prostě časově vyplatí to prostě projet než dumat nad mapou kudy to objet a pak jet objížďku.
Pro delší vyjížďky které mi nepokryje výdrž mobilu sem vytáhl 15 let starý nemapový Garmin. Trasu naplánovanou např. na mapy.cz vyexportuji do GPX, zredukuji na 500 bodů a přes GPS Babel po seriovém kabelu lupnu do přístroje. Na displeji se zobrazuje jen lomená čára orientovaná ve směru jízdy. Sám sem byl překvapen jak dobře je to použitelné.
Pokud se ti stává, že kudys naplánoval to nejde je jen důsledek nedbalého plánování.
Pokud jezdíš i po neznačenách pěšinách, které jsou na mapě jen čárkovanou čarou, tak ta pěšina ve skutečnosti vůbec nemusí existovat, nebo je zcela nesjízdná. Buď to protlačíš volně lesem, nebo jedeš jinudy. Jesli tohle nazýváš nedbalým plánováním, tak to je čistě jen tvůj postoj k problému. Já to riziko znám a akceptuji ho.
Tak po čárkovaných cestách sem to taky zkoušel, ale tady už je to fakt dost loterie, respektive to plánování bere hodně času. je potřeba pracovat s několika různými mapami, většinou kontroluji mapy.cz, OSM a ZMČR, použít letecké snímky a taky napoví jestli je tam nějaký provoz na Strava heatmap. Pokud to vystřihneš podle jedné mapy, tak to je nedbalé plánování.
A nezabere takové "dbalé" plánování víc času než pak ta vlastní jízda?
Vždyť nejen cesta, ale i plánování může být cíl. Když jsem jel k moři poprvé, vymoženosti typu OSM jsem neznal či neexistovaly. Tak jsem tu jednu trasu plánoval hodně dlouho. Z kusých informací, mizerných papírových map, špatných leteckých snímků, z blogů.
Dneska je vše na pár kliknutí, tak alespoň přes zimu naplánuji těch tras víc a na jaře si jednu vyberu.
Blbý u map.cz je, že tě nepustí pokud tam nemají ani tu čárkovanou. Přitom v reálu tam cesta je. Né tedy, že bych plánoval do navigace, ale občas si trasu přibližně projdu doma v PC a pak maximálně pouštim "stopaře" (stejně se plánu nedržim).
Ale zase svižně reagují na doplňující připomínky.
Stačí plánovat v režimu "pěšky" a pustí.
Pravda, musíš být ostražitější, kudy ti to mapy.cz trasují a víc číst mapu, ale máš větší volnost v tom si trasu upravit kudy ty sám chceš.
Mě tedy pustit nechce :o(
Třeba tudy chodíme často: https://mapy.cz/s/getuguleku
Ale plánovač neumí: https://mapy.cz/s/kuguzajepa
Samozřejmě, že nepustí, když tam není pěšinqa ani v náznaku :-)
Pro plánování trasy mimo pěšiny ve volném terénu se musí využít "měření vzdálenosti a plochy" a vyznačenou trasu pak exportovat do GPX. Tohle je ale spíš nouzová možnost.
Vždyť to právě v tomhle režimu má PepikW navržené. V tom prvním odkazu :o)))
Já vím, ale ty si psala, že tebe pustí :-))
Já jsem ten postup popsal pro ty co neví jak to udělat a chtěli by někde jít úplně mimo pěšiny.
Aj, pravda, nečetla jsem původní Pepíkův příspěvek pečlivě. Přehlédla jsem, že cesta není v mapě vyznačena.
Ale už se mi také stalo, že mě mapa nepustila ani "pěšky" na pěšinu, která v mapě vyčárkovaná byla. Ovšem byla to hodně zastrčená cesta.
Prostě tu blbou navigaci nesmíš slepě poslouchat.
Ani "chytrou" navigaci.
Jediné místo, kdese navigaci můžeš 100% spolehnout je Nizozemí.
Všude jinde je navigace fajn pomocník, ale musíš stále konfrontovat její návrhy s mapou a korigovat. Je úplně jedno jaký HW máš, jde o SW
Všechny ty navigace jsou roboti, kteří tě vedou podle návrhu toho, kdo je naprogramoval. Žádný z těch robotů nedosahuje tvojí inteligence. Jen ve svých omezených schopnostech jsou dramaticky rychlejší. Někdy je opravdu chytrý tvůrce vybavil skvělým řídicím algoritmem, na který bys sám nepřišel a někdy mají podklady a data, která ty nemáš k dispozici. Žádná z těch navigací nemá boží vnuknutí a je třeba neustále kontrolovat, co ti předkládá k následování.
Mám zato, že hodnę jde p podklady, které taková cykllonavigace získká z místních zdrojů.
Algoritmus je pořád stejnej, přesto někde spolehlivě funguje, jonde nikoliv. Pokud jsiu podklady zastaralé nebo mizerné, nemá stroj šanci.
A Holanďani to nakrmili správnými daty, zatímco Frantíci občas zcela zcestn_mi.
Zrovna od profíka mně překvapuje tvá důvěra ve stejné programy různých tvůrců. I tvé programy se liší verse od verse. I kdyby byl primární algoritmus stejný, tak minimálně se budou lišit ve vyhodnocování dat.
To ne, mluvím o témže a tom samém programu, konkrétně navigační soft od google maps.
(u nás režim cyklo nefunguje, takže podle toho tady moc nejezdí).
Venku funguje, má cyklotrasy na které tě primárně vede, lze si stáhnout of line mapu oblasti, pro případ že se dostaneš mimo signál, prostě soft dobrý.
Tentýž soft ale vede jinak ve Franci a jinak v Holandsku. Proč? Protože ty stezky co má v mapě v Holandsku skutečně jsou, ve Francii jen někdy, nebo jen na papíře.
Jo tak to asi ano. GoogleMaps je v Česku, Maďarsku, Rakousku a Chorvatsku dobré pro navigaci auta. Tam to mám vyzkoušené, že to funguje. Ostatní nevím, ale pro auto bych předpokládal, že to vyhoví. Pro moje ježdění na kole je to zcela nedostatečné a nepřijatelné. Já potřebuji turistickou topomapu mapu 1:50000.
Už jsem jim psal, bohužel bez reakce, že jiné mapové portály umí přepínat mezi režimem nechat trasovat/klikat ručně. Ani poukaz na to, že to konkurence umí nic nezměnil. :(
Jo, tohle nechtěj, netušim proč :o)
Stejně jako stále odmítaj zavést možnost editace prošlé trasy ...
Mapy mají editaci prošlé trasy pod "Import GPX". Běžně používám a dobře funguje, jen se nesmí měnit původní jméno souboru, lze ho zkrátit, třeba za datem odmáznout údaj o čase.
Mapy tam tu možnost mají, jen to je pod režimem "měření vzdálenosti" Naklikanou trasu snadno exportuješ přes GPX do navigace, dá se uložit. Bohužel není možnost plynulého přepínání v průběhu jedné trasy.
To samozřejmě vím. Ale chci to dělat ve stylu z bodu A do B to trasuj sám, z B do C si to naklikám, když ti to není jasné, z C do D to opět nechám na tobě.
Viz např. gpsies a režim kopírovat/nekopírovat silnici.
Jak píšu, moc nechápu když to umí gpsies, proč to nechtějí umět hoši/děvčata od mapy.cz
Plánuju trasu na GPSies(mapy OSM) a v pohodě- většinou po cestách a pěšinách, zaškrtnutý kolo a "po silnicích". Pokud potřebuju v terénu pár desítek metrů "přejít" na druhou pěšinu/cestu, tak odkliknu "po silnicích" a mohu si trasu naklikat jak chci- po dosažení cesty označím "po silnici " a pokračuju v trasování, pak nahraju GPS na kartu do Garmina a je vymalováno....
mapy.cz jsou od doby co zrušili možnost kombinovat v jedné cestě různé druhy dopravy totálně na facku. Režim silniční kolo kolikrát nepustí na cesty, které jsou na gravel/CX v klidu sjízdné, neumožní místo zajížďky seběhnout třeba schody. Režim MTB zase nesmyslně preferuje značené cyklotrasy bez ohledu na to jestli vedou po lesem nebo po silnici, takže je potřeba mu vnutit haldu průjezdních bodů. Režim chodec sice pustí do nejvíce míst, ale použít to na celou je zase otravné, protože to vyžaduje vnutit ještě více průjezdních bodů a často to tlačí do míst kde se s kolem nedá nebo nesmí.
Je to škoda, protože ty podklady mají dobré, čím dál víc používám jiné plánovače, kde je lepší aplikace ale zase je to založeno na dle mé zkušenosti méně spolehlivých OSM
Mě by stačilo, kdyby mě "pustili" i tam, kde nemají zaznamenanou cestu. Klidně pěšky, stejně nejvíc jezdim po pěšinách :o)
Pro můj styl ježdění (s plánováním jen orientačním) jsou ty ostatní, alespoň co jsem zkoušel, ještě nepoužitelnější. A v záznamu mám kudy jsem skutečně jel/šel. Tedy pokud ho nezapomenu zapnout, nebo vypnout :o)))
Mne při plánování na GPSies mapy OSM pustí kamkoliv chci- po cestách/pěšinách zaškrtnutý "po silnicích" (kolo, auto nebo bota) a když chci trasovat jen po neznačených cestách v terénu- odstraním fajfku "po silnicích" a jdu kam se mi líbí. Pak trasu, uloženou do GPX nahraju na SD v Garminu a mohu jít.....
Řeč je ale o tom, zda tě to pustí i tam, kde v mapě není značená žádná cesta/pěšina.
Pustí, když nezaškrtneš "kopírovat silnici", tak tě pustí i doprostřed rybníka.
Ale GPSies se slučuje s AllTrails, tak nevím jak to bude s podporou. Slíbili automatický převod tras, ale zatím tam mám asi jen třetinu.
Doufám, že trasy tam zůstanou a bude se dát s nimi i pracovat....Já tam mám zatím všechny :-(
V zahraničí jsou mapy.cz také založeny na OSM. Takže jde jen o to, co který software z OSM vytáhne a jak se s tím pracuje.
Děčín a zahraničí? No - možná pro tebe :o)))
Naštěstí i s podkladem z OSM vypadají mapy.cz furt jako mapy a né jako změť čar a rastrů ...
Než dojedu do Děčína musím dvakrát překročit hranice.
Takže zahraničí jako hrom.
(Do Liberce 3x)
OSM je balík dat, jak se budou interpretovat záleží na tvůrci mapové aplikace. Což si myslím, že hoši od mapy.cz dělají dobře.
neumožní místo zajížďky seběhnout třeba schody.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
jako že seběhneš schody a ta navigace tě vynese zase nahoru?
mě to mapy cz nedělá--mám nastavené v navigaci třeba silniční kolo---takže vesměs klasika silnice, ale jako ted v Kersku mi přišlo, že by to v poho šlo uhnout z hlavní silnice na boční, křezto zpevněnou cestu, chvilku navigace trucuje, ale nakonec to vzdá a trasu přepočítá---samozřejmě se opět snaží co nejdřív mě dostat zpět na klasickou silnici, ale p=okud se nedám, opět si to nakonec přepočítá---v těchto případech samozřejmě vypínám--ztlumuji hlasovou navigaci.
někdy--občas se nakonec blokne a usne, tak ji když už nakonec opravdu nemám chut vymýšle kudy by to ještě šlo kličkovat mimo navigační trasu, znovu zadám cíl---bod trasy která byla puvodně v plánu.
ono ta pečlivá příprava trasy doma u compu se alespon u mě nakonec ukázala opakovaně jako né uplně to nejideálnější--já doma u toho compu totiž nepoznám, že budu mít třeba chut se zrovna ten den až pojedu někde vykoupat---bohužel rybník je ale mimo pečlivě dopředu připraven ou trasu.
to už vubec neřeším, že jedeme ve více lidech ale někdo chce spíš sinici, jiný zase terén, bo nejedeme závod míru, tak je to vždy o domluvě---víme cca kolik a kam, ale trasa se pruběžně upravuje, jak nám to sedí v reálu a zdá se nám, kudy by to bylo asi pohodovější--případně dobrodružnější, prostě podle nálady.
Ne, že mi to v režimu cyklista nechce dovolit naplánovat tam, kde to podle něj nejde nebo je zakázané a nejede přes to vlak.
Následně v prohlížeči na PC naplánovanou trasu exportuju do GPX, což v případě mapy.cz znamená převod na stopu a pak to nahraju v případě delšího výletu který by nepokryla baterka mobilu do nemapového Garminu, takže jedu jen podle čáry, tam nepoznám, že v nějakém místě místo objížďky sem měl v plánu vzít to zkratkou.
Při jízdě režim navigování nepoužívám, když se někde spletu, hledám občerstvení, WC, apod. chci se vrátit na naplánovanou trasu a ne aby mě to hnalo jinudy.
Ne, že mi to v režimu cyklista nechce dovolit naplánovat tam, kde to podle něj nejde nebo je zakázané a nejede přes to vlak......................................................................................................
ok, už chápu, takto jsou mapy cz opravdu nepoužitelný, na kole bud silnice v režimu silniční kolo, nebo v režimu horské kolo po značených žlutých cyklotrasách, případně v režimu pěší po turisticky značených trasách, ale pořetahovat si trasu podle sebe ---tady do leva---tady rovně---to opravdu nejde.
když to potřebuji tak jak zminuješ, na to jsem si právě tisknul mapu doma---nakonec ale zjistil, že ji stejně málo kdy dodržím a trasu volím podle aktuální situace---je ale pravda, že až od té doby, co jsem si vedle mobilu pořídil ještě uvezitelný tablet, na kterém je ta mapa přehlednější než na tom mém malém mobilu, kde mezi vesnicema stěží identifikuji dálnici.
Změna trasy "přetažením" šla kdysi na Bikemap- teď jak je to nevím- plánuju na GPSies a tam jsem na toto nepřišel(ani to nepotřebuju)....
Při orienťáku v časovém presu se chytáš kdejakého i jen náznaku pěšinky (z kterého se pak vyklube třeba už léta zarostlý příkop nebo vyschlý potok) a o sjízdnosti moc nepřemýšlíš. To jsou pak ta správná dobrodružství :-)
A pak taky, bajker nebloudí - objevuje nové cesty...
edit - to je šílený, kam to až poslalo reakci na příspěvek :-)
Tak záleží, podle jakých map se závod jede. Mapy pro orientační běh (připravené pro konkrétní závod) bývají precizním dílem a předpokládal jsem, že mapy pro MTBO budou taky aktuální a precizní... akorátže závod podle MTBO map jsem nikdy nejel a cykloorienťák podle zjevně vytištěné turistické z mapy.cz vypadal přesně jak říkáš, když to tam člověk neznal, tak jen hádal, co bude sjízdné... :-/
Obvykle jsme fasovali výřez turistické Shocart, v podstatě totožné se seznamáckou mapou. Značení cest a pěšin v pohodě - jenže nejedna cesta nebo pěšina není už léta užívaná, zaniká, příroda si ji bere zpět. To mapa nestíhá registrovat, aktualizovat. No a pak taky v zápalu boje nejedeš jenom podle mapy, ale zkoušíš i improvizovat, dáš na intuici, pereš to tam "po azimutu" :-)
Já se takhle loni vztekal při Jelenským Bludimíru, kde jedna kontrola měla být na "rozcestí" jenže zatímco v mapě se křížily dvě jasné cesty, v reálu tam byla hromada neznačených cest a vzájemně se křížily možná na deseti místech. Strávil jsem tam přes hodinu, zkoušel odměřovat z různých směrů... nakonec jsem ji přecijen našel... abych se dodatečně dozvěděl, že body dostali i ti, co řekli, že tam byli a kontrola tam nebyla... :-/
Asi nejkurioznější pro nás byla jedna kontrola, kterou jsme nějak minuli, pak jsme trochu zakufrovali, motali se jak vítr v bedně hore kopcem skrz různá houští, až jsme vyjeli na malé pasece. Při studování mapy, s tím, že na tu kontrolu dlabem a jedeme na jinou, se během chvilky z různých stran vynořily další dvě dvojičky. Po všeobecných kletbách na tu jednu nedohledatelnou kontrolu jsme svorně usoudili, že "cestičkou" z kopce se nejsnáz přesuneme k další kontrole. Z cestičky se ale vyklubal vyschlý potok s vysokou trávou. Sjeli jsme ale dolu, přímo k té proklaté a nedohledatelné kontrole. To bylo radosti... :-)
Já mám Oregon 450 už přes deset let(a koupil jsem jej z "druhé ruky"), takže taky nebude nejmladší, ale fachčí furt dobře i přes časté používání. Trasa i mapy jsou přece na SD kartě- v paměti Garmina je systém, nastavení, zákl. mapa Evropy a archív. Aspoň já to tak mám a na kartě 16GB je místa ažaž. Nemáš chybu v mapách nebo v zobrazení?
Ano hlavní mobil se musí rychle zhasínat a probouzet se opět musí jen dotykem obrazovky nebo přístupným tlačítkem a rovnou ukázat tu offline mapu. Nějaké heslování pro vstup po zapnutí musíš vypnout. Pak ta baterka vydrží déle.
u mobilu už jsem na to také přešel, obrazovku mám zapnutou pouze ve zmatečnějších usecích trasy, jinak jedu pouze podle hlasové navigace, co mi na mapy cz vyhovuje, třeba podle počasí--když je po dešti a nem,ám už chut se plácat někde v bahně po polnačkách, přepnu si v menu z horského na silniční kolo a drandím po asfaltu, nebo si mohu trasu zvolit jako pěší, po turistických trasách. ještě loni jsem nedal dopustit na tištěné mapy, letos jsem si k mobilu koupil manší tablet--vlezitelný bo batohu, ale větší než mobil a maximální spokojenost, přez mobil jedu, přez tablet na hospodsých zastávkách upravuji kudy dál.
začal jsem ale znovu vozit i klasickou autonavigaci--do ní si ukládám místa do oblíbených, která mi na trasách přijdou docela v poho na kempování s autem na divoko--mimo kempy--vyměním mobil, ale klasická autonavigace s těmi místy mi zustává.
Nejlevnější Garmin je turistický eTrex 20x za necelé 4000, podobně vyjde odolný mobil s velkou baterkou jako třeba DOOGEE S55. Mobil je sice univerzálnější a má větší displej, ale je to velká kraksna a je otázka je to mají vyladěné, jestli by to i s tou 5,5 Ah baterií zvládlo ukazovat mapu celý den. Docela váhám kterou cestou se vydat.
když někam jedu třeba na víkend--mobilu řeknu, kam chci jet, když tam autem dojedu, přepnu si na mobilu z navigace na kompas--abych si mohl zapakovat podle sluníčka jak pujde přez den, pak si na mobilu přepnu na vodováhu, abych s tím autem na spaní nestál moc šikmo, pak ten mobil přehodím na kolběžku a zadám bud cyklo horské kolo, nebo silniční kolo, nebo pěší trasu, když dorazím na té koloběžce někam do hospody, tak si na tom mobilu zapnu hospot a na tabletu pak brouzdám třeba po internetu---samozřejmě ale s sebou vozím ještě powerbanku, já poslouchám při jízdě z toho mobilu i internetové rádio, takže jen nabitá baterie v mobilu mi na denní jízdu nestačí.
před pár lety jsem zkoušel jezdit na kole právě podle mobilu--mapy cz a byla to v podstatě nepoužitelná zoufalost, tak maximálně jsem se byl schopný udržet na barevně značených turistických trasách, ale jako navigace mi to moc nefungovalo, dnes mi to opravdu přijde super, je ale pravda, že před pár lety jsem měl opravdu uplně brutus chytrý mobil, ale i ted nemám žádný zázrak--samsung galaxi mini, bo kuli zaměstnání--řemeslník potřebuji malý mobil--právě proto i nakonec ten tablet--na druhou stranmu mi ale tato kombinace vyhovuje , bo i přez ten pidi mobil se s tím tabletem na svět dostanu a ve výsledku je ten tablet větší i než veliký mobil.
v neposlední řadě--si nepamatuji, že by po mě nekdy ohledně mobilu někdo chtěl, abych si něco zaplatil ohledně aktualizace map.
on totiž mobil je dneska v podstatě počítač, a tak záleží už jen na tom, jaký sw si do něj nahraješ.
Smysl - to záleží na tobe) já si myslím že ano. Mám Garmina Edge Explore a super. Vydrzi v pohodě den a půl, mapy solidní, displej akorat a používám na kole i na motorce. Takže je na tobe jestli pustís chlup, nebo pojedeš podle mobilu což lze taky.
Telefon a v něm Navigator od Mapfactor s OSM mapami a mapy od Goofle. Navigator umožňuje poměrně detailní konfiguraci vozidla (tedy i kola) - mohu si nastavit, jestli chci pouýívat stezky, lokální silnice, ulice, dálnice atd nebo ne... a Google mapy uměj taky kde co. Pokud plánuju dopředu, vytisknu si příslušný mapový podklad na papír.. jen ho pak nesmím při prudké jízdě vytrousit ze zadní kapsy...
Místní komunita ještě před 5ti lety nedala dopustit na mapník na řídítkách, k tomu, že jim bude stačit mobil a ne garminova šidítka na tužkové baterky, budou potřebovat dalších 5 let :-)
Ono hodně záleží na tom kdo, kde a kudy jezdí. Já si dost dobře nedovedu představit, že bych vozil mobil na řiditkách jako navigaci. Bez garmina bych se na horáku těžko obešel. Vím, že mobil funguje a docela dobře, používám ho a několikrát jsem ho použil k navigaci, ale na horáku a za různých povětrnostních podmínek je stále na rozdíl od garmina hodně nepraktický a velice zranitelný.
Ale jo, něco niného je když jedeš lesem "po červené" a něvo niného když putuješ Evropou.
Ale bez ohledu na to, hardware současných telefonů o míle předběhl hardware navigačních zařízení a nic se na tom nezmění a představy o tom, že garmin je nepromokavý, nárazuvzdorný apod. jsou residua minulosti.
Telefony takové už pár let také jsou.
Jen si umět vybrat.
Sorry, jako chcípnulo něco, co se nazývalo "pager" zdechne i navigační hw, Edge je konec, už 5 let s ničím novým nepřišli, a už nepříjdou
Jenže ten vývoj k dokonalejšímu a ještě dokonalejšímu má i negativní důsledky. A není to jen u navigací.
Jako naprosto tragickou vidím spotřebu těhle udělátek. Jet na celodenní vejlet a přemýšlet, jestli mi vydrží baterie, nebo kde tu srágorku dobiju je docela vopruz. Třeba brácha má jen namakanější navigaci a už musí měnit baterie. Já mám primitiva Dakotu, ve kterém mi dvě nabíjecí tužtičky vydrží obvykle víc jak dvanáct hodin provozu (neroutuju, jedu po připravené trase, podsvícení naplno).
Mám rád dokonalé a vychytané věcičky, ale ne za každou cenu. Pokud by mě měla prudit spotřeba (teda hlavně okolnosti s tím spojené), nebo složitosti s ovládáním, přepínáním, vnořenými menu a tak podobně, tak dokonalost rád oželím a dám přednost pohodlnosti při ovládání jednoúčelového zařízení.
Totéž vidím dneska třeba u aut. Lákavá namakanost, samá fičůra, čidlo a aplikace - ve skutečnosti přeplácaný šrot, co se blbě a nepřehledně ovládá, odvádí pozornost, prudí, všechno se musí člověk učit ovládat a furt používat, jinak zapomíná jak a ve stresu pak neví - prostě zatěžuje to a unavuje, místo aby to pomáhalo, protože těch složitostí se valí odevšad fůra.
Souhlas. Taky mám rád jednoduchý a intuitivní řešení, který neodvádí pozornost od toho hlavního smyslu cestování, funkce prostředku atd. A nepotřebuju být vláčen dokonalou (složitou a zranitelnou) navigací, která mě připravuje o ten orientační smysl, který ta naše generace většinou ještě má. Ale papírový mapy, to už fakt ne.
My si občas pro větší prožitek dobrodružství a zopakování navigačních schopností střihneme s přáteli výlet jen podle map. Je to zajímavé. Na každé křižovatce stojíme, každý čučí do své mapy a diskutujeme kudy dál. Navigaci raději ani nevytahuji, poněvadž je to občas hrůza, co tam tvoří a také bych byl rychle vypoklonkován. Občas se tím obereme o pěknou polňačku a objíždíme to zbytečně po silnici. Ale to mí přátelé s různými syndromy karpálního tunelu a bolavou páteří vlastně spíš ocení.
No a když už spěcháme na vlak, tak tu navigaci už přijmou :)
Většinu cesty jedu "podle mapy", jen není na papíře.
Před nějakými deseti lety (nebo jak je to dlouho), než jsem měl v autě první navigaci, jsem si dělal přípravy i pro velká města v cizině. Vyfasoval jsem adresu, termín a pak už jsem v mapách hledal záchytné a orientační body - kostely, věže, nadjezdy, přejezdy, počítal křižovatky, ujasňoval si orientaci k severu, snažil si předpokládanou trasu vrýt do paměti - a pak jsem vyrazil. Obvykle to klaplo na první dobrou, občas s nějakým upřesněním, doladěním, ale směr většinou býval dobrý. To mne dost bavilo a svým způsobem uspokojovalo :-)
pro cyklisti co berou přírodu jen jako fitko je papírová mapa k ničemu. Zbytečně by jim odváděla pozornost jinam a hladký průjezd krajinou bez zbytečného poznávání toho co je v okolí by byl ohrožen. ;-)
Spotřeba je pochopitelně tragická, a to nemusíš ani navigovat. Ale je to celkem slušně vyřešeno těma powerbankma co umí i rychlonabíjet.
Edge taky nevydrží celý den a to ani v režimu záznamu, přes oběd ho musím přikrmit taky.
Věc, s kterou se dá žít.
Jak se navigace ovládá je asi věcí zvyku a znalostí. Já třeba jsem smáznul Locus, i když zřezřejmě umí spoustu věcí, právě proto, že jsrm si nemohl zvyknoutna to, jak se to ovládá.
Mám nacvičené a zažité postupy a jak se to chová jinak, jsem hned na palici. To není záležitost hw, ale výhradně těch, co ty appky programují.
Budecto chvilku trvat, než si to sedne, jako u velkých počítačů. Časem se asi vytvoří nepsaný standard asi jak o u Windows, i když program vidíš poprvé, pokud je dobře napsaný, měl by si ho umět ovládat, tedy ty základní funkce.
Oni vývojáři jsou zezačátku okouzleni možnostmi, vybavují programy spoustou nastaveníček a vychystávek, které zákazník nebo uživatel neocení, když je náhodou objeví, nebo ho vysloveně prudí. To jsou ty děcké nemoci, a appky pro droida jsou tu fakt poměrně krátce, aby z těch nemocí vyrostli.
Zápasím s tím furt.
Naučit programátory myslet jako uživatel je nekonečný zápas. Říkám, počítejte si za každé kliknutí 3 eura, a přemýšlejte, jak se co nejlevněji dostat ke kýženému výsledku. Nechcomi parádičk, animace, ptákovinky. Rychle k cíli.
Bude se to lepšit, doufám, až to opojení možnostmi pomine
Kdysi, někdy v pravěku, jsem psal program pro dávkové pořizování mezd. Prostě operátorka, před sebou hromadu formulářů, které tam musela překlopit.
"Co chcete abych na té obrazovce vypisoval?"
"Nic, já tam stejně nekoukám".
Jo, programátoři, kteří už se asi v reálu nesetkali s papírovou mapou a orientací podle ní - ti jsou pak schopní vymyslet to, že při přetočení mapy na displeji navigace se otočí popisky měst tak, "aby byly čitelné" a pak máš Aš na východě, Zlín na západě, Budějovice na severu a Náchod jižně. Jo, rozumím jim, je to jak když si otočím aplikaci se zprávama vzhůru nohama, tak mi text nasměrují pohodlně tak, abych si ho přečetl - ale že do prdele u map existují nějaké konvence, které umožňují orientaci, to jim úplně uniká... Jak kdybych chtěl já sestavovat nějaký orientační program pro lékaře, nebo třeba biology. Taky by se z toho podělali hrůzou.
A oni přitom měli takovou radost, že umí ten text otočit podle orientace telefonu.
Jojo, něco jako zobrazení GPS souřadnic jako stupně, minuty a sekundy (DD°MM'SS.SS"). Srozumitelnosti to nepřidá, špatně se to zadává, přesnost na počet číslic je nejhorší, ale někdo si řekl, je to přece úhel a ten se ve škole zapisoval takhle... naštěstí dnes už většina aplikací má u souřadnic přepínač, pamatuji dobu, kdy jsem mezi programy přepočítával kalkulačkou... :-)
Kdyby jen telefonu, to bych ještě tak nějak dokázal pochopit, primárně je určený na něco jiného - tohle je ale specialita Garminu a jejich jednoúčelových navigací, mapových podkladů (nebo těch, co pro ně mapy vymýšlí). A když jsem k nim vznesl v téhle věci dotaz, vůůůbec netušili, na co se jich ptám, o co mi jde. Asi se už ve školách neučí v posledních třiceti letech zeměpis :-/
Hele, často za to nemůžou programátoři, ale nějaký pitomý manažer, který v tom má poslední slovo. Zažil jsem hromadu příhod, kdy jsme vymysleli jednoduché přehledné řešení a muselo se to předělat, protože "zákazník to chce jinak", přičemž zákazníkem byl myšlen ten, kdo to firmě platí, nikoliv kdo to bude používat... a často jsme se k našemu řešení vraceli půl roku po skutečném nasazení... :-)
Jelikož jsem poznamenaný orientačním během, chápu, že sever v mapě je důležitý... navíc moje (vlastní) navigace v telefonu ani rotovat obrázek neuměla, ale většinu holt už světové strany nezajímají, tak se všechno rotuje a jelikož se to navíc zobrazuje na ultraširokoúhlém displeji, tak se to ještě 3D nakloní, abys viděl aspoň kousek před sebe... výsledek už bych mapou nenazval... :-)
Nevím jak u vás, ale u nás to nebyl ani problém "pitomého manažera" co by snad chtěl dělat chytrýho a mít nějaké poslední slovo, ale prostě problém v tom, že ten skutečný uživatel moc o tom, jak se vyvíjí aplikace neví, neumí si představit co by měl nebo mohl chtít, a navíc, když mu už dáš něco ať si to ozkouší a řekne jak to chce, nemá na to čas. Ti naši projektují a chtějí program, co jim tu práci usnadní.
A ty se snažíš jim vyhovět, ale protože přesně nevíš jak to dělají, netrefíš se vždycky. V době, kdyby se to snadno dalo ofixovat ale zákazník nemá čas, nebude studovat nějakej rozdělanej program.
A tak to domatláš, předáš jako hotový (skoro) a oni si na to uděljí čas, každej si něco zkusí, a zjistí, že by to chtěl trochu jinak. Ale nehlásí to jako "požadavek na změnu" ale rovnou jako "kritickou chybu".
Tak vyvoláš jednání, ať se všech 10 sejde a řekne ti jak to vlastně chtějí, a oni se sami mezi sebou pak nemohou dohodnout, protože každý chce něco jiného.
Tvým jediným úkolem je přesvědčit je, že opravdu chceme udělat vše pro to aby se s tím dobře dělalo, ale že musíme vědět co chtějí a taky že to musí zaplatit.
Odjíždíš šťastný domů, že se podařilo přesvědčit všechny, že se vyplatí si připlatit a vyplatí se počkat, ale radost tě přejde brzo, protože víš, co ti "nejchytřejší programátoři" řeknou.
"A to nevěděli dřív, to nám to někdo nemoh říct dřív? Teď toho půlku můžem přepsat.
Víš, že nevěděli, víš, že takhle to prostě chodí stejně jako víš, že to programátoři nikdy nepochopí.
Co jim máš říct?
"Kurva nedrškujte, dostaneme za to skvěle zaplaceno, je to job, tak buďte rádi....."
Ne, to neřekneš, protože bys "pyšné pány programátory" prostě urazil.
Řekneš jen "to víš, blbý Němci, furt si něco vymejšlej...."
a zkousneš i to, že jsi ten "idiotskej manažer" co si nedokázal vyjasnit se zákazníkem, co vlastně chce.
Je to tvoje práce, a jsi za to skvěle placen.
už chápu proč musíš být i na cestách online :-)
Těžkej praktik :-)
Přesné, výstižné, přesně tak to funguje.
Já jsem to (jako programátor) řešila tak, že jsem chtěla jednat já osobně přímo se zákazníkem přímo u něj. Prostě pozorovat jeho činnost, vysledovat, co a jak dělá, naučit se to a pak mu na to udělat vyhovující soft. Pokud mi toto bylo umožněno, pak byla nejen spokojenost s dílem, ale získala jsem i nové známé a poznala nové věci.
Bohužel to v drtivé většině případů to bylo tak, že jednali jiní, my podle jejich zadání programovali a až to bylo hotové, řekl zákazník, že všechno je špatně (viz Jindrův příspěvek výše). V tu chvíli nastal okamžik, kdy jsem dostala šanci... ale to už bylo ve stresu, v časové tísni a s vyčerpanou většinou fondů, to nebylo ono, navíc zákazník už byl negativně naladěn. Ale někdy se to povedlo zlomit.
On ten mamagor nemusí být zlej, ani blbej, ale když ani o programování ani o řešeném problému moc neví, tak to stejně nevymanaguje. Pořádaj porady, brífingy, usmívají se na sebe, potřásají rukama, vyplodí štos nicneříkajících papírů, stojí to fůru peněz, vše to dělají v nejlepší vůli, ale stejně je to na nic...
Já si prostě myslím, že nejlíp napíše programátor program, když umí "ručně" udělat všechno to, co má umět ten program, prostě se musí naučit problematiku. A proto se taky rozdělují programátoři na systémové, co píšou systémové programy pro počítač, a programátory aplikační, co píšou uživatelské aplikace. Ti aplikační musí znát obor, pro který píšou plus mít to správné myšlení pro převedení věci do algoritmu. Jejich umění je převod problému na algoritmus (ne každý na to má buňky), musí se umět naučit problematiku (na to je taky potřeba intelekt) a jako rutinu/řemeslo musí umět kódovat v nějakém jazyce (podmínka nutná, nikoliv však postačující).
No a pak jsou ještě programy řídicí, které když to nezvládnou, tak se řízený objekt těžce nabourá. Ale uživatelský interface je podroben stejným nástrahám špatného zadání, jako každý jiný program. Jen uživatelé si většinou uvědomují nástrahy toho nabourání a jsou trochu schovívavější.
A pak jsou programátoři, kteří na výtku typu "nefunkční tab order" reagují odpovědí "nesmyslný požadavek uživatele, může klikat myší"
Či na stížnost "komplikovaný způsob opravy" odpoví "alespoň se uživatelé odnaučí dělat chyby".
Programátoři to řici mohou, nikoliv však ten "pitomej manažer" co tu jejich práci prodává.
Těch věcí, kdy "namodelovat a zadat to jde" ale nikoliv ideálně" je víc než dost, tak obhajovat hlouposti fakt nejde.
Myslím, že je nás tady stále dost, kteří preferujeme papírovou mapu na řídítkách. Kdo v mapě umí číst, ten pochopí proč - je to stejné, jako číst klasickou knížku nebo knihu nataženou do čtečky.
Je ale fakt, že letos v létě jsem právě kvůli mapách odložila tlačítkovou "cihlu" a se skřípajícími zuby jsem přešla na "chytrý telefon".
Donutily mě k tomu moje oči, které mi při čtení poměrně rychle zkracují ruce, takže mapové podklady jsem musela tisknout stále ve větším měřítku, abych nemusela tahat brýle.
Navigací jako takovou na kole ale stále opovrhuji.
Přípravě trasy věnuji docela dost času při přípravě. papírovou mapu si stále tisknu, ale jen v základní trase s poznámkami. Teď vozím tuhle kombinaci papírové mapy a ve sporných bodech, nebo když se rozhodnu jet jinudy, konzultuji s mapou v telefonu.
Pro mě je "papír" pořád základ.
Na lehu mapník na řidítka rozumně umístit nejde, tam holt vozím ten mobil. Zvlášť tam, kde potřebuji dodržet přesnou trasu (třeba když si chci projet kus brevety, a tak).
Turistické výpravy si bez papírové mapy ještě stále neumím představit. U mobilu bohužel musím vždy volit, že buď vím podrobně, kde právě jsem, nebo vím přibližně, kam asi tak jedu. Klidně se mi stane, že o pár kilometrů minu něco zajímavého, protože to na displeji prostě není vidět. Tu možnost rozložit si mapu, podívat se, kudy chci jet a jedním pohledem i přehlédnout, co je v širším okolí a zda by nestálo za to, trasu upravit - tohle mi zatím žádná technika nedala.
Bohužel problém občas je nějakou mapu sehnat. Už od loňska mám cykloturistickou mapu Dolní Slezko. Loni jsem ji vytáhl jednou, letos vůbec. Je prostě mizerná, ale na lepší jsem nenarazil.
Vlastní tisk map jak to dělá Radka mi také moc nesedí. Vytiskl jsem si takhle Bad Schandau - Bremenhaven v měřítku 1:50 000 (ala KČT), ani nevím jestli ten balík papíru furt někde mám. Na jednodenní výlet je to OK, ale na 800 km je to nesmysl.
Vojáci si udělali slep potřebných map a pak z toho nůžkami surově vystřihli pás okolo pochodové osy. Ten naskládali a dali do mapníku. Spotřeba map veliká, ale v mapníku měli jen to potřebné. Takhle by se dalo tisknout to, co opravdu potřebuješ a slepit to. Ale asi je lepší to posouvat v telefonu. Tam je to dost čitelné.
Motivací tehdy bylo mít víc než co bylo v mapě ElbeRadweg, tam je právě jen ta "pochodová osa" a mě štvalo, že nevidím dál než cca 5 km okolo.
Pro informaci, jako mapový server, kde si člověk může zadat požadované měřítko a ono to vytiskne mapu včetně kladu listů jsem použil tento:
http://beta.map1.eu/
Tak ony se té "komunitě" stářím dost zvetšely oči a už na tu mapu na řídítkách za jízdy nevidí. Jinak s dobrou mapou a očima by to stále šlo nejlépe. Garmin na baterky je skvěle outdoorový, ale už také dosluhuje. Takže "komunita" řeší, jak použít mobil a neroztřískat ho při prvním pádu v terénu. Zatím to řeší použitím toho letitého Garmina na řídítkách a řešením sporů, nejasností a směru dalšího postupu pomocí toho mobilu z kapsy.
Plastové pouzdro zezadu, zepředu nalepené ochranné sklo. To odchází poměrně často, ale chrání o dost lépe než folie.
Nevýhoda - v pouzdře se foun víc hřeje a stane se, že za vedra odmítne se nabíjet a nepustí ti foťák, když je přehřátý.
Řešení:
dva founy, jeden na říditkách, druhý v brašně a v pwb. A když se jeden uvaří, přehodíš a necháš ho chladnout.
Zoomování na mapách na slušném displeji není problém, je to otázkou zvyku, prostě s mapou se prcuje jinak než když je na papíře. A pochopitelně, s propojením na net máš tisíckrát víc informací po ruce hned, které z mapy nikdy vyčíst nemůžeš. Třeba ty otvírací doby a výši vstupného, namátkou.
A jak se to chová při pádu kola? Ten plast zazadu a sklo zepředu to ochrání? Po svém loňském pádu na kolejích jsem lepil rámeček mobilu, který byl ve víku batohu. Předpokládám, že Garmin by se nerozbil.
Garmin se rozbije asi stejně, když flákne sklem na šutr.
Telefon by neměl z řídítek spadnout, ty držáky jsou už fost slušné. Ale to je theorie, protože když držák nedotáhneš, nebo to nasadíš nějak blbě, telefon prostě spadne, a člověk prostě chybuje.
Takže mimobil k zemi letí každou chvíli, a zatím drží, to ochranné sklo to ale často odskáče.
Nepřežil jen jeden, pádu neublížil, ale když ho přejelo auto, prdnul displej. Naštěstí fost šikovně, tak se nechá furt používat..
Kdyby přišel k úhoně v držákku na řídítkách, asi by mě to toliknetrápilo, protože bych to musel odskákat i já a hůř.
Prostě je potřeba nebejt lempl a vždycky ho pořádně upnout, ale nelžu, občas prostě lempl jsem.
Ten Garmin už má takový tvar, že se tím sklem na šutr nenabodne. Ty to pořád řešíš z pohledu silnice. Tam tomu mobilu na řídítkách nic nehrozí.
Nevím o jakém Garminu je řeč, tenco ho vozím má dotykáč, a tvar, který nijak zvláštní odolonost neslibuje.
Je celkem lhostejno, jestli se ti mobil byklepe na dlažbě, nebo na pařezech, prostě pokud je v držáku, je v bezpečí.
Nerozumíš mi. Nejde o prosté vyklepání na nerovnostech. Jde o to, když to kolo celé spadne na zem a na řídítka i s tebou. V tu chvíli je něco tak velkého jako je mobil na kraji řídítek první na ráně. Uvažuji o držáku na představci nebo raději vepředu na horní rámové trubce. Tam to bude snad bezpečnější.
Jo, to je pak průser, takovým cestám se raději vyhni, jinak budeš mrzák nadosmrti:-)
Jinak, mobil se dá umístit na představec, ten držák na fotce to umožňuje, tam by mohl být relativně bezpečnější.
Pro mě nevýhoda, moc blízko na to, abych na něm něco viděl.
Tak jsem teď na LehoSlehu vítězoslavně vytáhl svůj "navigační" mobil a zapnul ho s powerbankou. Za hodinu xiomi powerbanka zahlásila na slunku přehřátí a bylo po navigování :-D
Jo, nabíjení.
Docela mě pobavilo, jak každý měnil svoji tlačítkovou cihlu za chytrý telefon s tím, že musí ten starý křáp nabíjet ob den.
Chytrý telefon ten každý nabíjí denně a ani necekne.
Dřív, když se někam jelo, tak se hlavně dávalo bacha, abychom sebou měli dost ponožek, tepláků a pod.
Dneska se v první řadě balí "elektrika", aby náhodou nedošla šťáva.
Chtěl jsem ti napsat něco vtipného k té poslední větě. Ale takhle po ránu se zmůžu jen na to, že to je drsná pravda.
Naštěstí, tohle je známo už asi 10 let a je to celkem slušně ošetřeno, takže to trápí jen ty, "co se právě probudili do 21.století".
Slušně ošetřeno je to ale jen dalším objemem a další váhou navíc. Při výletním tempu po hladké rovinaté cestě žádný problém.
Jak se ale chce přišlápnout, bere se to cestou necestou s výcuky přes šutry a kořeny, nebo třeba taková Výrovka z Pece napřímo, oceníš to, že žádnou powerbankovou cihlu sebou tahat nemusíš.
250g stačí dnes na 2 dny, mám vyzkoušeno.
Ono je to tak, že ti výrobci úmyslně ty telefony odlehčují a nedávají tam těžké batetie, velikost pwb řešíš pak podle potřeby.
Ono je vžxy něco za něco.
Ber to tak, že sice vezeš třrba 100g navíc, na tu Výrovku, ale nevezeš iž foťák, mapy, atd, a to by adi vážilo víc
Tak budem sčítat váhy. Naigace Dakota s pididržákem + dva páry baterií (víc než dva dny celodenně) + v báglu Xperia v pouzdru (foťák, mapa atd - při občasném použití vydrží také dva dny bez nabíjení) = 430 g
Kolik váží tvůj mobil + držák na řidítkách + 250g powerbanka + kabel ?
A nechoď na mě s laciným univerzálním argumentem o sádle pod kůží. Ta váha navíc a její rozložení se prostě projeví. Třeba i ten mobil na konci řidítek - zase, na pomalém turistickém kole žádný problém - na svižnějším kole nebo někde v terénu by ta váha na jedné straně dál od představce už byla docela problém a vopruz.
Nevím, nevážil jsem to a ani nemám na čem.
Na jednodenní výlet ti stačí 80g pwb, kabílek o délce 10cm váží prd.
Jinak, počítat "dny" je blbě, každý má den jinak dlouhý. Mobil naviguje 4 hodiny, Garmin Edge 8, hodinky pak 24 hodin
to je řešení, pokud ti jde o váhu :-)
https://www.garmin.cz/garmin-fenix5x-plus...
na řídítka to má taky adaptér:-)
Jo, tak mít navigaci v hodinkách, to by bylo něco. Černého bubáka bych "viděl" :-)) A za dvacku radši vylepším kolo nebo si dopřeju nějaký výlet, pobyt v zajímavé krajině.
Na dny to počítat můžu, protože kromě pár extrémů měnit baterii nebo dobíjet nemusím. Na běžný celodenní dvě tužky s rezervou stačí, třeba na Drtiče nebo 180 km maniaka terénem radši dvě náhradní (52g) vezmu.
Můj koloden má 12-14 hodin a to už jsem musel nabíjet v poledne i navigaci, i když jela v režimu záznam.
No, k hodinkám bys na mapu potřeboval asi čtvrtkilovou lupu, ještě jsem tu navigaci nevyzkoušel. Počítám, že se to může hodit pro ty, co mají nahranou trasu a vždycky když mají odbočit jim to pípá as vibruje na zápěstí.
Jinak je to slušná hračka co toho zaznamená dost, předává sms z telefonu, vibruje na zápestí když nękdo volá a spáruješ to ze spoustou aplikací na mobilu, emaily, skype ba i navigací Sygic. Decentně tě budí vibracema, třeba když pk 4 hodinách bereš prášky, moc príma fíčuresa, kterou bych nikomu nepřál být nucen používat.
Dalo by se říci, dokonalý sport počítač, kdyby to nemělo mušky. Třeba plavání.
Príma, nastavíš režim "volná voda" uplaveš 100 metrů a hodinky ukazují 2. Pod vodou nemá GPS šanci, takže fungují jen při kraulu, když ruka jde vzduchem. Když plaveš prsa, vzdálenost nenaměří.
Pro mě, jako mírně roztržitého, je výhodná funkce vibrování, když ztratí spojení s telefonem. To mě u6 mockrát foun zachránilo, když jsem ho zapomenul na řídítkách. Ujdeš 20 metrů a hodinky ti naznačí, nebuď vůl, ten foun v tom držáku dlouho nevydrží....
To je to, o čem píšu. Nutnost řešit nabíjení, nezapomenout naládovat i powerbanku, nezapomenout naložit, nezapomenout kablík atd. Furt nějaká starost navíc (k těm mnoha jiným).
Vždycky mě to táhlo k novinkám, i když jsem je vlastně ani nepotřeboval, nevyužil je, v podstatě mě mnohdy i překážely. Kalkulačky, digitálky, digitální diáře, v tehdejších autech dodělávaná zapalování, otáčkoměry, průtokoměry atd atd. Tímtéž jsem si procházel i na kole a z čistě praktických důvodů člověk tak nějak dochází ke kompromisům mezi komfortem a starostmi a námahou. I tu minimální náročnost primitivních jednoúčelovek jsem časem začal vnímat jako určitý komfort oproti diskomfortu těch starostí kolem fičůr.
Prostě musí to být vyvážené. Pokud by mi měla ta složitá elektronika přinášet tolik plusů, aby mi stálo za to se starat o powerbanky, dělal bych to. Třeba na fullu se oproti jednoduchému bezúdržbovému treku taky musím starat o pytel věcí navíc, věnovat se pravidelné údržbě - ale je to něco za něco. U té elektroniky je to pro mne jen kupa samoúčelných složitostí navíc. Časem jsem došel k tomu, že nejlepší je jít po hraně přijatelné funkčnosti a úspornosti. To je největší komfort.
Já se fostal na hranici "technologického" minima:
2 Xperie, 2 PWB (80 a 250g), hodinky a notebook SurfaceGO plus myš a pero a GSM wifi router, to je taková krabička asi 40x60mm, adapter ze 6ti USB o celkovém výkonu 8A. Každý strojek má pak vlastní nabíjecí kablík
Váží to dohromady tak 2,5 kg.
Pro plezír na řídítkách vozím repráček, vydrží hrát na nabití tak 5 hodin.
Ten nabíjecí rytmus mě už neirituje ani neomezuje. Prostě jako v autě, bereš jako fakt, že aby to jelo musíš tankovat, a nebereš to úporně jako nějaké svazující omezení
Tak si představ, že Amundsen i Scott došli až na Jižní pól bez mobilu, navigace, notebooku a hudby z repráčků. :)
No Scott to kompenzoval tím, že s sebou tahal sebrané vzorky hornin, aby ty saně neměl tak lehké.
Ta muzika je dobrá věc na štrekách. Je to i snad nějak podložený, že pomáhá výkonu. Na čtyřiadvácu vozívám přehrávač (47g včetně sluchátek a AAA aku, vydrží kolem 23 hod. nepřetržitého hraní) - ale zas nevezu 167g těžkou navigaci (na okruhu není moc užitečná :-)
Scott ani Amundsen nebyli Češi:
tu z hloubi duše zapěli, si sobě českou píseň,
a z duše chmury zmizeli, ze srdce prchla tíseň....
takhle to my Češi už máme :-)
https://youtu.be/XbuCYsTN5Ko
Hlavně tedy Scott dojel na přílišnou důvěru v techniku (motorové saně, plechové konzervy) a na to, že mu bylo proti srsti krmit tažné psy těmi ze smečky, které již nepotřeboval.
Scott nedojel na motorové saně ani na krmení či nekrmení psů sami sebou, dokonce ani na experiment s poníky. To všechno použil první rok expedice, kdy budoval předsunutá skladiště zásob na cestě k pólu a ta vybudoval. Druhé léto se vydali k pólu rovnou pěšky a táhli ty saně sami. Dojeli na to, že šli moc pomalu, trvalo jim to až do zimy a ta zima začala špatným počasím tehdy trochu dříve než čekali.
Takže vlastně ještě hůř. Místo na osvědčené psy se spolehli na vlastní sílu. Bohužel předběhli dobu, s dnešní technikou už to lze.
No úspěšné opakování Scotttovy výpravy se uskutečnilo až o 100 let později. Ono to tak jednoduché není jít to celé pěšky a táhnout si veškeré vybavení s sebou.
https://www.abicko.cz/clanek/precti-si-priroda...
Myslím že dojel na tu Amundsenovu vlaječku, co tam našel. Toho muselo safra rozhodit.
Zápis ze 17. ledna 1912: "Panebože! Je to hrozné místo… PÓL. Ano, ale za úplně jiných okolností, než v jaké jsme doufali. Prožili jsme strašný den. Teď rychle zpátky, bude to zoufalý boj. Jestlipak se nám to podaří.“
https://www.youtube.com/watch?v=Xte4FqM2zcc
znám jednoho dobrodruha čecha - Jára Cimrman, ten šel taky bez navigace :-)
Tolik balastu už nevozím ani v autě (a že jsem si ten elektronický boom taky patřičně užíval !! :-)
2,5 kg (2 kg v podstatě navíc) je nepředstavitelná hrůza. Někdo by uměl spočítat, kolik tě to stojí na štrece výkonu, kolik v kopci, o kolik tě to víc vyždíme, o kolik zpomalí, o kolik je to v součtu větší námaha na klouby atd atd...
No, nevezu žádný žrádlo a bydlení, tak se to srovná :-)
Naposledy jsem nemusel už úřadovat z lavičky jako najaře, ale vyřídil jsem to vždy na hotelu. Už se nepředřu, ale odříznout se furt ještě nemůžu.
Nenašel jsem lehčí notebook, co by byl použitelnej,
Surface GO váží s klávesnicí 600 grsmů, a kde na tom pustit i Visual studio, kompiluje pomalu, ale jde to, dost posun proti dřívějžku.
Dva mobily musíš mít kvůli tomu přehřejvání. I když nakonec vymyslíš, jak to zařídit aby se to nabíjelo na řídítkách, zase tě fo podrazí, protože když na to pere slunko, přestane to nabíjet, tak do stínu v brašně, a na řídítka druhej. Ta dvojsimka je luxus, prostě máš dva identické founy.
Když se mi podaří netáhnout s sebou kancelář, zůstanou už jen ty dva founy a pwb. Míň už asi nedokážu.
Jinak k tý váze.
Vyplašenej z vysušení jsem s sebou vždy vezl tak o litr vody víc, než jsem spotřeboval. Dotáhnul jsem to až do absurdního konce.
Ve Strasbourgu jsem na hotelu dostal pulitrovku Perrieru, a tu jsem nsotevřenou povozil 2000 km. Soňa jí pak odmítla otevřít a je někde na čestném místě :-)
Co nejde silou, jde ještě větší silou
Nemá vcelku význam rozporovat někomu jeho oprávněné potřeby (u tebe mobilní kancelář, u jiného relativně těžké DH kolo na sjezdy, jinde zas komplet kempové vybavení do divočiny), maximálně se dají navrhnout nějaké úspory váhy, objemu, vychytávky.
Řeč ale šla o obecných a univerzálních řešeních navigací. Tam lze těžko prosazovat jen jednu variantu, odzkoušenou v jednom specifickém užití, jako tu správnou a použitelnou pro všechny. Každý preferuje něco jiného, má jiné potřeby a nároky, jinou filozofii cestování. Já bych byl třeba na prášky ze zajišťování chodu tvé kanceláře, ale do tří dnů bych chcípnul i při čundru nadivoko :-) Ale obojí umím pochopit a oboje má můj obdiv, že se i takhle dá cestovat.
nojo, no, jenže ono mraky těch vymožeností se tváří, že ti ten život fakt usnadní a zpříjemní a až praxe ukáže, že jedno vyhovuje jednomu, ale nevyhovuje druhému, takže i těžko někomu radit, nebo vytvořit nějaký soupis a návod, který bude a musí vyhovovat všem.
já vždy říkal, i když se schodneme na tom, že se nám oboum líbí kapela Kiss, stejně se pohádáme, která deska je od nich nejlepší.
Na dva dny to asi stačí, ale nutnost být každé dva dny několik hodin uvázána na zásuvce, vidím jako problém. Na letošní pěší čundr jsem si pořídila powerbanku s rychlonabíjením, která dokázala dobít mobil víc než dvakrát a sama se natřískala za půl hodiny ale musela k ní být spešl nabíječka a dohromady to vážilo snad kilo.
"Slušně ošetřeno" to je, ale za cenu velkých kompromisů.
No, i mezi powerbankama si musíš umět vybrat, a ty se svějma nabíječkama nebrat. Většinou na nabití máš celou noc, tak se nemusí ta pwb nabíjet extra rychle. Pokud se dostaneš k zásuvce, je lepší než pwb nabíjet rovnou foun, ale ten musí umět to rychlonabíjení a musíš mít příslušnou nabíječku (a rozdvojku, aby ses nemusela hádat o zásuvku s kiným nešťastníkem)
Na týden (7dní)dokážu své extrémní energetické nároky pokrýt skuteřně tou cihlou, má ale 1.2 kg, ale to je pak vše co musíš vést navíc:
https://www.czc.cz/viking-notebookova...
Normálnímu uživateli by to mohlo stačit na celých 14 dní.
Jinak by bylo fajn, kdyby mobil vydržel celý den, ale ani to nefunguje, spíš jen pár hodin.
Lepší cesta není, solar, nabíjení z dynama, to všechno dává strašně málo energie.
Takže je to na tobě, buď chceš a potřebuješ vymoženosti současné techniky, nebo na to rezignuješ, a pojedeš po staru.
Všechno má své výhody i nevýhody a je na každém, jak si to pro sebeb vyhodnotí.
Ale jsme u tématu cyklonavigací a tady už je prostě taky ten problém. Ty starší hračky na tužkáče žraly celkem málo, ty novější, jako ta moje Edge 1000 se spotřebou nápadně blíží smartfounu, dobíjí se, neměníš tužkáče.
Je otázkou, jestli se pak takové jednoúčelové zařízení rentuje, pro moje potřeby nikoliv, ale když už jej mám, nezahodím to a vozím si to jako tachometr.....
No, celou noc na nabíjení právě většinou nemám. Nebo teda si ji můžu kvůli nabití zařídit, ale to je právě to, co považuju za kompromis.
Buď se vzdát většiny funkcí "chytrého mobilu".
Nebo se jednou za pár dní uvázat na iks hodin k zásuvce.
Nebo táhnout něco těžkého.
Jinou možnost neznám.
Čili to je závěr toho, co znamenají slova "je to slušně ošetřeno" v praxi.
ano, jinak bych použil obrat "problém vyřešen", ale bohužel, zatím jen "slušně ošetřen" a dá se celkem bez problému s tím žít i dojet dost daleko
40Ah x 5V = 200Wh takže ji nebrat do letadla, jako naschvál tě odchytí až při cestě zpět a domů ji nedovezeš. Moje 20Ah neměla uvedenu na štítku kapacitu, takže zůstala v Thajsku.
Každá společnost to má jinak, v tom Thajsku mluvili (myslím) o 15Ah, ČSA takto:
Náhradní lithiové baterie a powerbanky
Tato zařízení můžete přepravovat pouze v příručním zavazadle. Každá baterie musí být samostatně zabalena a chráněna proti zkratu. Můžete přepravit maximálně 2 baterie od 100 do 160 Wh. Přeprava baterií překračujících 160 Wh v zavazadlech je zakázána
Zdroj: https://www.csa.cz/cz-cs/cestovni-informace...
No, to mi nehrozí, ale dobrá poznámka a varování
To je sice pravda, ale údaj ve Wh se prakticky s několika případy neudává a víceméně jednoduše nejde dohledat, a tak všichni jak afričani dají na výpočet 5V x xyzAh = Wh.
To áno, ale viz to Thajsko apod., ti různí kontrolóři takto počítají. Ostatně se můžeme na to ČSA zeptat, jaké že veličiny dávají do toho výpočtu. Technickou vzdělanost a přehled v tomto směru bych v požadované úrovni neočekával.
Bych se tam nejdříve zeptal, spekulací je tu už dost dost dost :-D Nejsu jejich prováděcí vyhláška :-D
Wathodiny se počítají na výstupní napětí, u „standardní" power banky je to 5V.
Například baterky na e-kola uvádí tohle:
14Ah / 36 V = 504Wha
14Ah / 48V = 627 Wh
Viz https://www.bateriedoelektrokola.cz/
To je sice pravda, ale u USB powerbank se nejčastěji až skoro výhradně vypisuje pro oko kapacita akumulátorů. Stačí si vydělit kapacitypowerbank kolem 10Ah počtem 4ks článků 18650 a budeš na správné hodnotě.
Jojo, je to tak trochu podvod, taky už jsem na to narazil, že většinou primárně uvedou kapacitu baterie v mAh a hned vedle napíšou výstupní napětí 5V, přičemž ale napětí baterie bývá 3.6V, navíc měnič, co vyrábí 5V, bude mít nějaké ztráty, takže skutečná kapacita powerbanky bude možná poloviční oproti zmíněnému násobku...
Teď koukám na štítek téhle https://www.czc.cz/adata-pv150-10000mah-cerna... a musím konstatovat, že narozdíl od webu není štítku příliš co vytknout:
Battery Capacity: 10000 mAh (36Wh)
Rated Capacity: 6300 mAh (31.5Wh)
Je samozřejmě možné, že celník by stejně počítal 5*10=50Wh
Těch 63% už je dost relevantní :-D
Jen by bylo fajn, kdyby ten nejduležitější parametr = watthodiny, které powerbanka dokáže dodat, šlo zjistit předem na webu...
Ale mám ji už spoustu let, je možné, že teď už to nepíšou ani na ten štítek... ;-)
Kolik dodá doopravdy jsem neměřil, já narazil hlavně na problém s tím, že se při nízkém odběru uplně vypne...
Takže u Mobius kamerky se vždycky jen dobila interní baterie, powerbanka se vypnula, kamerka nahrávala z interní baterie a když jsem včas powerbanku znovu nezapnul, tak nahrávání za další hodinu skončilo... :-/
Dotaz:
Dobrý den,
prosím Vás jak vypočítáváte tu povolenou kapacitu power bank? Např. USB powerbanka 30Ah? Děkuju předem
Popis z přepravních podmínek:
Náhradní lithiové baterie a powerbanky Tato zařízení můžete přepravovat pouze v příručním zavazadle. Každá baterie musí být samostatně zabalena a chráněna proti zkratu. Můžete přepravit maximálně 2 baterie od 100 do 160 Wh. Přeprava baterií překračujících 160 Wh v zavazadlech je zakázána, lze je přepravit pouze jako cargo zásilku.
Odpověď:
Vážený kliente,
děkujeme za Váš email.
Pokud se jedná o powerbanku s kapacitou například 30000 mAh a napětím 5V, převod na watthodiny je 150Wh.
Převodník z mAh na Wh najdete v odkazu níže:
https://milliamps-watts.appspot.com/
S pozdravem a přáním pěkného dne
Lucie Lišková
Czech Airlines
Evropská 846/176a
160 00 Prague 6
Czech Republic
Odpověď od afričanů...
Tak jejich odpověď je vlastně správná. Pokud je powerbanka schopná dát na 5V výstupu 30000mAh, pak má kapacitu 150Wh, tedy to, co u té mojí označili jako rated capacity.
Když ale někdo vezme výstupní napětí powerbanky a zkombinuje to s kapacitou lithiové BATERIE zavřené uvnitř, výjde nesmysl.
Teď je otázka, zda nadávat celníkům nebo spíš výrobcům powerbanky, že jasně nenapíšou relevantní údaje?
Xiaomi Power Bank 2C
Tak u toho uvádí 20Ah, ale využitelnou kapacitu uvádí xiaomi při 93% účinnosti 13Ah. Uživatelé uvádí doma "změřené" 14Ah.
13/20 = 65%
14/20 = 70%
Safra, tak to jsem ráda, že mi powerbanku nechali v odbaveném zavazadle. Pravda je, že jsem přímo před odbavovací přepážkou letos přebalovala zavazadlo dvakrát, než jsem se dostala na požadovaných 10 kilo. Odebrané těžké věci jsem nastrkala do palubního zavazadla, to mi nikdo nevážil. O baterie se nikdo nestaral, pouze o údaj na váze odbaveného zavazadla.
P.S. Letěla jsem v Wizzairem ze Schwechatu.
Asi jako všechno záleží na konkrétních lidech. Když jsem před pár lety letěl poprvé, dal jsem notebook v brašně, na to baťůžek (uvnitř foťák a mobil), bundu, pásek a kovové blbosti s kapes... a celou tu hromadu nechal v pohodě najednou projet rentgenem...
Až na zpáteční cestě mi bylo vysvětleno, že elektroniku nutno vyndat a posílat rentgenem jednotlivě... :-D
Takže k někomu třeba už dorazil oběžník, že má kontrolovat kapacitu baterií, ostatní to (zatím) neřeší...
Jistě, 21. století.
A se svým vnukem se ještě dokážeš bavit z očí do očí nebo už si jen smskujete?!?
Hraješ s ním normální hry nebo jen ty, co jsou na PC?!?
A nejlépe to 21. století bylo vidět v létě na demonstrující mládeži u Opatovické (nebo Chvaletické, teď nevím) elektrárny.
Demostrovali celý víkend za čistotu ovzduší s tím, že elektrárna jej znečišťuje, ale neváhali docházet na recepci podniku s žádostí o nabití mobilů. Překvapivě byli odmítnuti :o)))
Nedali to k soudu? Přeci "mají právo" mít kontakt s komunitou na FB ...
smsky používají socky, my si brnknem :-)
No, a jednou za rok si i vyjedem, teď frajer dal 35 ani nepíp a jelo by se dál, kdyby nezačalo nadrsno lejt a mladej není vybavenej a musel do dědovi bundy...
Vzhledem k tomu, že bydlí 150 km daleko, moc toho z oka do oka nenakecáme.
Někdy je to trochu úchylný, co mladík s tou technologiu vyvádí, ale smysl to dává.
Mohi hoši, co sedí ve stejné místnosti si píší přes počítač i takové banální věci "jdeme na oběd?"
Říkám, safra proč se ho nezeptáš, sedí vedle.
Vysvětlení jednoduché.
Když ho oslovíš, přerušíš mu tok myšlenek, zabrzdíš ho v práci. Text mu naskočí v rohi, a přečte si ho až bude chtít, až dokončí co má rozděláno. Naučili se takhle komunikovat, protože je to efektivnější a ohleduplnější.
Jo, není nad ohleduplnost. Zrovna teď v sobotu brzo ráno jeden z šéfů nahonem sháněl do práce záskok za maroda. Tak mi v 5:15 poslal sms, jestli od sedmi můžu.
Jo, mohl jsem, tak jsem mu to hned po půl deváté, jak jsem se probudil, napsal. Tok "myšlenek" mi to zavrnění opravdu nepřerušilo.
Nějak si asi poradil :-)
To kdysi v Německu byl jinej kusan šéf, ten ti v pátek odpoledne zavolal, že by s tebou potřeboval vážně mluvit tak ať se v pondělí dostavíš v 9 na kobereček.
A nechal tě přes víkend hezky vyměknout....
To je dost běžné, mnohokrát jsem se s tím potkal. Zpravidla člověk dovede odhadnout o co asi mohlo jít a tak byla možnost se alespoň připravit, případně i usilovnou prací přes víkend i něco zachránit. Blbý bylo když těch průserových věcí bylo několik, pak nemělo smysl se s něčím trápit a mnohem lepší bylo si pořádně vyvětrat hlavu a vypláchnout myšlenky a nechat se v pondělí překvapit jaké geinální myšlenky se mu urodily :-)
Já jsem utekl z firmy, kde majitel v sobotu či neděli volal, vysvětloval strašný problém a v pondělí se ukázalo, že se nic neděje a rozhodně vůbec nic nepotřeboval řešit.
No, tohle je u nás bežné, teda vždycky o problém jde, nikoliv nepodstatný, ale sobota, neděle, svátek.....
Ostatně minulý týden nám Honza něco fixoval z Hvaru, práce na 10 minut, pro něj, pro někoho kdo zrovna nemá dovolenou by to bylo tak na dva dny.
My "staří" jsme takhle za ta léta nacvičení a netrápí nás to, mladí to nesou dost úporně a snaží se vzdorovat. Budou si muset ale zvyknout, jenom proto, že někdo něco posral a odejel na dovolenou, nebude zbytek týmu stát nebo improvizovat.
Samozřejmě, že to není striktní pravidlo, prostě když je Klokan s děckama pod stanem, nikdo ho nebude úkolovat, ale když si někdo válí šunky v apartmánu na Hvaru, těch pár minut ho nezabije, aby pomoh kámošům....
Nojo, v některých firmách se rozdíl mezi dovolenou a homeoffice rozlišuje pouze kolonkou na výplatní pásce... ;-)
Dovolená je sprosté slovo :-)
Jak praví jeden vtip:
"Cože, ty odcházíš domů už o půl čtvrté?"
"Jojo, já mám dneska dovolenou..."
Klasika.
V pondělí ráno to musim mít.
Je pátek a jdeme do divadla, jinak mě ta moje sežere.
V pohodě, užij si to, a odpočiň si, když na to vletíš v sobotu ráno, máš furt 48 pracovních hodin plus dvě noci, to dáš.....
Ale není to vždycky tak zlé.
Třeba jinak.
Hele, zejtra a pozejtří potřebuju nebejt.
Napsal si to do kalendáře?
Jo, je to tam.
Tak proč mě s tím otravuješ?
Vycucat a odhodit?
Jen naprostý magor nechápe k čemu je dovolená a jak moc efektivní a ekonomická je:-))
Když se ti v týmu začnou lidé sedící proti sobě v jednom kanclu začnou svolávat k vobědu po mailu, měl bys zbystřit.
Něco není v normálu. Něco tady skřípe:-))
až budu potřebovat poradit jak řídit firmu, zeptám se.....
nevím proč máš pocit, že máš kecat do věcí, o kterých nemáš ani nejmenší ponětí
Sorryjako, ale proč tedy sem pořád tvoji firmu zatahuješ, když ti vadí, že na to lidi reagují?
reakce mi nevadí, vadí mi programové "vysírání".
S kolegy z branže, kteří vědí jak to chodí, jak si možná můžeš všimnout máme podobné zkušenosti.
Kolega Jrr to vidí trochu z druhé strany, toho programátora, já naopak, zase z pozice toho "blbého manažera" a pokouším se mu vysvětlit, proč nikdy nic není přesně a správně naspecifikováno, a proč oni musí lecos tak blbě přepisovat a i to, že chápu jak je to nebetyčně štve, ale jinak to udělat zatím neumíme
Dokonce ani z Listiny základních lidských práv a svobod nevyplývá, že by svoboda slova a právo vyjadřovací bylo uděleno pouze Jindřichovi z Perly.
Respektuj vlastnické právo a nerozhoduj o tom, kdo zde může o čem psát:-))
Ale prdlačky. Takhle v jednom kanclu spolu komunikujou řízci, co myslej na hovadiny a potřebují, aby vypadali, že jsou zaujatí prací.
Ne tak moji hoši, ti nepracují na píchačkách, a klidně by mohli bejt doma, o i chtějí ofís....
mám ve firmě socialismus o kterém se bradatým ěrozvěstům marx-leninismu ani nesnilo :-)
Efektivnější?
Ten co se zeptal buď sedí a čumí a čeká, až ten druhý dokončí, co má rozděláno a uráčí se přečíst otázku... nebo se mezitím taky do něčeho pustí a odpověď si zas on přečte, až dokončí to rozdělané. Mezitím zas teda čumí a čeká nebo si něco rozdělal ten druhý. A dle vzoru "pes jitrničku sežral" se dva lidi můžou domlouvat docela dlouho. Nedejbože, když se jich na ten jeden oběd potřebuje domluvit víc.
Hm, v praxi v kanceláři, kde se zrovna programuje, každej cyklí nad svým problémem, nějaký zprávy v rohu obrazovky ho akorát ruší (ICQ vydrželo přesně dva dny) a jinak se může okolo klidně střílet, to nevadí.
První, kterému se z hladu zatočí hlava nebo rozmaže obrazovka se konečně zvedne a běží na WC (na to taky nebyl čas). To probere ostatní a než se ten první vrátí z hajzlu, oni přeruší cykl, stihnout udělat SAVE, běží na WC, a pak společně v dobrém rozmaru odkráčí všichni na oběd.
Báro, dnes už 2 ale spíše 3 obrazovky a jedna z nich minimálně metrová...
kdepak v koutě, na obrazovce vyhrazené komunikaci....
Zlatejch mejch pet "obrazovek". Stredni velka, dve mensi bocni a dve zpetne. :-)
Pět má jenom Detlef, a ten je trochu magor.
Jinak uživatelé dělají běžně na dvou, a s tím se i při návrhu programu počítá.
Nejspíš brouzdá po internetu, řekl bych.
Jsou věci, do kterých nemusí a nemá šéf zasahovat, aneb "neopravuj co funguje".
Ty za rok najezdíš tisíce kilometrů, každou chvíli jsi na otočku kdesi v západním světě a 150km je pro tebe tak daleko, že zvládneš s vnukem jen jeden 35ti kilometrový výlet za rok?!?
Ale chápu, každý máme své priority jinde.
Tak sláva, že máme to 21. století a můžete si aspoň občas zavolat.
Myslím si, že ti do toho vůbec nic není.
Jak řešíte déšť + navigaci v NE vodě odolném mobilu? Ať dám mobil do čehokoliv, tak jej pak přes tu „slídu“ neodemknu, nezazoomuji..
V sobotu jsem přijel k přeplněné hospodě. Tak jsem otevřel mapy.cz, hledat nejbližší hospodu, navigovat a posunul se o 8km dál. Při míjení kolemjedoucích jsem si při té hlasité hlasové navigaci připadal jak blbec (každou křižovatku to hlásilo 3x). Nějaký nápad kam dát mobil se sluchátky? Já měl zrovna tílko bez kapes vzadu. A taky co za deště když potřebuji dojet 15km do kempu v místech kde to vůbec neznám.
Hned vedle téhle diskuze mi vyskočila reklama na Sigmu včetně map a navigace. Ono to je dražší jak voděodolný mobil. Používá to někdo? https://www.sigmasport.com/cz/
Na jaře jsem potkal dva kanadské důchodce co 2x ročně vyráží na několikaměsíční cykloputování. Používají maps.me. V ČR asi vzhledem k mapy.cz nemá naději. V jakési recenzi jsem se dočetl, že jsou dobré do měst a taky do hodně cizokrajných mít protože tam lze najít POI vložené uživateli (levné ubytování, restaurace, zajímavosti…).
No, Jullku, ne-vodě odolný mobil na řídítka nepatří, a ty průhledné kapsičky jsou k prdu, to jsem psal už před lety.
Kromě toho, že nezazoomuješ, když jedeš opravdu dlouho v dešti, přes fy zipy ti to v lapsičce stejně zvlhne. A když je vedro, zase se to tam uvaří.....
Ještě k té vodo-odolnosti.
Je potřeba zjistit, jestli vodoodolný displej můžeš mokrýma rukama také ovládat, jinak telefonát nepřijmeš a na mapu se nepodíváš, ikdyž mobil průtrž přežije.
takhle je ti k ničemu:
https://youtu.be/9yz78IOwA98
a takhle to už jde
https://youtu.be/vwIdyds5Sik
ovšem za prudkého lijáku si taky ztracen, kapky jsou schopny svými "doteky" i zavolat někomu ze seznamu...
takže mokrýma rukama ovládáš, ale za deště stejně vypneš displej, protože jinak se dějí věci
https://youtu.be/uxMBairl6n8
To je celkem zajímavý postřeh. Voděodolný telefon s kapacitním displejem sice přežije ale během deště to bude dělat totální kraviny.
Garmin v dešti dělá taky totální kraviny. Mrchy kapky se mi proklikali někam do nastavení a měl jsem dost velkej problém to vrátit zpátky.
Garmin který není starý s už nefunkčním těsněním vydrží potopení. Má blbou odporovou fólii pro touchscreen, která se špatně ovládá. Proti telefonu je to hrozně nešikovné. Ale ovládání funguje spolehlivě i uprostřed potopy s 2mm vrstvou vody na obrazovce displeje. Osobně vyzkoušeno.
Proto ty hodinky opustily koncepci dotykáče a ovládají se mi tlačítky zboku.
Ve vodě sichr.
Tak není garmin jako garmin. Mám Oregon 600. Displej se už ovládá prstama dobře, ale v dešti to fakt nejde, minimálně se stále někam posunuje a zoomuje mapa a pak záleží, kam se zrovna kapka trefí. Ale mám na displeji nalepenou nějakou ochrannou fólii původem na mobil.
Gumový těsnění má všude, ale potápět jsem ho zatím nezkoušel.
Jo, ovládání odporového displeje prsty je horší, u Drive 51 do auta kde není voděodolnost je to na facku, jak sem zvyklý na kapacitní, tak kolikrát nedomáčknu. Ale zase odporový neovlivní voda.
Nakonec nejlepší je vzít nedotykový tlačítkový eTrex.
Taky jsem si vyzkoušel co to když začnou padat větší kapky na displej :-)
Na to je dobré před deštěm použít uzamčení displeje a datových polí a pak už to je v pohodě a nic se nemění.
Ukázáno pod sprchou, vyzkoušdno mnpihokrát v praxi.
Bohužel, kapky simulují doteky
Jo, teď si vybavuju, že když sem si mobil na řidítkách pokapal potem, tak se to nedalo ovládat.
To už mají vychytáno, novější displeje zládneš mokrou rukou
Jenže na ten potem pokapaný displej na sluníčku nevidíš. Otřeš to rukou a jen to rozmažeš do světlo odrazivé vrstvy.
Nevím, já už mám problém to vidět i ve stínu.
V tom mi taky navigace Garmin vadí, mísdo aby se byjadřovala jako rozumný stroj "za dvěstě metrů odboč vlevo" jen pípá jako kuře
Xperii jsem měl 2x (compact) pokaždé se mi „odlepil“ horní displej. Mezi displejem a bočním rámečkem jsem pak měl megadíru, že o nějaké voděodolnosti nemohla být řeč. Přičítám to častému přehazováním z necyklo do odolnějšího cyklo pouzdra – mělo pomoci k vyšší výdrži a opak byl pravdou.
Aktuálně Samsung A8 ale doufal jsem, že někdo poradí nějakou vychytávku proti vodě. Já se o jednu tedy podělím – zastavit pod stříškou a na kus papíru (kdo ho vozí?)vypsat z navigace postupové body. Na dlouhé zahraniční cesty stále vozím mapník a v něm listy z autoatlasu.
V podstatě tak postupuji i s tím vodotěsným, protože ty kapky....
Tedy nezapisuju si nic na papír, ale zapamatuju si kus trasy až k nějakému bodu, kde zo znova vytáhnu.
Nic jiného asi dělat nejde.
I já zdravím tebe tazateli. Vlákno se ti skoro zaplnilo a ty nic. Lepší už to nebude, dostalo se to jako obvykle do fáze vzájemného poštěkávání, kde už se nic užitečného neřeší a jen se směšně soupeří o poslední slovo.
Tak ti aspoň na závěr přeju, abys dojel, kam potřebuješ bez zbytečnýho kufrování a zase se ozvi, ať víme, že žiješ...