Na starém kole již delší dobu neslyším cvakání západek, ačkoli kolo jezdí normálně. Plánuju vícekolečko v celku propláchnout v petroleji. Jen nevím, zda se pak má dovnitř nakapat olej nebo nechat být bez mazání? Nebo to ani nemám proplachovat - mám jen obavu, aby někde na cestě se západky nezasekly a kolečko se začalo protáčet místo záběru. Děkuji
Budeš v něm mít tunu humusu a vyschlou vazelínu.
Nouzově do něj můžeš vstříknout třeba WD na rozpuštění balvanů, ale jen nouzově.
Správně by se mělo rozebrat, vyčistit a namáznout trochou vazelíny (bývá tam milion kuliček).
Zkoukni ale stav pastorků, jestli nebude rozumnější prostě koupit vícekolečko nové.
Jestli chceš zažít překvapení, tak to rozeber. Udělej to na čistém a prázdném stole, ať můžeš chytat kuličky. Připrav si misku na kuličky. Je jich tam hodně :) Potom už podle Rondy. Dá se to, jen se ti to nesmí rozutéct.
Dík za reakce. Rozebírat vícekolečko určitě neplánuju, jednak nemám správné nářadí na rozebrání a také bych to asi těžko dával pak dohromady:) Takže bych to maximálně vykoupal celé v petroleji. Jen jsem nevěděl, jestli má smysl se pak snažit zvenku tam kápnout olej, jestli se vůbec dostane kam je potřeba. Nebo se na to prostě vykašlat, když to jezdí. Vlastně jediný důvod se do toho pouštět je riziko, že někde na cestě by to kolečko třeba mohlo přestat správně zabírat.
no, pokud to nerozebereš tak ti všechna ta zrnka prachu zůstanou uvnitř.
Nikdy to nevypláchneš "dočista" bez demontáže.
To je sice pravda (ten výplach beze zbytku), ale pokud se nečistoty dostaly dovnitř, měly by se dát z větší části také vyplavit. Místo petroleje bych doporučil technický benzín, který neobsahuje těžší ropné frakce, odpaří se celý a zbytky tak nekolidují s následným promazáním. Na to bych radil směs benzínu a vazelíny, která je řídká a zatéká, následně se benzín (lepší by byl petroléter, ale ten se hůře shání) odpaří a zbylá vazelína maže.
Záleží, co je to za vícekolečko. Třeba sestavit favorití byl docela vopruz. Muselo se něka nití stáhnout praporky, aby se to vůbec dalo sestavit, ale nějakou stehovkou, aby se pak sama přetrhla a začlo to fungovat. Mě se to tehdy nějak nedařilo, naštěstí se v pravou chvíli místo dosavadních pětikoleček objevil šestipastorkový zázrak a místo jednadvacítky nahoře byla k dispozici dvaadvacítka :-)
Shimaňácké tuším osmikolo jsem měl rozdělané. Troška vazelíny na usazení kuliček a sklapnout to šlo jak mejdlová krabička. No ale furt je tam ta nimračka s kuličkama.
Kolik takové vícekolo stojí ? Dvě, tři kilča ? Ale je pak mnohem větší jistota, že se najednou kliky neprotočí naprázdno v tu nejmíň vhodnou chvíli...
Zřejmě se jedná o Shimano HG22
https://kazety.heureka.cz/shimano-mf-hg22/
Asi fakt nemá cenu se s tím nějak nimrat, jelikož v principu se brzkému vniknutí dalších nečistot nezabrání. Vypadá to, že tam není ani prachovka, která by vniknutí bránila.
p.s. vlastně jsem se do toho chtěl pustit jen v rámci přestavby na e-bajk, tedy když začne být kolečko více zatěžované:)
Pokud to necvaká, ale funguje, tak bych to neřešil. Když to fungovat přestane, tak bych ho (včetně řetězu) celé vyměnil (totéž když bys plánoval nějakou dlouhou cestu).
V krizi, když by to začalo zlobit, tak bych tam nastříkal WD40...
Ale záleží, jak moc si vážíš svého času... ;-)
Něco mi uniklo? V šestikolečku má něco cvakat?
Mi teda akorát cvrčí cvrček, když jedu a nešlapu, ale když zabírám a řetěz tahá kolečko, tak nic necvaká. A kdyby cvakalo, asi bych z toho byla nervózní, já mám ráda, když to není vůbec slyšet a jen ševelí gumy po asfaltu...
Tak píše o cvakání západek. Pokud vím, šroubovací vícekolečka mají cvrček uvnitř narozdíl od kazety, kde už musí být v náboji.
A jestli tvrdíš, že cvrček necvaká ale cvrčí... tak já bych řekl, že záleží na rychlosti. Když se kolo otáčí pomalu, tak už to cvakání je. ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=Zl_mRrIfVq4
Re: "mám jen obavu, aby někde na cestě se západky nezasekly a kolečko se začalo protáčet místo záběru."
Mě v celé diskusi nějak nedochází, proč a jak by se kolečko mělo protáčet místo záběru? To snad ani nejde? I kdyby dejme tomu ruply obě pružinky naráz, tak snad ten praporek bude vlivem zemské tíže, nebo odstředivé síly, zabírat, ne?
K niti: to bylo první, co mě kdysi jako kluka napadlo. A pak jednou jsem praporky, přitiskuté k pružinkám, přichytil drátem ohnutým do širokého nízkého "U", pamatuji-li si správně...
Zemská tíže nepomůže. To by musel být praporek dole a vážit kilo. Je-li tam kupa vyschlého humusu, nemusí ani pérko prasknout a praporky už to prostě nepustí. O tom by mohl lelek vyprávět, když se mu chvíli před koncem čtyřiadvacítky najednou protočily pedály :-)
Jen me napadlo, že vlivem nečistoty - slepení, by mohly západky zůstat v poloze, kdy kolečko nebude moct zabrat. Prozatím se tak nestalo, ani jsem neviděl vnitřní mechanismus, tak přesně nevím, jak to popsat.