Zdravím.
CHtěl bych poprosit o radu jaky pohon na kolo (přestavba). Láká mě středový pohon,ale mám obavy že má velký odpor při šlapaní bez baterie,což je pro mě nežádoucí (mám slabší pravou nohu),na druhou stranu bude asi silnější než motor v náboji.
Kolo chci hlavně na pomoc,ale vím že občas využiji i akcelerační páčku,proto se ptám,jestli je silnější zadní/přední pohon v náboji,nebo středový pohon.Budu se jistě držet normy 250w (ikdyž vím že akcelarační pačka by být neměla).
Jezdím převážně po silnicích,někdy lehčí terén,ale kolo bych rád občas využil i na jizdu do práce což je cca 30km a nazpět navíc lehký stoupáček (a to po 12ti hodinách v práci už noha opravdu nechce dupat jak bych potřeboval).
Chtěl bych tedy kolo hlavně na to,abych mohl jezdit v pohodě vzdálenosti alespoň 60 a více km v kuse dokud to ještě jde. Nejezdím na rychlost,ale na pohodu a relax,což by baterie 17a mohla v pohodě splnit (s příšlapem).
Pohon bych bral jistě od firmy Bafang přímo z číny,jen baterii asi tady,trošku se obávám o kvalitu a kapacitu baterii.
Takže dotaz zní jestli převážně na silnici pohon středový nebo přímo v kole.Jaký pohon má větší sílu a který mi dle vašich zkušeností doporučíte? Nemám absolutně žádnou možnost porovnat a nikdy jsem na ekole nejel.
Nevím sice jaká je norma na dodatečný pomocný pohon kola, ale náš (český) zákon umožňuje max 1 kW.
Zajímavé povídání, mj. i na tohle téma... https://ekolo.cz/legislativa
Tak jsem si to přečetl a ze všech informací je jasné, že se jedná o nařízení pro výrobce elektrokol, což on není. Nebude mít elektrokolo, ale kolo vybavené pomocným motorkem.
: Toto nařízení se nevztahuje na tato vozidla:
g) vozidla určená především pro využití v terénu a zkonstruovaná pro jízdu na nezpevněném povrchu;
Z dikce je jasné, že jakékoli elektrokolo, které je výrobcem označeno pro využití v terénu a je zkonstruovano pro jízdu na nezpevněném povrchu je vyňato též ze schalování a není omezeno ani výkonem motoru ani asistovanou rychlostí.
Jakým způsobem musí být dovybaveno horské kolo, aby mohlo jet po silnici určitě víš.
Výběr pohonu se aktuálně diskutuje v jiných vláknech. Pro jízdu po silnici a v rovinatém terénu by asi stačil motor do zadního kola, který je levnější. Já bych spíš volil motor ve středu šlapání (TSDZ2), který je univerzálnější a má i přesnější řízení výkonu pomocí senzoru síly šlapání.
https://www.nakole.cz/diskuse/25996-stredovy...
https://www.nakole.cz/diskuse/25908-objednani-e...
Ja by som to videl tak, že ak to postačuje, čo by mohol byť aj tento prípad, bral by som radšej motor do kolesa. Je ich na výber veľké množstvo, takže si treba iba vybrať vhodný - v tomto prípade niečo s väčšou silou (napr. Q100H alebo Q128H) keď na rýchlosti moc nezíde. Každý pôjde tak či onak aspoň tých 25km/h. Bude to ľahšie, lacnejšie, jednoduchšie na údržbu a menej starostí ak by došlo na servis alebo výmenu. Taktiež nezaťažuje reťaz a ozubené kolesá bicykla čo šetrí prácu aj peniaze a neustále radenie.
Nejideálnější by bylo si to osobně vyzkoušet,co bude vyhovovat Vám.Tady asi bude každý doporučovat to svoje uspořádání,jako nejlepší.Obecně se tvrdí,že pro jízdu po silnici a případně v lehkém terénu postačuje motor nábojový,který má ty výhody,které popisuje Lubo.
Pri jizde po silnice, 25km/h, 250W klidne staci 1-2kg motor v kole. Muze to byt i Xiongda, i Q100 ci Q75/Q85.
Bafang taki ma neco lechciho nez 2.5kg.
Stredovy motor je zbytecne tezky pro takovou praci.
Pro tak malou rychlost musite zvolit motor, ktery ma nejmensi otacky, asi 150-220rpm od 36V.
Ale takove kolo na denni jizdu do praci 30+30km doporucit nemuzu, je moc pomale. Ja jezdim denne 25+25km na rychlem ekole (40 min) ci silnicnim kole (55min).
A jsem jisty ze radsi zvolim silnicni kolo (25km dojedu za 50-55min), nez elektrokolo s 250W/25km (25km dojedu za 60-65min).
Všem děkuji za odpověď.
Po přečtení komentářů (nejen zde ve vlakně), jsem došel k závěru, že koupím středový bafang 250w. Určitě se nevyhnu minimálně zkoušce, vypnout omezení rychlosti, abych viděl kam až se dá zajít. Doufám že výkon bude dostatečný, některé komentáře mě trošku nahlodaly, trochu se obávám aby výkon stačil, ale snad bude. Pokud tu někdo má bafang 250w budu rád za názory a zkušenosti, jak se osvědčil.
Výkon je jedna veličina, to co tě tlačí do kopce je točivý moment. Pak je otázkou jak máš zpřevodované kolo za středovým motorem.
Do kopce tlačí nohy. Motor je jen přípomoc. Nebo by u kola měl být, jinak je to už motorka.
Škoda, že jsi dodnes nepochopil co je vlastně elektrokolo = jízdní kolo s pomocným elektromotorem, uváděné do akce šlapáním.
Co naděláš, v apatyce nekoupíš! :-)))
Jojo, včera jsem viděl dvě formálně asi taky elektrokola, protože ze zákona je kolem i koloběžka, že jo... jenže zatímco Xiaomi, Lime a podobné aspoň jako koloběžka vypadá, tohle už mělo velké sedátko a řidítka ve výšce, že jinak než v sedě na tom jed nepůjde... a hlavně veliké pneumatiky šířky aspoň 15 cm... ale ano, nejspíš se to taky uvádí do akce šlápnutím... jednou za celou jízdu, což? ;-)
Docela jsem zvědav, zda se elektristi začnou časem škatulkovat podle toho, zda při jízdě pohybují nohama nebo jim soudržnost elektromotorkářů s chudšími elektro-příbuznými vydrží? :-)
Máš na mysli něco takového - viz obr.?
Toto vozítko je prodejci a půjčovnami deklarováno jako "koloběžka" - nabízené výkony motoru jsou až 4,5 kW a rychlost až 45 km/h. Nemusím snad zdůrazňovat, že něco takového nemá s elektrokoly nic společného.
Jako občan tohoto státu se jen nestačím divit, co je možné v našich podmínkách nabízet a beztrestně používat.
Jojo, zhruba tak to vypadalo. Na obrázku jsem to viděl už kdysi, ale tady na vesnici jsem to živé viděl poprvé. Prostě elektromotorka bez SPZ...
A teď mi řekni, kde teda přesně končí elektrokolo. Logická odpověď by byla, že to jasně stanoví zákon, ale polovina elektristů má pocit, že omezení rychlosti pro ně neplatí, čtvrtina chce plynovou páčku a čtvrtina "potřebuje" mnohem vyšší výkon... :-)
Řekl bych, že je to srovnatelné s babetou. Povinná registrace a motopřilba. Nemusí mít registrační značku. Alespoň tak to kdysi u babety platilo, současný zákon týkající se tohoto neznám, takže klidně může být vše jinak.
No, to už tu byl odkaz na burešcajtung, který jsem přečetl, a tam výrobce elektrokol musel kolo mimo zákonný rámec pro PZ HOMOLOGOVAT! Pro nás naprosto nedostupné. Taková nějaká běžná drahá elektrokroska, co jich tu jezdí stovky bez kontrol.
Nevím, jestli si dobře rozumíme.
Registrace vozidla není jeho homologace. Prodejce měl homologaci KOLOBĚŽKY ze zahraničí - údajně platnou i u nás - šlo jen o to zaregistrovat to vozítko, dostat PZ, pojistit a další úkony...
Ta homologace je vždy pro něco, taky to může mít homologaci pro ježdění na dvorku :-D Ta bude platná všude :-D Jakmile je to vozidlo s PZ, tak musí být bezpečné, bo motor už pak není dodatečný, ale hlavní pohon. Analogie s babetou. Registrované vozidlo už není v kategorii bicykl. Snad dohledám ten odkaz, borec je hodně konkrétní, ať tu jen nemelu slámu.
Takže nakonec někde jinde od Xtondy
https://www.nakole.cz/diskuse/25771-budeme...
https://mtbs.cz/clanek/legalne-45-km-hod...
Jak pravíš, odpověď je nasnadě - definuje to Zákon.
Problém je samozřejmě realita, tedy jeho dodržování. Domnívám se, že i tam se situace zlepšuje. Místní fórum prezentuje spíše "uřvanou menšinu", která - mnohdy aniž by měla s e-koly praktickou zkušenost - se dotazuje na vyjímky ze zákona, prohlašuje zákon a potažmo celou Unii za blbost, protože jim to - prý - nevyhovuje!?
Považuji za přehnané tyto excesy přenášet šmahem na všechny elektrokolisty. Ta mlčící většina mlčí, protože je spokojená a nežádá změnu.
Co k tomu mohu za sebe a za ženu říci uprostřed naší deváté sezóny používání e-kola:
- jezdíme na motorech 250W, byli jsme i v českých horách a nemuseli jsme tlačit
- máme nastavený předepsaný rychlostní limit odpojení asistence, jako cykloturisté v tom nevidíme problém, při vyšší rychlosti se navíc zkracuje drasticky dojezd
- plynovou páčku jsme měli u systémů se snímačem otáčení - je vhodná pro rozjezd ve stoupání, protože systém začne pomáhat až po 2-3 sec šlapání. Systém s torzním snímačem páčku nepotřebuje, asistence je okamžitá, po pár stupních otočení kliky
Odporuješ sám sobě. Pokud platí tvůj výrok:
Elektorkolo = jízdní kolo s pomocným elektromotorem, tak už jen ono slovo POMOCNÝM vyjadřuje, že se tím motorem má pomáhat a ne ho používat jako hlavní a jediný zdroj síly. To zda uvádíš motor v činnost otáčením šlapek nebo plynovou páčkou na věci nic nemění. I Harley by šel přestavět na ovládání plynu točením nohama a kolo by se z něj tím nestalo.
A tu apatiku si strč ...
Neodporuji sám sobě a nic nepřekrucuji, jako ty!
Ty si ty svoje výpady proti elektrokolům a jejich uživatelům strč tamtéž....
P.S. Apatyka, nikoliv Apatika, to ze Lékárna, víš?! :-(((
:D jsi k smíchu. Když si někdo jen trochu šťourne do tvých elektrohybů, tak ztrácíš soudnost a schopnost logické úvahy. Máš to blbý...
Už jsi s tím tvým věčným "šťoucháním" do elektrohybů a jejich uživatelů byl u lékaře?
Dej si pozor, jak to přeroste ve fóbii, tak skončíš na zavřeném oddělení v Bohnicích!
:-D
Ne nebyl a nemám pocit, že bych to potřeboval. Jen někteří zdejší "elektrocyklisté" vidí hned rudě a ztrácejí soudnost při každém odporu proti elektromotorkám.
No, na tvém místě bych si s tím nehrála, myslím, že je to dost vážné!
Co pozoruji, tak ne elektrocyklisté, ale ty opakovaně vstupuješ do jejich tématicky zaměřených debat o jízdních kolech s pomocnými elektromotory a prudíš řečmi o elektromotorkách a pod.
Myslíš, že je to normální? Jsem přesvědčená, že není! Oni neztrácejí soudnost, to tvé logické myšlení je silně narušené. Zamysli se nad sebou!
Je to prachobyčejný frustrovaný prudič jako Lelek, nejlépe ignorovat.
Kazím vám potěšení z motorky? Jestli jezdíte na kole, tak proč se rozčilujete? Mimochodem, tenhle web se jmenuje NaKole. Jak příznačné, že?
Elektrokolo ja stále kolo, jak příznáčné že?
Právě že často už ne a to dokonce už i podle českého platného zákona ne.
ale ne.,.
pleteš si pojmy
KOLO to je pořád, jen nesmí být provozováno na ve#ejných komunikacích
Když ti seberou techničák u auta, nestane se z něj tříkolka, je to furt auto, jen s ním nesmíš na veřejné komunikace.
Nesmíš to brát tak doslova, leckteří taky víc najezdí hubou :-)
Míra přípomoci motoru není zákonem specifikovaná. U pohonu s torním čidlem bývá obvykle nastavitelná v krocích v rozmezí 50-300%. U přestavbové sady a díky možnosti výměny firmwaru, můžeš toto rozmezí ještě rozšířit, aby i méně zdatný cyklista mohl využít plný potenciál motoru.
Myslím,že kolo s pomocným motorem by mělo být něco,co umožní jezdit na kole i lidem z nějakým zdravotním hendikepem,kteří na něm nejezdí proto,že šlapání je pro ně namáhavé.Nemělo by to být o rychlosti.Mělo by to být o tom,že spolehlivě vyjedu kopec,který bych jinak nevyjel.Jak se mohu radovat z toho,že jsem jel na kole osmdesátkou,když mně poháněl motor?To považuji za zábavu puberťáků.Chápu i to,že někdo využije ovládání plynem,nebo páčkou,protože mu to tak vyhovuje lépe.Ale o rychlosti to podle mně rozhodně není.
Mě se líbí to označení 'přípomoc', když je to třeba 3x výkon 'cyklisty'. Má to asi jezdci sugerovat, že motor jenom pomáhá a není hlavním pohonem :)
Jojo, to je celkem trefný postřeh, v podstatě stačí, když ecyklista působí nenulovou silou = točí klikama a všechno je v pořádku, přestože kolo pohání z 90% motor... :-)
Nedávno jsem viděl veselou scénku. Upřímně moc nechápu lidi, co na kolo nasedají ala koloběžka = roztlačí kolo, nastoupí jednou nohou a pak už za jízdy přehazují druhou nohu... no a v kombinaci s elektrokolem, který ten manévr asi nepochopilo to chvílku vypadalo, že ho chce kolo shodit... ale udržel se... :-)
Asi měl moc velkou přípomoc :) No tyhle %přípomoci, senzory, převodovky a další serepetičky jsou stejně dobré pouze k tomu, aby e-kolo splnilo normy a bylo de iure kolem. Jenom nevím, jak se do ducha těch zákonů a předpisů vlezou ti 3 další cyklisti, co mi připomáhají :) Přitom by stačil nějaký výkonnější nábojový motorek a páčka 'manuální přípomoci', asi by pak vše bylo i jednodušší a spolehlivější.
Jenomže to by pak cyklista musel opravdu šlapat a ne jen točit klikama :-)
Ono už je to jedno - 200-300% přípomoc anebo jízda čistě na páčku, tak jsem to myslel. Točení klikama prakticky bez zátěže je takový nějaký divný novodobý tělocvik - outdoor spinning :)
Já bych řekl, že požadavek, aby motor elektrokola pomáhal pouze, když cyklista šlape, nemá nic do činění se sportovní etikou, ale primárně s vírou, že cyklista ovládá rychlost svého vozidla tím, že šlape/nešlape/brzdí a dokud se tak elektrokolo chová, nepotřebuje se nic nového učit a vše funguje... ale kdyby tam byla plynová páčka, to už by bylo bez řidičáku nebezpečné, protože ovládat plyn tě naučí jedině v autoškole... ;-)
Takhle to asi bude, teď mi to dává konečně smysl. Obvykle jde slyšet "já šlapu motor mi pouze připomáhá" (a strážce etiky se hroutí), ale mělo by spíše zaznít "já šlapu a tím zapínám motor místo páčky akcelerátoru" (to by nechalo všechny puristy v klidu).
Pokud je hw i sw dobrý, pouze nezapínáš točením klik motor, ale kolo má na šlapání podobnou odezvu jako bezmotoráč.
Prostě jen jako bys jel na lehký převod, ovšem mnohem rychleji.
Pokud tomu tak není, je lepší, abys místo nedokonalých senzorů poużil páčku a sw máš v palici....
Pokud tomu tak není, tak jasně jezdíš na motorce.
Ale ne.
Jsou motory, na kterých se skutečně dá jezdit jako na motorce, pokud netáhnou zrovna těžký dvoukolák, ale pokud chceš dojet někam dál, není to moudré a je rozumné motoru odlehčit příšlapem.
Ty starší stroje měli PAS k prdu (a mají i některé novější) takže skutečně lepších výsledků šlo dosáhnout tím, že sis přípomoc reguloval páčkou.
Motorka se dost liší konstrukcí a neumožňuje jízdu pouze vlastní silou, takže i kolo, u kterého přípomoc dávkuješ páčkou, je pořád kolo, v některých zemích nelegální, ale motorka to není.
Abys jezdil s rozumným dojezdem, bylo nutné měřit spotřebu, osvědčil se Cycleanalyst, a musel si se s tím trochu naučit, jak #íkám, musel si nahradit senzory a soft vlastním rozumem.
Moderní střeďáky s více senzory a příslušným softem páčku nepotřebují.
Na druhé straně, ty kecy co tu z někoho lezou, jako že jde jen o točení klikama, a srovnávání s bábama s nůší jsou fakt těžce mimo.
Prostě to tak není, když to někdo nezkusil na delší trase, měl by se z úsudky a odsudky držet zpátky.
Jaké pak odsudky, jsou to naopak velice trefná přirovnání. Tak trefná, že to mnohým potrefeným zvedne mandle.
Když jedu tak, že jen točím nalehko nohama, abych uváděl do akce motor, který to všechno táhne, jak to nazvat jinak, než důchodcovským ježděním?
ještě budeš vděčnej za jízdu s přípomocí :-)
Určitě ano, ale doufám, že ještě budu tak soudný, že to nebudu nazývat sportem a jízdou na kole. Tihle důchodci, co si myslí, že jezdí závody na eletrické motorce jsou jen pro smích.
Důchodci většinou nezávodí.
Jízda na elektrokole vyžaduje určitou fyzickou námahu, kterou navíc můžeš rozumně dávkovat, tedy skvělá rehabilitace.
No, a když dáš 1000 na elektrokole za 6 dní, máš toho dost taky, a bez keců o motorkách.
Fakt mám docela dobrou možnost porovnávat.
Nedělej Lannu a přestaň vysírat s motorkama, je to hloupé
Za to může Ronda, známý šprýmař.
On to myslel žertem, a já se toho chytil jak hovno košile. Kafka roku, ale silou myšlenky jsem přemohl stroj a vepsal se do dějin.
Tuhle mě psal nějakej spolužák, co jsem ho 45 let neviděl, jestli je pravda, že jezdím po Evropě a tahám za sebou elektrocentrálu.
No, zapírat nemá smysl.
absolutně, Báro, po dvaceti letech zase do dálky, takové věci se neopakují a nezapomínají
Dneska se tak na e-kolech prostě jezdí, žádné dálky, max 50km na vyšší asistenci a pak hned šup na pívo, jací jsme sportsmeni :)
A v tom má být nějaký problém? Kdo se chce sedřít do němoty na normálním kole, ebajkeři mu v tom bránit nebudou. Každý ať si jezdí jak jemu vyhovuje. Jediná podmínka platná pro všechny bez rozdílu, je neohrožovat při tom ostatní.
Problém v tom samozřejmě není, alespoň pro mě ne. Ale vyvolává to řadu nepochopitelných reakcí jako 'na e-kole si máknu víc jak na klasice', 'makám stejně, akorát jedu rychleji' a celkově odklon od podstaty diskuse - tedy 'jaký motorek'.
Pod to bych se podepsal.Mam e-kolo a sportem to nenazyvam.Pro me je to zabava a dopravni prostredek na normalnim kole me to nebavi.Pro me osobne nez na beznym kole tak radsi autem.Jinak at si to kazdej nazyva jak chce a kazdymu je prd po tom na cem jedu.
Abych pravdu řekl tak nepochopitelné reakce a hlavně odklon od tématu vlákna tady vidím především u odpůrců ebiku.
Mimochodem, motorka vypadá takhle – viz obr :-)
A ještě perlička – věřte nebo ne, ale ebikeři si prý nakonec zasportují více, díky tomu že ujedou dále a stráví na kole i delší čas. :-)
https://electrek.co/2019/08/11/electric-bike...
I když já taky neberu ebike jako sportování a plně souhlasím s ondrapem.
No dálky ne, ale 80-100 dám i se Soňou jako výlet bez problému
Výlet snad je o tom něco poznat, něco vidět a ne jen vidět asfalt přes točící se přední kolo, abych pak hrdě hlásil ujetých 200km.
Asi je také rozdíl jet 35km ze Špindlu přes Mísečky a Zlaté Návrší k prameni Labe, nebo totéž kolem Vltavy a Berounky.
Řeči o nejvyšší asistenci a pivu si nech od cesty - v hospodách stále vidím nejvíce těch klasiků, a o technice jízdy na e-kole zjevně nic nevíš.
Vůbec - jak pročítám ty antielektrokolové komentáře, tak bych řekl, že jste zamrzli v dobách před 10-ti roky - kolo s přímým motorem nekoupíš, s převodový nábojovým jsou vesměs ve výprodeji, a kola se středovým motorem mají torzní snímače, takže "volné šlapání" není z principu možné. Plynové páčky se nemontují.
BTW - hlavně, že vám nevadí koloběžky - viz foto:
Přesně jak jsem psal, okamžitě kejhání :D
Já tu na e-kola neútočím, zato obranných šiků se zdvihne vždy dosti i kvůli humornému popisu použití e-kola, jak ho kolem sebe vidím. Chtěl jsem diskutovat motorek, bez marketingových frází. Nicméně děkuji Vám za další příklad obranné pozice do mé sbírky "podívejte se na ty e-koloběžky, ty jsou opravdový problém" :)
No, ono každý to má jinak, a vůbec neznamená, že vždycky stejně. Někdy na etapy, na cíl, na doraz a únavu, jindy na pohodu na výlet, jindy zase jako velmi rozumná doprava v přeplněném městě, kde se nedá zaparkovat.
V rovinatých zemích je stále vidět dost nábových motorů, kde se to trochu vlní už převažují ty střeďáky.
Přestavby jsou ovšem výhradně doménou našinců.
Jde zřejmě o kombinaci fenoménu české šikovnosti a zároveň nízké ceny za hodinu práce.
Ono jde hlavně o to,že na takovém elektrokole vyjedou i ti,kteří už by jinak na kolo vůbec nesedli.Takže určitě je to určitě více sport,než sedět doma u televize.Ať už jde o jakoukoli míru přípomoci motoru.Rozhodující je,že to dostane člověka z baráku do přírody.V tom je jednoznačné plus.
Až bude žena potřebovat tu přípomoc, zatím by spíš potřebovala bič, tak jí to určitě postavím sám. Vlastně se na to těším. To bude ta pravá výzva. No a já, doufám, ještě bez toho chvíli vydržím. Raději plechové koleno než motor.
asi toho na e-kole máš dost najeto :-)
ino mezi tím si něco myslet a opravdu vědět je občas fest rozdíl
Ale ano, při jízdě do kopce, kde si běžný ecykloturista dá min. 200% přípomoc, jede jakoby z 1/3 za svoje a do té míry ho lze pokládat za cyklistu, aby se necítil dotčen a uražen. Jízdu po rovině dá i běžná bába z nůší bez motoru a proto ji nebudu uvažovat:)
Mluví z tebe zkušenost jak s elektrokoly, tak bezmotoráči, tady nemá smyrl cokoliv namítat.
Jen snad, že ta procenta jsou prostě blábol prodejců, stejně jako dojezdy....
:) Aby to nebylo OT, není nábojový motorek o dostatečném výkonu, pomineme-li splnění norem, skoro ve všem lepší variantou než komplikovaný středový pohon? Podle potřeby si nastavím výkon přesně jaký zrovna chci a odpadají vysypané převodovky, opotřebení některých částí apod.
Není.
Nábový motor, aby něco uvezl a vešel se do limitů výkonu MUSÍ mít převodovku (a ta může dělat problémy)
Přímý motor musíš nakrmit, a nesplníš limity. Theoreticky by snad mohl být méně poruchový, ale je o dost těžší než dobrý střeďák, se všemi důsledky, včetně špatné rozložení váhy a jízdních vlastností. A musíš ho držet v obrátkách, jinak topí.
Střeďák používá převody kola, přehazovačku, a dá se po většinu času držet v optimálních otáčkách, to při jízdě na rotoru nejde.
Poruchovost jsem nezaznamenal žádnou, najeto mám 10k.
Radil bych střeďák, pokud se nejezdí pouze po rovině.
Píšu bez ohledu na normy, tj. třeba 1kW motorek do zadního kola. Chtělo by to variantu pro kazetu a aby motorek nekladl odpor bez šťávy. Připadá mi to jako lepší varianta.
Přímý motor bude vždycky klást odpor.
Neobjevuj Ameriku,
slepé uličky jsem už prošlapal....
https://www.cs-sklo.cz/ceskoslovenskesklo/13...
Lepší ti možná bude připadat "motorek do zadního kola" jen do doby, než budeš potřebovat vyjet strmější kopec. Porovnej v technických datach točivé momenty motorů do zadního kola a středového pohonu a hned budeš mít jasněji. A taky MTB s motorem do zadního kola prakticky už ani neuvidíš.
Je to jen otázka výkonu toho motorku, který musí splňovat limit 250W. Nebýt limitu, středové motory by měly 10% trhu pro ty, co si chtějí hrát na cyklisty.
Jmenovitý výkon....
Můj legání Bosch jezdí na 660W a niko ani nemukne :-)
Hlavní problém bych viděl v tom, že elektristi často pletou pojmy výkon a příkon. Respektive co jsem zhruba pochopil, některé výrobky při nízkých otáčkách mají výrazně větší topný výkon než mechanický... ;-)
Takže fyzika samozřejmě platí, limit 250W jako mechanický výkon je naprosto dostatečný, o takových výkonech si většina cyklistů může nechat zdát... tomu, že někteří do motoru cpou kilowatty a stejně nejsou spokojení, je lépe se nedivit... ;-)
Uż jsme se o tom bavili mnohokrát.
V rukách dva metráky nezvedneš, ale pomocí kladky ano.
Vykonáš stejnou mechanickou práci, jen působíš menší silou po delší dráze. To je pricip všech převodů, i přehazovačky v kole.
Pokud převody nemáš, jako motory přímé, potřebuješ prostě větší výkon a je úplně jedno, o čem se většině cyklistů zdá.
"...předpokládám, že s elektrokolem chceš jezdit do kopce rychleji než většina běžných cyklistů..."
To je rozhodně dobrá otázka, proč si vlastně někdo elektrokolo kupuje?
Zda jsou to častěji lidé staří, jak tady čítám, co mají zdravotní problémy, na bezmotorovém kole už by nikam nedojeli, motor kompenzuje jejich handicap a díky ekolu si mohou sami dojet nakoupit... nebo spíš nevybouřený týpci, co na opravdovou motorku nemají, tak chtějí být aspoň nejrychlejším střelcem cyklostezky?
Jedna kladka výrazně pomůže, pokud chceš zvedat sebe. Nezkoušel jsem, jen viděl v televizi, ale připadá mi to logické - jeden konec si uvážeš v pase, někde nahoře je kladka a po tom druhém konci lana šplháš a najednou ti stačí poloviční síla (to už většina populace zvládne)...
Pokud nechce Jindra zvedat sebe, ale dvoumetrákové břemeno, jedna kladka pomoc může v tom, že změníš směr působení síly. Tahat za provaz směrem dolů je pohodlnější než vzhůru a člověk může působit celou svou vahou... ovšem s jednou kladkou zůstává síla stejná, takže pokud Jindra neváží alespoň ty dva metráky, má to marné - potřebuje kladkostroj nebo páku... :-)
Každopádně výkon je práce za čas. Když se cyklistovi výkon nedostává musí zařadit lehčí převod a holt mu cesta potrvá déle.
Jindra na to jde ovšem z druhé strany a chce stejnou mechanickou práci provést ve výrazně kratším čase (rychlostí, o které se cyklistům nezdá), protože mu motor při pomalé jízdě shoří, zřejmě potřebuje kilowatty...
Ovšem jsou to podobné argumenty jako když v závodním autě nedodržím omezení 20 km/h a budu se vymlouvat, že s tak nízkou rychlostí převodovka nepočítá...
V obou případech není chyba v limitech, ale v pro danou situaci nevhodně navrženém dopravním prostředku...
Kurnik, nechytejte mě za slovíčko jak pacienti :-)
To je furt dokola.
Přímý motor má své výhody a svou oblast využití, kterou legislativně řízli. To je celé.
Jinak, vy všichni, co tu brojíte proti e-kolům jste stejní, možná titíž, kteří před pár lety nechápali k čemu dotykáč, když "telefon je k telefonování". No, a dnes ho mají všichni.
Za pár let to tak bude s ekoly.
Ale jak jste se mýlili nikdy nepřiznâte, asi ani sami sobě.
Všichni dotykáč teda rozhodně ne! Já stále používám Siemens SK65, byl to myslím poslední Siemens bez foťáku, výroba končila cca 2004...
Kdybych věděl, že nic, co příjde po tom, se mi nebude líbit, koupil bych si aspoň dva... ;-(
Kulový dotykáč, za tři stovky nějaký s tlačítkama. Na to, aby to leželo na šifonéru to bohatě stačí. Lepší je Jablotron klasických rozměrů se sluchátkem, tlačítkama a klávesnicí, ale musela jsem svého času pořídit něco přenosného, a teď to nemůžu nechat ležet ve skříni, bo by baterie stejně odešla a bylo by to na vyhození. Sice by to šlo vyhodit hned, ale to by mi zas srdce utrhlo, vyhodit něco, co je funkční...
Jablotron je do zásuvky na 230V a vevnitř nemá žádnou baterii, ten může klidně ležet ve skříni a nic se mu nestane. A hlavně jsem líná přehazovat simku. Tak dokaď ten krám za třista jede, tak ať jede... :-)
Tak máme dvě výjimky :-)
Já byl drsnější, já se bránil mobilu vůbec, asi 4 roky jsem odolával....
Úplnej děs jsopu ovšem ty roamingové tarify, v EU jak doma, tedy paušál. Co já bych za to dal, kdybych občas mohl říci: "miláčku, musíme končit, jinak se nedoplatíme".....
Prostě každá technologie s sebou nese pozitiva i negativa....
S jednou kladkou jsem se unáhlila. I ta jedna stačí, když teda druhý konec lana k něčemu uvážeš, břemeno bude uvázané na kladce a budeš tahat za druhej konec lana ... Prostě mě napadla jen zavěšená kladka, po které taháš nahoru kýbl :-)
S tím šplháním si nedovedu představit, jak se to bude cukat při jednotlivých fázích šplhu. Já teda umím šplhat jen se schůdkama a fáze, kdy "stojíš" na schůdkách bude zajímavá...
No, zkoušet to nebudu.
Jrr...
odhalil si můj trik co používám :-)
"Ale předpokládám, že s elektrokolem chceš jezdit do kopce rychleji než "většina běžných cyklistů" a v tom případě má smysl vyšší výkon než 250W."
To je právě ten zmrdí přístup. 250 W jako kompenzace člověku s handicapem stačí bohatě aby vyjel tam kam zdravý trénovaný a při tom se v provozu cyklistů fungoval jako cyklista a nechoval se příliš nebezpečně.
Ale tady holt někdo chce motorku, ale aby s ní mohl jezdit kde motorky nesmějí.
Pravda, kladku můžeš dát i na břemeno a tahat provaz vzhůru, pak bude síla poloviční, i když v případě dvou metráků to bude na běžného člověka pořád hodně, ale kdo zvedne 100 kg činku, ten s tím takhle určitě pohne...
Zvedneš Jindro 100 kg? Já teda ne, i 50 kg by asi pro mě byl problém. :-)
Já bych v tom šplhu problém neviděl. Ono sice poloviční síla, ale dvojnásobná dráha, takže výsledný pohyb bude dvakrát pomalejší, což cukání eliminuje... ale oproti normálnímu šplhu to asi bude nezvyklý pocit...
Kupodivu žádné video jsem nevygooglil, asi jsem to nedokázal správně pojmenovat.
Pytel cementu unesu, teda navalenej na pupek...
:-)
Možná bys měl zmínit, že máš na mysli padesátikilovej. Ted už se dělá "dámské balení" po pětadvaceti, na padesátky už ve stavebninách nenarazíš. Tak aby si mlaďoši nemysleli, jak jsou dobří, když unesou "pytel cementu" :-) :-)
Fakt, oni už to balí pro děti?
Velké pivo už taky leckde je 0,4...
svět se řítí do záhuby, začínám chápat ty švédskou pacientku, strach je na místě :-)
No fakt. Jsem ve stavebninách kupovala dva pytle cementu a koukám, že píše výdejku na 0,5 metráku. Tak mu znova opakuju, že jsem říkala: Dva! Chvíli trvalo, než jsme se dohodli a strašně se smál, když jsem řekla, že je fajn, že už děají "dámské balení", že se mi ty padesátky blbě skládaly ...
Ještě tedy upřesním myšlenku: když budeš mít motor s výkonem 750W a možnost nastavit maximální úroveň elektrické přípomoci/dopomoci 300%, tak bys musel vyvinout vlastní "šlapací" výkon 190W, což pro mnohé už nemusí být komfortní. Proto ta zmínka o potřebě nastavení vyšší míry dopomoci nežli obvyklých 300%. Plný výkon potřebuješ pro jízdu do kopce, i když pojedeš v rámci limitu do 25km/h.
S sedmisty watty (190 + 570) nejedou do kopce (mimo nějakýho krátkodobýho maxima) ani profíci. Když komfortně vyvine cyklista 90W, tak 360W (90 + 270) odpovídá průměrnému výkonu profíka:
http://supercycling.cz/novinky/tour-de-france...
Len tá váha profíka a jeho bajku bude asi celkom iná ako váha ebajku + bežného jazdca na ňom...
Tak to ale není otázka motoru, ale krmné dávky.
Jak výstižně napsáno! Jen naši tlouštíci tě za to uškrtí, protože oni nic nejedí a přesto jsou stále tlustí :D
My víme, ty to máš zejména Od ledu :D
Z Pod ledu :-)
Čéče, už mi ani nendávají rezervačku, jsem tam naprosto sporadicky protože furt někde v tahu.
Ovšem mé srdce tam kde domov můj a ten tam, kde Soňa :-)
A má láska je tak mocná, že se i o pivo dokážu podělit....
Těch 700W je tak akorát při jízdě do kopce na přírodní cestě, nějakou "rozumnou" rychlostí (>12km/h). Se závodními cyklisty s lehoučkým kolem bez zavazadel a jejich jízdou po hladké silnici je cykloturistika dost nesrovnatelná. Navíc, jak píšeš, v tabulce jsou průměry, do kopce bude výkon těch závodníků o dost vyšší.
Jenže tady se má jednat o přípomoc,ne o regulerní jízdu na motor.Takže kdyby to bylo na mně,omezil bych ten výkon motoru a max.rychlost na motor.Způsob ovládání toho motoru bych nechal být.To je věc,která by měla být přizpůsobena především individuálním možnostem a potřebám každého jezdce.U auta,když chcete např.ruční ovládání,tak to podléhá schválení a zapisuje se do TP.To bych u kategorie elektrokol neřešil.Ať to každý ovládá jak chce,když se vejde do parametrů výkonu a rychlosti.
Omezovat výkon je hloupost.
Určité typy motorů (přímé hub) výkon potřebují, jieak jsou z nich topítka.
Stačí rychlost.
Tady jde o to,že aby se něco mohlo jmenovat kolo s pomocným motorem,tak to nějaké parametry splňovat musí.Aby ten motor mohl být považován za pomocný a ne za hlavní pohon.Netvrdím,že to omezení musí být zrovna 250W,ale nějaká horní hranice by existovat určitě měla.
Ne, jde o čistou buzeraci a lobbing.
Spalovací přípomocný motorek můże mít kilowatu.
Slyšels už někdy o tom, co dělá o převodovka a proč se dává mezi motor a kolo?
Báro, o tom se bavíme.
Jsou motory převodové, a motory přímé. Oba mají svůj smysl, své výhody i nevýhody.
Legislativci, zřejmě uplacení výrobci, přímé motory prostě zaříznuli.
Obojí přece omezené v zákoně už je, v případě jízdního kola ten výkon motoru je 1kW a max. rychlost na motor 25km/h.
Je tam ale i to ovládání motoru šlapáním.To může být pro někoho problém a zbytečná buzerace,aby běhal po doktorech a úřadech a sháněl si potvzení,že ze zdravotních důvodů nemůže ovládat motor šlapáním a potřebuje ovládání plynem.To je podobná věc,jako kdyby vás při jízdě z kopce zastavila Policie a pokutovala vás za to,že nešlapete a jen se vezete.Tohle je podle mně nesmysl.
Bohužel česká vyhláška u motorů doplněných dodatečně povoluje 1 kW a 25 km/h a podmínka šlapání tam není. Aby měly domácí bastly na kdejaké plečky povolený větší výkon než tovární elektrokola je zvrácené.
Pokud chce někdo plyn, tak klidně, ale pak je to moped, takže řidičák, techničák, ručení a jen po silnicích.
Mám dojem že platí nařízení EP tzn. 250W (jmenovitých) a 25 km/h, nadřazené české vyhlášce. Bastly jsou v případě nehody posuzovány jako nelegální úpravy, tak pozor.
Ale blbost. Nařízení EP platí pro výrobce a obchodníky, nikoliv provozovatele, pro ty platí naše předpisy, které vyjdou ve sbírce zákonů a pklatí tak dlouho dokud je nezmění nebo nezruší a to se dosud nestalo.
Naše pravidla samozřejmě platí jen na území Česka, takže ten kdo jede do ciziny si musí zjistit co platí tam nebo se přidržet nařízení EP a pak to bude v pořádku.
Je to nařízení o tom co nepotřebuje homologaci, tzn. "mimo komunikace" si můžeš s bastlem klidně pojezdit, jinak co jsem psal..
Mě je to celkem jedno, já na tom nejezdím, jen jsem napsal co na to naše předpisy o provozu vozidel na pozemní komunikaci, ale když si tam někdo bude chtít dát 100 W motorek aby vyhověl zbožnému přání obchodníků, tak je mi to zase jedno :-)
A není to zbytečně mnoho?
Někde jsem už dával fotku konceptu, jak jsem zvažoval možnost vetřít se s Ibexem do kategorie elektrokol... ;-)
Bohužel jsem to nedotáhnul do konce, na stejný termín jsem objevil zajímavější akci, takže těžko říct, zda by mi k účasti stačil "pohon" působící vpřed nenulovou silou... :-)
A to by se elektrikáři kroutili a brblali, že to je neregulerní pohon, až bys je vydrtil :-))
No už jsem to našel, elektristi se tu kroutili už předem... :-) https://www.nakole.cz/diskuse/20391-legislativa...
Hm, "mimo komunikaci"... Tak na svojí zahradě určitě, jestli po lese a po polňačkách si dovolím pochybovat.
Pokud polní nebo lesní cesta nebude zapsaná jako komunikace na seznamu odboru dopravy, tak ano, tam můžeš v podstatě s "čímkoli" co splňuje další předpisy v daném místě.
Potíž bude v těch dalších předpisech... ;-)
Protože pokud ta lesní cesta nebude pozemní komunikací, bude platit lesní zákon a ten zakazuje vjezd a stání motorovým vozidlům.
... což chápu pro elektrokolisty jakože z bláta do louže... :-D
Když jsou dost drsní jako ti na čtyřkolce, projedou všude a moc se nikoho ptát nebudou....
Problém našeho státu, příliš mnoho předpisů, které nikdo nedodržuje. Buď nechce, nebo nezná.
Prostě není důvod na každý prd mít zákon, ale když lž nějaký je, je potřeba ho vymáhat, jinak systém degeneruje v cochcárnu
Podle mě, pokud budou jezdit cyklisti rozumně a neohrožovat ostatní, nikdo nebude řešit výkon motoru nebo plynovou páčku. To je prostě detail, který sám o sobě nikoho neohrožuje a naopak může přispět bezpečnosti. Opakem je kličkující cyklista, který sice pojede do kopce "za svý", bez motoru, ale tak pomalu, že to bude ohrožovat jízdní stabilitu, čímž ohrozí nejen sám sebe, ale i ostatní.
No, oni "to řešili" už v době, kdy jsme se jako elektrocyklisti v ČR téměř všichni znali a nikdo nekde neprasil.
No, a dnes nejvíc prasí asi ti na "legálních" kolech, prosože se sdře-ákem to má síly dost
Ohrozí podobně jako ti co s motorem vyjedou na kopec, ale pak mají obrovský problém ten kopec bezpečně sjet, s obtížena zvládají brzdit natož ještě zatáčet a vyhýbat se jiným.
Lelku, nebourají kola, ale cyklisté.
V kilech to není.
Ondrap : Ale souvisí a sakra hodně. Bez motoru by nahoru na ten kopec dotyčný nikdy nejel a ani by to nešel a nahoru to netlačil. Dotyčný zvládá bezpečně jezdit tak nejvýš splašenou rovinu a najednou sedne na elektromotorku a s volným točením ho motor vyveze na kopec kam dotyčný šel nejvýš pěšky v pohorách. No a pak s tím musí zase sjet dolů a tím padákem kde má obrovský problém to vůbec ubrzdit natož ještě bezpečně se vyhýbat.
Už jsem párkrát viděl jak dotiční na elektrokolech s vyděšeným výrazem a vytřeštěnýma očima sjížděli dolů a nebyli schopni zatočit a vyhnout se. Bez motoru by se jim neco podobného nestaslo.
Jrr
když někdo vymyslí hovadinu a tu silou uzákoní a pak ani její dodržování nevyžaduje, ba víc, okázale sám ignoruje, dává vážně špatný mustr.
A nepletem si příkon z výkonem.
Prostě můj legální 250W Bosch jezdí na, 660W.
Když si někdo postaví mašinu s 500W je ovšem už mimo (tedy v Německu jistě).
Jen pro hraní se slovíčky jmenovitý a špičkový výkon. A přitom, a vysvětluji to podesáté, u přímého bezkartáče je výkon nezbytný.
Takže silnější přímé motory v legálně zakoupených strojích nejsou.
Vo ovšem snadno koupíš i u legálních prodejců jsou čipy na zrušení omezovače rychlosti, tedy aby přípomoc vypnula v 25 km/h. To si nikdo nehlídá, a přitom by to bylo trk snadné.
Diskutuje se tu o výkonu, páčce a jiných technických ptákovinách, které svoji podstatou žádné nebezpečí nevytváří, zatímco omezení rychlosti, to co je jediné rozumné je vlastně pololegální a trpěné. Načipovaný stroj ti nepsodají, ale za úplatu ti jej prodejce načipuje, což je vlastně totéž, že jo.
A mezitím se lobuje o zvýšení rychlosti.
Silné motory titíž zalobováním udělali neprodejnými.
Tak k čemu takové předpisy, co vyhovují překupníkům a provozu je nikdo nevyžaduje.
Osobne som nestretol nebezpečného ebajkera na nelegálnom stroji, zato moja nedávna skúsenosť hovorí, že mám čím ďalej tým menej rád vyobliekaných "pravoverných" cyklistov/športovcov na cestných bicykloch, nakoľko mnohí z nich zabúdajú že nie sú účastníci závodu, ani nejdú po velodróme, a svojou jazdou porušujú snáď všetky predpisy aké sú a ohrozujú seba aj ostatných. Bohužiaľ sa k nim nedávno pridali aj legálni ebajkeri, ktorí buď nevedia čo so sebou, alebo nevedia poriadne jazdiť a dorábajú na cestách psie kusy. Ostáva len dúfať, že títo narozdiel od prvej skuiny sa ukľudnia/dostanú do toho a budú jazdiť normálne... Mne ako občasnému vodičovi auta a nelegálnemu ebikerovi neostáva iné, než dávať pozor aj za tých vyššie spomenutých a nestrácať nervy...
U nás jsi "mimo komunikaci" v podstatě všude, vyniká D1 :-)
Chtěl bych se ještě zeptat na baterii ke stredovemu pohonu bafang (250w). Lze zapojit libovolná baterie? Nejde mi o výkon ani kapacitu, to všechno jsem si už zjistil, ale jde mi o propojovací kabely. Mám pocit že jsou různé koncovky a pokud si koupím motor tady
http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2018-1r-r0r0
A koupim tuto baterii
https://www.evbike.cz/p/brasnova-baterie-15-6ah...
Půjde to spojit, nebude potřeba nějaká redukce? Tato informace je opravdu těžce dohledatelná.
Baterie se nepřipojuje k motoru,ale k řídící jednotce.Na té baterii,na kterou se ptáte, je konektor XT 60,ten na řídící jednotce nejspíš nebude.Takže buď ho koupit a přeletovat,nebo případně vybrat nějakou redukci,třeba na Aliexpressu.Stejně je pravděpodobné,že budete potřebovat ty přívodní kabely od baterie prodloužit,aby Vám k té řídící jednotce dosáhly.Záleží,kam umístíte tu baterii a řídící jednotku.
Jasný k řj, ale předpokládám že kabel by měl být dělán na určitou délku, tak aby pasoval. To jsem Teda zvědavej a asi Teda koupím pro sychr ještě i kabel. Jinak odkaz je na baterii do brasny na rám kola, to jsem si říkal že to vyjde. Jinak na redukci jsem se ptal u evbike a stojí myslím 69kc,tak to vezmu raději taky, to už mě vážně nezabije.
Obecně vzato,když si prohlédnete řídící jednotky,tak mají jen cca 10-15cm vývody.Samotná baterie rovněž.Záleží,kam co umístíte,jak daleko to bude reálně od sebe.Když Vám rovnou prodají prodlužovací kabel,tím lépe.
U pspower jsem nedávno kupoval motor Tongsheng a baterii 48V/17,5A a šlo to propojit hned jak dorazilo. Motor i baterie měly na koncích kabelu trubičku, resp. kovový váleček. Drží to pevně, ale není to dělané na časté spojování (ani k tomu není důvod).
Mimochodem, u pspower mě ta baterie stála podobně, ale měla asi o 50% větší kapacitu (840Wh).
U pswpower bych vzal taky baterii, ale 36v nabízejí jen do 14,5A. Lákala mě baterie 13A za 192 dolarů, klidně bych za ty prachy vzal 2,ale když jsem to rozkliknul, bylo tam napsáno china Brand cell, tak to nebudu riskovat. Přeci jen si myslím, že při správném zacházení lze baterii udržet při životě alespoň 2 roky (ikdyz chápu že záleží na více faktorech) a to pochybuji že by to ta baterie dala. Nicméně dnes si budu objednávat motor, tak se u nich ještě mrknu,kdyz si nevyberu, vezmu tu kterou jsem psal výše.
Podle mě je výhodnější 48V napájení - pro dosažení stejného výkonu jsou menší proudy, menší ztráty.
Jj vím o výhodách 48v,taky si myslím že je to lepší, ale chtěl bych se držet normy 250w,bwz páčky. Akorát rychlost si odemknu mimo město na víc. V každým případě bych klidně koupil silnější verzi, to už není o penězích, rozdíl je malý, ale jak jsem psal v prvním příspěvku, mám problémy s levou nohou a noha potřebuje pohyb. Šlapat pořád zvládám, jen už nemám tolik síly jako dřív, proto jsem se rozhodl pro částečnou pomoc při šlapání, nechci aby to jelo úplně samo. Kdybych tam dal 750w tak bych časem určitě moc neslapal, naopak bych tam hodil páčku a jel bez šlapání. já se znám :-D