Včera jsem vyzkoušel paralelní zapojení dvou 10Ah baterií.Měl jsem v plánu jinou delší cestu,nakonec jsem musel jet do práce něco opravit,tak z toho bylo jen 15km.Co mně překvapilo bylo to,že po jízdě jsem musel jednu baterii dobíjet 2 hodiny,zatím co druhou asi 20 minut.Počítal bych,že vybíjení a nabíjení bude zhruba stejné.Určují snad jednotlivé BMS,nebo kvalita článků,z které baterie se odebere více proudu?
Myslim ze ruzny vnitrni odpor nebo trochu jine napeti na zacatku (napriklad kvuli tomu, ze baterky byly nabity v ruzny cas) muze to vysvetlit.
Jestli můžu doporučit už to nedělejte. Určitě najdete přepínač, kterým budete zapojovat jednu nebo druhou baterii. Existují i obvody, které to dělají automaticky.
A jaký je důvod to nedělat? Osobně to mám propojené a nemůžu si to vynáchválit. Sníži se tím oděrová zátěž na jednu bateri, což baterii znatelně šetří. Tedy nevidím jediný důvod to nepropojovat mimo že by jedna z baterii byla poškozena. U kolegy Davida to zřejmě v pořádku není.
Ony ty baterie samozřemě stejné nejsou.Jedna,ta stará původní,neurčitého věku a stavu má články 22650 a ta se mi v kopcích vypínala.Co jsem vypátral,tak sami Číňané u ní ale uváděli nízký vybíjecí proud.Ta druhá nová je čínská z Aliexpressu,s vybíjecím proudem 20-40A,tu jsem vestavěl do původního obalu a mohu napsat,že jsem s ní zatím naprosto spokojený.Vyjedu s nábojovým 250W motorem naprosto všechno,co potřebuji vyjet.Stačí mi na to střední stupeň přípomoci a nepamatuji se,kdy jsem naposled použil přesmykač.Používám jen největší 44z tác.Po běžném 30km výletu je baterie 2A nabíječkou za 2h dobitá. Šlo mi jen o to,vyzkoušet a případně nějak využít tu starou baterii,na nějaké delší trasy.Vyrobil jsem na ní obal na nosič a vybavil ji propojovacím konektorem XT60 a nabíjecím konektorem.Teoreticky by to nemělo ničemu,kromě té baterie ublížit,nebo ano?
Jen ze zvědavosti, podle fotografie mi přijde, že pokud máte nábojový motor, jak uvádíte, pak v předním kole. Že "vyjedete naprosto všechno" mne trochu překvapuje. Co tam máte za motor?
Myslím všechny kopce,ke kterým jsem přijel a považoval jsem za reálné je vyjet.Samozřejmě nějaké úzké lesní pěšiny,plné výmolů,kořenů a kamenů vyjet nejdou.Musel bych jet rychle.Po takových tlačím kolo i z kopce.Je jasné,že nábojový motor potřebuje určitou rychlost jízdy.Vím,že všechny kopce nevyjedu a že se středovým motorem,za kterým je ještě přehazovačka,se dá vyjet mnohem více.Ale pro mé účely nábojový motor stačí.Na výletech se ho snažím využívat jen pro přípomoc do kopců a případně na nějakých dlouhých rovinách.Nejde mi o čas.Samozřejmě pokud jedu třeba do práce,tak ho mám zapnutý celou cestu,ale jinak ne.
Tak ted je to jasne.
Baterky jsou ve velmi ruznem stavu.
RJ s nove baterky, ktera mela na zacatku 42V, odebrala 4Ah a baterka pri zateze mela rekneme 38V.
Ve stejnou dobu RJ se stare baterky odebrala jen 0.5Ah, a pri zateze baterka ma te samy 38V.
Při tom paralelním zapojení ale následně potřebovala mnohem delší nabíjení ta stará baterka.Nová byla dobitá za chvíli.To by spíše vypadalo,že ta stará baterka s BMS na nižší max.proud,pokrývá běžnou zátěž a zvýšenou zátěž do kopců pokrývá ta nová baterka.Je tedy znát,že když jsem to zkoušel na delší trase,tak se ani v dlouhých kopcích nestalo,že by nějaká červená dioda na ovladači při té zátěži zhasla.To by se při použití jedné baterky určitě stalo.Takhle pořád svítily všechny.
To je docela zajimava vec, ze naopak ta starsi potrebovala delsi nabijeni.
Pradvepodobne nejde o to, ze ze starsi baterky slo odebrat vice energie nez s novejsi.
Mozno te 2 hodiny slo balancovani...
Pokud chcete to proskoumat vic, zkuste jet na te sestave dal, asi do 1 carky z 5 (ne do plneho vybijeni, tam jiz bude pracovat jen jedna baterka a to ovlivni vysledek testu) a pak zmerit (napeti vs cas) obou baterek v dobu nabijeni.
Přemýšlel jsem už před časem,pokud jde o to paralelní zapojení,o nějaké druhé menší,lehčí baterii,která by měla sloužit jen na případné prodloužení dojezdu,nebo na nějaké kratší cesty,někam do práce,nebo do obchodu,jestli by nešla využít baterie do takového toho plastového dvoukolečkového nesmyslu.Jsou to baterie 2p,takže nějakou BMS by to mít mělo,když má dvě řady,má ale jen jeden konektor xt 60,kterým se nabíjí i vybíjí.Uvádí tam proud 10A.Pro 250W motor by to mohlo i stačit.Není mi ale jasné,jestli by se při paralelním zapojení nabíjela,nebo vybíjela. Zřejmě má to prkno ještě nějakou další elektroniku v sobě,když jsou v něm ty baterky dvě a která ovládá nabíjení a vybíjení.
"nějakou BMS by to mít mělo, když má dvě řady"
Domníval jsem se doteď, že BMS je třeba hlavně při sériovém zapojení, takže je BMS potřeba i v případě více samostatných článků spojených v jedné řadě za sebou.
Ak je to 36V a 2p tak článkov je tam 2x10ks. Pokiaľ sú zapojené jeden alebo viac článkov za sebou - sériovo - vyžaduje si to BMS. Paralelné spojenie viacerých článkov určuje len kapacitu a zaťažiteľnosť. Ak to má len jeden vývod tak sa to nabíja alebo vybíja podľa toho, čo k tomu pripojíte - záťaž alebo nabíjačku.
Takže by i takováhle baterie připadala případně v úvahu?Tady jde právě o to,co se k tomu připojí.Ale to paralelní zapojení s jinou baterií?Kdyby zrovna nebyla žádná zátěž,tak by se ta baterie nabíjela z té druhé?
Koupil jsem si na ali druhou nabíječku 42V/2A (10USD) a nabíjím si v práci přes zásuvkový wattmetr. Maximální odběr nabíječky je kolem 53W a postupně sleze na 48W - no prostě čína. Zajímavé ale je, že někdy spadne odběr na 20 - 25W a tak to dobíjí třeba další hodinu - indikace na zdroji se nemění, tam se tváří, jako že plně dobíjí. Celková dodaná energie se den ode dne ale příliš neliší.
Já jsem právě nabíjel obě dvě baterie stejnou nabíječkou.Proto mně překvapila ta značně rozdílná doba.Zřejmě tedy budou ty dvě paralelní baterie fungovat tak,že nejprve se jedna rychle vybije na úroveň té druhé,pak se vybíjejí obě stejně.Ten rozdíl v době dobíjení pak bude představovat to mnohem delší balancování článků u té staré baterie.
Koukám že pořád ještě používáte baterku z totálně noname článků, která je už zjevně odepsaná :
https://www.nakole.cz/diskuse/25678-zase...
Je docela pikantní že ji srovnáváte s novou noname aliexpress baterkou a přemýšlíte proč nejsou stejné, i když víte že ta stará je už skoro po smrti. Být váma, tak bych se té staré baterky velmi rychle zbavil, než se díky ní objevíte v TV NOVA nebo PRIMA v kategorii požár domácnosti.