Ahoj všem, marně se snažím najít odpovědi na následující otázky a tak věřím, že mi někdo pomůže…
Hledám optimální nastavení jednotky Magic50 pro 250 W motor zapletený v kole. Chtěl bych využít maximální potenciál motoru pokud jde o přípomoc, ale současně bych chtěl minimalizovat příkon energie, která se promění na teplo.
Pokud jde o bezpečné nastavení jednotky proti spálení motoru, e-pohon udává trvalý příkon 13A (36V x 13A=468 W).
Pojede motor při takovém příkonu lépe, než když do něj pustím pouze například 10 A, to je 360 Wattů? (pokud ano, proč?) Anebo má motor nějakou fyzickou hranici (určitě má), do které je schopen pomáhat a nadbytek energie se změní na teplo. Jak se tato hranice zjistí?
Předem se omlouvám odborníkům za možná naivní dotazy, ale pokud jde o elektro vzdělání, mám ho nulové.
Účinnosť konkrétneho motora závisí na kombinácii príkonu a otáčok. Za straty je z tohto pohľadu zodpovedný fázový prúd, teda prúd ktorý tečie cez vinutia motora. Ten je vždy aspoň málinko väčší než prúd z baterky. Najbližšie sú tieto prúdy v oblasti voľnobežných otáčok, to znamená maximálne otáčky a minimálna záťaž. Ako záťaž stúpa a otáčky klesajú, stúpa príkon a fázový prúd sa zväčšuje. To spôsobuje vyššie straty a znižovanie účinnosti. Aký je reálny užitočný rozsah otáčok a záťaže je dané fyzickým vyhotovením daného motora.
Takže ak chcete jazdiť pri maximálnej účinnosti motora, treba ho zaťažovať tak, aby rýchlosť bola povedzme 70-90% z voľnobežných otáčok pri danej polohe plynovej páčky.
RJ Magic má nastavenie ktoré umožňuje udržiavať motor v oblasti vyššej účinnosti, a to je to druhé políčko s prúdom nastaviteľným do 50A. V skutočnosti je to skôr nastavenie obmedzenia fázového prúdu v závislosti na otáčkach. Nastavením nižších hodnôt povedzme 20-30 (treba vyskúšať, pre každý motor a napätie sa to chová trochu inak) sa dá dosiahnuť to že s klesajúcimi otáčkami RJ uberá príkon a tým udržuje motor v oblasti dobrej účinnosti. To samozrejme ale znamená že motor menej ťahá a tak sa ľahko stane že vo väčšom kopci budete spomaľovať a ak si nepreradíte na ľahký prevod a nebudete šliapať tak to nevyjdete. Tiež to bude znamenať pomalšie rozbehy ale zároveň aj minimálne namáhanie a opotrebenie prevodov v motore a tiež jeho malé zahrievanie.
Ešte by som dodal, že tých 13A je OK pokiaľ má motor dostatočné otáčky. Ak pôjdete na 13A (nastavenie RJ 13/50) do kopca hodne pomaly tak sa motor určite prehreje. Pokiaľ pôjdete na 13A rýchlo po rovine, motor sa nepreťaží.
Moc děkuji za odpověď. Moje dlouhodobé nastavení bylo 7A / 30A. Před měsícem jsem dokoupil novou baterii (20 Ah a ponechal i původní 15 Ah, která po 8 letech degradovala na necelých 10 Ah. Ale bylo mi líto ji nechat bez využití (ujedu na ni 60km při spotřebě 6Wh/km).
Protože mám ted "dostatek energie", zvýšil jsem přípomoc nastavením 10/30 nebo až 14/30 (Continuos/Peak). Faktem ale je, že se zvýšil o něco výkon ale i spotřeba z 6 Wh/km na asi 8,5 Wh/km.
Při jízdě mám v telefomu měřák Speedict, takže přesně vím, kolik mi motor pomáhá. Pro pohodovou jízdu si zamykám tempomat např. při rychlosti 25km/h a nastavím 200W přípomoci. Pokud přede mnou je velké stoupání, kdy rychlost klesne pod 10km/h, přeřadím na převod, který zvládnu fyzicky a opět upravím přípomoc na zhruba 200W (kdybych nechal původní nastavení, motor by se trápil - ŘJ by chtěla docílit vyšší rychlost a posílala by vyšší proud, ale motor na takové stoupání nemá sílu.)
Protože jsem netušil, co ovlivňuje nastavení Peak, upravoval jsem vždy pouze první okénko - kontinuální proud. Teď tedy vyzkouším i nastavení špičkového proudu. Jsem zvědav, jaký to bude mít vliv. Začínám na 10A/25A ... :-)