Které mám vzít, Kellys Phanatic 70 https://www.kellysbike.com/cs/krosova-c627...
nebo
CTM Stark? Ten by mohl být i levnější ve verzi Stark 2.0 https://www.ctm.sk/bicykle/cross/stark-2-0... nejsem si jistý jestli by mi něco zásadního přinesly dražší verze 3.0 https://www.ctm.sk/bicykle/cross/stark-3-0... nebo 4.0 https://www.ctm.sk/bicykle/cross/stark-4-0...
A to mám ještě "černého koně" v podobě Rockmachine Crossride 800 https://rockmachine.us/cz/2019/cross/crossride... který by měl být +- stejný jako Phanatic.
Z těch kol bych lehce preferoval právě Rockmachine že má více horské převody, ale asi to není nic zásadního.
Všechna kola mají vzduchovou vidlici, ale vzhledem k tomu, že podstata mého ježdění je hlavně asfalt tak nepředpokládám, že je třeba investovat do dražších modelů s lepší vidlicí. To samé vidím u dalších komponent - do teď žiju na tuším že Altusu, takže na pát tisíc km ročně myslím musí Deore bohatě stačit.
Bohužel ale nejsem schopen posoudit ta kola jako celek, tak bych potřeboval popostrčit který z verzí Stark by mi vyhovoval nejlépe a následně vybrat CTM vs. Kellys vs. Rockmachine.
Díky moc za názor.
Nevim co je v tvém podání pár tisíc km, ale pokud to je tak do těch 8 ročně, tak kola mají dobré parqametray aby ti vydržela a dobře posloužila alespoň deset let.
Já osobně bych vybral Kellyse, případně Rock Machine, při porovnání mi vycházejí nejlépe.
Hm, nebudu tady se svým názorem oblíbená, ale já bych nově osadila toho treka co máš, do pěti litrů s novým středem, převodníkama, osmikolečkem a aji s novejma kolama a plášťama včetě bowdenů, lanek a nejspíš i novejch gripů.
Nejsem si jista, že ti těch pětadvacet litrů přinese úměrně velkej profit, ale jestli tě netíží a chceš si udělat radost, nějaké si z nich kup. Za mně jsou ty kola všechny těžký, uváděnejch 13 kilo je bez šlapátek úplně holý kolo, spíš to bude dost přes patnáct. A když jezdíš v podstatě jen asfalt, tak na vidlici vlečeš kilo a půl zbytečné váhy, a čím tlustší pláště, tím jsou těžší. A nejsem si jistá, že ty kola mají takové převody, o jakých jsi uvažoval v tématu, zda dvou či třípřevodník... Splňují požadovaný rozsah převodů?
To píšu se zkušenosti, kdy jsem před deseti lety naprosto nepoznamenaná cyklistikou koupila treka střední třídy (jezdí dodnes, akorát se změnily převody, a má najeto přes dvacet tisíc). Mám ho akorát na nákupy a ježdění v zimě ve sračkách, ročně řekněme 3000 km, vystrojenej s vercajkem a s prázdnejma brašnama váží 17 kilo! A mnohem raději se vozím na staré Favoritce repasované za těch pět litrů a vážící pod 11 kg aji s basou klíčů pod sedlem. Převodování byla první nutná úprava u obou kol a teď už koukám i na tu váhu, oboje ušetří spoustu zbytečných sil a zvýší dojezd i výjezd. :-)
Bohužel, starej trek se nedá zachránit, je strašně dodrbanej, malej rám na mě a už podruhý se trhá rám.... roční nájezd nevím jaký dám, teď mám za sebou roky že jsem neudělal ani pár set, počítán zatím ročně dejme tomu jen 2-3t, uvidím....
Těch pětadvacet litrů mě netěší, ta úměra tam asi nebude (proto se ale taky ptám - pokud vyberu Stark 2.0 tak ta doporučená koncová je už jen 21t), ale bohužel ta kola výrobci nějak skládají, takže vzduchová vidlice až ve vyšších třídách; je to taky větší téma jestli odpružený vidle ano/ne, ale já prostě občas do nějakýho štěrku vjedu..... Váhu kola až tak neřeším, při mé nádváze to nehraje až tak zásadní roli.
Ty převody jsem sem nechtěl zbytečně tahat, ale když už to zmiňuješ tak za mě shrnutí: já jsem si příspěvky prošel, pojak podezření že by mi mohl stačit rozsah cca 0,7-3,5 a ne min 4,0 což jsem si ověřil projížďkou (u toho 0,7 se mi to pocitově nepodařilo ověřit ale myslím že proti 0,9 to bude velký krok v rozsahu) neboli že běžně prodávaná kola s dvoupřevodníky a 11-42(11) mi budou stačit, nakonec jsem ale musel uznat, že horal pro mě v současný chvíli není optimální - kde já využiju pořádnou vidlici a její zdvih, geometrii apod. když primárně terén neplánuju......... No a drtivá většina krosů je na trojpřevodníku, takže tam jsem si jen ověřil porovnáním proti současnému starému krosu 28/38/48 11-30(8) že bych se měl pžně pohybovat jen na velkém a středním převodníku, takže to bude uspokojivý....
Odpružená vidle na našich rozbitých a zápélatovaných cestách je víc než dobrá jednak pro větší pohodlí a radost z jízdy a taky pro větší bezpečí. A slušná vzduchová je po několika hodinách jízdy dost poznat.
A rozsah převodů si musíš zvolit sám podle toho v jakých kopcích jezdíš a kde by si chtěl jerzdit a jak na tom si. Je lepší mít větší rozsah převodů s nejlehčím 22 (24) : 36, snadněji se i při únavě vyjíždějí kopce a když vjedeš mimo hladký asfalt, tak tenhle převod velmi rád přivítáš.
fakt je že když občas chytnu hlaďák nebo co to je tak zírám, jak je těžký motat nohama i nejlehčí převody a když to mám domů třeba 20km a normálně to jedu třeba hodinu tak takhle klidně i přes dvě hodiny.........
Pak jestli není rám dobrej, každopádně kup nový rám/kolo. Musí ale opravdu rozměrově pasovat, aby mělo smysl ho osazovat, ať už hned, nebo po opotřebení součástek.
S jedenácti zubovým pastorkem nemusíš řešit převod do rychla, důležitý je ten do pomala. Většinou tu lidi píšou, že disponují převodem 22-34, já ho mám taky.
Do pomala nejlíp vychází Rockmachine s poměrem 0,67 (převodník 22 pastorek 34), potom Kellys 0,74 (26,36) a nejhorší je Stark 0,79 (26,34).
Na starým kole mám 0,96 (28,30) a to mi nestačí, proto se trochu bojím i toho Starka (na druhou stranu ten převod je pořád skoro 0 20% lehčí než na starým kole - ale u rockmachine to je přes 30%)....
Mám pocit, že úmyslně takhle převodují treky a levnější horáky. Přitom si pak každej druhej musí ty převody předělávat víc do pomala. Asi na ty hotovky osazují co jinak neprodají.
A přitom je to to nejdůležitější hned po rozměru rámu! Nenech se zmást, že do práce či kolem baráku to máš víceméně po rovince, jak tě to začne bavit, vyrazíš dál. A jestli tě to sedře a tu těžkou blbě zpřevodovanou krávu před Žďárem už neušlapeš, hodíš to do zmole.
Prostě na kole, na kterým nedokážeš s úsměvem na tváři,klidně pomalu, vyšlapat několikakilometrové stoupání 5-7% se akorát nasereš a buď přestaneš jezdit, nebo se začneš ohlížet po elektromotoru. Těch krpálů nad 7 procent u nás dlouhejch moc není, kilometr vytlačíš, ale tlačit 5-7 kilometrů asi ochotnej nebude nikdo a taková stoupání u nás jsou a v těch nejhezčích místech, kam si chce člověk na kole vyjet a pokochat se vyhlídkou.
A možná to taky dělají schválně, aby to lidi neušlapali a vráželi další peníze do elektropohonů, který jsou teď v módě :-)
Těžké převody bejvaly na trekách i v době, kdy o nějaké elektrice nikdo ani neslyšel. Když jsem treka v roce 2006 kupoval, měl nejlehčí převod 28/32. Postupně jsem ho vymazlil na přijatelných 22/36.
No, tak to jsme kupovali zároveň. 28 převodník byl určitě, kolik bylo na kazetě vzadu si už ani nepamatuju, ale vyměnila jsem to za 22/34, s tím už se dá jezdit. Já se v krpálech nevyžívám, nejhorší je tady na rozhlednu s maximem 15% a i ten už raději objedu delší trasou po lepším asfaltě a s menším stoupáním.
Jinak ten převod 22:34 je asi to nejmíň. Tady v diskuzi celkem běžně píšou o pastorkách 40 i víc. A jsou to pořád šlapači, nikoliv motorkáři, kteří potřebují převody do pomala kvůli otáčkám motoru... Je to taky otázka kadence, těch 22:34 ti dá při kadenci chůze (50-70 otáček je jako 100 až 140 kroků) a délce normálního kroku (cca 75cm) zhruba rychlost chůze (4-6 km/h), takže to je i pro takové, co jenom turisticky jezdí kadencí jako by kráčeli.
V kritických místech potřebuješ ještě pomalejší převod a chvilkové zvýšení kadence...
Když jsem si kupoval kolo, tak mi prodejce vyměnil převodník a kazetu nakonec zadarmo (a spd pedály a lepší pláště za příplatek). Převodník za menší a kazetu za větší. Zuby nevím, ale klidně bych si vzadu ještě dva nebo čtyři přidal.
Hlavně odzkoušet rám aby rozměrově seděl.
Volba převodů taky záleží na tom, kam chceš jezdit a jestli natěžko nebo ne. Při stoupání na Velkou Deštnou jsem pochopil že mám kolo osazený nějak špatně a do té doby se mi to jevilo jako dobrý.
A teď ještě záleží odkud jsi ji jel. Jestli od Zákoutí po silnici přes šerlišské sedlo, tak je to sice dlouhý kopec, ale s trvale mírným sklonem. Jestli přes Luisino údolí, tak na pár úsecích by sis ještě pár zoubků na kazetě určitě rád přidal :-)
Máš starý kolo, tak si na tom nacvič výmenu středu, klik a kazety, pořiď nutnej vercajk k tomu. Pak kup kolo s vhodným rámem, klidně i levný, a vyměň si hnací ústrojí přesně pro svoje potřeby. Ty komponenty se stejně ojíždí a když budeš jezdit, budeš to občas dávat všechno znovu, tak se investice do pár kousků nářadí a do nácviku činnosti vyplatí.
Dávat zbytečně třeba deset litrů za "vyšší kvalitu" osazení, se kterým nevyjedeš kopec a stejně polovinu vyhodíš, dřív nebo později, mi přijde zbytečné. Deore asi zní lepší jak Altus, já tomu teda zas tak nerozumím, já mám obyčejnej SIS a na tom treku je nějaký Alivio přehazovačka, rozdíl v tom žádnej nevidím.
Ty asi nevidíš, ale rozdíl v tom je a hodně velký.
No zrovna u středu má dost velkou šanci, že na novém kole bude jiný typ.
Tak kliky se dají pořídit i se středem... Ty závity jsou v rámech hodně dost standardizované :-)
A tuším to i píšu, že i středové složení.
Já kupuju převodníky na klikách se čtyřhranem a když už to teda měním, tak povolím i ty dva závity s miskama a vyměním i střed, na běžné ježdění to stojí pár korun a není důvod to nevyměnit i s těma převodníkama. A vlastně aji s řetězem a pastorkama. Jedním vrzem všechno.
Jo, na levných kolech je čtyřhran i dnes, pokud to nejí zarostlé, je výměna s vhodným nářadím snadná, středy i kliky jsou levné, i to celkem vydrží, ale je to dost těžké, moderní systémy už jsou dál (tuhost, hmotnost)
Každopádně všechna ta uvažovaná kola mají závitové středové složení typu Hollowtech II, tohle vyhodit a dát tam čtyřhran by bylo dost na hlavu.
Však já mu jen dávám na zvážení, jestli mu ten holowtech s nmožná ne zcela ideálními převody stojí za pětadvacet litrů...
Já bych to nebrala.
Si měním celé hnací ústrojí za řekněme 1500 Kč (střed 300, kliky s převodníkama 600, šroubovací kolečko 400, řetěz 200) a najedu na tom 10.000 určitě (odzkoušeno) a myslím, že po výměně řetězu to ještě dalších 10.000 dá (už to má další 2.000). Na váze hnacího ústrojí to může dělat třeba kilo?, no kdoví jestli, ale budiž.
Celá nová sada (střed, kliky s převodníkama, kolečko a řetěz) už je v bedně a čeká to, až se to v provozu sjede.
Pro dvacet litrů mám fakt lepší užití :-)
A proč měnit všechno, když se během chvilky dá vyměnit samostatný opotřebený jeden převodník?
Já je ojíždím rovnoměrně.
A při těch cenách jednou za čtyři až pět let je zbytečné to dělat na několikrát. Těžko by to vycházelo na nějaký násobky, že by jako jednou jeden převodník, podruhé druhej převodník s kazetou... to je blbost.
Mě to jedno osazení těch dvacet tisíc vydrží v pohodě a při ročním nájezdu kolem 4000 na jednom kole to tak jednou za pět let na upgrade kola za patnáct set a jedno odpoledne práce tak akorát vyjde :-)
Pět let už je doba, kdy třeba nazraje čas na větší změnu a udělá se to při tom.
Neshodnete se a nemá cenu to porovnávat. Je vícero parametrů klik a převodníků a různá jejich užití. Jasně že kliky za sedm stovek se vyhodí do šrotu a naroubují nové. Komu vyhovují a stačí, nic proti.
Lelek má na kole karbonky, kde jen velká placka v originálu stojí víc, než celé obyč. kliky. Jenže naopak, velká placka vydží díky své kvalitě věky a mění se častěji jen kašpárek za dvě, tři stovky a občas prostřední do pětikila (když se chytne akce, levněji). Takže kromě celkové tuhosti středu i klik a menší váze to ani při výměnách ojetých placek nepřijde nějak draho.
Každé to má svoje a jak už jsem psal, záleží na užití.
Právě na těch levných je to nýtované, takže když pojedeš jeden převodník, musíš měnit celé kliky, prostě super výhoda.
Ale z těch vybraných kol to nemá ani jedno, všechna mají samostatně měnitelné převodníky na šrouby, tak proč zmiňuješ nějaké snýtované komplety?
Protože to tady furt cpe Bára.
Jí to z nějakých důvodů možná vyhovuje, ale spíš nejezdila na lepším aby už horší nechtěla, ale Jantar si rozumně a docela dobře vybral.
Na druhou stranu rám za dvacítku, kterej sedne, vystrojenej řidítkama, sedlem, brzdama, bowdenama... taky není špatnej. Se koukám po novým rámu a za fakt pěknej v dobrých mírách s tou výstrojí bych to aji dala. Teda za předpokladu, že ta výstroj bude vyhovovat. To všechno stojí peníze...
.
Zkus se podívat na Merida XT edition, dá se koupit za 25000 na bike-alm.de, slušný kolo s dobrou sadou a pláště si můžeš přehodit na nějaký rychlejší.
Výhodnější je ROCKRIDER XC 050 za 20.000Kč, který navíc má obě pevné osy.
už si nepamatuju proč jsem Meridu vyloučil, nejspíš jako většinu ostatních pro příliš těžké převody - 0d 0,8...
Taky nevím jak s netem, přes něj koupím kde co ale kolo? Já bych ho taky někde rád servisoval a nestojím příliš o to že budu odmítnut protože je nával a taktak stíhají servisovat prodaná kola......
Servis bývá zpravidla samostatný a mimo vlastní prodej.
Když budeš u kola nechávat dělat větší servis, tak nejlepší je beztak po sezóně, od listopadu do února, to namají skoro co dělat a servis je hned. V sezóně je musís ukecat nebo uplatit aby ti větší opravu udělali co nejdřív.
Když nezvládáš bežný servis sám, tak nejlepší je domluvit si někde v okolí osobního servisáka :-)
Když budeš věřit, že nebudeš mít hodně velkou smůlu a tak nebudeš kolo reklamovat, tak je úplně jedno kdeč kolo koupíš.
No já často vídám, že je to jeden kvelb, vepředu vystavená kola k prodeji a vzadu servis, že přednostně servisují jimi prodaná kola sem už taky viděl.
Pokud se prezentují mj. také jako běžný cykloservis, tak je to ale pěkný humus a těžko by s tímhle přístupem obstáli před úřadem, který na to dohlíží. Jenže - vynutit si takhle obsloužení, to si zas člověk koleduje o tomu odpovídající kvalitu práce a cenu. Takže asi pat.
Takhle asi jo, ale stejně............. lecos koupím po netu, ale u kola se mi to tak nějak příčí...... mám pocit že je to jako s rozhlíkama. Když pro ně budu jezdit jen do Kauflandu tak se mi časem stane, že už jinde nebudou - místní krámy nebudou mít z čeho žít a zavřou.
Hm. Nejspíš to ten místní krám koupí přes internet, když jim tam řekneš, co konkrétně chceš. To bys zkusit mohl. A když chceš, aby ti to tam i servisovali, tak se poptej. Asi si řeknou o trochu víc, než vidíš na tom internetu ty, ale zas navážeš kontakt.
Jsem třeba hledala ty kliky na Rockmaschinu a nikde se mi u nás na trhu jen tak samostatné nenabízí (Shimano FC-T551 44/32/24). Zajímavé, všude mi je nabízí jen s tím kolem...