Ahoj. Ráda bych koupila kolo buď Author Stratos nebo Author Reflex (kolům nerozumím a tato dvě mi doporučovali kamarádi). Chystám se na rekreační ježdění po okreskách, tak přibližně 60 km denně jednou za 14 dní. Pán v prodejně v Praze na Karlově náměstí mi moc neporadil, mám si vše nastudovat a vybrat, což je pro mě problém, když tomu nerozumím. Jeden známý mi říkal ještě o kolech Mongoose, máte k nim nějaké poznatky? Omlouvám se za dotaz, ale nevím, kam se obrátit. Děkuju a zdravím všechny na cestách.
Ahoj,
mám Author Reflex, jezdím 300-400 km měsíčně a naprostá spokojenost. Jezdím s ním po všech možných cestách a pouze jsem si dokoupil širší kola.
Viktor
http://www.author.cz/cs/kola/katalog/detail/...
http://www.author.cz/cs/kola/katalog/detail/...
Reflex má jiné řazení a komfortnější vidlici. Jinak tam moc rozdílů nevidím. Ale rozhodně bych ti doporučil, navštívit ještě jiné "pány", možná sdílnější (oni na tom Karláku jsou trochu takoví, jak píšeš). U náměstí Bratří synků je Štěrba (Sezimova 10, http://www.sterba-kola.cz/content/kontakty.php). Tam mají také tradičně Authory, ale i jiné značky (zejména Meridu). I když jsou to všechno krosy, ve stavbě rámu se mohou lišit (Author mívá výš střed). Tak toho prozkoumej trochu víc. Jinak značek jsou spousty a "kvalitou" se příliš neliší.
Děkuju. Ani jsem nečekala tak rychlou odpověď. Brouzdala jsem ještě teď po netu a našla jsem prodejnu kol www.cykloprag.cz - mají tam avizovaná i kola z loňska, toho Reflexe 2005 tam mají za 12.000,-, rozdíl mezi ním a letošním je pravděpodobně v rámu a hlavně tento letošní má nějakou uzamykatelnou vidlici, což nevím, k čemu slouží jestli ji já nutně potřebuji. Proto to spíš vidím na ten Stratos, abych si mohla eventuelně dokoupit i přílbu a tak. Ještě mám dva dotazy, mám 160 cm a 55 kg - vychází mi to na rám "16" u toho Autora dobře? A potom jsem se chtěla zeptat, proč jste u Autora měnili ty pláště na širší - za účelem ježdění v terénu? Děkuju všem.
Zamykání vidlice: když šlapeš do kopce, především na asfaltu, a stoupneš si do pedálů, tak ti vidle při každém šlápnutí pruží, čímž pohlcuje část energie kterou kolu předáváš a tím pádem to mírně zhoršuje efektivitu výkonu. Dle tvého komentáře v úvodu bych však nečekal, že to nějak razantně poznáš, takže zamykání vidle u tebe není třeba. Věř mi, nepoužívala bys ho, nebo pokud ano, tak spíš velmi často a to už nepotřebuješ odpruženou vidlici.
Širší pláště: ano, to je kvůli terénu. Širší a hrubší pláště se rozhodně vyplatí, pokud se občas neobejdeš bez jízdy mimo asfalt a za/po dešti. Mluvím z vlastní zkušenosti, mám crosse s takovými semi-slicky a po dešti jsem jel lesem, zadek mi plaval jak na ledě a místy jsem se trochu bořil a prokluzovalo mi to při záběru do kopce. Pokud jsi ale rekreační jezdec a jezdíš především po asfaltu a za hezkého počasí, tak jsou užší pláště naopak výhoda, protože najedeš víc km vetší rychlostí a méně se nadřeš, protože nekladou zdaleka takový odpor.
Taky myslím, že uzamykatelná vidle není nutná. Ani teď nevím, jestli to vůbec používám.
Není obecně pravda, že širší pláště jsou pomalejší. Na asfaltce mají širší pláště při stejném nahuštění dokonce menší valivý odpor, než užší pláště (www.schwalbe.com - technické informace). Záleží to samozřejmě také na vzorku a konstrukci pláště. A v terénu to bude všechno jinak. Užší pláště jsou lehčí a mají menší odpor vzduchu (to už může mít význam u silničářů). Širší plášť s rozumě hladkým vzorkem poskytuje při jízdě na našich okreskách větší pohodlí (třeba Schwalbe Hurricane). Hodně oblíbený je tady třeba Maxxis Overdrive, docela hladkej a dělá se myslím v různých šířkách.. Takže tak, nemusí širší plášť nutně být s terénním vzorkem. Dokonce může být rychlejší a pohodlnější, než to, co s čím se často krosy prodávají. Ale není asi nutné, to řešit při koupi kola.
V tom máš Žofko samozřejmě pravdu, například kamarád včera na svém Cannondalu přezul z původních orig. drapáků na nějaké úplně nové pláště od Michelinu, se stejnou šířkou, ale maximálka na rovince se mu v sedle zvedla o skoro 10 kmh.
To co jsem měl na mysli ovšem nadále platí, za předpokladu že se vezme ten samý plášť a jen se rozšíří. V tu chvíli je tam větší valivý odpor.
V případě že by to někoho zajímalo, ten plášť co jsem zde jmenoval je: http://two-wheels.michelin.com/2w/front/affich...
... fakt pěkný kousek ..
Ale u hladkého pláště na asfaltu by valivý odpor měl být skutečně u širší pneumatiky nižší ("Small diameter tires have a higher rolling resistance at the same tire pressure, because tire deformation is proportionally more important, in other words the tire is less round." - http://www.schwalbe.com/gbl/en/tech_info... Je pravda, že širší plášť se zpravidla hustí na nižší tlak, takže se to běžně vyrovná. Zdá se to divný, ale není důvod tomu nevěřit.
A v terénu se to zřejmě teoreticky řešit nedá, jen měřením. Ale jestli se nemýlím, i na většině "terénu" je širší a pro změnu méně nahuštěná pneumatika rychlejší. Ale tam jde asi spíš o to, že "míň drncá". Takže může být rychlejší, i když má větší valivý odpor. (Něco k tomu se dá najít na www.imexpo.cz, myslím že po stažení katalogu výrobků Schwalbe.)
A na valivý odpor má dále vliv konstrukce pláště. Takže tlustá vrstva "gumy", navíc doplněná o protiprůrazovou vrstvu má velký odpor. A silniční plášť, na kterym skoro žádná guma neni, bude mít odpor menší. Ale není to dáno šířkou pláště, ale jeho konstrukcí.
Zajímavej je ten oblíbenej Maxxis Overdrive: http://www.solidosport.cz/detail.asp?ID... Je dostatečně hladkej na asfalt, docela levnej, má vrstvu proti proražení. A vyrábí se ve třech šířkách! (Já jsem je dal dceři dřív, než jsem je mohl vyzkoušet.) Ale kdyby někdo měl zkušenosti s různými šířkami, bylo by to poučný.
Len trochu popravim, ten originalny text o vplyve šírky plášťa na valivý odpor: Wider tires roll better than narrow ones. This assertion generally generates skepticism, nevertheless at the same tire pressure a narrow tire deflects more and so deforms more.
Se sirkou pneu a valivym odporem je to tak, ze uzka guma ma stopu vyrazne protahlou do delky, sirsi guma zase do sirky, ale podstatne kratsi. Podle mereni vychazelo, ze na max. nahustena uzka guma mela nejnizsi valivy odpor jen na dokonalem asfaltu, v terenu se situace presne otacela, tj. jak uvadis- siroka a malo nahustena pneu. Nejvetsi rozdil byl pri jizde v trave (=nejvetsi odpor), kde ale valivy odpor mela nizsi siroka a malo nahustena pneu, ale temer semislick (takze vznika prozmenu problem s adhezi). Krome toho vseho valivy odpor zalezi z velke casti i na tebou zminovane konstrukci plaste, takze dual az triple compound vede. Dalsi cast jsou duse- i u nich je podle provedeni ruzny valivy odpor, ktery se promita i do val. odporu samotne pneu (jedna z malych vyhod tubeless ). Mereni bylo provadeno pomoci vynalozenych wattu na urcity usek (useky- vzdy jiny povrch). Tohle bylo ale spis srovnani sirky pneu na rychlost, jinak zminena fa Schwalbe provadi zkousky valiveho odporu spis tak laboratorne na specialni stolici.
S pohodlim to az tak nesouvisi, to je zase jina kapitola- vliv jizdniho konfortu (i kdyz treba se zvysenim valiveho odporu, ztraty pri full-odpruzeni apod.) na absolutni rychlost. Teoreticky je nejvetsi MTB raketa naprosto tuhy "pevnak" bez jakehokoli odpruzeni a temer na galuskach, ale bude mit tuhle vyhodu zase jenom na superkratke vzdalenosti.
K veľkosti rámu: Tiež meriam 160 cm, mám 18" Stratosa 2004 s pevnou vidlou a asi by to chcelo menší rám. Preto Ti tú 16 schvaľujem. Ja to momentálne riešim experimentovaním s nastaviteľným predstavcom. Čo sa týka šírky pneu, to som nemenila, jazdím zväčša s malým synom po spevnených cyklocestách. No a prevody? - ani pri ceste z kopca či po vetre som tie najťažšie ešte nepoužila, tak možno stojí za úvahu výmena za ľahšie, ako to doporučuje Žofka.
Stratos 2004 má pevnou vidlici? Já jsem myslela, že ji má rovněž odpruženou, dneska jsem se koukala na Stratosy z roku 2005 a letošního a ty mají už odpruženou. Aspoň teda doufám, že to dobře chápu.
K rámu: No uvidím. Zkusím si sednou na oba dva, dneska jsem seděla na tom "18" a přišel mi docela v pohodě, ale je otázka sedět a jet, to je jasné. Zkusím se pozeptat ještě v nějakých jiných obchodech. Nicméně děkuju za radu.
co se tyka mistni debaty o mensim odporu sirsich plastu tak podle me je to blbost na entou, ted jsem si koupil treka s relativne uzkymi plasti 700x32, WTB alltr..., prej docela rychlý plaste, ale neda se to absolutne srovnat s obycejnym favoritem na 700x25, rozdil na asfaltu je obrovskej.jo a samotnym kolem to neni, na trekovi je rafek lehci a náboj lepsi, su zvedavej kdy zacne Amstrong podle vasich teorii jezdit na balonacich:))
"Není obecně pravda, že širší pláště jsou pomalejší" - umim cist perfektne a k tomu jako bonus verim zkusenostem a selskemu rozumu, jeste jsem v zivote nevidel, ze by sirsi plaste byly rychlesi nez ty uzky, samozrejme pominu extremy kdyz nekdo resi zda jezdit na 18 nebo na 20, ale rozdil mezi temito plasti a cimkoli nad 30 je obrovskej.
"...v terenu se situace presne otacela, tj. jak uvadis- siroka a malo nahustena pneu. Nejvetsi rozdil byl pri jizde v trave (=nejvetsi odpor), kde ale valivy odpor mela nizsi siroka a malo nahustena pneu... " atd., nebyla rec o asfaltu, tam je pochopitelne nejrychlejsi galuska a spol., ale to tam bylo taky uvedeno. Chce to cist fakt trosku pozorneji :)
To, žes něco ještě v životě neviděl, neznamená, že to neexistuje. Hurricane 42 mm jsou rozhodně rychlejší (na asfaltu), než ty původní Maxxisy, se kterými jsem kros koupil. Ty původní jsou sice výrazně užší, ale maj takovej skoro cyklokrosovej vzorek. A to ty Hurikáni rozhodně nejsou slicky, jsou taky pláště (i v té šířce okolo 40 mm) skoro hladký. Bavíme-li se o krosovejch pláštích.
Speciální silniční pláště nejsou rychlý kvůli tomu, že jsou úzký. Jsou rychlý, protože se hustěj na vysokej tlak a protože je na nich minimum deformovatelného materiálu. A také jsou lehčí a mají menší odpor vzduchu. (Mám na mysli silniční pláště na bicykl. Na F1 jsou taky silniční pláště. Mimořádně široký a nevadí jim to. :')
Takže já pro běžné krosové výletní ježdění na našich okreskách doporučuji rychlé a širší pláště. Jistě s ochranou proti proražení, i když ta valivý odpor pláště zvyšuje. A nebo nějakej kompromis mezi rychlým a trochu terénním pláštěm. Často se krosy prodávají s plášti sice celkem úzkými, ale s docela hrubým vzorkem. Taky se úzkým pláštěm snižuje hmotnost, pokud ji někdo uvádí.
Ten Maxxis Overdrive můžeš vyzkoušet, hodně si ho lidi chválej. I tak bude asi pomalejší než sjetá dobře nahuštěná šlupka na Favoritovi. Ale porovnáš ho s tim "docela rychlym" původnim pláštěm. S každym, pláštěm je to jiný kolo. A pláště nejsou tak drahý. Jen je práce, je měnit.