Rozhlížím se po novém kole - hlavně asfalt (ježdění v mírném horském terénu do práce apod.). Starý 28" cross má převody 28-38-48 a 8kolečko je 11/13/15/17/20/23/26/30. To je rozsah převodového poměru 0,96-4,49). Nejtěžší převod téměř nikdy nevyužiju a odhaduji že 4,0 mi může stačit, naopak 0,96 je díky mé nadváze moc - na nejlehčí převod kolikrát neudržím potřebnou frekvenci.
Potřeboval bych poradit co dopředu. Mám pocit, že nenávidím třítác - pořád jenom přehazuju, musím myslet na to co tam mám. Mám pocit, že když přezbrojím na dvoutác tak že řazení vpředu ubyde a já si budu moct více užívat jízdu.
Co si myslím že by u mě mohlo zafungovat je vpředu 26-36 a vzadu 10kolečko 11-42, což mi dává rozsah převodů na 29" 0,68-3,94.
Jenže když koukám na nabídku tak je buďto vše v třítácu, nebo tam jsou kombinace 26-36 + 11-36(10), 24-38 + 11-36(11), 26-36 11-40(11) apod. , kde nevidím ten potřebný rozsah lehkých převodů.
Moje otázka tedy zní: mám zkousnout třítác a být rozsahem převodů v pohodě, nebo si vyhledat výrobce který osazuje požadovanými převody? (nikdy jsem dvoutác neměl tak se bojím aby to v reálu nebylo ještě horší).
Otázku jestli 28" cross nebo 29" hardtail bych zatím nechal být, už třeba proto, že pokud se nepletu všechna cross/trek kola se dělají s třítácem....
Díky za radu.
Já mám na kole taky 3x8 a s každým převodníkem vzadu používám tak 6 pastorků. Takže nějaké velké prehazovani vepředu se u mne nekoná.
Nechal bych trojtac - takový rozsah ti dvojplacka neda
Díky za názor, já to s tím přehazováním myslel tak že neustále používám všechny tři tácy ve předu, občas se zapomenu, zkřížím řetěz apod..... říkal jsem si že s dvoutácem si v tomle ohledu budu užívat víc, protože většinu času bych byl na jednom tácu......
No a stím rozsahem to je jasné, ale psal jsem že ty těžký převody víceméně nevyužiju takže bych se tam s dvouplackou měl vejít.... lovím proto názory dvoutácařů.......
To není otázka počtu převodníků, ale spíš vhodnosti konkrétní velikosti převodníku vzhledem k tvé výkonnosti a preferované kadenci šlapání.
Klidně se ti může stát, že s 24-38(22-36) / 11-36 budeš vepředu často shazovat na malou zatímco s 22-30-40 / 11-36 odjdeš drtivou většinu na prostřední placce a malá bude jen do extrémních krpálů a velká pro sjezdy.
Tohle je prostě hodně individuální.
@xtonda: "Klidně se ti může stát, že s 24-38(22-36) / 11-36 budeš vepředu často shazovat na malou"
- to je víceméně jistota, proto tyto převody nechci, přemýšlel jsem o kazetě min 11-42.
"zatímco s 22-30-40 / 11-36 odjdeš drtivou většinu na prostřední placce a malá bude jen do extrémních krpálů a velká pro sjezdy."
- nedovedu si bez kompletního využití kazety = křížení řetězu vůbec představit, že bych běžně využil pouze jeden tác vpředu.
Na systémech 1x11, 1x12 nic jiného než jezdit z jedné placky celou kazetu nezbývá a svět se nezboří.
Situace zacne byt zajimava, az ta nejvetsi masa lidi, co tomuhle trendu podlehla zacne prichazet na to, ze je na case vymenit kazetu.
Furu z nich zaskoci az desetinasobna cena oproti devitikvaltu, co byli zvykli kupovat. A vydrz podobna. Pak koupi nahrazku jen za ctyrnasobek a s hruzou zjisti, ze kolo neunesou.
To bude prekvapeni, to bude protazenejch xichtu...
Proč by deseti nebo i více rychlostní přehazovačka měla být významně dražší nežli devítirychlostní? Je to běžná evoluce, nic revolučního v tom nespatřuju. Vyšší cena by se ještě dala pochopit u kombinace s elektrickým řazením typu Shimano Di2, ale nikoli běžného mechanického řazení.
O kazetě píšu, ne o přehazce. A kazeta s tak velkými pastorky (velikosti velkého silničního převodníku), aby nevážila metrák, byla přesná a nebyla z perníku, stojí nutně ranec. Přitom bude mít životnost podobnou těm osmičkovým nebo devítkovým.
Protože marketing, výrobce představí nový systém a dá ho do nejvyšší řady a postupem času to propadává dolů. Sram zavedl Orla do XX1 a X01, po nějakém čase GX, pak NX a ještě později SX.
Shimano dohání tak, loni vyšel jejich 12r pohon v XTR, letos XT a SLX.
Pokud chceš 9r, stačí vzít Altus. pro 10r už musíš vzít Deore, protože do nižších řad Alivio, Acera, Altus postoupil zatím jen 9r pohon. A 11r je minimálně SLX.
"stačí vzít Altus"... Průser je, že pokud chceš zachovat osvědčenou devítku, tak už zbejvá jen ten altusáckej odpad. Slušnější kliky nekoupíš. Pořídil bych hned jedny do foroty. Riskovat desítkový se mi zatím nechce, ale nakonec stejně nic jinýho nezbyde. Dřív než taky spadnou do Altusů... :-/
Ta masa bude mít děcka, hypotéku a úplně jiný starosti :-)
A na starý kolena si na tom rámu zbastlí něco na rekreaci, pokud jim teda ten rám ve sklepě přežije a vidlica nezarezne úplně.
Tohle je pravda u Shimana, u Sramu GX 2x11 je 24-36 / 10-42 a to má rozsah 630 %
Tak převody jsou vždycky hodně individuální, já to mám takhle:
1) Na lehokole Azub Ibex s 26" koly je pro mě trojtác nutnost. V předu mám 26-38-48, vzadu mám osmikolečko 11-32 a celkem běžně využívám celý rozsah, v některých kopcích je ten nejlehčí už na hraně.
2) MTB 29" má řazení 2x10, což by mělo být vpředu 34-24 a vzadu 11-42. Do kopců mi nejlehčí stačí, tam bývá limitem spíš rovnováha v terénu, na jízdu po asfaltu s kopce by těžší převod přišel vhod.
Jak si závodníci vystačí s jednopřevodníkem, je mi záhadou... :-)
Potvrzuji, že s dvoutácem řazení v předu dost ubylo. Na lehokole při jízdě střídám velký a prostřední tác, abych netrápil nejmenší pastorky a zbytečně nekřížil řetěz... na MTB řadím menší tác jen do prudkého kopce, jinak nechávám velký tác, nepřemýšlím, jen měním pastorky... :-)
Obhájci 2 a 1 převodníků často argumentují tím, že se krajní převody používají jen málo a lze se bez nich obejít. Copak těžký převod, to se holt člověk dolů s kopce poveze bez šlapání, ale když někde do kopce chybí lehký převod, musí to člověk rvát silou nebo kolo tlačit, což je pitomé... jo a rezervu v lehkých převodech bych si nechával i v případě, že předpokládáš někdy jízdu s naloženými brašnami nebo třeba dětskou sedačku... ;-)
Tak takovýto převody jsem koupila s trekem (48-38-28, 8kolo 11-28).
Jak píšeš, nejtěžší převod nevyužitý a do kopce příliš těžké.
Dala jsem talíře 42-32-22 a 8kolo 11-34. Do kopce dobrý, pomaleji už moc jet stejně nejde a vyjedu s tím co potřebuju. I s talířem 42 pastorek 11 nevyužiju, ty jako chlap asi ano.
Další upgrade plánuju dvoutalíř 38-26 a k tomu 8kolo 11-40. Využiju všechny pastorky a stačí mi 2 talíře.
Pro začátek bych kazetu 11..30 vyměnil za 11..34 (taky osmistupňovou), jestli to přehazka pobere. Možná to bude stačit.
Jestli chceš rozsah trojtácu bez nutnosti hlídat kombinace, existuje dualdrive - hybrid kazety a třírychlostní nábojové převodovky.
Překvapivé, když píšeš o nabídce nových kol, že "vše je v třítácu", protože já naopak vídám prakticky výhradně jednopřevodníky a vzadu 11-12 koleček. Trojpřevodníky jsou snad jen u těch nejlevnějších kol a dvojpřevodníky jsou také spíš u low-budget kol, u kterých se šetří na přehazovačce.
Ono právě dost záleží, v jakém cenovém rozhranní se při výběru pohybuješ - čím dražší kolo, tím méně převodníků.
Prostě je ubírání převodníků moderní a to, že se většina kupujících bude s jednopřevodníkem spíš trápit, nikdo neřeší... :-)
Baže, jeden talíř a co největší kola s co nejširší gumou :-)
PS: Jo, a ještě řidítka, minimálně 70cm, raděj víc.
S řidítkami máš pravdu.
Taky mě zarazilo, že na horským kole mám zhruba stejně široká řidítka jako na Ibexu. Jenže zatímco u spodního řízení lehokola bylo asi cílem, aby se ruce vedle těla vešly i obézním jedincům, u horského kola se to zdůvodňuje ovladatelností...
Já bych trochu zúžil obojí, pomohlo by to aerodynamice i manipulaci, ale nechce se mi do toho cpát peníze, zvlášť u Ibexu by asi výroba užších řidítek něco stála... :-(
Řídítka pořizuješ taková, jaká potřebuješ a jaká ti vyhovují. Nejsem žádný ramenáč, ale jak na horádovi (tam jasem přidával 5 cm nástavcema), tak na žiletce rozšiřoval. Na obojem se mi s úzkýma jelo hodně špatně. 5 cc, nebo na žiletce 2 cm navíc udělalo strašně moc. Na žiletce jsem s těma uzšíma se mi zvlášť blbě šlo ze sedla.
Tak já koupil horské kolo v celku a z počátku jsem si furt říkal, že by o 5 cm užší řidítka byla pohodlnější, ale zvykl jsem si. Je teoreticky možné, že bych po pořízení užších nakonec zjistil, že ten dojem je špatný, nevím, každopádně zatím zvítězila lenost...
Výmluvy...
Uřezat konce řídítek nic nestojí.
Široká řídítka jsou největší nesmysl poslední doby.
Někdo začal dělat tyhle věci do šířky protože na 29" jsou lehce větší páky, a hned se toho všichni chytli a teď na tom jezdí rozcapení jak konec trubky.
To nikoho nenapadá že výrobci to tak dělají abyste si to mohli uřezat namíru?
Průchodnost v terénu, (i na cestě mezi auty), je s širokými řídítky hodně napováženou.
Dobré tak na trail a na stezku, na horách je to potíž, o sjezdu raději nemluvě.
Z kolika na kolik si rozšiřoval řidítka na MTB? Dřív byla obvyklá 60 cm a rohy. Dnes frčí 80 cm a rohy jsou módním prohřeškem. Ovladatelnosti to asi pomůže, ale zas hrozí zašprcnutí mezi stromy a ve větším provozu to nepříjemně zvětšuje průjezdní profil.
Z cca 650 na 700 mm (mam rovne, ale ne uplne, SqLab, zkoseny uchop). Rohy jsem zkusil pred deseti lety na treku (uz tehdy karbonove) a letely do bedny. Prekazi mi.
Sedmdesatky riditka nijak nikde nevadi a neprekazi. Nemam potrebu exhibovat s nejakou extremni sirkou jen pro vizualni efekt.
Rohy na horáka do terénu je z bezpečnostních dovodů dost slušná šílešnost.
Kdo si na ně dopadl nebo se jimi chytil za větev nebo plot, tak si myslím, že je hodně rychle oddělal a zahodil :-)
Já to na bajku tehdá přetavil a používal jsem to po městě tak, že jsem se tím rohem vždycky opřel o sloup, čekajíc až blikne zelená, s nohama stále v nášlapech.
S užšími typy řídítek co se vozily kdysi jsou rohy spíš výhoda, pokud nevletíš do plotu, kolikrát se ten roh méně chytá stromů a keřů, než jen grip jako takový.
Podařilo se mi dokonce jednou proklouznout v mezeře užší, ale to byla spíš náhoda v rychlosti chůze...
:)
Široká řidítka i pneumatiky dodávají při jízdě zásadně lepší pocit jistoty. Osobně třeba nemohu jezdit na kole s "beranama", zkoušel jsem a hrozí velké riziko pádu kvůli úzkým pneumatikám např. při přejíždění kolejí jsou to nebezpečná kola do běžného provozu.
Berany s šířkou pneumatik přímo nesouvisí, můžeš je namontovat nezávisle, i když ano, obojí bývá na silničkách.
Vzhledem k tomu, že horské kolo má dost odlišné určení než silniční, plyne z toho odlišný styl jízdy, posed a pocity... ale netvrdil bych, že jsou ty kola nebezpečná do "běžného" provozu... maximálně, že české silnice nejsou moc vhodná pro silniční kola...
Když najedeš blbě do šikmých kolejí, můžeš si rozbít ústa i na motorce... ;-)
Na silničce je třeba k pohnutí řídítky asi tak síla malíčku, tudíž se dá kolo řídit v zásadě jen nohama, a ruce jsou na ně položeny aby se dalo včas řadit, brzdit atd...
Nicméně souhlasím že "berany" jsou fakt dost naprd řídítka a nesouvisí to tolik s jejich šířkou, ale pro spoustu lidí nic lepšího nejde vymyslet...
Pro toho kdo neumi berany vyuzivat jsou to opravdu riditka naprd. Ale to neni chyba riditek.
Když je tady o tom řeč, tak jednu možná hloupou otázku.
Zkoušel někdo dát na horské kolo berany?
Berany mají tu výhodu, že kromě snížení aerodynamického odporu usnadňují jízdu do kopce. Umožňují vyjíždění kopců na těžký převod.
Aerodynamický odpor je u horských kol nepodstatný ale každé usnadnění vyjíždění do svahu je velká pomoc.
Jenom nevím jestli je to dobrý nápad.
Já osobně jsem se s berany moc najezdil, když jsem měl Favorit. Jezdil jsem i v terénu, prodávali terénní protektory na galuskách ale to je v dnešní době historie. Do terénu se jezdilo taky na silničních galuskách celoprotektorkách a jezdil jsem s tím běžně po lesních cestách. Nic jiného jsem neměl, horská kola tenkrát nebývala a taky by byl velký přepych pro socialistického studenta aby měl dvě jízdní kola. Tak jsem jezdil na závodničce taky v lesích a dalo se to.
Jen teď nevím co by to dělalo na horském kole. Odpružená vidlice a 26 palců pneu, vzor bych asi namontoval silniční.
Má smysl to vůbec zkoušet? Měl to třeba někdo z vás, no a s jakým výsledkem. Omlouvám se za možná hloupou otázku ale nezeptat se bych nezvládl.
Pokud to jde na to kolo nasadit, tak bych se nežinýrovala. Co je komu po tom, jaký máš řidítka, dnes se dělají takový patvary, že je to úplně jedno :-)
A klidně aji otočený nahoru.
Žádné horské kolo jsem s beranama neviděl, tak to asi smysl nemá:) Na horském kole potřebuješ mít stabilitu a řídíta typu berany jsou úzká a jízda pak je dost vratká a nejistá. Ani ten hluboký předklon k pohodlné jízdě nepřispěje. Jestli se nechceš do kopce dřít, tak je podle mě lepší kolo osadit motorem:)
Víš, u koní se říká: "Hodně řemení, málo umění."
Na kolech to bude něco podobnýho, prostě kdo umí jezdit, tak je celkem šumák, jaký kolo má:
https://www.youtube.com/watch?v=cuHOWWKb6HE
Báro, všichni víme že to nedal na první dobrou, ani jeden trik - možná jeden.
Všimni si kde drží ta řídítka.
Chce se ti jezdit pořád s tímhle spodním úchopem?
Mně teda ne, na mojí silnici mám buď ruce na rozích vpředu - tam kde na klasice máš ruce na pákách.
Moje brzdové páky jsou na rovné části u představce - to je druhý úchop.
A pak ještě mezi, na ohybu dráhových bullhornů, kde můžu jít jak ze sedla, tak brzdit malíčky.
Na beranech máš vpodstatě jedinou polohu rukou na beranech, která je fakt jistá na trial - a ta je na tom videu vidět.
Jen se snažím vysvětlit že s rukama nahoře na pákách už to taková hitparáda nemusí být.
Spodní poloha není cestovní a je dlouhodobě krajně nepohodlná.
V pelotonu tak jezdí veskrze jen pokud stíhají, nebo jsou na špici, jinak se vozí ruce nahoře.
Přehmátnout zvrchu dolu zrovna když to nutně potřebuješ k překonání překážky apod. je taky bez kontroly a to vč. brzd.
Proto na mém singlu mám možnost ovládat v každé poloze brzdy, pouze při zrychlování ze sedla ne - ale pouze skluzem ruky po trubce jsem vmžiku na pákách.
Takto mám kontrolu nad brzdama a je skoro jedno jak řídítka držím, nebo jestli jedu bez držení a musím to zaťápnout - ať to chytnu jak to chytnu.
Šmankote, to je cvok... :-)
Zajímalo by mě, kolik kol během natáčení zlikvidoval, ale o tom, že umí fakt není sporu...
Ten cvičil Sagana techniku na silničce, teď je tuším u Quick stepu :-)
https://www.youtube.com/watch?v=RREL0k8XipY
Je ovšem vidět, že sedlo má až úplně dole, takže se nabízí otázka, kolik triků by fungovalo při závodním nastavení kola... i když vlastně teleskopická sedlovka to asi řeší...
Každopádně jsou to kousky mimo moje chápání, já na klasickém kole umím jen trošku nadzvednout přední kolo... na lehokole ani to. :-)
Jestli bych něco z toho zvlád nevím, zato vím, že bych si u toho znečistil kaliko, bo závrať :)
Brácha staví jeden cesťák za druhým a vše s berany na MTB rámech.
Já bych to dal jen s největším sebezapřením, ale stavíš to pro sebe, ne pro ostatní.
Berany nedávají moc možností jak provádět trialové prvky v terénu, a sjezd v terénu bych s nima dal ale bez jistoty a jakékoli radosti z jízdy.
Tenhle to tam dal:
https://www.youtube.com/watch?v=f1vSHauv1VY
Ale má teda pevnou vidlicu.
Tenhle aji s odpruženou vidlí:
https://singletrackworld.com/forum/topic/drop...
Je vidět, že v cizině nejsou zdaleka tak úzkoprsí, jak tady. Tuná ti to módní policie neuzná, ale jak vidíš, nejsi první, koho to napadá a jezdí s tím :-)
Tak berany máš na cyklokrosových kolech, ty v terénu jezdí, jenom je to asi víc odolná silnička než horské kolo.
Pak je možnost třeba něco jako mongoose guide, což je v podstatě horské s berany :)
https://m.youtube.com/watch?v=bAJT5-EKvy0
Asi to bude moje příští, byť ve verzi s pevnou vidli.
Kona dew drop, co mám teď, má myslím taky mtb rám
Jenže cyklokrosová trať je úplně něco jiného než trať pro horská kola, na té by s cyklokroskou byly hodně v háji.
Hmmmm ubírání převodů je moderní.. takže moje singlspeedka z roku 1910 je ouplně nejmodernější :)
Změna převodů je snadná. Podíváme se do mapy, vytáhneme z krabice různé převodníky a zabírací hlavy s různě velkými kolečky, vysypeme z pytlíku různé prodlužky řetězu a po půl hodině montování máme kolo připravené podle profilu trasy :)
A takovej převod 60 zubů vepředu 11 vzadu na novém kole nedáte :)
jj, s jiným kolem se do kopce tak hezky neprojdeš :-)
Zato na rovinách masakr, jak modernisti zíraj, jaktože nestíhaj. První 60 ti zubou pilu jsem koupil, když jsem byl v lázních (Bohdanči) a hned ji nasadil. Dozadu 14, menší nebylo. Vyect s tím Kuňku, bylo jako zdolat Grosglockner :)
No, zas tolik jsi jim ujíždět nemohl.
Když kouknu na kalkulátor převodů, tak pokud bys tuhle brutalitu roztočil třeba na 80 toček, tak jim stačí na stejnou rychlost s klasickým silničním převodem 92 toček. I kdyby byl rozdíl v průměrech kol, tak se stejně vejdou do kilča. Tam, kde bys roztočil takhle starej rumpál, tam oni modernu s přehledem.
Zkus houpat opatrnějc... ;-)
ten klumpr má 28" palcový kola s falcákama, který když se natlačej na 4 atmosféry (maj se max na 2,8, ale když nemáš schnilý ráfky a ty pláště..), tak jedou jen po středový plošce, při dobrým seřízení minimální jízdní odpor a jak závistivě poznamenal jeden ze stíhajících, tak má výhodu delších klik.. jo a taky má 15 kilo :).. když si nevemu závodního Kubrychta, kterej má 8,5...
Sagana samo neuženu, ale strejdu, kterej si myslí, že se mu vyrovná tím, že si na sebe veme stejnej dres s přehledem :)
Takže to nebude ani kolem, ani pláštěma, a už vůbec ne převodama. Prostě jsi ujel nějakýmu strejdovi, co sotva točil. To se stává ;-))
Těch strejdů je tak 95-99% mezi ostatníma cyklistama... Občas mě předjede nějakej žiletkář, kterej umí... A když mám nasazený převody normální, tak na rovině i občas někdo další, když vrtim nohama, div si je nazapletu a rychlejc už to nejde, protože převod chybí (to se pak dost dobře honí.. do mírných kopců nezpomaluju a drze dojíždím a předjíždím, abych byl předjet z kopce, takže o další zábavu postaráno.. hned to ubíhá veselejc :) )
To, že je teď něco moderní, ale přece neznamená, že to tu už kdysi dávno nebylo... a ano, dokonce tací, co chtějí singlespeed na novém kole existují... ;-)
Jenže ty píšeš že mnohdy na nejlehčí převod neudržíš frekvenci, tak jak ti pak pomůže větší rozsah převodů, potažmo lehčí převod než je tvůj nynější 0,96?
Dle mého skromného názoru ti stačí jednotác a vzadu kazeta s velkým rozsahem, jako každému.
Jsi to asi pochopil obracene.
Rekl bych, ze nekde do kopce neutahne frekvenci ani na nejlehci prevod, tak by potreboval jeste lehci, aby mohl dal kmitat podle sve potreby.
Tak tak. A díky analýze svých převodů současného kola přes konfigurátor vidím co potřebuju, ale chybí mi praxe, takže bych si nerad natlokl ústa tím, že mezi převody budou pro mě příliš velké skoky nebo že při změně převodů u třítácu k lehčím resp. změna z osmi na vícekolečko mi umožní se pohybovat jen na dvou tácech vepředu. Ale myslím si, že vhodný dvoutác utáhnu a ty skoky nebudou takový.. např. jak tu někdo psal SRAM GX 2x11 vypadá nádherně - převody u 29" 0,63-3,94, žádný velký skoky vzadu mezi pastorky a pokud to chápu správně tak na velkej tác vpředu můžu s rozumným křížení řetězu jet až 9 převodů což jak počítám je až do cca 1,20 = v podstatě drtivé procento mé jízdy na asfaltu ve středně zvlněným terénu bych měl zvládnout na větším tácu.....
S těžkým převodem (a 0,96 jako nejlehčí je docela těžký převod) by pro udržení preferované kadence v prudším kopci potřeboval výkon, který nemá, takže musí s kadencí dolů, to snad není tak těžké pochopit.
Jednotácy s jakž takž rozumným rozsahem tedy 12r s kazetou 10-50 nebo 10-51 pořád nejsou zrovna levná záležitost a ten rozsah je i tak nic moc, zrovna tak odstupňování, spousta lidí to nechce.
Na MTB je potřeba těžký převod tak do 30km/h, všechno těžší už je skoro zbytečně navíc.
Když to tak počítám, stačila by 30ka talíř a vzadu něco jako 11-40.
Blbost, s 30/11 se dejme tomu dá žít, pokud to s kopce pojede víc než 35 km/h, tak se holt už jen poveze, ale 30/40 (0,75) na MTB nesmyslně těžký nejlehčí převod. Sériově se osazuje obvykle kolem 0,6 - 0,65, pro Eagle je výchozí převodník 32. Pro jedince s nadváhou ale každý lehký převod přijde vhod, sám sem kolo z původního 42-32-24 / 11-34 postupně překopal na výsledných 32-22 / 11-42.
Je možné, že bys na takovém kole jezdit dokázal, ale jsem přesvědčen, že většina lidí by se na takovém kole do kopců trápila a často museli kolo tlačit...
Však ono je to někdy výhodnější tlačit, zvlášť pokud mám nadváhu, jedu po nepevném podloží, a jedu tak pomalu že spotřebuju víc energie na to abych se na kole udržel.
Někdo to tak preferuje právě proto, že nejlehčí převod už má tak lehký, že jízda s ním připomíná spíše kreslený film - a na to jsem poukazoval když psal o neudržení frekvence.
Takovým jedincům je, ačkoli by na něj měli energii, takový mega lehký převod k ničemu.
"S těžkým převodem (a 0,96 jako nejlehčí je docela těžký převod) by pro udržení preferované kadence v prudším kopci potřeboval výkon, který nemá, takže musí s kadencí dolů, to snad není tak těžké pochopit."
No ale to mi nevyhovuje - skončit na těžkým převodu a šlapat jako důchodce abych třeba vůbec udržel tepovou frekvenci v rozumných mezích. Smyslem je přeci udržet kadenci v rozumném rozsahu než se trápit a vysilovat v pomalém šlapání, ne?
Ano je, proto sem si na svém kole postupně předělal nejlehčí převod z 24/34 na 22/36 a pak na 22/42 i za cenu obětování 42z převodníku, takže jako nejrychlejší mám 32/11, 42/11 a 42/13 by se ve sjezdech občas hodily, ale ten lehký převod je prostě k nezaplacení. Stejně ale občas přijde kopec kde to i na těch 22/42 nezbývá než vylámat kadencí 50-60 rpm. Bohužel ještě lehčí než těch 22/42 už moc rozumně pořídit nejde.
A kde přesně stále řadíš na těch převodnících? Ono by možná stačilo dát místo trekových horské a kazetu s větším rozsahem a najednou by to vyšlo, že většinu odjedeš na prostřední a krajní převodníky budeš řadit jen výjimečně.
Pokud chceš nové kolo jen kvůli tomu, za pár peněz se to dá překopat výměnou klik, kazety a případně přehazovačky na rozsahy a převody, které by ti vyhovovaly, zachovat 3x8 a dát 42-32-22 / 11-34 nebo to předělat na 3x9 44-32-22 / 11-36, komponenty na 8 a 9 rychlostí sou levné.
Pokud chceš nové kolo tak jako tak a rozpočet ti vyjde na 10r či lepší systém, tak to je věc vkusu buď můžeš mít 3x10(11) 40-30-22 / 11-36 (11-40 u 11r) nebo 2x10(11) 34-24(36-26, 38-28) / 11-42. Vyvaroval bych se starší 2x10 koncepce, kdy je vepředu velký skok o 14z a vzadu kazeta 11-36, a tak kde je vepředu dvojtác s rozdílem 10z a vzadu jen kazeta 11-36, to už vůbec ne, to je paskvil a rozsah vychází jen na 450%.
Uff, tak to je nálož.
"Pokud chceš nové kolo"
- jo, starý je po smrti
buď můžeš mít 3x10(11) 40-30-22 / 11-36 (11-40 u 11r)
- rozumím, souhlas
nebo 2x10(11) 34-24(36-26, 38-28) / 11-42.
-tak možná 38-28 ale nejtěžší převod je pořád moc lehkej, to bych se z kopce ušlapal. Každopádně velký dík - jak jsem nad tím hloubal tak jsem odhalil chybnou konfiguraci vybranýho převodu, dlouhou dobu jsem se zabýval převodem který nechci :-(. Takže zatím jsem našel jako rozsahem vyhovující pouze SRAM GX 2x11 24-36 / 10-42 (teoreticky).
Vyvaroval bych se starší 2x10 koncepce, kdy je vepředu velký skok o 14z a vzadu kazeta 11-36,
- že je něco takovýho blbý z konfigurátoru nevyčtu, díky za info, dím si majzla. Mimochodem co ten Sram GX s 12zubovým skokem?
a tak kde je vepředu dvojtác s rozdílem 10z a vzadu jen kazeta 11-36, to už vůbec ne, to je paskvil a rozsah vychází jen na 450%.
- ten mi nehrozí - nemá potřebný rozsah...
- jestli teda můžu shrnout ten dvoutác existuje něco jiného než ten SRAM GX tak aby rozsah převodů byl oněch cca 0,6-4 resp. je ten SRAM vůbec použitelný?
trochu jsem to zmastil tak ještě druhá chybějící část:
A kde přesně stále řadíš na těch převodnících? Ono by možná stačilo dát místo trekových horské a kazetu s větším rozsahem a najednou by to vyšlo, že většinu odjedeš na prostřední a krajní převodníky budeš řadit jen výjimečně.
Tak se současným převodem 28-38-48 11-30(8kolečko) používám při běžné jízdě všechny tácy (prostě v každém trochu prudším kopečku už musím na nejmenší tác)a to mi prostě nevyhovuje, chtěl bych se při běžné jízdě pohybovat jen po dvou, dejme tomu min. v rozsahu převodů 1,2-3,0. Což v případě toho Sramu GX 2x11 vidím 1,2-4,0 pokud fakt mohu použít větší tác na devět pastorků. A když se vrátím k navrhovanému převodu třítácu tak určitě mi nemůže stačit rozsah prostředního tácu 1,17-2,0, ale dva u vhodně zvoleného řešení by stačily. Neboli pokud pro sebe nenajdu vhodné řešení v dvoutácu tak vhodně zpřevodovaný třítác mi hodně omezí řazení přesmykačem.
Díky moc za pomáhání.
Tak na současném je asi problém jak moc velké převodníky, tak malý rozsah kazety (hlavně malý max pastorek). Jestli bude lepší Sram GX 2x11 36-24 / 10-42 nebo Shimano XT 3x11 40-30-22 / 11-40 (a asi by to vzalo i 11-42) už je otázka konkrétního použití a osobních preferencí.
U GX je kazeta se 42z, takže potřeba shazovat na malý převodník bude menší než u Shimana 36-22 / 11-36.
Něco jiného než Sram GX - asi by se dalo vzít Shimano SLX 34-24 / 11-42 a dát převodník 36 místo 34, to by provozní vůle v systému měly pobrat, ale na sériovém kole to budeš hledat těžko, kolo nechat postavit nebo na novém kole pár komponent povyměňovat, nové sundané z kola by se mohlo prodat rozumně.
"Tak ti nevím, Karle..."- já teda ne treku mám trojtác a osmikolo, jezdím natěžko dost a to v kopcovitém až hornatém terénu a že bych neustále přehazoval vpředu se mi nezdá. Na rovině je největší talíř(44z) a čtyři nejtěžší pastorky- ve stoupání podle sklonu střední+čtvrtý až šestý pastorek a při prudkém a dlouhém kopci nastupuje malý talíř a poslední tři největší pastorky. O tom nemusím přemýšlet a "mít to v hlavě", to se řídí podle kondičky a terénu. Dvoutác či dokonce jednotác ani náhodou- mám to takto"zažitý" a měnit nic nebudu- ale to jsem já s váhou 78kg....Nechápu teda, proč chceš ty s vyšší váhou "vyřadit" jeden tác vpředu :-((
Ale proč tak dehonestujícně? "Tak ti nevím, Karle..."
Ho s převodníkama 48-38... plně chápu. POkud je pro něho na rovině optimální převod 3x až 4x do rychla, tak mu nic jiného, jak furt přehazovat velkej s prostředním nezbývá, to už je tak těma převodama prostě daný.
A dobře se to vykládá někomu,kdo má talíře 44-34...
Na to si stačí udělat excelovskou tabulku a vidím :-)
A on teď přemýšlí co s tím. S osmikolem to na dva tácy nedá, bo mu bude chybět horskej převod (0,6x do pomala), kterej dnes taky nemá a je důlěžitý.
...mnó- co je na oslovení dehonestující, to spíš evokuje zamyšlení. Asi jsem jeho dotaz nepochopil tak dobře jako ty- ale chystal se měnit troj za dvojtác a ne jiný rozsah zubů- proto má reakce(a nic ve zlém- co to "dobře se vykládá..."?)Mimochodem- také jsem předtím měl 48/38/28 a proto jsem přešel na jiný.Však než začnu přemýšlet o přechodu na dvojtác, tak bych se JÁ nejdřív zamyslel nad tím jak řadím a pak se poohlédl po jiném odstupňování- ale to jsem já a ne on nebo ty...;-)
....jo a ještě- trojtác je 44/32/22, pastorek
11-32, plus je absence nadváhy, mínus 66r. a max. "frekvence" 60/min :-)