Pro majitele uvedených středových motorů- Grintech doplnil o uvedené motory svůj simulátor na : https://www.ebikes.ca/tools/simulator.html
Lze nastavit i převody (převodník a pastorek), max. proud, baterii,...
Už jsem to párkrát použil pro hraní s bafangem střeďákem HD, ale nevím, jak tam rozlišují semi a full recumbent, kolik otáček na Volt apod.
Ve "Vehicle Parameters", v druhém řádku se nabízí po rozkliknutí mimo jiné Full Recumbent, Semi Recumbent, …….
Po rozkliknutí „Show Advanced“ je možnost nastavit Custom Kv (rpm/V), ale to je snad pro konkrétní motor dané, ne ?
No to sem pochopil :-) Ale co tam zadám?
K práci se simulátorem jsem se dostal až v poslední době, tak se nyní podělím o zkušenosti.
Nastaví se BBS02-po Show all dole
Nastavují se dále až pole s převodníkem a pastorkem kazety, Gear ratio zůstává 1/1-viz komentář Lubo v jiném vláknu
Pak je baterka - lze i custom:napětí, vnitřní odpor, kapacita.
Kontroler-výběr je malý,mně 20A souhlasí s mým nastavením max. 20A po přeprogramování (standadně je 25A). U BBSHD třeba chybí 30A kontroler základního nastavení.
Throttle-plyn se nastavuje na režim auto (v něm se pak dá posouváním rychlosti na ose x měnit rychlost kola (nebo RPM)současně s ostatními parametry jízdy!)
Show Advance-teplotu motoru ani Kv neměním, pouze případně zadní vítr-dle popisku, ale simuluji pro bezvětří, tedy 0.
Dále je velikost kola v palcích, postoj (odpor)jezdce-dá se spočítat nebo ujasnit co by váš postoj mohl být-dobře dle odkazu a celková váha (kolo+jezdec).
Zbývá už jen vlastní přípomoc ve W a sklon trati.Tl. Simulate se načte aktuální stav a nyní lze volbou rychlosti na ose x nastavovat navolenou rychlost a tomu uzpůsobené další parametry. Další volbou např. převodníku, pastorku, nebo najednou přes RPM lze volit různé režimy jízdy (jízda s různou kadencí).
Ta je např. klíčová pro jízdu s BBS02 při vysokém zatížení motoru.
Výborný je Run simulation test s volbou některého parametru v udaném rozmezí po krocích, volbou počtu kroků a současně spuštěná na rychlosti (nebo RPM) kde se právě nachází kursor. Hned je k ruce příslušná tabulka výsledků.At se daří.
Další možné využití simulátoru:
Chtěl jsem si otestovat na simulátoru Lubův závěr o tom, že jízda na plyn je výhodnější pro větší příkony (cca 1 kW) , než pomáhat šlapáním- viz vlákno zde na foru:Nové kolo Komety v 10/2018, v té době motory BBSxx na simulátoru ještě nebyly)
Simulace s BBSHD
Vyplatí se do dlouhého kopce (15% sklon) šlapat, nebo jet jen na plyn bez šlapání při 800/1200W příkonu ?
Nastavení simulátoru Grintech
Převody: převodník 42,kazeta : 20-46
Baterie: 52V, 16Ah, Downtube-dle výběru
Controller:Custom, zadáno 30A limit, 50A phase, 0,03ohm, voltage:30A controller není ve výběru přednastaven
Throttle:auto, 26"wheels, MTB Upright, 120 kg total, Human power 0 nebo 100 W, vítr-0
Simulovány případy s 2 různými příkony (800W a 1200W) a porovnávány jízda jen na plyn ve vysokých RPM (100-125) proti jízdě s přípomocí 100W při RPM cca 60-80 podle dosažené rychlosti.
Množství získaných dat zde neuvádím, jen závěry níže.
Při příkonu 800W se vyplatí přípomoc šlapáním již od 56 RPM výše (max. zvýšení rychlosti vlivem šlapání jen asi o 1 km/h v rozmezí 52-85 RPM)
Při příkonu 1200W se vyplatí přípomoc šlapáním až od 76 RPM výše (max. zvýšení rychlosti vlivem šlapání jen o cca 0,5 km/h v rozmezí 67-85 RPM)
Pro volbu (šlapání či jen plyn) je tedy třeba zohlednit jak vlastní obvyklou kadenci (je dost individuální), tak použitý příkon do motoru.
Při šlapání pod výšeuvedené limity RPM je vlastní přípomoc kontraproduktivní: při jízdě jen na plyn (s vyšší RPM) se dosáhne větší rychlosti za použití téhož příkonu.
Zisk navýšení rychlosti vlastním šlapáním je ale dost malý:
cca 0,5 km při 1200 W příkonu (rychlost 18,1 km/h)-2,7% nárůst rychlosti
cca 1 km/hod při 800 W příkonu (rychlost 12,6 km/h)--8 % nárůst rychlosti-tedy při nižších příkonech se logicky přípomoc více vyplatí