Tak už patřím mezi starobní důchodce. Můj traktor potřeboval generálku, nakonec ho podnik prodal soukromníkovi, sice by mi dali jiný ale tu generálku bych už potřeboval taky já a ne jenom můj traktor a tak jsem se stal důchodcem.
Užívám si důchodu, začal jsem jezdit na kole, oprášil jsem svého starého Favorita, ale ten už pro starobního důchodce v podmínkách mírně řečeno zvlněné sudetské krajiny není. Když jsem byl mladý kluk, tak jsem šlapal všechny kopce ale teď už jsou ty naše sudetské kopce nějak vyšší a příkřejší než bývaly kopce tenkrát. Dvojtalíř 48-52 a pětikolečko 13-21 je pro mne už tak po rovině, nejčastější převod mívám 48/21 nebo pěšky vedle kola a tak je čas upravit starého Favorita nebo koupit jiné kolo. Jenže jaké? Dlouhou dobu jsem se o kola moc nezajímal.
Navštívil jsem cykloservis ale spokojen jsem neodešel, první co mi cpali bylo elektrokolo a to nechci. Chci poctivé šlapání. Chtěl jsem převody z horského kola 22-32-42 a kazetu 11-34 ale to prý na starého Favorita namontovat nepůjde. Je to vůbec pravda anebo v tom cykloservisu nechtějí proto aby měli z dědka lepší kšeft? Takže jsem z cykloservisu o moc chytřejší neodjížděl.
Tak zůstala otázka, jaké tedy kolo pro sudetského důchodce pro rekreační jezdění. Na Praděd a podobně jezdit s tím nemíním, to už pro mne není a nebude ale kopce by to mělo zvládat abych nemusel vedle kola chodit pěšky místo jezdit i když zpocen a udýchán. A fakt to nejde, naroubovat na Favorita dvojtalíř a kazetu z horského kola.
Tak se ptám především důchodců, kteří mají zkušenosti s důchodem a vhodným kolem. Jaké kolo pro důchodce, případně jestli lze toho retro Favorita pro důchodce upravit s použitím moderních součástek?
Stačí ti odpověď od pseudodůchodce, který narval nábu s takovou kazetou do favoriťáckého rámu ? Je to prasečina (ale na trenažer je to fuk). Pokud použiješ nejběžnější MTB/trek nábojm tak musíš zadní vidlici rozcápnout (jde to hodně blbě) a pak zase přihnout patky, aby to sedělo. Hrozí nepravidelné pokřivení a dvoustopé kolo, co švindluje do zatáček. Možným řešením by bylo použití uzší silniční náby, ale u těch dnešních si nejsem jistý odpovídajícím počtem děr pro dráty.
Nech Favorita pro cesty na poštu a na vejlety pořiď jiné kolo.
Asi máš pravdu, že by z předělaného Favorita byl tak maximálně trenažér s pochybnými vlastnostmi. Ještě bych prověřil ten nápad s úzkými silničními náboji, jestli to tak někdo nemá? Mohlo by to fungovat. Jiný počet děr pro dráty by snad šel řešit jiným ráfkem s odpovídajícím počtem děr? Ale pokud to tak nepůjde, tak bych koupil jiné kolo. Jenže jaké?
Takový kříženec pro důchodce, směs vlastností. Silniční kolo ale do kopcovitého terénu, pro důchodce je každý zvlněný terén horský. Takže trojtalíř 22-32-42, kazeta 13-34, raději ale 13-40, prý takové převody existují. Poněkud podivná silnička, aby zvládala též lesní a polní cesty, v Sudetech bývají všelijaké. Dal bych si tam i brašny. Nejvíc kilometrů po cyklostezkách a silnicích ale hodně též po vyštěrkovaných lesních a polních. Co se týče rychlosti jěždění, tak závodit s tím nemíním.
Nová kola vesměs trojtác nemají. Nejlepší asi koupit nějaké zachovalé MTB 29" s trojtácem, to už bude mít vzadu 9 nebo 10 kvaltů a kazetu standardně do 36 zubů. S tím už se dá vyšmrdlat leccos. Stačí na to pořídit gumi přiměřený užití. Takže hladší, pokud nemíříš do echt terénu.
A nebo nový s dvouplackou, aby malá měla těch 24 nebo 26 a vzadu už bývá 40 a víc zubů
Když sem ještě tvořil a potřeboval něco funkčního, ale za hubičku, objel jsem cyklokšefty ve městě. Skoro v každým měl mechanik bednu plnou použitejxch, ale ještě funkčních komponentů. Za stovku třeba trojtác, co si jen tak vzpomínám. Jestli to ještě funguje nevím, už dávno jsem v cyklokšeftu nebyl. V Kovošrotu se mi ale poved husarskej kousek - za dvacku řídítka s pákami Sh Deore a k tomu trojtác, neb to bylo na váhu.
No jo, jenže čím víc půjdeš do minulosti, tím byly tehdy ty součástky kompatibilnější a dalo se splácat v podstatě cokoliv s čímkoliv, jen tak od oka. S těma dnešníma to začíná bejt docela problém, aby to k sobě nějak sedlo a alespoň přijatelně fungovalo.
Zkus se podívat po bazarových horských kolech.
ALE:
- aby to mělo Cr-Mo rám, ideálně double/ triple butted.(pokud nezrezaví věčný a lehký)
-aby to mělo pevnou vidlici (bezúdržbová a lehká- pochopil jsem že chceš jezdit spíš po silnicích)
-řazení 3x8 řada LX, XT (při správné údržbě věčné)
-místo canteleverů namontuj V-brzdy (a správné
brzdové páky)
životnost řetězu na 8 kole cca o 30procent
lepší než na 9 rychlostech.
Kazeta je běžně dostupná 11-32z lze i 34/36, ale to jsem nezkoušel.
-dej na "to" silniční pláště 26x1 nebo 1,5"
Vznikne kolečko podle toho z jakého rámu tak 11,5kg které Ti udĚlá hodně radosti.
úplně teoreticky to lze nacpat i na Favorita
za cenu roztáhnutí vidlí (viz Ronda), ale nemáš účinné brzdy.
Lze i koupit bazarového horáka s patřičným osazením a dát ho na trekingový rám
a nejspíš by to bylo lepší než ten Favorit.
(podobná geometrie, ale účinné brzdy)
žádný cykloservis Ti to nenabídl, protože to nejsou běžně dostupné komponenty - dnes je vše
tlačeno k 1x12 nebo 2x10 resp 2x11 převodů.
To co se prodává s 8 resp 9 převodovými stupni je max acera a řady TY... a ty jsou kvalitativně nízko. Proto splašit bazarové nevylítané kolo nebo jednotlivé díly ideálně NOS na E-bay
Chválím tu snahu jezdit "za své", ale to elektrokolo nás, v určitém stadiu opotřebení, čeká všechny. Poskládat se dá skoro všechno, akorát je s tím dost shánění a někdy pak výsledek neodpovídá vynaložené snaze. Taky záleží na tom, kolik do toho chceš vrazit. Favorit by se určitě dal vybavit převody do větších kopců, ale "dobové" vícekolečko končívalo čtyřiadvaceti zuby, a to je málo. Také záleží na tom kolik měříš a vážíš. Většina Favoritů jsou velikost 56, ale když jsi ho oprášil, asi Ti velikost vyhovuje. Ty rámy také v porovnání s dnešními velkoprůměrovými nebyly příliš tuhé a jsi-li těžší, bude to v těch kopcích znát. Sudety jsou širší pojem, pokud nechceš místo bydliště zveřejňovat, napiš mně vzkaz, možná bych měl pro Tebe vhodné kolo.
Dík za nabídku, ale potkal jsem dnes kamaráda na elektrokole. A že má doma na půdě Rock Machine HEATVAVE 50, tak jsem se tam šel podívat. Kolo zachovalé, moc se na něm nejezdilo, bylo dlouho na půdě. Rok 2005. Oproti původnímu tam jsou kliky 22/32/42. Tady není co předělávat. Kazeta má 14-28 zubů ale ta by se vyměnila. Cena spíše symbolická vzhledem k málo opotřebenému stavu 3000 Kč.
Vidlice se zdvihem 50 mm uzamykatelná ale tu si nejsem jist. Uzamčená sice ztvrdla ale stále pružila a tak teď nevím jestli je to vada anebo má uzamčená vidlice trochu pružit?
Taky řidítka když jsem jel z kopce, šly mi do ruk, sedlo jsem si musel nastavit o dost výše než řidítka ale to bych dorovnal nějakýma vlaštovkama a ty vidlice kdyby se ukázaly že jsou špatné, tak asi bych si tam dal pevné.
Za tři tisíce se mi to nezdá moc ale jestli není laciné dvakrát placené tady v tomto případě, to nevím. Přehazovačka Acera a to vím že není nic moc. Si myslím ale že pro začátek by mi to mohlo stačit, jestli je to dobrá koupě posuďte.
Našel jsem na netu odkaz: https://kolo.cz/clanek/rock-machine-heatwave-2005
Totální low-end, po čtrnácti letech prodat za třetinu pořizovací, i když málo jetý, je pro prodávajícího opravdu dobrý kšeft. Ať sleví na litr a stejně by si mohl gratulovat, jak dobře prodal.
Pokud Ti nevadí že je to těžké a životnost bude slabší...
z mého pohledu použitelná je jen ta přehazovačka, ovšem za podmínky že už nemá vůle. Ostatní je řada TY, co se dá najít na kole z tesca a pod , použitelné tak na dojíždĚní pro rohlíky do konzumu.
s vidlicí Ti neporadím, jen mám pocit že zdvih 50mm byl u vidlic které se dávaly na kola okolo roku 1997, tak to bude asi nějaká hodně základní.
Ty řidítka můžeš zvednout jiným představcem, jsou to +-3-4 stovky.
Nebo stavitelným, ale ten je dražší a stejně skonží nastavený v horní poloze.
pokud chceš "terénního favorita"
podívej se třebas na toto:(inzerát jsou první co jsem našel...)
https://www.sbazar.cz/ZdenekLhota/detail...
toto má ještě 3x7, tudíž se bude hůř hledat vhodná kazeta:
https://www.sbazar.cz/h.vidla/detail/77874987...
příp něco takovéto
https://sport.bazos.cz/inzerat/105130507/Author...
Všechno jde - pro ježdění s malými vnuky v nenáročném terénu jsem "ošimanoval" naše stařičké Favority:
- MTB trojtalíře 22-32-42
- šroubovací 7-kolečka MegaRange 14-34 zubů
Nic jsem neroztahoval, jen jsem si musel pohlídat délku osy v novém středu se čtyřhranem - tuším, že 123mm.
Odpružená vidlice byla jen epizoda, zpět jsou originální a vidlice jsou na našich e-trecích 28".
Jde to predelat taky jsem to kdysi delal ale nevyplati se to.Za stejny penize po date do predelani koupite nejakyho ojetyho treka.
Mě to přišlo se vším všudy včetně nového výpletu předního kola, přehazovačky, přesmyku, bowdenů, lanek, brzd, sedla, plášťů, nýtovačky, řetězu... plus nějaké ztráty při výcviku na necelejch 5 tisíc a bez jediné úpravy najelo 10.000 km, pak jsem koupila nové pláště, vyměnila řetěz a dala větší talíř (náklady cca 1000), to už má zatím najeto 2000 km. Jsem spokojena.
Vyplatí, nevyplatí, je to také srdeční záležitost - ještě za totáče (asi 1983) se mi při průjezdu Rokycan (v podnikové prodejně) podařilo koupit nesehnatelné - kostru dámského Favorita. V cykloprodejně v Karlíně (u Negreliho visaduktu) jsem postupně posháněl ostatní díly včetně šestikolečka, jen "horský dvojtalíř" jsem oběma vyrobil vlastnoručně. Kolo sloužilo výborně, nicméně po pořízení e-kol a přírůstku dalšího páru vnuků jsem v r. 2010 přistoupil k modernizaci.
Jinak máš pravdu - po bazarech a na netu se dají sehnat slušná a levná kola - když jsem loni přecházel na e-kola se středovým motorem, tak jsem nakonec volil pěkná kola z bazaru - obě za 1450 Kč.
Vidlice byly nějakou dobu na Favoritech.
Podobně jak Vysočina. Jsem Favoritce z roku 65 (původně nejspíš jeden talíř a vzadu trojkolečko, později tam někdo dal šestikolečko) nasadila:
- zapouzdřenou středovou osu
- kliky s trojtácem 42-32-22
- šroubovací šestikolečko 14-34
Takže nejrychlejší převod 42 na 14 (tj. převod 3x do rychla) a nejpomalejší do kopce 22 na 34 (tj. převod 0,65 do pomala).
Aby to šlo řadit ze řidítek, musela jsem na rám dát dvě objímky pro dorazy bowdenů (jeden "dvoudoraz" tam, kde bývala řadící páčka na rámové trubce, druhá objímka je na zadní stavbě u přehazovačky) a dolů pod domeček smyk, na který se musela navrtat ďurka se závitem pro šroubek.
Původní a nový stav:
"dvoudoraz" na rámovou trubku:
https://www.global-sport.cz/doraz-bowdenu-fe...
smyk:
https://www.global-sport.cz/voditko-pod-ram...
zadní doraz:
http://www.cykloart.cz/bovdeny--lanka--koncovky...
Jak vidíš, jedná se o korunové položky, vše ostatní je běžný standard.
Baro, to jsi stavěla sama?
Chválím...
Jo, děkuji :-)
Rozebrala a sestavila, komponenty povybírala. Mám i rovná řidítka do toho představce a brzdy pro rovná řidítka, ale mě se lépe drží berany, a když mi je soused dal, tak jsem je tam nasadila...
To se mi líbí, takového Favorita mám v pánském provedení, podle nálepky Favorit to bude podobný rok výroby. Jen jestli se dají ještě dnes poshánět takové komponenty. Šroubovací šestikolečko, nevím. Brzdy mám Centric, mělo by to lepší brzdit ale ten Centric pořád nic moc ani když to bylo nové. Přece jen to byl výrobek socialistického průmyslu. Na poštu anebo do města po silnici to bude stačit ale z nějakého sešupu jaké tady v Sudetech jsou, tak se zvýšenou opatrností.
kliky dej rovnou tyto, píšou devítikolo, ale je odzkoušené, že to funguje i na šestikole (886 Kč):
https://www.global-sport.cz/kliky-mighty-al-9...
a k tomu střed (132 KIč):
https://www.global-sport.cz/stredova-osa...
V jiném obchodě a za další poštovné
šestikolečko (399 Kč):
https://www.dajsport.cz/vicekolecka-pastorky...
zbytek pokoupíš už v jednom obchodě.
Kliky 44-32-22 na to chci dávat taky, na rovině je nejrychlejší převod 42-14 příliš šlapání "do prázdna" a mohlo by to jet rychleji. Zatím jsem to vyřešila tak, že jsem místo talíře 42 dala 48, ale to už je zbytečné a nejde zařadit kombinace 48-34. Ne, že bych takovou kombinci řadila, takže mi to nevadí a aspoň pořádně ojezdím i kolečka 16 a 18 :-)
Už mám k novejm klikám nachystané šestikolečko 13-34, ale to byl dárek k vánocům z ciziny, tady jsem to nikde nenašla :-)
Šroubovací sedmikolečko seženeš zde:
https://www.axit.cz/D190085_Shimano_sroubovaci...
případně si vyber jiné sedmi:
https://www.axit.cz/Sroubovaci-7-mi-kolecka/
šesti:
https://www.axit.cz/Sroubovaci-6-ti-kolecka/
lepší ceny a sídlo mají v Náchodě.
On tam má pětikolečko, tak je otázkou, na kolik to chce roztahovat. Samozřejmě, pokud to chce roztahovat, tak nejlíp rovnou na to sedmikolo.
Já mám šestikolečko, už to jednou rozahovaný bylo (ze tříkolečka) a měnit to nebudu. Mi šestikolečko bohatě stačí. Ty prostřední kolečka 16, 18, 21 stejně používám akorát na přeřazení nebo chvilku na nějaké lokální vlnce, si nevybavuju, že bych na nich někdy jela dlouhodobě, a na pár metrech klidně podřadím nebo přišlápnu, se nepo... :)
Co jsem dala talíř 48, tak už je ta 16 v permanenci, 18 a 21 furt moc využitý nejsou :-)
Většinou buď jedu po rovině, pak ten rychlej, nebo do kopce, pak ten pomalej na pastorkách 24 a 34 s malejma talířama...
Já zadní vidli roztahovat nemusel (135mm), od počátku tam byla dlouhá oska - rychloupínač - a řada podložek, které jsem přeskládal tak, aby řetěz na nejmenším kolečku nedřel o vidli a přecentroval kolo, aby chodilo středem.
Hm, já tam musím zadní kolo dost těžko nasazovat. Spíš je to napružený, ale jede to, neháže, je to přesně za sedlovou trubkou, tak to neřeším.
Jestli je vidlice roztažená a nesrovnaný patky, tak o desetinky nebo setinky nesedí a namáhají osičku. No a ta to může nebo nemusí dlouhodobě vydržet.
Určitě to nevydrží. Už to s tím šestikolečkem přišlo, jezdila na tom ta dojička s konvema do kravína, teď na tom drandím já, jednou všechno skončí, dřív nebo později. To je život, s tím nic nenadělám.
Koukám, že každej máme svůj oblíbenej obchod. Takže kdyby nakupoval v globalsportu, tak tam to sedmikolečko mají taky:
https://www.global-sport.cz/kolecko-7-13-34z...
Poštovné je drahé, takže je dobré nabrat v jednom obchodě všehno. Nejhorší je, když desetikoruovou věc pak musíš nechat poslat odněkud z prdele za stovku, ale s tím taky nic nenaděláš. Já pro tu zadní objímku tenkrát jela do Rajhradu, to mě vyšlo levněji, ale už ju tam taky v nabídce nemá... Ale oni zas tyhle blbinky mívají přímo na dílnách, tak je dobrý se někde poptat, nejlíp na venkově u staršího servisáka, ti mladí jsou akorát na kšeft a umí jen to, co maj načtený z katalogu.
Sice považuju šroubovací vícekolečka za dávno přežitá, ale stejně mě zajímá následující věc, kdyby se mi snad takové kolo dostalo do ruky. Sunrace šroubovací vícekolečka vyrábí i pro 8,9 a i 10 rychlostí.
Dá se tohle 8-kolo
http://www.sunrace.com/en/products/detail/mfm56
https://www.aliexpress.com/item/freeshipping...
Použít místo shimaňáckého šestikola? šesti a sedmi kola mají buť tragický rozsah nebo skok na ten poslední pastorek.
Předpokládám, že rozteč je stejná jako u 8r kazet a ´že tedy lze použít běžné 8r komponenty.
Tak já si myslím, že šroubovací vícekolečko nebo kazeta je věcí zadního náboje, ne?
A počet koleček je věcí šířky zadní stavby, ne?
A když mám nějakou stavbu a na tom nějaký zadní náboj, tak prostě pořídím to, co na to pasuje, ne?
Přece nebudu zbytečně dělat úpravy, které nejsou potřeba a nebudu pořizovat nový kolo, když to starý jde použit.
Takže mám Růženku, na ní přišlo zadní kolo se šroubovacím šestikolečkem, tak jsem jí pořídila nové šroubovací šestikolečko. A vybrala jsem pokud možno vyhovující kombinaci koleček a talířů vepředu. Proč bych s tím měla něco dělat, když to šlo poskládat?
A on má pětikolečko a nevyjede do kopca. S tím moc nenadělá, ty se s maxirankem nedělají, ale nemusí kvůli tomu kupovat celý nový kolo. Nejblizší řešení je našroubovat šestikolečko, na kterém je maxirank a vyjede s vhodnejma talířama všechno.
A talíře už nejsou žádnej problém, Favority maj domek stejnej jak dnešní kola, tak tam může prdnout novej střed a převodníky jaký chce. Nejspíš by je nový musel dávat i na jakoukoliv bazarovku, kterou by pořídil, dřív nebo později určitě.
Tvoje odpověď je úplně z cesty.
Třeba u kazetových nábojů je to šířka náboje vs. šířka zadní stavby, kazeta na to nemá vliv, ta akorát v případě nevhodné kombinace nejde nasadit.
Prostě mě zajímá jak se projeví pokud na náboj na šroubovací kolečko nasadím to odkazované 8r od Sunrace, protože to prostě pro mě je nejmenší počet převodů, kde už je k dispozici rozumné stupňování a rozsah.
Pivní lahev jde otevřít o futro dveří, ale otvírákem je to lepší. Mě u mých věcí nestačí, že to jde použít, já chci aby to v rámci možností fungovalo k mé co největší spokojenosti.
Takže když sem koupil novou skládačku se 7r pohonem na úrovni tourney s kazetou 12-28, tak po první testovací projížďce to šlo dolů, koupil sem 9r řazení, kazetu, řetěz, přehazovačku, vše v té nejlevnější úrovni Altus (pořád o dost lepší než Tourney), takže celé jen lehce přes tisícovku.
V té době sem přehlédl, že 7r ořech je kratší než 8-11r, takže kazeta 9r tam nepůjde nasadit. Takže sem to nejdřív vozil bez nejmenšího pastorku, tady rozsah 13-36, ale chyběl mi rychlý převod, tak sem si namodeloval jak by mi nejlépe vyhovovalo stupňování rozsahu 11-36 na osmi pastorcích, podával se zda existuje kazeta obsahující chybějící pastorky, existovala, tak sem ji koupil, obě kazety rozebral seskládal to jak to chci mít.
Pak tam byla špatně (malá) řetězová linka, takže pohon na malém pastorku byl dost hlučný, tak sem koupil delší osu, chodí to lépe a jako bonus je, že si už nekopu patami do zadní stavby.
Mohl sem to nechat tak jak sem to koupil v akci za 6 500 Kč s tím, že by mě to štvalo, zejména absence lehkého převodu, 48/28 je nic moc i na 20" kolech, nebo to za necelou dvojku vytunit ke své spokojenosti.
Samozřejmě vždycky je to i o financích, jinak bych měl všude elektrické řazení nejvyšší řady, ale zase nebudu jezdit na něčem co mi nevyhovuje jeno protože že to ještě nějak funguje a jde to nějak poskládat.
Jinak krásné stříbrné 42-32-22 mají tady (606 Kč):
https://www.velkoobchodcyklo.cz/trojtalir-al...
Ty by mojí Růžence slušely, hm, škoda, že nemaj s větším talířem :-(
Ale já ještě vydržím a třeba do té doby udělají i kombinaci 44-32-22 v pěkném designu.
Jezdím na Favoritu s třítalířem 52:42:32 a vzadu s kazetou 8x 11..30. S kazetou, ne se šroubovacím kolečkem. Sehnat díly není žádný problém, Shimano díly se dají použít. Zadní stavbu jsem si nechal roztáhnout v dílně šroubovacím přípravkem, aby to bylo rovně. Force prodává třítalře na čtyřhran jak trekové, tak menší na horáka. Zadní kazeta je lepší než šroubovací kolečko, protože má ložisko víc na kraji a neláme se jí tolik osa. Znamená to přeplést zadní kolo. Ale ty favorití ráfky jsou tak mizerné, že to stojí rozhodně za to, tam dát nějaké nové tuhé. Nejlépe koupit celá nová kola. Když už to takhle přestavuješ, tak se dá i popřemýšlet, zda stále ještě potřebuješ a chceš berany, nebo tam dát i rovná řídítka. No a když se to celé přestavuje, tak se dá ten rám nechat otryskat, naletovat úchyty pro bowdeny, úchyty pro košík a nechat to profesionálně přelakovat.
Spíš si sežeň lepší servis a ne podvodníka, co ti chce vnutit své nové kolo. Favorit může být stále pěkné silniční turistické brko. Ale zbude ti z něj ten rám a blatníky, jako mně :) Ale můžeš to dělat i postupně a jen částečně, podle libosti. Nejprve vyměň ten třítalíř za menší. Pak u Force kup větší šroubovací kolečko, stále ho prodávají. Kup si lepší moderní čelisťové brzdy a vyměň lanka a bowdeny. Hlavně tam nedávej menší brzdové páky! Ty brzdy počítají s dlouhou pákou a s tříprstými pákami nezabrzdíš! No a do těch brzd dej barevné nové špalky z horáka, ty kratší 7cm. A až tohle uděláš, tak se zamysli, kam dál s tím až chceš dojít. Mnoho zdaru :)
Brahmo promiň, ale V-brzdy jsou podstatně účinnější.
Použít excentické čelisťovky sice jde, ale opravdu, V jsou někde jinde.
Ale ne na favoritím rámu. Nechal jsem si naletovat návarky a nestačil jsem se divit. Centriky brzdily špatně, Véčka ještě hůř. Prostě se rozcapovaly vidle. A nepomohla ani běžná podkova, protože když nemohla trubka do boku, tak se začla nakrucovat.
Ty vogo! Převod 52 na 11, to je 4,72x do rychla. Při obvodu kola 210 cm a kadenci 70 to je rychlost přes 38 km/h! Jak dlouho tak vydržíš šlapat? Neměl bys s Lelkem probrat techniku šlapání? Si tady pořád stěžuješ na bolavý kolena...
Dokonce přes 42 km/h! Jsem si v tom Excelu zapomněla nastavit "správnou" kadenci 70 a obvod trekového pláště 215 cm :-) :-)
Z kopce dolů tak dlouho, než ten kopec dojde. Po rovině jsem schopen držet 30km/h. Když za mnou jede tramvaj, tak asi 1km vytáhnu šlapáním a strachy i 42km/h.
Ten talíř je duralový od Waltra. Tehdy nic moc jiného nebylo a je nezničitelný. Tak tam je doteď. Na velký talíř řadím na rovině 3. nejmenší kolečko. Tu jedenáctku jen z kopce dolů. Silniční talíře se i nyní dělají 50 běžně.
Až to jednou budu předělávat, tak si na to dám dvojplacku a něco trochu lehčího. Tohle je extrém. Ale já s tím jezdím jen po silnici. Do kopců mám horáka.
Jo, pro osmikazetu stačí dvojplacka. Už mám nachystanou 38-26 a proti tomu osmikazetu 11-40. To bude nejrychlejší převod 3,45 do rychla a nejpomalejší 0,65 do pomala.
V podstatě to bude odpovídat trojtácu 44-32-22 se šestikolečkem 13-34. (3,38 do rychla a 0,65 do pomala) na Růžence :-) :-)
S většího kopce nešlapu a na těch 30 to šestikolečko s talířem 48 bohatě stačí (48 zubů proti 14). A to nemusím ani točit 70 kadenci, stačí 68, ale to je prej málo... :-)
Já na horáku 30 také bez problémů po rovině na silnici udržím. Nepotřebuji tak těžké převody a využiju je jen ráno v dlouhém sjezdu k Vltavě. Tam jezdím 50 a je to o hubu, protože to automobilisté nečekají. Kdybych si tam dal něco pomalejšího a jen kompakt, tak to bude bezpečnější a lehčí. Třeba na to jednou dojde. Dám si tam holowtech 2 střed a kompakt. Jen budu muset řešit nové řazení. I to se musí promyslet.
Já na tom taky nejezdím ten nejrychlejší převod furt, většinou akorát s kopce dolů z nákupu v Penny, ale prej špatně šlapu, když si kvůlivá tomu chcu dát větší talíř jak 42 na Růženku. Já se sebou už nic nenadělám a klouby mám dobrý, že si strčím aji nohu za krk :-) Ale ty by sis třeba nechal poradit... :-)
Ale až si někdy pořídím nový silniční kolo s osmikazetou, tak už mám připravený kliky s dvoutácem 38-26. Si pak pastorek 11 aji užiju.
Nohu za krk si raději nedávej. Také mám hypermobilní páteř a teď z toho mám hexenschuss a budu místo na kole jezdit na rehabilitaci.
Já ty těžké převody už nešlapu. Z 24 převodů se vždy dá vybrat něco lehčího.
Když ty těžký převody nešlapeš, tak k čemu potom osmikazeta? Vždyť 11 zubů k ničemu nepotřebuješ.
Leda, že bys ten pastorek posílal Ainovi, ten to snad inzeroval, že je má odrbaný nejdřív a sháněl nějaký zachovalý, aby nemusel kupovat celu kazetu. Já na něho myslím a až budu Arabovi měnit kazeru, bude ta 11 pro něj :-)
Na prostředním talíři 42 tu jedenáctku snadno na rovině utočím. Jede to 30 v pohodě.
Ty řadíš krajní kolečko s prostředním talířem? Já teda jen to druhé krajní a musela jsem kvůli tomu dát neindexovaný řazení pro přesmyk, bo to u indexovanýho už škrtalo o přesmykač. A tady psali, že se to nemá, prej u osmikazety ani na ten druhej od kraje ...
Ramínko přesmykače snadno škrtá při krajních polohách kazety. Dá se to lehce kompenzovat natočením ramínka okolo sedlové trubky. Ale máš pravdu, v podstatě se dá vybrat, na které straně to bude škrtat víc. Mně to víc vadí u těžších převodů. Když jedu kopec kde je to už na největší kolečko a na střední talíř, tak automaticky zařadím nejmenší talíř a menší kolečko, abych měl prostor pro další řazení. Takže v horním okraji kazety se pohybuji víc až s nejmenším talířem. Je to jen věcí vkusu.
Jinak moje řazení délka ramínka přehazovačky a délka řetězu jsou nastaveny tak, že mohu řadit libovolné kombinace převodů. To, že je to špatně ještě neznamená, že to někdy v noci či za jiné nepřízně omylem nezařadím a nesmí to kvůli tomu havarovat.
Mně to vyznělo, že tak ten jedenáctizubovej pastorek využíváš běžně, a proto musíš mít tu osmikazetu...
Osmikazetu jsem si kupoval z důvodu, abych měl víc převodů a v tu dobu jsem o kombinacích převodů a jejich využití vůbec nepřemýšlel. Ostatně když jsem si nechával roztahovat zadní vidlici, tak už jsem to nechal udělat na tehdejší maximum. Ze šroubovacího kolečka na kazetu jsem přecházel zejména z důvodu lepšího umístění ložiska a celkově odolnější náby. Před tím jsem pravidelně v září po dovolené měnil prasklou zadní osu. No o té doby co jezdím na dovolenou na horáku, tak na silnici už osu na Favoritu nelámu.
Ty ty převody a jejich vhodnost či nevhodnost moc prožíváš. Kdybys měla desítkovou kazetu, tak asi také zjistíš, že mnoho kombinací prostě neřadíš. Přesto to není důvod, proč si desítku nepořídit. Ale asi už ne do Favoritu.
Se jen ptám a děkuji za odpovědi. Každej má svý důvody proč věci dělá tak jak je dělá, a považuji za samozřejmé, že je víceméně každej bude dělat odlišně od ostatních, nejsme přece jednotné stádo. Ani vzhledem, ani váhou, ani potřebama, ani názory ... ničím.
A poznatky, zkušenosti a uvažování ne zcela běžných konzumentů jsou extra přínosné. Katalogy si můžu přečíst a nemusím se vyptávat, na módní trendy v cykloprůmyslu se můžu zajít podívat na jakoukoliv zahrádku. Ne, že by mi na té módě zas tak záleželo, ale je dobré vědět, co je zrovna "cool a in", aby člověk nečinil unáhlené závěry z hlediska funkcionalit. :-)
Brahmo, po pravdě pro mne ten důvod proč nepořizovat 10 a víc rychlostí je.
Dokonce dva - nižší zivotnost a vyšší nároky na údržbu.
Bohužel jsem k takovýmto řešením tlačen "vymíráním" komponentů pro mé zamilované LX / XT 8x3 z roku 1996
Přesně, i když se převod velká velká běžně nejezdí, tak je potřeba, aby pokud to tam ve zmatku hodím nebo si s tím někdo bude hrát, se nic nepoškodilo. A když přijedu pod malou nerovnost a vidím, že potřebuju odlehčit jen na pár desítek metrů, tak tam velká velká hodím abych nemusel řadit na přesmykači.
Já jen navážu:
Právě to, co jsi napsal, že když už tam nějaký převod je, měl by jít zařadit, mě vede k úvahám, zda chci mít vzadu třeba 11 zubový pastorek, a když ano, za jakých okolností.
Ono, jaks mě už dříve poučil, je možné mít převody jen pro určitý rozsah v závislosti na rozdílu v počtu zubů (maximum, minimum) , které pobere použitý mechanismus (46, možná až 48?). A nepovažuji za vhodné si svůj využitelný rozsah zbytečně omezovat zařazením nevyužitého pastorku (nadbytečného převodu).
V současné době mám empiricky ověřené, že mi (pro daný obvod kola L) jako nejrychlejší stačí převod X do rychla a Y do pomala (úmyslně nepíši čísla). Tento rozsah se nejspíš bude měnit a to spíš směrem do pomala. A pro tento rozsah pak musím hledat optimální řešení v počtu talířů, počtu zubů na talířích, počtu koleček a počtu zubů na kolečkách. Ty krajní hodnoty jsou zásadní a určují nejrychlejší a nejpomalejší převod, cokoliv nad (i pod) je zbytečně navíc, ať už z hlediska zbytečné váhy, tak z hlediska zbytečného zvětšení kroku mezi využitelnými stupni. No a to všechno musí jít nainstalovat na stroj, který mám k dispozici a chci použít.
A není potřeba mít všecho hned a mě osobně vůbec nevadí přechodné období, kdy třeba není vše úplně ideální, ovšem nejpomalejší převod je zásadní a nejrychlejší více než vhodný :-)
Správná úvaha, ale vychází z omezené sady koleček, u tebe myslím 5. Když to zvedneš na třeba 8, tak už ta okrajová kolečka celkem můžeš mít, poněvadž ti nebudou omezovat ten horní rozsah nejlehčích převodů. I tu 11 využiješ buď s prostředním talířem, nebo s velkým na cestu z kopce. Kdyby sis nechala roztáhnout vidlici, tak by ses rázem dostala do jiných převodových možností. Schopnost řadit na kazetě je daná rozdílem mezi jednotlivými dvěma kolečky a délkou ramínka přehazovačky. Samozřejmě také délkou jejího zvihu, musí obsáhnout celou kazetu.
Koleček mám na Růžence 6.
Ono i 5 by stačilo, když nemáš nároky na jemné odstupňování, podstatný je nejmenší a největší pastorek a musí to být na trhu. Skládat si to je nerentabilní.
Na Arabovi 8, a to mi přijde až dost, k tomu stačí dvojtác.
Příliš široká zadní stavba a moc koleček se mi nelíbí na vzhled, to vypadá jak rozcapená kráva, to si ani do budoucna pořizovat nebudu. Obsluhu i tří talířů zvládám i bezindexovou páčkou :-)
Ono je třeba zajímavé, že v těch levnejch řadách pro obyčejný rekreační cyklisty dělají převody 3x7.
https://dopice.sk/n5g
Asi je to z nějakého důvodu zajímavé, ať už cenově nebo výrobně, každopádně to asi i vyhovuje těm rekreačním jezdcům, by to jinak nekupovali... Já se za rekreačního jezdce považuji a ještě bych to stejně musela zpřevodovat víc do pomala, ale to je už jen otázkou výměny kazety a převodníků (cenově tisícovka), celý zbytek vyhovuje a i rám je v těch malých rozměrech, co potřebuji. Akorát teda zatím mi stačí co mám, Růženka je váhově stejná a kola se jí ještě pořád točí :-) Ale až Růženka doslouží, ne, že bych nevěděla, co je k mání.
Mám ve sklepě jednu z posledních Esek. Má to dámský rám a kantilevrové brzdym, třítalíř (ten můj) a asi šestikolečko (to bych se musel podívat). Manželka má horáka, který jí míň hází. Tohle kolo mne vždy překvapovalo, jak krásně šlo za šlapkami. Bylo velice živé. Nechtěla bys ho místo nebo po Růžence. Je ve výborném stavu. Už se na něm dlouho nejezdí.
Samozřejmě že ty komponenty sou levnější, těžko říct v cenách pro výrobce o kolik, ale Tourney a 7r se mi na kole za 13 tis. už nelíbí, v silničních kolech ale nemám moc přehled. Každopádně na toho Authora větší kazetu nedáš, přehazovačka je max do těch 28z, stejně tak menší převodník, 30z je nejmíň co se používá na silnici na co sou dělané přesmykače, takže by to pak mohlo blbnout a byl by to zase bastl.
Na silničních kolech je u Shimana nejlehčí dostupný převod 30/34 (podle specifikace), díval bych se spíš po trekových nebo horských kolech, pokud trváš na beranech bude to vždycky trochu bastl.
Favorit, pokud to nestavíš jako veterána, nebo skoro veterána, bude vždy bastl.
Viděl jsem i trojplacky na silnici s vyloženě horským kašpárkem. Když jsem jel na Srelvio, tak parta Holanďanů tam s tím šplhala. A nebyly to MTB kliky, mělo to klasickou silniční pětipac.
Ale ona to bude spíš výzbroj na nějaká turistická silniční kola a gravely. Žiletky jako takové se drží standaetních rozsahů a spíš jemnějšího odstupňování kazet, než honění nějakých extrémních rozsahů.
Před časem se tu řešilo, jak dostat na silničku kazety s 30+z a byla tu nějaká dobrá zkušenost s devítikvaltovou MTB přehazkou s dlouhým ramínkem na desetikvaltovou kazetu.
třeba tihle to mají osazené 2x8 tak, že by mi stačilo akorát vyměnit ten dvoutác.
https://dopice.sk/n5h
Prostě vidím, že nejsem osamocená v tom, co mi vychází, že by se mi hodilo. Akorát to mají dělané pro mladší, ale upravit to pro mě není žádná velká změna, liším se jen v počtech zubů.
Ale tohle je čistokrený závoďák!
Mě se líbí. Bych tam dala menší talíře a bylo by to olala :-)
Akorát mi vadí ta karbonová vidlice, to někde opřu o zeď a rozbije se to...
To není křišťál aby se to hned rozbíjelo.
Horská kola se dnes běžně dělají z karbobu a celá, nejen vidlice.
A pak se řeší moc sem utáhl sedlovku, křupla mi, protočila se mi řidítka, mám v rámu díru. Já bych to taky nechtěl.
Viděl jsi to video? Jo hrubé utažení na krev šroubu, to asi nemá rádo. Už s duralovým rámem jsem se musel proti ocelovému krotit s utahováním šroubů. Kdo je nemehlo, tan ať si koupí momentový klíč.
Hlína je jen o trochu odolnější. Vytáhnout při necitlivém utahování závity z díry taky není vůbec žádný problém (Na jedné silničce mám momentálně provizorně na sedlovce pod sedlem klasickou křídlovou matici, to hned tak někde neuvidíš :-)
A karbon není potřeba utahovat na krev. Stačí adhezní pasta a citovka.
Podívej se na Youtobe na Sterbu. Má tam množství videí o kolech na nejrůznější témata a jsou dobrá. Jedno z nich je o odolnosti karbonových rámů a jeden tam ničí. Je to s podivem, co to všechno vydrží. Netřeba se toho bát.
Já jsem teda zblízka prohlížela jen jedno karbonový kolo. Ho piplal, piplal, stálo to desítky tisíc, najel na tom ani ne dvěstě kilometrů, foukl vítr, spadlo to na kámen a byla v tom díra. No nějak to polátali prdli na to nálepku a poslali do světa. Pořídil si hliník.
Tak tohle sem úplně nepochopil, ale výhoda 11z kolečka je jasná, rychlý převod bez absurdně velkého talíře a velký rozsah kazety bez absurdně velkého největšího pastorku. Sram a nyní i Shimano zavedli nový typ ořechu, který umožňuje i 10z nejmenší pastorek a třetí strany dělají i kazety s 9z.
Vícerychlostní systémy taky umožňují lehčí nejlehčí převod. Nejmenší převodník 22z je všude stejný, ale čím víc rychlostí, tím větší největší pastorek na kazetě lze mít, oficiálně, sunrace děla i kazety s větším rozsahem, ale to už je mimo rozsah přehazovaček a nemusí to chodit dobře. A taky tím, že kazety s více rychlostmi mají větší rozsah, tak se tím zmenšuje potřeba řadit na převodníku.
To pro mě neřeš.
Mě třeba vadí těžká kazeta vzadu. Talíře mají lépe umístěnou váhu.
Tý jo, to bych chtěl umět, udržet třicítku, aspoň na silničce, ani by to nemusel bejt horác. Snažil jsem se o to, z části i v balíku, v podstatě v rovině, stejně jsem byl pod. A s tepem v nebesích... Jak to všichni děláte ?
Jak vidíš, tak máš ještě rezervy.
To bylo na nějakém okruhu? Soudím tak podle průběhu grafu.
No hlavně o tom píšeme. Za klávesnicí se to drží mnohem snáz :)
Teprve teď koukám na ten graf. Co si stěžuješ? 160km jsi ujel průměrně 30km/h. Co bys ještě víc chtěl? Chceš jezdit profesionálně?
Pod tricet a na ziletce na hladkych 300 TPI a 8 atm. Na horacovi drzet tricet si neumim predstavit s tema odporama.
Favorit byl 52/48 nebo 52/46(nověší)
Walter byl 54/44 , ale daly se koupit převodníky 52 a 42
Těch 54/13 bylo fakt jen z kopce.
šestikola byla od 13 do 22 max, 28 zubů
Mám ti ten duralový třítalíř 52:42:32 od Waltra vyfotit? Nebyl to originál od Favorita. Koupil jsem to někde ve kšeftě jako samostatný díl. Také jsem dříve měl Esku Premiera a až mnohem později to vše přeházel na favorití rám.
Já měl na favoritu taky trojtác s těmihle počty, ale byla to Eska, vše dural, jen trošinku házel do stran.
Kazeta 14-26 Shimano, dneska se strašně divim, co všechno jsem s tim před těmi 15-ti roky vyjel ...
No ty úpravy Favorita jsou vždy nějakým způsobem kompromis mezi retrem a moderními prvky.
Speciálně brzdy nebyly nikdy jeho silnou stránkou a pokud se originál vidle s návarky na véčka kroutí, pak uvažuji o použití této vidlice - viz obr a odkaz:
https://www.bike-eshop.cz/vidlice-pevne/vidlice...
Prosím, poraďte mě, ale nekamenujte, je to hra o moje ústa! :-)))
Účel světí prostředky.
Na dvou Favoritech jsem tuto změnu provedl a (za mě) dobrý.
měl jsem favorita jen s klasickou vidlí Favorit a potom s chomovanou italskou (bohužel si nepamatuji značku) V obou případech jsem opakovaně měl problém s rozkmitáváním ve sjezdech - po výměně rámu za prastaré Pirarello ustaly.
Soudím že proto, že ten italský rám byl o poznání tužší než favorit.
Radím favorita naleštit a dát na zeď jako krásnou vzpomínku na mládí...
Opravdu treking / horák se slušným rámem, podle mého ideálně bez odpružené vidlice, udělá lepší službu.
Já jsem s brzdami na Favoritu neustále laboroval. Nejprve jsem tam dal nové dvouklíčové brzdy, ale pokazil jsem to krátkými brzdovými pákami. Nebrzdilo to. Pak jsem ty páky rozbil a koupil nové kombi řazení s delšími pákami a to to značně zlepšilo. Poslední věc jsem tam nacpal brzdové špalky z véček. Dal jsem tam ty Force černozelené dlouhé 7cm (ty kratší). Musel jsem je otočit delší stranou raménka dopředu, jinak se nevešly do vidlice. Ta výměna opět značně zvýšila účinnost. Stále to není jako V brzdy, ale už to je dostatečné pro jízdu po Praze. Tak dobře žádný turistický Favorit nikdy nebrzdil. Přestal jsem se na tom bát.
Já bych toho Favorita jinou přední vidlí neprznil. Je to strašně vidět.
Zkus jeste vymenit bowdeny za ty s podelnou vyztuzi (ideal pro razeni i brzdy). To se dost podcenuje. Bez toho vyztuzeni je kazdy bowden jak harmonika a zere ucinnost.
A do tech lepsich bowdenu brousena lanka. Ocenis hladsi chod a vydrz obojiho.
Díky. Jsem to nezmiňoval, považuji to už dávno za samozřejmost. Máš pravdu, zde je to třeba napsat.
Já protože nejezdím pod nulou, tak ještě ta lanka uvnitř bowdenů mažu vazelínou a do bowdenů kapu olej. Nad nulou není šance na zamrznutí a klouže to lépe než jen samotný teflonový kanál.
Tak nakonec jsem si koupil tu Rock Machine HEATVAVE 50 od toho mého kamaráda. O ceně se nebavme, mezi kamarády se nekšeftuje tak jak mezi koňskými handlíři. Cenu jsme oba považovali za správnou a kdybych ty peníze měl hned u sebe, tak nebylo co řešit, měl bych už to zaplaceno z peněženky.
Kolo sice z roku 2005 ale terén asi nikdy nevidělo, jen silnice, nikde žádný škrábanec ani žádná provozní odřenina. Na pláštích ještě fousy od formy. Jsou ale staré 14 roků, asi vyměnit pro jistotu, tady nevím, nafoukal jsem je na 5 atm. dle výrobce jmenovitý tlak max. 4,6 atm. Bez prasklinek. Na traktoře bych s tím jezdil, jenže kolo není traktor.
Byl jsem s tím ve městě v cykloservisu koupit cyklopočítač, koukali se tam na to a že pěkná uloženka. Že si mám koupit Alivio přehazovačku místo Acera co tam je, no tak nevím. Uvidíme jak bude to co tam mám fungovat, serviák říkal že Aceru budu pořád štelovat, zatímco s Aliviem bych měl pokoj.
Tlumiče zdvih 50 mm, jel jsem rozjezděnou lesní cestou, štěrk pro traktory zrnitost 63 mm a jel jsem bez problémů. Plně uzamykatelná vidlice že tam není, že je to jenom nastavitelná tuhost. Plně uzamykatelná vidlice že by stála víc než to celé kolo a tak si s tím co tam je vystačím. Tolik recenze na Rock Machine po cestě do města rozbitou lesní cestou a zpátky po asfaltové silnici. Oproti Favoritu je to těžké, víc se nadřu ale zase jsem žádný kopec nešel pěšky.
Favorita dám na půdu, se zájmem jsem četl všechny Vaše komentáře a usoudil jsem že chci jezdit a ne přestavovat staré kolo. Jednou prodám Favorita jako retro veterána, kdybych ho začal upravovat, byl by to veterán zasažený kutilem a to veteránisté nemají rádi. Tak tam mám všechny součástky původní nebo aspoň dobové, tak jak jsem je kdysi za socíku dával dohromady. Pak jsem jezdil desetiletí minimálně a stále stál v garáži.
Budu jezdit na Rock Machine, než našetřím na lepší, ještě tam dám nosič zavazadel a brašny, to se může hodit vždycky
Ta přehazovačka ti bude sloužit dobře. Na řazení je šroubek k napětí lanka přehazovačky. Když si promyslíš, co to dělá, tak to můžeš doladit bez sesednutí z kola. To ladění je v rozsahu 1/2 nebo i jen 1/4 otáčky toho šroubu. Vůbec žádný problém. Problém z toho dělají ti servisáci a lidé, kteří neumí používat mozek.
Přehazovačku je stejně nejlepší doladit za jízdy a ne jen bez napnutí řetězu na držáku kola.
Favorit, pokud to není závodní speciál hodnotný veterán nikdy nebude.
Dneska se prdlí se vším. U motorek se přeplácí dlouhé desetitisíce i za ty netuctovější prašivky, blbne se už i okolo nudných stodvacítek. Věřím, že se najdou (kromě skutečných sběratelů s ucelenými řadami) i poblázněný shromažďovatelé tohodle šrotu, kteří sice nebudou vědět proč to doma mají, ale půjdou s trendem.
Na horská kola se dělají i "silniční" pláště
Tedy s minimálním vzorkem a úzké.
Pokud je namontuješ a patričně nahustíš(čti - "na kámen") kolo pojede o hodně líp.
Jen jízda v terénu bude méně jistá.
Víš, jak to blbě vypadá, úzké pláště na horkým kole s odpruženou vidlí? Dyť ty rámy mají hnusný tlustý profily, široká vidlica, široký řidítka, široká zadní stavba... Jak tlustá škaredá baba na jehlách :-)
To už vyadá líp Růža s beranama a možná i ten Vysočinův Favorit s odpruženou vidlicou :-)
Asi takhle? Nachystáno na pondělí na výpravu kolem Bodamského jezera. Kolegové mají všichni trekáče a můj horák Forsík by se mezi nima styděl. Tak jsem ho přezula. Ale jede jak drak! :-)
Tož budu tlustá škaredá baba na tlustém kole s tenkýma plášťama. :-D
A to taky může být pěkná projížďka kolem dokola. To máte po ose tam i zpátky?
Jedeme vlakem do Bregenz, kolmo objedeme jezero a zase z Bregenz vlakem domů. Dva dny ve vlaku a čtyři dny na kole. Celé na kole by chtělo podstatně delší dovolenou. Už tak z nás byla komandýrka na prášky. :-))
Ale bylo by to určitě pěkná dovolená to celé na kole a ještě podhůřím Alp, ale 1600 km navíc už je asi fakt hodně na krátkou dovolenou :-)
Jsou tam silniční pláště Kenda 26x1,5. Vzorek silniční, že si to dal vyměnit od novoty z obchodu. Foukám tam 5 atmosfér, dá se to považovat za foukání na kámen vzhledem k předepsanému tlaku 4,6 atm.
Podle mých propočtů dle tabulky přiložené k cyklopočítači to zvyšuje převodový poměr v porovnání k Favoritu, kde mám pláště 700x28c přibližně o 6%. To znamená že když mám vzadu kazetu s MegaRange 34 zubů, je to jako kdybych měl na Favoritu vzadu 36 zubů.
A ta jízda v terénu? S jízdami mimo cesty přes pařezy nepočítám. Jen tu a tam průjezdy špatně udržovanými lesními a polními cestami na rozbitém povrchu s hrubým štěrkem zrnitosti 63 mm, klasika na takových cestách a to moje Rock Machine i na těch přehuštěných silničních pláštích celkem v pohodě zvládá, jak jsem se přesvědčil cestou do toho cykloservisu včera.
Možná si ale časem koupím něco nové na těch moderních devětadvacítkách jestli mne ta záliba v cyklistice neopustí a zdraví to dovolí. Zatím si vystačím s Rock Machine. Je mi líto tolika peněz dát za kolo, když lze celkem dobře jezdit za tři tisícovky.
Přeji hodně hezkých jízd a gratuluji ke kolu.
ad pláště:
já mám na kole michelin country rock,
Ty docela zvládnou i štěrk na lesní cestě.
a je to opravdu rychlý plášť (a i docela lehký)
Pro použití na převážně silnici napr Schwalbe marathon, nebo maxxis detonator 26x1,25
Ale je to potom na těch polňačkách jako s Favoritem.
Prostě to jde, ale nutno si dát pozor.
Zas tyhlety mýty o bouchání na kámen
xtondo, kde je problém?
Vyšší tlak -> menší valivý odpor
Užší plášť -> menší valivý odpor
hladší vzorek -> menší valivý odpor
... sečtu-li všechny tři položky, dostávám se k (skoro) nulovému valivému odporu a jsem těsně u perpeta mobile, ni?
To, že je to mýtus, respektive to platí pouze na dokonale hladkém, povrchu, např na palubovce velodromu.
Ono je to složitější a komplexnější, zvlášť proto, že se obvykle nejezdí v laboratorních podmínkách. A tak se buďto musí optimalizovat trasy ke zvoleným gumám, nebo hledat kompromis gumy vzhledem k převládajícím povrchům. Dávat nějakou univerzální odpověď ohledně šířky gum a tlaků v nich nejde. Kromě šířky pláště, tlaku, desénu a povrchu tratě hraje roli i konstrukce pláště, směs, váha jezdce, potřeba stylu jízdy, požadavky na odolnost gumy, pohodlí... Těch proměnných je fůra.
Tak fajn, že už jezdíš. Všimnul sis toho rozdílu ve váze, ale tobě to nebude vadit. Mně s mejma kilama to dělá dost :-)
Já jsem šla obráceným směrem, od těžkýho treka s odpruženou vidlicí na Favoritku a pokud něco novýho pořídím, tak jen lehkou váhu.
Acera je úplně v pohodě. Sice se mi zpočátku nezdálo, jak v poloze na největším kolečku míří na první pohled úplně křivě, ale teď po roce provozu (3000 km), kdy bez jakékoli údržby pořád řadí v celém rozsahu na první ťuknutí, jsem spokojený.
(samozřejmě předpokládám, že ji předchozí majitel neohnul)
https://www.kerekparcity.hu/elektromos-pedelec...