https://www.seznamzpravy.cz/clanek/za-pet-let...
No tedy nevím, mně osobně ten 25km/h limit vždy dostačoval. Nad 20km/h už ten motor začíná dost žrát. Pokud nebudou levnější baterie o vyšší kapacitě tak je to úplně zbytečné. A navíc si myslím že to v EU neprojde.
Ale klidně, třeba i 40, ale hodně by záleželo kde by se na takovém kole jezdilo. Pokud na takovém kole pojede po běžžné silnici, tak by to určitě nikomu nevadilo. Má tam jet skůtr, moped nebo eletrokolo.
Jenže velký problém by už určitě nastal na cyklostezkách as ještě větší na stezkách smíšených a přímo průsert by byl v turisticky vytížených místech.
Pak bude nutně muset nastoupit nějaká citelná rgulace, která se ale určitě nikomu nebude líbit.
Aký problém by mal nastať? Predsa akýkoľvek cyklista musí dodržiavať pravidlá, neohrozovať ostatných, ísť primeranou rýchlosťou aby stihol reagovať a prípadne zastaviť atď... Pokiaľ toto funguje, je úplne jedno aký limit má alebo nemá jeho bicykel... A kto to nedodržuje tak toho treba riešiť a to bez ohľadu na čom ide.
Taková je teorie a zbožné přání aby to tak bylo, ale často jen do doby pokud se nechce abychom ta pravidla sami dodržovali.
Ruku na srdce, také se řídíš tím co si napsal a vždy to dodržuješ? :-))
Pokud by nenastávaly problémy, tak by nebyloí potřeba regulovat a zakazovat vjezdy cyklistům do některých míst. A protože takových míst je stále víc a víc, tak je jasné, že to co si napsal prostě nefunguje.
Ja som za tých 30.000 čo mám najazdené žiadnu škodu ani nehodu nespôsobil. A to bežne jazdím aj 40-55km/h, a dolu kopcom aj do 70km/h. Lenže len tam, kde to je bezpečné pre mňa aj ostatných. Pomedzi ľudí sa 40-kou nemotám, často nejdem ani tých 25, a trebárs niekde na pešej zóne sa kľudne nechám predbiehať obyčajnými cyklistami a myslím si o ich jazde svoje. Chápem že niekde v Prahe je to o inom, ja sa pohybujem po vidieku a do mesta jazdím málo a nerád. Keď už musím buď využijem širšie cesty a idem zarovno s premávkou, alebo úplne zvoľním tempo a idem na pohodu cyklotrasami a bočnými cestami.
Pokiaľ niekde nie je možné bezpečne na bicykli jazdiť, je rozumné tam zákaz dať. Pokiaľ je zákaz aj tam kde jazdiť bezpečne ide, je to znak toho že kompetentní nie sú schopní alebo ochotní dohliadnuť na poriadok a bezpečnosť a ich riešenie je diskriminačné voči všetkým čo by jazdili bezpečne.
Naprostá většina zákazů, omezení a přikazů jsou vždycky namířeny na ty co se neradi podřizují a nejsou příliš ohleduplní, ale především na sobecké a bezohledné účastníky provozu, ale i na ty co si o sobě myslí, že oni jsou ohleduplní a bezchybní, ale v reálu to je jiné. No a s nimi to vždycky postihne i ty co se opravdu chovají slušně a ohledupklně aniž by na to museli být nějak předem upozorněni.
Umíš si představit jak by to vypadalo pokud by se ze zákona odstranila pasáž o rychlostních limitech? Já si to snad ani nechci představovat.
Pokud bezpečně zvládáš vyšší rychlost a smí se tou rychlostí jet, tak ti přece nikdo a nic nebrání a nikdo tě neometuje tak jet. Když zvládneš 90, jeď si mimo obec klidně 90.
Lubo nekličkuj - dobře víš, že to není problém jízdy přiměřenou rychlostí, jeď si klidně - vlastní silou - 80km/h, ale asistenci motoru ponechme do těch 25km/h.
Takže keď to pustím z kopca na bezmotoráku 40km/h a rozsekám pár nepozorných detí je to pohoda, že? Hlavne že som nemal motor... Vo výsledku vždy záleží len na tom ako budem jazdiť, nie na čom.
To je sice možné, ale
1) Elektrokolo je klidně dvakrát těžší než normální kolo
2) Elektrocyklista váží často dvojnásobek toho, co normální cyklista
3) Elektrokolo má delší brzdnou dráhu než normální kolo a hůře se ovládá
4) Elektrokolisté mají v průměru pomalejší reflexy než zdraví cyklisté, méně zkušeností a častěji riskují
5) Elektrocyklisté častěji porušují předpisy, ve většině případů nezná ani silniční zákon
6) Jelikož to jsou zatím neověřené hypotézy, hledám sponzora k provedení studie, která uvedené předpoklady potvrdí. :-D
Amatére. Pro pár tisícovek pracně a nejistě vyžebraných od sponzorů. Přitom je to skvělý a aktuální materiál pro statisícovou dotaci.
Nojono, nebude to první nápad jehož zpeněžení mi proklouzne mezi prsty... ;-(
A to jim tu házím zadarmo perly a pak dostanu hromadu mínusů, nevděk světem vládne... :-)
Kromě bodu 1) jsou to všechno totální hovadiny.
K bodu 1) pak dodám poznámku, że "normální" kolo by musela být karbonová silnička.
K bodu 2) takovej Lubo na elektrokole je asi o 10 kilo lehčí než já jen v podvlíkačkách.
Bod 3) moje plně naložené elektrokolo s hyhraulickýma kodoučema má kratší brzdnou dráhu než karbon se silničíma brzdama
Bod 4) kromě toho, že je politicky nekorektní předpokládá, že e kola řídí touze senioři, opak je pravou.
Bod 5) nepodložená doměnka typu, lidé v modrém triku jsou častěji zloději než ty v zeleném triku
K bidu 6 dodám to, že každý blábol nelze prohlásit hypothesou a vše ti objasní následující léta dospívání o, tedy budeš-li mít štěstí.
K bodu 3) - srovnávej srovnatelné. Stejné kolo se stejnýma brzdama a gumama, na něm stejného jezdce. Ať chceš, nebo nechceš, těch několik kilo navíc má větší setrvačnost a pár cenťáků přidá a při prudkém brzdění může rozhodnout o utržení pláště do smyku.
Zabývám se léta přestavbami - jak jsem již několikrát uváděl, nárůst váhy je 6kg:
+ středový motor
+ baterie 15,6Ah
- staré středové složení a trojpřevodník s klikami
Jako bafang s trojpřevodníkem? Byla by prosím Tě fotečka?
Odpočítať váhu starého stredu a trojtácu.
Doplním pro ty, kteří to nepochopili, nebo nechtěli pochopit v prvém kole:
toto je + plus, bylo dodáno
toto je - mínus, bylo demontováno, proto jsem také psal staré....
Ještě doplním, nejezdím bez klik, středový motor je dodáván s novými, protože není pevné propojení s talířem, ale přes volnoběžky.
Väčšia váha zvyšuje prítlak plášťa na povrch cesty a tak váha nemá z tohto pohľadu negatívny vplyv na brzdnú dráhu. Brzdy zvyknú byť dimenzované lepšie na takom stroji a hlavne, vďaka motoru nie je tak podstatný valivý odpor kolies čo umožňuje používať širšie plášte a tie na brzdnú dráhu vplyv celkom podstatný mať budú. Pozitívny. Ďalšie plus môže byť ak to má brzdenie motorom, obzvlášť výrazný efekt to prináša pri vyšších rýchlostiach kde mechanické brzdy majú menšiu účinnosť. Toto nie je len teória, toto je prax podložená 30.000km.
Kotoučové brzdy, nebo i ráfkové V brzdy mají při závratných rychlostech okolo 50km/h sníženou účinnost??? Kde a jak jsi to zjistil?
Tak sa to v praxi javí, a ak by sme to mali rozoberať tak jednak je to spôsobené tým že dochádza k rýchlemu zahriatiu a hlavne na dosiahnutie rovnakého brzdného účinku (negatívneho zrýchlenia) pri dvojnásobnej rýchlosti je potrebný dvojnásobný prítlak trecích plôch. To pri slabších brzdách môže byť už mimo dosiahnuteľné hodnoty.
Na rozdiel od tohto motor má brzdný účinok tým vyšší, čím vyššia rýchlosť je a nedochádza k slabnutiu brzdného účinku nakoľko sa nič neprehrieva.
:-) Jak příznačné pro obranu víry. Zmíníš možnost slabších brzd, ale brzdné limity motoru ne. Nejsou nekonečné. A u slabšího motoru... ;-)
Kdybys měl pravdu, tak by se s těmi brzdami nedalo běžně jezdit po Alpách. Pleteš si to s socialistickými autobusy Karosa. Tam jsi musel držet ruku na kvaltu a brzit motorem, co to šlo. Když kvalt vypadl, zabrzdil jsi už jen jednou. V brzdy v dlouhém sjezdu brzdí a brzdí a maximálně ohrozí vzniklým teplem tvůj věky probržděný ráfek. Rozhodně nekončí nějakým slábnutím. Kotoučovky, dokud se nezačne vařit kapalina brzdí a brzdí a brzdí.
Myslel jsem si, že jsi technik a díváš se na problémy objektivně. Vidím, že si realitu přihýbáš jak se ti to zrovna hodí. No škoda, budu i ostatní tvá tvrzení brát od teď s rezervou.
Ani tak to s těmi brzdami není tak jednoduché. velmi moc také záleží na tom z čeho jsou bzdové špalky, složení materiálu a kvalitě zpracování a totéž platí i pro brzdové destičky. Takže může být že s hydraulickými kotoučovkami můžeš mít větší problémy zabrzdit na dlouhém prudkém sjezdu s mnoha zatáčkami než s mechanickými véčkami. Zpravidla ne, ale za určitých podmínek se to stát může.
Vidím že si treba zopakovať o čom sa bavíme. Ja nehovorím o bežnom brzdení, ktoré nemá žiadny súvis so schopnosťou núdzovo zastaviť na minimálnej možnej vzdialenosti v prípade hroziacej kolízie. To že sa dá s bicyklom jazdiť po Alpách vôbec nič nehovorí o tom aká bude jeho minimálna brzdná dráha. Odporúčam si to brzdenie v 50-ke na pár náhodne vybraných bicykloch skúsiť...
Teď jsem si znova všimnul ve tvém předchozím příspěvku poslední větičky. No, jakpak to brzdění elektromotorem vlastně funguje ? Určitě ne jen tím, že se zbůhdarma volně otáčí. Brzdí proto, že vyrábí elektřinu. A brzdí jen tolik, jak moc jí dokáže vyrábět.
A musí ji zároveň nějak mařit. Takže ji cpe do baterie. To je další limit toho brzdění, jak rychle ji dokáže ukládat.
Nebo ji nějak spaluje, jako trolejbusy, vlaky, nebo tramvaje ? Tam by ale docházelo k nějakému přehřívání.
Prostě při jakémkoliv brzdění vzniká teplo. Byť v podobě el. energie, ukládané do baterie při přibrzďování.
Pri brzdení motorom sa mechanická energia mení na elektrickú a tá je následne ukladaná v batérii. Teplo skutočne vzniká, ale len ako straty v účinnosti systému. Navyše tieto straty a vzniknuté teplo sa rozložia na niekoľko kg ťažký motor, riadiacu jednotku a batériu samotnú. Zahriatie týchto komponentov je vzhľadom na tieto skutočnosti malé a pri bežnej prevádzke nemá podstatný význam (dodávam že v primerane navrhnutom systéme, čo by mala byť samozrejmosť).
Takže rozdiel je markantný, na jednej strane mechanický brzdný systém s hmotnosťou niekoľko sto gramov premieňa na teplo všetku vstrebanú mechanickú energiu, na strane druhej masívny systém motor-RJ-batéria, ktorý vytvára teplo iba ako straty pri transformácii energie a zvyšok je uložený pre ďalšie použitie.
A možno by si mohol moje komentáre úplne ignorovať, o veľa by sme asi neprišli, je to skutočne hodnotný výkon mudrovať o niečom s čím nemáš skúsenosti, navyše výrazne negatívne za každú cenu...
Celkovo som si všimol že tu prevažujú debaty o tom aké sú elektrobicykle zlé, čo všetko negatívne prinášajú, mnohí by asi boli radi keby vôbec neexistovali, iní si nedokážu uvedomiť že práve elektrobicykle, a aj tie rýchlejšie sú v oblasti individuálnej dopravy nesmierne významným fenoménom ktorý prináša ďaleko, ďaleko viac než len nehody a občasné komplikácie pre klasických cyklistov. Zaujímavé je, že nikomu nevadia autami zapchaté mestá, parkoviská ktoré zaberajú všetko voľné miesto, smrad a hluk a enviromentálnu katastrofu ktorú toto prináša. Pre triesku v oku nevidia brvno. Rozvoj tejto oblasti dopravy by mal byť prioritným a mal by byť podporený zo strany zákonov, nie ako je tomu teraz. Keby len štvrtina áut ostala doma a nahradili ich ebajky veľa vecí by sa zlepšilo. To sa ale nestane kým bude dostupný ebajk skriplený na 250W/25km/h a "vyššie" verzie budú cenovo a legislatívne majoritu záujemcov odrádzať.
Jenže kolega mluví o "e-kolech" a rozumná e kola, protože jsou těžká, mají ty kotouče, Rondo
I bod jedna je úplná hovadina. Ono záleží co na to kolo zavěsíš, ve výsledku bývá těžší než holé elektrokolo.
Viz odpověď Jindrovi. Srovnávej srovnatelné. Teda pánové, vy dělat třeba někde v laboratořích... To by byly objektivní výsledky, jedna radost :-))
A přečtěte si pořádně poslední bod kolegy jrr ! ;-)
Na cyklostezkách jezdí jen srovnatelná kola a elektrokola? Jsi na velkém omylu jelikož 120kg chlap na karbonu udělá větší škodu jak 60kg chlap na elektrokole. Tím z toho co uvádí jrr nic neplatí :-) Jsou to hypotezy co uvádí jrr ale vy se jich držíte jak hovno košile :-)
Máš koukám nějak smutný ráno, protože jsi nepobral, že si jrr dělá docela hezky prdel. A ty jsi s plnou vážností na to naskočil :-)
Ale když už teda s brunátnou tváří máme něco vážně srovnávat, tak jedině srovnatelné. Protože když se budeme trumfovat, kdo na tom kdy pojede tlustší nebo naloženější, žádného výsledku se nikdy nedobereme a nakládat nebo ubírat můžeme prakticky donekonečna ;-)
Máš pravdu jrr to možná má za srandu ale jini se toho drží. Ne rondo na cyklostezkách vládne pestrost a tak nic srovnávat nelze. Nahoda je blbec a srazit se mnohou zcela stejné objekty a nebo taky značně rozlišné. Proto v tomto případě není co srovnávat.
Pozor na situaci srážky nadlimitních hmotností. Mohla by vzniknout neutronová hvězda, nebo i černá díra.
120kg chlap má nejspíše 40kg špeků a na silničku se rozhodně neposadí. Solidní elektrokolo by ho mohlo ještě popovážet, když si pořídí odpovídající sedlo.
Kecáš nesmysly, ja měl před zhruba 15léty 148kg a jezdil jsem na meridě která byla jak z papíru.
A jezdil jsem dlouhé štreky. I dnes běžně potkávám 100-120kg macky na karbonech a kupodivu bez motoru.
A ještě tu o tom králíčkovi, ano ...
Byl jednou jeden poťouchlý králiček a jmenoval se brahma. No a jak už to u králičků bývá, jdenoho dne dostal ránu za uši a byl upečen k obědu :-)
Nepřekládej!!! Ať nám to vysvětlí sám!
Klasika - napsat kraviny a když se nezdaří být věrohodný, tak je následně vydávat za joke!
:-)))
Jako že jrr ?
Přečti si pořádně bod 6)
No, tady zase legislativa dohání realitu.
Prostě těch odblokovanýcn mašin už je hodně.
Stejně jako cyklistů, co si dají pivo.
Prostě furt tu je to KuK (rakušácké) chápání práva, vylepšené o moskevský absolutní dirigismus.
Když už to tu je, a problémy jsou zanedbatelné, proč do nakonec nepovolit?
Opačný postup by byl správný.
Ale je to fuk, protoże "common sense" tedy zdravý rozum nakonec přesvědčí zákonodárce aby si přestali hrát na Bohy.
No, a pak nâs furt zůstane dost, co jim ten limit nevadí. Osuší jen di dodavatelé údalných "čipů" co si za to besou bůsa, i když to má cenu dvacky
Ten systém dohánění "současnosti" je šílený, bo s takovou uzákoní časem možnot zneužívání dětí, bo se to už přece děje... I kdyby toto nezapadalo do keců o udržování tradic tradiční Evropy, kde už nikdo nechce vidět "příčiny" tohoto "sentimentalismu".
Pokud je mi známo, tak problém "opožďování myšlení za bytím" znají všechny existující filozofie, to není nic nového.
Stejně tak "kola s pomocným motorem" byla známa a legislativou ošetřena již za První republiky a přežila socializmus (jako mopedy) a žijí dodnes. Vždy existovala nějaká pravidla pro jejich stavbu a provozování, tak je jakákoliv polemika zbytečná. Kdo chce něco více, nevyhovuje mu toto levné a snadno přístupné řešení, tak ať sáhne o kategorii výše - mez motorky!
Jen čistě technická - minimálně od padesátých let byl v legislativě veden zvlášť moped (jako motorové vozidlo) a zvlášť kolo s pomocným motorkem (jako bicykl)
Dík za doplnění, byla i nová kategorie "malý motocykl" = Pionýr, který neměl pedály jinak nutné pro uznání kola s pomocným motorem a pro moped.
Důležitá je skutečnost, že kola s pomocným motorem přežila i Husáka a prohlášení, že do komunizmu nepojedeme na motorkách!
To třídění na mopedy a chrchly už ale nemá pro tuhle diskusi význam. Byly tam nějaké limity, ale už jen v rámci motorových vozidel a snad někdy kdysi dávno k řidičákům (opravdu kdysi dávno) a třeba povinným přilbám šoférů (Babetta a Stadion v osmdesátkách ne, Pionýr ano)
Tak proč o tom píšeš?
Nevím, Pod ledem je jen jediný filosof - František, a to až po pátém pivě.
Podstatnou roli hraje to, že na motorku potřebuješ řidičák.
Jistě, ale kdo nechce dělat řidičák, nebo o něho přišel, tak musí přijmout daná pravidla a "nekecat" - každá legrace něco stojí.
Praktický příklad: soused na chalupě "požil" a měl problém s dopravou do práce, tak si pořídil toto:
http://www.e-darky.eu/dvoutaktni-motory-na-kolo...
Mlha za mnou, mlha přede mnou :-D
No, koukal jsem, že předepsaný poměr po záběhu je brutálních 1:20. To je teda síla. To je jak za dob starých péráků, kdy se do benzínů lily běžné motorové oleje a ne dnešní dvoutaktní speciály. Když tam nějakej děda dá "po paměti z mládí" v tomhle poměru příšernej M2T, tak z toho bude mít skutečně vyvíječ mlhy :-)
Prostě přiblíží dědinu městu, tedy alespoň smradem z vejfuku
Potkal jsem v sobotu v Drážďanech kolonu prasátek (ČZ 175/501). Nechali za sebou takový oblak, až jsem z toho měl ostalgii. Jako bych stál před Zwingerem někdy v osmdesátých letech.
"A vo tom to je"!
Chci předpisy nekomplikovanou přepravu na elektrokole - pak ctím limity a nemohu se dožadovat jízdních parametrů motorky, toť vše bez řidičáku, pojištění apod.
Proč by se někdo nemohl v demokracii něčeho dožadovat.
Prostě jsou lidé, kteří si myslí, že odpojení přípomoci v rychlosti 25 km/h je příliš restriktivní a chtějí rychlostní limit zvýšit. Já k nim nepatřím, ale nebudu z těch, kteří jim do toho budou házet vidle.
Pak jsou lidé, kterým se zdá, že by takové kolo mělo být bráno jako motorka se vším všudy.
No a vede se debata, a když bude ta či ona strana mít
mít dost argumentů a síly přesvědčit zákonodárce, prostě se limit změní.
Vyřvávat do světa, že někdo na něco nemá právo, je nejen nedemokratické, ale i velmi hloupé.
Nikdo tady nenapadá demokracii a právo požadovat změnu. Nic takového jsem zde nenapsala!
Jen by to mělo mít logiku - když budeš potřebovat náklaďák, ale máš řidičák na vozidla do 3,5t, tak budeš požadovat změnu váhového limitu na 12t, nebo si doděláš příslušný řidičák?
Totéž zde - komu nestačí parametry jízdního kola s pomocným motorem, ať si koupí motorku a udělá řidičák, zaplatí povinné ručení....
Bude-li takových většina, tak ať vyvinou příslušnou iniciativu pro změnu, nikdo jim v tom nebrání.
Píšeš naprosto jednoznačně "nemohu se dožadovat.
Ale mohu.
Předpisy na co máš mít jakej papír nejsou zjevená pravda, ale vzniklly z nějakého důvodu, a z jiného důvodu mohu chtít jejich zrušení. Mohu se dožadovat
Co začít třeba využitím svého práva volit?!?
Pak bys třeba neměl důvod se "dožadovat".
Týjó, Jindra by mohl v pátek volit a přitom se nezpronevěřit svým zásadám - je tam strana "Ne-Volim.cz". To je ušitý přímo pro tyhle alibisty :o)))
Dáte si rohlík, housku, nebo chleba.
Dík nechci jíst.
Tak snad rohlík?
Ne, nechci nic z toho co mi nabízíte.
Jak nechcete? Musíte si přeci vybrat!
Nemusím.
Tak si pak nestěžujte, že na vás zbyl jen chleba. Máte právo si vybrat.
Rohlík, housku, chleba.
Já chci ale stejk!
Kurnik, jak vysvětlit, že o žadnou šlichtu, co mi nabízíte nestojím....
Párkrát jsem něco takového potkal, většinou asi samo-domo, ale jednou určitě nějaký takovýhle "tovární" výrobek, zrovna pěkně v přírodě. A byl to hnus - rachot jak by letěl vrtulník a namodralej smradlavej oblak taky. Jo, a rychlost na travnatý cestě úplně stejná jako obyčejný šlapohyby.
P.S. Samozřejmě jsem si to vyzkoušel, je to kostitřas, ale na krátké jízdy zcela vyhoví a má jednu výhodu: není na elektriku - nemusíš se starat o baterie!!!
Až mi dožijí baterky na e-kolech na chalupě, tak to zřejmě na dojíždění do obchodů (max 5,5km) pořídím.
Na jízdu kolem domu a na výlety po českých a moravských kopečcích budu nadále jezdit na ekole s torzním řízením. :-)))
Za ten mínus děkuji a pro dlouhé večery doporučuji drobnou kalkulaci o tom kolik km na tom ujedu za pořizovací cenu 10Ah baterie, resp. jaká je její reálná životnost.
Tak strašně to zas nekouří a myslím, že na výrobu baterie se vypustí neméně škodlivin do ovzduší. Akorát jinde, takže: "Co oči nevidí, srdce nebolí", že ano? :-)))
Maj pravdu přecedo :)
Zvyšování limitu podle mne neprojde - není třeba - unijní legislativa to má ošetřené, pak již to není "jízdní kolo s pomocným motorem" a musí mít PZ, pojištění atd...
Je to PR článek pana Ditricha a majitelů "půjčoven koloběžek", které vás vyhánějí z chodníku kolem Hradu a na Jánském Vršku - mají příkon až 2500W, ovládají se páčkou a jedou až 38km/h. - viz obr.
Co na to policie a Magistrát?
Jako dlouholetý e-kolista tvrdím - shodně s kolegy - není třeba zvyšovat limit, protože rychlost udržíte i v kopci a průměrná rychlost je na výlety více než slušná. Nemluvě o tom, že spotřeba při vyšších rychlostech roste až s třetí mocninou a prakticky nikam nedojedete.
P.S.
Počtěte si jak je to s reálným dojezdem u elektroautomobilů. :-)))
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava...
Když tak pozoruji, co za stroje se teď pohybují už i v mém okolí, vidím jedno naprosto transparentní řešení.
Nemotorové vozidlo = pouze vozidlo bez motoru = poháněné výhradně lidskou/zvířecí silou plus logicky gravitací, větrem a setrvačností.
Všechno ostatní bych považoval za motorové vozidlo, včetně povinného STK a třeba i pojištění.
Hra na to, že jízdní kolo s malým motorem je pořád nemotorovým jízdním kolem, když si z toho každý třetí dělá maskovanou elektromotorku, nikam nevede.
Máš pocet, že máme málo buzerace a málo úředníků?
Mám pocit, že výjimky z libovolného předpisu tento počet vždy zvyšují.
Zatímco zjistit, zda kolo/koloběžka má/nemá motor je zadání celkem zvládnutelné, tak ověření, zda jde o legální elektrokolo může být teď výzvou pro celé oddělení právníků a techniků...
Já mám zase pocit, že máme zbytečně mnoho předpisů :-)
Ale problém nebude v předpisech, problém je v tom, že předpisy a pravidla, která jsou leckdy dost striktní, nejsou důsledně vymáhána, ani kontrolována, tudíž mnohdy úplně k prdu.
Připomenu ty cyklistické hospůdky, kolik jich po cestě potkáš, a všude ti cyklisté, co si dají pivo, nikoliv nealko. Dokonce i tady jsou občas reklamy na to "otevírání hospůdek".
To je hrubě nezákonné, a přesto tolerované.
Ono to totiž není v předpisech, ale v lidech. Jedno pivo žádného cyklistu z kola nesundá, stejně jako to, jestli pojede s motorem 25 nebo 35.
Je to v lidech.
S první části naprosto souhlasím. Máme předpisů už tolik, že není v lidských silách to všechno ani přečíst, natož se tím řídit, přesto předpisy stále přibývají (zákony, vyhlášky, normy... výtvory české i z Bruselu).
Formálně už je zakázáno téměř vše, ale prakticky se toho vymáhá jen zlomek. Sice lze říci, že aplikací selského rozumu strážce zákona se to značně přefiltruje a primárně se postihují jen ty nebezpečné věci, ale jako stav se mi to vůbec nelíbí...
Jeden příklad za všechny - zákaz vjezdu na cyklotrasách. Prakticky všichni tam jezdí, nikomu to nevadí, ale když bude policajt chtít, může za to kdykoliv udělit pokutu... jen tak preventivně.
Stav, kdy by předpisy řešily jen důležité věci, dalo se to přečíst a dokonce se tím i řídit, těžko kdy nastane.
Co by ta armáda úředníků a právníků potom dělala?
Já bych se vrátil k tomu "otvírání hospůdek"....
Ono ukazovat na druhé a požadovat dodržování u druhých je takový hezký zvyk. Mám za to, že řada ze zdejších mravokárců si cestou klidně jedno loupne....
Tak jak je to?
Nevím, já alkohol prostě nepiju bez ohledu na typ vozidla, který hodlám řídit... ale bude to především tím, že alkohol za běžných okolností nepiju vůbec... ;-)
A zákazy vjezdu a podobné porušuji strašně nerad, jenže co dělat, když o značkách často rozhodují lidé, co nechápou pro koho platí?
a jiní také ne, nebo koukáš stranou :-)
Já si teda pivko dám, ale na kole, po cestě, nikdy.
Ne proto, že bych tak ctil nesmyslné předpisy, ale proto, že mě pivo zdemoralizuje, ztěžknou mi nohy a nechce se mi dál šlapat.
Šmankote čekáš, že je budu ještě obhajovat nebo co? ;-)
Zpravidla to jsou svéprávní jedinci, kteří by měli vědět co činí a já nemám ambice, zodpovědnost ani pravomoc je kontrolovat, natož jim v čemkoliv bránit... :-)
Tedy stejně jako u těch elektromotorek. Může se mi jejich počínání nelíbit, můžu k tomu vyjádřit svůj názor... ale to je tak zhruba všechno...
prvním čím bys měl začít, že bys měl pochopit, že se nejedná o elektromotorky, ale kola :-)
Za jízdní kola je považuje zákon jen když splňují limity, zbytek jsou elektromotorky, o kterých jsem v tomhle případě rozhodně mluvil... ;-)
Nejsou to motorky, ale kola, co nesplňují některou z podmínek, jednu, nebo víc, pro to, aby mohly být provozovány na veřejných komunikacích.
Ale jinde ano, a jsou to stále kola.
Jednostopé motorové vozidlo -> zkráceně motorka.
Elektrická motorka -> elektromotorka.
Jízdní kolo = nemotorové vozidlo (plus zákonem definovaná vyjímka).
Třeba babeta sice má kola (dokonce i šlapátka), ale jízdním kolem není.
Ovšem dle tvé logiky možná nejsi muž, ale žena, která nesplňuje několik podmínek, aby se mohla v našem státě provdat... ale jinde třeba ano... :-D
To jsou kola s elektromotórkem :-)
Možná by neškodilo přečíst si, co jsi vlastně napsal.
Dohnaly tě vzpomínky na léčbu?
K tématu alkohol máš jistě co říci, ale k tématu elekrokol a omezování rychlosti zcela jistě nic moudrého dodat nemůżeš, tak n..r
Já jen, zda si uvědomuješ, že jsi vlastně napsal, že piješ za jízdy na kole, po cestě nikdy.
A ano na tvojí "léčbu" po té, co ti sebraly papíry za chlast za volantem, si pamatuji.
Já si uvědomuji naprosto přesně, co jsem napsal, po cestě, během cesty, pivo nikdy nepiju, narozdíl od mnoha "cyklistů".
Důvody jsem jasně uvedl, nejsou moralistní, leč pragmatické
Možná by neškodilo přečíst si, co jsi vlastně napsal. Vono totiž dát si pivko po cestě a pak si stěžovat, že tě demoralizuje a nechce se ti šlapat, je fakt divný ;-)
Ale on přece napsal, že "po cestě nikdy"!
Vážení, rozčilujete se nad vlastní neznalostí nuancí krásného českého jazyka. V češtině totiž „po cestě“ mj. znamená během cesty ( např. po cestě se mi přihodilo …..).
Já to mám teda stejně, pivo na cestě nikdy více, pokaždé mne to vytrestalo, ale nějak jsi to zjistit musel, že se ti po pivu nechce šlapat, nebo né?
Jakožto vědecky založený člověk sis jistě ověřil, že problém přetrvává, než jsi pustil takhle závažnou informaci do éteru.
Nechceš mi tvrdit, že se ti to stalo jednou, kdysi v mládí a od té doby ses na cestě piva nedotkl, že ne :-)
V druhe pulce docela podrobne a vystizne
https://www.youtube.com/watch?v=XLX5vpC2VyQ&...
Já když nemůžu a mám dost, zastavim u pumpy a zblajznu jednu ruskou zmrzlinu a zaliju nealko pivem :)
Tak pak bych jel chvíli hodně rychle a hledal "vhodné" místo :-D
Čeče já nemusim … dobré prase, všechno spase, nebo jak to je :)
Zkušenosti z mládí
Hledate důvod vyprovokovat Jindru? Jděte to laskavě dělat jinde, děkuji. Dosud tu byl klid a bude tu i nadále.
Nemáš pravdu, co ty tisíce uživatelů elektrokol co si nestěžují a normy neporušují. Změníš Unijní legislativu a ta e-kola vykoupíš?
Jde o ty, kteří si chtějí provozovat motorku, nejlépe Harleye 1200ccm, za podmínek používání jízdního kola.
A ta různá vozítka mimo normy půjčovaná turistům? Podle mne je naprosto jednoduché řešení. Magistrát vydal živnostenské oprávnění na půjčování elektrokoloběžek. Ty mají legislativě jasně dané paramety a nelze logicky provozovat živnost s nelegálními výrobky. Postup by měl být jasný a jednoduchý - kontrola provozovny co půjčuje, zjištění že koloběžky nesplňují normy a z toho plyne odebrání živnostenského oprávnění - co je jednodušší?!
Obávám se, že není politická vůle a volby jsou každý rok alespoň jedny! :-)))
Pro zajímavost kde a jak je podle tebe "elektrokoloběžka" definovaná?
Já mám obavy, že když výrobce bude tvrdit třeba o skateboardu, že je to koloběžka a přestože selský rozum praví, že je to nesmysl, budeš horko těžko hledat normu, že koloběžka má mít řidítka...
Číslo normy ti hledat nebudu, obecně je na koloběžku pohlíženo jako na jízdní kolo a tedy i při motorizaci pro ní platí totéž co pro jízdní kolo s pomocným motorem.
Byl tady nedávno uváděn případ z Německa, kdy policie Českému občanovi odebrala elektrokoloběžku, která nesplňovala podmínku, že asistence motoru je iniciována odrážením.
Podobně zde bylo zmíněno, že v Rakousku používají "válce" na ověření nastavení limitu 25km/h.
Jak to údajné zařízení funguje?
Jinak, aktivovat a dezaktivovat omezení jde z ovládacího panelu na řídítkách, něco jrko "boss key". Takže pokud jezdec není úplnej trotl, nemohou ho chytit.
Tohle je prostě problém, který řešit moc nejde. Asi jako 50ka v obci pro auta.
Hodně lidí přibrzdí a jede předpisově, a mnozí nikouiv z obavy před pokutou, ale protože chápou důvody. Někteří na, to pečou a když ví, že se neměří, mastí to stovkou. A někteří pořídí antiradary.
Je to v lidech.
Jindro, podle svých domácích zkušeností nemůžeš soudit o kvalitách německých, nebo rakouských policistů.
Oba se kolem e-kol motáme kolem 10let a víš, že ti stačí letmý pohled, abys věděl, že kolo neodpovídá normě. Ostatní se dá změřit a vysledovat atd...., odhalit nějaký ten "boost" nemůže být problém.
Je to samozřejmě o lidech a jen mi uniká to proč 30 let po Velvetu se tady vyskytuje tolik spoluobčanů porušujících naše vlastní - demokratické - zákony.
No, jsem v Německu častěji než ve Francii, a tam jsem skoro furt :-)
Nechci ovšem zpochybňovat jejich cajty, jen zpochybňuju ty "válce".
Dvě věci:
1. jak to technicky probíhá, teda na těch údajných válcích.
2. Použití čipu na odstranění omezovače rychlosti není zakázáno, ani stíhatelné. Můžeš jej použít mimo komunikaci. Tady, pokud jednoduchým stisknutím čudlu mohu změnit režim, nemohou mě nijak dokázat jakýmkoliv měřením, že jsem režim měl za jízdy aktivní. Prostě dynamit v nohách :-)
Je to prostě taková "urban legend".
K těm kolům. V Německu ani ve Francii nevidíš nějakou samodoma udělanou přestavbu. Převažují střeďáky, a převažuje Bosch, pak jsou k vidění taková ta městská kola s nákupním košíkem na řídítkách, ty mívají nábový převodový motor. Aby někdo narval přímou kilowatu do zadního kola jako já před lety, to jsem ještě nepotkal.
Tedy ani stroj, na kterém bys na první pohled poznal, že není v cajku.
Možná v těch cykloparcích řádí na nějakých jiných strojích, ale ty vůbec neznám.
Mě to, že si někdo pomůže motorem nad povolených 25 nepohoršuje, stejně všichni jezdí rychleji než já, ať s motorem nebo bez. Rozumné to není, z hlediska spotřeby, ale má-li to někdo 10 km do práce, chápu, že ho spotřeba tak moc nezajímá, i když moc nechápu, jestli mu pomůže časová úspora v řádu čtvrthodinky tím, že si nadrsní přípomoc.
V lese mě štvou cyklisti s motorem i bez motoru, tady to o víkendech vypadá fakt dost hustě a abys pořád uskakoval nějakýmu pitomečkovi, co si mermomocí chce srazit vaz.
Ty bych vyhnal do nějakých těch specielních parků, nadělal jim tam boule a pískoviště, brody bahnem a tak, a tam ať si řádí a elektrikáři s neelektrikářema se třeba pobijou. Nebo určil cesty kam se s kolem smí a kam ne, a neřeším motory.
Jindro já vím, že jezdíš přes Německo, ale většinou jako motorista a máš předpisového Bosche.
Co je ti nejasného na "válcích"? Neviděl jsem to v akci, ale moje představa je taková, že je to v principu cyklistický trenažér, s kolem na něho najedeš, rozjedeš akci s motorem a policie na připojeném cejchovaném rychloměru (s nastaveným reálným obvodem kola) odečte rychlost, kdy ti vypne přípomoc.
Rozhodně to nebude hoax.
Laicky stačí zvednout zadní kolo a šlapat rukou a podle změny odporu odečteš rychlost (také je vypnutí slyšitelné).
S koloběžkou to bude podobné, osobně neznám funkci snímače odrážení a tak nemohu sloužit detaily jak ho "občůrat", ale princip měření bude stejný.
Kdo to rozjede, policajt?
Mě donutí sednout s kolem na válce a šlapat?
Jak mě přinutí, abych zmáčknul ten čudl na odpojení omezovače, kdybych ho měl?
Je to blbost
Co mají za předpisy v Německu nevím.
Ale u nás je právě jen řečeno, že koloběžka se považuje za jízdní kolo, nikoliv co je a není koloběžkou.
A problém je v tom, že skateboard, kolečkové brusle, kolečkové lyže a podobné sportovní vybavení se za vozidlo nepovažují, neplatí pro ně žádné rychlostní limity a dají se motorizovat stejně snadno jako ta koloběžka...
Takže čím se koloběžka liší od skateboardu? Jenom tím klackem před jezdcem, co se mu říká řidítka?
Navíc existují i vtipné dopravní prostředky jako kufr na kolečkách, kde se dá vysunout stupátko a řidítka, čímž se z toho pseudo-koloběžka stane. Podobně jsem viděl fotku hybridu mezi dětským kočárkem a koloběžkou. Co to je?
Takže pro tebe stručně - to, že někdo odebere živnostenské oprávnění, za to, že půjčují "koloběžky", které se ti nelíbí, je nesmysl! ;-)
Nesmysl je, že nečteš, co jsem napsal! Není řeč o tom co se mi líbí a co nelíbí, ale o tom zda jsou půjčované koloběžky v souladu se Zákonem o provozu na pozemních komunikacích. To je asi rozdíl, ne?
Předpisy v Německu a v Rakousku mají svůj předobraz v předpisech EU, stejně jako naše, tak co nevíš?
Ty bys byl spokojený, kdyby sis půjčil auto a ono neodpovídalo Zákonu a Vyhláškám a policie tě pokutovala?
Nespokojenost zákazníka zpravidla není důvodem, aby podnikatele někdo donutil přestat podnikat... a to ani v dalece křiklavějších případech.
Když ti půjčí kolo/koloběžku, kde bude velký přepínač s režimem legální na silnici a druhým režimem mega-hyper-turbo offroad a řeknou ti, že na silnici to musíš mít v první poloze, je takový stroj legální nebo ne? A jak to zdůvodníš?
Jak by sis vlastně takovou legální asistenci u ekoloběžky představoval? U kola je jasné, že bys měl točit pedály nenulovou silou, ale u koloběžky? Kmitat nohou? A jak často? Kdo řekne, že odrazit se jednou za minutu už je málo a motor by se měl vypnout? Protože ty stroje, co tu jezdí fungují tak, že odrazit nohou od země se musíš - ovšem jen jednou při rozjezdu. ;-)
Takhle skončíme u toho, že zákony vznikaly už ve starověkém Římě a nepochybně řada principů platí dodnes... ale neříká to nic o tom, zda pro koloběžky v Německu platí jiná pravidla než u nás.
Čti pozorně!!! Nejde o nějakou subjektivní nespokojenost zákazníka, ale o to, že tě podnikatel podvedl a půjčil ti zařízení které neodpovídá předpisům. To je podle tebe legální a hlupák jseš ty, když sis to nezjistil?
To je snad rozdíl, ne?!
Když tě podnikatel podvedl, tak to legální není a teoreticky se s ním můžeš (zkusit) soudit. Zpravidla to ale na zrušení živnosti v horizontu let nestačí... a vůbec jsem netvrdil, že je to tak dobře, jenom fakta...
Je ale ještě potřeba si ujasnit, co vůbec je a není podvod. Klíčové by bylo, jaké jsi dostal informace. Když si někde půjčíš bagr, přece není podvod, že s ním nesmíš jezdit po dálnici a často ani po žádné pozemní komunikaci... ;-)
Tomu pracovně říkám "bruselizace myšlení".
Touha po "legislativních úpravách a definicích".
Někdy mám pocit, že někteří lidé snad i serou paragrafy.
Klasika - Jrr nemá věcný argument, tak roztahuje problém do šíře a snaží se mě dostat do "důkazní nouze".
Pro některé diskutéry dost příznačné.
jj, v tomhle s tebou souhlasím. Jsme mistři světa v pokusech vydávat něco za něco jiného. Jak by se nám ulevilo (i paragrafově), kdyby koloběžka byla prostě jen koloběžka, bicykl bicyklem, 1kW jednou kilowatou, přechod pro chodce přechodem pro chodce a co já vím, o čem se tady kdy ještě diskutovalo. Kdybychom se druhé nesnažili furt přesvědčovat, že zrovna tady metr kolem nás je úterý, ačkoliv všude jinde je dneska šábes...
Jen tak mimochodem - velká stížnost na množství zákonů a upřesňujících vyhlášek, na druhé straně požadavek na to vše přesně definovat.
Vezmi si náš příklad - definuji historický dopravní prostředek "jízdní kolo" a vydám příslušný zákon a doplňující vyhlášky - zde prakticky jako nemotorový dopravní prostředek do Zákona o pozemních komunikacích. Najednou se začnou masově užívat koloběžky, tak mám dvě možnosti: - vydat zákon (zde asi nový paragraf) o koloběžkách včetně vyhlášek, nebo do dodatku existující vyhlášky doplnit JEDNU VĚTU, že z hlediska zákona je na koloběžku pohlíženo jako na jízdní kolo. Co je lepší?
Já si stále myslím, že kdyby zákony psal někdo se znalostí výrokové logiky (třeba programátor), nemusela by přesnější definice znamenat rozsáhlejší text.
Ta jedna věta o koloběžce má totiž za následek třeba nesplnitelnou povinnost mít při jízdě nohy na šlapátkách a obtížně řešitelnou povinnou výbavu.
Jenže to už předpokládá pochopení nejenom jedné věty, ale i všech důsledků... ;-)
Souhlasím s tebou, právě to pochopení souvislostí je největší problém, hlavně pak u těch, kteří tu souvislost NEchtějí pochopit!
BTW - kde ses v zákoně a vyhláškách dočetl, že musíš mít při jízdě nohy na pedálech? Proč?
Pokládal jsem alespoň znalost silničního zákona za nutný předpoklad této diskuze (a pohybu po silnici)... asi zbytečně... :-D
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu)
§ 58
(4) Cyklista nesmí jet bez držení řídítek, držet se jiného vozidla, vést za jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík, psa nebo jiné zvíře a vozit předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Při jízdě musí mít cyklista nohy na šlapadlech.
-> Pokud je ve stejném zákoně napsané, že jízdním kolem se rozumí koloběžka, dovodil jsem, že koloběžkář se považuje za cyklistu a fakt nevím, jak bych tuhle povinnost měl dodržet?
-> Já nevím, proč to tam kdo napsal, ale v zákoně to je NAPSANÉ. Můžeš argumentovat nechtěním pochopit souvislosti a tvrdit, že zrovna tohle pro koloběžku neplatí... a má to asi stejnou váhu jako tvrzení Franty, že on si pivo na kole dát může... ;-)
Nic není dokonalé. Při čtení a výkladu zákona se nesmí používat dogmatického výkladu. Z textu a smyslu zákona je jasné že věta "Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka." se vztahuje na pravidla provozu a dodržování značek a způsobu jízdy na komunikaci jako pro jízdní kola a ne na konstrukční specifika koloběžky.
Ono je to celkem jasné a není potřeba nad tím nijak moc přemýšlet. Myslím, že nikdy nikdo s tím žádný koloběžkář neměl problém a nejspíš ani nikdy mít nebude, že neměl nohy na šlapadlech :-))
Jo a jak si poradíš s povinnou výbavou jízdního kola (341/2002 příloha 13)?
Všechny body, žádné nebo jen ty, které se ti líbí?
Je koloběžka s jednou brzdou jízdním kolem nebo jak tvrdí (poměrně kreativní) alternativní výklad koloběžce podobným sportovním vybavením, co může i na chodník? ;-)
Nijak, protože tahle vyhláška už několik let neplatí :-) (je to vyhláška 341/2014)
Nejspíš je potřeba a nutné se zabývat především osvětlením a brzdami. Ty snad je nutné mít vždy. Pak by mě především zajímalo když koloběžku kupuji zda mi prodejce vydá potvrzení o shodě a zda splňuje podmínky k provozu na komunikaci. Pokud ne, tak bych zvažoval zda si koupit nebo ne a pak když tak doplnit a upravit, pokud to jde. Pokud by koloběžka nesplňovala podmínky nesmí se užít k provozu na komunikaci. To ale platí stejně i pro jízdní kolo a další vozidla.
Samozřejmě, že koloběžka stejně jako jízdní kolo, tříkolka a další pohybovadla poháněná lidskou silou musí splňovat podmnínky uvedené v příloze č. 12, bod C, pokud to je technicky a konstrukčně možné.
No dobře, ale ten text tam je (co vidím) prakticky shodný...
Jenže s větou "musí splňovat... pokud to je technicky a konstrukčně možné" se to celé zamotá. Když výrobce kola řekne, že není technicky možné namontovat na jeho kolo předepsané brzdy a proto tam nejsou, tak přece takové kolo na silnici nesmí. Souhlas?
A když tu máš "g) odrazkami oranžové barvy (autožluť) na obou stranách šlapátek - pedálů", tak je technicky možné namontovat na koloběžku šlapátka, abys na ně pak přimontoval ty odrazky?
No technicky možné to asi je, ale zjevně je to pitomost... koloběžky prostě šlapátka nemají, překážely by tam a hlavně by pak byl koloběžkář úplně v pasti, protože by na nich musel mít nohy a nemohl by se odrážet... :-)
Samozřejmě, že pokud nejde na kolo (koloběžku) namontovat účinné brzdy a osvětleníé, tak není možné takové kolo použít k provozu na komunikaci. To platí a musí platit pro každé vozidlo.
Tohle nejde zpochybnit ani o tom nějqak diskutovat. To je základní podmínka každého vozidla.
Pokud někdo chce jezdit na nějakém speciálu, tak prostě nemůže na silnici, ale musí někam mimo provoz.
Seš hroznej dogmatik :-)
To nemůžeš přidělat odrazky na kolobežku bez toho abys na ni musel přidělávat šlapadla?
Nejsem dogmatik... jen programátor... :-)
A když jsem podobně nedávno šťoural do jednoho firemního dokumentu, dozvěděl jsem se, že bych se hodil do VÚŽ... já s nimi nejednám, tak mu věřím a beru to jako uznání... :-)
Do Brusele se hodíš :-)
Tvůj výklad odpovídá, nicméně doplňující vyhláška která definuje kdy ještě je jízdní kolo, potažmo koloběžka, s pomocným motorem ještě chápáno jako jízdní kolo, má řadu technických podmínek a je nutno je splnit.
Pro kolegu - třeba je definována podmínka, že asistence motoru je možná jedině při šlapání (resp. při odrážení), konkrétní technické řešení není logicky definované.
Že zrovna ty někomu vyčítáš neznalost detailů zákona, když nevíš to základní, že koloběžka je považována za jízdní kolo.
Někdo nám tady káže vodu a sám pije víno, že kolego?
Přečti si pořádně ještě jednou n co tady píše a až si to přečteš, tak by to chtělo alespoň malou omluvu :-)
To nikdy nedělají :-)
Za sebe mohu říct, že bych byl pro zvýšení rychlostního limtu na 32km/h a zároveň pro podstatně důslednější kontrolu dodržování všech stanovených předpisů. Současný stav, kdy jsou v ČR téměř všechna elektrokola přečipovaný a na cyklostezkách a turistických stezkách se mezi bruslaři, dětmi na tříkolkách či výletníky prohánějí "machři" na elektrokolech rychlostí větší jak 40km/h je neudržitelný. Zákonodárci dobře rozhodli, když omezili výkon přídavného elektromotoru na 250W. Kolo s motorem 500W, ručním plynem a bez omezení rychlosti není kolo, ale moped, který má jezdit výhradně po silnici.
Máš nějaké podklady či důkazy o tom, že "většina elektrokol" v ČR je přečipována?
Řekl bych, že většina soukromých koloběžek asi bude :)
Letos mám několik případů, kdy jsem nebyl schopen dojet, nebo velmi pomalu sjížděl koloběžkáře a koloběžkářky kteří se nedráželi.
Poslední případ na mezi Uhřínevsí a Petrovicemi, jel jsem 35-37 na horákovi po silnici a koloběžkáře bez odrážení , jsem dojížděl prakticky celou tamní rovinu, z kopce dolů jsem mu ujel tam já jedu kolem 45-50 a ta koloběžka už to nedává...
Nedávno na Mírového hnutí obdobný případ, mladá paní na bílé koloběžce mazala po chodníku a proslalomovala zastávku plnou lidí, opět rychlost kolem 33-35 km v hodině, opět bez odrazů....
A u nás v Újezdu potkávám partu mladých a ti to mažou podle mě tak kolem 40ky, ty prostě nejsem schopen ani na rovině, s MTB s brašnama, dojet, ale ty jejich koloběžky mají o něco větší kola, takové co mívaly klasické koloběžky za mého mládí....
Takže za mě si myslím, že přečipování je docela běžné...
U koloběžek možná ano, nevim, těch u nás tolik nejezdí, ale u kol to nebude tak hrozný. Podle toho co běžné vídám, tak to mají jak to koupili.
Souhlasím, podle toho co vidím kolem sebe, tak většina koloběžek má "plyn" a nemá omezení asistence.
Stejné poznatky jako ty mám u elektrokol, vesměs se jezdí na kupovaných kolech a podle chování jezdců nejsou čipovaná. Přestavbová kola nejsou prakticky vidět, např. my dodržujeme limit, kvůli bezpečnosti a dojezdu.
Ale je jasné, že těch kol s odblokovanou maximální přípomoci bude neustále přibývat podobně jako bude přibývat elektrokol.
Postem času za pár let s tím bude už dost velký problém a bude nutné udělat nějakou regulaci. Teď je hodně předčasné uvažovat nad tím jak a jakou. Oni už "odborníci" na něco přijdou a vytvoří
Nebude to vůbec problém, pár vzteklých papoušků vychladne, nebo si taky koupí e-bike...
Je to možné, že bude nějaký nárůst, ale kde (silnice, nebo terén) a jak velký.
Ono vůbec je otázkou, zda uživatelé e-kol budou přibývat, nebo je to jen zbožné přání výrobců a prodejců.
Ona totiž jízda s baterkou, s omezenou kapacitou, totiž není žádný med - musíš neustále kalkulovat kam pojedeš, jaký bude profil a jaký budeš mít reálný dojezd. To moc nevadí třeba mě s manželkou, kdy nám e-kolo prodloužilo náš cyklistický věk. Díky důchodu mi nedělá problém zamýšlenou trasu rozsekat, někde přespat a dobít. Jindra to řešil nákupem dalších baterek. Osobně si myslím, že mlaďochovi dojde dvakrát někde v kopci štáva, e-kolo skončí ve sklepě a rád znovu nasedne na "klasiku". I my máme ve sklepě "ošimanované favority" a v nenáročném terénu jezdíme na nich. Navíc i jejich nízká váha je při manipulaci v metru, či ve vlaku k nezaplacení.
Nárást počtu prodaných elektrokol bude hodně veliký a po mnoho let. U nás jsou jízdní kola fenomén zrovna tak jako byl veliký nárůst počtu silničních a horských kol pro rekreaci a sport, tak zrovna tak teď pojedou elektrokola horská, městská a cestovní. Elektrokola umožní snadnější jízdu v kopcovatém profilu, takže je buder stále víc lidí využívat pro jízdu do práce, na nákupy a rekreaci. Samostatná kapitola jsou horská kola, kterých stále víc.
A rychlonabíjecí stanice samozřejmě také umožní rozšíření elektrokol a horských hlavně v kopcích kde nejsou lanovky.
Lidi mají hodně peněz a budou chtít jezdit bez větší námahy, takže vývoj je jasný.
Taky myslím, že tohle nebude krátkodobá bublina a především na přeplněných cyklostezkách to bude čím dál větší problém.
Vzhledem k tomu, že 90% to jsou stezky pro chodce a cyklisty, kde se pletou i pejskaři, kočárky a děti, jsou elektrocyklisti, kterým je 25 km/h málo, tím posledním, co tam chybělo... :-)
Ale vidím to pozitivně, třeba jedou zruší povinnost cyklisty užít cyklostezku...
Dálnice jsou taky přeplněné a umírají tam lidé při nehodách, tak proč by to mělo být jiné na cyklostezkách?
Spíš bych bral že cyklostezky = silnice a tudiž z ní vyloučit Sábliky a Sáblikyně, chodce se psy a maminy s kočárky rozvalené přes celou "silnici".
BOSCH chip tuning - Navýšení rychlosti elektrokola 55 km/h (plná záruka)
Odstranění omezovače rychlosti elektrokola
Vadí Vám rychlostní limit 25 km/h?
Nebylo by příjemné, aby Vaše elektrokolo jelo vyšší rychlostí než 25 km/h?
Máme pro Vás řešení! Provádíme softwarové odstranění omezovače rychlosti (25 km/h) u středových motorů všech výrobců na trhu. Po provedení této úpravy dojde ke zrušení rychlostního limitu 25 km/h a Vaše elektrokolo pojede maximální rychlostí, bez nepříjemného odpojení. Tato úprava je prováděna odborně, tudíž nemá vliv na životnost motoru či záruku. Elektromotory jsou od výrobce připraveny a mnohdy již i před-nastaveny na vyšší rychlosti, protože v mnoha evropských zemích mohou elektrokola jezdit rychleji oficiálně ..
To víme dávno...
no vidíš a nabízí to jeho slovy " největší prodejce" elektrokol" naprosto veřejně na jeho stránkách...
ano, protože je to legální, nikdo to nezakazuje, akorát to nesmíš používat na veřejných komunikacích..
No když to budeš číst pozorně, zjistíš, kterým čudlem to aktivuješ a vypínáš, tak nějaká kontrola na tebe prostě nemá.
Protože kurnik jak tí nějakým měřenám mohou dokázat, že jsi jel rychleji díky motoru, když čudl tak snadno vypneš dřív, než tě zastaví....
Celý je to plácnutí do vody, kdo chce, má odchipováno (ty čínské šunky se přeprogramovají na displeji, ani nemusích chipovat) a žádnej úředník, ani pomocná stráž z lesoparku na něj prostě nemá.
Jediné co ho dostane, je kapacita baterky :-)
Důkaz nemám, ale většina lidí s elektrokoly, ktere znam, to maji odblokovane, vcetne me pertnerky. Navíc je to pri koupi bezne inzerovana a vyuzivana sluzba. Z toho mi vychazi, že tech odblokovanych bude víc jak polovina a kdo to nedela tak se na trhu nechyta, jak bylo v tom clanku asi celkem pravdive uvedeno. Že to není dobry stav je celkem jasný, ale tech 25km/h je dle meho nazoru fakt dost málo.
Ono u těch značkových kol si za to dost připlatíš, a netoužíšsi snižovat dojezd a ještě si připlácet.
Tak bych byl skeptický.
I když můžeme mít dojem, že skoro každý řádí v lese na čtyřkolce, není tomu tak.
Vždyť není nikde předepsáno,jakou rychlostí smím jet,stanovená je jen max. rychlost přípomoci.Na kole smím jet teoreticky aniž bych porušoval předpisy mimo obec rychlostí 90 km/h.Nesmím ale překročit max.povolenou rychlost vozidla,kterou stanovuje výrobce.Pochybuji,že ale někdo ví,jakou max.povolenou rychlost jeho kolo má.S tím legálním zvýšením rychlosti přípomoci by ale nastaly problémy právě na těch stezkách,kde se musejí cyklisté vyhýbat s chodci a obecně by ta rychlejší přípomoc představovala problém i kdekoli v terénu,na nějaké lesní,nebo polní cestě,kde i při rychlosti 25km/h mám co dělat,abych se vyhnul dírám,kořenům,kamenům a větvím.Chápu,že na silnici by to byla skvělá věc,jenže ona by ta rychlejší přípomoc fungovala všude a to je právě ten problém...
No a na těch cestách, co o nich píšeš, tedy pokud to nejsou cyklostezky, právě na těch lesních, přes pařezy, přes chodce, přes pejskaře, tam všude legálně můžeš to omezení odstranit.
Takže jak teda?
To jako pardon, ale lesní cesty jsou projektovány dle ČSN , díky negarantovaným sklonům pro " návrhovou rychlost" max 30 km v hod :)
já nevím jak u vás v Újezdě, ale tady jezdí lesem na MTB cestou necestou
Jseš si jistý, že vážně cestou necestou?
Né, že by to nešlo, ale řekl bych, že drtivá většina cyklistů se drží cest, stezek, cestiček a pěšin, protože přímo lesem by jim to moc nejelo, kolo by se bořilo, chytaly by se klacky do drátů a podobně...
Tím ti nevyvracím, že ti zvolená trasa může přijít nevhodná a třeba i nebezpečná... :-)
No, určitě nejde vždy o cesty navrhované dle oné normy, co Újezďàk cituje
Tu ČSN neznám (bohužel nenapsal číslo), ale ano, mohou to být třeba i pěšinky, co vyšlapala zvířátka bez znalosti norem a stavebního povolení... nebo vznikla přirozeně jinak úřadům navzdory... ;-)
A místo kňoura na tebe vyletí natržené játro na mtb. :-)
Na koloběžce lze " bezpřípomoc" charakterizovat tím, že koloběžkář(ka) viditelně stojí jako prkno a nedotkne se nohou země.
Čím to tedy je, že v této pozici jedou koloběžkáři, které potkávám stejně prakticky rychle nebo rychleji než já na kole a nemůžu je dojet 35kou ? :)
Je pravda, že na malé koloběžce v téhle rychlosti už se spíš drží " zuby nehty" než aby markýrkovali odrážení .
Na kole to mají s maskirovkou jednoduší, na kole mě mine člověk, který točí nohama asi rychlostí jedné otáčky za deset vteřin, já přitom jedu +-30 kou v zoně 30 a on mě mine jako když stojím, auto hadr..., ale on šlape " bez přípomoci" :D
To musí jet na páčku, a to není povolené, to mu snadno prokáží.
A viděl jsi vůbec elektrickou koloběžku bez plynové páčky?
Hlavně ale české předpisy vůbec páčku neřeší.
Opět hrubá neznalost českých předpisů - řeší!!! - najdi si to, přečti si to a hlavně to zkus pochopit! Já ti to hledat a vysvětlovat nebudu!
Vzhledem k tomu, že jsi zjevně nečetl ani ten silniční zákon, pozbývá už ta diskuze smysl, třeba sám časem pochopíš, že evropská směrnice není český předpis... ;-)
Nepamatuji si ono kouzelné slovo v názvu dokumentu, kterým se unijní směrnice nadřazuje všem národním zákonům a vyhláškám. Bylo to zde probíráno před lety, a speciálně unijní směrnice o elektrokolech má tuto vlastnost.
Už sis ujasnil jak je pohlíženo na koloběžku, že poučuješ?
na kole řeší, koloběžky mě netankují vůbec, to ať si pražáci pořeší sami...
30 km /hod by stačilo, na rovinách je těch 25 málo, sníží se dojezd na baterii, ale při trasách 40-50 km pořád v pohodě.. Pokud chci jet přes omezovač rychleji než 25,je to dost dřina
Prosím ty co nemají Ekolo, ať nepíšou do odpovědi kraviny, o které nikdo nestojí
Souhlas, 25 je fakt málo. Těch 32 (20 mil) je nejspíš inspirace z USA?
A co ti brání v tom abys potrénoval a pak můžeš celkem snadno a bez zadýchání jezdit 35 jen vlastní silou a ještě hodně ušetgříš. Nebo když na to nemáš fyzičku a chceš jezdit rychle tak si pořiď motorku.
Já s tím problém nemám, celkem bez problémů zvládnu po rovině 30. Když ale jedu s partnerkou, tak bych na ní s omezením na 25 musel furt někde čekat.
Tak pořiď motorku ji a ty můžeš makat a alespoň se před ní můžeš vytáhnout jaký si borec :-)
Zkuste tandem :)
Taky mě to kdysi napadlo, ale nevim, zda jsi někdy zkoušel na tandemu jezdit. Já jo a není to vůbec žádná sranda, se ženskou vlastně nemožné. :-)
Zkoušel, je to podobný jako na keni.. musí se spolu mluvit :).. akorát, že v keni velí zadák, a tady přední.
Můžeš to brát jako test, jestli spolu vydržíte, nebo hrozí rozchod.. a případně se včas připravit :)
Takže chápu-li to správně, tvoje partnerka ovládá kolo tak skvěle, že si od ni raději držíš bezpečný odstup, ale současně ji nutíš jezdit s motorem rychlostí, která je nejenom nelegální, ale při které už je holka pravděpodobně nebezpečná nejenom sobě, ale i okolí...
Proboha proč?!
Protože by si pokazil tréningový plán, kdyby na partnerku musel občas počkat, nebo lépe, jet s ní pomaleji ...
Nevím, zda jsi někdy jel na kole deleší trasu s výkonnostně slabším cyklistou. Je to trápení pro oba, elektrokolo to umí vyřešit, v tom vidím jeho nespornou výhodu. Jen ten speed limit je nastavený příliš nízko, chtělo by to změnu. Toť vše. :-)
Ale houby, buď jedeš vejletem a víš s kým jedeš, takže se tomu snadno přizpůsobíš nebo jedeš závod a pak bez námahy si můžeš snadno zamachrovat a vyleštit si své ego.
Mám pocit, že jsi nikdy nejel na kole např. 80 km s partnerkou, která má výkonnost o cca 50% nižší než ty. S egem to nemá nic splečnýho, je to prostě otrava a nedá se to dlouho vydržet. Ekolo to vyřešilo, ona je nadšená, že na mně občas na kopci čeká, já jsem spokojený, že jí nemusím tlačit nebo na ní opakovaně čekat. Jediný problém by byl s omezením na 25 km, což je na asfaltový rovný silnici hodně velká "couračka".
Řešení je jednoduché, jeď na koloběžce, inline bruslích a kdyby to byl fakt hodně slabý cyklista, můžeš vedle něj běžet...
Jinak ale nevidím žádný problém jet v pohodě tempem toho pomalejšího, kochat se nebo diskutovat. Není to úplně sport, ale relax určitě. Kilometry navíc se dají najet v cíli nebo někdy jindy...
Prdlačky trápení. Když s tím od počátku počítáš, není žádný problém. Najezdil jsem sepoustu kilometrů s dětmi, s manželkou, nebo přáteli. Pokud chci jet na doraz (třeba kdybych "trénoval"), jedu sám.
Někdo toho asi není schopen, takhle nám tady zrušili dva "namakaní borci" výlety na kole pro veřejnost před pár lety. Čekali na pomalejší vždycky na kopci, když ti s vyplazeným jazykem dorazili, vydejchaní borci zaveleli "pokračujem" a vyrazili. Myslim, že ani tvojí přítelkyni nemusí být příjemný, když jsi furt vepředu a pak jen občas čekáš ...
Elektrokolem bych to neřešil, zvlášť jestli je to "mladá holka" a né žádná důchodkyně :o)
Za sebe říkám "Ekolo to vyřešilo, ona je nadšená, že na mně občas na kopci čeká, já jsem spokojený, že jí nemusím tlačit nebo na ní opakovaně čekat. Jediný problém je omezení na 25 km/h" a hlasuji pro zvýšení limitu na 32km/h (20 mph).
"Kdo by chtěl podpořit petici za nový rychlostní limit 32 km/h pro ekola, má možnost zde : WWW.32kmh.eu .Varování - při vyplňování se obrnit trpělivostí."
Tak tos jako první nestihl :-D
https://www.nakole.cz/diskuse/25771-budeme...
Já hlasuji za naprosto nutné snížení toho limitu na max 20km/h z důvodu bezpečnosti.
Po Praze jezdí ty elektrické samohyby zejména po chodnících a je třeba dbát více na bezpečnost chodců. Když to policie neřeší, tak se to musí omezit zákonem. :p
Vrátil bych se k osvědčené klasice = před každý elektrovehikl povinně běžec s praporkem!
Takže ano, když si najmeš Keňského vytrvalce, můžeš jezdit i rychleji než 20 km/h, ovšem chudčí elektromotoristé, kteří touto funkcí pověří rodinného příslušníka, budou holt nuceni adekvátně zpomalit... :-)
Dovolte pane kolego abych vám vytknul vaši nedůslednost : nastalá situace zjevně vyžaduje stanovit max rychlost pro pražská motovidla na 5 km/h
.... :-)
Po chodníku může jet el. koloběžka maximální rychlostí 6km/h. Pokud by na ní jezdec nemusel stát, ale mohl by při jízdě pouze sedět, už to není koloběžka, ale nejspíš el. skůtr, který na chodníku nemá co dělat. Obdobně na chodníku nemá co dělat kolo, jedno jestli klasické, nebo elektrokolo.
Má, nemá co dělat. Pokud to policie neřeší, tak bude tlak na fyzické snížení rychlosti.
Průšvih je v tom, že případně uplatńovaný zákaz semele nejen elektrovehikly, ale i obyčejné koloběžky, které jsou zatím tolerovány. Přitom pustit se s obyčejnou koloběžkou do provozu je hodně špatný nápad. Po vedlejších ulicích to ještě jde, ale mezi auty už ne.
Moje klasická koloběžka s 16" koly v okamžiku mého maximálního odrazu jede po asfaltu 18km/h a na pražské mozaice jen 16km/h. Tato rychlost ihned klesá o 2 až 4 km/h do dalšího odrazu.
Mám dojem, že neelektrická koloběžka by na chodníku taky neměla jet rychleji, než oněch 6km za hodinu. Nebo to je jinak?
Neelektrická koloběžka je přece jen dětská hračka. Ta nemůže nikoho ohrozit. Vozí se na ní děti a pak ještě dětinští starci. :)
Jinak koloběžka je z pohledu zákona jízdní kolo a nemá na chodníku co dělat, pokud jí neovládá dítě do 10 let v doprovodu rodiče. Žádná omezená rychlost na chodníku není, protože tam nemá vůbec co dělat.
Pro své zákazníky mají prodejci na svých stránkách mimo jiné tohle :
Provoz na komunikacích
Koloběžka s pomocným motorem (tj.koloběžka, která je dodatečně osazena motorem a je možné jí provozovat i bez použití motoru odstrkováním) může být použita na komunikacích pokud vyhovuje vyhlášce MDČR č. 341/2014 Sb, příloha 12 (zařazeno do skupiny jízdní kola, tzn. provoz bez ŘP, bez povinného ručení a RZ). Aby směla koloběžka s pomocným motorem na komunikace, nesmí být její výkon vyšší jak 1kW a její max. rychlost nesmí přesáhnout 25 km/h.
Pokud na elektrokoloběžce překročíte na jakékoliv komunikaci rychlost 6km/h NESMÍTE SEDĚT. V praxi, pokud by Vás takto zachytil znalý policista, může vyžadovat od Vašeho vozidla, tedy elektrokoloběžky, doklady o homologaci nebo STK, státní poznávací značku a samozřejmě, Váš řidičský průkaz.!
Průšvih je to, že obchodníci inzerují a prodávají tyhle stroje, které zjevně spadají do kategorie skůtr, jako elektrokoloběžky a zjevně porušují předpisy :
City Chopper 2000W 60V
Zcela jedinečný model elektrické koloběžky, která je svým designem nepřehlédnutelnou záležitostí.
Motor: bezkartáčový 2000W
Maximální nosnost: 200 kg
Maximální rychlost: až 40 km / h
Dojezd do: až 80 km (dle váhy jezdce, terénu, rychlosti jízdy)
Baterie: 60V 20Ah 1 200Wh
TMAX SCOOTER CE40 SPORT MXF 48V/1600W
Max rychlost až 50 km/h
Motor 1600 W
Nitro scooters Harley Futura 3000
Nitro scooters představuje žhavou novinku v oblasti velkých designových "Harley" koloběžek - model FUTURA 3000!
Výkon 3000 W
Max rychlost 60 km/h
Hmotnost 69 kg
RCskladem ECO HIGHWAY ZED 1500W
45 km/h
Motor 1500 W
Hmotnost 60 kg
Proč by ti, kteří elektromopedy nemají, ale musejí je potkávat, nemohli přispívat?
Mohou, pokud se budou držet tématu, vysirání zde trpět nebudu :-)
Aneb podejte mi zapálenou cigaretu, kouřit už budu sám.. když máš někam jít pěšky, taky si ztěžuješ, že musíš hejbat nohama samostatně? Nebo jseš kripl (mechanický.. taky se tomu říká invalida...) já jsem od zad napůl chromej na levou haksnu.. bude mi 50, jezdím na kole starým 100 let a bzučivky dávám (ty mladý tlusťochy líný jak vši s přehledem.. přinejhorším je štvu (páč nechat se předject strejcem na plečce je potupa, kterou nesnesou), až jim dojde šťáva.. staříci, u kterých má bzučivka opodstatnění jsou kupodivu často mnohem tvrdší oříšek.. uměj máknou i za svoje, i když už ne dlouho a taky mívaj rozum). O elektrice jsem uvažoval na cesty do práce přes Prahu, že to srovná kopce a omezí pocení.. tedy že do práce dorazím použitelnej a ne zchvácenej. Nicméně cena solidního ekola a lítačky to vyřešila tak, že ekolo nebude. 25km/h přípomoc je podle mě docela OK. Zejména po to, co jsem viděl teď o víkendu. Spousta blbů, co se na kole motaj, jezděj jak slepý, nezvládaj základní manévry, ohledně pravidel provozu nemluvě.. no při větší rychlosti by se aspoň pořádně zrakvili a už na kole nevopruzovali.
Trochu flame zase :-D Moje babička říkala, ať se rozdají motorky a benzín za korunu, že blbci rychle vymřou :-D
Problém bývá v tom, že často berou někoho sebou... :-/
Jj, tak to na světě chodí, lidi jsou nezodpovědní a způsobují nehody. Za to ovšem nemůže ani auto či elektrokolo ale člověk.
To ekolo či auto vyrobil člověk, takže obecně si za to člověk může každopádně.
Obecně se ale považují zbytečné úrazy a úmrtí za jev nežádoucí, máme to dokonce myslím v občanském zákoníku, že každý je povinnen předcházet vzniku škod... tudíš nemůžeš suše konstatovat, že umíralo se na dálnicích, tak teď se bude umírat i na cyklostezkách... teda jako můžeš, ale neměl bys... :-)
Takže jako bys neměl dát bláznovi do ruky ostře nabitou zbraň, protože by spousta lidí mohla zbytečně umřít, je přece krajně nezodpovědné svěřit lidem do ruky vozidlo a čekat, co se stane...
Cyklisti opravdu zřídka, a v motoru to není.
Tak reakce se týkala přímo "motorky a benzínu", v čemž bych cyklisty nehledal...
Zatím těch mrtvých asi ekola na svědomí moc nebudou a předpokládám, že zatím stále neexistuje statistika, která by rozlišovala nehody motorizovaných cyklistů od těch normálních, ale že úrazů přibývá se už ví...
Musí,
statistika neúprosně říká, že elektrokol valem přibývá, tak bude přibývat i nehod.
S tím nic nenadělají žádná nařízení, omezení nebo zákazy.
V Holandsku už to dokázali statisticky vyhodnotit loni, psalo se o tom hodně, protože poprvé v historii tam bylo víc mrtvých cyklistů než řidičů aut.
Přímo tam v tabulkách podchytili, že nárůst počtu byl celkově jen kvůli elektrokolům, protože u nemotorizovaných kol došlo k poklesu počtu obětí...
A všichni měli přilbu, z toho lze usoudit, že jsou přilby nebezpečné.
Stejně jako prej nehod bylo 5% procent, kde byl na vině alkohol Tedy 95% všech nehod způsobili střízliví, z toho logicky plyne, že střízliví jsou safra nebezpeční.
Z daty je potřeba umět pracovat :-)
Jasně je třeba v zájmu bezpečnosti okamžitě povolit tu 0.5 promile hladinu alkoholu pro všechny. Statistiky to prokazují :D
A já bych to naopak zavedl jako povinnost.
To si moc nezařídíš :-)
Jindro, Jindro - v Holanndsku přilbu :o)))
https://www.youtube.com/watch?v=pDlmn-Ipdns
PS. musíš s těmi daty "pracovat" nenápadněji!
Já tam byl na kole naposledy před 38 lety, do přilby nosil jen Wermacht
Tak jestli máš takhle podložené všechno o čem píšeš ...
Pochopitelně, jen když se plácají blbosti nespím, ale bavím se
Tam to musí být o život. Tolik kol, zlatá Praha. A to si říkám, že je mi v Praze mezi auty bezpečněji.
Teď si představ, že by se tam někdo v těch cyklodavech chtěl přepravovat rychle :o)
A to si neviděl Ho-Či Minovo město, tedy ex Saigon
Každý předpis nebo nařízení, aby dávalo smysl, musí umožňovat kontrolu jeho dodržování a pak mít sankce za nedodržení.
Tohle nařízení neumožňuje kontrolu, psotože přítomnost technického zařízení, které odblokuje omezovač není zakázána a aktivace/deaktivace jednoduchá a okamžitá.
Tak dokázat, že někdo jel 35 s modorem a ne vlastní silou je nemožné. Naprosdo bezzubý předpis.
Když někdo jede na páčku, což na elektrokole nesmí, to se dokázat dá. S výkonem už je do složité, protože konstrukce pojmu "jmenovitý výkon" je nejasná a jasné ovšem je, že 650 W motor Bosche je legální a EU konformní 250ka.
Prostě motaj se v tom jak vítr v bedně a vymýšlí kraviny.
Když si vezmeme tu pověstnou "páčku", tak její namontování na řídítkách taky nedokazuje nic, bo ji přece používám mimo veřejné komunikace, že.
To máš recht, tedy pokud kolo má nějakej ten senzor na šlapání. Pokud ne, a chytnou tě na silnici, nevykroutíš se.
Jenže oni nechytají, neměří a neloví, to jen pár prodejců šíří bláboly, aby si u nich lidi by ovali tzv "legální" kola a nepřestavovali si to doma z čínských souprav.
Jakej je dneska problém nařídit u nových elektrokol povinné snímače rychlosti, kadence a wattmetr na klikách, se záznamem do compu ? Šikovnej soft v policajtově tabletu to hravě vyhodnotí. :-)
Já bych to nekomplikoval, brzo bude mít každej svýho policajta, nebo alespoň udavače.
Máš pravdu, jen poznámku - když jdeš na EKG, tak si také sondy a přístroj nenosíš sebou, ale olepí tě čidly a změří. Totéž se dá udělat s kolem a změřit si potřebné.
Jen to někteří nechtějí pochopit a předvádí nám "ramena". Ten zmíněný koloběžkář v Německu raději odevzdal kolobrndu k sešrotování, než riskoval jiné postihy. A že to německá policie umí svědčí např. obvinění z pokusu vraždy po přejetí dvojité čáry, nebo zastavení 120 supersportů při nelegálním závodě, přestože nemají rychlostní limit na dálnici.
Bude hůř přátelé!
Tak to by si musel mít zároveň i s GPS trackerem, aby to bylo nezpochybnitelné a průkazné.
A to je nejaky problem. Mam na kole comp, ktery ti zaznamenava, ani nechci (mam ho pro jine funkce). Za zlomecek ceny elektrokola. Rychlost, kadenci i zaznam a prenos umi taky. Jedina zatim drazsi polozka je ten wattmetr. Ale slo by to i bez nej, nebo s nejakou levnejsi a mene presnou verzi, nez se vozi pro treninky.
Psal jsem to ale jen pro pobaveni, abych nebyl kamenovanej. I kdyz, nerealne to neni.. :-)
No pokud by to mělo sloužit k postihům hříšníků, tak to musí být policejní zařízení- které je cejchované a pravidelně kontrolované. Jinak by takový zápis o porušení zákona proměnil i ten podprůměrný právník v kus toaleťáku.
Taky zadny problem, jak s tachografem :-)
Právě mě napadlo, jak je to s cejchováním tachografů? Policie se o to určitě nestará, to je věcí provozovatele vozidla. Mají na to nějakou STK kontrolu, nebo prostě koupí tachograf a namontují? Při kontrole jsou údaje tachografu platné.
Masinka se kupuje uz s autem, nebo u certifikovaneho servisu. Jen schvalene typy. Montuje a kazdorocne cejchuje statem autorizovany servis, vydava protokol, plombu a nalepku, podobne jako STK.
Jo a do dnesnich digitalnich tachografu se uz ani nevkladaji papirova kolecka, se ktrymi se dalo docela dobre carovat. Dneska ma kazdy sofer kartu (podobnou te do bankomatu), vydavanou na uradu, s fotkou a zaznamem. Samotna karta ma obsahlou pamet, zrovna tak tachograf. Policajti pak maji v autech ctecky jak karet, tak tachografu. Vidi tusim mesic dozadu kazde uprdnuti.
A to bude povinné a budeš pravidelně jezdit na cejchování?
Jistě podnětné, ale trochu mimo. Navíc já už nemám na řidítkách místo a druhou hrazdu kupovat nebudu! :-)))
Resime ftakovinu, psal jsem to jasne.
Ale co vis, co technika a moudre hlavy prinesou za pet let...
Misto na riditkach vubec nepotrebujes. Takovy nesmysl by se hrave vesel treba do drzaku baterie.
Mašinku, která při překročení rychlosti dá řidiči rovnou přes držku!
Souhlasím s Jakubem Ditrichem že 32 km/h by byl pro ekola vhodnější limit, který by zřejmě navíc eliminoval potřebu čipování u většiny uživatelů.
Kdy by chtěl podpořit petici za nový rychlostní limit 32 km/h pro ekola, má možnost zde : WWW.32kmh.eu .
Varování - při vyplňování se obrnit trpělivostí.
Už se tady o tom někde psalo, že v USA je povolen limit odpovídající těm 32 km/h. Zavedli to hned a myslím, že většina e-kolistů je spokojená. Kolega jezdí každý rok na zimu do Kalifornie, ale jezdí tam na silničním kole s partou na e-kolech a říká, že kdyby měli omezení na 25 km/h, tak by jim na rovině ujížděl, takto jsou vyrovnaní. Já na to, ale u nás se to řeší hlavně kvůli cyklostezkám a lesním cestám.
Kdo vlastně navrhl těch 25 km/h ?
Pro někoho je to v určitých situacích až moc.
Tak jako s dodržováním předpisů u automobilistů, je to i u cyklistů jen v lidech.
Vysvětlení jak historicky vznikl limit 25 km/h je ve videu cca od 20. minuty.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/za-pet-let...
Byl převzat limit z roku 1996 pro mopedy pro nezletilé teenagery v Německu.
Jen blbněte a vymýšlejte voloviny se zvyšováním rychlostí a oni dají snadno do zákona, že na všech steczkách bude maximální rychlost 20, podobně jako v obytné zóně a pak bude moct chodit brečet maximálně tak na lampárnu. A pak stačí aby policajti se občas stavili s měřákem a hned budete mít po problému s nějakou rtychlostí.
A zdůvodnění té rychlosti 20 projde velmi snadno, podobně jako snadno prošlo její zavedení do obytných zón.
Jezdit na cyklostezce plné lidí, dětí a psů 32km/h je blbost, resp. bezohlednost, jedno jestli na kole, nebo e-kole. Jezdit na silnici 32km/h na kole nebo e-kole není nic proti ničemu.
Pravda, ještě je nutné řádně zregulovat rychlost psů, dětí a koní, stačí hned po narození implantovat rychloměr, pořádek přece musí být... :-)
A to by byl nějaký problém ? Maličký čip pod kůži a v kapse "mobil", který to prováže s gps. Jednoduché zavést EEP i s následnou kalkulací daně z pohybu.
Já myslím, že je ale potřeba to zavádět postupně..
Jako první krok předepíšeme elektrokolům povinnou černou skříňku, což bude certifikovaná krabička monitorující napětí a proud do motoru, rychlost, zrychlení, sílu šlapání, GPS polohu a ostatní důležité údaje, takže Jindra bude spokojen, konečně půjde spolehlivě odhalit nelegální elektrokola!
Při kontrole se pak přenese historie a chytrý software zjistí, zda nebyl motor zapnutý nad 25 km/h, překročen povolený výkon nebo zda v údajích není nějaká nesrovnalost (rychlost nebo zrychlení neodpovídající dodané energii vzhledem k váze kola nebo cyklisty).
GPSka pak umožní kontrolu, zda k případnému překročení limitů došlo vždy pouze mimo pozemní komunikace. Přičemž pokud trasa musí logicky končit přesně v místě kontroly a každou nesrovnalost v datech bude ecyklista muset vysvětlovat...
Jelikož kontrol bude relativně málo a někdo se jistě pokusí s daty manipulovat, dalším krokem bude průběžné online odesílání, které se osvědčilo už v EET. Abychom předešli vygenerování falešné historie pohybu, bude se pozice elektrokol průběžně kontrolovat i přes kamerový systém.
Bude to sice stát hromadu peněz, ale prostředky se rychle vrátí, protože z automaticky posílaných dat bude možné automaticky generovat pokuty za překročení rychlosti, projetí červené, porušení zákazů vjezdu a po zlepšení přesnosti Galilea snad i pokutovat jízdu po chodníku.
Je to vše ale pro vaše dobro, konečně se vyřeší problém se stáčením tachometrů, protože celá historie bude online.
Samozřejmě bude potřeba pochytat všechny elektrokola bez certifikované černé skříňky, což se nepodaří úplně a tak se konečně dostaneme k očipování všech elektrocyklistů. I jejich poloha, rychlost a fyzický výkon se bude průběžně odesílat na server, kde se okamžitě zjistí, když rychlost nebude odpovídat fyzickému výkonu v kombinaci s registrovaným ekolem... dochází mi písmenka.. takže nelegálního ecyklistu prostě na dálku deaktivujeme. Problém ekol vyřešen navždy. ;)
To vypadá nadějně - zavedl bych to i pro ne-e-kola. Třeba národní parky by mohly snadno evidovat a postihovat neoprávněné vjezdy mimo povolené cyklotrasy.
A ta možnost zásahu (třeba elektrošokem) na dálku, na to se už těšim :o)
Správně, výboj vysokého napětí nejdříve jen do zadku, později i přes celé tělo do rukou. To by bylo, aby po tomhle ještě udržel rovnováhu. Prostě ho to smete a bude po nebezpečné rychlosti či jiném nebezpečí. Svět bude zase o trochu bezpečnější a o to přece jde především. :D
To jsem rád, že jezdím na veteránech, do kterých se zasahovati nesmí, aby neutrpěla tuhlecta gůltůrní tradice, nebo jak se to jmenuje :)
Lidí je zbytečně moc a vyfukujou (a nejen to) jen jedy a konzumují kyslík
Přestaň generalizovat, nebo se toho nějaký iniciativní blb chytne!
Dívám se na cyklostezku z okna, a aktuálně vidím na tom půkilometru :
1 pejskařka
1 matka s kočárkem a malým dítětem
2 chodci
Cyklisté nula - až na pár výletníků kolem desáté - skalní cyklisté pravidelně jezdí ráno do 9hodin, k večeru tak od 17h.
Za to v sobotu a neděli je tak zašvihaná, že když za letu chcípne moucha, tak nepropadne na zem! Obsazení klasické - rodinky s dětmi + kočárky a pejskaři. Cyklisté se málem neodvažují a jen pomalu kličkují, až na pár blbů, kteří to propálí čtyřicítkou. Je to o lidech, tak proč regulace rychlosti. Blb zůstane blbem a když nefunguje dohled policie, tak si zavedeme samobuzeraci - to je řešení? :-)))
homofobe, ten pěkný páreček v sexy legínách jsi jako neviděl? :-)
Člověče ne, neviděl a to mi loni spravili oči, takže vidím normálně bez brýlí.
Už je zastoupení cyklistů:
1 dospělá cyklistka vede skupinu tří dětí na kolech 18 a 20",
jinak v 17:26:
1 kočárek + 2 dospělí
1 běžkyně
:-)))
Sem zásadně proti, 25 km/h je na komunikacích se míšeným provozem chodců rychlost víc než dostatečná. Kdo chce jezdit rychleji na komunikacích pro motorová vozidla legální možnost má
https://mtbs.cz/clanek/legalne-45-km-hod...
Ale to přece po elektromotorkářích nemůžeš chtít, aby na elektromotorce vypadající jako elektrokolo měli víc povinností než bezmotorový cyklista... ;-)
Jo, jo. Co by bezmotorovej cyklista dal za jednoznačnou pojistku za 400 ročně. Ony ty různé jiné pojistky nejsou tak jednoznačné, tohle výslovně hradí škody způsobené provozem toho vehiklu. Za 400 bych to brala hned. Myslíš, že by šlo přihlásit aji kolo bez motoru? Výrobní číslo na rámu to má a tu značku klidně našroubuju...
Situace v Německu.
nehody s elektrickými koly vzrostly o 79 procent během jednoho roku.
https://www.ardmediathek.de/ard/player...
situace v Belgii
odblokování na rychlost až 70 km/hod
5 ze 6 obchodů nabízí zvýšení "přípomoci"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/27...
Jezdit na jakémkoliv kole na komunikaci s chodci rychlostí větší než cca 20km/h je nesmysl. Řešíme tu ale zvýšení max. rychlosti e-kola na 32km/h, bez nutnosti dalších administrativních úkonů a poplatků, přičemž i na klasickém šlapacím kole není taková rychlost nijak neobvyklá. 45+ je rychlost o dost vyšší a tedy i jiná kategorie dopravního prostředku, kdo chce, nechť to využije.
Pokud i 20 je hodně, tak proč zvyšovat na 32? 25 jako podpora zdravotně a fyzicky indisponovaným bohatě stačí, kde chce valit rychlejc ať to má s papírama.
32 km/h udrží cyklista jen poměrně krátce a nebo už je hodně vyježděný, čili cyklistů co jezdí bez motoru 32 není tolik a elektrokola s rychlostí 32 už budou z nemotorového cykloprovozu vybočovat. Ono 32 je jen o necelou třetinu víc než 25, takže se to nezdá jako velký rozdíl, ale energie roste s druhou mocninou rychlosti, takže energie (a tedy i potenciální následky nehody) je při 32 vyšší skoro o dvě třetiny.
Přesně tak. Na Labský je po rovině běžná rychlost 15-25kmh, jak ne-e, tak e-německých gerontů. Rychlí silničáři stezkou stejně opovrhujou a berou to raději po silnici.
A kdybych jezdil dejmetomu 10km do práce na e-mopedu, tak zvýšením z 25 na 32 (když maximálkou pojedu polovinu trasy) získám naprosto bezvýznamný tři minuty ...
Ideálni stav bude vyloučit bezmotoráče chodce bruslaře a jinou nemotorovou verbež z cyklostezek. Navýšit rychlost přípomoci alespoň na 80km/h. Do roka jsou cykloztezky opět použitelné pro všechny ostatní bezmotoráče. Kremace pojedou na plné pecky a hutě budou mít matroš do vysokých pecí :-)
80 na cyklostezce? Není to málo? v roce 1890 cyklisté dokázali předject vlak (tedy na sixtupletu a jednalo se o 100 km/h). Vlaky od té doby zrychlily, cyklisté též... já bych dal aspoň 500km/h ať se to nemusí tak často měnit...
Po silnici mimo město (není-li tam omezující značka) mohou cyklisté jezdit NEOMEZENOU rychlostí již dnes! Pokud to ušlapeš, můžeš se rychlostí 500 km/h prohánět naprosto legálně, fakt!
no tak to si přišlápnu :)
No, ve výsledku to znamená, že samodomo nic a pak mně překvapilo 250W výkon. Tady bych čekal ten 1kW, když už to má být do 45km/h.
Takže legální možnost prakticky neexistuje nadále.
Tak ono jde evidentně o kolo pro silničkáře, kterejm stačí na přípomoc těch 250W. On sám aji v pozdním věku dává určitě 200 a 450 je už slušnej tah. Oni akorát potřebují stíhat s mladejma na vejletě. Prostě skutečně to, na co se tady kdekdo odvolává, ale ve skutečnosti chce motorku a sám nikdy neodšlapal na kole takovou dobu v takový rychlosti, jaký od toho elektra požaduje.
Výkon s rychlostí tak úzce nesouvisí. Některé typy nep#ibodových motorů býkon potřebují k tomu, aby se udržely pod zátěží v otáčkách, jinak jsou z nich topítka.
Otáčky jsou snad otázkou převodování, ne?
No, přímej bezkartáč ne, to jedeš na motoru. Optimum měl někde kolem 21 km/h a mělo smysl ho provozovat od nějakých 11-12 km, jak se točil pomaleji, už jen topil.
Na rovině jsem ho bez zátěže rozjel až na 45 km/h, a šel by dál, ale já měl už strach. Kolo fakt není na tak silné mitory stavěno, zvlášť to s Alu rámem.
Tak asi pro poprvé nechtěli vyvíjet úplně extra pohon, tak tam je asi jejich běžný možná mírně upravený pohon s limitem nastaveným na těch 45. Ono to asi stejně jako tovární elektrokola s limitem 25 má 250W papírově a v nějakém boostu to dá 750 W.
Jako městské přibližovadlo mi pro jízdu mezi auty přijde těch 45 bezpečnějších než 25, nenutí auta tolik předjíždět a může se na tom člověk chovat jako na motorce. Je škoda, že prakticky nejsou elektro mopedy s limitem 45 km/h a 4 kW postavené na cyklo komponentech.
A nepřijde mi žádoucí aby kola s takovou rychlostí a výkonem bylo možné bastlit samodomo.
Až na to, že pokud to bude vypadat jako kolo, tak žádný řidič nebude očekávat, že obyčejné kolo může jet také 45km/h. Toto neočekávání generuje nehody čelní srážky kola s autem, které mu nedalo přednost, poněvadž kolo přece nejede rychle a on to stihne. Mám s tím své zkušenosti. Při těchto rychlostech je třeba být neustále ve střehu a čekat průšvih. Pochybuji, že to běžní elektrokolaři budou dělat, takže se budou mrzačit.
Vodiči áut sa budú musieť naučiť s týmto rátať, prednosť platí jednoznačne aj keby po ceste šla ponorka. Na druhú stranu iba blázon sa na dvoch kolesách spolieha že mu ostatní dajú prednosť, a dvojnásobný blázon je ten kto ide na rýchlej nelegálnej mašine a neráta s takýmito situáciami.
Ty bouráš s auty poměrně často, že jo.
Jezdíš na elektrokole?
V silničním provozu je nutno předvídat, a k tomu potřebuješ určitou zkušenost. Často z chování poznáš "ten mi tam vjede" možná dříve, než ten dareba se sám rozhodne (pokud je to Audi, máš 90% jistotu, pokud má naví ústeckou SPZ, je to 99.99 :-) )
To platí pro všechny účastníky. Nemusíš mít přečipované kolo, abys byl ve městě o dost rychlejší než papoušek. A je na tobě, abys předpokládal, že ne každý řidič si to uvědomuje, a přizpůsobil tomu své chování na křižovatkách.
Jinak za volantem jsi zvyklej na všeljaké magory, na motorká, na skůtrech, v stříbrných oktaviích kombi a na ty s diagnozou, je potřeba být neustále ve střehu, předvídat a taky mít štěstí.
A nebo tank. Ten sice dost žere, zato má dost dobře vyřešenou pasivní bezpečnost posádky a i vysokou průchodivost dopavními zácpami. A kanón se taky občas hodí..například při vyjednávání slevy na pohonné hmoty. Takže náklady na provoz nemusí být nijak závratné.
Pánové, co kdybychom se vrátili k tématu. Zajímavé byly zkušenosti e-kolařů, hlavně zda prakticky narazili na problém s vypnutím asistence a proč doporučují, nebo nedoporučují posunutí hranice vypnutí asistence.
Emotivní příspěvky o přeplněných cyklostezkách (podle mé zkušenosti jen v nepracovní dny a jen někde) a rychlých e-kolařích jsou mimo mísu a bezpředmětné.
Půjdu příkladem
- jezdím na přestavěném kole od jara 2011 (věk 70+) - nábojový motor s převodovkou 250W, snímač PAS. Jezdím rekreačně, prakticky mi asistence za sedm let vypnula jednou či dvakrát, nevnímal jsem to jako omezení.
- od loňska jezdím na vlastní přestavbě - středový motor 250W s torzním snímačem. Na rovině problém nemám, jezdím rekreačně, ale v nepříliš prudkém kopci - když jsem dobře nařadil, chytil "druhý dech" a udržel správný rytmus šlapaní - tak jsem se dostal nad 25km/h a asistence vypnula a to bylo dost nepříjemné. Zvažoval jsem nastavení na vyšší rychlost (display mi to umožňuje), ale neudělal jsem to - takový případů je minimum a mě jde hlavně nízkou spotřebu, tedy dlouhý dojezd (na delší rovině vypínám asistenci úplně a jedu za své).
Resumé: zvýšení limitu považuji za zbytečné.
Já zase jezdím, pokud to jde tak, že s motorem rozšlapu kolo na 26 a pak už jedu s minimem spotřeby. Když se zpomalí, motor významě pomůže, mezi 25-26 asi tak, jako by jel na ECO a rychleji už za svoje. Když držíš u těžkého stroje rychlost, setrvačnost dost pomáhá, a jedu za svoje - tedy zvyšuje se dojezd.
Mě by povolení přípomoci do 32 km/h nevadilo a neuráželo, ale nevyužíval bych to, kvůli spotřebě.
Také myslím,že ten problém je v tom,že někde na nějaké stezce plné chodců a maminek s kočárky dvakrát šlápnu,ono mi to začne zrychlovat na 32km a ještě dvě vteřiny po tom,co přestanu šlapat,ten motor poběží a já budu zběsile kličkovat tím davem.Jinde by ta rychlost nevadila.