Ahoj, jakou mate zkušenost s přepravou lehokola -třikolky vlakem?? Jde mi o to, zda mi průvodčí pomuže s naloženim a vyloženim z vlaku, nebot jsem invalidni? Diky
Tak přeprava tříkolky vlakem to je děs běs.Že by Ti pomáhal průvodčí,s tím nepočítej,ten má jiné starosti.Tříkolku jako invalidní vozík neneložíš,nem je především delší a tak nelze využít plošin pro nakládání invalidních vozíků - mám odskoušeno v Přerovš.Nezbývá Ti než najít vlaky s nízkým nájezdem já jel loni do Prahy Panterem přes Břeclav a Brno.A když se zeptáš ČD kde všude jim jezdí nízkonástupní vlaky,tak řeknou,at si to najdeš sám,že přehled nemají.A do Leoša se nevlezeš,neb má udajně prostor pro kola 1800 mm a my potřebujem o kousíček víc.
tak Ti dík. \\Tušil jsem že to tak dopadne, Asi stejný problem bude s cyklobusem... Takže zbyva přeprava autem anebo po vlastní ose... :-)
A ještě doušku i když už jsi naložený a vezeš se,tak nemáš vyhráno - ještě musíš vystoupit na nádraží,které má hranu nástupiště ve výši podlahy vlaku,jinak se vykládáš s problémy.
Chce si to předem nastudovat, jaký vlak pojede (přes číslo vlaku třeba na zelpage.cz). Jsou vlaky, které jsou pro lehokolo celkem přátelské (třeba interpanter nebo Regionova) a jsou vlaky, do kterých by naložení lehokola se spodním řízením bylo extrémně obtížné (z mého podhledu nemožné).
Některé vlaky ještě stále mají službu úschova během přepravy = vagón s velkými dveřmi a prostorem, kde za přepravovaná kola ručí průvodčí. Výhodou je, že je tam dostatek místa, nevýhodou, že chování průvodčích a výklad pravidel je velmi různý (běda když narazíš na důležitého blba...).
Každopádně spoléhat na jakoukoliv pomoc nedoporučuji. A ač si myslím, že na tom fyzicky nejsem úplně zle, tak vynesení Ibexu po schodech a naložení do vlaku mi dává dost zabrat a vždycky se děsím, aby nepřijel jiný typ vlaku nebo nejelo moc cyklistů najednou...
Vzdálenosti do 50 km rozhodně pojedu raději na lehokole než ho nakládat do vlaku...
Přepravu tříkolky vlakem si neumím moc představit. Přinejmenším jet ve více lidech, v jednom je to sebevražda... zvlášť pokud by vlak ve stanici stál jen pár minut... :-/
Úprava řízení podle madmaxe (Kostky jsou vrženy ...) řeší nastupování do úzkých dveří vlaku.
Jestli je to ten pákový mechanismus, tak to bych se bál, že by se můj mozek ovládat nenaučil...
Navíc řidítka nejsou jediným problémem lehokola ve vlaku (i když ano zásadním), další poťíž můžou být háky, do kterých jsem se Ibex nikdy věšet nepokoušel a leckde bych tipoval, že by převodník už narážel do stropu...
Madmax se tu občas zjeví. Vzpomenu-li, zeptám se ho na cestování vlakem (s MAXem)
Zdravím vespolek.
Děkuji za pozornost, ale moje řízení problém tříkolek neřeší.
Vetřely se mezi lehokola a přemnožily se. Všude překážejí.
Pokud jde o mé cestování vlakem, jel jsem jenom jednou v nouzi.
https://www.nakole.cz/diskuse/12990-potrebuju...
Nemám tolik času. Na další akce jsem si vždy půjčil dodávku.
Z toho si nic nedělej. Na to nemůže stačit žádný mozek. Ten dokáže pouze definovat výcvik, jehož absolvováním se podvědomí upraví správným směrem. Jedná se však o boj s vlastní pohodlností, která se v současnosti šíří jako epidemie. Viz tříkolky: aniž by je cokoliv postihlo, jsou líní držet balanc.
Tak jasný, všichni bicyklisti jsme vlastně hrozní lenoši, protože rovnováhu udržujeme jen směrem doleva/doprava.... zatímco taková jednokolka, to musí být nářez. ;-)
A až ti začne připadat i jednokolka příliš jednoduchá, zkus viset na místě s vrtulníkem. :)
Popravdě bych si větší šanci dával v tom vrtulníku, ale nezkoušel jsem ani jedno.
Je ale fakt, že co měl kolega nějakou malou kvadrokoptéru, tak udržet ji ve vzduchu (zhruba na místě) a do ničeho v místnosti nevrazit, se ukázalo mnohem těžší než to vypadalo... o nějaký řízený let jsem se raději nepokoušel... :-)
Kvadrokoptéry (drony) nebrat! Mají tam všemožnou stabilizaci, inerční systém a GPS. To je pro blbý. Ti chudáci to řídí mobilem a považují se za piloty.
No asi jak který. Ano, jiný kolega si takový stroj stavěl a téměř celé se to řídilo samo (souřadnice pro návrat a řízené klesání když dochází baterie)...
Ale ta hračka, co jsem měl v ruce, měla (něco jako) plynovou páčku na ovladači (při puštění se motory zastavily), kterou jsem musel držet přesně ve správný poloze, jinak to furt stoupalo nebo klesalo, druhou páčkou pak šlo ovládat pohyb, ale mě dávala zabrat už ta první... :-)
Je mi jasné, že aby to vůbec letělo a nepřevracelo se, tak tam regulace podle akcelerometru stejně musela být, ale coby programátorovi mi přišlo pitomé, že si ten plyn/otáčky nemůžu ve stabilní poloze zafixovat... :-)
O problémech s tím, když člověk stratil přehled, kde má ta věc předek, raději ani nemluvě.... :-D
No a oproti plně manuálnímu vrtulníku (pět stupňů volnosti) je to ještě slabý čajíček. Sám jsem moc neovládal ani dvourotorový elektrický RC vrtulník. Jaké to je s ocasním rotorem a ještě regulací plynu si těžko představit.
Takový malý levný klasický vrtulníček na IR ovládání jsem rozbil hned ten první den...
Mám takový z Lidlu a je to s ním zábava, ale jenom v úplném bezvětří.
Tenhle má RF ovládání, což je lepší a mimo dosah jsem se zatím nedostal.
Ale s tím plynem se musí fakt moc jemně. Má tak hrubý rozsah nejspíš proto, aby dokázal lítat v nadmořské výšce třeba o kilometr větší.
Když se to osolí nadoraz, stoupá hodně rychle a za chvilku by byl právě tam - ztracený neznámo kde.
Jak se dostane mimo dosah ovládání (simulace vypnutím ovladače), tak se totiž vypne a padá.
Omlouvám se, že nemám nic k tématu - zní pro mě tak děsivě, že jsem se musel už jenom ze zvědavosti podívat.
Jednokolku jsem vynechal. Respektuji, ale děkuji, nechci. Jezdí moc pomalu.
S vrtulníčkem létám ze 4. patra patroly proti holubům. Devastují lodžie a někteří dementní sousedé je stále ještě krmí.
Ještě mám prak a plastové kuličky.
Prak a plastové kuličky máš na tom vrtulníku? To by bylo celkem impozantní.
Tak to by chtělo ten vrtulníček trochu větší a namontovat na to airsftovou automatickou pušku a kropením plašit ty holuby nějakýma BIO kuličkama, ať nezatěžujeme životní prostředí :-D
Jinak, u nás na katolickém kostele se uhnízdili na půdě poštolky a počet holubů rapidně poklesl :-D
Můj invalidní kamarád dokázal odvézt tříkolku přes půl Čech. Ale on jednak ví, kde jezdí jaký vagon a také mu nedělá problém někoho ukecat, takže v Děčíně se málem průvodčí přetahovaly která mu tříkolku převeze přes koleje.
Tak tříkolku vlakem si neumím moc představit, teoreticky fakt jen hytlák s úschovou, ale těch je málo a lepší to nebude...
S Azub IBEXem mám nacestováno po ČR vlakem celkem dost a zatím sem se vždy dostal, i když občas je to opruz, spodní řízení je prostě široké. Jinak k věšení na háky - zkusil bych obráceně, tedy "zadkem" nahoru - někde je tu i fotka, jak jsme takto měli navěšeno cestou z lehosrazu ve Veselí rok 2018. Vždy ale záleží, jak je hák vysoko...
Tuhle variantu jsem taky slyšel, ale potíž může být i v tom, že reálná délka lehokola záleží na vysunutí dílu s pedály... a vzhledem k mé výšce předpokládám, že můj Ibex bude o nějaké centimetry delší než bývá průměr, takže informaci, že někdo Ibex úspěšně věší na hák, beru s rezervou...
Navíc upřímně mám co dělat, abych na hák pověsil horský kolo, které váží o polovinu méně a je za co chytit...
Někde jsou háky docela nízku. Když pověsím v Syslovi (řídicí vůz Bfhpvee295)kolo na spodní hák, tak zadní kolo už stojí na zemi. S to je to jenom 29" v 19 velikosti.
Před pár dny vyzkoušen hák v 943 (řídící vůz k motorovému vozu 843), v nástupním prostoru byl strop tak nízko, že jsem musel leho pověsit zadkem na horní hák a stejně se opíralo převodníkem o zem. To samé v City Elephantovi a v některých dalších modernizovaných vagónech.
V Syslovi se dalo leho pověsit normálně za předek, ale už nevím, jestli za spodní nebo horní hák.
Nejlepší jsou zatím staré vagóny k "hydrám" řady 854, co jezdí na rychlících Praha - Tanvald. Od prosince to má jezdit Arriva, tak jsem zvědavý, jak to bude pořešené, místa na kola tam mají být (ale jinak poměr hmotnost/výkon zhruba stejný, DB se toho zbavují, co by to soukromník nekoupil a nenadělal s tím spoustu parády v Čechách. Ono je to tedy proti těm hydrám asi o 20 let novější.)
DB je majitelem Arrivy, takže se dá říct, že se to jen přesouvá v rámci jedné firmy.
Nevíš čím konkrétně to chtějí jezdit?
Od nás bude Arriva provozovat linku Rumburk-Kolín.
Měli by mít tohle: https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%A1...
Hlavně nesmí být na trase výluka...
Jó - to bejvá malér i s obyč kolem. Ne všichni řidiči náhradní dopravy jsou ochotní brát kola, i když je to kolo zaplacené. Vlastní zkušenost.
Pokud máš s předstihem koupenou jízdenku pro kolo a zavoláš na nádraží předem, jsou ČD schopny zajiatit dodávku která kola převeze. Ale funguje to bohužel na Tvé iniciativě a (zřejmě) ochotě příslušného nádraží.
Nevím, kdy si tuhle zkušenost udělal, ale řekla bych, že jsi měl kliku.
Dráhy teď svoje "služby" zdokonalily a už v jízdním řádu je u výluky uvedeno, že kola se nepřeváží.
Při současné situaci je problém sehnat autobus (resp. řidiče), natož nějaké další vozidlo na občasnou přepravu kol. To dráhy neobhajuji, ale před časem jsem sháněl autobus na zájezd. Bylo mi řečeno "my vám půjčíme autobus, ale řidiče si zkuste sehnat sami".
Při výluce Rakovník - Roztoky u Kř. jezdily autobusy s vleky na kola
Při výluce Břeclav - Mikulov a Valtice - Novosedly taky. O víkendech snad všechny, ve všední dny jen některé. Ale bylo to uvedeno ve výlukovém jízdním řádu.
Já loni cestoval vlakem na Moravě(Bruntál-Olomouc. Na výluku mne v pokladně upozornila, ale jen bylo třeba osobně přeložit kolo z vlaku do dodávky. Stalo se mi to už na této trase párkrát a vždy jela s autobusy dodávka a vezla kočárky/kola. Podobné na trase Olomouc- Otrokovice. Zato na Slovensku jede jen autobus a záleží na domluvě se šoférem, jestli dá kolo do zav. prostoru, dovnitř(když je pár cestujících), nebo nevezme vůbec. Na stanici jsem dostal lístek i na kolo bez upozornění na výluku(podle info u průvodčí jsem si oznámení měl přečíst na vývěsce ve vestibulu), autobus mne s kolem nevzal,o vrácení cestovného ani řeči a tak jsem 2/3 cesty šlapal pěkně po svých a ještě si za to zaplatil :-(((
Taktéž po modernizaci výtahů na nástupištích jsou tyto jen pro kočárky, invalidní vozíky a cestující s kufry- kolo se tam nepřeveze pro chybějící hák na zavěšení a o 15cm kratší prostor- jedině bez blatníků postavené na zadní kolo- naložené už vůbec ne. Nákladní velkokapacitní výtahy jsou zamčené a ani na požádání nejsou přístupné- asi nejezdí.Takže tak vypadají i služby ŽSR pro cyklisty... :-(
Tak výtahy jen pro kočárky jsou standartem i tady včetně "cyklolokalit" :-D
Smutně musím připomenout, že při rekonstrukcích nádraží v sousedním Sasku jsem si povšiml, že výtahy jsou pokud možno dělány tak, aby se tam vešlo kolo bez problémů, tedy dostatečně dlouhé aby se tam s kolem dalo jednoduše zajet bez nějaké složité manipulace. U nás je často problém i s invalidním vozíkem, pokud je nutný doprovod.
....to bude ten rozdíl v dodavateli- u nás i u bratrů na Slovensku to asi vyhrál ten "nejlacinější"(kdo dal víc bokem do kapsy) a ne požadavky a zdravý rozum....:-((
Nejlepší na tom je, že bez ohledu na více či méně neschopné debilní vlády si furt stěžují na ztrátovost vlakové osobní dopravy přesto, že sami ví, že "modernizace" je hlavně co nejlevnější a nepokrývající potřeby cestujících.
No, dle předpisu Ti kolo naloží pokud použiješ "úschovu kol počas přepravy" viz:
https://m.cd.cz/dalsi-sluzby/psi-kola-a-jina...
cituji
Úschova během přepravy – ve vlacích označených symbolem kufr je možné kolo naložit s pomocí průvodčího do zvláštního prostoru pro přepravu kol. Po dobu přepravy je kolo pod dohledem průvodčího.
Jen se obávám že můžeš narazit na situaci kdy průvodčí bude řešit něco na druhém konci vlaku, eventuelně na blba.
Že by byl průvodčí na druhém konci vlaku, by problémem být nemělo (pokud je úschova během přepravy v jízdním řádu - takových vlaků už moc není). Prostě to chce hned při příjezdu lokalizovat ten správný vagón s velkými bočními dveřmi a stoupnout si s kolem tak blízko (centimetry), aby je náhodou nenapadlo odjet dřív než budeš s kolem uvnitř...
Bohužel to neřeší průvodčího, který chce dělat problémy, pak se může dožadovat sundání všech brašen a odnímatelných součástí, prý nemusí přepravit kolo s hodnotou nad 20(?) tisíc a kdo jakým způsobem má to kolo fyzicky naložit, asi bude taky věc výkladu... :-/
S tím nakládáním a vykládáním mi to přijde takové zvláštní. Už jste někdy viděli, že by nikdo nepomohl naložit a vyložit babě kočárek? Tak proč by měl být problém, aby někdo nepomohl vyložit či naložit lehokolo? Však v tom vlaku nejede jen ten průvodčí (kdyby byl teda fakt tak neochotnej) a pokud je tam přeprava zavazadel a projde to dveřma...
Sem onehdá vezla z Prahy sekačku na trávu, z Brna k nám dokonce byla náhradní doprava autobusem a nebyl problém. Ještě jsem dostala v tom rychlíku poukaz na třicet korun, že poslali starý vagóny (blbě se to na přední představek nakládalo a zatarasilo to dveře) a nebyla v tom vagóně slibovaná wifina (ač jsem s sebou neměla ani ten můj blbej mobil) :-) :-)
Pár let jezdíme s rodinou na dovolenou s kolama vlakem a s kolama nám do vlaku nepomohli nikdy.
Ale držkovali celkem často, bo vlak měl třeba víc naložených kol než háků nebo vagóny s kolem a bez háků.
Tak já bych Báře i věřil, že když před vlakem stojí hezká holka s kolem, tak se pomoc hledá sama, jenže co máme dělat my oškliví kluci? ;-)
Musíš si na to naložení kola sehnat hezkou holku. :-))
Jednou jsem takhle jel s tenkrát ještě malou dcerou, oba natěžko. Při páčení kola do schůdků vozu řady ABfbrdtn mě sjela šlapka po lýtku, takže mě sedřela do tekoucí krve. Ani v tomto okamžiku mě průvodčí nepomohl, jen mě seřval, kam se s naloženým kolem cpu. (do vagonu se symbolem kolo, kam jinam)
Něco musí být špatně. Nejsem žádná krasavice, ale vlakem jsem převezla kde co, kuchyňským stolem v hytláku kdysi počínaje, přes houpací křeslo v uličce, občas nějaký prkno z Hornbachu či dvoumetrový hranoly běžně nad sedadlem ... a třímetrovou garnýží zdaleka nekonče (nakládala a vykládala se oknem, jak jinak), a nikdy nebyl problém. Pokud je tam přeprava zavazadel, tak je to prostě zavazadlo, za spoustu z toho ani nechtěli platit (dvoumetrovej hranol je stejnej jak lyže - jeden pár zdarma, že jo). Někdy pomůže průvodčí, ale většinou spíš cestující, co jim taky zbývá, když chcou odjet :-)
S normálním kolem i s brašnama jsem si zatím dokázala i v těch úzkejch dveřích poradit, ale často mi někdo ochotně pomůže a jen jednou se mi stalo, že mě s tím kolem nevzali do náhradního busu, měli to tam u výlukového řádu napsané, ale jsem o té výluce netušila. Bylo to blbé, musela jsem potmě ty dvě stanice odjet po vlastní ose, mezitím samozřejmě odjel ten vlak a čekala jsem hodinu na další, ale kvůli mě pak v přestupní stanici nechali půl hodiny čekat poslední noční spoj k nám domů.
Tak to kolo před nakládáním obalte igelitem (ať to nikoho nezasviní a nepodře), oblečte si normální hadry (ať nevypadáte jak cyklobuzny) a ty brašny dejte do pytle přes rameno. Pokud to chcete odvézt, tak se pro těch pár minut přípravy nic nestane.
Evidentně mají průvodčí a zřejmě i cestující (pokud pyskují a nejsou ochotni nakládat) averzi vůči cyklistům, co se nahrnou do vlaku, jinde se vyhrnou ... Nad tím "proč?", se mi přemýšlet nechce, nevím, já s přepravou vlakem potíže nemám.
Sebekritika je sice zdravá, ale na druhou stranu, každá holka je pro někoho krásná. Nepodceňuj se.:-)
....tak funguje i soucit... :-)))
S tím výčtem přepravovaných věcí jsi mi připoměla jeden zážitek. Bylo to v klasickým osobáku, kde jsou nahoře nad sedadly klasické kovové poličky na zavazadla. A někoho bohužel napadlo položit si tam dlouhou železnou tyč/pásovici (nebo co to přesně bylo) pěkně přes uličku, aby byla na obou koncích opřená...
Ostatní lidi zřejmě normálně prošli pod, akorát já se o tu tyč praštil naplno do hlavy (šel jsem ve směru, kam se tyč posunout nemohla)... vzápětí jsem se sbíral ze země a snažil pochopit, co se mi to stalo... ještě jsem za sebou slyšel něco jako co to bylo za debila... :-(
Holt někomu projde cokoliv bez problému, jiného jebou za to, že na kole nechal brašničku s nářadím...
Minulý měsíc jsem po letech jel vlakem s kolem natěžko. Ještě před příjezdem vlaku jsem požádal mladé synky, zda by mi vzali brašny a nebyl žádný problém. Tedy s tím odlehčeným kolem jsem měl co dělat, protože to bylo hodně vysoko, s brašnama bych to nedal. Ale i to se dá dopředu domluvit...
Prostě líná huba...
Odmítnout matkám pomoc si dovolí málokdo.
Odmítnout pomoct cyklistům si dovolí skoro každý průvodčí.
Průvodčí mají problém i pokud vidí jen malinko nestandartní kolo (jako třeba fatbike), většinou začnou mlít svoje že se to tam nevleze apod. aby byli z obliga.
Ale to je klasický český přístup, stejně jako když jsem jel včera na singlu po polní cestičce na okraji oranice, a u potůčku jsem se zeptal kam vede ta cesta kolem něj, lidí se psem.
Pán byl docela ochotný, ptal se kam jedu, a pak říká: "ale vy máte blbý kolo, takže to nic."
Prostě když člověk nemá horské kolo z posledního televizního shotu, tak "něprajděš".
:)
Nebyl bych takový pesimist, Oceláč jsem vlakem vozil často a když jsem si ho zvládal vnést dovnitř a pověsit na hák, nikdo proti tomu nic neměl. Ve většině vlaků pasoval za přední kolo na horní hák (jak jsou cik cak některé výš a některé níž), sem tam ale byly háky moc blízko stropu a potom zase vycházel lépe spodní hák, kde se případně zadní kolo trochu opřelo o zem. Rok jsem takhle jezdil zhruba jednou týdně a pak sem tam ještě příležitostně a ani jednou s tím nebyl žádný problém. Jen obvyklé dotazy jak se na tom jezdí, co to stojí atd.
Jirko, já s tebou souhlasím, v tom není žádný pesimismus.
Sám píšeš že to zvládneš bez pomoci.
Čekat že mi někdo bude pomáhat, bych se nikam nedostal.
A když už se to náhodou stane, že jsou průvodčí tak milí že chtějí pomoct, je to fajn setkání.
Ale spoléhat na to mohou akorát matky.
:)
Myslel jsem hlavně tu část kde "průvodčí mají problém když vidí malinko nestandardní kolo", protože to se mi nestalo a případných příležitostí k tomu bylo hodně. Možná by to bylo jiné, kdyby moje kolo nešlo dostat do "standardní" svislé polohy na háku, stálo někde jinde nějak jinak. To jsem vyzkoušel jen velmi vzácně, ale někdy jsem měl Oceláč jen opřený a třeba i držel rukou zataženou brzdu, aby necestoval při brždění a rozjezdech.
Jinak na obranu průvodčích bych mohl říct, že ti v Pendolinu jsou vždy maximálně korektní.
U zbytku rychlých vlaků ČD jsem kvůli kolu zažil ledacos, už jsem si taky písemně stěžoval, ale samozřejmě to bylo prd platné.
:)
Naopak s cestujícími ve vztahu ke kolům, ať už pověšeným nebo opřeným, mám jen dobré zkušenosti.
V Anglii funguje myslím systém, že se dá 30 dní dopředu domluvit asistence při nástupu.
Některé zastavení se tam odehrávaly v rekordních časech.
Sice mi po mailu řekli že mi s přepravou v krabici nevyjdou vstříc, ale aspoň mi poskytli rozměry do kterých mohu kolo v místě pro kufry nacpat složené.
Myslím že takhle jde určitě dopředu domluvit asistence i u ČD, jsme jen lidi všechno se dá domluvit.
Jen to musí být dobře vymyšlené a změřené...
Jistě že jsem viděla a i zažila, že nikdo nepomohl mamince s kočárkem. A mnohokrát.
...to bude asi tou "diskriminací"- ženské pomože každý ochotně, od chlapa se očekává, že si pomože sám protože je chlap. Průvodčích je dost žen, a od těch pomoc nečekejme- mužský mi pomohl většinou... ;-)
vlakem ve kterém ukládám kolo do vagonu k tomu určeném jezdívám tak jednou za rok a vždycky je problém kolo naložit. průvodčí jen stojí uvnitř vlaku a čeká, až tam kolo vysadím, snad jednou byl tak ochotný, že mi pomohl. jsem zvědavá, jaká bude cesta pozítří do Ostravy. ale jezdíváme většinou ve 3, tak si pomáháme.
Před několika léty jsme jeli se StrejdouLiborem z Pardubic do Přerova se dvěma tříkolkami. Ta moje navíc se střechou a spalovacím motorem. Na nádraží nám sice pokladní řekla, že když se vejdu, tak mě odvezou(Libor měl rezervaci pro kolo, já né). Problém byl trošku s přístupem na správné nástupiště, ale průvodčí ve vlaku, (možná to bylo tím, že to byla žena), se chovala mile a přívětivě. Dokonce pak brala i další kola, přestože byl vagón plný.
To je pro mě hodně "živé", možná dokonce "bolavé" téma. Já vím, už jsem tu o tom asi psala... Jezdíme na tandemu, jsem zrakově postižená, takže to není exhibicionismus, ale tak trochu nutnost. A vlak využijeme rádi, jezdíme na výlety většinou jen na několik dnů a rádi se podíváme poněkud dál od domova, už nás to nebaví jezdit, jak se tady říká, jen "kolem komína" :-).
Jediná legální možnost je "úschova během přepravy". Ještě před několika lety jsme se tak dopravili třeba do Ostravy, do Valmezu nebo Starého Města u UH, plánovali jsme i na Slovensko (Žilina, i dál...), na to už ale nedošlo - na této trati úschovu zrušili. Údajně vzhledem k modernizaci trati, vagóny nevyhovují požadované rychlosti.
Takže cestujeme na Letohrad, na Prahu, loni přes Prahu do Veselí n. L., nedostaneme se už vůbec na západ... Kdysi jsme dojeli až do Domažlic. Asi to postupně zruší všude, zřejmě hytláky nebo služební vozy už nejsou potřeba. Pokud se občas (jednou nebo dvakrát do roka) vnutíme do místního Stadleru - vždycky nám průvodčí domlouvá - tandemy nepřepravujeme. Údajně to mají v testech, dobře to vědí. Tak přemýšlím - kola berou, invalidní vozíky i kočárky berou, dětské cyklovozíky přepravuji - proč ne klasický tandem? Vždyť je jen o kousek delší... Zatím jsme vždycky dojeli, ale samozřejmě to nemůžeme zneužívat, nechceme přivést průvodčího do problémů.
A nakládání? Pokud má vlak úschovu, z nástupiště musíme podat kolo do hytláku obsluze, ta si ho převezme. Pilot si ho rád zajistí sám, ale nesmí nastoupit přímo z nástupiště, musí projít vagónem, pak ho většinou nechají. U přepravy kol samozřejmě pomoc nevyžadujeme, ani ji průvodčí neposkytne.
Paradoxně - ve vlaku jen s přepravou kol nás nechtějí, ale ve vlaku s úschovou i přepravou nás často nasměrují jen do oddělení pro přepravu kol (kde se tandem přepravovat nemá), nechce se jim otvírat ty zvláštní dveře a nakládat... Taky to je problém časový, nastupujeme na zastávkách, kde je na nástup jen minuta.
A je to samozřejmě "o lidech". Právě loni cestou do Veselí a pak zpět domů jsme třikrát ze čtyř nastupování slyšeli - tandemy nepřepravujeme! A to přesto, že jsme stáli u hytláku a většinou měli rezervaci... Nejvíc nepříjemný byl průvodčí z Veselí n. L. do Prahy, to už hraničilo s arogancí. Ale domů jsme dojeli :-).
Psala jsem kvůli tomu i ČD, odpověď pro mě byla tak trochu jako "studená sprcha". Nezájem, ignorance...
Ještě to letos ale s nimi zkusíme :-).
Zkuste se obrátit na ten Krásův spolek. Si myslím, že nějaká bumážka by se za tím účelem dala nějak sehnat.
Vůbec netuším, o jaký spolek se jedná :-). Obávám se ale, že proti přepravcům nic nezmůžu ani s podporou několika spolků...
http://www.nrzp.cz/poradenstvi-sluzby/cestujeme...
Můj již zmiňovaný ukecaný kamarád dokázal, že jsme kdysi převezli tandem i ve voze řady 810, jen jsme ho museli v uličce šoupat ze strany na stranu dle toho, kde byl nástup. Ale považuji to spíš za šťastnou náhodu.
Faktem je, že dle předpisu lze tandem přepravit jen ve vlaku, který má symbol "kufr" a těch ubývá.
Přitom do některých současných nízkopodlažních vlaků by se vešel do prostoru pro kola bez složité manipulace. Kdysi dávno jsem si četl německé předpisy a tam bylo, že neobvyklá kola (explicitně vyjmenovaná: lehokola, tříkolky, tandemy) lze přepravit po předchozím telefonickém objednání.
Laicky se domnívám, že by tohle mohly umět i naše dráhy- zavolám/napíšu na info linku - počkejte, prověřím které soupravy jsou v tom vašem spojení řazené - ano to jde, ne to bohužel nejde, na vaší trase máte vůz, kde se do prostoru pro kola nevytočíte.
Takto vstřícné jednání jsem zažila s informacemi ČD jen jednou, v roce 2015 jsme se chtěli dpstat do Děčína (jeli jsme část Krušnohorské magistrály a podél Ohře do Litoměřic). Z Lysé n. Labem jel osobák jen s přepravou kol, jiná možnost nebyla. Psala jsem tuším email na informace a paní se mi skutečně příkladně věnovala. Zjistila, že ve všední den dopoledne, kdy jsme chtěli jet, jezdí vlak poloprázdný, do oddělení pro kola se vejdeme, takže máme šanci. Nebylo ale nic dojednané, úplnou jistotu jsme samozřejmě neměli, ale dopadlo to dobře. Jeli jsme pak takhle i zpět z Litoměřic do Lysé, sice jsme vyslechli, že budeme muset vystoupit, když nastoupí někdo s kočárky atd. atd., ale dojeli jsme.
Příjemně nás překvapila i průvodčí ve vlaku Letohrad - Praha, potřebovali jsme v Poděbradech nebo v Nymburku přestoupit na vlak do Rumburka. Zjistila nám, že bude výhodné přestoupit už v Poděbradech, oba vlaky stavěly na stejné koleji, takže nemusíme po schodech, navíc ještě zavolala (!), do toho druhého spoje, takže když vlak v Poděbradech brzdil, už se otvíraly dveře hytláku...
Takže pozitivní zkušenosti taky jsou a je fakt, že České dráhy jsou vlastně jediné, které nás ještě alespoň někam přepraví. Vzhledem k tomu vývoji v posledních letech (rušení možnosti úschovy během přepravy) ale velký optimista nejsem. Prostě musíme výlety plánovat podle toho, kam nás ČD dopraví :-).
Co se týká nezájmu a ignorance. Zkus se s invalidním vozíkem přepravit některými ne-ČD dopravci.
Ale doba se mění, v příštím JŘ budou mnohem víc lokálních spojů zajišťovat ne-ČD dopravci, tak třeba se to zlomí a půjde ten tandem naopak lépe.
Je třeba pohopit jednu věc. Ani ČD dopravci a ani ne-ČD dopravci nezáleží na nějakém cestujícím s nějakým divným dopravním prostředkem ale na dotaci co dostane od státu. Takže jsem optimista. Nic se nezlomí a lepší to nebude. Nakonec ti o důležití co o dotacích rozhodují jezdí autem a ty socky co cestují vlakem jsou zajímavé jen o volbách, jinak na ně sere Bílý Tesák.
Když už jsme u těch pesimistických předpovědí. Většina veřejné dopravy se platí z "krajských peněz". Kraje dostávají peníze od státu, ten ale uvažuje o tom, že by peníze pro dopravu krajům zkrouhnul, ono přeci jen to snížení jízdného pro důchodce a studenty státní kasu stojí dost peněz. Takže stát ušetří, ale ten, kdo bude bídák redukující spoje bude kraj.
Dyť oni jen vycházejí vstříc cestujícím. Kdekdo chce mít ve vagónu wifinu, klimatizaci a nejlépe nějakou vůni - si vzpomeň, jak si furt někdo stěžuje na smrad v MHD ... tak se nediv, že tam nechcou pouštět upocený socky se špinavejma báglama.
zdravim. S vozickarskou trikolkou obcas vlakem jezdim. V prvni rade diky tomu, ze mam stesti na trat.
Potrebuji s ni nastoupit/vystoupit i posedet behem jizdy. V tom pripade zustava jedina moznost vozit ji jako invalidni vozik na rampach nizkopodlaznich vlaku CD. Nutnou podmikou k prevazeni invalidniho voziku CD jinak nez jako nadrozmerneho zavazadla na miste k tomu urcenem, kterou je treba splnovat (a vypapirovat), je prukaz ZTP/P.
www.prukaz-ztp.cz/kriteria-pro-priznani.html#prukazZTP/P
Protoze se trikolka nevlozi do ČSN 73 4959, ktera zarucuje i kriteria vazana na bezpecnost prace nakladajicich z rad zamestnancu CD a nadrazi, je z pohledu prepravce manipulace s trikolkou v rezii me (a meho pruvodce, je-li). Sama si musim zjistit i, jaky vlak by mel jet (zelpage) a stav nadrazi (CD mimo stav splnuje/nesplnuje vozickarkou normu informace zasadne neposkytuji...CD toho obecne neposkytuji hodne, kupr. na rozdil od cestujiciho na sedacce je jedine oficialni misto, kde vozickari sdeli umisteni jeho mistenky, nadrazni pokladna, tedy misto, kam jinak CD moudre nepozaduji po drzitelich ZTP a ZTP/P vmanevrovat jiz po desitky let; ).
Jezdim ze zastavky Praha-Klanovice, nejcasteji sloniky a (pres Liben) RegioPanterem.
U sloniku cestu nezamlouvam, prakticky mi to v nicem nepomuze (treba, ze by o me nekdo informoval cestujici s kocarkem ci kolem, nehrozi) a muzu jet tim, ktery prave jede (ve spicce co 15 min, zpozdeni 30 min neni vyjimkou). S jinym vozickarem na palube jsem se zatim nesjela (ja nemajic rezervaci, byl by mel on prednost). Vlaku preplnenych natolik, ze jsem volila pockat si, s cim dorazi dalsi, uz par bylo.
Pruvodciho vetsinou nepotkam, i kdyz jedu ~40 minut (Kolin ci Cernosice), coz je nekdy k vzteku, protoze se snazim cestovat mimo spicku a nedosahnu na otvirani dveri.
S cestujicimi tu vychazim dobre vcetne situaci, kdy jedou s kocarkem o zastavku dal, nez zamysleli, ci vedou kolo vnitrkem vlaku. Pro ne je nepohodli chvilkove, se mnou zustava...
U RP oznamuji jizdu (www.cd.cz/objednavka-cesty-vozickaru) vzdy. Jednak vozik jinak muze pruvodci vykazat pro obsazenost vlaku, jednak se zavcas dozvite, kdyz zaskakuje nenizkopodlazni vlak (dosud nemile casto).
Pro zdarnou rezervaci jizdy je treba (popravde) zduraznit, ze vozickarska trikolka je vetsi nez standardni vozickarska plosina; ze jinym nez nizkopodlaznim vlakem jet nemuzete; ze si s ni nikdo z pracovniku CD/nadrazi zada neztrhne; ze vite, ze se z ciloveho nadrazi dostanete. V opacnem pripade cekejte odpoved "pro Vasi osobni bezpecnost jsme cestu zamitli".
V RP jezdivam ve spicce. Malokdy jsou vsichni cestujici ochotni uhnout. Pruvodci zpravidla nezakroci ani, kdyz tim padem nemohu otocit trikolku oo/proti smeru jizdy, byt je jina orientace pri vyssich rychlostech moudre nepripustna :(
Zjistit cokoliv o nadrazi mimo splneni vozickarske normy je boj. Obcas se da neco najit na webu (kupr. www.vlakemjednoduse.cz, zdroj srovnatelny se zelpage chybi), "pomuze" letecka mapa nadrazi (je-li nastupiste mezi kolejemi a nadrazi dle CD nesplnuje vozickarskou normu, jste zpravidla bez sance).
Velmi ochotni a sikovni jsou lokalni dispeceri vozickarske prepravy. Cislo na ne ale dostanete az po schvaleni cesty vozickare. Opakem dispeceru jsou ruzni mluvkove. Inu, jak rika klasik. Neunikne niokomu, kdyz ve firme s 6 zamestnanci pracuji jen dva. Kdyz ve firme s 60 000 zamestnanci pracuje kazdy treti, nevsimne si toho nikdo.
Fajn jsou nova nastupiste v urovni nizkopodlaznich vlaku (RP ma oproti slonikovi jeste luxusni plosinku, takze z nej vlastni silou i vycouvam), na starsich hlubsich nastupistich se da jen sjet (couvam, za ram jsem zatim nezustala viset nikde). Nova zas mivaji uplne zruseny prejezd pres koleje (kdyz tam je, treba i se zakazovou znackou, v pripade nutnosti (nic vic nez schody s plosinou ci uzky vytah) jej pod dohledem pracovniku nadrazi smite pouzit).
Luxusni nadrazi maji v Usti nad Orlici. Nastupiste jsou vysoka. Smerem na Brno pristup podjezdem a vytahem, kde nemusim trikolku ani sklapet ani stavet na predni. Smerem na Prahu ma podjezd kompletni. Oproti tomu treba v Koline maji jen plosinou osazene schody. Je treba dokodrcat se do Kolin-Zastavka osobakem.
Liben je pribeh sam pro sebe. Vynechava volacka vytahu na peronu, coz zjistite ve chvili, kdy uz ostatni cestujici sebehli po schodech. Dolni funguji, ale zas neni jednoduche se do pristupove chodby dostat, pokud neni zavreny vjezd pres dvur (cca 8-17). Pak je treba jet pres cekarnu, kde jsou vsechny vychody zajisteny zamcenou pulkou dvoukridlych dveri. Na odemceni je treba vystat frontu v pokladne, k cemuz je treba nekoho vne nadrazi ukecat...
Krom maleho pokryti ma cestovani vlakem i jina uskali. Kupr. neni zahodno rezervovany vlak zmeskat. Kapacita vlaku pro voziky je mizerna a ja zabiram misto za 2 klasicke... Nejen ze v pozdejsim vlaku uz muze byt plno, opakovana nedochvilnost by mela byt (je??) duvodem k trvalemu vyrazeni z prepravy.
Osobne vlakem jezdim rada, zaroven mam vzdy zajisteny odvoz pro stav nouze (parkrat na nej doslo, duvodem bylo vzdy me selhani daleko od vhodne trate). Dalsim luxusnim zpusobem cestovani je vyrazit do (primerene osidlenych zakouti) Skandinavie. Mit problem, na ktery nestacite (fyzicky, teorie neceho tak exotickeho, jako je trikolka, zustava vasi zodpovednosti), tu neni ostuda, ale inspirace a mnohdy i zacatek celozivotniho pratelstvi.
ohledně těch nádraží a vozíkového přístupu nestálo by to dát jako info na www.vozejkmap.cz
Na lehoslehu v Lednici byl se mnou na chatce Petr někde od Telče s tříkolkou, který ji měl jako vozík a bez potíží si pomoc při nakládání a vykládání vyžádal.
Jako vstupní faktor pro tuto katastrofální situaci vidím v počátku neschopnost SŽDC udělat nádraží ve stylu cyklisté vítáni. Ta jejich ignorace požadavků, které jsou rozhodně více než módní, je více než zarážející. Ministry dopravy nemá ani smysl hodnotit, když se tu staví jen dálnice pro kamióny...
Tak zase vodsamsaď pocamcaď, Dřív kola byla ve vlaku problém obecně. Dneska to problém není, ale myslím si, že pokud pasažér s sebou vláčí kolo (či jakékoliv jiné zavazadlo) tak by měl být schopen si to naložit sám. Pokud je to invalida a má tříkolku jako invalidní vozík, tak na to dráhy procedury mají, byť to třeba není tak komfortní jak by si někdo představoval.
Ahoj. Minulý rok jsem jel s trike celopérem na sraz u LVA. Dojel jsem na vlak do Ho. Cerekve, tam rychlík, kolo do úschovny zavazadel. Musel jsem po schodech dovnitř, průvodčí mi podal čumák a já jí natáh dovnitř, zatáh ručku a šel sednout. Vykládka stejně v poho. Pak přestup v Okříškách na regionovu-ta je dokonalá, spousta platzu a sedíš u mašiny. Ve znojmě přestup na normální lokálku, ta už horší. Úzký vlez po schodech, ale byl tam vzadu platz docela pěknej na spoustu kol. Průvodčí pomoh, ale byť 3kola na štorc, tak se vešla na šíři bez chlupu. Sedačky v tom starom vagoně nejsou, já si to ale valil ze Znojma až do Valtic v tříkolce a to pérování bylo k užitku:). Mám kartičku ztp, tak jsem říkal že to mám jako pomůcku:). Což pravda není, ale aspoň jsem za ní neplatil a pomáhali mi a celkově všichni ohleduplní. Cesta zpět proběhla stejně pěkně. Ale když někam, tak radši pomaleji s regionovou a nervat to do rychlovlaku.