Ahoj,jsem tu nový,vloni jsem si koupil starší kolo s přestavbovou sadou s 250W motorem v předním kole.Stále objevuji,jak s ním správně zacházet.Poslední dobou se mi stává,že při výjezdu nějakého delšího prudkého kopce se po určité době motor náhle vypne a displej na řídítkách zhasne.Tlačítko na řídítkách potom nereaguje,po jeho stisknutí jen probliknou červené diody.Pokud vypnu a zapnu hlavní vypínač na baterii,tak ovladač na řídítkách začne ihned normálně fungovat.Při jízdě po rovině funguje všechno,jak má.Myslím,že příčinou by mohlo být přehřívání řídící jednotky,nebo motoru...
Ja by som to skôr tipoval na batériu, v záťaži padne napätie moc hlboko a BMS to vypne... Po chvíli sa napätie čiastočne zregeneruje a tak to zase ide...
Ja taki myslim, ze je problem v baterce, kterou BMS vypne kvuli tomu, ze na nejslabsim clanku klesne napeti pod limit.
Mozno BMS odpoji baterku kvuli prehrati baterky nebo i samotne BMS, ale nejsem jisty ze na takovem kole bude takova BMS:)
Zkuste vjet ten samy kopec na dobre baterke. Pokud problem nebude - tak prvni problem byl kvuli slabsi baterce.
Tak nové poznatky.Včera jsem vyzkoušel naprosto stejnou cca 20km trasu jako před tím,tentokrát s odkrytou ŘJ."Odborným" ohmatáváním cestou jsem zjistil,že se nijak nehřeje.Ve stejném kopci,tentokrát těsně před vrcholem zase vše zhaslo a motor vypnul.Tentokrát jsem si všiml jedné věci,kterou jsem před tím nekontroloval.Diody stavu nabití na baterii.Když jsem bezprostředně po tom,co se vše vyplo zastavil a stisknul jsem tlačítko indikátoru nabití,tak jen problikla červená dioda.Teprve po vypnutí hlavního vypínače a znovu zapnutí,se na indikátoru rozsvítily červená i všechny tři zelené diody.Takže to opravdu vypadá na limit baterky.Podle mně ale v každé baterce bude vždy jeden článek nejslabší a ten bude limitovat ty ostatní.Ideální baterii se všemi shodnými články asi nebude mít nikdo.
To sa dalo čakať. Na vine môže byť aj jeden zlý článok, ale je dosť možné aj to že celá batéria to už má viac-menej za sebou. Nová batéria pokiaľ to nie je nejaký podvod z číny má súbeh článkov takmer perfektný.
Ak to celé rozoberiete môžete skúsiť premerať napätia na jednotlivých článkoch, či sú rovnaké. Toto je najlepšie urobiť na plne nabitej a potom aj na vybitej batérii. Na základe výsledkov by sa mohla dať stanoviť diagnóza. Môžete potom aj poslať foto aký typ článkov vo vnútri je.
Tak jak píše Lubo, dobré články mají perfektní souběh. Na mojí baterce mám po dvou sezónách používání kola napětí všech článků v naprosté většině měření v rozptylu 2 – 3 mV. A je jedno jestli je vybitá nebo nabitá.
Koupil jste starší přestavbu, tak se dá čekat že baterka už může mít něco za sebou a možná je zralá na repasi. Chtělo by to proměřit to napětí jednotlivých paralelních skupin, jak popisuje Lubo.
Máte informaci od předchozího majitele kolik roků / km, jak často a v jakém terénu s tím jezdil ?
Kolo jsem kupoval vloni někdy koncem srpna.Předchozí majitel tvrdil,že baterie je téměř nová.A zeptat se,jak často a v jakém terénu s tím kolem jezdil,to mně nenapadlo.Jen mi na baterce ukazoval cenovku 8100.Já jsem kolo vyzkoušel v sídlišti a zdálo se,že všechno funguje,jak má...
Největší blbost pod sluncem je nákup ojetého elektrokola. Riziko je to i u nového natož u ojetiny :-) To nové se dá ovšem vrátit.
Ono to ojeté kolo stálo také 9000Kč.Takže cena myslím odpovídala jistému riziku.Za tyhle peníze bych elektrokolo nepostavil.
A jakou to má logiku? Přišel jsi o 9tis. Nyní daš za novou bateri minimálně 10tis. To máme 19tis. Za tohle by jsi přestavěl kdejakou plečku :-)
No každý si asi rovnou nekoupí elektrokolo za 50000Kč i když mu bude odborně předvedeno a bude si ho moci vyzkoušet nějakou jízdou sem a tam.K tomu,co mu bude vyhovovat a splňovat jeho potřeby dospěje až dlouhodobým ježděním.Pak se třeba jeho názory nebo i nároky změní a zjistí,že potřebuje něco jiného.Tak je asi logické postupovat od levného k drahému.Nebo ty ses strefil napoprvé?
Znám mnohem příjemnější způsoby, jak se zbavit 9ti tícek.. třeba je zkapalnit do formy dobrého starého alkoholu :)
Mimochodem,prohlížel jsem nějaké ceny repasí akumulátorů.Náhodou jsem narazil na GES ELECTRONICS.Já je mám tady nedaleko.Podle mně je lepší navštívit s baterkou rovnou elektrikáře,než to vzít přes překupníka v prodejně kol.Co na ty jejich ceny říkáte?
Najdi si jejich stránku na internetu.Taková 10Ah baterka by vyšla asi na 5300Kč
Popravdě nevím jak jste došel k ceně 5300 Kč
Na jejich stránkách jenom články na 10s4p baterku vychází více než 8 000,- Kč.
A zjistit cenu repase nejde vůbec.
https://www.ges.cz/cz/repase-aku-elektrokola/
Plánuješ dalších možná 5.500Kč za repasování baterie a přitom příčinu problému řešit nechceš? Dá se tedy předpokládat, že za rok, dva znova odrovnáš i novou baterii...
Kolega psal, že kolo kupoval před rokem a baterie byla údajně skoro nová. Není normální odrovnat baterii během jedné sezóny. Z toho, co zde bylo napsáno, je baterie zřejmě proudově přetěžovaná. Pouhá výměna baterie bez změny způsobu jízdy, resp. změny pohonu, je proto jen vyhazováním peněz.
Ono takové přetěžování je asi dost teoretická otázka.Najít tu hranici,kterou ještě ta elektrika snese a co už ne.Který kopec je ještě mírný a krátký a který už prudký a dlouhý.Nevím jak vy,ale já chtěl elektrokolo hlavně kvůli snazšímu vyjíždění kopců.Jsem po operaci srdce,na aortě mám plastový návlek a mám titanovou chlopeň.To,že takové kolo samo zrychlí na rovině,když občas zašmrdlám pedály,na rychlost 25km/h,je sice hezké,ale mně šlo hlavně o to,dokázat vyjet i nějaký ten kopec někde na polní,nebo lesní cestě.
Kolegové se vám snaží pomoct. To ale nejde bez znalosti některých informací. Vaše informace o zdravotním stavu je jeden kamínek v mozaice.
Další potřebné info by mohla být váha, důležité je znát terén který jezdíte, především údaje o stoupání těch kopců. Tam potřebujete tu přípomoc motoru nejvíc.
Psal jste že motor bzučí, pokud bzučí i při jízdě po rovině, tedy při malé zátěži, může mít už značně opotřebované převody a to taky může zvyšovat spotřebu. Pokud to teda není některý z těch motorů který je hlučnější. Takže co nejvíc informací o motoru by bylo přínosem. Případně jaký je skutečný odběr motoru při jízdě do těch kopců.
Dál by to chtělo důkladnou analýzu baterky: typ článků, pokles napětí při daném odběru, změření napětí všech článků.
Typ motoru ANG YANG. Žádné informace o tomto typu jsem zatím nikde neobjevil.
Možná to bude motor v odkazu níže, s ohledem na pokles účinnosti v nízkých otáčkách v kopci bych počítal příkon až 500W, takže baterie by při 36V měla být schopná dodávat 14A. Odhaduji, že dosavadní zapojení baterie bude 10S4P a tedy zátěž 3,5A na článek dlouhodobě zřejmě způsobuje rychlou degradaci celé baterie.
http://www.angyang.com.cn/products_detail...
Ano,takhle ten motor vypadá.Vypadají tak ale víceméně všechny.Musel bych ho zkusit podrobně prohlédnout,jestli na něm není konkrétní číselné označení.Jak přesně je zpřevodován nevím také,volnoběžku pochopitelně má.Zvuk vydává,když běží,stále stejný.Nemění se zátěží.Znamenalo by to tedy,že je to motor konstruovaný až na 500W a v zátěži mu není schopné stávající zapojení baterie ten potřebný proud dodat?Co je to zapojení 10S4P?On totiž celý ten můj problém,který řeším,vzniknul tím,že letos nevyjedu kopec,který jsem loni vyjel.Proto hledám,kde je problém...
V těch kopcích, o který ti jde, máš ten odběr právě největší, stejně tak i namáhání mechanických částí. Škoda, žes nejdřív kupoval a nezeptal se co by pro tebe bylo vhodnější :(
Jsou tu lidi (některý taky zdravím nepřetékaj), který maj dost odjeto o spálili se před tebou...
"Batéria bola údajne skoro nová" môže znamenať hocičo, napr. aj že je 5r stará ale nejazdilo sa na nej... Alebo zažila niečo čo nemala, to Vám nikto neprizná... Dobrá batéria po roku jazdenia s 250W motorčekom takéto problémy mať nemôže. Pokiaľ by sa repasovala kvalitne (vhodné množstvo a typ článkov) je predpoklad že bude slúžiť dostatočne dlho.
Také si to tak myslím.Motor,ani ŘJ se nijak zvlášť nehřejí,v těch asi žádný problém nebude.Po městských asfaltkách funguje všechno tak,jak má.S nějakou přesnou teorií a technikou jízdy nelze nikomu přesně radit,na to si musí na svých trasách vyzkoušet každý sám.Jediné,co zbývá,je přesný stav té baterky.Člověk bude mít jistotu jen tehdy,když jí sám vymění.
Další možnost je koupit ještě jednu baterku a používat je paralelně, tím se proud rozloží mezi obě baterky a taky si zvýšíte kapacitu. Nebo ji nechat repasovat tady: https://www.e-pohon.cz/Repase-Alubox-docking...
Každopádně je důležité vědět, které články se na repasi použijí, aby byly stavěné na vyšší proudovou zátěž. Často používané Samsung 29E nejsou na vyšší proudy vhodné, lepší jsou PF, nebo GA, to vám asi lépe vysvětlí Lubo.
Takže já mám články 2265mAh li-ion,přesněji nedokážu určit,viz obrázek a potřeboval bych kapacitnější,aby byly schopny dodávat větší proud?Podotýkám,že o dojezd mi nejde,nepatřím k těm,které lákají televizní reklamy na elektrokola s dojezdem 120km,mně stačí na výlet tak 30km.
Ani ne tak kapacitnější, jako spíš ty co jsou schopné dávat větší proudy, v tom se vyzná spíš Lubo. Na tom totiž záleží nejvíc, aby články nevadil větší odběr. Co vím, tak by to měly být tyto: https://eu.nkon.nl/panasonic-ncr18650pf-3-7v...
nebo lépe : https://eu.nkon.nl/samsung-18650-inr18650-25r.html
příp.: https://eu.nkon.nl/sony-us18650vtc5a-flat-top.html
Čili,jestli to správně chápu,články rozměrově stejné,kapacitou přibližně také,jen jsou schopny dodat místo 10A až 30A...
Ano, přesně tak. Opravdu NENÍ jedno, z jakých článků je baterie složena. Bohužel mnoho výrobců dávalo (a ještě asi i dává) do baterií články, které nejsou určené pro větší proudovou zátěž. Napálil jsem se bohužel i já, když jsem koupil před lety dvě baterie (celkem za skoro 30.000,-Kč), u které výrobce deklaroval trvalý vybíjecí proud 20A. A přestože jsem tento proud nepřekračoval, tak mám na bateriích po třech letech asi tak poloviční kapacitu, protože články nebyly vhodné pro takové vybíjecí proudy. A výrobce je z obliga, protože poskytuje na baterie sice 2 roky záruku, ale pouze na funkci (takže kdyby přestala úplně fungovat, tak by měl reklamaci uznat), ale ona funguje, jen ztratila skoro polovinu kapacity a na kapacitu výrobce poskytuje záruku pouhých 6 měsíců. Takže nelitujte peněz za bazarové kolo, ani nové není zárukou, že Vám bude dobře sloužit (pokud ovšem nekoupíte skvělého Bosche, kde jen baterie stojí 20.000,-Kč)
Jako asi nejjednodušší a nejlacinnější řešení které by svým způsobem bylo i diagnostické bych viděl malou přídavnou baterii 2p nebo 3p zapojenou paralelně ke stávající baterce. Vyjímečně bych tomto případě neváhal použít levnější články z demontu, ať už polské Nexun.pl, nebo teď už nabízí demont články i nkon.
V podstatě je téměř jedno jaké články by se použily. Ale pokud by DAVID7001 zjistil jaké má články ve stávající baterce, daly by se vybrat články se stejnou nebo podobnou vybíjecí charakteristikou.
Pro DAVID7001: označení 22650 nám nic neříká o typu článků. Musel by jste baterku rozebrat a mrknout dovnitř. A zároveň by jste změřil napětí na jednotlivých skupinách.
10s4p znamená že v baterce jsou zapojeny vždy 4 články paralelně (4p) a pak jsou tyto paralelní skupiny zapojeny sériově, v tomto případě je jich deset (10s), což nám dává výsledné nominální napětí 36 V.
Ještě mě napadlo že 22650 nám přece jenom může něco říkat. 22650 jsou hodně nestandartní Li-ion články které se oproti nejvíce rozšířenému rozměru 18650 téměř nepoužívají.
Podle fotky se krabice s články dá z toho hliníkového obalu docela snadno vysunout, tak by jste je mohl nafotit ať víme o co tady vlastně jde.
No,že by to šlo právě snadno se říct nedá,byly důkladně zalepené.Právě jsem to vyndavání dokončil.Tady jsou fotky.
Tak to je pro mě neznámý čínský výrobce :
http://www.headway-cn.com/en/products.php?pid=96
Specifikace článků :
http://www.headway-cn.com/en/showproducts.php...
Tohle je asi vysvětlení malé životnosti baterky - "noname" výrobce článků.
Asi nejzajímavější je tam údaj o maximálním průběžném proudu, což jsou pouze 3A na článek: Max. Continuous Current 1.5C(3A) . Asi bych Vám doporučil buď repasi z kvalitních článků, které dávají alespoň těch 10 A na článek: https://eu.nkon.nl/panasonic-ncr18650pf-3-7v... - tady si ještě trochu zvýšíte kapacitu, nebo použít tyto, ty dají 20A na článek, při zachování současné kapacity baterie: https://eu.nkon.nl/samsung-18650-inr18650-25r.html tady budete mít velkou výkonovou rezervu pro ty výjezdy do kopců a o to Vám hlavně jde. Na motor se můžete podívat a převody promazat, aby ozubená kolečka déle vydržela, ale ten příkon tím asi o moc nesnížíte. Pokud je potřeba kvůli rozměrům zůstat u článků 22650, tak vybrat některé z těchto, ty jsou i na 30A na článek - ale pozor musí to být Lion s 3,7V na článek, tady jsou i LiFePo, které mají na článek jen 3,2V, ty by si nerozuměly s BMS: https://eu.nkon.nl/catalogsearch/result/?q...
Do toho motoru se příležitostně podívám,protože nevím,co má vlastně za sebou a jestli ho ti Číňané namazali.Takže noname články s nízkým vybíjecím proudem?A co se rozměrů článků týče,tak ty 18650 by měly být menší,než ty stávající 22650,nebo ne?
Ano, ty 22650 mají rozměry 26x66, kdežto 18650 mají rozměry 18x65. Takže netuším, jestli ta baterie půjde zrepasovat na články 18650, to Vám asi řeknou v E-pohonu, tam s tím mají zkušenosti. Každopádně ale trvejte, aby na repasi byly použity články s vybíjecími proudy alespoň 10A.
Bohužel jsou to noname články, takže spolehlivost a životnost je ve hvězdách. Navíc, podle jejich parametrů se na dané použití vůbec nehodí. Takže raději všechno vyprat ven a udělat repasi.
Ano, články 18650 mají oproti 22650 při stejné délce průměr menší o 4 mm. Takže se tam naskládají s velkou rezervou. Nejlepší by byla varianta 5p místo 4p, ale to se tam asi nevleze.
Jestli máte GES Electronics nedaleko, zajděte tam a zkuste si domluvit repasi se články které oni prodávají na netu pod označením Samsung INR 18650 3,6 V 3000 mAh UR18650F. Na netu chtějí za 11 a více ks 236,6 Kč, to je hodně předražené :
https://www.ges.cz/cz/lithium-iontovy-li-ion...
V nkon stojí tyhle samsungy při nákupu od 10 ks 3,54 EUR :
https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size...
Zkuste to, třeba se domluvíte na přijatelné ceně repase.
Možná by bylo vhodné vyměnit i BMS.
Na prvej fotke s otvorenou krabicou sa zdá, že by sa tam mohli nájsť 2cm navyše pre použitie článkov 21700. To by bolo vskutku luxusné riešenie - Pri 50E by vyšla dvojnásobná kapacita a životnosť by bola bez problémov...
Ano,myslím,že ty 2cm by nebyly problém.Mimochodem,byl jsem se informovat v tom GES Electronic.Potvrdili mi,že baterky repasují.Říkali články SONY 18650,víc že mi mohou říct,až technici tu baterku uvidí.I na tu cenu jsem se ptal,jestli potom neprohlásí,že bude dvojnásobná,proti té jejich nabídce na internetu a prý ne...
Tohle je přesně to co jsem měl jako první sadu před 9léty. Pokud je to z té doby tak potěš koště, větší šmejd jsem za celou dobu neměl. Planetovka na motoru odešla po třech měsících a baterie po 5 měs. Prodejce tehdy dělal mrtvého brouka a já přišel o 16tis., což v té době byl majlant. Divím se že ještě dněs je něco takového v prodeji.
Já takhle loni řidící jednotku utavil. Chce to hlavně překontrolovat všechny silové kontakty, přeci jen tam tečou značné proudy.
Což mě připomnělo, že jsem chtěl si nechat někde udělat kovové víčko místo plastového aby se to lépe chladilo.
Před mnoha lety, v dobách kdy Lubo si ještě hrál s legem, jsem problém přehřívání řešil, a nakonec vyřešil poněkud neelegantně, zato bezezbytku.
Absolutní kravinou se ukázalo doporučení schovat řj do rámové brašničky. Řj bylo potřeba chladit a nechat ofukovat. Dál se ukázalo nezbytně všechno "předrátovat" ze slabého hliníku do tlusté mědi. A kontakty pochopitelně
No, a pak se s tím naučit jezdit, držet to v otáčkách, netrápit ten motor.
Měl jsem ale o dost silnější motor.
Kluci ze SolR teamu si na řídící jednotky udělali větráček.
Ono to poznáš snadno. Pokud ti to zastaví, sáhneš (opatrně) na řj a bude horká, je to jasné. Musíš nějak zařídit její chlazení.
A prohmátni i kabílky, ty co budou teplé, vyměň za silnější. Zbytečně topíš, ten proyd tě má tlačit.
No fuj, to je ale bastlírna :-)
paradni improvizce v terenu, kterou jsem uz nechal dozit
Není od věci, když uvedeš typ a počet článků baterie, typ motoru a jakou rychlostí jedeš do kopce. Podle mě jsi oddělal baterii nadměrným proudem, té se postupně zvětšil vnitřní odpor a už není schopná dodat požadovaný proud. Pokud pojedeš do kopce rychleji a na menší stupeň přípomoci, k vypínání díky nižšímu odběru asi nebude docházet. Pro výjezdy delšího prudkého kopce není nábojový motor vhodný (netáhne, zato hodně papá). Motory do předního kola bývají obvykle ty nejslabší.
Ta řídící jednotka s kabely zcela vyplňuje prostor pro ní určený,to podle mně není dobře.Lepší by bylo,kdyby okolo ní bylo trochu místa.Ještě mám v plánu se podívat do toho motůrku,protože si nejsem jist,v jakém stavu jsou převody.Při jízdě bzučí jako trolejbus.Nemám s čím to bzučení porovnat,jestli to je takhle správně.Plánuji je zkontrolovat a namazat.To by také mohlo pomoci.Vím,že od takového kola nemohu očekávat zázraky,ale chtěl bych dosáhnout alespoň základní spolehlivosti.Napadá mně ještě,jestli by neexistoval nějaký materiál,který by šel použít k té ŘJ a sloužil jako chladič.
Chcelo by to nejaké foto... O stave batérie by niečo prezradil aj malý voltmeter, ak pri väčšej záťaži napätie moc klesá bude to jasné... K RJ zase môže byť užitočné dať teplomer. Potrebné "udelátka" stoja v číne cca 2USD (ebay, ali, dx...) ale majú veľký prínos v diagnostike a optimálnom používaní elektrického pohonu.
RJ býva štandardne vodotesne uzatvorená, zrejme by ju stačilo umiestniť von a prehrievať sa už určite nebude. Ja mám na svojich 3 bajkoch RJ Magic, kamaráti majú ďalších pár kusov a nikdy sa to neprehrieva. Ale sú montované tak aby ich rebrá trčali von do prúdu vzduchu pri jazde. Zakrytovaná je len časť s káblami a konektormi. Na zelenom sa neprehrieva ani pri 3kW (ale má vymenené mosfety a posilnené spoje).
to bzučení je slyšet, když si právě v kopci necháváš hodně pomáhat motorem--tomu by i odpovídala ta doměnka, že jsi popravil baterii nadměrným odběrem.
pokud ti ten motor bzučí i při slabé výpomoci na rovince, tak jsou převody asi už načaté, pokud na rovince nebzučí, tak ten motor vubec nerozebírej.
když se naučíš jezdit tak, aby si nepopravoval baterii, určitě nebude potřeba ani nijak tunit pomocné chlazení regulátoru, jen na to myslet v létě, když je třicet ve stínu hlavně v dlouhých kopcích.
konektory určitě zkontroluj, ale drž se zásady, je zbytečné opravovat něco, co funguje.
tu baterii si nemusel nutně popravit velkým odběrem, každá má nějakou životnost a určitý počet cyklu, pak odejde--sníží se kapacita--neumí dodat vysoké proudy, i když nějaká kapacita v ní pořád je, jde tu její kapacitu pak využít, když pořídíš a připojíš k ní paralelně druhou novou baterii, třeba i o nižší kapacitě--třeba pouze 10Ah--spojíš ty baterie na výstupu plus a mínus, nabijet je mužeš společně jedním nabiječem, jen je dobré je po nabití od sebe rozpojit, aby ta stará už třeba s nižším napětím po ustálení po nabití--spadne jí trochu napětí, nevybijela i tu novou s vyšším napětím a spojit je teprve před jízdou--při jízdě díky odběru stejně napětí padne, tak už je to jedno., ta nová se pak chová v podstatě jako kondenzátor, který drží napětí v kopcích--vyšším odběru, ale při jízdě po rovině se zase dobijí z té staré, měkké---ověřeno praxí.
Vychází mi z toho,že vlastně by tedy asi mělo pomoci jako základní vyzkoušení za současného slunného počasí jednoduše odšroubovat nad ŘJ ten kryt a vyzkoušet,jestli to pomůže.Pak případně řešit dál.Že to elektrokolo v tomto uspořádání a s tímto motůrkem nevyjede všechno,je jasné.Jde tu ale o bezpečnost.Ten motor může vypnout třeba zrovna ve chvíli,kdy člověk přejíždí přes silnici.
Hlavně zjisti, jestli se fak hřeje, než začneš rozesírat bms v baderce.
Pokud h#eje, tak chladit, nebo jí dát šancibýt ofukována. On je to pak ale voser, když začne lejt, tak na to tKy myslet, já impovizoval igelitovym pytlíkem.
Když nepomůže pasivní chlazení, dá se to ofukovat větráčkem z počítače, někde jsem to taky viděl.
Základní spolehlivosti dosáhneš pořízením jiného kola :-)
Když si na to vzpomenu, co jsem furt musel během 1000 km výletu oprVovat, a porovnám to s vyvrdlaným šroubkem nosiče, co byl můj "problém" na stejné trase teď, musím se smát.
Ještě další věc.
Až konečně uchladíš řj, a vyztužíš dráty aby nehřály, odejde ti převodovka v tom motorku, pokud nejsi ve váhové kategorii vietnamských spoluobčanů :-)
Možná by ses měl zeptat Jindry, které slepé uličky vynechat.... Jindra jezdil na všem, o čem ostatní jen vášnivě tiše debatovali v anarchistickém kroužku :)
Oni o tom hoši mlčí, ale je fakt rozdíl, jestli na tom šlabe 60ti kilovej dorostenec, nebo stokilový chasník, co si vezme dalśích 50 kilo na sváču.
Taky každý má trochu jinou představu, jak vypadá kopec a co je to dlouhá cesta.
Prostě ne každý motor či elekrokolo se hodí na všechno, kolega se ovšem trefil do modulu, který se hodí na nic :-)