Ahoj, zdravím všechny „e-bikery“. Koupil jsem na netu čínský noname Li-Ion akupak 36V, s jmenovitou kapacitou 12800mAh, který je sestavený ze 40 údajně originálních článků LG 18650MH1. Kapacita originálního článku je 3.2A, takže čistě matematicky to odpovídá (3.2 x 40 = 128), ale vzhledem k podezřele nízké ceně těm údajům již od začátku příliš nevěřím. Proto by mě zajímalo, jak alespoň přibližně zjistit skutečnou kapacitu této baterie a to například i kvůli tomu, abych případné zájemce v hodnocení koupě včas varoval. Má laická představa je, že bych baterii, nabitou na 42V, připojil na nějakou vhodnou zátěž (například žárovku 36V/400 w), sledoval čas, za který její napětí klesne na 30V a z toho odvodil Wh, resp. její kapacitu v mAh. Co vy na to?
To je taky možnost (nepřesná, ale pomohlo by alespoň tam mít ampérmetr).
Lepší je použít charge counter, na Ali jsou za 3 dolary. Bohužel tento je koukám jenom do 15 V, takže tu baterii budeš muset změřit natřikrát.
https://www.aliexpress.com/item/HW-586-1-2v-12v...
Na ebay a ali je kopec wattmetrov, niektoré merajú kapacitu vo Wh, niektoré aj Ah. Či lacné zariadenie meria správne je potrebné overiť multimetrom, a to konkrétne prúd, v prípade Wh aj napätie a v oboch prípadoch čas (ak meria napätie aj prúd správne ale výsledné Ah alebo Wh nesedia, bude to chybnou časovou základňou).
Treba rátať ešte aj s tým, že jedna vec je kapacita uvedená výrobcom článku v datasheete (a pozor, väčšinou ich tam je hneď niekoľko rôznych), a druhá je reálne využiteľná kapacita ktorá je daná hlavne BMS modulom. Ten spolu s nabíjačkou určuje, na aké napätie budú články nabité a tiež pokiaľ je možné ich vybiť. Táto reálne využiteľná kapacita bude nižšia. Na výsledok merania majú samozrejme vplyv aj podmienky testu, a to hlavne zvolený vybíjací prúd a teplota pri ktorej test prebieha. Pre hodnovernosť výsledkov by mali byť uvedené podmienky merania aj použité zariadenia a postup.
Při přímém vybíjení přes odpor se ti bude časem snižovat napětí té baterie a tím bude klesat proud tekoucí skrz odpor. Protože wathodiny jsou sumou násobků proudu a napětí přes celý vybíjecí čas, je potřeba průběžně měřit to napětí a proud a čas po který to mělo změřenou hodnotu. Takže když to občas změříš a křivku nahradíš naměřenou lomenou funkcí, tak provedeš přibližně totéž, co dělá ten vybíjecí watmetr. Nemusíš to ani vybíjet úplně, z tvaru naměřené charakteristiky můžeš předpokládat čas a hodnoty parametrů v době odpojení. Podle toho to dopočítáš.
https://it.aliexpress.com/item/20A-Batteria...
https://it.aliexpress.com/item/MYLB-FT08-RC...
https://it.aliexpress.com/item/ATORCH-150W...
Takovýto mám na kole (koupeno na Hobbykingu) a je to fajn věc, poprvé člověk změří do úplného vybití, kolik mu baterka dá, a při příští jízdě snadno zjistí, kolik Ah již vyjel a kolik mu v ní ještě zbývá, mohu jen doporučit.: https://it.aliexpress.com/item/MYLB-FT08-RC...
No a pro náročné je pak cycleanalyst :-)
http://www.elektrokola-dh.cz/prislusenstvi...
Za ty peníze vypadá ten wattmetr docela slušně. Předpokládám správně, že ho zapojím mezi baterku a regulátor? A že pokud ho budu chtít mít někde na očích (řídítkách), budu k němu muset od baterky nebo regulátoru natáhnou 4 "silové" vodiče?
zapojíš ho plus a mínus mezi baterii a regulátor, pokud má ale baterie samousínání--když třeba na chvíli zastavíš a baterie se automaticky vypne, vynuluje se i regulátor, z tohoto duvodu má regulátor možnost externího napájení--stačí 9V baterie, to samé platí při testovacím vybijení, pokud cyklobaterie při vybijení vypne na výstupu--vybijení pod cca 2,9V na článek, tak pokud není připojená externí napájecí baterie, data z vybijení se ztratí.
externí konektor je klasický modelářský
https://www.jxservo.cz/FUT-servo-konektor...
https://www.bel-shop.eu/cz-detail-871...
kamenné prodejny třeba pecka modelář
Ano, vložíte ho mezi baterii a motor, normálně jsem natáhnul silnou dvoulinku, co mě zbyla od repráků, má na jedné straně červený proužek, abych věděl, kde vedu +, je nutné jednak dodržet polaritu a pak taky vstup (source), a výstup (load), označené na wattmetru. Jezdím s ním už rok a paráda :-) Baterie "samovypínání" nemá, to má jen motor, což nevadí. Jediná nevýhoda je, že na displeji trvale ukazuje hodnoty:napětí, proud, a výkon, ale ty spotřebované Ah se tam střídají s jinými hodnotami (max.výkon,max.proud,spotř.watthodiny),takže člověk na to musí chvilku koukat, než se mu objeví ty Ah. A pak je ten displej blbě vidět proti sluníčku, naopak za tmy je vidět perfektně-je podsvícený.
Ja som ho používal vo svojich začiatkoch, a aby ho bolo vidieť aj na slnku vymenil som displej za žltozelený (na ebay stojí 2USD), akurát to chce zručnosť v letovaní... Neskôr som si vyrobil plnohodnotný "palubný počítač", pretože som chcel merať a zaznamenávať ďaleko viac hodnôt a tiež sa mi nepáčilo ťahať hrubé káble až na riadítka. Nakoľko je stále spojený s batériou (tá je napevno v ráme) meria aj pri nabíjaní a tak ukazuje kapacitu aj v % a tiež predpokladaný dojazd, nadmorskú výšku, bežné údaje cyklocomputera a napr. aj teplotu motora a ďalšie... Ukladá kumulatívne údaje z jednotlivých jázd a tak na konci roka mám peknú štatistiku :-)
A že pokud ho budu chtít mít někde na očích (řídítkách), budu k němu muset od baterky nebo regulátoru natáhnou 4 "silové" vodiče?--------------------------------------------------------------------
pokud máš na kole nějaký lcd display, který nějak orientačně ukazuje momentální odběr--žravost přípomoci, tak na ty řidítka ten wattmetr vubec nedávej, za prvé není vodotěsnej, ani voděodolnej a za druhý, čučet na něj za jízdy je akorát tak o rozbití čumy, stačí ho mít někde nejkratší cestou od baterie k regulátoru třeba v brašničce.
Větší dojezd stejně nevykoukáš a podle stylu jizdy opravdu stačí jen při pauze kouknout, kolik jsem svojim stylem jízdy vysosal .
jde v podstatě jen o to, vědět kolikaampérovou mám skutečně baterku, kolik ampér určitou jízdou vysosám třeba po 10km a podle toho už odhadneš dojezd a za použití hlavy třeba zhodnotíš, jestli je dost kapacity i na výjezd třeba nějakého dlouhého kopce, nebo ho hold vyjedeš --vytlačíš na nohy.
S vybijením--klesajícím napětím baterie se odběr nepatrně zvyšuje--stejný kopec jedeš na méně voltu pomaleji-- delší dobu s přípomocí.
pokud budeš doma měřit skutečnou kapacitu té koupené baterie, je dobré ji vybijet něčím--nějakým proudem, kterým ji budeš vybijet i příště--třeba když ji budeš znovu měřit za rok a ty naměřené hodnoty a i datum kdy jsi a kolik naměřil někam--třeba na tu baterii si zapsat.
U těch opravdu levných baterií z číny to beru tak, že když má baterie na článek skutečnou vysosatelnou kapacitu 2000ma, tak jsem za ty peníze spokojený a když mám na výběr koupit o stejné kapacitě bud 3P sadu, nebo 4P sadu, volím raději 4P sadu----za ty peníze se mi zdá nereálné, aby mohli být ty sady poskládané z článku o výrazně větší kapacitě, než cca 2000ma.
třeba se ale pletu, ted mám na cestě 10Ah baterii, tak jsem zvědavej, jestli naměřím víc, než 8000ma, moc tomu ale nevěřim.
Máš pravdu, taky se mi zdá, že dávat na řídítka ještě wattmetr, když tam je už LCD display, je trochu moc a k tomu ještě nutnost natáhnout další 4 kabely. Přesto by bylo dobré vědět, jakou skutečnou kapacitu ta čínská baterka skutečně má, protože příliš nevěřím tomu, že by se za 120 USD dala pořídit baterie s údajnou kapacitou 460 Wh, což mi vychází na těžko uvěřitelných cca 6,- Kč za 1 Wh. Než dorazí z Číny wattmetr, pořídil jsem si odporový drát, ze kterého navinu odpovídající zátěž a uvidím, co mi s pomocí voltmetru, ampérmetru a hodinek vyjde.
Pri týchto batériách by som bol opatrný, jednak je otázne z čoho je to skutočne poskladané, a navyše je takmer isté že je to poskladané nekvalitne, niekedy až nebezpečne... Používal a hlavne nabíjal by som to len pod dozorom niekde kde nehrozí požiar... A ja osobne by som ako prvé pack otvoril nech viem s čím mám tú česť a prípadne by som to trochu upravil ak by to šlo...
Batéria je drahá a nebezpečná vec, kupovať lacno od čínskych diletantov a podvodníkov je vcelku riskantné... Pár firiem je ako tak dôveryhodných že aspoň použijú články ktoré deklarujú, ale kvalita zhotovenia je pochybná takmer vždy...
Je mi jasné, že ta baterka není žádný hi-tech. Je to provizorní řešení pro partnerku na pár společných vyjížděk v kopcích, kde mě nebaví na ní čekat. Až budou na podzim zas nějaké slevy, koupím lipolky Multistar.
pořídil jsem si odporový drát, ze kterého navinu odpovídající zátěž a uvidím, co mi s pomocí voltmetru, ampérmetru a hodinek vyjde---------------------------------------------------------------------vyprdni se na odporový drát a zapoj na tu baterii obyčejnou rychlovarnou konvici s trochou vody, vyzkoušeno, funguje to, voda nedojde k varu.
jednu baterii asi rozeberu a nafotim, připrsknul jsem k ní loni na prasáka pouze plus a mínus ještě šuplíkový 10čl lion 1P, tak to alespon v rámci té kontrolní rozborky propojím k BMS
S tou konvicí se mi to nezdá, je na 220V a má topné tělísko s odporem cca 40 ohmů, při 36 voltech by odebírala jen 0,75A. Já potřebuju vybíjecí proud cca 6A při 36V (motor mám 250W) a na to potřebuju odporovou zátěž cca 6 ohmů.
Z odporového drátu jsem vyrobil odpor 8 ohmů, který jsem připojil k plně nabité baterii, počáteční proud byl něco málo přes 5A. BMS baterii odpojil za 2:45 hod při 31 voltech. Z toho jsem spočítal, že ta baterie má kapacitu přibližně 12.300 mAh, resp. 440 Wh, což mi připadá jako docela slušný údaj. Otázka je, jak velká je chyba při způsobu tohoto měření a kolik cyklů vydrží. Každopádně si myslím, že za 120 USD to není špatná koupě. Na velikonoční pondělí na ní moje přítelkyně absolvovala bez problémů 75 km s převýšením 750m, konečné napětí po dojezdu bylo ještě pěkných 36 V.
Díval jsem na nkon.nl a za podobnou cenu by šla baterie s trochu větší kapacitou sestavit snad jen z repasovaných článků Samsung 29E (2,9Ah) v sestavě 10S5P. Jestli je za $120 už hotová baterie, vč. BMS a pospojování, vypadá to na skutečně zajímavou nabídku!
Nemáš v tom výpočte chybku? 2,75x5=13,75.
Každopádne, nedávno som meral baterku wattmetrom a značil som si aj čas a pokles napätia.
Nameraný výsledok v mAh a výsledok výpočtu sú rovnaké.
Chybu ve výpočtu myslím nemám, při konstantnim odporu s ubyvajicim napětím klesá i odběr v amperech. Tak jsem to spočítal na střední hodnotu napětí baterky, 36V.
Ale kapacita predsa obsahuje aj čas.
Mne to pripadá, že si čas 2:45 (dve a trištvrte hodiny) dosadil ako 2,45 hod, pričom správne má byť 2,75 hod.
Inak si neviem vysvetliť, ako by si dostal k tebou uvádzaným hodnotám v mAh a Wh.
Keď je to inak, napíš pls postup výpočtu.
Při odporu 8 ohmů a napětí 36 voltů teče proud 4.5 ampérů. To je 162 wattů X 2.75 (hodin) a vyjde mi 440 Wh. 440/36 je 12.222 (mAh). Pokud je to špatný kalkul, nechám se rád opravit.
Po více jak roku používání jsem se dostal k tomu, že jsem baterii změřil wattmetrem. Nevím přesně kolik cyklů má, ale určitě to bude víc než 50. Wattmetr změřil, že má 12.200 mAh. Z toho my vychází, že prvotní metoda použitá pro měření její kapacity byla docela přesná a taky to, že i čínská baterka za cca 2600,- Kč může příjemně překvapit. :-)
Take jezdim cinske a take ohledne vykon cena velika spokojenost. Snad bude ale porad hodne tech co tomu neveri bo by bylo naprd kdyby kuli zajmu cinani podrazili nedej boze ze by zbozi doslo
Prostě to chce se smířit s faktem,že baterie,na které Číňani z nějakého neznámého důvodu uvádějí kapacitu až 90Ah,bude mít ve skutečnosti 10-15Ah,s tímto vědomím ji kupovat. Člověk pak není překvapený. Baterie funguje. Číňani je navíc většinou posílají ze skladů v Holandsku,takže bez cla a DPH. Podle mne se to vyplatí. Mně většinou během cca 30km výletu klesne napětí baterie ze 42V na 40V. Takže já jsem spokojený a takhle mně to stačí. Lepší baterii nepotřebuji.
Pár € to stojí.
Ako záťaž používam špirálu z bojléru ponorenú vedra s vodou.
Pokud nepospichas staci pouzit rychlovarnou konvici. Jen je odber tak cca 300 ma. Ale da se to.
Ja merim prez v serii 4 halogenove 12 v zarovky tusim do mlhovek odber pri vybijeni mereni cyklobaterie plus minus 4 A. Chladim pc ventilatorem. Mam ale pocit ze idelalne by to mereni melo probihat trvalou zatezi cca 3 A. Ze toto zatizeni tak nejak odpovida realne jizde na kole. Respektive kdo se snazi jezdit hodne na nohy mel by jit pri trvale zatezi tak max na 2Ah. Na druhou stranu jde ale fakt jen o to tak nejak tu baterii zmerit. Kdyz se me nekdo zepta kolik na tom ujedu. Odpovidam rovinky cca 80. Kopcovity teren 50 km. Jedu na jistotu. Treba by to dalo na rovince 100 km a v kopcich 70 km nechci jet stylem pojedu. Dokud to nevypne.
Zdravím, taky bych rád změřil kapacitu. Na Aliku jsem narazil na tento měřák. Cena podle konfigurace bočníků 10-15 USD. Změří to kapacitu bez dalších výpočtů.
https://www.aliexpress.com/item/33041641691...
Třeba to tady někdo už má...?