Zdravim.
Jiz dlouhodobe mam problem, ze furt praskaji draty ve vypletu zadniho kola s motorem.
V r. 2018 pouzival 2.3mm (13G) tlusty draty - za rok me prasklo 14 dratu.
V r. 2019 pouzivam 2.6mm (12G) tlusty draty - od zacatku roku jiz prasklo 4 draty.
Vse drahy praskaji na konci - v otvoru motoru.
Ja jezdim rychle po asfaltu (treti trida...) (40km/h po rovince) a hodne (10000km rocne). Moje vaha 95kg, vaha kola 20kg, vaha nakladu jeste 10kg, tak zatizeni zadneho kola je obrovske.
Pri bezne jizde bez motoru i 2.0mm (14G) draty jsou fajn!
Mam myslenku, ze musim nebo vyskouset draty nad 3mm (coz znamena udelat vetsi otvor v motoru a rafku...), nebo mam dat vyplest kolo tomu kdo to opravdu umi a ma spravni pristroje (tenzometr).
Pokud nekdo vi, co bych jsem mohl vyskouset, prosim, dejte vedet.
Hrúbka nie je všetko, záleží aj na materiáli... Máte výplet dostatočne a rovnomerne dotiahnutý? Aký plášť máte na zadnom kolese?
Ja bych rekl, ze v obojich pripadech mam dostatecne dotahnuty draty, ale nemam rovnomerne dotahnuty.
Musim opravit osmicku a oval - a pak draty jiz neni rovnomerne dotahnuty.
Plast je 700Cx42, obcas 700Cx35, vymenim to docela casto, vice nez 3000km skoro zadny nejede, a Schwalbe Maraton jiz nejde dat do ramu o 2mm:(
Pri tak tenkých gumách je dynamické namáhanie veľmi vysoké. 2" plášte pri rozumnom tlaku by eliminovali veľkú časť rázov, ale ak ich nejde osadiť tak to nie je cesta. Mohol by pomôcť aj pevnejší ráfik...
Jestli máš zdeformovaný ráfek, tak se nediv.. Jak radí Lubo - vyber si jiný pevnější a hlavně nezdeformovaný ráfek, ať to nemusíš honit výpletem.... a nech to vyplést někomu, kdo to OPRAVDU umí. Jinak tlusté dráty délky dle libosti - šroubárna Marek. Maj i tlustý niple.
Rafek mam novy, ne byl deformovany. Ale natahnuti dratu kdyz nemam ani oval, ani osmicku, neni stejne.
skus delší dráty - teda víckrát křížený výplet.
větší délka umožní lepší rozložení síly mezi víc drátů.
paradoxně mohou pomoct i dráty které jsou uprostřed odlehčené (DT Alpine III) - ale nevím jestli se dělají v délce co potřebuješ.
Ja mam v obojich pripadech 2 krize - a i tam te nipeli jiz trochu nakoso:(
3 krize jiste nechci delat.
Naopak chci vyskouset 1 kriz - abych moment na zlomeni dratu v otvoru byl mensi kvuli posunuti prvniho krize dal od motoru a taki nipeli byli rovne.
Odlehcene draty jsou hodne drahy:(
Dráhaři používali proletování drátů v křížení.
Sám jsem to nikdy neměl takže nevím zda by to v Tvé situaci pomohlo.
Doufám že výplet necháš sednout a potom ho ještě jednou poctivě utáhneš.
Jiste to dotahnu po nejake 100km:)
Proletovat cinem?
Dej tam motocyklový dráty a budeš mít po problému s praskáním špic.
Návod jak na to - dva slabé vyndáš převrtáš ráfek a motor,nasadíš motocyklové dotáhneš a tak pořad dokola.
Tady se o tom psalo loni v září - https://www.nakole.cz/diskuse/25206-prepleteni...
Dekuji. Mozno zkusim jit i do 3mm dratu.
Ted me kolega rekl, ze mam dat draty do trouby (250C, 4 hoidny) abych s ni odesel vodik z chomovane vrstvy, a draty jiz nebudou tak krehke a budou trochu mehci.
Chromované dráty ? To se ještě (kromě veteránů) někde používá ?
Ale když je budeš mít v té troubě, musíš taky kolem ní celou dobu tančit a předříkávat šamanské verše.
Nerozumim, co jsem rekl tak vtipneho...
Podle kolegi pro priprave dratu s te chromovane vrstvy spoustu vodiku jde vevnitr a dela drat krehkim. Pokud odstranim ten vodik, drat bych mel bych mene krehkim.
Obecně se dnes používají především nerezové dráty. Chrom jen jako dekorační na veterány.
Nejsem metalurg - zdá se mi ale divné, že by takhle primitivní procedůra měla zajistit větší pevnost drátů. Teoreticky možná ano, jestli ale vůbec reálně měřitelnou.
Kouknul jsem na
https://moto-ustinl.eu/katalog/zbozi/katalog...
Zadny 252-254mm dlouhy draty tam nejsou (2 krize).
Pro jeden kriz to bych bylo 237-239mm, taki neni v nabidce:(
https://www.sroubmarek.com/draty-kol-moto-14/
Mne tiež praskajú na 28-ke (leho), ráfik Remerx 2-stenny. Vyplietol som 2mm nerez špicmi( po objednávke som zistil že Čína). Teraz už doplňam Sapim nerez obyčajné.
V cykloobchode mi dopoŕučil, že ked ma omrzí ich vymieňať tak doporučuje Sapim Race 2mm-1.8 mm stred na 2mm mosadz niple za 1 euro špic+ mosadz nipel. Vraj to dávajú na svoje terénne bicykle. Vraj sa za ne vie zaručiť,že nebudú praskať minimálne niekoľko rokov.Tak okolo 50eur s robotou. Na 28-ku by to urobili. Zatiaľ praskajú na náboji len činske, tak mením.
Ano, tenší střední část umožní vypružení a rovnoměrnější rozložení sil mezi paprsky (dráty)
Mé oblíbené DT Alpin III jsou 2,3 u hlavy, potom 1,8 a zavit 2mm a když jsem je dával na kolo tak stály 15 korun jeden...
Pošli foto zadního kola zboku, případně foto detailu křížení u motoru.
BTW: Dráhaři letovali... ale taky nemuseli letovat. Záleží jak se věc pojme. To že dráty praskají u flange náboje může být způsobeno vůlí kterou má ohnutá část drátu po navlečení na flange.
Ale už se to tady párkrát řešilo...
Tuhý výplet nikdy neuděláš na měkkém, nebo velmi pružném ráfku.
Základ pro tuhý a rovnoměrně zatížený výplet (který je stále flexibilní ) je vysoký ráfek, ze slitiny která má vysokou mez pružnosti, a je dokonale kruhový u spoje.
Takové kolo se skoro nemusí centrovat, a dá se přepnout na drátech - poté co bylo vycentrováno, axiálně do kříže namáháno, a pak se s ním bušilo o zem radiálně - pak výplet zajíždět netřeba.
S nízkým ráfkem tohle neuděláte, resp. Bude to fungovat jen napůl.
Ze 4 prasklých drátů usuzuji na málo kruhový ráfek u spoje a díky tomu jsou tyto 4 dráty přepnuté nadoraz, a zbytek výpletu poměrově povolen.