Tak sme s kamarátom po zvážení situácie pristúpili k radikálnemu riešeniu nafúknutých Multistarov. Kúpiť nejdú, aj keby šli bolo by to nie málo peňazí (2x 6s/16Ah) a mierne nafúknutie je ich jediná chyba. Odráža sa to samozrejme aj na ich DCIR a vedie to k ďalšej degradácii a bezpečnostným rizikám. Ponechať ich tak ako sú je riziko a pravdepodobne to skončí zle. Sfúknuť ich je tiež riziko, ale zle to skončiť nemusí. Tak sme vybrali druhú variantu ktorá poskytuje nádej. Samotné sfukovanie prebehlo v pohode, kamarát pre tento účel vyrobil pomôcku. Starostlivo sme vopred vytipovali vhodné miesto na prepichnutie, použili sme injekčnú ihlu 0,5mm (oranžová) a dierku som robil hrotom čo najmenšiu pod uhlom pri rohu sáčku. Po zalepení neutrálnym silikónom sa faldy sáčkov zahli späť ako boli. Po vybratí z pomôcky sme to obtočili kaptonovou páskou a hotovo. Teraz sú tvrdé ako keď boli nové. Čas ukáže ako dobre sa nám tento zákrok podaril.
Včera šli sfúknuté Lipolky spolu s ostatnými naspäť do krabice bicykla a dnes som dokončil ich nabíjanie a balancovanie. Prebehlo to v poriadku, zatiaľ fungujú normálne. Ak sa tento zákrok osvedčí v dlhšom časovom horizonte, budeme pokračovať ďalšími...
Zajímavá "technologie". Ale asi víceméně jen pro znalce v oboru. Můžeš nějak obšírněji naznačit, o co se jedná, kde a jak se to (také) používá, kdy k nafouknutí dochází, atd. Týká se to i "Muska" ?
Niekedy celkom bez dôvodu, častejšie po dlhšej
dobe náročnejšieho používania alebo po nejakej "traume" dochádza u LiPo batérií k nafukovaniu. Aj malé množstvo plynu bráni v tom aby vrstvy vo vnútri článku boli pritlačené na seba a to spôsobuje zvýšenie vnútorného odporu a nerovnomerné zaťažovanie aktívnej plochy prúdom. To má za následok ďalšiu degeneráciu, zhoršené parametre a predstavuje to aj bezpečnostné riziko v prípade že by obal praskol.
Na základe pokusov jedného zahraničného ebajkera a nejakých vlastných som dospel k tomu že by to mohlo byť schodné riešenie.
Neodporúčam to nikomu skúšať, v tom najlepšom prípade hrozí poškodenie batérie, a skončiť to môže aj úrazom alebo požiarom. Akúkoľvek rizikovú manipuláciu s LiPo je potrebné vykonávať na takmer vybitej batérii, s množstvom uloženej energie nebezpečenstvo stúpa. Tiež nie je záruka že takto "opravená" batéria bude bezpečná.
„Musk“ používá kulaté články v pevném obalu, 18650, respektive v nových modelech nějaké větší, ale konstrukce stejná. A zatímco „placatých“ článků jsem viděl nafouknutých spoustu, tak 18650 ani jednu. Myslím, že tyto baterie mají nouzovou zátku, která plyn sama upustí.
bez ohledu na technologii clanku nabijim baterie na ekola v uhlaku s vikem ktere je zajisteno zapadkou. Plyn unikne ale ohen zustane uvnitr. Vnitrek uhlaku je vystlan nehorlavou textilii (tzv. pozarni deka).
Neměla by mít baterie při nabíjení možnost se přirozeně chladit ?
Ano premyslel jsem nad tim ale moje baterie 15ah z lion clanku 18650 se zahriva velmi malo pokud vubec - nabijim 2A. Mam to v garazi na zemi takze spise chladnejsi prostredi.
měl jsem doma dvě nafouklé lipolky na likvidaci, tak jsem je dobil a taky zkusil propíchnout a upustit tou injekční jehlou , žádné čmoudíky se nekonali, ani když jsem tu dirku nezalepil a nechal ji zase natáhnout trochu vzduchu zpět, jestli má to ufouknutí
nějaký vliv --jako že se tím ufouknutím lipolka opravila, to posoudit neumim, ale zdá se, že z bezpečnostního hlediska se tím nic nezhoršilo.
Lipolky se mimo jiné rády nafukují vlivem podvybití--opotřebované měkké pod 3,3V nové tvrdé podvybitím pod 3,5V, záleží na vybijecím proudu, při vyšších odběrech se muže vypínání nastavit na nižší hodnotu---jde v podstatě o to, aby když se vybitá baterie nechá chvíli odležet, napětí na článek by mělo být nad 3,5V.
v přetěžování v případě cyklopohonu bych problém nehledal, i ty nejhorší lipol určitě zvládají trvalé proudy 10c--v případě 16Ah baterie tedy 160A trvale----samozřejmě pokud už nejsou poškozené--přifouklé, nebo už opravdu cyklama--časem použití vysloužilé, to je u lipol docela často problém, že umějí stárnout jakmile se párkrát použijí a odejdou pak pouze časem, nikoli na počet cyklu a i u osvědčených typu bývají problémy podle serie výroby--typově stejná baterka se z jiné serie chová jinak.
Sfukovať ich nabité je riskantné. Vzduch sa nesmie dovnútra dostať, síce sa to viditeľne nijak neprejaví, ale je to veľmi škodlivé a keď som po rozobraní jedného sáčku videl ako sa separátor na vzduchu pred mojimi očami rozpadá na franforce mal by som sa pred takou LiPolkou na pozore.
Pokiaľ sa na fungujúcom článku urobí na boku korózia obalu a vznikne diera, časom začne vznikať nadutá tvrdá hrča a článok začne trpieť samovybíjaním a stráca kapacitu. Kyslík a vlhkosť sú pre LiPo smrteľné...
Už mi lipol blafla, takže nějakou představu, co by se mohlo dít, když ji propíchnu po nabití jsem měl.
Proč jsem ji propíchnul nabitou?
Abych si vyzkoušel, co by se asi tak mohlo stát, kdybych někdy tímto zpusobem zkoušel opravit baterku, tu pak nabitou uložil, ona se znovu nafoukla, protože nějaký proces splynování už tam proběhl a páč vím prd, jak dokáže tomu plynu dlouhodobě odolávat silikon, co by se právě mohlo stát, až ho ten opětovný tlak odfoukne a do lipol--pytlíku se dostane vzduch.
chtěl jsem to zkusit pouze z experimenmtálních duvodu, po propíchnutí a zjištění že nevzplanula jsem tu lipol uložil do slaného roztoku, abych ji bezpečně zlikvidoval.
Predpoklad je že ak aj dôjde k ďalšiemu vzniku plynu, nanajvýš môže cez dierku plyn unikať, nie je dôvod aby šiel vzduch opačným smerom keď je to niečím prelepené. Silikón je pružný, takže si myslím že aj keby vznikla netesnosť bude to fungovať ako ventil, pretlak bude unikať von, ale vzduch späť nepôjde. LiPo používam v kompresii, tzn. články sú stlačené zhora a zdola takže by nemalo dôjsť k nejakému "dýchaniu".
Batériu stačí kompletne vybiť na 0V, vyrábať sajrajt v slanej vode je zbytočné.
To vybijení ve slané vodě není muj nápad, lipol tak likvidují modeláři na celém světě, jednoduché a bezpečné .
z jiného diskusního fora, jak likvidovat vysloužilé lipol-----------------------------------------------------------------------------------
A supernanovesmírná technologie likvidace lipolek probíhá ve velkých vanách hádejte s jakým roztokem.......samozřejmě solném,osobně jsem viděl v nejmenované firmě v Praze 8 v D.....