Nejak tu marne vyhlizim a docela postradam zminku o teto akci:
https://www.dopracenakole.cz/
Ucastnite se nekdo s nejakym tymem ci spoluorganizuje u vas nekdo ve meste ci obci tuto akci?
Nam se ve firme podarilo zorganizovat dva mensi tymy a diky vyhre startovneho zdarma za lednovou vyzvu je to prijemne fajn.;-)
A co vy, jedete nekdo?
Nic nespoluorganizuju, nemám koho vzít do týmu.
Ovšem klimatické podmínky jsou letos příznivé, takže už jsem i do práce vyjela:-))
Uděláme tým, už čtvrtý den jedu do práce na kole. Ještě 3, a budu tam.
Na kiláky je musíme trhnout :-)
Kdybys to vydržel měsíc, tak bys možná vyhrál. Ale armádní borci dojíždí denně do Prahy z Děčína a zpět. Nevím, jestli dáš denně 240km den za dnem celý měsíc.
No já s těmi 7km tam a 7km zpět asi nevyhraji ani letos. Co se dá dělat, nějak se s tím budu muset porovnat :D
Jací armádní borci jezdí z Děčína?
Pohádky z West Pointu :-)
Já bych vydržel, ale Soňa ne, nebo bych pak nevydržel s ní :-)
Já letos už dávno jezdím a v práci máme už 4. rok i tým. Je to pěkná akce. Jen tou dobu se cyklisté v Praze přestávají zdravit, což je škoda.
Tak uz je nas nakolaku cele dva tymy.;-)))Ale server dopracenakole hlasi uz 14000 ucastniku, a ze by nakole byli jen dva????? Safra, safra, to je nejaka slabota s tim dojizdenim do prace, tady, to vsichni slapou do pedalu jen o vikendech?:-)
Jezdil jsem hned od založení soutěže několik ročníků ale pro mě to byla jen taková epizoda, soutěž trvala vždy měsíc čili asi 1/8 doby mého pravidelného ježdění do práce.
Čili jezdí nás do práce asi víc, ale nemáme takovou potřebu se radostně organizovat.
Ještě mám doma asi 5 triček a každý rok jsem zde o tom psával reporty :)
Proč jsem vlastně přestal být členem, byť maily mi stále ještě chodí ?
Systém hlášení jízd se čím dál tím víc posouval k technice, kterou nemám k dispozici a ani ji mít nechci (šmírování přes aplikace), navíc je kolem, na můj vkus, až moc propagandy.
Taky z toho " rozšířením kategorií až k absurditám" už úplně vyvanul duch městské cyklistiky , kdyby se přihlásil někdo jezdící na koni, nebo létající na padáku, tak by ho snad vzali taky, časem se přihlásí i lidi v elektroautech a na elektromotorkách :( ( když si člověk v pravidlech přečte, že je to pro bezmotorovou dopravu ale elektrokola a elektrokoloběžky můžou... :(:(
No a taky mi nesedí současný automat, který se na tom profiluje...
Škoda že se podobný akce neorganizovaly ke konci šedesátek, to jsem o prázdninách dělal šmíráka na elektrobagru na šachtě, dnes Lom Bílina. Ale to by nešlo, tahal by za sebou kabel 6 kV. Absurdita ale pěkná. :-)
Jasně Automat na tom nejspíš trochu finančně profituje. Ale ten Automat se intenzivně stará a jedná s radnicemi pražských částí o nejrůznějších úpravách pro lepší ježdění po Praze. Některé jsou velmi užitečné i pro takového dopravního městského cyklistu, jako jsem já, který běžně jezdí mezi auty a to dokonce raději, než po hrbaté a přeplněné cyklostezce. Automatí mapa Prahy je také stále nejlepší opravdová cyklomapa Prahy. Nikde jinde nenajdeš typ povrchu silnice. Takže mně finanční podpora užitečné organizace nevadí a naopak jí vítám.
o financích snad nebyla řeč a redaktor Prahou na kole není člen automatů, mají to přímo na svém webu deklarované:) No a povrchy jsem na jejich mapě nehledal ani jednou :D
Na biku s tlustými gumami a vzduchovou vidlicí mi pražská dlažba také nevadí. Když já rád jezdím na těch rychlejších úzkých gumách.
Opsáno z webu Do práce na kole:
"Soutěž Do práce na kole pořádá spolek Auto*Mat, který prosazuje lepší prostředí pro kvalitní život ve městě. Podporujeme veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu i rozumné používání aut. Přinášíme inspiraci z evropských metropolí a aktivizujeme lidi k pozitivní proměně ulic a veřejného prostoru. Dohlížíme na politiky a efektivní využití veřejných peněz. Společně s vámi tvoříme město, ve kterém chceme žít."
K tomuhle asi není co dodat,dobré názory a postřehy! Taktéž mi vadí stahovat si šmírovací aplikaci, vadí mí zařazování roztodivných necyklistických kategorii jako běh+MHD to je prostě na jinou soutěž a ne na dopracenakole, velmi silně mi vadí elektro dopravní prostředky. Už loni mi nesedl ten žlutý motiv jak z mateřské školky a pro letošek tomu nasadili korunu buzno-motivem a trikem růžovým... Nevím třeba zase za rok vyměknu, ale letos fakt né. Nadruhou stranu nechápu ortodoxní hatery na tuhle akci ať už z řad motoristů nebo z řad tech pravých echt-bikerů. A pokud tito kriklouni jsou a jsou slyset, je to jen vizitka pro automat ze to delaji prostě dobře...
Stále to můžeš odklikávat ručně na jejich webu jako dříve. Mně je to také pohodlnější, než si instalovat práskací software do telefonu. Vyhrát nepotřebuji, na to se musí elektronicky doložit ty najeté kilometry a tak je mi to jedno.
Ne, jezdím na kole úplně pořád a úplně všude, ale nějak jsem nepochopil, k čemu by mi bylo se na jeden měsíc nějak registrovat.
Mozna pro ten dobry pocit, ze jsem podporil zajimavou a nepochybne spravnou vec, kterou bezemisni doprava nepochybne je, a to jeste jen tim, ze me to mestalo vubec nic navic oproti beznemu standardu, protoze stejne jezdim tak jako tak, a mohlo se tak treba dokazat, ze cyklodoprava stoji za to, aby se s ni pocitalo nejen jako se sportem ale s plnohodnotnym a standardnim druhem dopravy. A navic se da i leccos vyhrat a to je fajn, ne?;-)
Proč mi z těch slov čpí (určitě neúmyslně !) ideologie ? Vždyť na kole se u nás jezdí od jeho vynalezení, za vhodných podmínek do práce úplně běžně.
Nic proti nějaké akci navíc - i když svojí podstatou proti neorganizované jízdě do práce na kole tu svoji bezemisnost právě trochu popírá. Registrace, hlášení i vyhodnocení běží na počítačích, co pohříchu baští nemálo energie z furt ještě převážně emisních uhelných elektráren ;-)
Nemáš pravdu. Ve vetsich městech (na které tato akce cílí) se naopak již velmi velmi dávno nejezdí "za vhodných podmínek do práce úplně běžně." A v tom je právě to jádro pudla. Lidé zapoměli, zlenivěli, zpohodlněli a když se naskytne ta možnost hledají výmluvy a důvody proč ne místo toho aby se třeba právě přes tuto soutěž hecli, sami si tuto formu dopravy zautomatizovali, odůvodnili a oblíbili... Nízkoemisní efekt je jen jeden z mála které bicykl přináší, nevyzdvihoval bych ho jako hlavní argument pro nebo proti a uz vůbec bych se nepouštěl do fantasmagorických demagogických úvah a množství vyprděného metanu aktivního vs. pasivního člověka nebo zdroj elektrické energie pro server dopracenakole.cz, to fakt jako ne-e :-D Jiste kazdy aspon s polovinou mozku chápe, že nízkoemisní nebo dokonce bezemisní efekt jako argument se uvádí v opozitu k dopravním prostředkům se spalovacím motorem které vypouští přímo mezi nás do ulic do naši dýchací zóny nás všech od prachových částic až po dioxiny a jiné laskominy...
Píšeš o polovině mozku. Myslím, že i čtvrtina bohatě stačí na to, aby čtenář mého příspěvku pochopil, že šlo o ironii, nadsázku, ftípek.
"soutěže" se beztak účastní jen ti, co tak jako tak na kole jezdí. A jestli někdo navíc, jakpak dlouho ještě po skončení akce ?
Ale jak už jsem psal, nemám proti samotné akci vůbec nic. Směju se akorát tomu politickému a aktivistickému žvanivému balastu okolo, přihřejvání polivčičky, nesmyslné agitaci a propagandě.
O tvé tezi o čtvrtině mozku bych byl opatrný, ono bez předchozí znalosti vyjadřování daného nicku, nezmůžeš nic a ani záchranný textový smajlík mnohdy nepomůže. Já tebe a tvé příspěvky neznám, nevím o tobě vůbec nic. V porovnání s ostatními diskutujícíci pod ruznymi nicky na ruznych forech tohoto typu je to fakt někdy těžké posuzovat kdo co jak myslel a v jakém duševním rozpoložení mysli právě byl, když plodil příspěvek. A já se úpřímně o to ani nesnažím. Nenavštěvuji literární kroužek, ale diskuzi o faktech. Možná kdyby jsi dostal anonymní test anonymních příspěvků z podobných diskuzních fór k posouzení ironie, pohořel bys a musel svůj výrok korigovat.
Ohledně akce dopracenakole, já s tebou souhlasím nejsme v názorové při. Taky mi politicko/aktivistické kecy silně vadí. Nicméně statistiky nemám, nejaké možná vedou samotní organizátoři, úředníci atd. Podle mě to ale nejaky pozitivní efekt za ty roky mít musí!
Ber to jen v okamžitém kontextu s Martisovým předchozím příspěvkem. Pobavilo mě jeho bezemisní tvrzení, tak jsem si jen udělal srandu z porovnání běžného jezdění na kole a tohodle elektronicky registrovaného a vyhodnocovaného. Další souvislosti ani historii netřeba znát :-)
A s tvrzením "musí" bych byl asi opatrný. "Může"
Minimálně organizátoři tvrdí, že jim rok co rok rostou počty účastníků. To jsou fakta. A že by ze sta procent "nových účastníku" měli být jenom ti co už stejně po městě na kole jezdí a jenom se připojili do soutěže nebo jenom přesednuvší uživatelé MHD a nebo jenom ti co si zasoutěží ve 20 dnech a pak už na kolo zase celý rok ve městě nesednou a vozí se dál v automobilech se mi zdá silně nepravděpodbné... Podlě mě to tato soutěž nějaký vliv má. Jestli dostatečný nebo minimální je věc druhá...
Jen jestli skutečný nárust dosahuje alespoň velikosti a četnosti frází okolo akce vyslovovaných.
Stejně tuhle soutěž v brzké době převálcuje konkurenční "Do práce na elektrokole" (opět ftip, i když...)
Asi nedosahuje, jak už to u podobého naparování bývá.
V našem teamu jezdíme už dva roky v 5 lidech. Dva jsou pravidelní cyklo jezdiči. Další dva jsou jen příležitostní. Jeden jezdí i mimo soutěž, ale má to dost daleko a po nepříjemné silnici, tak to nepřehání. Druhý je fotbalista a má dostatek jiného pohybu, takže jezdí MHD a na kole jen o té soutěži. Posledním pátým účastníkem je vždy nějaká, pokaždé jiná, žena. Ta jezdí o soutěži a občas velice zřídka se přijede ukázat za pěkného počasí v létě i jindy. Je to statisticky malý vzorek, ale myslím, že vlastně docela průměrný.
Ti příležitostní jezdiči mají v období okolo soutěže větší motivaci přijet. Později jim motivace klesá.
Vzorek je to malý, ale furt lepší než žádný.
Mám dotaz. Kolik z těch pěti lidí v době konání soutěže vymění jízdu autem do práce za jízdu na kole do práce?
Ta žena v současnosti dojíždí z Jižního města autem. Takže ta přesedne z auta na kolo a třeba se jí to zalíbí a občas to zkusí i mimo soutěž. Už nyní to občas podniká. Ten příležitostný, co jezdí i mimo soutěž jezdí ze Štěchovic do Prahy tou plnou výpadovkou podél Vltavy. O weekendu se to dá, ve všední den je to dost hnus. Tak ten nyní jezdí na Zbraslav autem a zbytek po CYKLOSTEZCE k Železničnímu mostu na kole. Ukazuje se, že zrovna pro něj to cykloopatření má opravdu smysl. Takže ten půl napůl. No a ten zbytek buď kolo nebo MHD.
Takže odpověď je asi 1+1/2.
Pro doplnění statistik: ve firmě, kde dělám, jezdí na kole do práce z dvaceti lidí tři, z toho jeden pořád (5 km po silnici), jeden cca třičtvrtě roku (18 km po stezkách a polňačkách) a jeden příležitostně. Ostatní zhruba 50/50 MHD a auta. Z toho minimálně 6 dojíždí z takové dálky, že by to na kole opravdu nešlo, a minimálně jeden naopak jezdí tři kilometry autem. DPNK se neúčastníme.
3 km už je dost velká vzdálenost aby se dalo jezdit autem :-)
Taky jsem to asi 10 let praktikoval než zpoplatnili parkování :-))
Já zase chodil asi +-3 roky do práce pěšky okolo 3,5 kiláku.
Začalo to tak, že žena ležela u Apolináře s rizikovým těhotenstvím.
Měl jsem to prakticky na půl cestě do práce a pěšky to vyšlo k Apolináři skoro stejně jako MHD+pěšo, ale dávalo to větší smysl, než jít na tramvaj a pak pochodovat kolem Pavláku, Severojižní magistrály nebo v Ječné....
Chodil jsem tak cca 2,5 měsíce každý den ráno a odpoledne "na návštěvu" a pak jsem vlastně nepřestal, protože jsem zjistil, že mě to baví víc než v narvané tramvaji... asi dvakrát jsem to ze začátku zkusil na kole, ale to mě nebavilo.
Měl jsem jen starého favorita a a 80 procent cesty bylo po hnusné dlažbě a zas tak velká časová úspora to nebyla ( tahání kola z 4 patra, ojeb s kolem v nemocnici a v práci, tahání kola do bytu).
No a pak jsme se přestěhovali do Újezdu a vrátil jsem se na kolo akorát jsem si tehdy pořídil treka´, kterého jsem ovšem časem odvařil tak, že ho nahradilo pro Prahu horské kolo :)
Taťka to má do rachoty cca 1,2 km - tam to má dolů s kopce, zpátky do kopce. A jezdí jen a pouze autem.
Ve 4 ráno by ale takhle asi jezdila většina z nás.
Kolegyně (má asi 30 let) jezdí autem do práce 700m. Vícenéně si na tohle auto koupila. Trochu úsměvné je, ža v práci musí dojít skoro 100m na parkoviště.
A předpokládám, že auto je malé a veselé :)
My máme v Újezdu jednu mladou paní, která si stěžovala, že musí se synovcem jezdit na hřiště ( skate park) autem a že tam nově udělali jen 15 minutové parkování. Přitom bydlí +- 500 metrů vzdušnou čarou, pěšky tak 3/4 km ( autem to jednosměrkama dá asi kilometr a čtvrt.....protože synovečkovi musí do auta dávat/vyndavat kolo, což jí zabere 5 minut z těch patnácti :)
Pěšky nebo na kole by to nestihli, protože ona pak má " svůj program" :D ale synovcovi se chce věnovat :)
To klidně napsala na web jako stížnost proti omezení parkování u školy....
Za mých mladých let bylo zvykem chodit z Blatova pěšky nejen do školy (od první třídy sám, s klíčem na krku), ale i na Rohožník, Koloděj, Klánovic, Běchovic, Květnice, Úval a když jsme byli odpovědní a nejeli na zábavu na kole, tak jsme běžně chodili do HornoPorno, případně DolnoPorno, nebo zadem na Chvaly a Černý Most (to tam zdaleka nestály ty obludný nákupáky).. jsem ročník 1970.
Dost lidí si to dělá samo, nasmlouvají dětem tolik kroužků na různých místě, že by to Štybar možná stihl za den objet a oni to vezmou autem.
Znám lidi, kteří z Újezdu , z Klánovic vozí děti na tenis někam k Psárům, na koně k Mnichovicům a na plavání do Podolí či na balet někde v centru , kdepak kroužek v místě kde dítě žije nebo studuje :(
Matka pak najede za den něco jako 100-125 km jen v cestě za odpoledními kroužky.
Navíc pak tu hodinu/lekci sedí v autě a dělá něco na počítači, peklo má různé podoby :(
Říkáš tedy, že je rozdíl je mezi cyklistou který jezdí celoročně a cyklistou, který jezdí celoročně a na jeden měsíc se přihlásí do akce ?
Případně, že celoroční ( v mém případku řekněme 8-9 měsíční cyklista) nedělá pro správnou věc skoro nic a ten, kdo se na měsíc přihlásí a najede 2-3 km za den, což v některých ročnících bylo docela běžné a nebyl by problém to ujít pěšky dělá něco pro propagaci cyklodopravy ? :)
To, ze jezdis anonymne a stale, je pro Tebe cti a slechti to tve telo, ducha i umysly. Bohuzel o tom povetsinou vis jen ty sam a mozna Tve nejblizsi okoli. Ja to jednomesicni zviditelneni sve jinak celorocni cyklisticke anonymity chapu tak, jako kdyz me nekdo pozada prispet na charitni vec s dobrym umyslem. Nemusim byt nutne agitator ci clen nejake organizace, ale proste,pokud uvazim, ze je to fakt dobra a transparentni vec s dobrym umyslem/zamerem, tak prispeji a podporim, jako dobry krestan.;-)
Nejezdím pro pózy a ostatní, ale výhradně pro sebe a za sebe. Nevim proč bych to měl oznamovat Městu a světu, nejsem Papež a ni jím být nechci. A o motivaci všemožných "ušlechtilých" "neziskovek" mám svý veliký pochyby (obvykle bývá primárním cílem slušně živit "nezištné" vejbory ......)
Jo a pindy Automatu, kolik tun CO2 se ušetřilo jsou "pindy starýho Dyndy". Neušetří se nic.. část jsou lidi, co jinak jezděj sockou (ta stejně jezdí furt), část si pro sebe a kolečko přivolá vůz když náhodou začne krápat (který by normálně nejel) a nakonec cyklista nejen dýchá a vytváří CO2, ale dokonce i tráví a pohyb zvětšuje peristaltiku střev, tedy i prdí.. a to metan a to je teprv pořádnej skleníkovej plyn!
> ta stejně jezdí furt
Jo, MHD jezdí furt, to je prostě přírodní zákon. Určitě se nenastavuje kapacita spojů a nevytvářejí a neruší se spoje na základě toho, kolik lidí s nimi jezdí.
> a nakonec cyklista nejen dýchá a vytváří CO2
Asi jde o to v jakém množství. Samozřejmě že žádná doprava je ještě lepší, ale i tak jsou emise kola oproti ostatním prostředkům úplně někde jinde.
> a to metan a to je teprv pořádnej skleníkovej plyn
Kvízová otázka: jaký je poločas rozpadu methanu v atmosféře? (spoiler: 6-12 let)
Mno, na plánování MHD se nijak neprojeví to, jestli 10 pitomců (Pitómec = chovanec (Rusky) Půškin byl pitomcem v Cárskom Seljé) bude jezdit měsíc kus cesty do práce na kole :). ČD kvůlivá tomu o vlak míň nevypravěj, DPP taky neubere ani jeden autobus...
Zato se spotřebuje víc vody a energie na její ohřev, protože těch 10 tajtrdlíků se bude muset v práci vysprchovat, aby nesmrděli kolegům pod nos (pardon, opomněl jsem statisticky významnou množinu zaměstnanců pavionu opic, kde se to ztratí :) )
Otázka: Co se míní termínem poločas rozpadu methanu?
Metan se v přírodě samovolně rozkládá („hoří“) CH4 + 2O2 -> CO2 + 2H2O, no a tohle udává za jak dlouho se polovina vypuštěného metanu takto rozloží.
Oproti tomu CO2 zůstane v atmosféře, dokud ho neodstraní nějaká rostlina/řasa a z té nevznikne zase zpátky třeba uhlí (nebo se nějak jinak zakonzervuje), což je složité a pomalé.
Tomu všemu celkem rozumím. Jen nevím, za jak dlouho se tedy CH4 z atmosféry odbourá, když poločas je (podle tebe) 6-12 let.
Podle toho tvrzení se ten v tuto chvíli emitovaný CH4 prakticky "vyzmizíkuje" buď za 60 nebo taky za 120 let (při současném, uvedenou reakcí vytvářeném, dalším CO2)
Nebo se na to taky dá dívat tak, že za 12-24 let toho bude jenom čtvrtina.
Já se nesnažím tvrdit že něco je dobré/špatné, jenom říkám, že se nestačí podívat na účinnost daného plynu pro skleníkový efekt, ale jsou tam i další parametry, které je potřeba vzít v úvahu. (zde třeba pak ještě to, kolik se toho metanu trávením vyrobí)
Myslím, že se to zohledňuje v GWP potenciálu a uvádí pro různě dlouhá časová období. Tedy myslím, že ti, co se tím zabývají, o tom vědí:-))
Ale trochu veseleji: Domnívám se, že zjišťovat produkci metanu do práce jezdících cyklistů, by bylo...no...nerada bych to dělala. Je dost možné, že by šlo teoreticky dokázat, že jezdící cyklista spotřebuje víc kyslíku a vyprodukuje víc CO2.
Ale po pravdě řečeno, mně osobně je to celkem jedno. Registrovaně a organizovaně prostě jezdit do práce nebudu.
Ale možná ti stávkující studenti by mohli:-))
Suma sumárum, bude-li někdo jezdit v květnu organizovaně nebo neorganizovaně, bude to klimatu celkem úplně jedno.
To je to jediné, čím jsem si jistá:-))
Klimatu je to asi celkem jedno, ale řidičům to jedno není. Postupně si zvykají, že se po městě jezdí i na kole a učí se očima hledat i to kolo a ne jenom auto a něco většího. Výsledkem je bezpečnější jízda pro cyklisty po celý rok. No a kdyby těch aut trochu ubylo, tak by se to lokální ovzduší ve městech zlepšilo.
Je sice hezké, že tě fantazie a idealismus neopouští, ale k čemu ti to může být dobrý, to fakt nevim :-)
No třeba, že mi zase někdo nevjede z vedlejší do cesty a já zase nepoletím přes řídítka. Už jsem starý a stále méně a méně pružný.
Tohle si já samozřejmě přeju taky, ale krom toho, že budu dávat pozor i na ty co jedou z vedlejší, tak mi vůbec není jasné jak bych jinak přiměl ty co jedou z vedlejší aby mi dali přednost, když mě buď nevidí nebo si myslí, že mají přednost oni.
No já si třeba nechal nadělit k Ježíšku dvě žluté svítivé bundy barvy bezpečností vesty. Tu barvu nemám rád, ale je to lepší, než plachtit přes kapotu. No a také jsem do čelisťových brzd na Favoritu dal takové ty tříbarevné pakny z véček z horáka. Dalo to dost práce to tam umístit, ale brzdí to líp. A také mám novou elektrickou trumpetu, která se ovládá jedním prstem z řídítek a troubí intenzitou auta. Třeba někdy stihnu včas zatroubit a zastavit to auto ve výjezdu z vedlejší.
Ale úplně nejdůležitější je, aby ti řidiči toho cyklistu nejen viděli očima, ale aby ho také vnímali mozkem. Pokud jejich mozek hledá jen něco srovnatelného s osobním autem, tak cyklistu ani motorkáře nevyhodnotí a vjedou mu tam. To se prostě musí cvičit.
Ale jo, to všechno jsou prvky tvé pasivní a aktivní bezpečnosti proti tomu kdo tě nevidí nebo se nesoustředí nebo kdo si myslí, že na hlavní je on a tak je určitá šance snížit riziko případného úrazu, jenže to furt neřeší toho kdo by ti měl dát přednost aby ti ji dal i bez toho cirkusu co kolem sebe vytváříš.
Ale důležité je si pamatovat, že víra tvá tě uzdraví :-))
Cirkus a kecy o CO2 - to je podle mě taky k ničemu. Ale větší frekvence cyklistů po městech, samozřejmě nejlíp těch, co se chovají jako standardní účastníci provozu, určitě přispěje k tomu, že s námi řidiči budou víc počítat dopředu. Debilové samozřejmě ne, ale ti běžní, kteří by tě klidně mohli přehlídnout (nečekajíc tě), nebo podcenit svižnou jízdu atd.
Já kolem sebe vytvářím cirkus? Nespletl jsi si to? Já jsem popsal, že se zůčasním do práce na kole a na požádání jsem popsal náš zcela průměrný team bez veškerých ambicí na výhru a popsal svou motivaci, proč se toho účastním. Tohle téma jsem nezaložil, ale jmenuje se Do práce na kole, tak se toho asi týká. Pokud se ti téma nelíbí, tak ho prostě zavři a nepruď tady.
Tak ať tu soutěž přesně takto prezentují, když o to jde. Ať nerozdávají růžová trička s (s prominutím) dost trapnými reklamními slogany, ale reflexní vesty.
Tak to napiš Automatu. Já na ně nemám žádný vliv.
Obávám se, že na sloganech:
"Květnová výzva pro nový druh z doby šlapací - Homo cykliens!"
těžko co změním:-))
Tož budu výzvu ignorovat, nejsem Homo cykliens, nežiju v době šlapací a tudíž to celé není pro mně. Možná by cykliensům mohlo dokonce vadit, že jsem sapiens:-))
Evidentně to není určené tobě, takže to ignorování asi bude nejvhodnější postup.
Mně to přijde nadnesené a pro sebe to takhle opravdu nepotřebuji, ale třeba je to pro některé mladší ročníky úměrné. Já to už neposoudím. Ale rozhodně se nad to dokážu povznést natolik, aby mne to neuráželo, takže mi to nevadí.
Brahama:
No obávám se, že homo cykliens se snížením zatížení velkoměst osobní individuální dopravou zatím nepočítá.
To možná až v některém z dalších ročníků, v rámci hesla "Spojuje nás kolo!" se bude soutěžit o to, kolik cykliensů se sveze hromadně na jednom kole:-))
Mohli by ti cyklisti usilující o svůj nulový příspěvek k oteplování vozit na zádech vak na jímání ... třeba toho metanu :o)
U krav už to tu bylo!
https://i2.wp.com/21stoleti.cz/wp-content...
Myslím, že nejen mně, ale všem, organizátorům, organizovaným i neorganizovaným, je jasné, že ta soutěž s tím metanem ani s tím CO2 neudělá vůbec nic. A že o to v té soutěži vůbec nejde. Takže se ani nehodlám tvářit, že o to jde.
Navrhla bych jinou soutěž. Nechte si od zaměstnavatele odpojit topení a klimatizaci. On ušetří na energiích a vy snížíte svoji uhlíkovou stopu. Ani registrační poplatek nemusíte nikam posílat, nehledě na to, že se ušetří na biobavlně na trika:-))
Ale je mi jasné, že takovou soutěž nemůže organizovat AutoMat, protože ten dává autům mat a pozoruje, jak rostou čísla na cyklosčítačích:-))
No ona se ta klimatizace těm zaměstnavatelům vyplatí. Loni ti nešťasní programátoři (jiné profese neznám) když lapali horkem po dechu, nic moc nevyprodukovali. Rozumný zaměstnavatel si tohle uvědomuje. Takže racionální zaměstnavatel, pokud na to má, tu klimatizaci nevypne ve svém ryze podnikatelském zájmu.
No zas na druhou stranu, pokud jsme nečekaně v 21. století objevili kolo pro jízdy do práce, tak bychom možná mohli objevit i život bez klimošky.
Nicméně, že by v tom někdo zorganizoval soutěž, tomu teda nevěřím ani omylem:-))
> Bohuzel o tom povetsinou vis jen ty sam
Já bych řekl, že při takové běžné cestě o tom, že jedu na kole, mohou vědět tak stovky lidí co mě potkají.
Dneska jsem cestou do práce předjel tak 2,5-3 km kolon, úseky Kralovice kruhák Uhříněves, pak půl Uhříněvsi, pak skore celá Františka Diviše-a celá Novopetrovická i Výstavní, pak celé Mírového hnutí , všude to stálo nebo jelo pomaleji než já na kole...
...já jezdím na kole také denně- jen jako důchodce ne do práce, tak registrace postrádá smysl, ale držím palec ať je co nejvíc účasníků!!!
Jsem divokým (neorganizovaným) trampem, bývalým divokým (neorganizovaným) vodákem (na vodu jsem přestal jezdit, když se nešlo vyhnout situacím jak vystřiženým z filmu "Dobrodružství dobrého trampa Bernáška" a prodal kompletní výbavu) a rovněž tak jsem a zůstanu divokým (neorganizovaným) cyklistou. K tomu, abych si jel tam kam chci, a kdy chci, žádnou příserovatou (rozuměj cizopasnou na mém koníčku) organizaci nepotřebuju.
:-)))))Lidi, nebudte tak nasr... a uzkoprsi, vzdyt jde jen srandu a moznost si zasoutezit;-)
Ale my přeci nejsme nasraní. My jen prostě jezdíme.
Kupříkladu mojí mámu, co jezdila na kole nejen do práce, nikdy nenapadlo, že je nějaký "homo cykliens"
:-))
Nicméně, každopádně je to její chyba, že nejezdila angažovaně jenom v květnu.
Místo toho jezdila třeba i na konci října píchat těm ležícím pacientům injekce po vesnici. V listopadu a prosinci to vesměs podmínky na Oravě už bezpečně nedovolovaly, takže chodila pěšky sněhem.
Ale rozhodně ji to příležitostně sdělím. Myslím, že se i ve svých 82 letech dobře pobaví:-))
Neúčastnim a ani mě to nijak neláká, stejně jako jakékoliv jiné poměřování, závodění, apod.
V konstrukci jsme tři pravidelněji dojíždějící na kole z pěti celkem - asi jako "kancelářský krysy" máme větší potřebu kompenzovat sedavý zaměstnání - sedavým pohybem :o)
Jo, a bezemisní to tedy neni, často si cestu domu lehce prodloužim přes nákej ten kopeček a pak tedy rozhodně emituju dostatečně ...
o nikom jiném tady v práci co by jezdil do práce i mimo ní na kole nevím a si bych se ani do téhle akce nepřihlásila, vadí mi organizování se ve skupinách. zkoušeli jsme to tady počítat si cesty do práce, ale tak nějak to vyšumělo a teď už se o organizování cest do práce v květnu nijak nesnažíme.
je pravda, že jsem také zaznamenala, že zrovna v květnu se potkávám s úplně jinými cyklisty, než mimo květen. ale nijak mi to nevadí, když to půjde, budu jezdit nejen v květnu do práce a z práce.
V zimni jizde/vyzve jsme byli v praci dva. V letni je nas uz 7. Dnes dorazila tricka pro tym. Lidi to motivuje k usmevu a stmeluje. Mame dve nova kryta stani na kola pred firmou. V lete je tam rano nabito.(cca. 40 mist). Vetsina normalni kola, sem tam elektrokolo, dokonce elektrokolobrnda. Obesel jsem ve firme skalni, vyvesil plakat a dalsi se prisli tentokrat jiz zeptat.(loni v lete jsem byl sam). Verim, ze v pristim roce nas bude mozna i 3 tymy. A jsem tomu rad, protoze porad lepsi jet do prace 3-5 km pres malomesto na kole nez smrdet a hnat studeny motor. At si kdo chce o tom mysli co chce negativniho, ja povazuji takovou akci za veskrze pozitivni.
My jsme tohle prožili před cca 9-10 lety a pár let jsme jezdili a týmy přibývaly, jenže před několika lety jsme zjistili, že je lepší jezdit pořád a neorganizovaně :) stojany máme všude ale fronty na sprchu jsou jen když se udělá superkrásně nebo při stávce MHD a soutěž na to neměla vlivu.
Jeden z důvodů proč jsme přestali jezdit je opak stmelování, prostě někteří nový členové týmu byli tak soutěživý, že prudili ostatní proč dneska nejeli když jenom trochu mrzlo, lilo nebo byla bouřka.
Ale uznávám, že pro soutěživý a agitátorské typy je to lákadlo, stejný lidé mají potřebu juchat na teambuildingu, protože oni ještě neprozřeli, většinoi to takovým vydrží do " prvního nepovýšení ", snaživcům až do druhého...
:-)
Ono se nekde povysuje za volnocasovou akci pro zdravi a cistsi vzduch? Hergot treba by za to byla nejaka emisni povolenka k dobru! Safra, to me nenapadlo...;-))))))...Delam to pro sebe, pro zdravi, pro prirodu a cistsi vzduch ve meste pro sebe a me deti. Mozna jsem trochu idealista ale jsem presvedcen, ze dobra vec, tedy pokud neni zneuzita nejakym zmetkem, je proste dobro....pro vsechny podobny lidi.;-)
Jejda napsal jsem to až tak nesrozumitelně ?
Jen jsem řekl, že tyhle akce paradoxně přitahují typy, které dokáží kolektiv rozložit " bujarou aktivitou" a že shodou okolností právě takové typy lidí pak milují teambuildingy typu úniková místnost nebo stavba voru , tedy akce které patří na pionýrský tábor a ne do týmu s lidmi kterým je 25-65 roků...
Kdysi jsem zažil takovou agenturu, Česká cesta se to jmenovalo, kterou jsme přejmenovali po víkendu plném kolektivních radostí na " Světlá stezka" ( předpokládám tiše že lidi vědí co to je ).
Prostě kdo předpokládá, že v zaměstnání jsou " podobný lidi/ lidi si podobní" ten ještě neprošel pracovním procesem do stádia, kdy sezná, že to je blbost :)
No a jak říkám, první ročník fajn, další už jsme měli v týmu lidi, kteří prostě brali nejízdu jako sabotáž " týmového ducha" a byli strašně zhrzení, že jsme do toho " ten měsíc co oni začali jezdit naplno" nedávali každý den všechno...
Hele stavba voru.. to není blbej nápad... pokud by to bylo zakončeno nastoupením týpků na TEN vor a jeho nezištným odstrčením do proudu... Třeba zapomenou vystoupit v Hamburku...
Jo jo, také to znám. jeden z nás, co má nejdelší cestu, to začne tak žrát, že ostatní už otravuje. Těšil jsem se, že si letos založí vlastní team, bude to sledovat na mobilu a usilovně soutěžit. Ale jsme malá firma a je nás málo. Tak to s ním budeme muset vydržet. Ale on se dá tak pěkně přiotravovat očividnou nesoutěživostí a to ho zase znormální.
Jezdím do práce "kolmo" každý pracovní den. Najedu na kole víc než autem, ale je fakt, že autem jezdím co nejméně.
Já bohužel jen zhruba 3/4 roku, ale tak najezdím víc než naše auto za rok :)
Mě největší radost dělá, že do práce jezdí na kole i žena a do školy náš nejmladší ( ten to kobinuje s koloběžko a skejtem) .
Paradoxně manželka jezdí prakticky celý rok, krom opravdu mizerného počasí, ale zase to měla jen cca 2 km jednu cestu a to se dá vydržet víc :)
Zrovna dneska jsem kolem 7,05-7,10 vyvážel tři kola, ale já měl prázdné přední, tak než jsem vyměnil tak oni už odjeli... ale je to fajn vidět, že je to baví.
A o tom to je, tahle soutěž by měla především bavit ale občas je to trošku moc agitka :)
Z čeho ještě na vás vane chlad?
Myslím, že je obrovská škoda, že jsme nedokázali dostatečně vstřebat vědomí, že společnost má být pestrá, protože to je to, co mocenskému systému vadí nejvíc – neví totiž, jak s ní naložit. Pestrostí mám na mysli občanskou společnost s jejími spolky, sdruženími, komunitami, jež dokážou spojit síly a realizovat reformy ve všech oblastech života.
https://www.respekt.cz/tydenik/2019/2/mela-jsem...
Kupředu levá, zpátky ni krok, spojaři všech zemí proletujte se... To už jsem zažil a nechci.
Doživotně zůstanu zarputilým oportunistou a individualistou.
Oportunismus je zarputilý způsob jednání a rozhodování, které se neřídí vlastními zásadami, nýbrž se zarputile přizpůsobuje vnějším okolnostem, příležitostem a výhodám z toho kterého rozhodnutí.
Ano, soudruhu, dobře si to pamatuješ, něco podobného mi napsal jeden čurák do posudku na ČVUT s tím, že doporučuje z politických důvodů vyhodit.. Nakonec jsem zůstal a letěl soudruh.
No né, neber si to osobně, pouze mne napadlo, že oportunismus a individualismus mohou být dost často v příkrém rozporu. Jak tyto situace řešíš?
Jak jinak, než ke své spokojenosti. Všem, kteří to nedovedou pochopit, doporučuji shlédnout velice pečlivě přednášku o Cimrmanově teorii Externismu. Vůbec, veškerý Cimrmanovský přednášky nestojí jen za zasmání, ale i za hluboký zamyšlení se.
PS: mám rád některý lidi (zcela konkrétní), ale lid mě sere :)
kdy ty si naposledy jel do práce?
tlhle rubriku nekomentuj :-)
Nezačínej, buď rád, že je klid.
Sere se do mě furt, tak jsem se slušně zeptal.
A ťal do živého.
Mě je fakt jedno, v jakém stádiu teď je, jestli vynechal prášky, nebo má manickou fázi, sere se do mě furt.
Tak si okřikuj toho parazit a ne mě.
Já tě jen varoval. Jsi už dospělý, tak snad víš co děláš.
Já jo :-)
Ať se kousne do zadku, už vysírá i u mě, kdo je tu dýl, vidí a ví
Všichni víme, nemáte se rádi a když začnete, tak to hned tak neskončí.
Tak to není.
On systematicky a pořád se do mě sere. Jeho choroba potřebuje nepřítele, našel si teď mě.
Ne, neskončí to nikdy.
Furt bude srát. Je marod. Ale soucit si nezaslouží, spíš skotský střiky.
A když mu jednou připomenu jeho bezvýznamnost, okřikuješ mě.
On se za chvilku sesype, a bude zase na pár týdnů pokoj, teď má "plodnou periodu".
K vynechaným práškům a manické fázi si dovolím poznamenat, že pokud se chováš normálně a slušně, rád si tvoje příspěvky přečtu.
A nevidím důvod, proč na tebe negativně reagovat.
Problém nastává v periodických obdobích, ve kterých začneš okupovat jedno téma za druhým, všechny přesvědčuješ o své výjimečnosti, urážíš a zesměšňuješ lidi, o kterých nic nevíš, jen proto, že mají na svět jiný názor, vymýšlíš si věci, které nejsou pravdivé.
Většinou se snažím nějaký čas vydržet, jestli se neozve někdo jiný, ale pokud ne, nedá mi to a jdu s tím něco dělat.
Takže asi takhle - tvoji hypothesu, že problém je v mé duševní chorobě, jsem nucen důrazně odmítnout :-)
Snažím se zůstat pozitivní i bez prášků.
Takže se na tvých cestách do dálav snažím najít jen to pěkné.
Například, že během tvého cestování u tvých hnusných příspěvků nenaskakuje nezvykle vysoký počet kladných bodů :-))
vynechávání medikace je typické a následky pak odnáším tady, nedělej to, ber to jak máš a ne, že máš pocit, že to zvládneš, nikdo to nezvládnul.
Pak se stane, že zapomeneš, kolikrât v každém tématu jsi na mě startoval, stane se i to, abys naprosto nevinou otázku: kdy jsi naposledy jel do práce? bereš paranoidně a vyhneš se odpovědi, ale nevyhneš se zesílení útoků.
To máš tak. Nerozumím lehokolům. Párkrát jsem je viděl, jednou jsem na jednom seděl a usoudil "že to není nic pro mě"
Takhle to máš ty s prací.
Jenže já o lehokolech nediskutuju, tak nechápu proč máš potřebu se vyjadřovat k cestě do práce.
Moje rada, abys nevynechával tabletky není hnusnâ, ale naopak, velmi pozitivní, vstřícná a nápomocná.
https://www.youtube.com/watch?v=eprxpGkpEx4
já spíš takhle:
https://youtu.be/592ohvlkC9g
zklapni, nebo s o slízneš od nás obou :-)
Momentálně nejezdím na kole do práce, ale to neznamená, že jsem to nikdy nedělal a nesmím o tom diskutovat.
Sice už je to pár let zpátky, ale jezdil jsem např. denně do Újezda nad lesy (32km), tam jsem se celej den oháněl lopatou a krumpáčem a odpoledne jel zase zpátky.
Měli jsme kšeft v Rakovníku, stejná, těžká fyzická práce.
Dojel jsem tam, a na konci týdne zase zpátky, přes celou Prahu (96km), na kole.
A tak bych mohl pokračovat poměrně dlouho, na rozdíl od tebe.
Jindro prober se konečně, ty ses po letech vrátil na kolo jen proto, že jsi prochlastal papíry a chceš rozhodovat, zda smím o jízdě na kole diskutovat? Já jezdím na kole nepřetržitě od 17 let. A dodnes k tomu nepotřebuju fén, ani čtyři baterky.
Diskutuješ stylem "napíšu lež a ty dokaž, že nemám pravdu", místo abys svoje tvrzení doložil.
Takže odpovědi ses vyhnul ty a ne já.
To, co jsem napsal, ber jako výjimku z pravidla, dle kterého by měl diskutující svá obvinění vždy doložit konkrétními údaji, jinak je to jen ubohý lhář, což tedy ty opravdu jsi.
https://www.nakole.cz/diskuse/25652-do-prace-na...
Jakkoliv jsem zastáncem občanské společnosti, zas tak moc bych její schopnosti nepřeceňoval. Přečti si Černý obelisk, za takové Výmarské republiky kvetla občanská společnost jedna báseň...
Vrchol občanské společnosti u nás nastal za Josefa II. A to když z dědictví po otci zaplatil státní dluhy a v novinách si k tomu zaplatil inzerát, ve kterém sděluje:
"My jakožto první OBČAN státu (ano panovník z Boží milosti o sobě smýšlel jako o občanu), máme též za stát první odpovědnost. Je tedy nanejvýš spravedlivé, vyskytlo-li se zde jmění, o které jsme se nijak nezasloužili, věnujeme-li ho na uhrazení státních dluhů, za které máme my a naše rodina též první odpovědnost....."
Mě tedy u toho mrazí.. císař tím všem budoucím revolucionářům a pokrokářům dokonale vytřel zrak.. protože TOHLE je podle mě vrchol občanské zodpovědnosti a angažovanosti, od té dooby jen úpadek se spoustou krásných jalových keců... Však si toho všimli i za mořem. Nějakej Washington George v jednom ze svých dopisů napsal "pokud se občanu císaři Jozefu II zdaří jeho reformy, naše revoluce byla zcela zbytečná"
Na tom si Rakousko zakládalo, na té rovnosti a právním státu. "Žalář národů" a podobný myšlenky, co nám vtloukali do hlavy, byly pitomosti.
S tím panovníkem jsem si vzpomněl na díl historie.cs
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani...
konkrétně čas 18:15-20:30
Tak to řekni na rovinu: hlásíš se k odkazu TGM, který o žaláři národu mluvil, nebo ne?!
Zjevně máš v historii pěkný guláš, a že si pamatuješ jen pitomosti je tvůj problém!
To by mě docela zajímalo kdy to , až do první světové války přesvědčený monarchista, TGM měl přesně říci ? :)
No vidiš, taky to marně hledám :o)
Nevzniklo to až po vzniku Republiky, když se strhávaly sochy a přejmenovávaly instituce?
Nevzniklo, autorem výroku byl rakouský novinář a politik Friedrich Austerlitz.
Poprvé to použil v jeho úvaze o národnostní politice Rakousko-Uherska, vyšlo to 2-3 srpna 1918 ve vídeňském listu Arbeiter Zeitung( byl tam šéfredaktorem), tedy dávno před vznikem naší republiky...
TGM ukradl nás Poláky Polákům, nás Slováky Maďarům, nás Čechy Rakušanům, a hlavně za císaře pána jsme měli moře. Takže si myslím, že jsme více ztratili než získali. Za Rakouska bylo běžné umět dvě tři řeči. Dneska málokde uslyšíš češtinu. Ještě tak pražský dialekt ale ten má do češtiny hodně daleko.
No nevím ale v Praze spíš člověk uslyší brňáky, ostravaky, plzeňáky, východočechy nebo slováky nebo ten nový rázovitý typ kůlčestina (cool) :)
Něco jako toto :
Maj bos mi dal houmeofisi, tak jsem měl čas čeknout trajer na ten nový blokbustr od Spielberga. Je to mastsí! I když mně přišel trochu ouver a crejzy a je kolem něj zbytečný hype, tak nechápu, proč ho tolik lidí hejtuje. Být týnejdžr, užil bych si ho ještě víc, ale asi si rovnou zabůůkuju lístky, pokud můj badžet bude stačit. Enžoj!
Mě tenhle new speak nejak zasadne nepopuzuje, protoze sem není implementován násilně jako němčina nebo pak ruština. Nic se nesmí přehánět, ale každý jazyk se nejak vyvýjí... Ve většině lidských oborů je angličtina absolutní jazyk číslo jedna, tak co už...
Problém není angličtina, problémem je to co s angličtinou vlastně provádí.
Naprostou většinou věta není ani anglicky ani česky , když by to celé dokázali anglicky bez větších chyb, tak by mi to vůbec nevadilo, tak jako mi nevadí plynulá ruština nebo němčina :)
Kdyby s tím svým newspeakem komunikovali jen mezi sebou ti manageři a PR manageři, tak by mi to nevadilo. Ale oni občas takhle promluví k velkému auditoriu a obyčejný člověk jim prostě nerozumí. Oni se už ani nesnaží mluvit nejen spisovně, ale už ani srozumitelně. Jsou naprosto pohlceni tím svým podivným křivým světem.
Je potřeba si říct, že i angličtinu samotnou si przní sami anglicky mluvící obyvatelé. At už vlivem jiných jazyků nebo vznikem uplných novotvarů a taky to nikdo moc neřeší, všichni nerodilí mluvčí už to přirozeně přebírají tu hovorovou "novou" angličtinu a nikomu to nepříjde divné. Jak rikam, vsechny jazyky se vyvíjí a mění i ta angličtina... Takže to fakt není jen problém nejakych českých světáckých korporátních managerů...
Popravdě kdyby to byli jen korporátní manažeři, tak by mě to tak nepřekvapovalo, dokonce bych to bral jako nějaký " odvětvové nářečí".
Jenže tak mluví lidi, kteří sami mají chudý český slovník a jen nemají potřebné výrazivo v hlavě ( pravděpodobně nečtou?)
Angličtinu nelze brát a ani jsem ji nikdy nebral jako jeden jazyk a nemyslím si, že novotvary z jiných jazyků v angličtině lze brát jako omluvenku za anglicismy v češtině, tam jedná se totiž v zásadě o skutečné novotvary a ne o pouhé nahrazení domácího a běžného slova, výrazu či fráze jak je tomu u nás :)
Já myslím, že dost těch nových anglicismů co se běžně používá, právě nemá dostatečně odpovídající český ekvivalent. A ani si nejsem jistý jestli by měly mít jenom z tvého příspěvku: "home office" "blockbuster" "teenager" "newspeak" "PR manager" Proč vymýšlet pro všechno český výraz, aspon si všichni na světě tak nějak rozumí. Příkladně pro výrazy v určitých technických oborech by to bylo vyloženě proti logice. Nechal bych toho, blíží se víkend. A sakra nebo weekend nebo jak vlastně? :-D
Home office = Práce doma
Blockbuster neznám a hledal jsem na wikipedii.
teenager = dospívající jedinec,
PR manager = kádrovák.
Podle mne žádný velký problém s použitím českého ekvivalentu. Snad ten teenager je lepší a výstižnější ten anglický termín.
U toho kádrováka je ten český termín v českém provedení dokonce mnohem výstižnější.
Určitě kádrovák ? Není to spíš komunikace ven, než kádrování vlastních ?
Kádrovák = osoba starající se o kádry. Takže je to ten, co se stará podle svých schopností například o příjem nových kádrů. Jelikož nemá schopnosti jiné, než minulí kádrováci, tak to dělá stejně dobře. Nemám je rád.
Hm. To je fajn, že si to myslíš. Kdybys trochu četl, tak bys věděl, že specielně v domovině toho jazyka tě podle řeči okamžitě zařadí. A sám si můžeš domyslet, jak se kde asi mluví.
To tě zařadí i podle přízvuku, to máš sice pravdu to se řeší stále, ale co z toho??? Já osobně cestovat nehodlám a hlavně se za svůj původ nestydím, takže je mi to fakt u zadku kdo koho jak posuzuje a kastuje dle mluvy v zahraničí...
S těma řečema to nebylo tak horký jak si myslíš. Na obecné škole se učila jen čeština, na měšťance se učila čeština a kdo chtěl dál studovat tak se učil i němčinu. Až teprv na gymnáziu se vyučovaly jazyky a těch dětí co chodilo na gymnázium zase nebylo zdaleka až tolik jako dnes.
můj děda byl sedlák, do školy chodil v zimě. V létě se makalo na poli. Uměl maďarsky, německy, polsky a slovensky. Bylo to lepší jazykově než nyní v době televize, kde najít pořad v původním znění je spíše vyjímka než pravidlo.
Vyučenci, kteří chtěli složit mistrovské zkoušky, šli vandrem po R-U, aby načerpali zkušenosti.
Museli být schopni domluvy (domluvit se) s panem mistrem, u kterého nějaký čas pracovali.
Vandrem se chodilo po celé Evropě volněji než dneska v rámci EU, v rodině máme pár vandrovních knížek a někteří předci dovandrovali až do Francie, Holandska či Dánska. Německo bylo běžné včetně přístavů.
No a to volněji myslím v tom smyslu, že mohli všude normálně pracovat a žít aniž by je úřady nějak speciálně regulovaly, omezovaly na pár měsíců nebo " chránily domácí trh práce".
Myslíš toho Habsburk-Kropačka (levoboček FJI), jehož potomci se za jeho původ dodnes stydí tak, že zakázali genetické zkoumání, které by tuto domněnku potvrzenou mnoha indiciemi definitivně potvrdilo, nebo možná vyvrátilo?
Dobrá konspiračka, starej Masařík taťkou TGM nebyl, ale že by starej Procházka? To už chce trochu básnické imaginace :-)
No diskutuje se o tom živě, i strejda google si všimnul:
https://www.google.cz/search?rls=com.microsoft...
Mám o tom i knížku, myslím si, že jsem ji nedočetl a vrátil se k Verneovkám.
Spíš mi konvenuje teorie, že byl po otci žid. Židi ho sponzorovali od mladá, ještě před Hilsneriádou. A byl-li žid, nemohl být zároveň mladé starýho Procházky.
Ale, stejně nás krměj, třeba Charlotta...
V USA studovala matematiku a vyučovala hru na klavír, zůstala však v kontaktu s Göringovými a čas od času se do Lipska vracela. Při jedné z návštěv zde v roce 1876 potkala Tomáše Masaryka, který u Göringových bydlel a pobýval v Lipsku po doktorátu na vídeňské univerzitě. Spřátelili se, spojoval je například společný zájem o filozofii.
....
To žeru, doufám, že si moje děti budou pamatovat, že mě se Soňou spojil společný zájem o fyziku :-)
To od něj bylo velmi prozíravé. Taky Pepek dopadl líp než jeho tupej švára ve Frankrajchu, kterýmu šťastní poddaní usekli palici.
Byl to holt OSVÍCENSKÝ absolutista. Vzácný to druh. Absolutistů by se po světě našlo dost, s tím osvícenstvím je to horší...
Ona ho tak vychovala maminka, jinak též císařovna a tu vychoval tatínek, též absolutní monarcha.. a zakladatel moderního státu u nás. Výchova k odpovědnosti za stát byla v Habsburský rodině silně zakořeněná.. je to i vidět na Ferdinandu dobrotivém (nemocný člověk odmala - silná padoucnice... dlouho nevzdělávaný, až jeden z vychovatelů poznal, že kluk není blbej, ale má své tempo a přístup.. naučil se plynně několik jazyků, dopisoval si s Mendelem, zajímala ho botanika a přírodní vědy, ekonomika... a když Windiškréc měl ten výbornej nápad, že rozstřílí děly bouřící se Vídeňáky i s městem, nechal se pomazat (neočekával, že to přežije) a vyrazil do města mezi lidi si promluvit a bouře utišit..) ,a FJI, (který tedy nebyl státník, ale stal se alespoň prvním státním úředníkem).
Josef 2. byl príma, ale co třeba takový Bach? Absolutismus je príma, ale jenom s osvíceným absolutistou. Bez něj jsem rád za republiku.
Co byl Bach proti takovýmu Gottwaldovi, nebo Husákovi?
http://www.dejepis.com/ucebnice/rakouska... :
"Mezi klady neoabsolutismu řadíme hospodářský rozvoj a rozvoj obchodu, vznik obchodní a živnostenské komory. 26. března 1850 byly zřízeny Obchodní a živnostenské komory, 20. prosince 1859 byl vydán tzv. „živnostenský řád“, který umožňoval svobodné podnikání. Jeho nevýhodou bylo, že po zaplacení určitého poplatku směl podnikat naprosto každý, i bez potřebného vzdělání. Byly též odstraňovány cechy (cechovní správa byla příliš zastaralá a představovala brzdu pro rozvoj kapitalismu). Nejprůmyslovějšími oblastmi Rakouska byly Čechy a Dolní Rakousy. Absolutismus tohoto období měl vliv mimo jiné i na kulturu. Politická izolace obyvatelstva vedla ke vzniku nového uměleckého směru – biedermeieru."
Podle Remarquea bych dějepis nestudoval..
Spousta lidí bere Jiráskovu prózu za učebnice českých dějin ... ten Remarque bude možná věrohodnější :o)
Kdyby romanopisec a "pohádkář" Jirásek věděl jak budou později jeho díla prezentována a jak budou vydávána za literaturu faktů, tak by možná i zlámal pero a šel by na ryby nebo se projít po své stezce přes hory doly :-))
Myslím, že ne.
Jemu šlo o to vyfabulovat historii tak, aby národ mohl být na své dějiny hrdý. Nebyly to ani tak romány, jako agitace ve "službách dobré věci".
Děje se to.ve všech národech, prefabrikuje se minulost do úhledné podoby.
Teď zase se melu po těch polích Velké války, Fanoušové jsou na to machři, tedy na výrobu hrdinů. Nahnali chlapi do zákopů, prolejvali je vínem, a každou chvilku je donutili že zákopů vylést a útočit na bezvýznamný vršek, přičemž šance přežít byla minimální, ale byla.
Totiž ty, kteří že zákopů nevylezli popravovali a to tak, aby se o tom vědělo po celé frontě. Někde u Arrasu jich nechali popravit stovky, když vojclové odmítli jít na jistou smrt.
Takže "hrdinové" neměli na výběr, buď jistou smrt, nebo malinkou naději.
A teď tu masově vyrábějí statečné může, kteří neváhali ani vteřinu, když šlo o milovanou vlast, a kult hrdinství je až obsesivní.
Francouzi měli v obou válkách početné zásoby vojáků v koloniích.
No, teď to od tebe zní, jako by těch 1 357 800 padlých Francouzů byli domorodci z kolonií a ta jména na pomníčcích v každé vesnici jsou nějakâ Ovčáčkovina.
Nevím, jak to ode mne zní, jen mě to naskočilo v paměti v souvislosti s tím tebou zmiňovaným Arrasem.
Jestlipak víš, že tam tehdy v květnu 1915 bojovali českoslovenští legionáři začleněni v rámci Marocké divize?
Později si frantíci zakázali brát do Cizineckých legií příslušníky nepřátelských mocností, nicméně sta tisíce vojáků z Magrebu byli tehdy "francouzšzí našinci".
Nevím, Velkou válku moc neumím, začal jsem si o tom číst až docela nedávno, pár let tomu, když už je tu všudypřítomná, na severu v těch nekropolích, jinde těmi pomníčky.
Má je každá vesnice, stejně asi jako pekaře.
Muselo to být strašné.
Dneska jsem jel kolem italského vojenského hřbitova, někde severně od Marny u Dormans.
Vůbec jsem netušil, že tam na Marně válčili i makaróni.
Nešlo jen o první světovou...
I De Gaulleovo Svobodní Francouzi byli ze tří čtvrtin Západoafričané, Senegalci, Malijci, Maročané, Alžířaně, Tahiťané....
Takový byl holt tehdy svět.
Ti vojáci na Marně, Sommě, Arrasu a Verdunu v žádném případě nebyli ti, co zmiňuješ, ale Francouzi co rukovali ve Francii, nikoliv zámoří. Nepřekrucuj dějiny pomocí své první věty.
Zároveň, ti co zmiňuješ, také nebyli etničtí příslušníci zmiňovaných národů, ale Francouzi, co sloužili ve vojsku v koloniích.
De Gaule nepřijel do Paříže s velbloudy.
Samostatnou kapitolu tvoří Alžír, po té, co zase De Gaule Alžír odpískal, se z něj evankuovalo tři miliony Francouzů, Pieds noirs, tedy dnes bychom řekli, migrační vína jako kráva.
Nerada ti rozbíjím tvoji představu o Francii. Ale pokud chceš, můžeme o tom pohovořit v nějakém tvém francouzském tématu.
Sem se to nehodí.
V mém tématu se řeší výlety a neřeším, tak si nehraj na předsedu :-)
Jinak, tady se neříká např. Martiničané, ale Francouzi z Martinik, a je to Francie, jsou v EU a platí eurem i na tom Martinik.
Ty země nejsou kolonie, ale zámořská území Francie - outre měř.
Na tomhle pomníku si prohráli, v tom rozlišení to asi nebude vidět, vlevo je:
Na památku všech Francouzů z metropolitní Francie padlých v zámoří
vpravo
Na památku všech zámořských Francouzů padlých za vlast.
To asi nejlépe vystihuje francouzský oficiální postoj.
oč je horší ten druhej, že má 4 palce a ten nad ním jen 3?
někdo ti do doho zase hodil vidle
Ostatně, pokud ti jde o křížky, pomníky a památníky, tento bys neměl minout.
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/francie...
U Verdunu postavili Židům a Arabům taky domek.
V rámci politické korektnosti asi 80 let po válce. A proč tedy ne černým.
Dneska to frčí.
Takovejch filmů jsme jako děcka viděli hafo...povinně, s celou třídou. Teda, nebyli tam Fanouši ani víno a odehrávalo se to o 30 let později, ale ten děj by seděl...
Neříkej, že jsi viděl se školou Syna pluku :-)
Jak se říkalo: švédský erotický Baba dala vojákovi byl vlastně sovětský historický Balada o vojákovi
Akce se nezúčastním, bo chodím do práce v papučích asi 5m, ale debata by měla být spíš o tom, jak udělat z dojíždění do práce na kole vítaný zážitek :-D Na toto automat rozhodně nestačí...
A já to zas vnímám jako čirou dyžgrymináci (a proti té protestuji !), když do práce ani nejezdím, ani nechodím.
Tak jsem vždy myslel, že z naší rodiny nikdo nebude jezdit do práce na kole a hle, přišly prázniny a synkova brigáda. Už má letos naježděno do vedlejší vesnice víc než já letos :-D
Stylově jsem ho vybavil bílým oertlibem s grafikou "Do práce na kole", které se předtím styděl i dotknout :-D
Když jsem byla v roce 2000 v Norsku, koupila jsem před cestou v pracovních oděvech pogumované žluté kabátky. Dcerunka když to viděla, rovněž to okamžitě zavrhla.
V Norsku jej na sebe díky neustálým přeháňkám ale navlékla poměrně brzo a nakonec v tom prožila spokojeně celých 14 dní a dodnes na to vzpomíná jako na nejlepší oblečení, které ji udrželo v suchu a teple :o)))