Zdravim prilis se v kolech nevyznam ale nektere veci znam i presto jsem si omylem rozsteloval staveci srouby na prehazovacce (kolo asi 3 roky stare typ prehazovacky je napsano u voditka retezu-a pedalu- shimano d50 ) mam 3 srouby u zadniho kola na prehazovacce (jeden "vodorovne" nasroubovan 2 jakoby svisle-trosku ze sikma ale chapeme se ten jeden je jakoby z boku- u toho vodorovne nevim jak moc ma byt "utahly" jde skrz plast) u tech 2 svislych vidim v prehazovacce pruzinku a cetl jsem ze by mely byt nastaveny tak (proste ty srouby by mely poustet tu pruzinku jen do urcite casti a kdyby to bylo moc povolene muze vyskocit retez a nebo by nebyl hladky chod prehazovacky) aspon si to myslim ale at sroubek utahnu stejne se pruzinky nedotykaji nez mi tu zacne nekdo nadavat ze proc se do toho poustim kdyz o tom moc nevim ano je to moje chyba ale i predtim (kolo jede furt dobre akorat prehazovacka a presmykac) bud prehazovacka jednou neprehodila az podruhe (proste dal jsem vyssi stupen nic dal jsem znovu vyssi retez se prehodil o 2 stupne) a furt jakoby lehce skakala nebo nevim nejela "dobre" a poradil by mi nekdo ktery sroub je na dotazeni retezu? a pri jizde prehazovacka lehce cvakala (nemam na mysli jinou cast kola slysel jsem jak hlavne v prehazovacce to "skace" a neni tam prilis hladky chod proste prehazovacka rehodi-prozatim ale spatne" a pak dela porad pri jizde takove tissi "cvak,cvak,cvak,..."
Vsem predem diky za rady trpelivost semnou a pokud to nekdo docetl az sem :-D (jsem proste mlady "kutil" co si chce udrzovat kolo sam doma at neco umim o 500kc za servis mi nejde)
Zapni si počítač a YouTube si najdi nějaký návod na seřízení přehazovačky. Pokud budeš psát, to co píšeš o těch třech šroubech, tak jediná rada je, nech to na pokoji a nekruť s tím.
ano to uz jsem zkousel patka ohnuta neni lanka a bowdeny by vymenit chtely (nejsou v opravdu zlem stavu ale tak 4/10 a pri nejake prilezitosti bych to udelat mel) ale akorat nechapu proc to pri jizde cvaka a nemuzu docilit ticheho a hladkeho chodu
Tak ještě si můžeš koupit nějakou knížku o údržbě kola. Pochybuji, že tě tu někdo bude učit seřídit přehazovačkou.
Abych nebyl svině, tak ten šroub na bowdenu napíná lanko a nastavuje offset polohy přehazovačky vůči lanku. Zbývající dva šrouby jsou horní a dolní mechanický doraz přehazovačka vůči kolečku.
Dobré návody na seřízení jsou na I-velo.cz
https://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol/serizeni...
Můžeš to zkusit. :-)
nevim jak to poznam ani jestli neni opotrebovany (je mozne ze v nem a nebo dalsich ozubenych "koleckach" jsou necistoty a proto to cvaka muj nazor) retez ale neni nikde praskly ohnuty (ani nyt) ale planuju cele kolo omyt a vystrikat prehazovacku i retez wd olejem akorat to asi bude starsi kus samozrejme za rok 2 si budu kupovat nove mtb ale nechci to jen tak nekde vyhodit nebo nechat ciganum u popelnic kteri budou radi ze to vubec jezdi
No, podívej. Evidentně jsi se na to díval a i někde něco o tom přečetl. Takže ty dva šroubky tvoje problémy nevyřeší, to jsou jen krajní dorazy odkud až kam se ta přehazovačka může pohybovat. Když to dělá problémy mezi těmito dvěma krajními polohami (určenými těmi šrouby), tak je to věc napnutí lanka přehazovačky a síly pružiny, jedním směrem tahá tu přehaovačku lanko, druhým směrem pružina. V zásadě to má nějaký krok mezi pastorky a tem je nastavený na řadící páčce, s tím nic nenaděláš. Ty můžeš jen poštelovat tah v lanku. Jak pružina stárne, tak už nemusí pružit lineárně, tj. už to nemusí dělat přesné kroky přes všechny pastorky. Zkus poštelovat tah lanka, tím se to může trochu vyladit.
Další možnost je pohrát si s délkou řetězu. Na přehazovačce je další pružina, která napíná řetěz, i ta se časem unaví a řetěz už není tak moc napnutý.
Když se spojí nepřesnost v kroku mezi pastorky a uvolnění tahu řetězu, tak to prostě nemusí z jednoho pastorku na druhý přejít, ale ob dva už to zas přejde atd....
Já dojím komponenty pokud možno co nejdýl, takže jsem se do těchto stavů už dostala a pohrání si s lankem a zkrácení řetězu na chvíli pomohlo. Výměna řetězu taky může pomoct, ale mě to spíš zhoršila (ale to bylo až v dalším kole), bo si to nesedlo s ojetejma zubama na pastorkách.
Není to o tom, že bych si nepřečetla, jak se má nastavit přehazovačka, ale o tom, že sice nějak to podle toho návodu nastavíš, ale vždycky se to dá ještě různě poladit. Když je to nové, tak jsou pružiny relativně tuhé a ono to funguje, jak se to začne unavovat a řetěz vytahovat, tak se tam vůle nasčítají.
Můžeš to prostě vyměnit za nové, nebo si s tím ještě chvílu pohrát, to je na tobě. Tím, že to očistíš a promažeš tomu můžeš jenom pomoct.
Dva šrouby na přehazovačce jsou jen dorazy, vymezují aby řetěz nespadl do drátů nebo na druhou stranu mezi rám a pastorek. Tyto dva šrouby se nastaví jako první a moc se na ně nešahá, jen čas od času kontrola, protože blbě nastavený doraz může znamenat i likvidaci přehazovačky, už jsem si to taky zkusil :-)
Asi máš rozhozený krok, šteluje se matkou na bowdenu u přehazovací páčky, někdy je matka i na straně u přehazovačky, nevím proč takto duplicitně. Na to snad ani návod moc není, to se někde jezdí dokola a zkouší přehazovat a štelovat matkou, aby to nahoru a dolů házelo rovnoměrně na obě strany stejně. Chce to trochu trpělivosti. Najdi si někde článek, tohle se blbě popisuje. A nebo máš nějakou levnější sadu, která prostě rozumně seřídit nejde. Vytahaný bowdeny a únavu pružin jsem v životě neřešil, ale mám kolo asi za 15000, protože mi přijde že levnější komponenty prostě seřídit nedají.
Opotřebení řetězu se měří šuplerou a nebo kdo si nepamatuje povolenou délku, koupí si měrku jako já, je to o dost pohodlnější. Když měním řetěz, zkrátím ho na tolik článků kolik jich měl starý a dál nic neřeším. Když vyměníš řetěz pozdě, přeskakuje a pak musíš vyměnit i pastorky, resp. kazetu. Ale to asi není tvůj případ.
To co popisuješ způsobuje přicpany bowden u přehazovačky. Ten poslední kousek co vede od hazky k vidlici. Vyvlékni ho, pořádně promaž řídkým olejem bowden i lanko. Sampzřejmě vyper v benzinu řetěz a vyčisti hazku.
A nebo máš někde vyskočený bowden, zkontroluj, jestli všude sedí ve svých lůžkách a jestli třeba nemá pomršenou tu zalisovanou čepičku, co je na konci nebo jestli tam někde není chycenej nějakej bordel. Moc se to sice nestává ...
Odvezla jsem dnes dvě kola do servisu na jarní seřízení.
Výsledek:
materiál 1289 Kč.
práce: 4260 Kč.
No vidíš, za ty peníze jsem si poskládala celou Růženku a bez oprav najezdila už deset tisíc :-)
Já ti rozumím. Jednou to taky budu umět a budu na to mít čas:-))
Hmmm to vypadá, že mají tvoji servisáci opravdu zlaté ruce....
No asi mají:-))
Taky mě to překvapilo, jinak bych o tom nepsala.
Ale valnou část práce si napočítali na kole mého muže, který si ho pořídil přes internet.
Na mém kole, které jsem pořídila u nich na kamenné prodejně, napočítali pouze práci na výměně řetězu.
Mám zase ohlou patku a tak řetěz padá, tak budu muset do servisu tak či tak, bo si to sám "od oka" nenarovnám. Ale je pravda, že když mi kdysi došlo ECO z Azubu, tak čtyři litry za rozchození po mně v servisu nechtěli :-D A to se na tom hodně vyučili !
Vezmi hasák, chytni to přes patku a přehazovačku a ohni to zpět tak, aby ramínko přehazovačky s kladkami mířilo kolmo k zemi. Ohýbá se to snadno právě v té patce, nehrozí, že bys to ničil někde jinde. Je to srovnané na jeden zátah. A je to!
Ale já si nezkontroluju, jestli je to do vrtule.
No jasně, pokud má být patka srovnaná dobře, pak jedině přípravek. Hasák, nebo třeba imbusák, je dobrý na provizorní srovnání na cestách, když někde chytneš klacek nebo kámen.
Tak to snad vidím, jestli je to raménko rovnoběžné s plochou koleček. A pak si myslím, že to zase tak strašně přesné být nemusí.
jj, souhlas. Zvlast u dlouheho voditka a velkych pastorku horskych kol a treku je to dobre videt. A neni potreba zadny hasak, pokud clovek nema ruku jen na razitkovani. Uz jsem takhle rovnal patku mockrat a vetsinou uz bez potreby nejakeho pozdejsiho doladovani.
Jasne, ze s pripravkem je to na jistotu. A neni problem si ho poridit. Kdyz s tim rovnanim patky jednou nebo dvakrat nepobezim do servisu, mam ho zaplaceny. A furu casu se servisem usetrenou mam jako bonus :-)