Tak asi je to zbytečné zakládat novostaré téma když se to tak pěkně ukončilo,ani jsem netušil že je to omezené přispívat, ale jen kdyby ještě někdo měl poznámku a nebo až budu mít nějaké zážitky stím kolem nebo dodatečné otázky tak bych tady přispěl zde.
Kam tak chvátáš, vždyť tam máš ještě 21 volných příspěvků :-)
Tak mě tady vyskakuje značka přeškrknutého cyklisty a že už nemůžu přispívat tak to je dobré tak pokud vám to půjde klidně přispějte na tu první linii příspěvků já to třeba ještě taky zkusím až budu chtít přispět.
https://www.nakole.cz/diskuse/25585-prosim-o...
Si asi zkusil založit další, už nepovolenou větev.
Je dobře, že na nákup kola jdeš s rozmyslem, ale zatímco se rozhoduješ, koupil jsem pro Soňu druhé, co se osvědčilo, a už mám na něm najeto tisíců.
A Soňa už nechce jezdit na žiletce? Možná by ti na ní ujížděla? :)
Půjčil jsem jí neprozřeteně svého elektrooře a sám hamstal na Stridě a ona řekla "to chci"....
Žiletka je bezva nějak na stezky jižní Francie, výlet do Českého ráje jí otrávil, silnice rozbitý, do kopce makáš a z kopce místo aby ses svezl oči na stopkách aby tě nedostala nějaká díra ve vozovce....
udělali jsme malé kolečko v sobotu (60) a byla nadšená, tak uvidím....
Velkopovická Kozlovna?
Tak máte baterku navíc až vyjedete sám to je fajn 2v1, buďrahá polovička nebo baterka, do budoucna až budou prostředky tak taky dokoupíme druhé kolo.
přesně, to jsem si říkal, teď mám 4 baterie, to ujedu 200 jako prd....
Ne, to je Ondřejov
Co je na tom k smíchu?
Madam seděla na e-kole déle poprvé, a já spal před tím 5 hodin, po 1450 km v autě z Montpellier.
Zvolil jsem trasu dolů k Sázavě, aby si užila delśí sjezd, pak úžasnou cestu kolem "Řeky co čaruje" Sazavy, a pak hodně nahoru, aby si užila přípomoci motoru...
Ooops, je to hrozné, ale mám to tady rád. Jsem hodně často ve Francii a taky to tam mám rád.
Ale jde o trochu něco jiného.
Vím jak jsi mi psal.
Ne, Bobe, já jsem doma tady, tady zústanu, sem patřím. A ve Francii budu každou svoji volnou chvilku.
Miluji Francii, ale vím, kde domov můj.
https://www.nakole.cz/diskuse/25585-prosim-o...
takže to před jízdou nemám nabíjet na 100% ale jen na 80% a poznám že je to na 100% nebo na 80% nabité jak?je tam nějaký displey, kdybych to nemohl nabíjet na 100% tak to by se dojezd na jedno nabití dost snížil + ještě nevybíjet pod 20% tak to jsou ty dlouhé cesty dost ohrožené,nebo když to udělám jednou za čas že to nabiju na sto% a vybiju pod 20% a pak budu sekat % dobrotu tak to by nevadilo? je to dohromady 40% kapacity baterie jako chápu že se tím prodlouží životnost to je fajn a máte to potvrzené vlastní zkušeností,nebo jsem to pochopil špatně?ty jo s těma bateriemi by se mělo už konečně nejak pohnout kupředu.
jak se starat o baterii musím pochopit už dopředu než kolo dorazí ať to nejak nedělam nenávratně špatně.nevíte jestli to mám nabíjet ještě než vyskouším první jízdu?
Nejlépe je sledovat jaké napětí má baterie - nedoporučuje se přesahovat 4,1V na článek, tj. při dosažení 41 voltů celé baterie přestat nabíjet. Někdo akceptuje dobít naplno až teprve před jízdou.
Vše jsou to jen tipy, aby baterie dlouho (déle) sloužila. Progrese ztráty kapacity při různých stavech (přebíjení, přetěžování, zvýšená teplota) je znázorněná na grafech v odkazu, který jsem posílal.
Hlavne to nenechávať na 100% nabité ležať, nenechávať na slnku, v nadmernom teple, dlhšie skladovať polonabité a občas skontrolovať (lacný multimeter postačí), nevybíjať na doraz často, párkrát za sezónu zas tak nevadí...
Po kúpe prvý krát nechať nabiť doplna, prebieha úvodné balancovanie článkov. Nabiť na 100% tesne pred jazdou škodí najmenej. Ide totiž aj o čas po ktorý je batéria na 100% nabitá. Keď kapacitu nepotrebujem (krátky výjazd), na 100% nenabíjam...
Koukám co se s tím všechno nesmí... není vono lepší takovouto věc vůbec nekupovat? Koukám, že nádrž plná hořlaviny k pohonu motoru výbušného, co do praktičnosti nadále na míle vede...
Holt je stále problém s uložením dostatečné energie v bateriích, takže výrobci ty baterie ždímou na maximum na úkor životnosti. Ale aspoň by mohli uživatelům umožnit přepínat eco režim nebo "performance". Notebooky takovou funkci pro nabíjení mívají (některé) už delší dobu.
To sú len doporučenia pre extra dlhú životnosť, pre to aby to normálne fungovalo ich dodržiavať nutné nie je, dovolím si tvrdiť že aj taká klasická motorka ich má hodne, nie je problém zničiť na nej motor, prevodovku, spojku a ktovie čo všetko nešetrným alebo nesprávnym zaobchádzaním. Oproti tomu je elektrický bicykel jednoduchý a ďaleko menej náchylný na zničenie. Tiež tých odporúčaní k prevádzke nie je tak moc. Skôr je to o tom na čo je kto zvyknutý...
ono to s těma lionkama asi není potřeba zase až tak s tou pečlivostí přehánět, myslím, že než nějaké uskladnovací nedobijení do plna a nevybijení na 3v na článek, když vesměs všechny zvládnou vybití pod 3 volty je uplná prkotina proti tomu, že je pak doslova popravujete zcela vědomě vybijecíma proudama vysokovýkonných pohonu--chcete po článku dlouhodobě více, než 2/4A na článek.
fakt si nemyslím, že majitelé aut Tesla nabijejí na 70 procent, nevyjíždějí baterii do minima a stejně mění baterie v tom autě cca každé dva roky.
já bych tu nízkou životnost v elektrocyklistice opravdu hledal spíš v těch nesmyslně vysokých proudech na článek-- článek velikosti 18650 s kapacitou babilion miliampér si nejsem jistý, jestli je opravdu výhodnější, než více článku o kapacitě nižší--do 2600ma.
jasně, tvrdé lion články dají i 30A, když nikdo neřeší jak dlouho, kolik padne napětí a kolik takových cyklu vydrží.
je ale pravda, že letos už také dobijím po návratu pouze na cca 90 procent, ale to pouze z duvodu, že nikde nemám záruku, jakou toleranci plus mínus má nabiječka, jakou toleranci má muj měřák, kterým tu nabiječku měřím , jakou toleranci mají obvody BMS v baterii atd atd.
prostě to, co my používáme je poskládáno z věcí, kde rozhoduje především nízká cena.
vcelku běžný problém v modelařině, kdy občas někdo zjistí, že jeho nabiječka při balancování ty články naopak rozhazuje a to nejsou nabiječky za pár kaček jak k notasu co používáme my
muj názor, na kolik nabít před jakoukoli jízdou---vždy pokud možno na plno, bo čím nižší napětí na baterii---právě technologie lion, tím nižžší schopnost zvládat vyšší proudy, což znamená zahřívání baterií a tady je pak v těch cyklosadách problém s tím, že vnitřní články se ohřívají víc, než vnější, takže nějaké skládání z přesně k sobě napárovaných článku funguje pouze těm, komu se ty vnitřní články ohříváním nedegradují rychleji, než vnější, které se chladí lépe.
prostě to chce brát tak trochu s rozumem, jako spotřebák
Promiňte starému ajťákovi, ale nemá tuhle péči o baterie mít na starosti elektronika tý baterie?
Vy nabíjíte mobil na 90%?
Nie nemá, to je na užívateľovi. BMS chráni v kritických situáciách, je to taká posledná záchytná sieť. Vyššia vrstva ochrany je nabíjačka a spotrebič, ktoré by mali byť vhodne nastavené a nad tým všetkým je užívateľ.
Aha, a jak to dělá tek telefon?
Nabíjí furt,nebo má chranu pro případné přebití?
Myslím si, že uživatel by neměl sebou vozit elektrodílnu s měřáky, ale prostě nabít baterku, nacvrknout ji, a frčet. A já to tak také dělám.
Nabíjení baterie v telefonu se při dosažení 100% sice zastaví, ale to už má baterie napětí i 4,3V (asi záleží na výrobci). Osobně používám program Battery Charge Limit, který zastaví nabíjení při dosažení nastavené meze - já mám nastaveno asi 82%, což odpovídá napětí lehce pod 4,1V. nabíječku tak mohu v klidu nechat připojenou trvale i přes noc.
No, samozřejmě, že se mi baterie odpojí od nabíjení když je nabitá a samozřejmě se nabíji naplno. Není žádný zázrak ani objev, žebaterky necháváme v nabíječce přesnoc.
Když je to tak samozřejmé a jasné, proč ses předtím ptal "a jak to dělá tek telefon? Nabíjí furt,nebo má chranu pro případné přebití?". Jelikož já mobil po dvou letech předávám dál, chci aby baterie správně fungovala co nejdéle, proto ji zbytečně neždímám na maximum a používám ten zmíněný program, který nabíjení automaticky zastaví dříve než má baterie 100%.
v notasu si taky mohu zvolit, že pokud ho mám v podstatě stále na síti 220V, nabiječka dobijí jeho lion baterii z duvodu vyšší životnosti pouze na 60 procent.
Řečnická otázka, ochranu proti přebití má dneska snad úplně všechno.
Docela mě baví, to vaše hraní si s nabíjením, a ještě si k tomu nainstalujete soft...
Představte si pánové, jak životnost vašeho zařízení ovlivnilo chování k akumulátorům před tím, než jste je dostali do své laskavé péče vy. Jak nabitej, polonabitej či kdoví putoval někde v ledovém podpalubí z tý Číny, jak se potom válel za mrazu několik týdnů v celním skladu, pak ho vystavili za výlohu na prudké slunce, pak zase někam do skladu, než konečně dorazil k vám, abysde ho udsžovali mezi 60 - 80% a hýčkali jak mimino.
Nebo si to raději nepředstavujte, mohlo by vás to ztraumatizovat nadosmrti
Jindro, ono né vše dostaneš naservírované na podnosu jako třeba kolo od bosche, jsou i jiné baterkové aplikace, kde si ovšem musíš volit komponenty podle vlastního výběru , podle svých nároku a schopnosti využití, pak se bez měření opravdu neobejdeš a věř tomu, že cena nějakého kola bosch je sranda oproti těmto hračkám a jakákoli chyba nekončí tím, že kolo nejede, no tak stojí, tady ne, tady když vyjedeš, tak musíš dojet a už když vyrážíš, tak musíš vědět kdy a kam přesně dojedeš, to fakt bez měření nejde---teda jde, ale je to pak už opravdu hodně drahý.
https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id...
Tohle období jsem naštěstí přežil bez větší újmy, ale jak říkáš, bylo to safra drahý, protože se vědělo prd aj strejda google mlčel. :-)
jojojo, lipolka za 2500kč a po 5 min letu bylo po ní a tak pořád dokola, když neodešlo jedno, odešlo druhé, nebo uplně všechno
dnes už je to s internetem a možností sosat alespon nějaká základní moudra a zkušenosti od jiných podstatně méně bolestivé.
No, já jezdil na LeFePo4, byly v takovém plechovém kaslíku na zámeček, to bylo jejich nejslabší místo, zámeček fungoval jako spínač tak, že přez něj táhnuli slabounkým drátkem z hlíny proud. Ten jsem ukápnul velmi rychle. Pak chlazení řj, ochrana kabelů co procházel výřezem v osičce, stačilo mírně drbnout a poškodily se vodiče od hallû, bylo toho spousta co člověk zjistil že musí udělat, ale až napodruhé.
Dobře, tomu zatím rozumím,i tradovanému názoru, že je nejlepší ukládat baterii nabitou do 80%. Mám rok a půl komerční baterii 48V, 11,4 A a vždy po výletu jsem ji cca po hodině dobil doplna (tedy špatně, podle výše zmíněného názoru). Po letošní zimě jsem ji minulý týden dobil a druhý den změřil napětí - 54,5 V (tedy o 0,1 V méně nežli maximum). Co to vypovídá o baterii, případně způsobu zacházení (pokud něco)? Díky za názor.
Snad najdete odpověď na svou otázku zde :
https://lygte-info.dk/info/BatteryCharge4.2V...
tyto odkazy mají stejnou hodnotu, jako to naše dohadování tady.
To je normální pokles další den už to klesat nebude pokud ano je to špatně. Nabíjením na plno se nic neděje pokud plně nabitá baterie neleží někde nabita týden aniž by byla použita. Pokud druhý den jedeš nic se neděje.
To je právě ten problém. Původně jsem chtěl jet, ale dopadlo to přesně podle popisu - týden ležela a teď má 53,7V. Indikuje to snad nějak výraznější snížení kapacity? Po roce a půl by k tomu snad nemělo docházet?
Za týden o 0,9V je opravdu hodně, já mám 3 leté lionky a po 6měs. pokles 0,0V. Ovšem mám je na skladovacím napětí.
Ovšem mám je na skladovacím napětí.-----------------------------------------------------------------------
takže né plně nabité---přebité nad maximální nabijecí napětí, z kterého baterie po nějaké době samozřejmě spadne.
4,2v baterie po odstavení vcelku běžně--záleží kus od kusu spadnou na 4,1V, jediné, co je ale podstatné, jaký ubytek kapacity to znamená a to změříš třeba tak, že baterii nabiješ do plna, hned po nabití začneš vybijet nějakým proudem vhodným právě pro určitou sadu, vpnutí vybijení nastavíš třeba pro lion na 3 volty a to, co naměříš porovnáš s druhým cyklem, kdy tu samou baterii vybijíš naprosto stejně a stejnými hodnotami , ovšem třeba po týdenním odležení po nabití.
A proč to píšeš mně ja se na nic neptal:-)
Mé bateri po plném nabití 54,6V poklesne na 54.4V a i když jsem nemohl 5 dnů vyjet držely na 54,4V.
Úbytek kapacity časem jistě je ale i po třech létech je to celkem zanedbatelné.
Počítám že více se to zčne projevovat 4 rok a vydrží tak do 5 roku. Pokud z 15Ah vysosnu už jen 10Ah půjdou na repas, tedy pokud se toho dožiji :-)
Dobře, díky za informace. Vychází mi, že s mou baterií to není nejlepší, teď už drží další týden na 53,7. Ale zkusil jsem spočítat zbývající kapacitu prostou úvahou (možná moc prostou): rozsah využitelného napětí je 13 V (54,6 - 41,6), vzato za 100%, pak stávajících 12,1 V je 93%. Mám ještě jednu baterii do skládačky od stejného prodejce a pravděpodobně i stejnými články (Sony Konion V3) a to 4 roky starou 36V/14,5 Ah - u té je po měsíci napětí 41,3 (z původního doplna), takže při daném postupu rovněž 93%, ale je o dva a půl roku starší. Tak co s tím?
Napätie sa počas vybíjania/nabíjania nemení lineárne. Je otázne ako je nastavené BMS, bežne balancuje na niečo menej ako 4,2V. Tiež niektoré typy článkov majú akési "samobalancovanie" ktoré sa prejavuje určitým samovybíjaním nad určité napätie aby sa články zrovnali aj bez BMS (nie všetky BMS majú funkciu balancovania). Pokiaľ je možné nazrieť do batérie oplatí sa skontrolovať či sú všetky skupiny článkov na rovnakom napätí. Padanie napätia by mohlo zanamenať aj to, že jedna alebo viac skupín sú vyššie ako ostatné, BMS nabíjanie keď dosiahnu napr. 4,25V zastaví a následne sa "zbalancujú" na 4,2 a tým napätie celej batérie klesne...
s lion bateriema zatím nikdo nic určitého neví, že má někdo doma nabité lionky na 100 procent už deset let a pořád jsou v dobré kondici je ti k prdu, když to jsou technologicky uplně jiné lionky, než koupíš dnes.¨
lipolkám plné nabití pro dlouhodobější uskladnování nesvědčilo,to už se dnes ví na jistotu,tak někteří nebobijejí do plna na uskladnění--měsíc a více raději ani lionky.
že žádnou baterii neničí neuplné nabití je jasný, tak proč to přez zimu, pokud se baterie nepoužívají neaplikovat i u lion.od výrobce také přijdou neuplně nabité.
má to mít na starosti elektronika fotáku--respektive baterie, ale pokud narazíš na kousek kde je chybná nějaká součástka, tak ta elektronika pak nedělá to, co zamýšlel konstruktér té elektroniky.
ty jsi nikdy nekoupil nic, co by bud nefungovalo ani jako nové, nebo se časem projevila nějaká závada zpusobená nějakou chybnou součástkou ?
běžné, že mají možnost stahovat aktualizace programu, bo v praxi se časem ukazuje, že ty prvotní programy mají nějaké softverové chyby--ruzné chybné snižování proudu, třeba ve fázích balancování, chybná komunikace, mezi balancérem, který nestíhá vytopit přebytečný proud, který dodává nabiječ a je potřeba, aby pokud balancer nestíhá, uměl nabiječi snížit proud na hodnotu, kdy už balancování probíhá korektně.
o třeba tady tu věc by se měl velice zajímat ten neštastník, co zde chce baterii ládovat 16 ti ampery a tutově tady někdo vymyslí nějaký zdroj, kterým to sice pujde, ale bo v podstatě žádný balancer takové proudy zvládat neumí, bude li to korektně fungující nabiječ, stejně si automaticky po nějaké době stáhne napětí při nabijení na nějaké cca 3A a v podstatě na tom bude časově uplně stejně, jako kdyby nabijel od začátku pouze 6 ti amperami, jediný zpusob, jak rychle nabít baterii vysokým proudem je bud ji nabijet pouze z cca 80 procent, než začne fungovat fáze balancování, nebo balancer vubec nepřipojovat---life A 123 to zvládají v pohodě, lipol už se to líbit ale nejspíš nebude---je potřeba měřit, jestli se ke konci nabijení rozcházejí--přebijejí některé články.
zminujete zde i ty servisní vývody od baterií----lepší zpusob jak popravit baterii dalším a dalším drátkem s pidikonektorem ani neexistuje, funguje to, je to super, když je možnost kontroly, ale často je právě nějaký další drátek možnou příčinou závady ----otřesy, prošoupání izolace, skrat.
s podobným kutilstvím opravdu opatrně.
že to Lubo zvládne a vyřeší na jím montovaných sadách na jedničku o tom nepochybuji, ale kdo s tím nemá zkušenosti-----------
To máš tak.
Soused když svítí sluníčko, hodí přes auto plachtu, aby mu to nežralo lak, před 100 km cestou zkontroluje stav oleje a nahuštění pneumatik, o tom že má vše ošetřeno voskem a dutiny vystříkané nepochybuj.
No, já koncem ledna vyměnil vůz a včera poprvé jsem zvednul hauptnu, došla mi voda v ostřikovači. Mám teď najeto 17 tisíc.
Někdo prostě miluje o věci pečovat, jiný nikoliv.
Ahoj všichni, tak kolo ještě nemám jen jsem vás chtěl upozornit na ten lectron esconder, žádný režim offroad tam není,je to klasika u výrobce se to dá za poplatek odblokovat ale ztrácí se tím záruka já už jsem se stím smířil a kolo už brzy očekávám.Jinač je o to asi dračka a nebo jich vyrobili málo to nevím ale když naskladnili na jeden obchod tak prý to bylo v ten den pryč a druhé naskladneni je ohrožené asi je čím dál větší zájem o elektrokola to tak dedukuji ale naštěstí je těch výrobců hodně tak je z čeho vybírat ale celkem mě to překvapilo.
Obrovský zájem o elektrokola a výrobci nestíhají.
Jsou místa a dny kdy elektrokola těžce převládají a lidé kole začínají působit jako exoti.
Naštěstí kopců, hor volných technických terénů se to zatím tolik netýká :-)
Možná bude ten správný čas se porozhlédnout po málo jetých fullech za původních 100tis.+ z druhé ruky za rozumné ceny. Jizerští promenádníci budou přezbrojovat na elektrofully za 200tis.+ :-)
Čas je vrátit se ke kořenům, pokud to ještě jde... Kolo mý další oběti, kterou jsem přesvědčil, že moderní stroje jsou zlo:)
Vypadalo docela dobře a pojízdně, ale i tak jsem na něm strávil odpoledne. Výměna klik za rovný, utažení středu, řízení, docentrování, oprava torpéda promazání, pláště a duše...... Ale už jezdí skvěle :) No nějaká bižuterie na dodělání čeká....
PS nejsem apriori proti elektrokolům, ale ta mizerná výdrž za strašnou cenu mě irituje :(
Broumovská šutrologie by na tom asi šla taky nějak zhrkat - ale na kloudným fullovi je to přeci jenom větší radost :-)
Jednou určitě.. a co by zbylo odneseš na zádech :)
Tohle je na důstojnou turistiku, kdy nikam nepospícháš, pluješ krajinou a kocháš se (nejlíp asfalt, polní cesty...), do větších kopců šlapeš pěšky.. a ne na poskakování po kamíncích :)
Jo, máma na takovémto kole s partou co bývala skautskou družinou "Veverky" sjezdila co se dalo... Sbalily ruksak, na nosič přivázaly tele , celty, do taštičky na krk peníze a potravinové lístky.... Třeba na Malou Fatru, třeba do jižních čech.. A co vše zažily. Například ztracené potravinové lístky...
A to kolo stále máme doma. Jen místo 28 falcáků má kola 26" a hliníkové blatníky :-(
Ja začínal na kole zn ukrajina a roční nájezd byl dle mapy tak 12tis. km z toho jsem tak 4km našlapal pěšky ať už v kopcích nebo díky prasklénu řetězu, píchlým kolům, nebo prdlým špicím :-) Téměř každý vvylet obsahoval i pěší složku kvůli nějaké závadě. Ovšem rád na to vzpomínám :-)
Ale no tak, 12 tisíc ročně na Ukrajině. Asi bychom tě znali z PWB. Navíc vím, jaké byly životnostní limity toho kola. Spotřeboval bys jich několik za rok. Měl jsem s tím křápem tu čest. A netvrď, žes měl speciální edici od Ally Pugačevové ;-)
Kolo ukrajina koupíš ještě dnes celkem bez problému, no a pak jsem měl ještě kolo lady 26 a stím jsem měl nájezdy taky kolen 10tis. km za rok.
...a pak se divíš , že máš zničené klouby....
:-)
Zničené klouby mám z práce, když musíš za směnu 6x vystoupat věžák a pak ještě poskakovat kolem zařízení, to ti na zdraví moc nepřidá. No a navíc to vše v chemicky zamořeném prostoru a 38let. Kolo byl pro mně odpočinek a zamořené beskydy čistička plic od fenolu :-)
Jo fenolformaldehyd je síla.
Fabrika na textit a bakelit byla přez ulici proti mé škole.
V té práci - to jsi lezl na nejakou destilační kolonu nebo tak?
Ano lozilo se na kolony, zásobníky, reaktory se sodou do kterých se dávkovalo vápno a vyráběl se chlorid železitý. Pak po potrubních mostech nasavovat treasy toku chemikálií. No hnus :-(
Čekej život jak v zákopech na Sommě po útoku plynem, dej pokoj......
Už mám 12 diagnoz a doktoři se diví že jsem s nimi ještě na živu :-)
Při životě tě drží stejně jen fakt, že chceš vědět, jak dopadne Ordinace v růžové zahradě :-)
Co to je? To ještě neznám :-) Ne, opravdu má inteligence není tak na dně abych zapínal TV NOVA, Barandovy a podobné sračky.
To je možná taky důvod, proč ještě žiješ.
Jak s horečkou, jeden tvrdí, že pomůže studenej zábal, jinej tě prolejvá horkým čajem a zachumlá do deky, ale ve finále se s tím musíš poprat sám
Diagnozy se navzájem perou a na pacienta jim tím pádem nezbejvá čas :)
Ba ne vážně, když zdraví přestane sloužit, stojí to za kulový. Držim palec....
Tak to je síla já tady kolem Vsetína potkavám elektrocyklisty ale zatím to není až tak šílené, napadá mě co ve světě, je to taky v rozmachu?protože pak by to byl obrovský tlak na výrobce.
Kdyby to bylo jen u nás, tak by to výrobci hravě zvládali, ale cena by byla taky výrazně vyšší než je dnes. Elektrika třeba v Německu, Rakousku, Itálii a dalščích bohatších zemích je hodně vzestupu.
Nejvíc elektrokol je k vidění na rovinatých a jen velmi mírně zvlněných trasách s větším množstvím hospůdek. Třeba podél Labe a dalších řek o víkendech jasně převládají. Baterie zatím neumožňují náročnější úseky a větší stoupání a ne každý je ochotný si vézt dvě až tři baterie sebou na odpolední vyjížďku :-))
Jen doplním nedávnou zkušenost z rovinaté asfaltové stezky mezi Letohradem a Chocní. Na trase jsme jich potkali několik. Skutečně bohatý výběr byl ale před otevřeným stánkem. Jak v dobře zavedeném bazaru :-)
Máš pocit že 130km je na jedno nabití málo? Samozřejmě v té mirně zvlněné krajině.
Kamoš co jezdí semnou jako doprovod to s přehledem ujede (elektrokolo s motorem yamaha), kapacita baterie 500Wh.
Já taky s přehledem ujedu 130 a když moc nepraží slunce, tak se ani moc nezapotím a nemám baterku žádnou :-)
Já přece netvrdím, že v kopcích nejezdí vůbec žádné elektrokolo, ale je jich zatím velmi málo, protože těch nějakých 500 až 700 výškových metrů tam je celkem rychle a kdo chce jet víc, tak by zbytečně vláčel tu váhu navíc nebo by musel tahat další baterku a to se nejspíš nikomu nechce.
A kdo se už jednou spálil, že mu došla v údolíčku mezi kopcema šťáva, tak podruhé radši neriskuje a kutálí se rovinou. Jen dobře...
Ono to bude kus od kusu, jsou i takoví co se pálí stále dokola :-) Taky jsem kdysi přísahal že do toho kopce už niky nepojedu a za dva dny už jsem ho šlapal znova i když část pěšo. Dělal jsem to tak dlouho až jsem ho nakonec vyšlapal v pedálech :-)
No jo, ale na bláznech nejde postavit seriózní statistika ;-)
Njn, ty jsi zdravý jak řípa tak to se ti to hltají km :-) Před 10 léty jsem taky daval 150-180km na horákovi, dnes jsem rád že o holích ujdu 20m :-) U nás je situace jiná, elektrikáře potkáš hlavě v beskydech. A že tu máme taky dobré kopečky víš sám.
Pravý důvod, proč zatím vídáme elektrokola většinou na cyklostezkách a nikoli v kopcích a terénu je, že 90% elektrocyklistů má levnější kola se slabými nábojovými motory, které do kopců nestačí. Kolik lze ujet a vystoupat s 630Wh baterií a elekrokolem se středovým motorem lze vidět v testu zde: https://youtu.be/YIIPhWKIOrA?t=1038
A kdo tomu věří a´t tam běží :-))
Na 58 km 1800 výškových metrů a na baterii? Těm výškovým metrům se mi fakt nechce věřit. A pokud mu ukazují metry ne podle výškoměru, ale třeba podle mapy.cz, tak se vůbec nedivím. Navigace mi dává třeba 1500 m, zato údaj z mapy.cz úplně běžně 3500 až 4000 m.
No a potom ten kluk co kolo předvádí, tak ten je na tu baterii schopný bez problému odjet třeba 300 km a nastoupat 3000 m a pořád to bude správně :-))
Není důvod údajům nevěřit i když jde o PR video. Ovšem je nutno si uvědomit, že pohyb e-kola je výslednicí silového působení jezdce a motoru. Pan Štěrba je jistě trénovaný cyklista s velkou výdrží, který asistenci motoru nepotřebuje tolik, jako "běžný cyklista", který by se posléze silně divil, že není schopen dosáhnout uváděných hodnot.
Na druhou stranu si přiznejme že nekteří výrobci nebo prodejci uvádějí opravdu nesmyslné dojezdy na 10Ah bat. 170km je opravdu nehorázná lež. Jak zmínil lelek, lze ujet i 300km na jednu bat. ale jen za své výdatné pomoci. To ale je pak ten motor i baterie jen zbytečná zátěž.
Já nevěřím těm nastoupaným metrům na oné trase, těšch 1800 m na 58 km je poněkud přehnaný údaj. Ne že by byl vymyšlený, ale je to zkreslený údaj z nějaké aplikace, nikoliv z měřáku výškoměrem. Používám oboje a tak vím jak obrovské rozdíly tam jsou.
Já také jasně píšu, že když předváděcí jezdec uvede, jakýkoliv x set kilometrový údaj, tak stále bude pravdivý.
Až mi kolo předvede nějaký 60 letý strejda z "ulice", co občas odjede 10 km do práce nebo na ryby, tak tomu údaji budu ochoten věřit, jinak ani náhodou.
Když na elektrokolo sedne třeba Štibar, tak ti na jednu baterii odjede klidně 2000 km :-))
Jindra tady jasně vysvětlil, že na 180 km v rovině potřebuje 3 baterie, když vjede do kopcovaté krajiny, tak mu kolo spolkne 4 baterky. To vidím, jako jasný a hodně věrohodný údaj.
Všechny podobné PR články a videa beru s velkou rezervou a nestojí mi za to je pitvat. Výrobci a prodejci uváděné dojezdy jsou silně nadsazené, např Harfa-sport uváděl dojezd Bosche 215km - :-)))
Několikrát jsem zde napsal a kolegové e-kolisti potvrdili, že jakmile průměrná spotřeba klesne pod 5Wh/km tak jde o sci-fi.
To nedá ani na ECO...
Nemožné
Ono jde o to jakou ty 4 bat. mají kapacitu. Ja na své dvě 15,4Ah ujedu po rovině i 135km a to nešlapu. V mírně zvlněné krajině dám 90. No a tuhle trasu jsem na ně taky ujel :-)
https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&x...
Leleku osobní zkušenost je nejlepší, pujč si slušné elektrokolo a vyzkoušej. Třeba se budeš divit, třeba budeš zklamán. Ale teprve budeš vědět o čem je řeč :-)
jo, stav se nekdy, udelame kolecko
vy se s bráchou pořád utvrzujete ve svých omylech a domněnkách...
v sobotu sem měl vypujčený ekolo (11 Ah), zpětně mi mapy.cz ukazujou 800 a skutečná z gps 1000 i km +/- 3 km souhlasí...a nemusel sem tlačit od Ameriky k Václavovi, nebo na Hvězdu po trase sudet (-:
a nakonec mi 50 % zbylo, i když mám předtuchu, že s úbytkem sil mizí i energie v baterii )-:
https://mapy.cz/s/3qSrS
https://drive.google.com/file/d...
"50% baterie" poznáš jak?
Máš Cycleanalyst?
Mě se zdá, že ty čárečky na displeji ukazují totální hausnumera, aspoň na to mém strojku, Někdy se zdá že je půlka, a pak dvakrát šlápneš a je na dně, jindy na dvě čírky ujede desítky kiláků.
Taky mám velmi subjektivní dojem, že za chladu to kole žere víc nbež když se oteplí, nevím jestli to tak je opravdu, nebo se mi to jen zdálo.
Jaká navigace? Pokud to nemá barometr, tak nastoupaná výška jen podle GPS bude vždy blbě, méně nebo více podle toho jak je daný přijímač přesný a jak má udělané korekce, ale vždycky blbě.
Poněkud si nerozumíme.
Tak třeba dneska jsme se byli lehce projet, 110 km v Podkrkonoší. Naklikaná a naplánovaná trasa v mapě https://mapy.cz/s/3qUKr dává nastoupaných nějakých 1.320 m. Po projetí té trasy navigace dává nastoupaných 1.680 m, což je v pořádku, jiný výškoměr dával jen o pár metrů víc. Jenže aplikace stopař v mapy.cz to na stejných kilometrech vyhodnotil a vykázal 3.020 nastoupaných metrů. Podobné nesmysly dává trvale. To je to o čem jsem psal, že údaji o nastoupaných metrech z nějaké aplikace nevěřím ani náhodou. Podobné zkreslení dávají i jiné mapové aplikace.
Koukám na mapu trasy a zajímalo by mě jak jsou sjízdné dva úseky, jeden od rozcestí Pod Kovářskou roklí ke Hvězdě a druhý od rozcestí Pelovka (bod č. 14) k Vambeřické cestě a cyklotrase 4151.
Tyhle neznačené cesty neznám.
Mám ozkoušeno v trvalém stoupání na baterii 500Wh, 20 km, převýšení 1000 metrů.
Jel jsem to 3x, 2x s úplně novým kolem motor Bosch Performance CX, jednou zatížený a baterka už měla nějaké 2 tisíce km nalítáno.
Dojezd téměř na metr vždy stejný.
Na Schwarzwaldu jsem na dvě baterky 500Wh ujel těch 80, profil ukazuje druhý obrázek, dalších 80 jsem už jel jen na jednu baterii.
Ono prostě jsou hory a hory. Když se jenom stoupá, tak to žere a nic s tím nenadělá nikdo. Když se kus stoupá a stejnej kus klesá, dojezd se prodlužuje o tu vzdálenost s kopce, kdy si nebere nic.
Na rovině pak záleží jak moc tomu pomůžeš příšlapem. Jisté je, že blbá silnice nebo polňačka zkracuje dojezd, a vítr působí jako kopec.
Je klidně možné, že když do toho někdo pustí míň šťávy, nejede v režimu Turbo ale Tour, prodouží dojezd zhruba o třetinu, ale jede pomaleji a víc si mákne.
No a když pak dá režim ECO, protáhne dojezd na dvojnásobek, ale pocit z toho je, jako když jsem si za Authora bez motoru zapřáhnul vozejk. V režimu ECO u Bosche nemá smysl jezdit. Tuhle jsem se bavil s klukem co má Yamahu, ta má snad o úroveň stupňování přípomoci měně, a tomu režim ECO táhne, u mě veze sotva sám sebe a smysl elektrokola se ztrácí.
Kolega tu poskytnul adresu na animovaný záznam, jsou tam vidět sklony, rychlosti, takhle to fumguje v realu
https://ayvri.com/scene/gdkzlqrrjz...
a jeste ten Schwarzwald
https://ayvri.com/scene/gdkzlqrrjz...
Takovejch krásnejch šmrdlaček do boků a ty se hrneš tou nejbanálnější cestou...
V Andoře je spousta vršků pro podobně postižené, kluci na MTB se tam fakt vyřáděj.
Tohle je tam bohužel jediná cesta mezi Španělskem a Francií. V sezóně nikomu nemohu doporučit, protože je to jako kdybys šlapal do kopce po magistrále.
Mimo sezonu se to dá, ale zase je zrádné počasí, dole sluníčko 14 stupňů, nahoře pak pod nulou a padá sníh....
Na předpověď se spolehnout nedá, jako v horách, pořasí se mění strašně rychle.
V Pyrenejích je ovšem spousta jiných super cest, i asfaltových, kudy se dá jezdit s pocitem osamělosti.
Jsou to strašně rozlehlé hory, když si uvědomíš ty vzdálenosti a porovnáš s těma u nás připadáš si dočista malinkatej
V předchozím příspěvku jsi sám psal, že 500-700 výškových metrů "je tam celkem rychle" a najednou se ti zas "nechce věřit", že nastoupal 1800 metrů. Přitom cílem testu bylo otestování kola právě ve výjezdech a sjezdech. Kromě toho ve videu je jasně vidět, že používá výškoměr... https://youtu.be/YIIPhWKIOrA?t=121
Také sám přiznává, že na kole jede celou trasu na režim ECO, tedy nejnižší přípomoc - tomu tedy odpovídá i relativně dobrý dojezd. Test je celkově objektivní, nejsou zamlčené problémy typu nevyjímatelná baterie, vrzající sedlo.
Stačila mě třetina a pochopil jsem, že je to test k hovnu.
Tenhle klučina co váží tolik, asi jako svačina, co si přibalím na cestu, a jede v režimu ECO, elektrokolo nepotřebuje, je mu k prdu....
Ty sis nepřečetl co jsem napsal? Udělej to prosím.
Já nezpochybňuju vůbec nic mimo ty nastoupané metry podle mapové aplikace.
A i když nastoupá s tou baterií celých 1800 metrů, tak v jeho případě tomu budu věřit a když řekne že 3000 m tak také.
A v tom je totiž celý problém :-)
A to co jsem napsal se přece nevylučuje. Když vjedeš do hor, třeba do Krkonoš nebo Beskyd, ale i do Krušných, Jizerek nebo i Orlických, tak tam máš 700 výškových na to šup, v podstatě na jednom výjezdu na hřeben. No a když pak sjedeš na druhou stranu do údolí, tak co s tím potom dál? Ubytuješ se abys mohl dobít a mohl se druhý den vrátit domů? :-)
Nabíjecí stanice to řeší a dost jich přibývá :-)
Naštěstí dost pomalu a jen na nesmyslných (profláknutých) místech.
Naštěstí je i dost hospod ochotných poskytnou zásuvku :-) Pokrok nezastavíš :-)
Jak dlouho ale trvá nabíjení prázdné zase do plna? 5, 6 hodin? Nějaké rychlonabíječky asi hned tak někde nebudou.
I kdyby jen tři hodiny. Po tu dobu dotyčný nezaclání na pěšině, je mimo hru. A ta konzumace... Kilometr drahej jak Cadillacem :-)
Klucí, i na vás jednou dojde :-)
Tak na to mám motorku už dneska. A nejde o ty, co tím kompenzují nějaký zdravotní problém. Pro většinu, co tak vídám, je to zatím jen takový "technologický doping".
To máš pravdu taky na tom vídán čim dál mladší ročníky, na druhou stranu je lepší když blbnou na tomhle než dřepět v hospodě a vymýšlet blbosti.
Kdo si koupí rychlou tak to ma za hoďku nebo dvě. Ovšem musí mít na to i dobrou bareii :-)
Hoďku a půl někde čučet (když hodně dobře, tak jen hoďku a půl), při každém výletu. No to by se mi chtělo. Nemluvě o tom, že určitě ne nasucho. Drahé a velmi kalorické palivo :-))
No právě,
proto řešením je více lehkých baterií. A ty lehké jsou drahé.
Všichni brblají jak boschovské aku jsou drahé, ať se taky kouknou na váhu. Jasne, když vezeš jednu v rámu, dvě kila tě nerozhodí.
Když vezeš 4, už to safra poznáš.
Já mám momentálně dvě bat. a na ty ujedu max.130km po rovince. Pokud zdraví dovolí koncem května dokoupím ještě jednu a mám to na 200km. To mně vyjde že budu od rána do večera venku. V noci to natlačím a další den znova. Asi je to poslední sezona kterou možná ještě odjezdím :-)
Tie Bošácke nie sú nijak špeciálne ľahké. To najťažšie - články - majú také isté ako akákoľvek iná kvalitná batéria, a teda tak isto aj vážia. Jediný rozdiel je možné získať na ich obale.
Tiež je jasné že jedna veľká vyjde váhovo lepšie ako viac malých.
Riešenie "kúpim si 4 Bošácke" je len pre ľudí čo nevedia čo s peniazmi. Hodnota nezodpovedá cene.
Nebuď drzej, komsomolče!
Lelek, ronda:
Pánové, co vás na e-kolech tak irituje? Vy jste zřejmě mladí a krásní, nemáte pohybové problémy a můžete se pochlubit skvělou kondicí. Pro vás tedy e-kola nejsou určena, tak co vám na nich vadí? Jiní by bez nich už nevyjeli a proto jsou snad méněcenní a už na kole nemají co dělat?
Jak plánovat výlet na e-kole, no samozřejmě podle kapacity baterky a podle profilu terénu - obdobně i vy plánujete délku výletu podle své kondice a terénu, nebo se mýlím? Zda s přespání, nebo s návratem je přece jedno, nebo ne? Jistě si dáváte přestávky na občerstvení, my případně i na dobití, přece ani vy nejdete "na doraz" a bez přestávky s vyhlídkou pobytu na JIP-ce. Cyklistice ZDAR!
Nečteš pořádně, co píšu. Zrovna tak bych ti mohl vyčítat, že dštíš síru a oheň, jen ti šáhnu na elektrovíru svatou.
Jen uvádím na pravou míru to, co se tady mnohdy hlásá. Ani bych už nespočítal, kolikrát jsem napsal, že jako kompenzaci pro nemocného nebo už fyzicky slabšího (ale jen díky pokročilému věku) je to bezvadná věc a nic proti tomu nemám.
Ale tady je to prezentováno obvykle málem jako tréninková metoda. - Tak na to oponuju, že ty opodstatněné případy vídám jen tak na projížďkách po blízkém okolí, ale hlavně potkávám nabušené stroje mlaďasů (30-50) opřené u nějaké občerstvovny.
A prdel mám z představy takového výletu, kdy po pár hodinách místo půlhodinového obědu (prostě při našem vejletu dojím a jedu zas do přírody) je pokaždé čeká dvouhodinová konzumace a čumění do zdi hospody. Na tom se dají dobře a nenápadně nabírat kila. Však se sportuje, ne ?
A třeba jednou elektrika jo, až to bude nutné. Motorce se taky nebráním. Neříkám tomu ale sport (i když opravdový motosport je dřina - ne ale to moje courání)
Pravý důvod, proč vídáme e-kola většinou na cyklostezkách bych viděl především v tom, jaká je cílová skupina pro kterou jsou e-kola určena. Prodejcům jde o to dostat na kola starší ročníky a cyklisty s pohybovými problémy. Ti již neblázní na singltreku a ani si nelibují v jízdě v náročném terénu. Navíc nebývají ani ekonomicky moc silní a proto volí levnější kola s nábojovými motory. Účelu je zjevně dosaženo, jedu-li po A1 nebo A2 tak často potkávám starší dámy na e-kolech s nábojovými motory 250W.
Jen mohu tušít kdo a proč šíří pověru, že nábojové motory nejsou vhodné do kopců (kola se středovými motory jsou minimálně o 20.000 Kč dražší). Jezdili jsme s manželkou (70+) sedm let s nábojovým motorem a v českých horách jsme neměli problém s vyjetím - dokládali jsme to záznamy z navigace.
Pravý důvod proč nevídáš elektrokola ve městě nebo na silnici je ten, že tamtudy prostě nejezdíš :-)
Řekl bych, že jsi svůj příspěvek zavěsil špatně. Já reaguji na tento:
https://www.nakole.cz/diskuse/25636-prosim-o...
kde quwawi rozvíjí teorii slabých nábojových motorech se kterou se rozhodně neztotožňuji.
To není o tom kudy jezdím, navíc se mýlíš, nevíš nic kudy po Praze, či Vysočině a při výletech jezdím.
Ne, správně jsem ho zavěsil.
Já toho před týdnem dost najezdil na elektrokole, a mohu řícim, že ačkoliv na stezce jsem nepotkal žádné elektrokolo, a vlastně skoro žádné kolo, ve městě se to elektrokoly jen hemžilo, a to skoro v každém, kterým jsem projížděl.
Převažovaly středové motory Bosch, a pak nějaké nábové motory v zadním kole, taky dost často vidět u těch kol, co mají tetky na nákup.
Kolo zjevně předělané nějakou elektrosadou jsem neviděl ani jedno, taková česko-čínská specialita.
Nevím jakou má theroii kolega, ale tvrdím jednoznačně, že středový motor je do kopců výrazně lepší volba.
To, že je střeďák do kopců lepší, nikdo nezpochybňuje, sám jsem toho živoucím příkladem - po 7 letech na náboji jsem loni přešel na středový a jen si pochvaluji.
Jen se nemohu ztotožnit s tvrzením, že je nábojový motor v kopcích nepoužitelný, objeli jsme s nimi všechny české kopečky a bez problémů. Je to samozřejmě také volbou trasy, např. sjezdovku ve Špindlu jsme nevyjížděli nahoru, ale jeli dolů. :-)))
Já i Bob ten převodový uvařil hned, silný motor vydržel, nevydržela kabeláž....
Záleží asi na tom kdo na tom jede a jak to používá, a pochopitelně na sklonu, délce a váze.
No jo, o tom jsme si povídali již před lety - vy jste s těmi motory a řj experimentovali a chudáci to nepřežily.
Já se striktně držel doporučených hodnot podle p. Straky a přípomoc jsem měl nastavenou na MID. Dělal jsme tři kusy, do loňska (8 let) jezdily všechny, u jedné mi vnuci prodřeli kabel - vyměněno a jezdí dále, a u jedné (na skládačce na nákupy která přes zimu visí na háku ve stodole) zkorodoval a upadl kontakt v řj Magic50 - asi již nebudu kupovat novou. Třetí v pohodě.
Jasně, je to vždy souhrn všech vlivů ....
Můžeme polemizovat co znamená označení "slabý nábojový motor", specifikace ale dává jasná a nezpochybnitelná fakta: točivý moment středového motoru obvykle 80Nm, točivý moment nábojového motoru kolem 30Nm. V obou případech samozřejmě motory o nominálním výkonu 250W. Dle toho je snadno porovnatelné, jak který motor cyklistovi pomůže.
Tvůj názor ti neberu, jen bych byl opatrný s tabulkovými údaji. Není totiž zřejmé, jestli je točivý moment udáván před a nebo za vestavěnou převodovkou.
Když jsem porovnával kdysi přímé a převodové motory tak měli stejné tabulkové hodnoty, ale z logiky věci je jasné, že díky převodovce do pomala (1:5) musely mít točivý moment za převodovkou 5x vyšší, tedy kolem 60Nm - tak nevím Kadle?!
Ano je to možné, nedávno jsem se dočetl na Endless-sphere.com. že motoru Q128H naměřili 63nm. A malinká Xiongda vážící jen 1.4kg dává již 40nm. Battle-CRUISER může potvrdit on ji má.
Největší nevýhodou středového motoru o které se tady zatím nikdo nezmínil je. že se středovým motorem se jezdí jen ve STŘEDU. :-)))
Q128H má ovšem 800W, to bychom mohli srovnávat s Bafang M620, který přitom ale dává až 160Nm!
https://www.bafang-e.com/en/components...
Možno by bolo na mieste si položiť otázku, kto taký krútiaci moment naozaj využije... Alebo skôr koľko ľudí si úplne vystačí aj s 20 alebo 40Nm.
Jasně, vždyť nikdo netvrdí, že je třeba motor honit trvale nadoraz. Jde o to mít rezervu síly pro případ potřeby. Je to podobné jako u baterií. Odměnou je v obou případech delší životnost i možnost vyjetí libovolného stoupání i v těžkém terénu. Samozřejmě tyhle motory jsou pro aktivnější cyklisty a nebudu je doporučovat pro vyjížďky na cyklostezkách v Polabí.
Myslím, že zase takhle jednoduché to není. Ono "obvykle" je trochu sporné, třeba řada Bosch má u nejsilnějšího Performance CX 75 Nm a Active line tuším 60 Nm, Shimano E 6000 taky nemá těch "obvyklých" 80 atp. Oproti tomu třeba Apache uvádí u zadního nábojového 45 Nm. Ale, jaké údaje se to vlastně srovnávají? Nikde jsem se nedozvěděl, kde se kroutící moment měří - na výstupní hřídeli motoru, na talíři, na zadním kole? Takže nejlepší by bylo změřit, kolik se dostává momentu na zadní kolo, pak by se dalo korektně srovnávat.
Ono šedivá je teorie, košatě zelený strom praxe.
Pokaždé trochu jiné podmínky, vítr a teplota, často jiná váha jezdce a nákladů, jiné kolo, jiné převody, v laborce naměřené hodnoty jízda nemusí vždy potvrdit.
A to už vůbec nemluvím o motorech a převodech uvnitř motoru, senzorech a softwaru o vše řídí.
Kroutící moment je pak jen jednou z částí stavebnice.
Stačí obecné srovnání, kdy hodnoty točivého momentu jsou u středových motorů aspoň dvojnásobné a je už jedno, jestli konkrétní hodnota je 80Nm u Bafang M420 nebo 95Nm u Bafang M500 či 75Nm u Bosche. Hodnota točivého monentu se vždy uvádí na výstupním hřídeli - převodovka je interní neoddělitelnou součástí motorů, proto je bezpředmětné pídit se po točivém momentu přímo na elektromotoru.
U kterého kola Apache uvádějí 45Nm u nábojového? V katalogu vidím 32Nm.
https://apache-bike.cz/cs/katalog/kategorie...
Pokud se točivý moment uvádí na hřídeli (včetně interních převodů, což ovšem platí i pro zpřevodované nábojové motory), tak pořád nevím, kolik se dostane (pochopitelně že u středových motorů záleží také na převodu mezi talířem a pastorkem) na zadní kolo.
Apache uvádí těch 45 Nm u "svého" motoru Apache Power Silent Plus, například u modelu Yamka E3.
Asi tam osazují motor RM G020.250.D, ale to na věci nic nemění - stále je to zhruba poloviční hodnota proti středovému motoru.
Jestli máš na mysli jaká bude síla na obvodu kola, tak záleží na jeho poloměru. Pro 29" kolo vychází síla na obvodu asi 120N.
https://www.bafang-e.com/en/components...
Dobře, díky za informace. Při mém motoru (zřejmě
RM G040.250.D s 50 Nm) a kole 26" mi analogicky vychází (maximální) síla na obvodu 142 N. Ještě by mě zajímalo, jaká je tedy síla na obvodu kola u středového motoru běžného typu (třeba nějaký Bosch).
Mně tedy vyšlo cca 150N... Poloměr 26" kola je 0,33m x 150N = 50Nm.
Středový Bosch dává na hřídeli max. 75Nm, abychom zachovali srovnatelnou situaci jako pro hub motor, externí převod uvažujme 1:1 (38 zubů na převodníku i na přehazovačce), síla na obvodu kola bude 225N. A logicky pokud dáš na přehazovačce kolečko s více zuby, úměrně tomu převodu se ještě zvýší i síla na obvodu kola.
Pokud nejsou k hodnotě kroutícího momentu přiřazeny otáčky, je taková informace bezpředmětná. Je to tak ?
To bych netvrdil, jelikož nás zajímá jestli se kolo rozjede a pojede (do kopce), tj. maximální síla, točivý moment, který se zvyšujícími otáčkami elektromotoru klesá. Teď nebereme v potaz efektivitu. Typická křivka průběhu toč. momentu...
https://www.ebikes.ca/media/wysiwyg/Learn...
No já bych řekl že tenhle obrázek, kde modrá křivka kroutícího momentu se mění od maxima v nulových otáčkách do nuly v max otáčkách, nám naopak říká že nemůžeme všechno triviálně zjednodušit na pouhou jedinou hodnotu kroutícího momentu.
Mimochodem jakou hodnotu kroutícího momentu by jsi přiřadil tomuto motoru ?
Jak jsem psal, diskutujeme-li maximální sílu, kterou nám motor může pomoct (rozjezd do kopce), potřebujeme znát maximální hodnotu točivého momentu. Elektromotor má příznivou charakteristiku v tom, že táhne už od nulových otáček (narozdíl od spalovacího motoru), takže není třeba žádná spojka, přes kterou by bylo třeba motor při rozjezdu z nuly postupně zatěžovat.
Tohle jsou spíše obecná povídání.
Neodpověděl jsi na jednoduchou otázku : jaký kroutící moment má motor z tohoto tvého grafu ?
OK, zkusím to.
Výkon = kroutící moment x otáčky x koeficient úhlové rychlosti
Maximální točivý moment BLDC motoru je při nulových otáčkách a tím pádem nulovém výkonu.
Příklad : pokud potřebuju posunovat kolo s jezdcem a zátěží o celkové hmotnosti 150 kg do stoupání dejme tomu 12 % rychlostí třeba 10 km/h, potřebuju k tomu určitý výkon. Max kroutící moment při nulových otáčkách je mi k ničemu. To, co umožňuje středovému motoru zvládnout tento náročný úkol je ten fakt, že využívá rozsahu převodů, který je na kazetě, popř i dvojpřevodníku. Díky tomu může pracovat v oblasti otáček kde má maximální výkon a účinnost. Tam je sice kroutící moment podstatně menší než ten maximální, ale to nevadí, protože toho potřebného momentu a tím síly na obvodu zadního kola dosáhnu pomocí vhodných převodů.
Tady se běžné nábojové motory s planetární převodovkou vůbec nechytají, nezvládají velkou zátěž do velkého stoupání protože se dostávají do příliš malých otáček, kde už nemají dostatečný výkon, navíc hodně velký podíl el. příkonu se začne přeměňovat na nežádoucí teplo.
Nicméně přesto mají nábojové motory docela velký rozsah použití tam, kde nejsou tak velké nároky stoupání x hmotnost.
Běžně používaní středové motory i nábojové motory mají podobné příkony – 250 W nominální, ve špičkách kolem 500 - 600 W. Ale pouze středový motor může díky převodům na kole téměř vždy pracovat v oblasti optimálních otáček. Nicméně má i svoje nevýhody, které už všichni známe.
Snad jsem tedy neuměle vysvětlil proč považuju za důležitý údaj pro charakterizaci motoru nejenom kroutící moment ale i otáčky, výkon, účinnost, ……
Fajn, ale domníval jsem se, že diskutujeme pouze základní věc a sice, jakou sílu má mít (nábojový) motor, aby stačila na jízdu do kopce. Při jaké rychlosti a efektivitě, to je zas jiná otázka - nyní neřeším.
Navážu tedy na tvůj příklad: 150kg, sklon 12% (cca 7°). Pro rozjetí potřebuju sílu >180N, neboli 150x 9,81 x sin(7).
Sílu >180N je třeba vyvinout na obvodu kola. Mám kola průměru 29", tedy pro rozjetí potřebuju točivý moment motoru aspoň 65Nm. Pokud je mi známo, žádný 250W nábojový motor takový točivý moment neposkytne (při jakýchkoli otáčkách). Snad tento případ bude stačit jako argument, proč považuju nábojové motory za "slabé" pro jízdu do kopce se sklonem >5%
Tak neposkytne, no a co? Je tam přece i jezdec, tak se opře do pedálů, pomůže motoru a rozjede se! Přece se nejezdí jen na ruční plyn. Já s e-kolem jezdím, já se s ním pouze opakovaně nerozjíždím a tak mně zajímá použitelný rozsah otáček.
Jak jsem psal není zřejmé a jedině pravdivé, že údaje o Mkmax jsou až za převodovkou, pak těch přepočtených 12,1Nmx5 znamená 60,5Nm prakticky a máš co potřebuješ! Módní 29" kola se zase až tak nepoužívají a při 26", nebo 28" to zase vychází příznivěji. Na skládačce mám kola 20" a co rozjezd to prokluz i na suchém asfaltu!
Použitelnost motoru nemůžeš redukovat na jeden jediný údaj.
guwavi,
nejsem si jistý, jestli oba předpokládáme stejné podmínky. Já předpokládám jízdu na asfaltové silnici. Mám obyčejný nábojový zpřevodovaný Bafang v zadním kole, příkon 250 W nominální, ve špičkách odběr kolem 500 W. Na běžné asfaltce mám ověřeno že stoupání 7 % na úseku 1 – 2 km není pro tento motor problém, ovšem já mu musím trochu pomoci. A do toho 7 % stoupání snižuju přípomoc aby se neuvařil motor. Stoupání 5 % je v pohodě.
Kromě toho, jak píší kolegové, jsou různé nábojové motory, některé zvládnou i větší stoupání. A hlavně, každý máme jinou kondici.
Něco jiného je jízda v terénu kde se zvětšuje valivý odpor a jsou tam různé muldy a nerovnosti . Tam takové stoupání nevyjedu a prostě musím sesednout z kola a ten úsek jít vedle kola. V terénu a v lese jsem si často přál mít kolo se středovým motorem a torzním snímačem.
Předpokládám že tvůj velmi negativní zážitek s nábojovým motorem se odehrál v terénu, nebo se pletu ?
Můžeš zkusit postup v odkazu níže. Pro vstup do Advanced menu je heslo 0512
https://youtu.be/4dBmNf5vYPA
Díky za typ,pokud tady tímhle nastavením zvýším rychlost, můžu se pak vrátit ke starému nastavení aby to bylo jako původně z výroby,nebo výrobce pozná že jsem si stím hrál a přijdu o záruku?Jinač asi by se mi hodila občas rychlost do těch 30Km víc si myslím že nebudu potřebovat.
netroškař, nastav 90 :-)
Haló kdo ví kdo zná, ptal jsem se jestli po odblokování kódem a po změně max.rychlosti se můžu vrátit jednoduše k továrnímu nastavení a jestli tím že to odkoduji a změním rychlost tam nezůstane nějaká stopa kvůli reklamaci?
Změna parametrů přes standardní uživatelské rozhraní není podle mě zásah do softwaru ani hardwaru kola. Je v záručních podmínkých snad explicitně zmíněno, že nějakou položku menu nesmí uživatel měnit?
Tvůj výklad zní logicky, ale nevsadil bych ani pětník na to, že to projde.
Změnou sw dojde k zásadním změnám charakteristik motoru, povolí se vyšší než výrobcem nastavené otáčky, a to je logicky hrubý zásah do hardwaru kola.
Je někde v manuálu popsán postup, jak obejít zablokování přípomoci při rychlosti vyšší než 25 km/h?
Co není zakázáno je dovoleno, ale tohle je zakázáno právní úpravou v našem státě.
Na druhé straně bych se toho nebál.
I když to neuděláš a něco se v sype, záruku ti tak jako tak neznají, a nějaký ten důvod si najdou :-)
Změna konfigurace, navíc přes běžně uživatelské rozhraní, není změnou softwaru (to by bylo třeba přeflashování softwaru řj) a už vůbec ne změna hardwaru (leda, že by uživatel vyměnil převody).
Ani argument s legislativním zákazem neobstojí, jelikož se vztahuje jen na pozemní komunikace.
Rozhodnutí, ale záleží na uživateli. Nikoho nepřesvědčuju, aby limit zvyšoval, naopak 25km/h mi připadá pro jízdu na kole akorát, vyšší rychlost znamená vyšší spotřebu i riziko vážnějšího zranění při pádu.
Jasně já ještě ani nevím co mi bude vyhovovat sám jezdím pomalu ale kdyby ten motor dokázal pomáhat já bych se začal pohybovat často v této rychlosti 25km a začal mi vypínat motor a náhle bych ztratil lehkost v šlapání a rázem by to ztěžklo tak by mě to asi hodně vadilo takové náhlé změny.Tak já pak uvidím jak mi to sedne ale každopádně kdybych měl jet nějakou další trasu tak dám přednost pomalejší jízdě kvůli šetření baterky to je dobře že to od vás vím neboť bych pak koumal nad tím že se mi to tak rychle vybilo.
Vypínání motoru při 25km/h ani nepocítíš, resp. limit poznáš tak, že na 25km/h se rozjedeš jako nic, ale pak je pro další zvýšení už třeba podstatně větší námaha. Ale žádné náhlé cuknutí se nekoná, jelikož jakmile rychlost jen trochu poklesne, motor zas začne zabírat, můžeš si to představit jako tempomat v autě.
Tak to zní dobře že tam není náhlá změna to by mi nemuselo vadit to omezení.
No, ani těch 25 není tak přesně, to moje šidítko vypíná, resp zmenšuje přípomoc mezi 25-27 km.
Po rovině, když nefouká protivítr, jezdím mírně nad 25, a ono to má efekt, jako bys jel na ECO, prostě žere málo a zvyšuje se dojezd. A v případě, že se brzdí, vykrývá ty rozjezdy, takže se celková nâmaha zmenšuje.
Nemyslím si, že je potřeba ten limit měnit, ale každej jezdí jinam a jinak
Jsem léty poučený optimista, tedy zkušenost mi velí velmi skepticky nahlížet na jakoukoliv reklamaci, a u čínských věcí tuplem. S číňanem (prý) dohoda není a tak vše tak jako tak jde na vrub prodejce. A ten má finanční zájem žádnou reklamaci neuznat.
Mám zkušenost, tedy u jiných výrobků než kol, že i z mého pohledu naprosto zjevná věc reklamací v ČR neprojde. Tvůj názor není relevantní, to posoudí až nějaký úřad, a na to se hraje. Chceš to mít opravené, nebo se léta soudit?
Málokdo je důsledný, ztráta času a nervů za to nestojí, byť je velká naděje to vyhrát.
Hele, asi to bude, jako všude, tak i tak. U dvou čínských obchodníků jsem dost dlouho po lhůtě reklamoval nedoručení, zhruba za stejnou cenu.
Jeden na mě ukázal (nepřímo) fakáče. Druhý hned po první zmínce sám zařídil vrácení peněz. Aniž bych už měl třeba i jen možnost to zmínit v jejich hodnocení, do dvou dnů byly na mém účtu.
Asi je to kus od kusu, já vždy vyhodnocuji "ekonomickou ztrátu" versus "míra mého nasrání", takže levné věci zahazuji rovnou, ty dražší se pokouší se střídavými neuspěchy reklamovat Soňa.
A pak se naseru jen doma, když slyším jakým způsobem si ji fucknuli.
Pokud někdo přizná, nebo se nějakým způsobem přijde na to, že přenastavoval tovární SW, je to jednoznačně důvod k zamítnutí reklamace, a nemusí nikde být napsáno, že to dělat nemáš nebo nesmíš.
Takhle bych jako byrokrat postupoval a logiku si strč za klobouk :-)
No mě by zajímalo jestli se to dá zjistit že jsem si to přenastavil na vyžší rychlost a pak vrátil zpět jak to bylo z čeho by to vyčetli máto nějakou paměť?
taky bych řekl, že na to nemaj šanci přijít, jen v okamžiku, kdyby se ti vysypala ta řídídící jednotka a bylo to na ní nastaveno, ale možná taky ne
Ahoj tak má cesta za elektrokolem Lectron esconder je dokončena byla doprovázená dlouhým čekáním až z toho nic nebylo tak jsem obědnávku zrušil a koupil kolo které mi tady už nevím kdo doporučoval leader fox altar 2019 27,5" ta má oproti 29" menší zdvih vidlice ale myslím že do terénu moc nepojedu uvidíme jestli to bude stačit. no nicméně po objednáni do 3 dnů je doma tak teď nabíjím baterii,po vytažení baterie z rámu mě překvapilo jak málo tam zůstalo materialu na rámu snad to něco vydrží no a už se těším na první jízdu, jinač sedlo je celkem tvrdé určitě pořídím odpruženou sedlovku ale chtěl bych i vyměnit za pohodlné sedlo, můžete napsat nějaký tip.
Ekolo paráda při 32kmh už nestačím šlapat ale ta ta rychlost uplně stačí a když je větší provoz na cyklostezce tak určitě pomaleji, pláště dost dělají hluk a tak nejspíš vyměním po garančce za cestovnější,vydlice občas narazí to bude nejspíš málo nafouklá že? nejvíc trpí prdel tak to budu řešit tou odpruženou sedlovkou a vyměním i sedlo za měkčí, má to pohodlnou geometrii toho jsem se trochu bál že bude víc na ležato ale není trochu si musím zvyknou při řazení nešlapat jinak to davá rány ale je to jen zvyk u ekola tak casto nepřehazuji tak by to problém být neměl, celou dobu jízdy jsem měl na tváři usměv, kopce jsem zatím moc nezkoušel tak teď budu zkoumat jak na tom vlastně jezdit aby mi to kolo vydrželo.