Před časem jsem vložil dotaz na městský web J.Hradce:
Dobrý den,
zajímalo by mne,kdy..a jak bude MP řešit fakt,že na cyklostezkách se zákazem vjezdu pro auta,se auta prohánějí jak
po dálnici.Příkladem může být úsek cyklostezky od Lišného dvora do Horního Žďára,kde snad behěm hodiny lze napočítat 20 i více automobilů.Strážník MP jedoucí na kole naproti automobilu v mnou popisovaném úseku,nehnul ani brvou,natož aby automobil zastavil..a řidiče pokutoval.
Další událost se mi stala (respektive pravidelně stává) v Jemčinských lesích,kde auta jezdí v zákazu vjezdu s železnou pravidelností (4 dodávková auta během 15 minut).A tak bych mohl pokračovat snad do nekonečna.
Připadá mi velice absurdní vyhánět cyklisty z Panské ulice,a to i kdy jedou KROKEM..a na druhé straně nečinně přihlížet autům na značených cyklostezkách.
A odpověď ze strany vrchního strážníka Městské policie?
Dobrý den,
komunikace z Lišného dvora do Horního Žďáru je vedena jako veřejná účelová komunikace a je mimo jiné označena dopravními značkami IS 21a až c – směrovými tabulkami pro cyklisty. Tyto dopravní značky mají pouze informativní charakter - cyklistům poskytují informace o směru a případně i o vzdálenosti v kilometrech k vyznačeným cílům. Takto označenou komunikaci ale nemůžeme považovat za klasickou cyklostezku a vyloučit z ní provoz dalších vozidel. Samotný vjezd upravuje až dopravní značka zákaz vjezdu všech motorových vozidel. Pod ní je umístěna dodatková tabulka, která omezuje platnost značky a zákaz vjezdu se tak nevztahuje na celou řadu vozidel 1), která mohou do výše uvedeného úseku vjet, aniž by řidiči porušili dopravní značení. Osobně se domnívám, že okruh řidičů, kteří mohou na tuto komunikaci vjet je již tak široký, že výše uvedené dopravní značení postrádá svůj význam. Navrhneme tedy, aby příslušné orgány (dopravní komise, vlastník komunikace a odbor dopravy MěÚ ) zvážily opodstatněnost dopravního značení.
S nešvarem řidičů, kteří vjíždí do lesů v okolí Jemčiny Vás musím odkázat na POLICII ČESKÉ REPUBLIKY, případně na lesní stráž či příslušný odbor životního prostředí, neboť výše uvedená lokalita se nachází mimo působnost MĚSTSKÉ POLICIE JINDŘICHŮV HRADEC.
1)
§ 15 vyhlášky č. 30/2001 Sb.
1 Dodatková tabulka č. E 12 s nápisem "JEN DOPRAVNÍ OBSLUHA" omezuje platnost značky, pod kterou je umístěna, na vozidla zajišťující zásobování nebo lékařské, opravárenské, údržbářské, komunální a podobné služby pro oblast za značkou, na vozidla s označením č. O 1, vozidla taxislužby a na vozidla, jejichž řidiči, popřípadě provozovatelé mají v místech za značkou bydliště, sídlo nebo garáž; pro tato vozidla neplatí značka, pod kterou je umístěna dodatková tabulka s nápisem "MIMO DOPRAVNÍ OBSLUHY".
Jsem totálně šokován...opravdu si připadám jak v Kocourkově..
No, Martine, on ti vlastně na příslušníka MP odpověděl ještě velmi dobře a navíc správně.
Nějak nenacházím, co na jeho odpovědi nechápeš, ale kdyžtak se klidně zeptej ;o)
MatyxCZ:
to ti klidně vysvětlím..On píše že podle dodatkové tabulky,je tam vjezd dopravní obsluze povolen..tj.lidem co tam bydlí,mají garáž...atd..
Což vypadá na první pohled logicky..
Jenže ve skutečnosti...v dané lokalitě není ani JEDEN rodinný dům,či garáž!Rodinné domy jsou až za zákazem vjezdu-..a přístup k nim je bez problémů možný po běžné silnici bez zákazu vjezdu.
Už to vypadá jinak,ne?
P.S.: ještě upřesnění...zákaz vjezdu na té komunikaci je daný dvěma značkami,tedy dva zákazy..z každé strany úseku logicky jeden zákaz...Mezi těmito zákazy se nenachází žádný dům..ani garáž..Ty domy o kterých jsem psal že jsou "za značkou",jsem myslel tak,že stojí mimo úsek,kde je zákaz vjezdu..a příjezd k nim je možný bezproblémů po hlavní silnici..Počítáno v "metrech" si troufám tvrdit,že to není ani o metr dál,než když si jejich majitelé "zkrátí" cestu přes úsek cesty se zákazem vjezdu.
Aha, tak teď už to chápu. V tom případě jde o žádost na PČR, aby byl na komunikaci umístěn strážník, z důvodu častého porušování dopravních předpisů. Bohužel s cyklostezkou to nemá nic společného, vzhledem k jasné definici oné komunikace.
Prostě se obrať na PČR. Jednou jsem tohle udělal u nás, kde si pořád auta zkracovala cestu přes vilky, i když tam byla cedule "Průjezd zakázán". MP tam od té doby tak jednou týdně na půlden postaví dva strážníky, kteří nejen že hlídají porušování tohoto zákazu a zároveň provádí bežnou silniční kontrolu, ale když se s nimi řidič začne handrkovat, že neprojíždí apod., tak dostane rovnou i dýchnout na alkohol a pořádně mu projedou povinnou výbavu a technický stav vozidla.
Od té doby se tam situace výrazně zklidnila.
Oni ten zákaz radši zruší..než by to někdo kontroloval..
To je typický přístup Hradecké radnice..a MP...
Proto se vybodni na MP, ti jsou obvykle dost na nic, posílej připomínky na PČR, tam bývají o něco méně na nic. Stejně je dost pravděpodobný, že to pak přehrajou na MP, ale když to na MP přistane od PČR a ne od tebe, budou s tím nakládat dost jinak.
A nemáš co ztratit, pokud ty značky momentálně nemají žádný praktický účinnek. Když je sundají, nic se výrazně nezhorší, pokud tam jednou za čas budou nějkého řidiče opruzovat, může se něco zlepšit.
A na závěr: Pokud je tam jen "Zákaz vjezdu" s dodatkovou tabulkou "Mimo dopravní obsluhy", tak jaktože tam jezdíš na kole? Jestliže tam není ještě nějak značeno, že cyklisti tam můžou, tak děláš stejný přestupek, který vytýkáš těm řidičům, jakkoliv je to blbý, je to tak. Ty žlutý tabulky opravdu nemají co dělat s typem komunikace, ty jen říkají, že nějaký trotl, kterého absolutně nezajímají jednosměrky a zákazy vjezdu, tudy vyznačil cyklotrasu a vrazil ju do nějaké mapy.
Jedná se o značku "zákaz vjezdu motorových vozidel",takže na kole bez motoru přestupek nedělám..Mimo to,je tam značená cyklotrasa..
Značená cyklotrasa tě bohužel k vjezdu neopravňuje (a kdo značí cyklotrasy takovýmito místy je debil - doporučuju cyklotrasy ignorovat, protože drtivou většinu bohužel značí takovíto kreténi). Jestli je tam zákaz motorových vozidel (takováta dělená značka s motorkou a autíčkem, případně jenom s autíčkem) tak tam samozřejmě na kole můžeš.
Neboj..dopravní předpisy znám dobře..a cyklostezky ani cyklotrasy mi netřeba..To jsem psal jen do kontextu se zákazem vjezdu motorových vozidel..a s tím,že tam přesto auta jezdí..
Proč myslíš, že tu cyklotrasu navrhovali "debilové a kreténi"? Protože je vedena v místě, kde je zákaz vjezdu motorových vozidel? Většinou to tak cyklisté myslím chtějí. Ani zákaz vjezdu všech vozidel by tě k tak odvážné doměnce neopravňoval. Je dost pravděpodobné, že dopravní značení se mění rychleji, než cyklotrasa. Ale "informace o směru a případně i o vzdálenosti v kilometrech k vyznačeným cílům" se snad nemění.
Ale nic ti nebrání se také stát "debilem a kreténem" a to značení průběžně kontrolovat. Případně navrhovat změny a dojednat jejich realizaci se všemi zúčastněnými institucemi i jednotlivci. Ono to není tak snadné být "debilem a kreténem". Hlavně, že máš jasno.
Tak tady v Brně to rozhodně dělají nějací bezmozci. Na dálokové trase číslo 5 postupně narazíš na průjezd jednosměrkou v protisměru, v místě, kde to jde snadno objet o ulici vedle podle předpisů, ale musíš o tom vědět. O kus dál je ta žlutá tabulka dokonce na stejným sloupu se zákazem vjezdu všech vozidel bez dodatkových tabulek. A komu to nestačí, může pokračovat další kousek, kde tě žluté tabulky zavedou ke sloupu vysokého napětí mezi řekou a plotem tak, že je to fyzicky neprůjezdné (možná Pepa Dresler by to svedl), přičemž po druhém břehu jde ten úsek projet hladce, ale opět, musíš o tom předem vědět.
Takže pokud to má sloužit jako informace pro cyklisty, kterří jsou odjinud a pokoušejí je Brnem projet, tak to nejen neplní svou funkci, ale je kontraproduktivní - páchá to víc škody než užitku. Pokud bych se měl já podílet na tvorbě něčeho jako je tohle, tak chci buď možnosti, jak si vzít daný úsek na zodpovědnost a udržovat ho ve smysluplném stavu, nebo to nebudu dělat, protože nechci, aby mě pak stovky lidí právem mohly nazývat kreténem po té, co otáčejí báglema naložená kola na metr široké cestičce nad řekou a hledají objížďku. Já chápu, že nějaký úřada přikázal vyznačit stezku po tomhle břehu a ža v té době ještě nebyl břeh sesunutý a podemletý tak, aby sloup nešel obejít. Jenže po té, co tohle nastalo. Ale tohle šlo předvídat, stačí se podívat, jak to tam vypadá. A pokud hodlá někdo mě donutit, abych svou dobrovolnou prací znepříjemňoval lidem život, tak s tou dobrovolnou prací pro tenhle případ seknu a jdu ji dělat jinam, jinak jsem debil a kretén, co se chce akorát kasat před známýma že on vyznačil cyklotrasu.
Myslím, že zvlášť tyhle dálkový trasy navrhovala asi před deseti lety nějaká specializovaná dopravní instituce. Situace na místě v té době mohla vypadat jinak, také plány na změny ve vedení komunikací se mohly změnit. Kontrolu značení dnes provádí Klub českých turistů, ten zadává požadavky na obnovu značení specializované firmě, ta je placena z peněz od kraje (města). A jde o to, zda ten konkrátní dobrovolník, který kontrolu provádí, je ochoten navrhnout a složitě prosadit změny ve vedení trasy. Případně dokonce prosadit nutné změny v dopravním značení. (Na jednoho dobrovolníka připadá asi 100 km cyklotras.)
Možná by ani nic prosazovat nemusel. S trochou odvahy by na vlastní triko prostě navrhl značky umístit jinam (pokud by mu to oblastní (?) značkař schválil a zanesl do požadavků na firmu, která by změnu provedla). Policii je to jedno, pokud jsou značky umístěny podle předpisů (např. na sloupku se zákazovou či příkazovou značkou bejt žlutá značka nesmí). Chceš-li tedy prosadit změnu, pak se obrať na Klub českých turistů. Ale asi bys pak tu změnu musel - jako dobrovolník - udělat sám. A to bys tedy pak byl ten blbec a kretén. Tak nějak to je.
Ale jinak je to s náma výborný. Na jednoho blbce a kreténa případá u nás tak deset tisíc chytráků, spíš víc. Tím se můžou chlubit málokde. :')
Nuz neda mi nezareagovat. Prosim vas uvedomte si, ze to cykloznacenie je robene pre tych, co sa v danom mieste vobec nevyznaju. Pre nich je cykloznacenie uzitocne. A verte casto mi pomahaju najst tu spravnu uzucku ulicku tak, aby som sa vyhol frekventovanej ceste. A to hlavne pri prejazde mestom, alebo mesteckom.
U nas mame tiez vyznacene kusky cyklociest, tu je pre mna to znacenie tiez na nic, lebo kazdu cesticku uz dobre poznam, ale pre cudzieho je to podla mna uzitocne a tak to aj beriem.
Presiel som uz po znacenych cyklocestach v Cechach zopar tisic kilometrov a nemam dojem ze ich znacia kreteni, naopak som rad, ze tam tie znacky su. A su celkom dobre vymyslene, lepsie som videl len vo Svajciarsku.
Skor su kreteni ti, co znacky nicia, kradnu alebo otacaju do ineho smeru (aj to sa nam uz stalo)
Přesto - je li v úseku značena cyklostezka a absolutní zákaz vjezdu všech vozidel, jak se zachovat jako cyklista?
To by mě taky zajímalo, je to u nás taky. A pak ještě další místo, kde cyklotrasa vede jednosměrkou a není tam přidáno nic o cyklistech v obou směrech. Ale teď pozor: V zakázaném směru je na sloupu osazena žlutá cykloznačka. Nikdo, kdo jezdí podle pravidel, ji neuvidí (leda ve zpětném zrcátku).
Vždyť policie odpovídá jasně: "Dopravní značky IS 21a až c – směrové tabulky pro cyklisty - mají pouze informativní charakter. Cyklistům poskytují informace o směru a případně i o vzdálenosti v kilometrech k vyznačeným cílům." Totéž platí o značkách IS 19 a IS 20, jestli si to nepletu.
K porušení zákazu vjezdu tě žluté značky neopravňují. Jako cyklista se chováš tak, jakoby tam žádná žlutá značka nebyla. Podle svého uvážení. (V řadě případů to skromě projedeš a nikomu to vadit nebude. I když bys přísně vzato měl kolo vést. :')