Ahoj, chtěl bych znát váš názor, které kolo by bylo vhodnější pro manželku, která má poraněnou páteř a vadí ji jakýkoli náraz, který se do páteře přenese. Proto chci kolo, které přenese co nejmenší nárazy od zadního kola i když se bude jezdit hlavně jen po cyklostezkách a šotolině. Jedná se hlavně o to, jestli je lepší větší zdvih 150, nebo 125 a podhuštěná pneumatika. Vybral jsem tyto kola.
Horské elektrokolo Haibike SDURO FullSeven LT 5.0 2019
KTM Macina Lycan 275 10 PT-CX5P4 13,4 Ah matné černé/bílé/oranžové 2019
Pohodlí a měkkost jízdy přece není o výšce zdvihu, zvlášť když se jezdí po pevné rovné cestě.
Výše zdvihu je důležitá pro bajkery ve sjezdu v tvrdém terénu.
Tvé požadavky bude nejspíš nejvhodnější řešit na prodejně praktickým opatrným testováním po poradě s ortopedem.
Z toho plyne, že nepoznám rozdíl při jízdě po kostkách se zadním pružením velikosti 150 mm nebo 120 mm, chápu to dobře?
Zdvih je stručně a trochu zjednodušeně to, jak vysokou překážku ta vidlice "přežehlí" (zjednodušeno !, aby mě dogmatici nechytali za slovo)
Podstatnější se citlivost takové vidlice, útlum. To nelze očekávat od najlacinější pružinovky (i když taky leccos pobere.
Letos jsem treka přezbrojil z levné pružinovky na vzduchovou regulovatelnou vidlici s masivnějšíma nohama - zsvih 63mm, bohatě stačí (na horácovi do terénu mám 140mm). Na rozbitých silnicích a kostkách nebe a dudy.
No ale jako základ bych bral ty objemnější pláště. Ty utlumí a poberou taky hodně.
Ještě bych dodal, že pro vzduchovou vidlici zdvih je významnější protože nepřímá úměra mezi silou a stlačením. U kvalitní pružiny je to skoro lineární.
Já bych paní dopřál kvalitní pružinu a tlumení olej. Vzduch žehlí lépe malé otřesy ale při velkých hůř. Vzduch je náročnější na štelování. Moje zkušenost.
O lehokole neuvažuješ? Celá záda podepřená, rám odpérovaný, elektrifikace možná ...
https://azub.eu/cs/nejlepsi-lehokolo-dotaznik/
P.S.
https://azub.eu/cs/lehokola-a-lezate-trikolky/
Tohle je primárně o posedu, sedle a jeho odpružení.. jinak pláště spíše balony a nízkotlaké, aby taky něco pochytaly.
Podhuštěný plášť ne, hrozí častý defekt
Zkus se podívat na tohle:
KTM MACINA SPORT 10 CX5 PT, UNISEX (2019)
Je to cesťák, když se doplní sedlem s perama nebo odpruženou sedlovkou a vyberou se širší pláště, byl by podle mě vhodnější... i vzhledem k nastupování a vystupování - když mě vezmou zády, tak nastoupit, vystoupit je nejhorší část výjižďky.
Také ses díval dneska na Bikesalon? :-)
Není to špatný pořad a zrovna tohle kolo na volné a hlavně pohodlné vyjížďky nejspíš nebude vůbec špatné. Jenom by to chtělo dát pláště alespoň 47.
nee já se na macině projel, tedy pánský a až na cenu líbilo....
Jenže když je to cesťák, tak do toho o moc širší pláště nepůjdou. A drobné vibrace jako od dlažby tlumí široké a správně nahuštěné pláště. Pružení ať už to bude sedlovka nebo celoodpružené kolo musí mít nějakou minimální tuhost aby se to při šlapání nehoupalo, to pak bere vetší nerovnosti jako obrubníky, díry apod.
Navíc mi to tedy přijde značně předražené, kolo za 80 tis. a výbava zhruba na úrovni Deore a pružinová vidlice.
Tazatel si předvybral eMTB celopéro a ty na to doporučuješ drncavýho pevňáka do města. Fakt geniální návrh :D
Protože mám prasklý a vyhřezlý bederní plotýnky a úspěšně se bráním neustálým cvičením operaci (fakt nestojim o sesponkování a znehybnění obratlů) a šéfchirurg přes páteře na sportovní chirurgii mi jízdu na kole chvalně doporučil - ovšem se vzpřímenějším posedem, bez ostrých rázů do zad - výslovně mi zmínil starý dědkovský kolo s odpruženým sedlem (což ty mý plečky splňujou). Vzpřímenější posed umožňuje i ten cesťák co zmiňuju. Celopéra (aspoň ty na kterých jsem seděl) byly určený spíš na blbnutí, než na nějaký vejlety.. a posed je spíš sportovnější, do luku.
No já sem zas někde četl, že nejhorší je vzpřímený posed kdy se páteř při nárazech vertikálně komprimuje, asi záleží na konkrétním problému.
Ono bude záležet na tom, co při tom dělají svaly. Když tam někdo sedí jak pytel a nenapne jedinej sval, tak je škodlivej jakejkoliv hrb. Když drobné vlnky propruží tělo napětím ve svalech, tak je posiluje a tím zpevňuje a dává lepší podporu pochroumané páteři. Je chybou si myslet, že pro páteř je prospěšný nějaký drncání (neprospívá žádný), drncání je ve správné míře prospěšné na posilování svalů, které tu páteř drží. A přitom musíš sedět rovně, s pohledem kupředu, narovnanýma ramenama a v rovnováze.
Operace vyhřezlé bederní plotýnky nespočívá výhradně "v sesponkování a znehybnění obratlů", ale také například v náhradě vadné plotýnky umělou (z kevlaru), pak k žádnému znehybnění obratlů nedochází. Původním i umělým plotýnkám vadí šikmý tlak, to znamená v případě kola předklon. Protože mám deset let onu kevlarovou plotýnku, dal jsem si upravit sloupek a představec u fullu tak, abych seděl vzpřímeně a záda nebolí. I když, jak mechanik poznamenal, to vypadá jako čopr.
S úpravou posedu to mám vymyšlené, ale je pravda, že odpružená sedlovka je asi dobré řešení-díky.
Jsou různé sedlovky, některé jsou tužší, co poberou jen prudší rázy, ale jsou i sedlovky s plynule štelovatelnou silou pružení a pro různou váhu.
Osobně si myslím, že tlumit až v sedlovce je pozdě, ale mohl bys mi prosím udělat krátké tour v možnostech sedlovek?
Děkuji!
Si zadej do vyhledavače odpružené sedlovky a dá ti to nabídku zhruba 3 běžná provedení. http://www.mojekolo.cz/komponenty/sedlovky...
S vážněji poškozenou páteří odpružená sedlovka už moc nepomůže, ta je dobrá pro tlumení nárazů kola s pevnou zadní stavbou aby právě ochránila páteř a tlumila prudké nárazy.
Jestli "jí vadí jakýkoliv náraz, který se do páteře přenese", tak by snad na kole neměla jezdit, možná na dráhovém na velodromu. Kup jí raděj permanentku do bazénu.
Leda, že se jí chceš zbavit, pak ju vem na pořádnej vejlet na kolech, nešetři na motoru ani bateriích, čím silnější to bude, tím si víc zaskotačí.
Zdvihy nad 120 mm už jsou na disciplíny jako enduro a tomu odpovídá i geometrie rámu, která zase není úplně vhodná pro klidnou jízdu v rovnějším terénu, čili velký zdvih IMO nemá smysl. Ale zkusil bych se podívat po kategorii 27,5+, kam se dají dát pláště o průměru okolo 2,8".
Ano, tohle řešení s širším ráfkem pro hrubší pneu mi už bylo taky nabízeno, ale zároveň mi prodavač tvrdil, že zadní tlumič 150 mm mnohem lépe žehlí nerovnosti, abych menší zdvih nekupoval. Proto tedy můj dotaz, jestli to tak je. Jak je vidět asi neni a lepší bude jen podhustit širší pneu v kombinaci s odpruženou sedlovkou. Někde ji takové kolo zapůjčim a uvidíme, jestli to manželce bude vyhovovat.
No zadní odpružení čtyř čep žehlí krásně. To co je na hard tailu na hranici, tak na tomto kole teprve začíná zábava. Zdvih 140mm. Pozor, na šotoline je jízda nuda.
Jestli manželka nebyla náruživá kolařka již před zraněním, tak to může dopadnout jako u nás u mámy dvěma vyjížďkami a pak již nic. Takže možná nejlepší rada je nekupovat nic nebo permici do bazénu...
Nebral bych to tak kategoricky, bez odzkoušení - lepší u takovéhle "nejisté" větší investice bych šel cestou půjčovky. Třeba opakovaně. A hledat půjčovnu, třebas dražší, ale s kolama požadované úrovně. Laciný tvrdý šrot by mohl odradit.
Vím, že je to samá komplikace, ale život je holt složitý :-)
Bohatě stačí tlumič 120 mm, krerý bude dobře štelovatelný na tlumení a odskok. K tomu je potřeba mít širší pláště, alespoň 2,2" ale klidně 2,8" (27,5+). Potom odpruženou sedlovku nepotřebuješ, byla by tam zbytečná, zvyšovala by cenu a hlavně váhu kola.
Níže posílám další typ na celoodpružené horské kolo, které je o 30-35% levnější, přitom má baterii s větší kapacitou o 26% a max. hodnota točivého momentu motoru je také asi o 26% lepší (větší).
https://elektrokola.heureka.cz/leader-fox-acron...
Nechápu tuhle radu, dotyčný má v hledáčku kola za stovku a ty mu radíš sice levnější, ale daleko horší kolo, papírové parametry motoru u číňana nic neznamenají.
Ahoj, rád bych oživil toto téma. :-) Jsem úplný začátečník a proto budu rád za každou radu. Zvažuji pořízení nového kola za zhruba 15.000,-
Je mi jasné, že řeknete, že za ty peníze neseženu nic pořádného, ale jsem rekreační jezdec.
Teď kolo nemám a chtěl bych nějaké na výlety spíše po silnicích, občas nějaká polní cesta a občas výlet s dětskou sedačkou vzadu. Na nějaké náročné horské terény asi jezdit nebudu, i když by mě to asi i lákalo.
Moje výška je 184cm.
Budu rád za tipy a rady.
Díky
Koukni na nějakej cylkobazar, tam koupíš slušné kolo za míň.
https://www.cyklobazar.cz/kola
Rozhoduju se podobně a prozatím jsem nenašel lepší kandidáty s ohledem výbava/cena nežli níže uvedené (mám podmínku plné odpružení)...
https://www.decathlon.cz/horske-kolo-275-st540...
https://www.decathlon.cz/horske-kolo-275-st530...
Jo, pokud tomu fakt nerozumí a začíná, tak nové kolo, v jeho cenových možnostech, je dobrá volba. Než ho ojezdí, bude tomu rozumět víc.
Ale podle požadavků chce něco pro většinovou jízdu po silnici a polňačku s dětskou sedačkou, tak by mu mohlo stačit něco levnějšího s pevnou vidlicí, zbytek si může odložit na kolo pro děcko, rostou jako z vody...
Tyhle modely dělají i v neodpružené variantě. Osobně bych kolo bez odpružení už ale nebral, jezdit i po hrbolatém asfaltu je peklo (a takových silnic je v ČR většina). Také zůstatková hodnota bude u odpruženého kola asi vyšší v případě prodeje - v bazarech odpružená kola za rozumnou cenu skoro nejsou.
Proč propánajána takhle blbě kecáš ?
Jen namátkou...
https://www.cyklobazar.cz/celoodpruzena-enduro...
https://www.bike-forum.cz/bazar/kategorie/kola...
Ano, ale zřejmě jsi překládl důležitou poznámku "za rozumnou cenu", tj. do 15.000Kč, dle rozpočtu tazatele.
viděl jsem i nějaké zajímavé značky v této cenové kategorii.
Raymon, Cube, 4ever, Scott, Apache, Rock Machine, Lapierre. Akorát nevím u které značky se platí vyloženě za značku, a která nabízí dobrý poměr cena výkon. A hlavně jestli vybrat kross, gravel, trek, nebo MTB.
Pokud chceš jezdit s děckem po silnici a zpevněnejch polňačkách, tak neřeš tlustý gumy s traktorem (potáhneš akorát další kila navíc), potřebuješ odolné pokud možno lehké kolo. Nějakáýho treka, jsi-li sportovně laděnější, tak gravela - to je v podstatě neodpruženej trek, řidítka si na něho můžeš dát jaký chceš :-)
Aktuální hype okolo gravel kol podle mě vyvolávají hlavně prodejci kol, ale pro turistické použití a hlavně s ohledem na stav povrchu na českých cestách takové kolo brzo přestane bavit. Už jejich uzounká řídítka - "berany" vyvolávají pocit nestability a nepohodlí.
Ano, pojem "gravel" je marketingovej tahák. V zásadě se jedná o neodpruženýho treka bez bletníků a stojníku s beranama, nebo se na to můžeš podívat z druhé strany a uvidíš silničku s tlustejma gumama...
V současné době se převody blíží silničce, ale to je jen otázka času. Na těch tlustejch gumách klidně pojedeš po polu, ale s těma silničníma převodama ti to moc nepůjde... To chce čas, ono to přijde :-)
Geometrii to má v podstatě jako silnička, posez také. Je to odolná silnička s tlustšími gumami. Můj Favorit se tomu docela podobá, jen jsem mu dal rovná řídítka, protože mi do města přijdou bezpečnější. Přijde mi to celé jen jako návrat k tomu, co tu už dávno bylo, jen v modernějším hávu a s modernějšími prostředky.
Neumím rozlišit vlastnosti gravel kola a cyklokrosového kola. Můžete to někdo nastínit?
Cyklokrosové kolo je čistě sportovní a závodní speciál obvykle na uzavřené specifické tratě. Běhá se s ním, skáče přes překážky, nosí se na rameni. Rám proto nemívá takový sloping.
Gravel je bližší silničce, uzpůsobený do lehčího terénu, na jízdu, ne na ty opičárny jako CX.
Traktor ne, tlustý gumy ano, dělají se i tlusté rychlé gumy s minimálním vzorkem co dobře jedou jako třeba Schwalbe Big One.
Geometrie rámů pro rovná řidítka a berany se liší, takže dát tam jiný typ řidítek než na jaký to bylo dělané nemusí dopadnout dobře.
Kross a trek v podstatě je totéž, turistické kolo. MTB záleží, jaké pořídíš, s jakou geometrií, jestli spíš na zalehnutí a sport, nebo taky vzpřímenější turistiku. Gravel je víc sportovní záležitost, taková silnička, co zvládne i lehčí terén.
Osobně bych pro tvoje užití volil nějaké turističtější pevné MTB na 29" kolech a obul ho na hladší pláště. Ten trek taky není od věci. Je jen subtilnější s jinými převody (ty se dají doladit)
A koukal po výprodejích loňských a předloňských ročníků. Za stejné peníze je pak o dost víc muziky.
Než jsem si koupila na cyklobazaru kolo, tak už jsem málem měla koupený tohle:
https://www.decathlon.cz/silnicni-kolo-100-fb...
Za hubičku pevnej rám, zbytek je stejně spotřebák, který se podle potřeby mění. Na tom si zjistíš, co vlastně chceš a podle toho to buď upgraduješ nebo koupíš jinej typ. Jezdit se na tom určitě bude dát a sedačku na to taky přiděláš.
Tlačit cenu do co nejnižší je nesmysl. Dopadne to jak u jednoho mého kámoše. Furt se strašně divil, co nás na těch kolech tak baví, že se na tom nedá vydržet. má taky nějakou takovou pártisícovou srágorku.
Jednou jsme si kola prohodili. Pode mnou se to kroutilo, rovně to nejelo, děs běs. Jeho jsem pak z mého kola nemohl setřást, jak se mu to líbilo.
A aby sis nemyslela, že mluvím o nějakém kole, za šílenou raketu, šlo o treka Merida za pořizovačku cca 14.000. Po dovybavení na současnou úroveň dejme tomu za dvacku. Takže rozhodně nic hogo fogo, nebo nedostupného. Prostě jen určitý standard, pod který neradno lézt. Tak jak u žrádla i jiných věcí. Pak už jsou to jen náhražky.
Tak když neví, co chce, tak je nejjednodušší koupit něco, co moc nestojí, tu sezónu to bude jezdit, dá se rám dál použít a nebude to moc stát. Normálně by si pořídil nějakou plečku, opravil a jezdil, ale zřejmě nemá ani s tím zkušenosti, takže potřebuje pojízdné hotové kolo.
Jsem toho bt-wina chtěla koupit jen pro ten rám. Zbytek jsem chtěla celej předělat, snad jen kola a brzdy mohly chvílu zůstat, vyšel by, jak ten spešl z bazaru, takže jsem čekala a váhala, až mi to vyšlo :-)
Ale já přesně věděla, co chcu a ještě jsem musela toho spešla předělat! (což jsem teda taky dopředu věděla)
Bacha, i v těch rámech je docela rozdíl. Nejen materiálově, i konstrukčně, ve svárech, zpevněních. Třeba ta Merida měla tehdy rámy TFS a nějakou nižší bezejmenou řadu. Na první pohled to vypadalo dost stejně, na druhý pohled už ani moc ne. Jen podobný vzhled nic neřeší, zvlášť u něčeho tak namáhaného, jako je rám. A opět, nepíšu o žádných TOP záležitostech za desetitisíce, ale o funkčním minimu za rozumnou cenu. To laciné taky sice jede, ale záleží jak dlouho a jak. Ber taky v potaz to, že on nejspíš nebude šedesátikilová panenka a navíc tomu chce naložit sedačku se šklebákem. Takže to kolo bude dostávat víc za uši. Tak aby pak nenechal v servisu za výměnu perníkových dílů a práci větší raketu, jak já za fulla, jehož cenovce nemůžeš přijít na jméno :-)
Když si Decathlon může dovolit dát "doživotní záruku na rám, představec a řídítka", tak asi vydrží dost;)
A co si pod takovou doživotní zárukou jako představuješ ?
Nic víc, než prasklinu kvůli vadnému materiálu nebo sváru ti neuznají. Případně nějakou křivici už z výroby.
Že to bude kroutivé bláto, praskne únavou, nebo namáháním, nebo že se ti z toho udělají po najetí do terénu "štafle", na to už se ti záruka nevztahuje. To už je závada opotřebením.
Bezva marketingový tah, tyhle "doživotní" záruky :-)
Tak rámy většinou praskaj u sváru. A hliník 6061 si nedovedu představit, jak se kroutí, z podstaty materiálu je to nemožné...
Spíš asi mínil, že pod ním celý ten rám moc pruží a prohýbá se do stran. Jestli to hliník dokáže, nevím. Kdybys na Růženku naložila dozadu těžké brašny, tak bys to při rozjezdu při šlapání vestoje snadno pocítila. Ale Růženka je ocelová.
Ale tady se bavíme o konkrétním kole z decathlonu. Tam jsou rozměry rámu jsně deklarovaný. To, který jsem měla vybraný určitě není dlouhý (Trinan, btwin). Tohle je planý žvanění o něčem, co nikdy ani neviděl, natož aby na tom seděl.
Ronda psal o doživotní záruce, která se nevztahuje na jiné nešvary rámu, které kolo může mít. Jistě to psal obecně a ne na jedno vybrané kolo z Decathlonu. Já jsem to psal také tak.
Prasklej rám ve/u sváru aji křivej rám bys vyreklamovat měl, v záruce (do dvou let?) jakýkoliv, bez ohedu na doživotní či nedoživotní. Jak dlouhej si koupíš, tak se bude podle použitého materiálu chovat, s tím nic nenaděláš.
Obě moje hiníková kola mají 6061, co jsem se dívala, tak je 6061 celkem běžný napříč značkama.
Ale naděláš. Můžeš třeba jako Merida do té trubky ještě umístit zpevňovací žebra a ta trubka pak bude významně tužší. Nebo vezmeš tu rámovou trubku sice tenčí, ale s větším průměrem a zase bude tužší na ohyb. Můžeš vzít tu nejdůležitější trubku se silnější stěnou a zase získáš tuhost. Není to jen otázka materiálu.
Ano prasklý rám do dvou let by se měl dát u slušného výrobce vyreklamovat, pokud nepraskl přejetím autem. Také do dvou let by ten výrobce měl mít na takové případy kompatibilní rámy k dispozici.
No, nemožné... Kdyby to bylo nemožné, tak se neinvestuje tolik prostředků do vývoje materiálů a konstrukcí pro větší pevnost. Samo, že to neuhýbá o centimetry. Při záběru jsou ale i malá propružení poznat.
U sváru mi rám prasknul, ale ne vlivem sváru, ale vlivem špatné konstrukce, nadměrného namáhání v tom místě. Prasknul tam nejen mě. A u jiných svárů ani náhodou.
Únavou materiálu to praskne úplně stejně jako vadou materiálu. Na to by se ta doživotní záruka snad vztahovat měla. Její uplatnění a prosazení je jiná písnička. Také už ten rám vůbec nemusí mít. Budou vyrábět s tím tvým prasklým rámem rámy už nekompatibilní.
Co je to "udělají se štafle"?
Já jsem u Štěrby záruku na prasklý rám neprosadil (žádná nebyla), ale našli mi nějaký svůj starý náhradní rám ve skladu a levně mi ho prodali. Kolo jsem manželce přehodil na nový rám a jezdí dál. Dokonce se jí ten nový víc barevně líbí.
Štafle znamená, že máš z kola dvoustopé vozidlo :-)
A utahaný rám je něco jako ošlapané boty. Na to taky záruku neuplatníš. Prostě opotřebení námahou. Pokud to nepřijde nějak nesmyslně brzo, tak se nechytáš. na to se ani ty dva roky nevztahují. Ty jsou jen na evidentní vady.
Aha, už štaflím rozumím.
No ona doživotní záruka se vztahuje na dobu, dokud to kolo nedožije. Když se únavou rozsype ten rám, tak kolo patrně dožilo...
"Doživotně" není nikdy míněno na doživotní dobu člověka, ale doživotní dobu toho výrobku, kterou určí výrobce. Jaká je životnost toho kterého výrobku se dovíš u prodejce nebo výrobce. U mnoha věcí v cyklistice je životnost dílů a částí kola dost omezená, takže doživotní záruka je marketing jak vystřižený :-)
Vždyť píšu "dokud to kolo nedožije". Kdybych myslel majitele, tak bych psal dokud nedožije cyklista.
Každý výrobek má nějakou dobu střední životnost, některý kratší a některý delší. Asi by výrobci rámů měli tu dobu dožití deklarovat, jak je dlouhá. Pak by u těchto záruk nebyly spory. Ale ono by to pak nevypadalo tak pěkně.
Určitě bude dost velký problém vyďoubat z výrobce životnost, tu se celkem na jistotu dovíš při reklamaci :-)
Jo, podobné to bylo třeba u doživotních aktualizací navigací svého času. Hodně se o tom tehdy diskutovalo a určitý závěr byl, že se jedná o obecnou předpokládanou životnost výrobku (ne jednoho zachovalého kusu) a hlavně "morální" životnost. Čili do zastarání a nahrazení modernějším. Takže záleželo na výrobci, jaký zvolil kompromis, jestli chtěl poukázat na nezničitelnost a nadčasovost svých výrobků, nebo ne.
U rámů kol rozumím opravdové doživotnosti u rámů za 100 tisíc (jenže tam profík zcela spotřebuje kolo a stejně obmění za dvě sezóny). U srágorky za desítku je doživotnost stejný marketing, jako "Kontrola trajektorie" :-))
A úplně největší prdel u těch decathloňáckách kol je nenápadná poznámečka úplně na konci. Následuje po všem tom vychvalování, jak to kolo kde testovali jací borci a v jakých terénech se jak skvěle chová.
No a ta poznámečka, kterou asi mnozí nečtou, zní :
"Omezení v používání - Není vhodné na cross country, all mountain, enduro, BMX."
Takže na co vlastně takový full je ?
Potažmo, při použití v terénu zcela logicky padá záruka, i ta doživotní.
No a nakonec, už jen takové zásadní omezení musí každého rozumného člověka od nákupu terénního kola odradit !
Podle konstrukce rámu, výšky zdvihu tlumičů 120 mm, použitých brzd, je snad všem jasné, že se jedná o horské kolo pro pohodlnou jízdu v běžném terénu a jistě nikdo rozumný by na něm neskákal dvoumetrové dropy. Z právního hlediska tam explictní poznámka vymezující použití ale nutná je - jako pojistka proti zneužití zlomyslnými lidmi.
Cross country a all mountain je skákání nějakých dropů ?
To je právě to běžné ježdění volným terénem.
A tam tyhle decathlonové atrapy podle jejich upozornění nesmí :-))
U normálního, plnohodnotného MTB kola nikdy nikde takovéhle omezení nenajdeš. Jen u těhle šrotů na parádu.
Pro závodníka v terénu Rockrider 540S určený není, tak to já chápu. Pro takové účely (XC) si dotyčný může pořídit kolo třeba 10x dražší a bude to pro něj mít smysl.
Cross-country cycling
These days however, some paths can be difficult and challenging including grade 3 and 4 trails consist of technical rooty and rocky sections and small and other elements like drops and steep descents to challenge even the experienced riders in the XC World Cup and Summer Olympic Games.
Výše jsem poslal definici "Cross-country", je z toho zřejmé, že na takový styl jízdy to kolo není navržené a proto ta explicitní zmínka na webu Decathlonu. Pro běžný terén "snadnější přejezd překážek (kořeny, oblázky, kameny, bláto apod)" je to kolo v pohodě použitelné - to je na webu také uvedeno, aby to bylo jasné všem;)
XC je základní katagorie obtížnosti terénu pro MTB kola :-)
Na jakých jiných cestách už by se s horákem mělo jezdit?
Hele, s tou tvojí definicí (nevím, kdes ji vyhrabal), cross country je obecný pojem a jízdy v terénu. A jestli je to jen rozhrkaná pěšinka s kořeny, nebo peklo olympijského závodu, záleží jen na stupni obtížnosti. Na lyžích můžeš taky kopec splužit, nebo ho jet závodně. Obojí je sjezd a na oboje máš sjezdové lyže, ne běžky.
Něco jiného už jsou FR a DH. Tam jsou potřeba jinačí kola s jinou odolností.
Vím moc dobře, co je XC a AM na "turistické" úrovni. Jezdím to běžně a vím, jaká kola to vyžaduje.
Ten spešl, má taky rám z 6061. Neviděla jsem bt-wina tak z blízka, abych mohla posoudit kvalitu svárů, ale dnes to dělaj automaty, to by neměl být žádnej rozdíl.
Rozdíl v ceně je značka a osazení. Spešl v mojí sestavě byl novej kolem třicítky a beztak jsem musela střed a talíře vyměnit, abych s tím vůbec někam dojela. A přehazku s kazetou nakonec vyměním taky, akorát je mi líto to vyhodit hned. Slušný jsou brzdy, kola a třírychlostní duál, bez kterýho by to nakonec taky šlo.
Ale jo, je krásnej a repre. Ložnicový kolo na parádu. Kostelový hadry taky nenosím každej den.
Není to jen o materiálu, ale i o konstrukci. Ty Meriďácký rámy byly taky oba ze stejného materiálu, ale jinak stavěné, vařené. I ty použité trubky můžou být dělané jinou technologií. A profil dělá tuhost víc, než samotný materiál. Ani ocelové rámy nebyly stejné. Co bylo čarování kolem trubek, materiálu, tloušťky, zpracování, švů a bezešvů atd atd. Al 6061 je jen ten nejzákladnější údaj. Pak se s tím dál pracuje různými způsoby.
To máš jak s karbonem.
Někomu stačí, že má karbon.
Někdo už kouká na třídy karbonu.
Ale aby byla informace o špičkovějším rámu o něčem, řeší se tam i způsob skládání vláken a vrstev a další důležité detaily. U těch trubek, svárů a konstrukcí Al rámů to bude podobné.
A pozná to hobík jinak, než že mu ten lepší rám nepraskne? Jo budou se lišit váhou a tuhostí, ale od jistého stupně to už hobík patrně ani nerozliší.
Samozřejmě že to bude úměrně schopnostem a zkušenostem jezdce. Nad určitou kvalitu to moc nerozeznáš a hlavně nevyužiješ. Jenže se bavíme o kolech střední a spíš nižší a úplně nejnižší cenové úrovně. A tam to pozná prakticky každý kdo ozkusil i kola střední cenové a kvalitativní úrovně.
1) on psal něco o fullu ?
2) rozumná cena se odvíjí od dané kategorie. Když budeš koukat jen na co nejnižší cenu bez ohledu na kategorii a vybavení, tak prostě pořídíš málo funkční nebo nefunkční šrot.
Ty jseš ideální zákazník pro nákupy bezmasých párků za třicet korun kilo ;-)
Prostě za fulla, aby měl nějaký smysl a vlastnosti holt vyšpulíš nějakou přiměřenou cifru, s tím se smiř. Jinak kupuješ jen houpacího koníka. Sice to taky jede, ale vlastnosti jsou krapet mimo. Funkčního Baworáka taky běžně nepořídíš za cenu ojeté Feliny.
Tak zrovna na tvém oblíbeném decathlonu (já bych si tam taky našla) jsou aji s odpruženou vidlicou použitelný kola.
https://www.decathlon.cz/C-109131-kola/N-125916...
Mě se ale stejně nejvíc z těch kol líbí triban. Za pár peněz relativně lehký a festovní kolo. Řidítka se na to dají dát rovný nebo vlaštovky či bulhorny, to je to nejmenší.
https://www.cube-store.cz/produkt/horske-kolo...
https://www.4ever.cz/cs/kola/krosova-kola...
https://www.mojekolo.cz/raymon-hardray-nine-2-0...
https://apache-bike.cz/cs/katalog/produkt/matto-a3
https://rockmachine.us/cz/2020/cross/crossride...
https://rockmachine.us/cz/2020/mountain...
https://www.lapierre-bike.cz/produkt/lapierre...
Já ti fakt neporadím,jakej typ kola se ti bude hodit. Každej je jinak založenej, někdo se vyžívá ve skákání po kozích stezkách, někdo jezdí po silničkách a občas po polňačce po hradech a zámcích...
Já třeba to mám jen na kratší vyjížďkyči jednodenní výlet nalehko a jezdím v podstatě jen po asfaltě, kterýho tu máme i po lesích habakuk. Ten kousek kamení někde převedu, s lehkým kolem to není žádnej problém, takže jdu směrem silničního kola.
Co jsem tady vyčetla, tak do silničního typu kola či lehkého neodpruženého treku jdou i všichni ti, co cestují do dálav, jezděj po silnici či upravenejch cyklostezkách a přejedou celou Evropu, akorát teda potřebují fortelnější rám, ale vezou bagáž a každý kilo šetřený na kole je dobrý.
Ale je tady taky plno hopsavců po kořenech, ti si pořizují celoodpružený kola, který už z podstaty věci jsou o hodně těžší (tlustší a těžší pláště, pevnější rám), pokud teda nejdou do statisícovejch karbonovejch kol.
Kup nějaký obyč univerzální kolo a uvidíš. Budeš jezdit tam, kde se ti bude líbit, a vypozoruješ, kdo a na čem tě předjíždí. A líbit se ti může na silnicích, nebo na kořenech, to ti neporadím.
Ty malý kola (myslím průměr kola) vůbec neber. Poslední tři asi jo.
Ale já vědět to, co dnes, tak jsem tenkrát tu odpruženou vidlici nebrala. Byly to vyhozený peníze a kolo znehodnocené zbytečnou váhou.
Jezdím na něm jen v zimě po rovině (hliník nerezaví) a do obchodu. Musela jsem to beztak zpřevodovat dopomala a o ty zbytečný kila zamčené vidle se do kopce víc nadřu, obchod máme na kopci:-(
Hned to první - Cube se mi zdá jako docela dobré a vhodné pro tvoje užití.
Decathlon jo, ale fulla v této ceně fakt ne, nebude to stát za nic a tlumič a ložiska zadní stavby je akorát kurvítko a údžba navíc.
Co je špatného na tlumiči X-FUSION E1, který používají také Cannondale, Scott nebo Ghost u mnohem dražších kol?