https://ekolo.cz/crussis-e-cross-7-4-s
https://ekolo.cz/apache-matto-e3-2019
Dobrý den, ráda bych se poradila, které z těchto dvou kol byste mi doporučili. Jezdíme cca 1000 km ročně převážně po vedlejších silnicích případně lesních cestách, rádi bychom se pustili do vzdáleností 60-80 km, manžel váží 110 kg (pro sebe bych volila dámskou variantu). Nevím, zda nám stačí nábojový motor nebo je vážně o tolik lepší středový motor. Zda těch 10 tis. cenového rozdílu je tolik znát
Zdravim.
Ja bych volil Apache, a na rozdil v cene hned bych koupil 2 baterku, pro 60km cestu to bude uzitecne.
Ja bych ji dal na kolo pod dolni trubice, a spojil s prvni, tak zivotnost baterek bude delsi.
Všude čtu o ústupu nábojových motorů a budoucnosti ve středových motorech - tak nevím. Je to pro nás veliká investice, ale většina recenzí je spíš na horská kola nebo těžký terén. Trochu si myslím, jestli to není obchodní trik. Váš nápad je skvělý :)
Jsem pouzival stredovy pohon 2 roky, 17000km. Osobne ja mam jen spatny zkusenosti (je to drahe v provozu (7kc/km) protoze ja jezdim rychle).
Jiste vice a vice lidi budou pouzivat stredovy pohon, protoze ted je to levnejsi a levnejsi.
Pro me je to taki problem, kvuli takovemu posunu trhu ted jen jeden dodavatel ma Q100 motor, drive tech prodejcu bylo vic.
Středový motor je jednoznačně výhodný na větší stoupání,protože využívá přehazkovačku, takže pokud se budete pohybovat spíše v hornatém terénu, tak je lepší ten středový motor. Ale pokud budete spíš jezdit na pozvolných táhlých kopcích, tak Vám bude stačit ten nábojový a když ke kolu rovnou přikoupíte stejný typ baterie, tak to bude určitě lepší, než to dražší kolo. Zatím můžete záložní baterku vozit na nosiči, aby jste nezasahoval do zapojení během záruky a v polovině cesty vyměnit, určitě nevyjíždět baterii celou, to jí moc nesvědčí. Po záruce určitě bude lepší tu druhou baterii přidělat k rámu zespodu a zapojit ji paralelně k té stávající, protože proud se rozdělí mezi ty dvě baterie a tyto nebudou tolik namáhány odběrem, nehledě k tomu, že po dvou letech jim vzroste vnitřní odpor, takže toto řešení bude ještě výhodnější.
Pred 2 lety jsem kupoval damske kolo Apache Matto E7 (horsi komponenty nez E3, jinak stejny system pohonu).
Testoval jsem kolo asi 200 km. Zadni nabojovy motor naprosto postacuje.
Sam jsem si kratce po te koupil Apache Hawk MX se stredovym. U stredoveho motozu je torzni snimac, kdy sila pripomoci motoru reaguje na silu prislapu do pedalu (cim vic slapete, tim vic motor pomaha).
U zadniho nabojoveho motoru Matto neni torzni snimac a pripomoc motoru nastupuje pri pohybu klik stalou silou (bez ohledu jak rychle slapete).
Kdyz jsem sedl na kolo se stredovym, byl jsem prubehem zaberu nemile prekvapen, ale po case jsem si zvykl.
Pro starsi a duchodce vrele doporucuju motor v zadnim naboji. Levnejsi varianta s privetivejsim prubehem pro turisticke vyuziti. Tak moc se nenadrete.
Děkuji všem mockrát, tohle je přesně odpověď pro nás :)
A s tou druhou baterií je to excelentní nápad - vyřeší nejistotu na cestách. To zapojení pak máme zažádat na servisu? Nebo je to natolik primitivní, že to zvládneme sami?
Jeste takove doplneni. Kupoval jsem dve Apache elektrokola pres eshop, ktery ma kamennou prodejnu v Praze (posilali postou 350 km). Po registraci v eshopu mate na elektrokola slevu ve vysi 10%. Mne se podarila u jednoho kola sleva i 20% (zadny vybehovy model). Pokud mate moznost osobni navstevy kamenne prodejny, je to lepsi nez posta. Pro mne to bylo zruky proto posta, ale sleva za to stala. Za usetrene penize muzete poridit nahradni baterie.
Kvuli zaruce bych nahradni baterie ke stavajici nezapojoval. Maximalne druhou vozit ssebou a jen vymenit az bude vybita. Pocitejte ale s vahou cca 3 kg navic.
Odkaz na obchod pres SZ, pokud by byl zajem.
Koukala jsem, opravdu bývají zajímavé slevy, ale nejsme ani jeden zdatní v péči o kolo, takže dáme přednost odbornému nastavení přímo v servisu, dovozu kola domů a první garanční prohlídku zdarma. Dokonce přislíbili, že by vyměnili sedlo, pokud by nevyhovoval typ a tvar. Bohužel e-shopy jsou na druhém konci republiky, než bydlíme :(. Ale jsem moc ráda, že máte stejný výběr (na 90% jsme rozhodnutí pro Apache, ještě si ho ale vyzkoušíme, až dorazí testovací kolo na prodejnu), takže asi chybu neuděláme :)
Takže nakonec jste se rozhodla pro nábojový motor, resp. můžete pro zajímavost uvést typ kola?
Jak jsem psala na začátku: Apache Matto E3 s 16A baterií. Sice není tak hezké, ale nám to nejspíš bude stačit a doufám, že bude dobře sloužit, dokud to jde. Ještě jednou děkuji všem za rady a názory, moc jste mi pomohli při výběru :). Ještě čekáme, abychom si ho před závěrečným resultem vyzkoušeli ve skutečnosti - do 14 dnů by měla prodejna mít testovací kola k dispozici.
Pokiaľ by ste chceli zapojiť paralelne obidve batérie súčasne tak v servise Vám takmer určite nepomôžu, je potrebné skontaktovať sa s niekým kto také úpravy a stavby robí, inak takmer určite znehodnotíte , zničíte svoj bicykel natrvalo. Nie hocaký elektrikár to spraví. Sú aj tu na fóre ľudia čo sa tomu venujú viď Ľubo alebo aj ja, no ja som rád , že mám čas na seba , ženu a občas niekde vybehnúť na svojpomocne postavenom stroji.
Za cenu toho Apache s nábojovým motorem, můžete mít kolo s jednoznačně lepším pohonem středovým...
https://elektrokola.heureka.cz/leader-fox-altar...
To právě zjišťuji, jestli je to jednoznačně lepší mít středový pohon. Manžel nechce horské kolo, v nich je mnohem větší výběr i designově jsou mnohdy hezčí, ale říká, že mají větší valivý odpor (a jsou hlučnější) a tím pádem budou mít vyšší spotřebu energie. Jezdíme vážně po silnicích (místních) nebo lesních cestách - ale pro auta, ne pěšinách. Můj názor je, že do přírody po svých - ty cesty jsou od kol strašně zničený a čtyřkolky jsou už úplná tragedie.
Valivý odpor a hlučnosť sa dá ľahko vyriešiť vhodnými plášťami, a nemusia byť vôbec úzke, hlavne by mali mať vhodný dezén a mali byť dostatočne nahustené. Pre stredový motor je to nepodstatné, ale pri motore v kolese je určite lepšie 26" koleso. Či horský alebo trek, treba si zvážiť aj geometriu a tým pádom posed, aby to na dlhších výletoch nebolo nepríjemné na ruky, šiju, atď... Samozrejme aj to sa dá v určitej miere upraviť nastavením alebo výmenou niektorých komponentov. Moja skúsenosť je, že vďaka ebajku sa menej tlačí do pedálov a jazdí sa dlhšie. To si žiada vzpriamenejší posed.
26" kola je historie, podle mě nemá smysl o nich uvažovat při rozhodování o novém hotovém kolu. Středový pohon je obecně úspornější než nábojový. Středový motor může díky proměnným převodům pracovat v optimálním rozsahu otáček. Přínosem masivnějších pneumatik je komfortnější a bezpečnější jízda, tedy podle mě důležitější argumenty, nežli jejich o něco větší valivý odpor.
Držím palce s výběrem kola já v tom taky lítám a díky místním nadšencům jejich postřehům a zkušenostem snad i něco vyberem,já se jen zeptám protože na své diskusi jsem zatím odpověd na tuto otázku nedostal a tady se o tom zrovna píše, takže u toho horského kola pokud je středový pohon se mám každopádně dívat na kola o průměru 29"?a ještě otázka k tomu kolu
Leader Fox Altar 2018 patří nějaká ztěchto baterií?
https://e-shop.leaderfox.cz/dily-na-elektrokola...
neboť to bez toho kola to nepoznám a ještě jedna otázka ohledně náhradní baterie, když jsem koukal po stránkách s hotovými elektrokoly a chtěl jsem najít náhradní baterii že bych v případě potřeby časem dokoupil tak jsem nic nenašel, jedině u toho leader fox co jsem výše poslal odkaz.prodávají ty jiné značky náhradní baterie?
U elektrokola nemá smysl uvažovat a vymýšlet nějaká 26" kola. Těžko budeš s eletrikou vymetat nějaké kozí stezky nebo bikeparky.
Kola se stredovym motorem se bezne vyrabi ve velikostech 27.5 a 29. U lidi vysokych okolo 190 cm je jasna 29, ale jsou i mensi, pro trpasliky okolo 160 cm je lepsi volba 27.5. Napriklad Apache vubec nedela elektricke celopero v 29, jen 27.5.
Apache prodava nahradni baterie do svych kol na eshopu bike4u.
V současné době se lze rozhodovat prakticky jen mezi 29" nebo 27,5" koly. Pro turistiku a ježdění hlavně po cestách bych osobně volil 29", pro náročnější terén jsou asi vhodnější 27,5, resp. varianta a širšími pneu, tzv. 27,5+.
Co se týče baterie, volil bych po opotřebení repasování, místo nákupu celé nové baterie. Ceny článku viz odkaz (v baterii je 50ks), podle mě se dostanete i s prací s cenou zhruba na polovinu částky, nové baterie.
https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size...
Tazateli nejde o repasování, ale o "zdvojení" stávající baterie, aby si prodloužil dojezdy a šetřil stávající, není dobré ždímat baterku "od plné do prázdné" furt dokola a vzhledem k tomu, že dodávané baterie jsou spíš malé, než dostatečně velké, tak připojit další baterii je rozhodně dobrá věc. Také dobrý nápad je přidat k baterii v rámu další baterii na nosiči, ale pokud by to chtěl udělat v záruce, tak je potřeba toto domluvit přímo v servisu. https://www.e-pohon.cz/Akumulator-Li-ion...
OK chápu, já to s "náhradní baterií" původně pochopil jako náhradu za opotřebenou. To se tedy zřejmě teprve ukáže jestli bude druhou baterii vůbec potřebovat. Osobně bych i tak do elektroinstalace nového kola ale nevrtal, kvůli zdvojení kapacity. Spíš náhradní baterii vozit v batohu a vyměnit.
Ano, s tím bych také souhlasil, zatím koupit kolo tak jak je, ale při nákupu se jen předběžně informovat, jestli je možné přikoupit stejný typ baterie, a když bude baterka málo, tak pak přikoupit stejnou, vozit ji v brašně na nosiči a prohazovat po dobu záruky. Po záruce si ji někde nechat nainstalovat, např. na nosič, dospodu rámu, atd. a paralelně propojit s tou stávající, protože po záruce už to nebude ničemu vadit a starším baterkám bude paralelní zapojení ku prospěchu, protože jim vzroste vnitřní odpor, takže paralelně spojené vydrží o hodně déle a snesou větší odběry, než samostatně.
Jen technická poznámka:
Kolo 29" má stejný rozměr ráfku jako kolo 28" - tedy 622mm. Vnější rozměr na 29" se dohání šířkou pláště (bohužel v jiné cenové hladině).
Já bych taky starou baterii, repasoval já jen kdyby mi byla málo a byl by problém dobíjet tak mít ji v záloze ale to jen opravdu v případě kdyby bylo třeba, žádná marnivost, díky za informace.
Jen bych chtěla dát info, jak to dopadlo: Koupili jsme Apache a jsme moc spokojeni. Do kopců pomáhá (jakoby vás někdo tlačil zezadu) a na rovince spousta převodů zajistí poměrně rychlou jízdu (běžně, když není silný protivítr i ke 40 km). Průměr máme cca 22km/hod (když si šlápneme tak i přes 24). Sice středový pohon by možná byl pro manžela s jeho 110 kg lepší, protože by to nebyl takový nápor na dráty na zadním kole u motoru (stalo se mu, že nějaký praskl), ale vylepšil techniku jízdy a přestal trápit motor do kopce a rozjezdy dělá postupně od nejnižšího stupně přípomoci a už se to nestává. I jemu vydrží baterie ke 100 km, ale popravdě tak dlouhé trasy nejezdíme. Okolo Nežárky jsme najezdili 50 km na "jednu čárku" z baterie. Nemám s čím srovnat, ale jsem spokojená, splnilo to mé očekávání a díky motoru jezdím na kole i za větrného počasí (já mám skoro 1000 a můj muž 1500 km, což jsme normálně nenajeli ani za celé léto). Všem ještě jednou moc děkuji za rady - přeci jen to není malá investice, ale rozhodně jí nelituji :)