Ty jsi ten pravý pro moderování. Takový nekonfliktí a inlektuální typ. Skvělá volba :D
Zajímavý článek
PĚT DŮVODŮ, PROČ SI V KODANI VÁŽÍM PRAŽSKÉ MHD
Vždycky si stěžujeme, i kdybychom to doma měli sebelepší, a týká se to třeba pražské hromadné dopravy. Já o ní po návratu z Erasmu z Kodaně už nikdy nic zlého neřeknu. Dopravní systém v hlavním městě Dánska je nejen drahý, ale hlavně šíleně složitý a postavený tak, aby z lidí vytahal co nejvíc peněz – místo jednoho pražského lístku za 32 korun mají v Kodani 95 zón s příplatkem 37 korun za každou. Nejhorší je ale mentální daň, kterou na vás jeho používání uvalí.
Zdroj: https://finmag.penize.cz/kaleidoskop/403556-pet...
Držte si klobouky, surfař se rozjíždí.
Nezaujalo, nekomentujte...
Tak to rád slyším, že je to někde horší než v Praze. Dopočítat se, kolikazonovou jízdenku si mám koupit z Prahy třeba do Kralup mi s těmi všemi P+0,B,1,2,3,..
pásmy přišlo komplikované třeba proti Berlín - Postupim, kde jsou jen pásma A, B, C.
Ale ve skutečnosti to nebude tak šílené jak to vypadá.
Ze stránek městské dopravy:
--------------------------------------------
2 and 3 zones
The system is based on a number of zones. For example: The trip from the airport to the centre covers 3 zones. When travelling around in the inner city, you will usually need only 2 zones.
A 2-zone single ticket costs DKK 24 while a 3-zone single ticket costs DKK 36. You need three zones from the airport to the city center.
--------------------------------------
Takže je to něco obdobného jako tarif VVO, který zahrnuje Drážďany a okolí přičemž těch tarifních buněk má asi 20. Takže cesta z jedné konce buňky na druhou je levnější než cesta do sousední vsi, která však je v jiné buňce. Cena za jedno pásmo (buňku) je 2.40 €.
Ale nepřeháněj, na to stačí umět vyhledat v mapě cílovou stanici, odečíst pásmo a v připojené tabulce najdeš potřebné! Je úplně lhostejné, jestli jsou tři pásma, nebo devět.
Praha je MHD perfektně pokrytá a není problém s cestováním - vesměs máš možnost volit z několika variant, to v jiných městech často není.
Na nádraží visí obvykle tohle:
https://pid.cz/wp-content/uploads/mapy/schemata...
Nebudu-li vědět jak to počítat, zrovna mě vysypalo EC z Vídně, tak zjistím, že zmiňované Kralupy leží v pásmu 3. Koupím si tedy 3pásmovou jízdenku. Z čeho si jako neznalý poměrů odvodím, že ta trojka znamená 7 pásem?
Což o to, zábavnější je to, že na hlavním nádraží hlavního města - ani ne tak ČR, jako spíš světového turismu - jsou v hale 2 (slovy dva) automaty na lístky, který berou karty. Z toho jeden permanentně nefunguje, před druhým je fronta deseti cizinců, kteří se snažej jeden po druhým zjistit, jak ten bazmek funguje a dále jeden kiosek dopravního podniku, kde je fronta 30 cizinců, kteří si chtěj koupit lístek a nevěděj jakej.
A doplním: Když si chceš v tom kiosku dopravních podniků koupit jízdenku do zmiňovaných Kralup, odkáží tě na automat, protože oni neprodávají celý sortiment! (narazil jsem na to loni v únoru, když nefungoval ani jeden z těch kartových automatů a já neměl drobné)
Vzpomenu, když jsem jezdil vlakem a jízdenkou byla kartička z tvrdého papíru, cca 3 x 5 cm, koupená v pokladně na nádraží, kterou průvodčí proštípl kleštěmi. No jo... to byl ale ten špatnej socialismus.
Dneska dávám průvodčímu Zákaznickou kartu českých drah, tu přiloží k tomu svýmu počítači - a celý to je časově o pár vteřin delší než to procvaknutí kleštěmi.
(Vysočino - fakt si myslíš, že je při koupi jízdenky normální koukat do mapy, vyhledávat cílovou stanici a potom podle tabulky vybírat?)
Motto: "Když se nechce, tak je to horší, než když se nemůže!"
Nikdo nikomu nebrání zajít si k pokladně a tam si koupit klasickou jízdenku ČD.
Kdo chce využít výhody cestování PID po Stč kraji zajde si automatu. Co tě na tom popuzuje?!
Mimochodem, když se v tom systému nevyznáš, tak si opět dojdeš k pokladně ČD a tam ti to spočítají a prodají příslušný kupon PID.
F čom je tedy problém, pánové!
... to za našich mladejch let nebylo, tydlencty novoty!
To nebylo, ale když mohu jezdit v rámci PIDu levněji než s ČD, tak to za trochu duševní námahy stojí.
Jako příležitostný uživatel ČD jsem si nebyl jist, že systém doplatků formou kupónů správně chápu, tak jsem se stavil na informacích ČD, tam mi to vysvětlili a ještě mi vrátili nečerpané peníze z IN-karty, která - díky novému systému - přestala platit. :-)))
Hele a když ty edmondsonovy jízdenky (objevily se poprvé už v roce 1840) používali i v západní Evropě (a nejen tam) to tam také měli špatnej socialismus?
Prima byly v době těhle kartonových kartiček rychlíkové příplatky (kdopak si ještě na ně vzpomene při výběru spoje ?)
Z Hradce Králové do blízkých Pardubic (20 km) stával tehdy courák 4 Kčs (o stanici blíž, do Rosic, 18 km jen 2 Kčs) Tedy jakoby dnešních nějakých 36 Kč.
A pokud zrovna courák nejel a chtěl někdo využít časově příhodnějšího rychlíku (místo na pěti stanicích stavěl jen na dvou nebo jedné), tak si připlatil univerzálních 16 Kčs a stálo ho to tedy dvacku. Čili dnešních cca 180 Kč.
Mnohem lepší bylo to, že když člověk chtěl nějakou složitější jízdenku, tak mu ji stejně v pokladně nevydali. Dostal P.C. jízdenku a hledání ceny odskákal průvodčí ve vlaku.
Ale zase je člověk mohl trochu procvičit v zeměpise. Vzpomínám na svůj majstrštyk, jízdenku z Rybniště do Chřibské přes Varnsdorf-Liberec-Hradec Králové-Letohrad-Ústí nad Orlicí-Pardubice-Prahu-Ústí n. Labem-Děčín.
Průvodčí to chudák počítal dobře půlhodiny a já to jel dva dny s noclehem v Ústí n/O.
Na vysvětlenou: Rybniště a Chřibská jsou dvě sousední stanice. :)
Připomněls mi vtip, co se kdysi kdysi dávno říkával :
Chlap se rozhodnul, že si udělá vejlet do světa. A podívá se třeba do Tokia.
Dojde v Praze na nádraží ke kase a praví : „Jednou Tokio.“
Ženská za okýnkem na to, že takové jízdenky neprodávají, že bude muset na letiště. Na Ruzyni se opakuje totéž s odkazem na Norimberk atd…
Maník se nakonec složitě dostane do Tokia, pocestuje, pokouká, týden uběhne a on se chystá na cestu domů.
Dojde v Tokiu na nádraží ke kase a praví : „Jednou Praha, Počernice.“
A ženská za okýnkem na to : „Hojní nebo Dojní ?
Ten mám rád. U nás se vypráví jen s tím, že místo Počernic jsou Mikulášovice (horní, střední, dolní).
Ale už jsem ho hodně dlouho neslyšel. Jak už jízdenky prodává průvodčí z toho strojku, tak to asi ztratilo kouzlo.
Tohle mě taky ničí na těch jízdenkových automatech a radši jdu k pokladně i kdyby to mělo být dražší.
No, počkej. Až to bude jako v Německu, tam když ti jízdenku vydá člověk a ne automat, tak je automaticky snad o 5 € dražší.
A to je ten důvod proč jedu vlakem nejvýš 5 x ročně :-)
To je vždycky věc úhlu pohledu. Já zase když slyším kolegy jak neustále řeší co je stojí auto, tak si říkám, že zatím to bez něj vydržím. :)
To je ten úhel pohledu. A taky co chci provozovat. Pořídím-li třeba BMW (čili BuduMítWýdaje), tak se vlak vyplatí. Naopak s mým posunovadlem by byl vlak finančně nesmyslný luxus (navíc kličkuje krajinou, nejede napřímo, o zmarněném času nemluvě) :-)
Si nemyslím, auto se nikdy nevyplatí, pokud to není "výrobní prostředek". I při stavbě domu mi vyšlo levněji si to nechat vozit taxíkem, stejně tak seno a oves pro koně. A ne, že bych to neměla spočítaný. Akorát jsem jednou koupila polovinu přívěsu, kterej mi pak byl asi deset let v případě potřeby k dispozici i s tahačem a šoférem, tak se nám to vyrentovalo oběma :-)
Cenu provozu auta porovnáváš s čím?
Já když pojedu autem z domu na nádraží tak mě cesta autem stojí 12 Kč, když to pojedu městskou dopravou, tak to je dnes tuším za 18. O ceně taxiku nemluvě, to je minimálně za stovku.
Když pojedu na nákup, tak to je výrazně levnější autem než čímkoliv jiným včetně úspory času a menší námahy.
Samozřejmě že cesta vlakem nějakým exprtesem za supr dotovanou cenu jízdného na trase z Prahy do Brna nebo Ostravy je jízdné bezkonkurečně levnější vlakem jijnak snad nikdy. A když pojedeme dva nebo dokonce tři, tak už vůbec.
Teď koukám, že jízdné v MHD je za 20 Kč, to jsem už hodně dlouho nejel :-)
"Cenu provozu auta porovnáváš s čím?"
S tím, kolik vydám za přepravu své osoby a potřebných nákladů proti tomu, kolik by mě stálo pořízení a provoz vlastního dopravního prostředku pro tytéž cesty.
To jsou čistě dopravní ceny a jsou jednoznačně nižší u MHD. Pro běžný provoz je každé auto drahé a rychle rezaví. Pro opravdové svezení se je pak zas škoda Lamborghini huntovat ježděním na nákupy a co jinak s ním za ty prachy? Dědicům jako investice? Nasrat, lepší koupit pole a kus lesa.
K tomu je potřeba zakalkulovat čas, na jedné straně vynaložený třeba na delší dobu dopravy MHD proti času vynaloženému na nutnou údržbu vlastního vozidla, určitá omezení jízdním řádem (neplatí pro taxi) versus starost o parkování, náklady na garáž, otevírání a zavírání vrat, ometání sněhu, oškrabávání námrazy, ježdění do myčky atd. Nebo si na to snad platit personál?
Prostě mně vychází efektivnější MHD jak finančně, tak pro méně starostí a z mého pohledu větší pohodlí: přijdu, nasednu, jedu, nestarám se, neřídím, klábosím, spím, čtu si..., včetně chůze na zastávku MHD, kterou chápu jako čas aktivní rekreace pohybem. Osobně jsem nikdy necestovala tolik, aby se mi nevyplatilo vzít si taxíka, ať už osobního či nákladního, když nevyhovovala běžná hromadná doprava. Na druhou stranu bydlím na vlakové trati s jízdní dobou do centra města 25 minut a chápu, že na Vysočině třeba v Jimramově to mají jinak.
Jistě, každý to má jinak a každý má naprosto odlišné náklady na provoz, údržbu a běžnou péči o auto.
A co se týká péče o auto, tak pro názornost auto myji a čistím 2 x ročně, na jaře a před STK :-) A takhle to je se vším ostatním.
Je to na delší počítání, aby se skutečně všechno zohlednilo podle reálu, ale s mojí filosofií přepravy vím, že se mi to prostě vyplácí. Ale každý to má pochopitelně nastavené jinak (úrovní auta, pojistek, servisů atd.). Lze jezdit za 2,50 na km, ale taky za 25.
Velice trefné. S autem lze jezdit mnoha způsoby a různě draho. Začíná to pořízením typu auta vzhledem k ceně, motoru, vzhledem k náhradním dílům, vzhledem ke způsobu servisu, vzhledem k pojišťovně. Potom to závisí na způsobu jízdy vzhledem ke vzdálenosti, rychlosti, zatížení, obsazenosti. A tak to pokračuje dál a dál. No a další kritérium je ničení životního prostředí, které často s tou efektivitou souzní ale také často nikoliv. Je to komplikovaná otázka a nemá jednoznačné řešení.
Což platí i u kol :)
Jsou lidi, kterým vyjde ježdění na 1km skutečně draho, protože za rok najedou doslova jen desítky km ale mají na to celopéro za vyšší desítky tisíc:)
Tak to uz je jine pocitani u veci pro zabavu. Komplexni cenu za kilometr na motorce radsi ani nepocitam, protoze bych si opravdu volal taxika, ale zadnou obycejnou Oktavku :-)
Auto neberu jako zabavu, ale jen jako ryze prakticky posunovadlo.
Mi na tom nic složitýho nepřipadá, sorry jako. Vypadá to jako mapa IDS JMK, i ty ceny jsou plusminus stejný. Akorát teda ten přepočet z korun na koruny, že jo...
Jo, a ještě to, že si jenom pípaj kartičkou a chytrej systém jim to spočte. To sem ještě nedorazilo. I když, Poseidon v mobilu mi to taky ochotně napočítá, když mu řeknu odkud kam a případně kudy...
No mě ten článek zaujal s tím, že Kodaň se v cyklodporavních kruzích často uvádí jako příklad toho jak to má být a je zajímavé vidět jak se s tím student na stýpku nesrovnal :)
Výhoda Prahy je v tom, že zóny jsou prakticky složené jen z mezikruží, kdežto v Kodani je každé mezikruží ještě rozsekané na hromadu podzón...
Mezikruží se používá tam, kde je všechno směřováno k jednomu centru. Což pragocentrické střední Čechy jsou. Pro srovnání -
Jižní Morava: https://www.idsjmk.cz/mapa/historie/121208/Plan...
Střední Morava:
https://www.kidsok.cz/images/mapy/schema-zon...
Severní Morava:
https://www.oblibene.com/userdata/shopimg...
Nejspíš i jiné kraje:
ústecký
https://www.kr-ustecky.cz/assets/File.ashx?id...
Ale třeba oblast severně od nás, nemá klasická pásma, má ohodnocené spojnice.
https://www.zvon.de/de/dnl/Tarifkantenplan...
to se člověk vůbec zapotí než si něco spočte z ruky.
V Ústeckém kraji je zajímavá zóna 18. Tak nějak se vymyká způsobu číslování :-)
Ona je přidávaná jako zatím poslední. Tak možná měl kdysi někdo nějakou vizi jak číslovat ústecký kraj a když tam přibyla tato, ležící ve středočeském kraji, tak už to nešlo dodržet a možná někde v systému mají napevno zadrátováno, že nemohou mít víc zón než 99.
Tak mohla by bejt 01. Nulou jim tam nezačíná žádnej okres, ale jedničku vepředu má Ústí a okolí, mi přijde že každej okres má svoji "desítku". Zóna s jedničkou na začátku někde ve středočeským kraji je taková nesystémová, nebo to maj schválně, něco jako "vzdálená periferie" :-)
Zóny neznám, jezdim jen městskou, ale tu nám přečíslovali, aby odpovídala krajskému značení. Všechny linky MHD nám začínají dvojkou, ale zóny, jak koukám, trojkou ...
Asi "systém" :o)
Jo, a co se cyklodopravy týče, tak Kodaň bezesporu JE příklad hodný následování. Což nutně neznamená, že je Kodaň vhodným příkladem úplně ve všech sférách života, že...
Pro Pražany by mohlo být zajímavé, že metro je v Kodani automatické. V Praze se dopravní podnik camrá tím, že vlaky metra jezdí v podstatě samy, samy se rozjedou, samy se zastaví, mašinfíra akorát dává pokyn k jízdě. No, a místo toho, aby dopraváci postavili na nástupiště skleněnou stěnu s dveřma, tak jako třeba v té Kodani, tak každý týden slyšíme, že doprava na lince A/B/C je zastavena "z důvodu pádu osoby do kolejiště". Takže ano, i v oblasti MHD je čemu se v Kodani přiučit.
Jo, a mimochodem, v Kodani jezdí metro i na jedno z pražského pohledu přímo neuvěřitelné místo, totiž na letiště :-)
Tak se nám Ripleyová s Dragonem ve zdraví vrátila na Zemi :-)
Chystám pro přátele prohlídku Drážďan (byli tam naposledy za NDR), tak hledám fotky související s obnovou města po sjednocení.
A narazil jsem na pěknou kolekci takových fotek.
https://www.arstempano.de/dresden/galerie...
Máte někdo praktické zkušenosti s upevněním košíku pomocí stahovací pásky na hadice? Dá se na to spolehnout?
Na první pohled mi přijde, že to drží jak židovská víra, děkuji :-)
Účel světí prostředky. A Přemek Podlaha s Láďou Hruškou by tě určitě pochválili.
Viděl jsem tyhle hadicovky na fungláči Jawa 650 v prodejně. Proti tomu je použití na běžném kole vrcholem estetiky. Takže pokud to drží, proč ne.
Měl bych ale trošku obavu, jak se ten pásek bude chovat za jízdy a během delšího času. Konstruované je to na jednorázové stažení hadice, bez nějakých větších dynamických vlivů. Tady se ti na docela slušné páce bude různými směry neustále blimbat a poskakovat kilová flaška. Bál bych se, že časem ten pásek nebo vroubky na něm povolí, vydojí se.
Co klasika, závitové nýty ?
Proto se ptám, jestli to někdo měl na kole delší dobu a jak to dopadlo, taky mi to takhle od stolu nepřijde jako úplně ideální řešení.
Ale v praxi to na mě působí nečekaně solidním dojmem, přijde mi, že spíš praskne něco na košíku, než že by se to hnulo na rámu, nejsou to rázy natvrdo, košík hodně pruží.
Uvidím, až to prověří čas, vrtat se mi vůbec nechce.
Počítám, že až se to časem odmastí a krapet to zoxiduje, orezne, bude to držet líp, než kdybych to přivařil :-)
No a čím méně estetické je expediční kolo, tím více slunce v duši na cestě, znáš to..
Hele, než tohle - bejvávaly (možná ještě jsou) přímo šroubovací objímky na přichycení košíku. Něco jako objímky na bowdeny, ale ana vrcholu měly šroubek nebo závit pro přichycení košíku. Těm bych teda věřil o dost víc.
Zkus si "nasimulovat" opotřebení těch hadicovek. Dej tam plnou flašku, kejvej s ní rukou, sjížděj obrubníky, schody, rozbité silnice. Uvidíš, jak se to začne postupně uvolňovat. A jak se jednou trošku hne, pak už to půjde čím dál rychleji.
Já vim, že se to dá koupit, ale ani ty kupovací se mi dvakrát nelíběj.
Ono se to nezdá, ale ta páska je celkem široká, dá se utáhnout líp, než jsem čekal, krásně kopíruje tvar trubky i košíku, košík je v kontaktu s trubkou na větší ploše, než když je přišroubovanej.
Mám z toho pocit, že se to celý zakouslo do laku, utahovací šroubek se zakous do závitů na pásce a že to hned tak nepovolí, že to spíš bude držet čím dál líp, jak to postupně zoxiduje.
Zkusím s tím něco najezdit a uvidím, na čtrnáct dní bych si s tím netroufl, ale za zkoušku na pár dní nic nedám.
Těch pásků je na trhu víc druhů. A mají různou tloušťku plechu, šířku pásku, hloubku těch "závitů". Volil bych na tohle to nejhumpoláčtější, co by se naskytlo. Ten plech na tom je docela měkkej a poddajnej (jednoduchá a levná výroba, dobře kopíruje terén, jednorázově na hadici bohatě stačí), snadno se vydojí. Taky bacha ať ve snaze dobře to dotáhnout šroubem nepoškodíš ty lisované zářezy. Snadno pak povolí.
Při mém bastlení a improvizacích mám s hadicovkama dost bohaté zkušenosti. A vím, že mají své limity.
Možná tutovější by byyla nějaká širší verze Motex pásky. Ale kdopak s ní ještě dneska vůbec pořádně umí :-)
Měké? A kdy jsi to naposledy držel v ruce? Tuhé je to jak sviňa a než ulomiš kousek dá to nějakou práci. Pokřivit to rukou dá hodně síly.
Strhnou závit šroubovákem ani nelze, tak nevím co kupuješ za papír :-)
V práci jsme stím spojovali opancéřované hadicě kde se tlařila 16at pára.
To je právě o tom užití. Když tím stáhneš hadici, drží to jak sfiňa. Když na to pověsíš páku, vydojí se to na to šup. A že něco neohnu prstama... co to vypovídá. Plastovou zdrhovačku taky rukou nepřetrhneš, ale kdybys na ni pověsil ten košík, nevydrží ani první obrubník.
Jestli snad naznačuješ, že hadicová spona se uvolní dynamickým namáháním, tak já mám tedy naprosto jiné zkušenosti. Mám vozítko, co se jmenuje Avia. Tam je těch hadicových spon asi tak 158 kusů. Zažívá to rázy po našich tankodromech, na volnoběh se motor klepe jako ratlík, v zimě ráno to má teplotu -10 st. C a o pár chvil později v kopci 100 st. C. A pořád ty pásky drží. Celé roky...
Na ty hadice, co jsem měnil za nové, jsem dával hadicové spony z prvního železářství. Kdepak zkoumat, z čeho to je, nebo jak široké to je.
"Motexky" myslíš ty spony na závlačku? To tam původně bylo. Smekám klobouk před tím, kdo to v tak stísněném prostoru dokázal utáhnout, mě tam nešly pomalu ani ty šroubovací...
Však jo, na hadici je to svatý, dokud neuhnije.
Ale tady je řeč o aplikaci na šikmou trubku, kdy pár kilo ma tom pásku visí a páčí rázama dolů. Netvrdím, že to nějaký čas nevydrží (nebo třeba i vydrží na furt), vsadit trencle bych ale na to nemohl.
Jo, Motex, to je vyšší dívčí. Ale dá se to naučit. Sice to nevypadá, ale je to jistější řešení, než ty šroubovací spony. Akorát ne tak pohodlný.
Fůra těch "nepochopitelných" spojů byla motaná a montovaná ve výrobě na částečně smontovaném motoru, před montáží "překážejících" dílů :-)
Nejsou ty tvoje z nerezu? Jsou nějaký pěkný, já tam dal zinkovaný, niklovaný, nebo co.
https://www.nakole.cz/diskuse/12527-uchyceni...
Diskuse z ledna 2011. Aneb všechno už tu jednou bylo ;-)
Jsem si na Růžence chytla košíky objímkama na blikačky.
Objímku jsem přišroubovala ke košíku krátkým šroubkem. Musí se použít daný typ košíku (viz foto). Aby hlava šroubu nepodřela rám, vložila jsem do objímky podložku vyříznutou z tvrdé gumy, ve které je otvor, do něhož se hlava šroubu schová. S rámem přijde do kontaktu plast a guma, takže se rám nepodře. Drží to.
Uvažovala jsem i o těch kovovejch hadicovejch páskách, ale ty mi přišly škaredé a poškrábaly by Růžence lak :-)
A tohle jsou ty objímky. Mám to na té větší, ale dala by se použít i ta malá na upevnění držáku na přední vidlici nebo na zadní stavbu :-)
https://www.moxma.cz/prislusenstvi-ke-svetlum...
Počítám, že pokud neprasknou, zůstanou košíky na svém místě řadu let, poškrábaný lak pod páskou a pod košíkem tedy neřeším, není to vidět.
Pokud by to začlo reznout okolo... dřív bych z toho nespal, poslední dobou rezatá místa čas od času stříknu wédéčkem, aby se rez nešířila a mám to na háku že je to hnusný je jen dobře :-)
Takže tam ty škaredý hadicový nechám a uvidím, dík za radu :-)
S tím třetím košíkem dole jsi mi nasadil brouka do hlavy. Akorát že se mi nevejdou náhradní duše do bidonu s nářadím, mám moc klíčů :-)
Kup si lepidlo a pár flastrů a můžeš ty náhradní duše nechat doma. Jsem náhradní duši nikdy nevozil a s jednou výjimkou utrženého ventilku jsem zatím vždy sobě i jiným všechno zalepil.
No nevím, nevím. Párkrát jsem lepil za deště v širom poli, žádnej úkryt. Byl to docela vopruz. Rezerva je k nezaplacení.
Vždycky je něco za něco. Zase se s ní nemusím celý život tahat. Když prší, tak ve střední Evropě někam zalezu.
No znám pár míst v polabí a okolí kde nenajdeš ani místo kde si odskočit natož místo kam se dá zalézt :) Typicky třeba pole mezi Sadskou a Hradištkem, Kostomlaty a Nymburkem, Sadskou a Hořany, Krupá Přistoupim či Horní Slivno-Benátky nad jizerou atd
A kolik kilometrů je to místo veliké? Při střední vzdálenosti sídel v Čechách 3.5km, mi to do nejbližšího stavení vychází maximálně 1.7km. To v případě takového deště, že by nedrželo lepidlo dotlačím.
No tak než tlačit kolo kilák a víc někam pod střechu, tak radši pořídím nějakou light verzi dušičky do rezervy. A lepím v klidu, doma.
EEE a co taková vymoženost jako samolepící flastr? Nebo je pánům 50 - 100 korun za krabičku příliš? Vozím sebou jednu duši a jednu krabičku samolepiček.... si myslím, že bych musel narazit na strýčka rozhazu s napíňákama, abych s timhle nedojel domů.
PS duše se dá smotat do sedla zespodu....
Samolepka na neočištěnou, mokrou duši... To to si koleduješ o prima odseparování záplaty.
Nehledě k tomu, že se samolepkama jsem neudělal nejlepší zkušenost, tak mi furt ta výměna duše vychází jako nejrychlejší a nejpohodlnější řešení. I na žiletce zabere sotva půlku pidibrašničky, kde i pětikoruna je velká a překáží. Natož na treku nebo horácovi. Tam se vždycky někam šikovně umístí.
Když balím natěžko, tak se snažím všeho zbytného zbavit. Ty kapsy mají limitovaný objem. Když nebalím, tak mám zase malinkatou pidibrašničku, kam se mi sotva vejde mé nafouknuté a naddimenzované universální nářadí, kterým po cestách ledacos opravuji. No a také bych musel tahat několik různých duší pro různé známé. Většinou lepím cizí kola. Oni vždy vytáhnou "reservní" duši s odchlipujícími záplatami nebo s napůl ulomeným ventilkem.
Tak se jednou na takové známé vykašli, zanech je v pustině a uvidíš, že příště budou mít vše v cajku :-)
Pořiď menší nářadíčko. Vyřaď to, co stejně nepoužíváš.
To by asi nefungovalo. Po návratu z pustiny by příště už raději ani nevyjeli :( Lidská lenost je hrozná.
Malinkaté skládací nářadíčko mám na dotažení blatníku a stojánku na koloběžce a mám ho v městské kožené kabelce přes rameno stále. Tam je vše na imbusy. Od té doby, kdy jsem ty šrouby zalepil jsem ho nepoužil :(
Stará kola kamarádů mají matice na stranové klíče případně na kombinačky a hasák. Se skládacím nářadíčkem by sis neškrtl.
Na kombinačky a hasák má matice debil, který se o kolo nestará. Takový si zaslouží pěší výlet.
To by ses divil, kolik takových debilů po světě jezdí. Ale jsou to milí lidé, jsem s nimi rád a tak to s nimi párkrát za rok rád na kole vydržím. O svá auta se starají stejným způsobem, ale ty už dávají celkem pravidelně do servisu a své potíže řeší jinde a s někým jiným. Ale máš pravdu, někteří už doslova hřeší na to, že tam budu a to kolo jim zase trochu dám do kupy, aby nějak vydrželo alespoň do konce výletu.
Kupuju GPčka a lepil jsem i po uši v bahně.. vydrželo to dalších 100 km bez dofukování, než jsem to rozebral, odbahnil zevnitř a zalepil klasikou a asi by to vydrželo i dýl... další takhle zalepenou duši jsem definitivně opravoval až po sezoně, při výměně sjetýho pláště (v suchhu a teple). To že máš defekt opravenej za 5 minut bez obracení kola na krofky k nezaplacení...
Jinak jsem výbavu rozšířil o koženou podložku, což mi tady někdo poradil - díru zalepím, mezi plášť a duši vložim podložku a po bordelu v plášti (když není vidět hned) taky pátrám až v suchu a teple.
Samolepka je použitelná na krátkou dobu jen na přední stranu duše při píchnutí, kdy se flek na duši opírá o plášť, ale třeba na defekt z boku nebo třeba od ráfku (cvaknutí) je téměř nepoužitelná, nebo spíš jen hodně nouzově na krátký dojezd a pořádné zalepení.
1. Probírá se tu situace takového lijáku, že se nedá lepit, poněvadž je rázem vše mokré. Pochybuji, že ty samolepicí flastry by ve vodě fungovaly lépe.
2. Voz si tu duši kde chceš. Jde o to zda vůbec vozit, či zda je to zbytečné.
3. Proč s sebou vozíš tu duši, když máš tu zázračnou krabičku?
4. Myslíte si, že v létě ještě někdy bude ve Střední Evropě tak pršet, že by se nedalo lepit?
I kdyby mi na hlavu jen tak krápalo, ani pořádně nepršelo, tak je vopruz tam kysnout byť jen o pár vteřin déle.
No a když se ti ojedinělý kápanec jak na sfiňu trefí zrovna na rozetřené lepidlo, tak máš v podstatě vymalováno a můžeš začít s rituálem znova od začátku :-)
Já nezávodím a tak mi časově nepatrně delší oprava nevadí. Krápání se dá odfiltrovat třeba bundou nebo pláštěnkou nad hlavou a rukama. Vždycky se mnou někdo jede a nemá co dělat.
Tím delším časem opravy platím za to tahání s sebou té náhradní duše. No a také to už nemusím doma znova rozebírat, je to spravené jednou a už napořád. Takže nakonec je to i celkově časově úspornější.
Nejde přece o závodění, ale o vopruz a špinění, patlání, kolikrát v tu nejméně vhodnou dobu a na nejméně vhodném místě (zákon schválnosti).
Když ďobnu na pěkném místě při hezkém počasí, klidně si uděláme piknik a při tom lepím.
No já většinou do ošklivého počasí nevyjíždím. No a v posledních letech toho deště také není nijak přehnaně moc. Od května do září můžeš opravovat v poli.
Jo a v brašničce vozím chirurgické rukavice. Skvělé na opravy řetězu a podobné hrůzy. Kamarádi mažou nejraději obyčejným olejem.
V Evropě jsou místa, kde slunce pálí nemylosrdně, široko daleko není kus stínu, nebo když se do něj chceš dostat, zapíchneš si něco do lejtka. Než bys to zalepil mohlo by se snadno stát, že v tom vedru zkolabuješ.
Zalepím to časově asi tak o třetinu až polovinu déle, než ty jen vyměníš tu duši. To lepení není ta nejpomalejší etapa.
Ano v Evropě bývá občas někde pěkně horko. Ale já píšu o střední Evropě. Nejdál na jihu jsem byl s kolem v Chorvatsku a tam jsem tu duši také netahal.
Já jen že pořád jen o dešti, ale ve Středomoří je kolikrát o život zastavit jen na malou chvilku kvůlivá čurání, nebo fotce.
Když se ti sejde defekt s vyčerpáním a náběhem na přehřátí, každá minuta navíc může hrát dost zásadní roli.
Neznám, v Chorvatsku jsem byl na kole až v září, kdy je tam už snesitelněji. Já bych v tom horku na kole chcípnul i bez toho defektu. Na Krétě jsem měl půjčené autíčko s klimatizací a byl jsem za něj moc rád. Následně jsem si i v Čechách koupil auto s klimatizací, i když to staré bylo ještě stále servisovatelné, ale nemělo tu klimatizaci.
Nic nevidím. Až pojedu na jih Španělska, tak buď otuhnu, nebo pojedu v chlazeném skafandru. Ale nejspíš tam pojedu autem s klimatizací. Ty si jeď kam to táhne tebe a s sebou tahej, co je libé tobě. Já píšu o výletech po Česku a okolí a tam je strach z kolapsu z horka pro normálního člověka zatím ještě snad bezpředmětný.
I tady dovede být hnusné vedro. Za těchto okolností mi přijde rozumnější použít náhradní duši a defekt v klidu zalepit až večer, kdy jsou mnohem snesitelnější teploty. Mimo jiné se tím snižuje riziko, že to zalepím blbě, si myslím, protože se na to líp soustředím.
Fakt je, že ty asi jezdíš převážně mimo silnice, najít příjemné místo k lepení duše je pro tě snazší, než kdybych ho měl hledat já někde u silnice, asi tak, no. Co ventilek, podařilo se tobě nebo někomu jinému někdy utrhnout ventilek? Ten nezalepíš, už proto bych bez náhradní duše nevyjel.
Podařilo, jednou jsem ho utrhl. Tak jsem si vzal manželčino kolo a dojel jsem asi 10km do nejbližšího servisu pro novou duši. Musel jsem s sebou hodit, abych to stihl před zavřením. Pak jsem si koupil novou hustilku s hadičkou. Kvůli jedné příhodě nebudu vozit duši. Prostě to risknu. Kdyby to bylo v neděli a servis byl zavřený, tak bych v Čechách myslím, někde po vesnicích tu duši vyžebral.
Mi spíš přijde, že máš to riziko, komplikace i žebrání, docela rád, než že bys nezvládl s sebou alespoň tu jednu těžkou, obrovskou duši vláčet :-)
Já to mám naopak, pokud je to jen trochu možné, snažím se žebrání předejít; je mi to trapné, ale neber si to osobně, jsem trochu autista a na cestách často trpím sociální fobií.
Ale teď jsem zrovna ve fázi, kdy se snažím výrazně odlehčit výbavu, abych mohl jezdit na "polotěžko" (to by v tom byl čert, abych nezvlád za den to samý co Jindra se čtyřma baterkama:D
Ale zvyšuje se tím šance, že budu taky žebrat, tak tě nechci zbytečně soudit :-)
Postavil jsem o trochu lehčí, a asi i rychlejší kolo, koupil kilovej stan Hihght Peak Minilite, co tady proslavil Marin7, k tomu lehký péřový spacák Tonka od Rakoncaje, ten tady taky kdysi někdo chválil, na moje poměry drsně proberu nářadí i náhradní díly, nechám doma igelitovou plachtu a část oblečení.
No a místo tří, zabalím jen dvě náhradní duše, přestože jsem během minulých dvou cest do Španělska neutrpěl ani jeden defekt, nemít s sebou ani jednu duši, budu celou cestu v těžkém stresu :-)
Děkuju, ale abych byl upřímný, s novým kolem a výbavou teď blbnu, protože na mě leze jaro.
Letos to na dlouhou cyklo-štreku vůbec nevypadá, možná někam vyrazím na dvou-třídenní testovací jízdu, ale k móři na kole nepojedu, pojedu tam s manželkou autíčkem (klimatizovaným :-)
Plánuju to na sezonu 2020, jenže to budu zase o další rok starší, navíc kromě výbavy pracuju svépomocí i na poměrně zásadní změně stylu šlapání, od které si slibuju cyklistickou dlouhověkost, ale třeba to dělám blbě a začne mne něco bolet.
A i když nezačne, stejně budu mít co dělat, abych byl schopen a odveden včas.
Ale zas risk je zisk, jestli se mi to všechno povede, mohl bych si třetí cestu do španělska užít mnohem líp, než ty dvě předchozí.
V čem je problém, rezervní duše moc váží, nevejde se, nebo je to moc masňácký, přehodit duši v poli, a zalepit si to v klidu doma?
Já taky nevozím ty lehké. Psal jsem to jen jako možnost, pokud by někdo měl problém tahat pár deka nebo prostoru navíc. A pokud bych dal lehké, tak asi všude a furt.
Ale samozřejmě každého věc, co jak si organizuje.
Protože když ti duše při defektu exploduje a roztrhá se na kusy, tak já se s ní sešívat nebudu....
A kolikrát se ti to už stalo?
2 krát.. vždycky u duše, kterou jsem dlouho nepích.
A jednou jsem to proříz takovym střepem schovaným v bahně, že to zalepit nešlo.. a byl jsem rád za reservní plášť, protože 15 čísel díru nespravíš
Nemluvě o tom, že každej čeká akorát na to, aby mohl zasviněnýmu cyklistovi poskytnout přístřeší, aby si mohl zalepit gumu. Zvlášť na samotách, jako kdyby jim nestačilo, že jim tam ti blbečci na kolech jezdí okolo a plaší zvířata. Kdyby po společnosti toužili, tak nebudou bydlet na samotě.
Nemám tvojí zkušenost. Moje zkušenost je, že si lidé v nouzi pomáhají. Nemám problém požádat o vodu, když mi dojde ve flašce. Nemám problém večer zajít s kamarádem do vesnice poprosit, nechat dobít přes noc jeho baterii.
Tak opravdu mikro byla duše vypáraná z galusky.
Byl to balíček tak 3x4x10cm.
(jenže... pro "silničku")
Přesně. Jsem měnila duši snad jen čtyřikrát, pokaždé v zimě, ve sračkách, když se mi do pláště zapíchla kamenná štěpinka z posypu. Si nedovedu představit to tam na polu s sychravu lepit. I když to lepení teda vozím s sebou, co kdybych píchla třikrát? Člověk nikdy neví...
Nejsou TŘI košíky málo, Antone Pavloviči?
Takhle nevypodložený gumou bych se bál, že to sklouzne... tj. dal bych tu tenkou gumu, co se dává k heftům na blikačky a pak tu pásku.. taky to nebude kurvit lak na rámu.
Každý kilčo, který se podaří umístit takhle hodně nízko a navíc do středu kola je podle mě dobrý, v tomhle případě se jedná zhruba o kila tři a to není málo.
Do spodního košíku dávám klasickou vodotěsnou půllitrovou, cyklo-lahev, do ní montajzny, lepení, rezervní duši a centrklíč.
Nahoře dvě větší flašky s pitím, když člověk hamtá celej den, vody není nikdy dost.
Už tři roky to mám na svém vozíku a drží to naprosto spolehlivě. Nic se nekroutí nic se neláme, nic nerezaví. Naprosto spolehlivé i při vození 1,5l flašky.
Že jo, přesně to jsem potřeboval slyšet, že jsem to přikurtoval geniálně :-)
Bylo to zapotřebí po čase utáhnout, nebo to drží na první dobrou?
Utáhnul jsem to úplně na krev, víc už bych si netroufl, abych neutrhl závit.
Těma páskama je utaženo i rameno krouticího momemtu u motoru a drží to super dobře, vůbec bych se toho nebál.
Děkuji za informaci, bát se tedy nebudu. Naopak ze zimního kola vyhodím kupovaný držák a nahradím ho taky tou páskou, protože se mi od začátku nelíbí, jak to mají vymyšlené.
Přesně tohle jsem vyhodil :-)
Nechci to rozporovat za každou cenu, ale rozdíl tady je. Ty to máš na kolmé trubce, namáhané nejvíc do střihu. Šíravník to chce na ty pásky pověsit šikmo pod rám, jako fábor.
Si myslím, že pod rámem budou ty pásky trpět nejmíň, protože to všechno odpruží ten košík, spíš bych se bál o něj, než o ty pásky, takhle jsem tu flašku bez problémů dovezl dvakrát do španělska.
Ale tak já tu spodní flašku přikurtuju k rámu takovou tou elektrikářskou zdrhovací páskou, no, abys měl klid na duši, třeba už je ten košík načatej :-)
:-) Pro můj klid ?
Pak poreferuj. Třeba jsem fakt jen zbytečně opatrnej. Akorát nerad řeším na cestě něco, nad čím jsem doma mávnul rukou, že to snad jako bude stačit.
Když to udrží krouťák 1,5kW motoru tak flašku s vodou úplně hravě. Jsi moc opatrný asi Jindrovatíš :-)
Ono taky trošku záleží, kterým směrem a jak jde ta síla. Neopírá se ta reakce náhodou do vidlice ?
Ne, to by se kolo muselo točit naopak:-) Ty pásky jsem kdysi používal i u 2kW motoru a fakt drží dobře.
Kolo se točí dopředu, stator na osičce by měl mít tendenci jít kontra, tedy dozadu, ne ? Takže se ta páka opírá o vidli a hadicovka ji jen drží na místě, aby se nesesmekla.
Aby ten výkon visel na pásce, musel by jít rotor i stator stejným směrem dopředu.
Není tomu tak, má to dendeci to trhat od vidlice směrem dopředu. Napřed jsem tam dal ty široké černé elektrikářské a při prvním otočení mororu prdly. Naštěstí to byla jen zkouška :-) Kdyby to bylo opačně tak by tam stačily jen ty elektro.
https://www.nakole.cz/diskuse-nova/17431-silny...
Ať dumám, jak dumám...
Elektromotor jsou dva díly, které mají po nakrmení elektřinou tendenci se točit stejnou silou na opačnou stranu.
Aby se kolo (rotor) rozjelo dopředu, musíme stator (pevná část náby, upnutá ve vidlici) dobře zabrzdit, protože jinak by ochotněji stál rotor a stator by se točil (chvilku, než by se ukroutily dráty :-)
A na to zabrzdění statoru máme kromě utažení ve vidli i tu roznášecí páku.
Takže při pohledu zprava (jako na té fotce) - rotor se točí doleva, stator by se chtěl točit doprava, ale ten jsme zabrzdili právě tou pákou - aha - opřenou do vidlice.
Opačně by to nedávalo smysl, aby páka visela na nějaké nejisté pásce. To by ji konstruktér opřel z druhé strany o vidlici.
Ta páska ji jen jistí proti sesmeknutí a protočení bokem.
Teď si nejsem jistý, jestli jsem správně odborně pojmenoval rotor rotorem a stator statorem - ale rozumíme si určitě, co se jak točí a proč a co se nemá točit a proč. :-)
Ano, když se motor rozjede tak platí to co píšeš, jenže při rozběhu je to kapku jinak, proto je to záchytné rameno počátečního krouticího momentu a ten je obrovský. Neuchyceno do vidle má stator tendenci se měnit na rotor a rotor na stator. Jakmile jedeš tak ten kus oceli nemá žádný význam:-)
Podívej se pořádně na ty fotky. Ty pásky jsou urvané, kdyby to bylo jak tvrdíš tak by se to opřelo do vidlice. Motor jsem měl na stole jen na vyzkoušení a oska měla tendenci se točit proti směru hodinových ručiček. Jinak to že to je u mé vidlice opřené je dáno tím že mám odpruženou která má velký průměr, pokud to nasadíš do ocelové je to vedle vidlice a nikoliv opřené. Jidrovi to neudrželo protože to měl jištěné jen jednostraně.
Nějak mi furt nejde do hlavy elektromotor, kde by se obě části měly tendenci točit stejným směrem...
Mně taky ne ale je to fakt jen ten první moment ten záběr, viděl jsem to na stole, rukou tu osku neudržíš. Málem mi to tehdy urvalo prsty. V osce mně to utrhlo ty elektropáský během sekundy. Tyhle experimenty už naštěstí dělat nemusím:-) Jo a ty motory mají i zpátečku a u ní je točivý moment stejný. Tak že je lhostéjné z které strany je to rameno uchycené.
Pokud je ta roznášecí páka vedle vidlice, tak pak opravdu jen vlaje na těch páskách. To je ale docela šílený řešení...
Jinak to nejde, leda na vidlu navařit nějaký výstupek. Ono to ani tak nevlaje je to těsne na vidlu, záleží na jaké vidli to je. Některé vidle mají návarky na osku ne uprostřed ale více ven a jiné zase více dovnitř.
Pak se nedivím, že mu to ty pásky přervalo. Ale u tebe je to v pohodě, u tebe je ta páska (kromě zpátečky) jen pro parádu.
Podívej se na třetí Jindrovu fotku má to taky opřené o vidlu a přesto to urvalo. Jak to vysvětlíš?
Já měl pocit, že mu ten motor urval kus patky (alespoň tak to na té fotce vypadá).
A co z toho vyvozujeme pro náš "spor" ? Furt mi vychází, že ty dvě části se točí a tlačí proti sobě, opačným směrem (jinak ba to nefungovalo).
Já se v praxi přesvědčil o opaku. Ovšem to nebyla standartní situace:-) Myslim že ve vidli se to sekundu do rozběhu chová tak jak jsem už popsal. A opravím tě, dvě části se netočí, točí se jen jedna:-) Ale nechme toho, prostě a jednoduše bez toho ramene by jsi se s hlinikovou vidlici ani nerozjel. Vidlici (měkou) to rozšmelcuje bez ohledu na směr otáčení :-)
Ale točí. Nebo mají snahu se točit. Solidní práci od toho dostaneš, až když jednu část zabrzdíš. A vždycky se točí vzájemně opačným směrem. Kolo dopředu, stator dozadu, takže pákou se opře do vidle (ve tvém případě), nebo do pásku (pokud vlaje vedle vidle).
Že se opře jen při rozjezdu ti zkresleně připadá, protože při rozjezdu je největší krouťák, kdy musí motor dostat celo tu váhu do pohybu (taky je asi největší odběr). Potom už jen udržuje kolo v pohybu mnohem menší silou (s menším odběrem) a do té roznášecí páky se také opírá mnohem menší silou. Víc se opře zas jen při prudší akceleraci.
To byla jen legrace, jestli je někdo zbytečně opatrnej a nerad řeší na cestě něco, nad čím doma mávnul rukou, tak jsem to já, mám z toho pěkný hysteráčky a dost sprostě si nadávám. Ale naštěstí už se mi to dlóuho nestalo.
Co v tom bidonu chceš vozit?!?
Já mám košík připevněný obyčejnými plastovými stahovacími pásky a drží to v pohodě.
Tak zrovna na ně bych se moc nespoléhal. Taky jsem si myslel co to vydrží a ono prd. Na dvou páskách jsem měl přichycenou navigaci na představci. Zastavil jsem kolo blbě držel a odporoučelo se na zem a náraz řiditel o zem stačil k tomu aby oba pásky praskly. A to navigace váží pouhých 20 deka.
Tyjo, to bych nevěřil, že to vydrží víc jak pár kiláků. V horních dvou košících vozím dost velký cykloláhve, jedna je snad sedmička, druhá litrová.
... dost velký cyklolahve ...
V košících (přišroubovaných) vozím dvě 1,5 l lahve (žízeň je potvora ...)
"Máte někdo praktické zkušenosti s upevněním košíku pomocí stahovací pásky na hadice? Dá se na to spolehnout?"
Ano, zkušenosti mám. Spolehnout se na to dá.
Jestli se lahev bimbá vůči rámu kolmo či šikmo, s gumou či bez, vsjo ravnó. (Tedy mám na mysli gumu pod pásku, že ano.) Prostě to drží. Mám to na kole asi tři roky, vozím plnou lahev 1,5 l, pouští a pralesem, zatím jsem nedotahoval. Drží. Izolepu mám pod páskou proto, abych si mohl myslet, že ochrání lak na rámu.
Akorát si dej pozor, kam umístíš zámek ("motorek") a kam bude směřovat volný konec pásky. Já to mám nešikovně, když nesu kolo po schodech do metra, ryje mi to do ruky. K nápravě, tedy k povolení pásky, jejímu pootočení na trubce a zase k utažení, se chystám asi 2,5 roku ;-)
Rozvinula se tu pěkně dlouhá diskuse o přichycení košíku na lahev k rámu kola. Dovolím se tedy také požádat o radu. A to na téma brašna pod rám.
Možná špatně hledám na síti, ale nemohu najít dlouhou obdélníkovou brašnu pod rám. Nechci trojúhelník. Na obrázku jsem si to namaloval žlutě... Nemáte nějaké tipy?
To červené není handgranát, ale pumpička.
Topeak to dělá :)
4,5 nebo 6 litrů
https://eshop.zookee.cz/kategorie/topeak-ergon...
Díky za odkaz, ano, takového něco hledám, a tento odkaz mi vyhledávač nenabídl.
Ovšem ta jejich brašna za 1 800 Kč je o 1 400 korun dražší, než co považuji za akceptovatelnou cenu.
Mimochodem, zkusil jsem vyhledávačem prohnat dotaz "TOPEAK bikepacking MIDLOADER site:.de". Asi třetí odkaz (více jsem nezkoumal) mi tutéž brašnu zobrazil za 44,79 €. Slušná marže...
Jo to je cesta, venek...¨
Na druhou stranu brašnu za 400 , to snad ani nesmíš hledat v cyklobrašnách ale prakticky kdekoliv jinde ve smyslu, věci pro cyklistiku jsou všude moc drahé.
Zkusil bych brašny na nářadí, pouzdra na autolékárničky, pouzdra na stanové kolíky, tyče a tak .... atd...
tohle by šlo upravit
https://kufry-na-naradi.heureka.cz/senator...
https://www.alza.cz/auto/compass-brasna-s...
https://www.lidl-shop.cz/ULTIMATESPEED-Taska-do...
A jaký rozměr tam vejde, větší než třeba tohle https://www.kupkolo.cz/ramova-brasna-zefal-z...
Výborný článek
zejména toto :
Další odlišností je, že NATO nikdy neintervenovalo ve vlastní členské zemi. Varšavská smlouva to udělala několikrát: v roce 1956 v Maďarsku, v roce 1968 u nás a na počátku osmdesátých let se k tomu schylovalo v Polsku. Když se Francie v roce 1966 rozhodla odejít z vojenských struktur Aliance, Spojené státy nevtrhly do Francie, nebyla okupována Paříž a nikdo neunesl prezidenta de Gaulla do Washingtonu a nenutil ho podepsat ponižující dokumenty. NATO prostě z Francie odešlo, a to doslova, protože sídlo Aliance bylo až do roku 1967 v Paříži.
https://echo24.cz/a/SHkas/dvacet-let-vnato...?
Čemu se divíš, nenapsali "zvací dopis". Já už ne, ale ty by ses moh dožít dalších historických objevů. :-))
To mínus fasuješ za to, že mi tady poslední dobou svýma odkazama připadáš jak nějakej politruk. Měl bys víc jezdit.
Ano souhlasím s tebou, díky tomu, kde nyní jsme a kam patříme, můžeme víc jezdit kde chceme, dokonce i u nás, v naší vlasti:)
A je fajn to občas lidem, během výročí vstupu, připomenout.
Na druhou stranu ty jsi svým příspěvkem tak trochu politruk diskuse, všimla jsi si ? :)
No a dík za to, že se hlásíš k mínusu, dost lidí tady na to nemá ...
Ps toho mínuse jsem ti nedal
Že sis nevzpomněl o tejden dřív :-(
Čtvrt století je taky pěkný výročí.
Jenže to bylo výročí smrti, ale neboj nějaké písničky jsme si doma pustili.
Mimochodem kdyby jsi dneska jela metrem v Praze, tak pražský primátor měl k výročí projev formou (pro)hlášení a nejenom česky.
Musím říci, že několik lidí se tvářilo dost divně a pak se začali velmi živě rusky bavit o tématu NATO, tak mi došlo proč jsou tak rozrušení.
No je fajn vědět, že oni vědí/vidí, že my víme kam patříme a kam už patřit nechceme.
Taky jsem si to asi dvakrát musel vyslechnout, je holt třeba to těm lidem vtloukat do hlavy i v metru, aby si náhodou někdo netroufl pomyslet, že patří jinam. A myslím, že běžným Rusákům je to asi jedno kam patříme politicky, soudě podle toho, že jich je tu dvacetkrát tolik než za totáče.
Nemyslím si, že Hřib si myslí, že něco vtlouká, jen chtěl po několika pirátských přešlapech v historii naší vlasti zlepšit reputaci Pirátů u lidí, kteří si troufají myslet, že je dobře kam patříme a že už nepatříme do ruské sféry zájmů/vlivu a že poslanci za piráty debužírující s Milošem na ruské ambasádě případně dehonestujicí české válečné hrdiny, nejsou hlasem Pirátů :)
Běžným Rusům, tedy i mým kolegům, se líbí žít tady, ale stejně se jim líbí si udržovat pocit, že jejich vlast to s celým světem myslí dobře a že jim svět programově ubližuje.
Domů by se sice natrvalo nevrátili, doslova za žádnou cenu, ale jejich vlast za to proč odešli,protože u nich je to horší, vlastně vůbec nemůže.
Je to jen a jen výsledek setrvalého ruského " boje za dobro ve světě", prostě musí investovat do jiných věcí než je vlastní lid :)
No nevím, nevím jestli zrovna v metru 100x opakovaný projev o výročí radostného členství v absurdním spolku, jehož členem je i např. Erdoganova osmanská říše vylepší reputaci strany vysmažených ajťáků
Ale prdlačky absurdní. Je dobře že tam už těch dvacet let jsme a doufám (jako skoro pacifista), že to tak i zůstane.
Členství Osmanské říše je bohužel už jen historickým pozůstatkem bipolárního světa. Taky bych to raději viděl bez nich.
I když má slovo mocný vliv, tak za strany mluví činy jejích členů, nikoliv slova - byť primátora.
Možná to měl pan primátor alespoň stručně shrnout i rusky, pro ten Putinův elektoriát.
Něco jako: "Чемодан, вокзал, Сибирь!"
Koho byste podpořili ? https://www.novinky.cz/auto/499518-autem-vjel...
Při " zavádění peletonu" auto vyhodnotilo startovní vlajku pořadatele jako překážku a automaticky nouzově zastavilo. Někteří cyklisté to nestihli...
https://twitter.com/wielerflitsbe/status...
Zaujala mě z čeho se dá vypěstovat české hovězí. Předpokládám, že ty cihly jsou potravinový doplněk. :)
(z dnešní procházky Lobendavou)
Naopak, je to nový stavební materiál: cihly ze zvířecí krve
http://www.ekobydleni.eu/domy/novy-stavebni...
Okolí pražského potoka Botič by mělo být v budoucnu lépe přístupné a podél celého toku na území Prahy 10 by měly vést cesty pro pěší a cyklisty. Počítá s tím studie, kterou nechala připravit desátá městská část a kterou schválila její rada.
https://nasregion.cz/praha/studie-navrhuje...
Jj, volby se blíží, s podobnými informacemi se roztrhl pytel, a kdo jim nevěří tak je padouch a nahrává opozici! :-D
Podobnou informaci jsem za posledních 10 let slyšel a četl nejméně pětkrát!
Připomíná mi to vtip z období totality:
"...přijde pán k doktorovi a říká: "doktore už jsem na to přišel, vada je někde tady" a ukazuje na spojnici mezi okem a uchem.
"Jak to?" ptá se doktor.
" No tak, tady (ukazuje na ucho) pořád slyším jak bude lépe, co vše se udělalo a tady (ukazuje na oko) vidím hovno! Tak je to jasný kde je vada, ne?"
Jaké volby se prosím pěkně blíží :)
Komunální byly loni a do eurovoleb je tahle agenda spíš zbytečná :)
Navíc když se koukneš na 10ku tak tam je koalice snad 6ti stran, tam už snad pro opozici ani místo není...
Ty sis ještě nevšimnul, že u nás se nerozlišuje, kam jsou jaké volby a kdo má na co jaký vliv ? Furt se slibuje jen to, co zabírá, hlava nehlava. Voliči stejně nemají přehled, ani zájem to zkoumat. Volí jen podle fanouškovských barev a co nejsladších slibů.
No nepřeceňoval bych tu Prahu 10 tolik :)
Ono se bude bojovat o 21 poslanců za Celou ČR a na Praze 10 je u vlády tolik subjektů, některé z nich jsou přísně lokální a slibují v " předpeklí" voleb voličům co " je zvolí do Bruselu" cyklostezku u Botiče :D
Kolik voličů nad tím přemýšlí jako ty?!?
Všeobecné volební právo, jak se ukazuje, byl politováníhodný omyl.
Ono to přijde, že potencionální volič bude muset dokázat, že ke své potencionální volbě má také rozhodovací předpoklady a schopnosti.
Za "starého prohnilého žaláře národů", kde jsme 300 let úspěšně trpěli až mezi desítku nejrozvinutějších částí světa platil kuriální volební systém na daňovém censu - tedy hlas voliče měl tím větší váhu, čím větší daně občan státu platil (v roce 1907 se to pod vyřváváním "pokrokářů" zvrtlo). Pokud neplatil, nevolil... Baťa za první publiky projevoval vlastenectví tím, že nakázal účetnímu upraviti účetnictví firmy tak, aby platil daně maximálně možné..
Já myslím že ještě pár podobných průserů jako je referendum k Brexitu a bude se k volbám vyžadovat maturita. Myslím, že by mohla stačit jakákoliv i jen nějaká zkouška, která dosvědčuje, že daný jedinec dokáže používat mozek.
Myslíš, že je to měřitelné dosaženým vzděláním, nějakým nabiflením ? Koukni třeba na "Kliniku". Pochybuju, že tam tajtrdlíkovali učňové z Kolbenky :-)
Ne nabiflovaná zkouška je k ničemu. Potřebujeme důkaz, že umí používat mozek a ne jen přitakat na nějaké to "ANO".
To by šlo ale dost proti zájmům politických stran :-))
Jak kterých. Většina standardních politických stran má stále svůj politický program, který zveřejní, za kterým si stojí a na který lákají ke ztotožnění své voliče. Pak jsou tu ovšem populistická uskupení, která žádný program nemají a lákají voliče jen na marketingová zvolání, lidovost a vtipnost svého lídra, nebo vyvolají strach a ten pak slibují odstranit. Čím hloupější volič, tím lépe se jim ho daří oblbnout. Tak těm by to jistě vadilo.
Tak mi ukaž volitelnou stranu, která na to nejde přes populistické nesplnitelné sliby. Rozdíl je jen ten, že některé mají v pozadí jakýsi program a jiné ne. K populismu se ale postupně zvrtly v menší nebo větší míře všechny.
Zas abych jim nekřivdil - bez té dávky populismu by byly hluboko pod 3%. A za to může zase ten proklatý volič, jeho poptávka.
Slibují všechny. Slibem neurazíš. Ale některé už ani neříkají, co chtějí vlastně dělat, jen cosi neurčitě vykřikují. Něco jako že bude lépe a podobně... Už ten program ani nenapíší.
A ty ostatní překopírují nesmysly, co se už kdysi tak nějak osvědčily. Pak podle nich stejně moc nejedou. Nechci být pesimistou za každou cenu, ale vidím marasmus, kam se jen podívám. Akorát teď nevím, jestli ty programy nepíší, protože o ně voliči stejně nemají zájem - nebo se po nich voliči přestali shánět, protože to byla stejně jen samá reklamní faleš a skutek utek.
To souvisí s úrovní toho většinového voliče. Pokud se přizpůsobíš jeho úrovni, tak ten program skutečně nepotřebuješ. Ale zase to generuje divné strany s podivným způsobem vládnutí. Proto si myslím, že bude třeba upravit úroveň toho voliče. Ale na to bude muset přijít více světových průšvihů než jeden Trump a Brexit, než k tomu dospějeme.
Britové se teď možná poučili. Ale stejně jenom na chvilku.
Koukni k nám. Dost citelně jsme se poučili komančským experimentem, ale fůra účastníků už leccos pozapomínala a v další generaci už zase klíčí ideály. Celé dějiny se točí furt dokola. Lidstvo je nepoučitelné.
Naštěstí alespoň ta jedna nejhutnější zkušenost z konce druhé světové zatím přetrvává a dostatečně děsí všechny strany.
Lidstvo je poučitelné a poučuje se. Kdyby tomu tak nebylo, ještě bychom stále lovili mamuty. Úroveň našich znalostí se stále zvětšuje. Dokonce se vyvíjí i způsob našeho vládnutí společnosti. Už nemáme jen vůdce jednotlivých soupeřících rodů. Nemáme dědičné vůdce celé společnosti. Své vůdce si periodicky vybíráme a do té volby jsme postupně začleňovali co největší část společnosti. Ta volba je stále složitější a rafinovanější, aby společnost byla stabilnější. Dokonce začínáme utvářet i nadnárodní bloky pro lepší vládnutí. Jen nám do toho v současnosti hází vidle právě ta naprostá všelidovost a schopnost oslovit úplně všechny. Díky tomu se nám snižuje intelektuální úroveň toho oslovování. Netřeba být zcela skeptický. Způsoby vládnutí se mění a měnit se budou.
Toť právě otázka, jestli ta poučenost a vylepšování jdou správným směrem a jestli už to nejde dole kopcem.
Fůra zvrhlostí vypadá zpočátku velmi prospěšně a pokrokově, ale pak se to začíná rozkládat a kazit. Obvykle vlivem lidského faktoru. A v tomhle případě je tím lidským faktorem naprostá všelidovost, která byla na začátku vlastně praporem, heslem.
A pak že to nejde v kruhu :-))
Lépe už přece bylo, hlásilo dávno RJ. :-)
A bude se muset prokázat dostatek potence, potenciálu nebo potencionálu?
Nebo se místo čtení tohoto fóra jdi dál koukat na televizi Barandov. Určitě tam jde nějaký pěkný seriál.
Myslím, že se ta myšlenková potence a mozkový potenciál bude opravdu muset měřit tím potenciometrem. Přístroj bude svěřen pečlivě vybranému členovi v každé okrskové volební místnosti.
Protesty proti chybnému měření se budou muset podat ve lhůtě 10 dnů od prvního dne voleb krajské volební komisi.
Taky mě to "zatahalo" za oči, hned jsem zagjúglil - a podle Ústavu to prý být může:
https://www.pravopisne.cz/2010/10/potencial-x...
Já akurát nerozumím tomu, jak bude ten potenciální volič, dokazovat, že ten potenciál opravdu má.
Že by třeba dostal v nějaké hádance zašifrováno, v které volební místnosti má volit. A když by tam včas trefil, mohl by se zúčastnit :-)
No třeba:-))
Kupříkladu dnes řekněme u parlamentních voleb.
Volič je ten, kdo je starší 18 let, je občanem ČR, není zákonem omezen na osobní svobodě z důvodů ochrany zdraví ostatních a nebyl zbaven způsobilosti k právním úkonům, čímž se jeho jméno dostane do voličského seznamu, event. je mu vystaven voličský průkaz. Takový volič pak buď může nebo nemusí volit.
Brahma by rád, aby takový volič ještě dokázal, že má "rozhodovací předpoklady a schopnosti".
A já se ptám jak a komu to bude dokazovat?
Já bych se ho zeptal, koho chce volit. A podle toho bych ho tam pustil, nebo nepustil. Jednoduchý, ne ?
V diktatůrach se to už mnohokrát osvědčilo.
Bingo!
A jsme u jádra pudla.
Brahma by se zeptal, kdo chce koho volit a podle toho by rozhodl:-))
Zbytečné komplikace, stačí zavést jednotnou kandidátku a pak je úplně jedno kolik a jakých lidí přijde k volbám
Ale dnešní lidi jsou tak zmlsaný z toho, že si můžou vybírat, že by ti nešli volit vůbec. Když by bylo jasný, že to stejně nejde nijak ovlivnit. Jenže to navenek nepřijatelný - takže ještě tu povinnost volit musíš přidat.
Alespoň jeden člověk z obce by určitě k volbám šel a to by stačilo. Ale i tohle by se samo určitě vyřešilo, teď měli v KLDR volby a účast 99,9 % a nemyslím, že volby tam jsou povinné, vždyť i my jsme mívali účast kolem 98 % a taky nebyly povinné :-)) A takovou účast zdaleka nemají ani tam kde jsou povinné.
Jediný schůdný řešení je s tím odvodem daní, tedy přínosem společnosti. Plus samozřejmě automaticky studenti, důchodci a případně další skupiny. Je to ale jen částečný řešení, vyloučilo by to asi jen ty "přizpůsobený", kteří stejně o volby nemaj velký zájem, ale zase se daj snadno jejich hlasy zaplatit.
Toto řešení tu už bylo, proto nám to připadá jako jediné reálné, i když to kulhá na obě nohy. Například to vyloučí všechny ženy v domácnosti asi i důchodce a podobné nevýdělečné osoby. Zase když to doplníme o ty důchodce, tak obnovíme snadný lov voličů po domovech důchodců.
Já nerýsuji způsob, jak by se to mělo ověřovat, poněvadž je to v současní době stejně zcela neprůchodné. Na omezení voličstva na lidi, kteří jsou toho také schopni snad dojde až po více světových průšvizích z všeobecného volebního populismu.
Máš recht, na ženy v domácnosti jsem zapomněl. Možná pak tedy systém jednoho hlasu na rodinu a volit může z rodiny kdokoliv. Jenže zase máme pomalu většinu těch neúplných ...
Asi to nemá řešení a zbývá jen to všeobecné právo.
Když by už se mělo vybírat, kdo k volbám ano a kdo ne, asi by šly vymyslet nějaké testy, týkající se obecného přehledu o fungování politiky, chodu státu. Nic složitého, jen úplný základ. Stejně si myslím, že by se nejmíň polovina lidí k urnám nepropracovala.
Akorát by to narazilo na složitost, nákladnost a délku provedení.
I když, mohlo by to probíhat přímo při volbách. Nestranný dozor tam sedí, stejně se tam nudí - přijde volič, vylosuje si testík, a když uspěje, pokračuje k urně.
Fůra lidí by nešla už z principu, aby se nenamáhala, nebo neztrapňovala. Ale byla by jich nějaká škoda ? Stejně by volili bez nějakého zájmu o věc.
Víš, co je zajímavé?
Že fůra lidí, včetně politiků, pořád mudruje o tom, jak testovat, případně eliminovat, subjekty aktivního volebního práva, čili voliče.
Ale jen málokdo se zamýšlí nad tím, jak testovat, případně z voleb eliminovat, subjekty pasivního volebního práva.
Přičemž právě u těch kandidujících subjektů je nejen povrchní, ale důkladná znalost správy věcí veřejných to nejdůležitější kritérium.
Proč chce někdo testovat voliče třeba podle výše zaplacených daní? Proč netestovat volené podle výše odčerpaných dotací?
Třeba:-))
Tak kvalifikovanější volič by už tuhle selekci pravděpodobně zvládnul samotnou volbou.
Akurát že nevíme, kdo je kvalifikovanější volič.
To mi připomnělo Jindrovu "theorii kvalifikované lži"
:-))
Zkusím to vysvětlit.
Abys mohl stanovit "kvalifikační kriteria pro voliče" musíš být nejdřív zvolen, třeba i za příslib, že to uděláš. Pak se dostaneš k možnosti schvalovat zákony a ty kritéria stanovovat.
No a může se lehce stát, že se nějaké té vítězné straně bude zdát, že nejlepší kvalifikační hledisko je chuť na koblihu.
Proto bych si já osobně moc nepřála, aby voliči po politických stranách příliš požadovali svoji vlastní eliminaci na základě předem neexistujících záruk:-))
Pokud nerozumíš a nevíš, jak se dostane raketa na Měsíc, tak také tvrdíš, že se tam nikdy nemůže dostat?
Pokud nerozumím a nevím, jak se dostane raketa na měsíc, tak netvrdím, že se tam nedostane, ale zeptám se JAK.
Což právě činím u tebe a zkoumání "rozhodovacích předpokladů a schopností".
Tak to se ptáš na špatné adrese. já to nevím a neumím. Zatím to patrně neumí nikdo, jak jistě víš.
Umí, v tom problém neni. Teď je na odvrácené straně čínská sonda s vozítkem, izraelská soukromá je na cestě, za tři týdny bude na místě. A kdybys tam chtěl poslat zase lidi, stačí zaplatit :o). Problém je jen ve financích, na rozdíl od Marsu.
Mám pocit, že na Měsíc se Lana neptala
Tak trochu to zavání potenciálním voličem, který by byl ochoten za příslib eliminace některých nesoudných voličů při předem nejasných a nestanovených kritérií, hodit potenciální slibující straně hlas.
Přičemž by se mohlo velmi lehce stát, že by onen potenciální volič nakonec splakal nad vejdělkem, neboť eliminující politická strana by vyeliminovala potenciálního bývalého voliče:-))
Zkusil jsem to hodit do translátoru...a nic.
Nevadí:-))
On totiž takový pěkný předvolební slib, hele lidi, volte mě a já se zasadím o to, aby příště už jste volili jen vy, chytří, kvalifikovaní a rozumní, je největší politický populismus.
Ale věřím tomu, že u spousty voličů se dobře chytne.
Chuligáni na fotbalových stadionech: Chraňme daňové poplatníky. Žádné dotace klubům, když nezajistí pořádek
Příliš nechápu, když kluby mají peníze mj. na enormní platy hráčů a trenérů (často i ze západní Evropy, Afriky či Jižní Ameriky), proč více neinvestují do bezpečnosti na stadionech? Proč na tento „byznysový cirkus“ novodobých gladiátorů v kopačkách má přispívat daňový poplatník?
Z jakého racionálního důvodu má platit tetička z Krkonoš drahé manévry policie, která se snaží uhasit bezpečnostní požáry na stadionech Baníku či Sparty?
https://www.reflex.cz/clanek/komentare/93787...
Nejoptimálnější by bylo po zápase ty stadiony uzavřít a nechat je se tam vzájemně povraždit. Policie by zatkla až ten přeživší zbytek.
Tos mi připomněl jeden pokyn z jakéhosi historického filmu : "Žold vyplaťte až po bitvě !"
Tetička z Krkonoš může být ráda, že policie pořádá manévry, zatím nedošlo k nejhoršímu. Čert vem rachejtle nebo zdemolovaný sedačky, ale jak by se tetičce z Krkonoš třeba žilo z pocitem, že někdo beztrestně zabučel na černocha( Tímto se omlouvám Kostíkovi, Benjimu a Guelorovi - sorry kluci to není nic proti Vám)
Berlínské ženy a transženy dostanou " rovnoprávnostní slevu " na jízdné v MHD :) , zatím jen na den rovnosti mezd ...
Budou mít Frauenticket
Otázkou ale je " jak mohou takhle diskriminovat všechna další pohlaví " ? :D
Mužům kteří budou přichyceni s Frauenticket hrozí 60 euro pokuta
https://www.berlin.de/en/news/5702989-5559700...
O transženách se v článku nic nepíše. Kdes na to přišel?
Čteš jen titulky ?
"The offer is also directed at trans women."
O tom já pořád přemýšlím, že bych si sedl ve vlaku do kupé označeného "pro ženy" a k případným námitkám bych tvrdil, že ač vypadám a biologicky jsem muž, cítím se jako žena.
Ale zatím jsem k tomu nenašel odvahu.
Ale časem to určitě začne dělat víc mužů, že v určité pro ně výhodné chvíli budou tvrdit, že jsou žena, tak jsem zvědavý co s tím pak budou dělat :-)
Nic, nechají je při tom. Vždyť je to nakonec jedno, tedy pokud nejde zrovna o to množení.
A bude-li vagon obsazený muži a přijde opravdu žena a bude se domáhat po průvodčím uvolnění místa?
U té grotesky bych chtěl být :-)
Ženy chtějí být zcela rovnoprávné, takže proč by měly být pouštěny přednostně sednout? To by odpovídalo ochranářské a současně vladařské úloze muže a to nechtějí. Takže žádný extra vagon, žádné výhody. No a když tam bude sedět žena s penisem, tak je to přece také žena. O co jde?
To mě fakt zaujalo, bezmála padesát novejch příspěvků a všechny o hovně :-(
njn, kuličky jsou vyřešený...
Si můžou založit téma "Politická nástěnka" nebo "Volební agitka", jim ho přece nebudu zakládat.
Ale nás to prostě zaujalo. To, že tomu asi nerozumíš, za to já nemůžu. Ty jsi měla celé jedno téma o počtu kuliček v nábě a také ti nikdo nepsal, že je to o ... Přitom to byla čistě teoretická záležitost jako tady.
Však jsme taky všichni "specialisti", ty budeš asi "odbornice" :o)))
Holka dobře nakročila k politické kariéře, tak jak se to dneska nosí
https://www.seznamzpravy.cz/clanek...
Strhla k pátečním demonstracím študáky po celém světě (kdo by se taky nechtěl v pátek fláknout, že ? Dělávali jsme to už kdysi, ale bez ušlechtilých zdůvodnění)
Demonstrace, protesty, fajn. A dál ? Řešení ?
Demonstrují, protestují, ale v konzumu jedou na plný točky...
Tu vlnu záškoláctví, protože to nic jiného není, by nikdy nezvedla, kdyby ji "otcové" na klimatické konferenci k záškoláctví neotevřeli dveře.
Potrvá pár let, než pochopí, že se musí ona i její generace toho spousty naučit, a ještě více vykonat, aby mohla zachraňovat svět.
A vypadá to, že v USA má starší "ségru"
https://www.reflex.cz/clanek/komentare/93809...
No... nevím, jak to korektně politicky vyjádřit.
Kdyby Greta Thunbergová nebyla čistokrevná Švédka, která si může dovolit nechodit do školy, ale prostě jen nějaké dítě, tak by ji jejím rodičům už dávno zkonfiskovali a dali do výchovy někomu, kdo zaručí pravidelnou školní docházku.
Akce úplně na h***o, akorát oblbování lidí, resp. zneužívání studentů ke kdovíčemu :-/
http://www.osel.cz/10423-na-koho-se-obracet-pri...