Ahojte, mám lehokolo-tříkolku AZUB 20" kola. nedávno jsem si dodělal elektropohon, použil jsem elmotor 250W/24V ze stareho skutra. Převod jsem sestrojil vlastní, soustava 2ks volnobežek (pohon nožní a z motoru¨) a 1ks pevneho ozub.kola na společné hřídeli. Jsem po uraze nohou a páteře a tak el.pohon musím mít. Jenže se mi zda 250W dost slabý. Uvažuji o změne,2varianty. Buď silnější externí motor 500W anebo motor do zadního kola. Ale jaký?? Tím že muj dosavadní převod má ztrátu výkonu přes napinací kladky, mohl by motor v zadniim kole být dostatečný?? má každý motor v zadním náboji přímý pohon, anebo je tam převodovka?? Díky za názory a zkušenosti. Standa
A co baterie? Jakou máš? Doporučil bych ti tento motor s ohledem na využití 24V baterie.
http://eclipsebikes.com/product_info.php...
Ovšem ja osobně bych volil raději tento na 36V
http://eclipsebikes.com/product_info.php...
Nevýhoda techto motorů je mírná hlučnost ale zato jsou to dobří tahouni.
dik za tip. prozatím mám baterie 24V, ale není problem si dodělat vše na 36V. Spíš by mě zajímal názor na motory v zadním kole. Zda výkon 250W by mi stačil. Dále mám externí motor 250W a zajímá mě zda jej můžu připojit k ŘJ MAgic 50A. Motor nemá hallové sondy.
Přímý ani převodový motor o výkonu 250W v zadním kole by nestačil pokud sám nešlapeš. Pokud nešlapeš a nebudeš časem šlapat tak na výkony do 1000W zapomeň. Téměř nic se stím nedá vyjet pokud tomu nepomůžeš šlapáním. Sám mám 1500W a mám problém vyjet delší kopec větší ja 7%.
Pokud vím tak řj. magic50A nemusí mít zapojené hally.
loni jsem měl pujčenou třikolku od AZUBu s pohonem Pinion, ale nevím s jak velkým výkonem. Byl jsem s tím spoojený. Šlapat můžu, ale před 3 měsící jsem měl další zlomeniny nohy a tak nejsem ještě ve formě. loni přes prázdniny jsem ujel na propagačnich jizdách "Nezastavitelni.cz" cca 900km. svou novou tříkolku jsem si chtěl dodělat na elpohon sám, systemem pokus- omyl.Proto teď budu rád za každý názor.. :-)
Pokud můžeš šlapat tak na přímy motor se vykašli. Středový o vyšším výkonu a vyšším napětí by byl nejvhodnější.
Bohužel je to dost drahá záležitost.
Tohle by mohlo být pro tebe dobré řešení
https://www.e-pohon.cz/Kit-pro-prestavbu-na...
K tomu tuhle baterii a máš vystaráno
https://www.e-pohon.cz/Akumulator-Li-ion-Sony...
Diky za trpělivost s odpovědi. Ano, již jsem jednal o teto možnosti s E-pohonem. Jen jsem chtěl slyšet názory jiných. Musím na mem "zlepšení" pohonu ještě vyřešit kladky pro vedení řetezů,a zkusit se vyvarovat co nejvíc ztrátám výkonu přes tyto kladky. přikládám foto
Tak mně napadla otázka, jak počítat převod, když dejme tomu ten motor má 2750 rpm a otáčky zadního kola 20" při maximu zákonných 25km/h 260rpm. Měl bych to prosím Vás počítat jako 2750/260=převod nebo s nějakým koeficientem ideálního točáku jakože třeba při 66% nominálních rpm, takže pak 2750*0,66/260=převod?
První varianta je správně pokud budeš uvažovat, že nejvíc výkonu musí ten motor dávat při 25km/h, protože je to uvedené jako otáčky při jmenovitém výkonu. Otáčky na prázdno jsou tam taky a tuším nad 3000ot/min, takže motor je ochotný točit se nad 2750, jen už pak slábne.
Pokud ale o udržování 25km/h pomocí motoru nejde a máš ho použitý hlavně na rozjetí váhy kola a stoupání do kopců, které bys měl potíž vyjet, ale s motorem doufáš jet třeba 15km/h, tak počítej 2750 dělěno otáčkami kola při 15km/h. Pak ti motor bude nad 15km/h ztrácet dech, ale odpich z místa a stoupání do kopce budou fungovat pěkněji.
Napadla mně ještě jedna otázka při pročítání toho e-pohonu, je výška/šířka šroubovacích vícekoleček stejná? Jako 7-kolečko stejné 8-kolečku, stejně jako kazety?
Pokud myslíš šroubovací vícekolečka, tak pokud vím mají stejný závit na náboj, ale liší se kolik šířky potřebuješ mezi tou závitovou přírubou náboje a patkou vidlice. Ale nevím to na sto procecnt. Hádám stránky Sheldona Browna budou tuhle informaci obsahovat.
Určitě jsi zvažoval, co pro tebe bude nejvýhodnější. Proto by mě zajímalo proč právě elektromotor?
Je jistě i varianta s benzinovým motorem. Ale jak je to pak legislativně s jízdou po cyklostezkách apod.??? Anebo je ještě jiná možnost??
Pokud je jakýkoli motor, motorem pomocným a splňuje podmínky legislativy, tak na cyklostezku můžeš. Jinak obecně legislativa hovoří o maximálním výkonu 1kW, omezení rychlosti na max.25 km/hod a nezasahovat do rámu kola, atd. O legislativě kol s pomocným motorem se tady napsalo už mnoho, stačí hledat.https://cse.google.com/cse?cx...
diky za radu. Mě ale benzin.motor ke kolu nějak nesedí. Nějak mi vadí, abych se spalovacím motorem rušil klid na cyklostezkách třeba v lese ,proto zůstanu u verze elektromotoru.
Dobry den,
ty ztraty na kladkach sice nejsou zanedbatelne,ale ne rozhodujici.
Co je dulezite,je kroutak a jeho velkou lze dosahnout jenom sirokym rozsahem prevodu ,takze vzadu vyvest retez pres prehazovacku na vekou kazetu.
9-rychlostni force 11-36 nebo desitkove force 11-42.
Pohon budto rsit klikami s motorem(Bfang 250W,Cyclone) nebo zapojit dosavadni motor pres oboustranny naboj napr http://www.sturmey-archer.com/en/products... a sroubovaci vicekolecko
souhlasím, jenže nevím jaký "silu" má dosavadní motor. Využil jsem jej z nějakeho italskeho el.skutru. Vím jen že je 250W/24V. dosavadní řetěz tříkolky jsem v "pulce rámu rozpůlil, pod sedlem jsem osadil vlastní hřídel s volnoběžkami. Musel jsem dodat vodící kladky (ne vše je v přímce od talíře k volnoběžce). na zadnim kole je původní 9-ti kolečko s přehazovačkou. Ale buď je řidici jednotka nějak "omezena" výkonostně, anebo fakt motor je pro mou potřebu slabý.
Mám s tím zatím poměrně malé zkušenosti, ale kvůli úrazu jsem taky už něco najezdil na Azub tříkolkách s elektromotory. Jeden středový Shimano a jeden 500W Bionx D-series v zadním kole. Těch 500W mi přijde absurdně výkonných a zapnuté na nejvyšší výkon to nepoužívám s jedinou výjimkou a to když chci co nějakého kopce jet rychleji než bych to uměl bez motoru na dvakrát lehčím kole před úrazem. Takže vždycky když slyším jak "pod 1000W vůbec nemá cenu" a podobně, nechce se mi tomu věřit. Buď z toho ti lidé staví místo kola motorku a chtějí jezdit všude 45km/h, nebo tam mají něco tak blbě, že sice elektrický příkon je 1000W, ale mechanický výkon na hnaném kole je z toho 100W a pak to fakt moc nejede.
Já třeba na svém lehokole měl vyzkoušeno, že běžně používám výkon 150-200W při cestě do práce a stačí to na průměrné rychlosti 20+, cestovní na rovině kolem 30km/h. Z tohohle pohledu by ti 250W motor jako přípomoc ke šlapání měl určitě stačit, ale otázka je, jestli opravdu dává těch 250W. Pokud se v podstatě při libovolné rychlosti jeví slabý, možná má ten primární převod (z pastorku na motoru na velký talíř té mezihřídele) příliš tvrdý, takže motor je věčně podtočený a nedává plný výkon. Pokud má pěkný odpich z místa, ale jakmile máš pedály roztočené na normální otáčky motor jakoby zeslábl, pak máš přimární převod moc do lehka a motor běží blízko maximálních otáček, kde už má malý moment, jakoby už neumí tolik zabrat. Jestli dobře vidím, jak to máš udělané, tak by to mohlo jít řešit změnou počtů zubů na malých kolech té mezihřídele. V prvním případě bys potřeboval obě kolečka zmenšit, ve druhém zvětšit. Otáčky pedálů pro danou rychlost by zůstaly stejné, otáčky motoru se změní. Osobně bych hádal spíš na první případ, protože většina vozítek kde se tyhle motory používají má velmi malá kola, 20" poháněné kolo tomu jakoby přitvrdí převod a motor pak vypadá slabý.
Vzpomněl jsem si, kde jsem takový motor viděl: http://www.vdkelektronika.cz/?843,stejnosm%ECrn...
podle mě je to on. Možná má jinou barvu nebo něco na štítku, ale určitě to vylezlo z té samé čínské výrobní linky. Podle těch uvedených paramterů to max výkon dá kolem 2750 ot/min. Pokud víš svou pohodlnou šlapací kadenci, mohl bys zkusit z počtů zubů všeho co tam máš spočítat, jakýma otáčkama se ti při takovém šlapání točí motor. Pokud ti vyjde něco o hodně jinak než 2750, zkusil bych ze všeho nejdřív najít způsob jak vylepšit zpřevodování toho motoru než budu zkoušet pořizovat další motor a podobně. Mohlo by to citelně pomoct.
ahoj a diky za radu. Myslim, že jsi mi "otevřel" oči a půjdu tímto směrem. Dnes zkouším jinou variantu. Šlapaní u tříkolky uvedu do původního stavu od výrobce a na levou stranu zadního kola namísto kotouče brzdy dám talíř. na motor volnoběžku 16zubů. a budu zkoušet co to s výkonem udělá. Tím pádem odpadne "má" sestava volnoběžek, napínacích kladek apod. Ještě jednou díky. PS. myslím, že jsem měl na půjčene tříkolce taky motor 500W a bylo to v pohodě.
Jen bacha, ať ti tam nevyjde taky moc těžký převod. Jesti správně chápu, že motor by měl volnoběžku 16z a z toho vedl řetěz rovnou na zadní kolo, tak s 20" poháněným kolem vychází, že kdyby měl motor dosáhnout 2750ot/min při 20km/h musel by talíř na zadním kole mít 240z. To evidentně nepůjde. Pokud ale hodláš zachovat stávající převod z motoru jemnějším řetězem co máš na fotkách, hádám převod 11:80, a z toho pak 16:něco na zadní kolo, tak to by mohlo fungovat a ani nebudeš muset mít talíř na zadním kole nějak obrovský.
Kolego je potřeba číst lépe :-)
"Přímý ani převodový motor o výkonu 250W v zadním kole by nestačil pokud sám nešlapeš. Pokud nešlapeš a nebudeš časem šlapat tak na výkony do 1000W zapomeň."
S tím mám bohaté už osmilété zkušenosti.
Kdysi jsem si taky maslel že 250W, se kterými jsem začínal, bude stačit. Nestačilo a tak jsem vyhodil další prachy za silnější a tak jsem parkrát jen tápal a vyhazoval kupy prachů. Proto dnes radím každému kup si silnější aby jsi nebyl zklamán. Proč asi tak bosch kašle na unijni buzeraci a s klidem vyrábí motory s výkonem 600W. Jen do papíru napíše nominál 250W a šmytec. Vlk (EU) se nažral a koza zůstala celá :-)
Máš pravdu, když se to vezme takhle přesně doslova a navíc se přičte to, kolik číňani na motor napíšou versus kolik opravdu umí, tak motor v náboji nebo obecně nějaký co jede na jeden trvalý převod do všech rychlostí může potřebovat mít na sobě nálepku 1000W aby jel trochu rozumně. Těch 1000W je něco co možná umí při správných otáčkách na pár sekund a tím to hasne.
Naopak co jsi zmínil přístup Bosch a podobných je motor, který umí max 250W trvale a to má napsané na štítku, ale vydrží krátkodobě 600W a jeho řídící jednotka to umí využít pro krátké akcelerace a podobně.
V prvním případě zákon porušuješ štítkem, teoreticky by tě za to mohl někdo nějak postihovat, ale reálně těžko kdy z toho motoru bude do zadního kola proudit víc jak 250W mechanického výkonu, většinou to bude o hodně méně. V druhém případě máš správně štítek na motoru a využíváš díru v definici toho, jaký výkon má na motoru být napsaný k tomu aby sis mohl občas pomoct ke zrychlením jaká umí jen atleti.
V žádném případě ale nepotřebuješ nikdy a nikde 1000W mechanického výkonu na to, abys poháněl kolo. Ne pokud se nepokoušíš bez šlapání předjíždět auta v obci. To už ale nemáš kolo, ale motorku bez papírů, ze které se pokoušíš vykecat tvrzením, že je to kolo.
K tomu unijnímu předpisu: možná by se snesla americká norma (500W a 20mph), možná ne, možná s nějakými omezeními kam to smí. To je na jinou diskuzi. Každopádně ta naše norma bude vypadat nesmyslně pokud je aplikovaná na nábojový motor z Aliexpresu, který se chlubí štítkem 1500W a reálně (součin krouťáku a otáček) neumí dát trvale ani těch 250W. A naopak mi dává smysl interpretovaná tak, jak to udělal Bosch - limit max trvalého výkonu, který ale neznamená omezení záběru na rozjezd do kopce, protože krátkodobě to překročit jde. S takovým kolem normální člověk nemá pocit, že je to hrozná slabota, ale zároveň s ním nejde v provozu řádit jak s motorkou. A to je přece smyslem těch omezení.
Ještě pokud si nechceš nechat mást hlavu elektrickými příkony různých typů různě zpřevodovaných motorů a chceš si udělat představu kolik reálného mechanického výkonu potřebuje kolo k čemu, tak vynikající začátek je tenhle kalkulátor: http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
Pro mně tam kolonka není:-)
Nemám už ani elektrokolo, tak že žádný zákon neporušuji. To co uvádíš výše a pokud máš pravdu tak prodejci nás podvádějí když tvrdí že např. můj magic má výkon 1kW a přitom nedá ani 250W?
No ja ti nevím ale vystřídal jsem 6 motorů každý jiného výkonu. Měřím cycleanylystem kde vidím kolik motor bere a v kopci to je i 1500W. Měl jsem cyclona 2,4kW (středový) a do kopce bral 1000W (45A). Podotýkám že to bylo období kdy už jsem šlapat nemohl. Měl jsem přímý 2kW a nevyjel skoro žádný kopec a to jsem mu ještě mírně pomáhal šlapáním. U těch přímych je to jasné ztratíš otáčky a končíš. Nyní mám na inv. voz. 1500W se sinsovou řj. a to co nevyjel 2kW motor tak tento to zvládne hravě. Bohužel co je nad 7% a není možnost rozjezdu tak to nevyjede.
Možná jsem to napsal moc zmateně. Výrobce ti napíše, že motor si vezme z baterek 1000W elektřiny, ale takticky pomlčí o tom, kolik mechanického výkonu tím získáš na poháněném kole. Zkusím to ilustrovat:
Extrém 1: Motor stojí na místě zablokovaný, protože nemá sílu kolem pohnout. Je třeba zabržděné, stojí naložené v prudkém kopci nebo tak něco. Řídicí jednotka pumpuje do motru 1000W, káble už málem svítí jak vlákna žárovek, motor vyvíjí nejvyšší krouťák jaký umí, ale kolo stojí na místě. Jeho výstupní mechanický výkon je v tu chvíli 0W. Nejsnadnější výpočet výkonu něčeho co se točí je krouťák krát otáčky. Při nulových otáčkách je výkon vždy nula.
Extrém 2: Motor žere těch 1000W elektrických, točí se otáčkama, při kterých podává nejvyšší možný výkon. Jeho krouticí moment je v tu chvíli sice menší než v prvním extrému, ale tentokrát už to má nějaké otáčky a mechanický výkon tím není nula. Není ale ani 1000W, protože ten motor nemá 100% účinnost. Řekněme, že se na tak malý a jednoduchý motor docela povedl a má 80%. Mechanický výkon dodávaný na hnané kolo je tak 800W a nikdy nebude vyšší.
V reálu budeš vždy někde mezi těmi dvěma extrémy. S nábojovým motorem se bohužel poměrně často dostaneš blíž tomu prvnímu než tomu druhému. U spousty motorů navíc účinnost nebude ani těch 80%. Takže by mě fakt nepřekvapilo, že když zkoušíš vyjet do kopce nějakou ne moc velkou rychlostí, motor žere 1000W elektrických a na zadní kolo nedodá ani 250W mechanických.
Tohle všechno jsou většinou PWM řízené stejnosměrné motory. Pomoct jim jde zpřevodováním (proto mají středové motory tendenci být lepší). Pokdu ale použiješ indukční střídavý motor, synchronní nebo asynchronní, a budeš ho inteligentně řídít měničem, můžeš mu měnit charakteristiku změnou frekvence a amplitudy té sinusovky, co do něj pouštíš a přizpůsobovat ji aktuálním otáčkám. Takový elektrický ekvivalent toho mechanického řazení. pak 1,5kW motor zvládne to co obyč DC 2kW neuměl.
Asi to tak bude, díky za vysvětlení:-)
Já už v současné době stejně nemám jiné řešení než ten přímý motor. Kopečky kde se nedá rozjet prostě nejedu. V loni jsem měl problém vyjet tohle https://mapy.cz/s/3pv9i
jednoduše tam není možnost se rozjet.
Vyjel jsem do poloviny a pak jsem to zdolával po kouskách, ta spotřeba co na to padla tak po rovině bych ujel dalších 30km. Jak je ale dobrý rozjezd pak je to schopno udržet rychlost i otáčky několik kilometrů do kopce.
Např. tohle https://mapy.cz/s/3pv9Z vysviští s přehledem:-)
Pokud nejde šlapat vůbec a tím nejde použít středový motor, tak jsou v podstatě dvě možnosti: překonat tak výkonným motorem, že na většinu situací je absurdně silný, ale díky tomu zvládne i rozjezd do nejprudšího kopce, nebo mít nějaký bastl co umožní motoru pohánět řetěz vedoucí na hnané kolo přes přehazovačku i v době, kdy řetěz na pedálech se netočí. Buď nějaká soustava volnoběžek, nebo třeba dvě sady řazení, jedna pro motor a jedna pro člověka. Nevím o tom, že by takové řešení někdo vyráběl komerčně.
takto jsem prvně uvažoval já. sestavil jsem hřídel s dvěma volnoběžkama, jedna od pedálu druhá od motoru a z hřídele pevne kolo na přehazovačku zadniho kola. Jen se potýkám s tím, že jsem použil co doma bylo, motor 250W/24V z el.skutra. Nyní řeším jine řešení.
Mě se tohle řešení líbí, jestli dobře vidím, tak i motor i pedály můžou zastavit když to druhé běží. S tím, jaké počty zubů jsou proveditelné na jednotlivých částech může možná být těžší doladit to tak, aby i z pedálů i z motoru byl převod na tu hřídel takový, že lidské nohy i motor poběží v otáčkách, které se jim líbí. A pokud je vpředu trojpřevodník, bude to pro motor vždy nějaký kompromis. Ale v principu nevidím důvod, proč by to s nějakými počty zubů nemohlo fungovat uspokojivě.
tak jsem dneska zkusil jinou variantu. moji volnoběžkovou hřídel jsem odebral, nožní pohon uvedl do puvodniho stavu, na zadnim kole je držák pro kotoučovou brzdu, na ni jsem přidělal ozub.kolo z rozdělaneho trojtalíře. a použiji motor z elektrokola - skladačka. Taky je tam motor 250W/24V ale s převodovkou. Zitra zkusím cele to sestavit a projet se. trochu problem s vedením řetězu. nutno vycentrovat umístění motoru. Prozatím to mám uchacene jen svěrkami, a zkoušel jsem aby i sedačka nevadila. Prozatím jsem spokojený. jo na tom motoru jsem musel na hřídel osadit volnoběžku, protože řetěz od zadního kola bude stále v záběru. Snad brzo dodám nové foto.
no jo, ale takto přijdeš o možnost pomocí přehazovačky dostat motor do vhodných otáček.
doteď jsi měl vlastně "středový motor" a tato konstrukce je vlastně "motor v kole" - se všemi nevýhodami (problém v nízkých rychlostech)
to je pravda, ale jak říkám vše dělám pokus-omyl. šlapat můžu takže díky přehazovačce pojedu "jak je mi libo". Motor pomůže jízdu do kopce. No nechám se překvapit. dnes pauza, prootže musím nechat vyměnit bombu s CO2 do svářečky a upravit průřez přívodního kabelu z baterky. Měl jsem tam 2.5mm2 a trochu se spekl. Takže vyměna za 4mm2 průřezu.
"Měl jsem tam 2.5mm2 a trochu se spekl. Takže vyměna za 4mm2 průřezu."
2,5mm průřez se spekl na 250W motoru? Pak je něco špatně, ja pár let používál na cyclona 2,4kW tento průřez a o nějakém zapečení nemůže být řeč. Ten tvůj motor je asi spíše vařič díky špatnému zpřevodvání jinak si nedovedu představit proč by se ty kabely spekly. Ja na ně tahal 45A špičkově a nic se nespeklo.
abych se přiznal, tak při elektromontáži došlo ke spojeni obou polu, takže proto se spekl. Jinak vím ze školy, že na průřezu 1mm2 může max. tect 8A. ale pro jistotu jsem tam dal silnější. zitra provedu zkušební jízdu.
tak jsem dodělal II. variantu el.pohonu. Motor 250W/24V s převodovkou na ni volnoběžka 16z a na zadním 20" kole talíř 38zubů. Max. jizda 16km, ale já to potřebuji jako pomoc při jízdě do kopců. Jinak jezdím díky šlapání mými sešroubovanými nohami cca 22km/hod. po rovině. Ještě zkusím výměnit zadni talíř za větší 46zubů, tím pádem snížím rychlost, ale zvládnu strmější kopečky. Trochu problem byl s umístěním motoru. Jelikož není v ose (motor-čep kyvne vidlice- osa zadniho kola) musel jsem přidělat napínačku řetězu. Prozatím jsem spokojený.
Špičkový proud ten kabel moc vyhřát nestihne, dimenzoval bych to hlavně podle toho, co tam čekám dlouhodobě. Já koupil podobného typu dva motory 24V 500W a od Dimension Egineering regulátor Sabertooth s výstupem 2x32A trvale a 2x64A špičkově. Na motorech jsou z výroby káble pokud vidím dobře 2,5, větší určitě nejsou a čert ví jestli to není dvojka. V datasheetu regulátoru doporučují použí něco jako dvojku jako absolutní minimum, a něco kolem 4mm2 jako doporučené, od baterky k regulátoru doporučují cca 5,25mm2 (vše je v AWG hodnotách, tak přepočítávám). A tuším tam někde psali, že u "běžných domácích" robotů nepodlézat to minimum a u combat robotů použít minimálně tu doporučenou sílu. Vyzkoušené to mají důkladně a našel jsem i dost lidí na netu co to nechtěně ověřili když něco přetěžovali.
Takže když se vrátím ke Standovu pohonu, můj dojem by byl, že 2,5mm2 vodič by se neměl rozhodně škvařit, pokud ho někde nezkratne natvrdo, ale nepřekvapilo by mě, kdyby se zahříval. A proč zbytečně topit. Výměnou za 4mm2 určitě neudělá chybu.
Všechny RJ těch střídavých motorů jsou měničové frekvenčně řízené, nebo je prosím Tě nějaké označení těch RJ?
Třeba jako tento
https://www.e-pohon.cz/Konverzni-kit-ENA-1000W...
Obecně je to vždy nějaký druh měniče, ale co mění na co bude záležet na typu motoru.
Stejnosměrné motory s uhlíky jako má Standa na obrázku v záhlaví tohohle vlákna se řídí většinou jednoduše napětím. Baterie dává konstantních 24V a napětí do motoru se mění od 0V plynule po těch 24V podle požadovaného výkonu. To se nejsnadněji udělá pulsně šířkovou modulací (PWM) a ta bude nejspíš ve všech řídících jednotkách pro takovéhle motory. Výstup je tím pádem stejnosměrný, dalo by se říct přerušovaný stejnosměrný.
Motor cos na něj dal odkaz je BLDC - brushless DC. To znamená, že nemá uhlíky a komutátor, střídání napětí na vinutí se zařizuje elektronicky. Nejsnazší řízení takového motoru jde udělat tak, jako u řízení stejnosměrného pomocí PWM, ale jednotka má navíc senzor na hřídeli motoru a přehazuje polaritu napětí tam a zpátky v správných chvílích. Čistší a s lepší účiností ale bude to, čím se zdá se chlubí v tom tvém odkazu: řídící jednotka generuje sinusovou vlnu proměnné frekvence a amplitudy. Frekvence se řídí otáčkami (takže polarita na vinutí motoru se mění tak jako by to u DC motoru dělal komutátor), a amplituda požadovaným výkonem. U BLDC motoru je řídicí jednotka už vyloženě DC/AC měnič, výstup je střídavé napětí. U těch lepších jako z tvého odkazu je to pak pěkné sinusové střídavé napětí.
Nevím, jesti někdo dělá takový pohon pro elektrokola, ale ještě to jde provést tak, že motor je vinutý jako normální trojfázový střídavý motor, a řídí jednotka mu vyrábí třífázový střídavý proud. Najdeš to třeba na RC modelech, do střídavého regulátoru jdou dva káble z baterky a ven jdou tři do motoru, některé mají i sensor otáček v motoru a zpětnou vazbu do regulátoru. Tady je ŘJ (regulátor) zase měnič stejnosměrného napětí na střídavé, akorát výstup je trojfázový a ne jednofázový.
Takže je to ta "lepší" "převodová" varianta, pro menší topení?
Z toho co tam píšou to tak vypadá. Můžou být obrovské rozdíly jak v hardwaru toho motoru, tak hlavně v algoritmech toho řízení (jak dobře a jak rychle se to umí přizpůsobit otáčkám a zatížení). Že to je sinusem napájený BLDC motor samo o sobě negaranguje, že třeba jiný sinusově napájený BLDC motor nebude citelně lepší při stejné spotřebě energie. Ale rozhodně to vypadá na jeden z těch lepších systémů.
Pominu - li třeba PC větráky, tak mám za to, že "brushless DC motor" je obvykle vždy třífázový synchronní, to znamená s permanentními magnety v rotoru. Jak na kolech, tak třeba v ručním nářadí. Proto DC, že měnič se považuje za součást motoru.
Je to tak, akorát některé ty e-bike aplikace co jsem viděl měly v náboji jen vinutí, magnety a sensor a měnič vně. Jestli to dělají kvůli chlazení, neodpružené váze nebo ještě něčemu jinému nevím. Ale třeba Bionx to má v motoru v tom kole přesně jak říkáš.
To ano, vetšinou je to zvlášť. Chtěl jsem jen říct, že jiné konstrukce bezkartáčových motorů než třífázové s magnety se v téhle oblasti prakticky nevyskytnou.
Jinak běžné třífázové indukční asynchronní motory s klecovým rotorem, co se v průmyslu používají přes frekvenční měniče, mají při těchto velikostech a hmotnostech nepoužitelně malé výkony a účinnosti.
I ty modelářské stříďáky mají rotor s magnetama, takže vlastně to nejsou AC motory, ale BLDC motory, pokud je budeme brát jako celek motor+regulátor.
Myslím jsem někde slyšel, že se někdy dělá hybrid, magnety i klec, ale nevím to jistě. A nedávno jsem viděl zajímavý rozbor na youtube kde probírali proč různá elektroauta podobné váhy a výkonu pocitově dost jinak reagují na plyn v některých režimech a probírali jako jednu z příčin právě konstrukci toho motoru a tím jeho momentovou charakteristiku, ale trochu jsem se v tom ztrácel, jak to navíc bylo vše anglicky.
Kolego, :-) muj nápad dát ze skutru motor na tříkolku byl spontánní. Prostě jsem po úrazu dostal od kolegy skutr ať se mužu komkoliv "přibližovat". A když jede skutr tak proč by neměl a jet tříkolka jsem si řekl. A teď to ladím "pokus-omyl". Nehodlám ještě do toho dávat další peníze, mám k dispozici i 250W motor s převodovkou, tak uvidim jak se to bude chovat. Přesto všem děkuji za názory. Některé mě nakoply, nad jinými jsem se podivoval. Hlavně aby to jezdilo všem. :-)