Dobrý den,
mohl by mi někdo prosím poradit s určením přesného typu tohoto kola Favorit?
Bylo mi řečeno že to je závodní model F1, ale nejsem si moc jistý.
Jaké může mít cca cenu a je to sběratelský kousek, nebo obyčejné kolo v hodnotě pár set korun? Kolo je v autentickém originálním stavu, minimálně používané.
Děkuji
Nejsem znalec ročníkových detailů, ale osobně bych si tipnul na nějakou labutí píseň Favoritů. Buďto už z výroby takhle strojenou, nebo domustrovanou dodatečně.
Po devadesátém jsem si taky na svůj rám F1 (fakt má se závodním společného asi tolik, co Š110R s Š130RS :-)) dokoupil hodně podobné kliky (možná úplně stejné) na čtyřhran. Byly cenově dostupné. A po těch těžkých železných krouťavých útrapách na klínky to byl hliníkový pětipackový zázrak, imitující Campu, nebo Shimano. I ty Waltry pamatuju, že prodávali. Pak jsem si ještě pořídil pár dílů jakési značky Reno. Na omak nádhera, cena brutální :-)
V těch rámech mohly být časem změny, ale v sedmdesátkách a začátkem osmdesátek mívaly jinou mufnu u sedlovky.
Rarity bych ale u Favoritů hledal jen u vyložených kusovek, co dělali z dovozového materiálu v extra dílně pro reprezentaci.
Hele, je dost podobné tomuhle Favorit F1 1989 Walter http://www.bajkarna.cz/renovace-historickych... (musíš srolovat dolů)
Akorát je teda potřeba porovnat detailně, jestli se o něj jedná, nebo jestli se jen někdo snažil o nápodobu.
Rám je Favorit F12 special.
F1 měl jinat řešený horní konec zadních vzpěr.
podle výrobního čísla by to měl být rám r.v.1990
Hlavové složení Favorit Special,
brzdy jsou Centric, ostatní výbava je Walter, jen ty omotky... nesetkal jsem se s Favoritem s plastovými omotkami. Ale v roce 90 možná jo.
Náboje jsou "pozdější" rychloupínáky Favorit, tuším výroba Velamos Sobotín.
Z fotek to není vidět, vzadu je šestikolo nebo pětikolo?
Pokud vím, Favorit dělal "galuskáče" vybavené Shimanem/Waltrem/Campou pro sportovní oddíly.
Možná je to ono?
V obchodech v kterých jsem býval opravdu denně jsem však něco takového neviděl.
Je to trochu rébus, já bych ale vzadu tipoval pětikolečko:).
Myslím že tohle v obchodech právě bylo dostupné.
Nepamatuju si tu dobu přesně, ale pamatuju si jak Favec po revoluci zkoušel všechno možné aby zaujal na otevřeném trhu kde si lidi dováželi první ojeté Cannondaly apod.
Tohle je ale krapet starší.
Řekl bych úplně standartní Favec z roku 90.
Tu přední nábu jsem měl taky i před listopadem, vydržela vše, je to tuším konus a lisované tělo.
Oproti minulým seriím jsou tam rozumné zadní patky, a jde to překopat i na singla.
Jinak asi docela zachovaný kus, vyměnil bych sedlo, pedály, přepletl kola na plášťové, přidal blatníky, a můžeš mít docela komfortní kolo na dlouhé štreky, takový Audax na Brevetty.
Jediné co je tam fakt k vzteku je hlavko a představec. Ono se povoluje, a v představci se protáčí řídítka když jdeš na brzdy. Musí to být dorvané až se to deformuje.
A přední vidla je klasika, měkota, ale pokud máš 180cm a vážíš max. 70kg, tak to může roky výborně sloužit třeba jako zimák, než to sůl rozežere.
;)
S těma 180 cm si nejsem moc jistej, když koukám na fotky. Spíš 190cm a víc. Mám rám na 180 cm a přesně tahle pumpička mi vycházela tak dva cenťáky pod sedlovou mufnu. Navíc i od oka jsou to vysokánský štafle s krkem jak žirafa.
Chtělo by to změřit geometrii a podívat se jak je to položené na úhlech, jak je to krátké, a jak to má vysoko střed.
Pak by to chtělo nafoukat, rozjet se a zabrzdit přední brzdou a koukat co dělá přední vidla.
Plus samozřejmě jak se to celkově kroutí.
Může to být kdoví co, ale jezdil jsem na mufnovém taiwanu který byl sice měkký ale aspoň měl rozumnou geometrii, což klasický Favec nemá.
výška rámu je podle fotek 60cm.
(dělalo se 56,58(standart) a 60)
Já měl 58 a právě podle té pumpičky (ale i podle proporcí, krku) bych to šacoval spíš na nějakých 62, třeba občas atyp taky vystřihli.
Občas ano, ale trvalo mně snad čtyři roky, než jsem narazil na velikost 54. Měřím jen 168, tak i na takovém rámu jsem seděl skoro na štangli, ale menší jsem nikdy neviděl, natož ho sehnat. Dodnes ho uchovávám jako relikvii. Je to jediný můj rám Favorit, který má také širší kované zadní patky, jako rám v "dotazu". Na tom bych ale musel jezdit pod rámem, jako kdysi malé děti na dospěláckých kolech.
Pamatuju si jak brácha dostal pod stromek Favec, a já asi za rok za dva taky, úplně vidím ty prskavky jak se blýskají v blatnících.
Hned jak slezl sníh a vysvitlo první jarní slunce, vyjeli jsme ve flanelkách se projet, a první co, že hned kilák za barákem jsme se chytli předníma motýlkama a oba se vyváleli v tom štěrku co zbyl z posypu.
S tou osmicou na předku jsem pak jezdil několik let, takový keirin po česku.
Pak si pamatuju jak jsem začal tunit, vylámal jsem odrazky z kol, odmontoval blatníky, a začal dotahovat motýlky velkým očkem, aby byly v aerodynamické poloze.
To byla doba kdy největší fígl bylo namazat špalky vazelínou aby líp brzdily.
Potom už mi narostly ramena a potřeboval jsem širší řídítka, brácha mne jednou přemluvil a koupili jsme triatlonové delty od Kuboje, pamatuju si ten krásný černý elox, modrou karimatku na handrestech, a moderní logo.
Nakonec jsem tam dal další horní páčku pro zadní brzdu a vybavil to computerem-cihlou, a zadní nábou ČZ.
Vyměnil jsem sedlo, střed a kliky za čtyřthran a překopal to na 7ku sisko s převodem 1:1.
Naplácl jsem na to samolepky Look a koupil tyhlencty pedály s klipsnama.
Pak jsem s tím pár let jezdil a rasoval to, až jsem zjistil že triatlon dělat nebudu, a jezdím víc do hor.
Mezitím brácha někde sehnal starý mufňák který nebyl takové bláto, a zesílil tomu zadní stavbu, s tím jsme pak jezdili po horách.
Mělo to taky 1:1, rovná řídítka s jednopáčkama sis, ocelové ráfky a ty nejlevnější gumy.
Jak to bylo lehké, dostalo se to všude, ale trialový přístup to nezvládalo, nebrzdilo to.
Mělo to na sobě černý matný komaxit, a krásné mufny u hlavy.
Pak už přišly mé mtb začátky na Retě, což když si vzpomenu na otočné řazení Sachs a do krve rozedrané palce po každé jízdě, byla taky doba hledání, ale bylo to první kolo na kterém jsem začal skákat kolem půl metru, jednou jsem při dopadu ohnul představec, a jednou totálně oddělal zadní ráfek, od té doby jsem skákal už jen co bylo třeba...
:)
Zdravím, k tomu kolu.... je to F1 W a nebo F1 TV, nezaměnovat s verzí klasické F1 nebo F1s/F1SS.
V případě W , se jednalo o vývozní verzi osazenou Waltrem, a v případě TV, kolo určené mladým jezdcům do středisek TSM, nebo cykl. klubů. Takový kompromis mezi závodním a tréninkovým kolem. O něco standartnější materiál co se týče rámu a geometrie uzpůsobená k osazeni blatníků na zimu..Je to pěkný kousek , zachovaný. Sám jeden vlastním :-)